eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ. ◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ. 👉 @raveshsonnati
↪️ 2⃣ پژوهش مسأله محور: 🔹فضای حاکم بر این دسته از پژوهش‌ها، بسیار متفاوت با فضای پیشین است. در پژوهش مسأله محور پژوهشگر با یک چالش مواجه شده است که در جهت حلّ چالش باید به پژوهش بپردازد. 🔹ابتدا و انتها در این مدل کاملاً شفاف و مشخص است. در واقع پژوهش مسأله محور، پژوهش حل مشکل است نه درباره چیزی صحبت و تبیین کردن. در این جا چینش مباحث بر اساس نظامی خاص صورت می‌گیرد و به طور کلی منطقی از پیش تعیین شده بر مباحث حکمفرماست و پژوهشگر سعی در کشف این نظام دارد. 🔹نظامی منطقی که در جهت حلّ مشکل، تمام مراحل کشف راه حل را در بر گرفته است. در پژوهش‌های مسأله محور هدفداری و نظام‌مندی یک اصل است. درباره مسأله تبیین بیشتری صورت خواهد گرفت. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۵ 👉 @raveshsonnati
💥 مررت برجل ایّ رجل 🔹اعلم أنّ "أيّ" للسؤال عن حقيقة الشيء، وقد تصرفه إلى معنى مجازی هو تفخيم شأن المسؤول عنه بجعله شبيهاً لما خفي لفخامته المانعة توجه العقول نحو طلبه فانت تسأل عنه. 📚 حدائق الدقائق، ص ۱۷۶. 👉 @raveshsonnati
🔻مقطع تخصصی «پیشرفته» 🔹شرح المنظومة نوشتۀ محقق ملا هادی سبزواری 🔹نهایة الحکمة نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی 🔹الأسفار الأربعة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی 🔻شروح و حواشی : 🔹شرح المنظومة 🔸شرح مختصر شهید مطهری 🔸شرح مبسوط شهید مطهری 🔸تقریرات دروس استاد آیت الله انصاری شیرازی 🔸درر الفوائد نوشتۀ آیت الله شیخ محمد تقی آملی 🔸تقریرات امام خمینی نوشتۀ عبد الغنی اردبیلی 🔸درس های شرح منظومه آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته 🔸حاشیه خود مولّف شرح منظومه «محقق ملا هادی سبزواری» 🔸حاشیه محمد حکیم هیدجی 🔸حاشیه میرزا مهدی آشتیانی 🔸حاشیه علامه آیت الله حسن زاده آملی دامت إفاضاته 🔹 نهایة الحکمة 🔸شروح و حواشی متعددی، بر این کتاب وجود دارد اما از آنجا که حقّ این کتاب آنطوری که شایسته و در خور شأن آن است در این شروح و حواشی، منعکس نشده است، از آنها نام نمی‌بریم . امید است به زودی شرحی در خور شأن این کتاب نوشته شود. 🔸برای فهم دقائق مطالب این کتاب مراجعه به کتب شهید مطهری راهگشاست. 🔹الأسفار الأربعة 🔸رحیق مختوم نوشتۀ آیت الله جوادی آملی دامت إفاضاته 🔸تقریرات دروس امام خمینی رحمة الله علیه نوشتۀ مرحوم آیت الله سیّد عبد الغنی اردبیلی 🔸الإسفار عن الأسفار نوشتۀ آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته 🔸حاشیه محقق ملاهادی سبزواری 🔸حاشیه علامه محمد حسین طباطبایی 🔸حاشیه علامه حسن زاده آملی دامت إفاضاته 🔸کتاب حرکت و زمان نوشتۀ شهید مطهری ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۲/۳ 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد علی مومنی؛ دام عزه. 🔹حضرت امام حسین علیه السلام، در دعای عرفه می فرماید: 📜مَاذَا وَجَدَ مَن فَقَدَکَ وَمَا الَّذِی‌فَقَدَ مَن‌وَجَدَکَ📜 ✍ هدف و غایت و غرض نهاییِ خداوند متعال از آفرینش انسان، معرفت اوست و معرفت، شهود، باور، یقین و علم حضوری است؛ در محل خودش ثابت شده است که چنانچه با تجزیه و تحلیلِ دقیق ذهنی و عقلی، علم حضوری را می‌شود به علم حصولی تبدیل کرد، همچنین مفاهیم و علم حصولی را نیز می‌شود به علم حضوری و ایمان و یقین تبدیل کرد؛ شرط اصلی آن تفکر و تعقل و توجه کامل در معلومات حصولی است. 🔺این مقدمه به جهت این بود که شب و روز عرفه واقعاً برای کسب معرفت، عبادت، مناجات، توبه و قبول شدن آن از طرف خداوند متعال است. مهمترین عامل کسب معرفت، ادعیهٔ شب و روز عرفه است و برای عمل کننده در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته می‌شود و روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر بچه‌های در شکم مادران است. اعمال روز عرفه مخصوصاً ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس”قدس سره” در اقبال الاعمال بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است و مهمترین مطلبی که تذکرش لازم است این است که این دعاها را باید با تفکر و حضور قلب خواند و مرحوم سید که صاحب اسم اعظم و از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است می‌فرماید:🔻 🔺«اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد.» 🔹مخصوصاً دعای حضرت امام حسین علیه السلام که واقعا اکسیر اعظم است و باید با دقت و توجه و تمرکز و تفکر و با حوصله خوانده شود. 🔸(امروزه متأسفانه دعاها را با مداحی مخلوط می‌کنند که ربطی به دعا ندارد.) 🔹بعضی از فقرات دعا در معرفت، ختم کلام است که شرح آنها کتاب‌های بزرگی می‌طلبد. 📜 «اللهم اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری و با ختیارک عن اختیاری» 📜 🔺که اوج و کمال و تمام معرفت و بندگی است. همه مان به یکدیگر دعا کنیم ولی مهمترین دعا 🔸برای تعجیل در فرج و ظهور حضرت مهدی فاطمه🔸 عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد؛ إن شاء الله. التماس دعا. 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح 9⃣ ولادت 🔹مقصود از این معنا همان ولادت فرزند و متولد کردن آن می‌باشد که 🔸گاهی به مذکر نسبت داده می‌شود که در این صورت والِد، سبب این تولّد است مثل اساد و انجب و الأم یعنی سبب تولّد فرزندی سیاه و نجیب و پَست شد. 🔸(و مثلِ: اکرم و اضوی و ادقل و اربج و انعس و ادهی و ارطل و اشبی و أهبع؛ مخفی نماند که اسناد این افعال به مذکر معلوم نيست الزامی باشد و فقط چون در کتب لغت به آن نسبت داده شده بود در این قسم آوردیم.) 🔸و گاهی به مؤنث نسبت داده می‌شود مثل اتأمت المرأة و اذکرت و آنثت،‌ یعنی آن زن،‌ فرزندی دوقلو و مذکر و مؤنث به‌ دنیا آورد. 🔸(و مثلِ اثلثت و اجادت و ارجلت و افذّت و افرهت و اکبرت و اقرنت و اوحدت و اقصرت.) 🔸و گاهی صلاحیت دارد که به هر دو نسبت داده شوند مثل اصبی الرجل و المرأة یعنی بچه یا بچه‌هایی به دنیا آورد. 🔸(ابن قطاع در کتاب الافعال، ج ۲، ص ۲۵۷ گوید: اصبی الانسان و المرأة کان له صبیان و مثلِ اصبی است اَقبل. و ر.ک به همان، ج ۳، ص ۲۱۷) 🔹البته این اسناد و کیفیت آن از برخی کتب لغت به دست می‌آید. و اما اینکه آیا می‌توان به عکس نیز اسناد داد مثلاً گفت اسادت المرأة یا أتأم الرجل احتیاج به تتبع در لغت عرب و استعمالات آن دارد. 🔹البته در برخی مثل انجب به مؤنث نیز نسبت داده شده است. 🔸(زبیدی، همان، ج ۴، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.) 🔹لکن برخی از افعال مثل اذکرت و آنثت ظاهراً فقط به مؤنث نسبت داده می‌شود و به خاطر همین امر اسم فاعل آن به وزن مُفعِل (بدون تاء) می‌آید. 🔸(ابن منظور، همان، ج ۴، ص ۳۰۹ ، و ج ۲، ص ۱۱۳ اکثر افعال مذکور در حاشیه که به مؤنث نسبت داده می‌شوند این چنین می‌باشند.) ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati