eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
301 دنبال‌کننده
308 عکس
225 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_امام_روح_الله (پیام بَرِ دورانِ جدیدِ عالَم) گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
(۶۴) 🌀 اگر قاتل امام حسین (علیه السلام) و ابن ملجم هم امانتی به شما سپرد، بایستی آن را ادا کنید... 🔻 : 🔹 باید دانست که امانت تنها امانتِ مالی نیست. ادای امانت _که همان امانت داری است_ یعنی ادای هر حقی که کسی تو را در آن، امین دانسته است، این حداقلش است... از این بالاتر هم دارد یعنی تمام حقوق را ادا کردن، ولو آن طرفِ صاحبِ حق، تو را در آن حق هم امین نداسته، آن حق را به تو هم نسپرده. حالا همین اندازه را حساب کنیم که یعنی آن کسانی که انسان را در یک حقی امین دانستند، آن ها را از حقشان محروم نکردن، این حق را به آن ها دادن. 🔸 «عن الحُسین بنِ مُصعَبٍ الهَمدانِیّ قالَ: سَمِعتُ الصّادقَ جَعفَر بن محمدٍ علیهما السّلام یقولُ: اَدُّوا الأمانة وَ لَو اِلی قاتل الحسین بن عَلیٍّ» امانت را به صاحبش بازگردانید ولو به قاتل حسین بن علی علیهما السلام. پس فرقی بین وجوب ادای امانت نیست میان آن صورتی که صاحب آن امانت شخص مؤمنی باشد، یا کافر. اَشقای (بدبخت تر) از قاتل امام حسین کسی نیست، حتی او هم اگر امانتی به شما سپرد، بایستی ادا کنید! 🔹 ...حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: «اِتّقوا اللّه و عَلَیکُم بِاَداء الأمانة اِلی مَنِ ائتَمَنَکُم فَلَو اَنّ قاتِلَ أمیرالمؤمنین عَلیه السّلام ائتَمَنَنی عَلی أَمانة لأدّیتُها الیه» ... حتی اگر ابن ملجم یک امانتی را دست من بسپارد، من ادای امانت می کنم. مسئله امانت این قدر مهم است. از این روایات «انظروا الی صدق الحدیث و اَداء الامانة» معلوم می شود که ادای امانت خیلی در شرع مقدس مهم است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش ضمائم: راستی و امانت داری؛ ص ۳۳۸ و ۳۳۹ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🗂 به بُریده های صوتی درس «عرفان در وادی عمل» پیرامون مقام «فنا» و «بقاء بعد الفنا» 🔹 فهم درست از تجلی ذاتی 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/936 🔸 بازگشت عارف به خَلق با دید حقانی 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/951 🔹 بدبینی، کج فهمی و بدفهمی درباره مقام فنا منجر به چه می شود؟ 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/956 🔸 رسیدن به کُنه ذات خداوند؛ ممنوع! 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/958 🔹 شاهکار عرفان اسلامی در بحث بقاء بعد فنا 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/960 🔸 سه مرحله در مقام بقاء بعد الفنا 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/962 🔹 عرفان اسلامی، انسان را از صحنه های اجتماعی جدا نمی کند 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/965 🔸 سفر سوم و چهارم عرفانی برای چه مقامی است؟ 👇 https://eitaa.com/rastakhiz_ir/968 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 ما استادانی مثل علّامه طباطبایی را در تفسیر و فلسفه دیدیم؛ اما مانند امام خمینی (ره) جامع نبودند... 🔻 : 🔸 یکی از ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) _در کنار بُعد اخلاقی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی، مدیریت و رهبری_ است که از ابعاد برجسته و ممتاز ایشان به شمار می آید. وی از نظر علمی و معنوی در افقی قرار داشت که دست هم نوعان و همگنانش به آنجا نمی رسید. 🔹امام در چهار رشته از علوم سرآمد اَقران خویش بود و از زبده ترین صاحب نظران این علوم (علم فقه، اصول فقه، فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی) بود. 🔸ما کسی را نمی شناسیم که مثل ایشان در این چهار رشته به حد کمال رسیده باشد. ممکن است افرادی باشند که در بعضی از ابعاد این علوم همطراز یا مقدم بر امام باشند؛ چه این که کسانی وجود داشتند که در عرفان به مراتب بالایی رسیده بودند؛ ولی در فلسفه رتبۀ پایین تری داشتند یا حرفی نداشتند. فقیهان بسیار برجسته ای داشته ایم که در فقه تیزبین و موشکاف بودند؛ ولی با مباحث عقلی آشنایی قابل توجهی نداشتند. 🔹جامع بودن امام در حد بسیار بالایی بود. او از نادر افرادی بود که در زمینه های اصلی علوم اسلامی به قله رسیده بود؛ هم در علوم عقلی و هم در علوم نقلی و هم در سیر و سلوک معنوی. 🔸در فقه، فلسفه، عرفان، ادبیات فارسی، عربی و در معارف اسلامی دیگر چنان عمیق فکر می کرد و آن قدر جامع و همه سو نگر بود که بنده مانند او را سراغ ندارم. ما استادانی مثل علّامه طباطبایی را در تفسیر و فلسفه دیدیم؛ اما مانند امام جامع نبودند. آن بینشی که امام در فقه و اصول، کلام و فلسفه عرفان و علوم اسلامی دیگر داشت جامعیتی ویژه بود. این جامعیت ویژهٔ او بود و غیر از او فردی را با چنین وصفی نیافته ام. 📗 کتاب سیری در ساحل، صفحه ۴۷ (ره) (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
Khot Al Mot .mp3
13.79M
🍀 یا اباعبدالله (علیه السلام) شب جمعه است هوایت نکنم می میرم 🖤 مرگی کنار شاه شهیدانم آرزوست در عرصه مبارزه جولانم آرزوست حُر غرق خون سرش به روی دامن تو بود مرگی چنین میانه میدانم آرزوست 🤲 التماس دعا... 🎙 (علیه السلام) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۶۵) 🌀 مسئولیت های ما و مسئولیت امر تبلیغ دین که به عهده معممین هست هم امانت است... 🔻 : 🔹 امانت گاهی یک جنس یا پولی است که انسان به کسی به عنوان امانت می سپارد و گاهی شأن یا وظیفه ای است که به ما می سپارند. این هم امانتی دست ماست... این جمله امیرالمومنین معروف است که فرمود: «اِنَّ عَمَلک لیس لک بِطُعمةٍ و لکنّه فی عُنُقِکَ اَمانة» ...«عمل» یعنی مسئولیتی که به ما سپردند، مسئولیت قضاوت، مسئولیت مدیریت و ... هر چه به ما سپردند، مسئولیت امر تبلیغ دین که به ما معمّمین به طور طبیعی سپرده شده است، این هم امانتی است. گاهی اهمیت این امانات بیش از امانات مالی است. در این امانت ها امین ماندن و خیانت نکردن اهمیت بیشتری دارد. 🔸 شما رئیس مثلاً یک تشکیلاتی می شوید، این تشکیلات دستِ شما امانت است؛ هم اشیای خارجی و عینی آن، به اصطلاح سخت افزار این دستگاه، و هم نرم افزار این دستگاه، تصمیم هایی که می گیرید، کارهایی که می کنید، برنامه ای که آن جا می خواهید اجرا کنید، این ها همه جزو اماناتی است که در اختیار ما و شماست. از وظایف اصلیِ ما، ادای این امانت است، باید امانت را به صاحبش ادا کنیم. ...امین بودن هم به این است که انسان این امانت را در جای خود درست مصرف کند و آن را ضایع نسازد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش ضمائم: راستی و امانت داری؛ ص ۳۳۹ و ۳۴۰ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
⛔️ با مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی حل نمی شود؛ دلیل؟ تجربه. امروز رهبری برای چندمین بار حجت را تمام کردند. چند بار باید یک مسئله را تجربه کنیم؟!! مذاکره هیچ نفعی برای ما ندارد، این را نه یکبار نه ده بار، صدها بار فرمودند. دولت آقای روحانی این حرف را گوش نداد و ایران را از اهدافش عقب انداخت. برجام نمونه بارز بود که آن موقع آقا فرمودند: بود. دقت کنیم به تعابیر سخنان امروزشان که فرمودند: «در دهه نود، حدود دو سال نشستیم با آمریکا مذاکره کردیم؛ رفتند، آمدند، نشستند، برخاستند، ، ، ، ، معاهده ای تشکیل شد، در این معاهده، طرف ایرانی خیلی هم به خرج داد، خیلی به طرف مقابل داد، اما همان معاهده را آمریکایی ها عمل نکردند». همه این کارها انجام شد، از خط قرمزها رد شدند، حالا دوباره همان ها دم از مذاکره می زنند. تفکر غرب گرا و شیفته غرب، دست از سر ایران و ملت ایران بر نمی دارد. چکار باید کرد؟ اولاً این تفکر را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم، ثانیاً تجربه تلخ برجام را روایت کنیم تا توسط همان ها تحریف نشود، ثالثاً را جدی بگیریم و داشته هایمان را با قلم و زبان و هنر برای مردم روایت کنیم، رابعاً حل مشکلات را در داخل بدانیم نه جای دیگر، این را هم تجربه کرده ایم، در اوج تحریم ها اوج پیشرفت ها را داشته ایم. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🍀 امام على (عليه السلام): لولا التّجارب عَمِیَتِ المَذاهب؛ اگر تجربه ها نبود، راه ها پوشيده مى ماند... در جای دیگر فرمودند: "العاقلُ مَن وَعَظَتهُ التَّجارب؛ خردمند كسى است كه تجربه ها او را پند دهد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1⃣ ⛔️ پيام ضعف به دشمنان؛ ممنوع... 📌 تحلیلی از شرایط کنونی و هشدار نسبت به برخی از رفتارها و مواضع سیاسیون! 🍀 به پیام قرآن برگردیم... 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2⃣ ⛔️ خنده به دشمنان؛ ممنوع... 📌 ابراز مودّت به دشمنان، اوج خباثت است 🍀 به پیام قرآن برگردیم... 🎬 مرکز تنظیم‌ و نشر آثار استاد عابدینی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 امام خمینی(ره) چون صدرالمتألّهین و سایر عرفا، جهانی بنشسته در گوشه ای نشد... 🎙 : 🔸ابتکار امام خمینی (ره) در فقه اکبر (فلسفه و عرفان) این است که ایشان نه تنها گوهر ذات را متحول کرد و در مقاطع چهارگانه و اسفار اربعه طی طریق کرد، که در همه جا حضور و ظهور پیدا کرد و همه چیز را زیر پوشش و اشراب و اشراف خود قرار داد، لذا حضرتش گاهی غرب متجاوز را به استیضاح میکشاند و زمانی شرق ملحد را به توحید ناب فرا میخواند . 🔹آن که نامه اش کاخ کرملین را به رعب می اندازد و قهر ولایی و استیضاح او کاخ سفید را کاخ سیاه میکند، «امام» است؛ آن که مکرر از «مناجات شعبانیه» و «كمال الانقطاع» دم میزند و در اوج عروج مناجات از «محرومین» نمی گذرد «امام» است. 🔸او (امام) چون صدرالمتألّهین و سایر عرفا، جهانی بنشسته در گوشه ای نشد، او جهانی است که میگوید اگر از فرودگاهی به فرودگاهی دیگر روانه ام کنید و روی زمین جایی نداشته باشم به همان سخن سالار شهیدان حضرت حسین بن علی بن ابی طالب عمل میکنم که فرمود: «لو لم يكن في الدّنيا ملجأ و لا مأوى لما بايعت يزيد بن معاوية» . 🔹مطالب این بخش به معنای کم ارج نهادن به مقام بلند سلف صالح نیست زیرا حضرت امام نیز از برکات علمی و عملی علمای پیشین تربیت شد؛ ولی حضرتش کاری کرد که دیگران تنها از آن سخن گفته بودند و توفیق عمل نصیب آنها نشده بود. 📗 کتاب بنیان مرصوص، ص۹۶ (ره) (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 «از توحید تا تمدن»؛ آرزویی که محقق شد... 🖊 یادداشت پیرامون اقدام فوق العاده معاونت تهذیب حوزه های علمیه در طراحی و اجرای سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری ✏️محمدرضا سعادتی | طلبه حوزه علمیه قم 🔹 روزی بود و روزگاری، در میانه درس و بحث های طلبگی، در حوزه ای که در کوچه پس کوچه های بازار شهرمان بنا شده بود، استاد عزیزی که از قم به شهرمان آمده بود، به ما فرمود: «اندیشه انقلاب اسلامی، مکتب امام و منظومه فکری رهبری، است». عده ای از دوستانمان حرف را گرفتند و عده ای نیز... بگذریم. 🔸 دهه نود فرا رسید، میان هزاران اندیشه و اندیشمند، به یک دفعه، زمزمه کتابی سبز رنگ در میان اساتید، نخبگان، طلاب و دانشجویان پیچید. کتابی که به نظام فکری اعتقادی موجود، ویرایش جدی زد. چشم ها را به خود دوخت، نفس ها را در سینه اندیشمندان و نخبگان حبس کرد، تفکرها را عِقال کرد، مجامع علمی را به تب و تاب انداخت. محتوای کتاب، حرف های آتشین و از دل برآمده سید جوانی بود در مسجدی در کوچه پس کوچه های مشهد، در سالهای حضور غاصبانه شاهنشاهی. همان سخنان آتشین حالا بعد از سالها به اراده الهی، مانند گنجی از زیر خروارها خاک کشف و نام «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» زیبنده آن شد. کتابی که مجموعه سخنرانی های استادی جوان به نام سیدعلی خامنه ای بود، همان که تصویرش در صفحات آغازین کتاب آمده است و زیر آن چنین نوشته شده: "احیاگر تفکر نوین اسلامی". آری احیاگر...بگذریم. 🔹 کم کم دوره ای آغاز شد که باید نام آن را دوره "ریشه ها و جوانه ها" گذاشت. نگاه ها به رهبر انقلاب تغییر کرد، حالا او را فقط رهبر سیاسی نمی دیدند، اندیشمند اسلامی می دیدند. کتاب هایش جوانه زد و خود را به دست افراد بسیاری رساند. به تدریج کتاب ها افزایش یافت تا جایی که عده ای را به فکر فرو برد تا برای ترویج آن کاری کنند. 🔸 نکته ای در بین الهلالین: روزگاری این کتاب ها زندگی مان را ویرایش زد. خواستیم این لذت از حیات جدیدمان را به دیگران هم هدیه دهیم، اما... اما ساختار حوزه، اساتیدمان، مسئولین مان که بسیاری شان هم اصلا رهبری را در این سطح که اندیشمند اسلامی است تعریف نمی کردند، مانع بودند، تردید و ابهام داشتند. جان به لب می رسید تا اثبات کنیم این کتاب ها از نان شب برای طلاب واحب تر است؛ اما گوشی برای شنیدن نبود. خیلی سخت بود لذت چیزی را درک کنی ولی نتوانی در مقابل هیمنه ساختار و اساتید، بر آن ها فائق بیایی... بگذریم. 🔹 عده ای به فکر ترویج افتادند. افراد و مجموعه های اندکی برای معرفی کتاب ها، ترویج اندیشه ها سعی و تلاش کردند. در نهایت سیرهای مطالعاتی مختلف و متنوعی طراحی و اجرا شد. برخی از مدارس هم تن به آموزش این کتابها دادند. برخی خودشان خودجوش در بین طلاب و مدارس کتاب ها را تدریس می کردند. به تدریج دوران ریشه ها و جوانه ها به رونق رسید. 🔸 اما حالا به جایی رسیدیم که کار خیلی ارتقا پیدا کرده است. مسئولین بزرگواری در درون ساختار حوزه، در معاونتی از معاونت های حوزه، رسماً برای ترویج و گفتمان سازی منظومه فکری رهبری اقدام کردند. فکرش هم برای ما سخت است که روزگاری، در ساختار رسمی حوزه، معاونتی به نام معاونت تهذیب، این عَلَم را بلند کند و خودشان هم مُخلصانه زیر این عَلَم سینه بزنند. نفسِ این کار، ارزشمند است چرا که ساختار حوزه به این اوج و ارتقا و فهم رسیده است که نظام اندیشه رهبری را ترویج کند. حالا می توان دوره دوم را که دوره "اوج و جهش" است، بر آن اطلاق کرد. فعلا کاری ندارم در اجرای این طرح قوی هستند یا ضعیف، بلکه نفس این شجاعت و این آبرو گذاشتن و این فاخراندیشی مهم است که منجر به طراحی سیر مطالعاتی "از توحید تا تمدن" شده است‌. حالا دیگر ساختار حوزه با تمام وجود، پای کار آمده است و می خواهد به آنچه محصول دوره جوانه ها بود، شتاب دهد و کار را از یک سو در عُمق حوزه نهادینه کند و از سویی در مدارس و بین اساتید و طلاب ترویج کند. 🔻امروز آن آرزوی دیرینه، محقق شد. دیگر وقت آن است که دغدغه مندان و مجموعه هایی که شب و روز، برای ترویج نظام اندیشه رهبری تلاش می کردند و می کنند، با حفظ کارهای خود، همه زیر این بیرقی که ساختار حوزه آن را بنا نهاده جمع شوند. او را کمک کنند، نقد و بررسی کنند، ارزیابی دقیق انجام دهند. در اجرا، در تدریس، در ترویج، در گفتمان سازی، مدد دهند تا دوره دوم به ثبات برسد. اکنون آغاز دوره دوم است، نقطه آغاز اگر با کاستی و ضعف همراه باشد، اعتمادها سلب می شود، عده ای را ناامید می کند. راه حل این است که همه دغدغه مندان، مجموعه ها، تشکیلات حوزوی، مدارس و اساتید، این کار را هویت خود و برای خود بدانند.اگر در این مسیر کوتاهی کنیم، کفران نعمت است و معلوم نیست چه آینده ای برای ما رقم می خورد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .