eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بخش اول: چیستی طرح پژوهش 🔹طرح پژوهشی - که نامش گویای حقیقت آن است - برای پژوهش نقشه راه محسوب می‌گردد. این واژه در معنی مصطلح خود عبارتست از نوعی گزارش که پژوهشگر قبل از شروع پژوهش ارائه می‌دهد. ارائه طرح پژوهش برای اقداماتی مانند پایان‌نامه‌نویسی و پژوهش‌های سفارشی صورت می‌گیرد. طراحی در این موارد به دو گونه اجمالی و تفصیلی قابل مشاهده است. 🔹طرح اجمالی در ابتدای کار برای تأیید موضوع پژوهشی است که پس از پذیرش، طرح تفصیلی نوشته می‌شود. مؤلّفه های در نظر گرفته شده برای طرح، به گونه‌ای لحاظ شده‌اند که ناظرین متخصص، پژوهش را قبل از شروع مورد ارزیابی قرار دهند. آنان می‌کوشند تا بیابند که موضوع منتخب ارزش پژوهیدن را دارد و از دیگر سو تناسب آن با توانایی‌های پژوهشگر را نیز بسنجند. آن چه در این بین شایان توجه است، تفکیک میان طرح پژوهش و گزارش طرح پژوهش است. طرح پژوهش برای هر پژوهشی لازم و ضروری می‌باشد. 🔹طرح پژوهش در این معنی عبارتست از: تصور اجمالی کلّ روند پژوهش از آغاز تا انجام. پژوهشگر قبل از ورود به کار پژوهشی باید بداند که قرار است در چه فضایی قدم بگذارد و شیوه کاری او به چه صورتی خواهد بود. در نتیجه اهداف این مرحله دستیابی به شیوه کاری و چارچوب کلّی مباحث مطرح شده است. پژوهشگر پس از تدوین و طراحی این قسمت، دست آورد خود را در گزارشی با نام طرح پژوهشی به ناظرین مربوطه ارائه می کند. 🔹در ابتدا باید یک اسکلت بندی منسجم برای پژوهش در نظر گرفته شود. این فرآیند با محوریت مسأله و توسط پژوهشگر در ابتدای پژوهش شکل خواهد گرفت. در این بخش مسأله کاملاً مورد ارزیابی قرار گرفته و روند دست یابی به نتیجه تعیین می‌گردد. این امر باعث ایجاد بهره‌وری در روند جمع آوری اطلاعات می‌گردد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥حوزه ها باید مستقل باشند و فقط فانی در امام زمان(ع) باشند. ✔️آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه: 🔹این حوزه، مهد تربیت شیخ طوسی، شیخ مفید، ابن قولویه، صاحب جواهر و شیخ انصاری بوده است. تجلای علمی ، اخلاقی و مصنفات آنها بهت آور است. این حوزه باید احیا شود و احیائش توسط شماست. 🔹احیای حوزه به دو چیز است: یکی تفقه در دین و دیگری انذار. قرائت قرآن را در حوزه ها ترویج داده و توجه به امام زمان علیه السلام را تعمیم دهید تا همه هر روز قرآن را بخوانند و به آن حضرت هدیه کنند ، و شبها هم سوره یاسین را خوانده تقدیم حضرت زهرا علیه السلام نمایند. 🔹 دو مطلب مهم است: یکی استقلال حوزه. حوزه باید فقط فانی در امام زمان علیه السلام باشد، و دوم ، احیاء امر آل محمد علیهم السلام به تفقه و انذار. 🔹خداوند خطاب به موسی فرمود: اگر دو کار را انجام دهی برتر و والاتر از صد سال صیام ایام و قیام لیالی است. موسی با تعجب پرسید: این کار چیست؟ خطاب آمد یکی رد آبق و دیگری ارشاد ضال. رد آبق ، توبه دادن گنهکار و ارشاد ضال ، هدایت به امام زمان است. 🔺 کانال معظم له 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۱ 👉 @raveshsonnati
✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام 💥الظُّلْمُ تَبِعَاتٌ مُوبِقَاتٌ 1⃣ ترجمه 🔹ستم عاقبت‌هاى بديست كه هلاك كننده است. 2⃣ اعراب 🔹الظُلم: ال استغراق و ظُلم بر وزن قُفل به معناى ستم و نهادن شيء در غير محل، فعل ظلم بر وزن نصر و مصدر اصلى او ظلم بر وزن قفلست گفته مى‌شود ظلم يظلم ظلما و وصفش ظالم و ظلوم مى‌آيد. 🔹تبعات: جمع تبعة بفتح اول و كسر دوم به معناى عاقبت بد يا غدر شبيه به ستم. 🔹موبقات: جمع موبقة به معناى هلاك كننده در حديث است: «النَّاسُ غَادِيَانِ؛ فَغَادٍ مُبْتَاعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا، وَ غَادٍ بَائِعٌ نَفْسَهُ فَمُوبِقُهَا» 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه ستم كه ضدّ عدلست عاقبتش وخيم است كه آدمى را به هلاكت مى‌كشاند، و باعث خراب بلاد، و ديار مى‌گردد، و در مذمت ستم بسيار آمده از آنها است «إِيَّاكُمْ وَ الظُّلْمَ فَإِنَّ الظُّلْمَ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ الْقِيَامَة» و رسيده «ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ» و ستم كار را اگر چه چند روزى خداوند مهلت دهد ولى آخر انتقام از او مى‌كشد كه امير فرمايد: «وَ لَئِنْ أَمْهَلَ [اللَّهُ] الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِه» تا آنجا كه گويد: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي» و ستم چنانچه امير علیه السلام گفته بر سه قسم است: 🔸۱- ظلم به خالق 🔸۲- ظلم به خلق 🔸۳- ظلم به نفس 🔹و هر سه قسم بد است و قسم اول ستمى است كه آمرزش در او نمى‌آيد و گفته‌اند: ستم فطرى آدميست به دليل «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء» و اگر ستم نكند براى آن است كه مانع دينى يا عقلى پديد آمده كه ابو طيب متنبى گفته: 🔸و الظلم من شيم النّفوس فان تجد 🔸ذا عفّة فلعلة لا يظلم 🔹و ستم سلطان بر رعيت مورث تبعات كثيره و عواقب سوء است؛ شيخ شيراز گويد: 🔸فراخى در آن مرز و كشور مخواه 🔸كه دلتنگ بينى رعيت ز شاه 🔸دگر كشور آباد بيند به خواب 🔸که دارد دل اهل كشور خراب 🔸رعيت نشايد ز بيداد كشت 🔸كه مر مملكت را پناهند و پشت 🔹و در اين باب نيز زياد گفته‌اند و تو به اين كم بساز و بدين نم از يم اكتفا كن. 🔹كاتب حروف گويد: 🔸ظلمت ظلمات عالم عقبى شد 🔸هم او تبعات موبقه دنيا شد 🔸بس ظلم مكن عدل نما پيشه خود 🔸ظالم بنگر كه عاقبت رسوا شد 📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمومنین علیه السلام ص ۱۰۶ و ۱۰۷. 👉 @raveshsonnati
#سیره_علماء 💥تهذیب نفس و دوری از افتا 🔹آقای آخوند (ملاعلی معصومی) همدانی در تهذیب نفس تلاش کرده و کاملا خود را ساخته بود. 🔹زمینه نشر رساله برای او از هر جهت فراهم بود؛ چون صاحب فتوا بود و حوزه‌های علمی ایشان را صالح می‌دانستند و مقبولیت عامّه نیز داشت، ولی چون تکلیفی در این مورد احساس نمی‌کرد، مردم را به سایر فقها ارجاع می‌داد. 🔹ایشان به هواهای نفسانی بی‌اعتنا و به راستی وصفِ «مخالفاً لهواه» درباره‌اش صادق بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۶۴۸. 👉 @raveshsonnati
#دروس_کلام #شرح_باب_حادی_عشر #استاد_موسوی جلسه: ۱۲ 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻کاربردهای نظریه شرطی‌سازی کلاسیک در تدریس 🔹معلم می‌تواند با همراه کردن دو چیز میان آنها پیوند ایجاد کند تا شاگردان با دیدن یا شنیدن یکی از آنها تصویر و خاطره دیگری برایشان تداعی شود. 🔹برای مثال، اگر درس ریاضی یا زبان، که به طور طبیعی برای شاگردان جذابیت چندانی ندارد، با بیان داستان‌های شیرین، نشان دادن تصاویر و نقاشی‌های جذاب، فعالیت‌های دوست داشتنی برای شاگردان، و تشویق‌های معلم همراه شود، محتوای آن درس‌ها نیز برای آنان جذاب خواهد شد. 🔹در مقابل، اگر شاگردان در این درس‌ها با خشونت، تنبیه و سخت‌گیری های معلم، فعالیت‌های بی‌جاذبه و خشک، و کتابی با تصویرها و صفحه بندی نازیبا روبه رو شوند، از این درس‌ها متنفر می‌شوند و به شدت از آنها می‌گریزند. 🔹به طور خلاصه، اگر درس معلم با امور خوشایند همراه شود، آن درس برای شاگردان جذاب خواهد شد، و همراهی درس با امور نامطلوب و ناگوار شاگردان را نسبت به آن بی علاقه و سست خواهد کرد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۷ _ ۸۸. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۲ 👉 @raveshsonnati
🔻بخش دوم: فایده طرح پژوهش 🔸۱. ارزیابی موضوع برای پژوهش 🔸۲. جلوگیری از اتلاف وقت در هنگام پژوهش 🔸۳. جلوگیری از پراکنده کاری در پژوهش 🔸۴. آشنایی اجمالی با موضوع پژوهشی 🔸۵. آشنایی با منابع 🔸۶. آشنایی با فعّالیّت های انجام شده در رابطه با موضوع انتخابی 🔸۷. جهت دهی صحیح به مسیر پژوهش 🔹طراحی پژوهش مرحله‌ای بسیار مهم در پژوهش است؛ زیرا تصمیم قطعی در مورد انتخاب موضوع پژوهش در این مرحله گرفته می‌شود. در نتیجه اگر پژوهشگر در این مرحله متوجّه شد که خلائی در بحث نیست و یا ارزش پژوهیدن وجود ندارد و یا موضوع انتخابی در حدّ توانایی او نیست؛ در همین مرحله پژوهش را رها کرده و به سراغ موضوعی دیگر برود. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
میوه فروش و دزد.mp3
375.3K
✔️استاد فاطمی نیا 🔹خوش به حال آن میوه فروشی که در میوه سوم به خود آمد. 🔹شیطان شصت سال از ما میوه گرفته خبر دارد نشدیم. 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح ↪️ ۱۲. سلب 🔻تذکر دو مطلب: 1⃣ همانطور که از مثال‌ها معلوم شد باب افعال به این معنا متعدی است و برخی نیز تصریح کرده‌اند که همزه باب افعال برای سلب نمی‌آید مگر در فعل متعدّی؛‌ لکن برخی به تصریح یا به ذکر مثال، بر این عقیده‌اند که گاهی سلب در فعل لازم است و بعضی سلب در فعل لازم را معنایی جدا به عنوان امتناع ذکر کرده‌اند لذا تمامِ امثله سلب را متعدی ذکر کرده‌اند؛ از جمله امثله سلب در فعل لازم اشفی المریض و افلس زیدٌ و اقسط و ادخل الغار و اقوی و اصدی می‌باشند. 🔹به نظر می‌رسد که بتوان در همه این مثال‌ها مناقشه کرد و از سلب ندانست: 🔸اما اشفی المریض که به معنای شفائش زائل شد گرفته شده ممکن است از اشفی المریض علی الموت یعنی بر مرگ اشراف پیدا کرد و مرگش نزدیک شد، گرفته شده باشد در برخی کتب لغت آمده است. شفتِ الشمسُ: قاربت الغروب و اشفی علی الشیء اقترب منه یقال اشفت الشمس علی الغروب واشفی الرجل علی الموت که در این صورت به معنای مجرّدِ خود می‌باشد و ممکن است از شَفا به معنای کناره و طرف گرفته شود؛ زیرا شخصی که شفائش برطرف شده و نزدیک به مرگ است گویا در طرف و کناره زندگی یا طرفِ پرتگاه مرگ قرار گرفته است. 🔸اما افلس زیدٌ برخی آن را از معنای صیرورت می‌دانند، ایشان گوید: ای صار ذا فلوس کأنّه قیل صارت دراهمه فلوسا و ممکن است آن را به معنای مجرّد خود بدانیم زیرا فلِس من الشیء در لغت به معنای خَلا منه و تَجرَّد آمده است که افلس نیز به همین معنا باشد که در عرف اختصاص به خالی بودن دست از پول و بی‌مالی شدن پیدا کرده است و به عبارت دیگر مُفْلِس مثل فالِس یعنی بی‌چیز و دست خالی. 🔸و همینطور است اقسط و اقوی چون اَقْسط که به معنای قُسُوط (جور و ظلم) از او برطرف شد گرفته شده است و نتیجه آن همان عدالت است، مجردش نیز به همین معنا (عدالت) آمده است و قَسَط هم به معنای جور و ظلم کرد آمده است و هم به معنای عدالت ورزید استعمال شده است. 🔸و اقوی نیز که به معنای فقیر شد آمده است و به معنای زالت قُوَّتُه گرفته شده است ممکن است از قوِیت الدار به معنای خلت عن اهلها گرفته شود به همان تقریبی که در افلس گذشت. 🔸اما اصدی الرجل که به معنای مات (مُرد) است و به معنای زال صَداه گرفته شده است ممکن است که گوییم از صَدی به معنای جسد انسان پس از مردن مشتق است و به معنای صیرورت است یعنی، صار صَدًی 🔸و اما ادخل الغار که به معنای امتنع دخولُه گرفته شده است در لغت نیافتیم و آنچه در معنای آن معروف است تعدیه دَخَل است. و بر فرض ثبوت نادر است. 🔹و در نهایت امر گوییم: بر فرض ثبوت معنای سلب و امتناع در فعل لازم، بسیار نادر است و مثالی غیر از امثله مذکوره برای آن، پیدا نشد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۳ 👉 @raveshsonnati
🔹از دیگر علوم مهم، می‌توان از علم اخلاق، علوم قرآنی، درایه، رجال، طب، هیئت و نجوم، تاریخ، تفسیر و حدیث نام برد. بی‌اطلاعی و نا آشنایی نسبت به این علوم، شایسته طالب علم نیست. 🔹لازم به ذکر است که فراگیری تفسیر و حدیث از اهمیت ویژه ای در روش سنتی برخوردار است؛ زیرا چنانکه در قسمت قبل گذشت روش سنتی فرایندی تحصیلی است با هدف فهم عمیق کتاب و سنت، و آموختن علوم دیگر مقدمه‌ای است برای فهم درست این دو علم (قرآن و حدیث). 🔹در این بخش به چند کتاب مهم درباره علوم یاد شده اشاره می‌شود: 🔻علم اخلاق 🔹شایسته بلکه لازم است طالب علم بلکه هر مسلمانی در ابتداء يكبار به طور کامل کتاب گناهان کبیره اثر شهید دستغیب را مطالعه کند تا با گناهان کبیره و آثار و عواقب آن آشنا شده و از آنها دوری نمایند . 🔸آداب المتعلمین منسوب به محقق نصیر الدین طوسی 🔸منیة المرید فی آداب المفید والمستفید نوشتۀ شهید ثانی 🔸معراج السعادة نوشتۀ مولی احمد نراقی 🔸جامع السعادات نوشتۀ مولی مهدی نراقی 🔸المحجة البیضاء نوشتۀ مولی محسن فیض کاشانی 🔸حقائق در اخلاق و سیر و سلوک نوشتۀ مولی محسن فیض کاشانی 🔸الأخلاق نوشتۀ سیّد عبدالله شبّر 🔸تهذیب الأخلاق و تطهیر الأعراق نوشتۀ ابن مسکویه 🔸رساله لقاء الله نوشتۀ میرزا جواد آقای ملکی تبریزی 🔸اخلاق ناصری نوشتۀ محقق نصیرالدین طوسی 🔸قلب سلیم نوشتۀ شهید دستغیب ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی 🔻نظریه شرطی شدن کنشگر یا عامل 🔹در نظریه شرطی سازی پاسخگر، که توضیح آن گذشت، یک عامل یا محرک خارجی، پاسخی را در انسان یا حیوان فرامی‌خواند؛ یعنی ابتدا محرکی ایجاد می‌شود و سپس موجود زنده به آن پاسخ می‌دهد؛ اما در شرطی سازی کنشگر، ابتدا از موجود زنده رفتاری سر می‌زند و سپس آن موجود در مقابل این رفتار، پاداش با تنبیهی دریافت می‌کند، و در نتیجه، یاد می‌گیرد که آن رفتار را تکرار کند یا از آن بپرهیزد. در واقع، اگر نتیجه رفتار برای جاندار خوشایند باشد، میل دارد آن رفتار را دوباره انجام دهد، و اگر نتیجه با اثر رفتار برایش ناخوشایند باشد، از آن دوری خواهد کرد. به نظر بی. اف. اسکینر که واضع نظريه شرطی سازی کنشگر است: 🔹دانستن علت رفتار اولیه جاندار مهم نیست؛ بلکه پیامد آن مهم است؛ زیرا پیامد رفتار است که تکرار آن یا اجتناب از آن را فرا می‌خواند. 🔹در «شرطی سازی پاسخگر» محیط بر جاندار اثر می‌گذارد و در «شرطی سازی کنشگر» جاندار است که بر محيط اثر می‌کند. وقتی کودکی یک ساله با گفتن یک کلمه مانند «بابا» تشویق اطرافیان خود را بر می‌انگیزد، بر محیط خود اثر مطلوب گذاشته و تشویق شده است؛ پس، بعد از آن نیز میل دارد دوباره آن کلمه را تکرار کند. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۸ - ۸۹. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۴ 👉 @raveshsonnati
↪️🔻بخش سوم: اجزاء طرح پژوهش 🔹در گزارش طرح پژوهش اجزائی وجود دارد که افراد موظف به بیان آن‌ها هستند. در این بخش بر اساس یک چینش منطقی به تبیین تک تک این موارد پرداخته می‌شود. شایان ذکر است که مجموعه‌های مختلف در طرح پژوهشی در مقایسه با یکدیگر برخی اختلافات جزئی دارند که به این دلیل اصول آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 1⃣ پیشینه پژوهش 🔹پژوهش در عصر امروز یک هویتی جمعی یافته است. اگر محقق خود را در امتداد یک خط پژوهشی مشاهده کند و جایگاهی برای خود تعریف کند، پژوهش‌های موازی و بی‌فایده به ارمغان نخواهد آورد. بر این اساس در ابتدای کار باید از تلاش‌های دیگران در رابطه با این مسأله آگاهی کافی به دست آورد. در این صورت با شناخت نقاط ضعف و قوت کارهای دیگر می‌توان پژوهشی غنی‌تر و با کارایی افزون تر ارائه نمود. آشنایی با پیشینه پژوهش اولین و اساسی‌ترین اقدام پژوهشگر پس از انتخاب مسأله پژوهشی است. از این رو توصیه می‌شود این گام با درنگ و تأمل بیشتری پیگری شود. تصمیم نهایی در مورد موضوع پژوهش از گذار پیشینه پژوهش حاصل می‌شود. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
شرح نصاب.pdf
7.9M
💥شرح نصاب الصبیان ✔️ محمدبن فصیح دشت بیاضی 🔹نسخه خطی کتابخانه مجلس 🔺از کانال یورتچی 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح ↪️ ۱۲. سلب ↪️🔻تذکر دو مطلب: 2⃣ غالبِ در افاده معنای سلب و ازاله باب تفعیل است و می‌توان گفت باب تفعیل در افاده این معنا، اصل و باب افعال فرع آن است مثل: شکّاه و غثّثه و جلّده و عمّشه و جَرَّعه و حلّمه و سلّاه و قرّطه و قشّره و جرّذه و قذّاه و حرّضه و فزّعه و قرّعه و قرّره و قلّحه و وحّمه و مرّضه و علّطه و... . ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
✔️آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔹آقای حاج میرزا احمد کفایی از پدرش (آخوند خراسانی) نقل می‌کرد ... سیدعلی شوشتری از آخوند می‌پرسد: شیخ محمدکاظم! تو چگونه درس مرا می‌نویسی؟ 🔸پاسخ می‌دهد: می‌روم منزل و یادداشت می‌کنم. 🔹می‌گوید: نه این راهش نیست. اول مطالعه کن و فکر کن و بنویس، بعد بیا به درس ما. بعد اگر درس ما با مطلب تو موافق بود، خب تاکید می‌شود و اگر زیادتی داشت، آن را می‌افزایی و اگر اختلافی بود، با هم بحث می‌کنیم یا تو مرا قانع می‌کنی، یا من تو را. 🔸آخوند می‌گفت راه ترقی من این‌گونه بوده؛ چنین می‌کردم و خیلی هم موجب موفقیت من شد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۴۳۶ و ۴۳۷. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻علوم قرآنی 🔹البیان فی تفسیر القرآن نوشتۀ آیت الله ابوالقاسم خوئی 🔹التمهید فی علوم القرآن نوشتۀ آیت الله شیخ هادی معرفت 🔹الإتقان فی علوم القرآن نوشتۀ جلال الدین سیوطی 🔹البرهان فی علوم القرآن نوشتۀ بدرالدین زرکشی 🔹مناهل العرفان فی علوم القرآن نوشتۀ محمد عبدالعظیم زرقانی 🔹مقدمه تفسیر مجمع البیان نوشتۀ امین الإسلام طبرسی 🔹مقدمه تفسیر صافی نوشتۀ مولی محسن فیض کاشانی 🔹مقدمه تفسیر نفحات الرحمن نوشتۀ محمد نهاوندی 🔹سرّ البیان فی علم القرآن نوشتۀ حسن بیگلری 🔹نصوص فی علوم القرآن نوشتۀ سید علی موسوی دارانی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati