#ویژه
💥 اطلاع رسانی
🔹 ضمن تسلیت مجدد ایام سوگواری سیدالشهداء و اصحاب باوفایش و با توجه و توسل به صاحب عصر عجل الله فرجه برنامههای روزانه کانال را ادامه میدهیم.
🔹ما را در تلگرام و سروش نیز با همین آیدی دنبال کنید.
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
🔻بخش سوم: منابع کشف مشکل
🔹برای کشف مشکلات باید نقاطی را که قابلیت اکتشاف در آنها وجود دارد شناسایی و از آنها استفاده بهینه نمود.
🔹مراجعه به این منابع به جهت آن است که فضای ذهن را از فضای آموزشی صرف به فضای پژوهشی منتقل کند.
1⃣ زندگی علمی، اجتماعی محقق:
🔹هر فردی در مدت حیات علمی و زندگی فردی خود با مشکلاتی مواجه شده است که نیاز به بررسی و مطالعه داشته است.
2⃣ منابع درسی:
🔹در میان کتب علمی دوران تحصیل، مباحثی وجود دارد که می توان آن ها را در سطحی بالاتر و با عمقی بیشتر مورد
بررسی قرار داد.
3⃣ منابع پژوهشی و اطلاع رسانی:
🔹امروزه برخی از منابع اطلاع رسانی پژوهشگر را با فضای علمی آشنا کرده و او را در کشف سوال کمک میکند.
www.magiran.com مگیران سایت
www.irandoc.ac.ir داک ایران سایت
www.noormags.com نور مگز
4⃣ مراکز پژوهشی:
🔹امروزه مراکز مختلفی به صورت تخصصی، مشغول تحقیق و پژوهش هستند. محققان میتوانند با مراجعه به این مراکز از موضوعات پیشنهادی آن ها بهره ببرند.
🔹جستجو و کنکاش در میان منابع مذکور به افراد مبتدی کمک میکند که ذهن خود را با فضای پژوهشی درگیر کرده و از مسائل و مشکلات موجود باخبر شود. این آشنایی سبب میشود که پژوهشگر با شوق و علاقه کافی وارد عرصه پژوهش شود. از این رو این جستجو باید آن قدر ادامه داشته باشد که به قدر کافی موضوع درخور توجه پیدا شود.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
#سیره_علما
💥 انا لله ماتت الهمم
✔️ ابو جعفر محمدبن جریر الطبری
🔹قال ابو جعفر (محمدبن جریر الطبری): کنا نكتب عند محمد بن حميد الرازي فيخرج الينا في الليل مرات ویسألنا عما كتبناه ویقروه علینا، قال: وكنا نمضي إلى أحمد بن حماد الدولابی، وكان في قرية من قرى الري بينها وبين الري قطعة، ثم نعدو کالمجانين حتی نصیر الى ابن حميد فنلحق مجلسه.
📚 معجم الادباء، ج ۲، ص ۳۶۴.
🔹... ان أبا جعفر الطبري قال لأصحابه: اتنشطون لتفسیر القرآن؟ قالوا: کم یكون قدره؟ قال: ثلاثون الف ورقة ، فقالوا: هذا مما یفني الأعمار قبل تمامه، فاختصره في نحو ثلاثة آلاف ورقة. ثم قال: تنشطون لتاريخ العالم من آدم الى وقتنا هذا؟ قالوا: كم قدره؟ فذكر نحواً مما ذكره في التفسیر، فأجابوه بمثل ذلك، فقال: إنا لله، ماتت الهمم، فاختصره في نحو مما اختصر التفسير.
📚 معجم الادباء، ج ۲، ص ۳۶۲.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
🔟 حینونت
🔹بسیاری از صرفیون، اصل این معنا را ذکر کردهاند، برخی به همین تعبیر 🔸(شرح شافيه، ص ۴۶ ـ کتاب المقصود (مجمع الصرف)، ص ۱۰۶ ـ حسنزاده آملی، هزار و يك كلمه، ج ۵، ص ۳۹۸.)، برخی به عبارت استحقاق 🔸(الممتع لابن عصفور، ج ۱، ص ۱۸۸ ـ ابو حیان، الارتشاف لابن حیان، ج ۱، ص ۱۴۲)، و عدهای به عبارت وصول وقت🔸(علوم العربیه، ص ۲۱ ـ صرف ساده، ص ۱۶۹.) و رسیدی چیزی به هنگام 🔸(جامع المقدمات، صرف میر، ج ۱، ص ۱۱۳) و بسیاری در معنای صیرورت ذکر کردهند. 🔸(شرح شافیه لنجم الائمه، ج ۱، ص ۸۳ و ۸۹ ، المفصّل، ص ۳۷۲، مفتاح العلوم، ص ۲۱.) و میتوان به قرب یا دنوّ فاعل به فعل نیز تعبیر شود.
🔹باب افعال به این معنا همیشه لازم است و مقصود از آن این است که وقت آن رسیده است که بتوان اصل فعل (حدث ثلاثی مجرد) را بر فاعل این باب واقع ساخت و به عبارت دیگر فاعل فعل باب استحقاق اتصاف به آن را دارا شده باشد مثل احصد الزرع یعنی وقت حَصاد (چیدن گیاه) رسید و گیاه مستحق چیده شدن شد و مثل اَجدَّ النخل و اَجزر و اقطع و اصرم و اجزّ و احطب الکرم و اقطف و اجرم التمر و احشّ. 🔸(همه این الفاظ تقریباً به معنای قطع کردن و چیدن میباشند و مثلِ: اشخص و اسرأ و ارطب و ارقع و ارکب و امضغ و ا مخض و اخرف و اطمّ و اعصف و افرک و اجنی و اشرب و افضخ و افطم و اقصل و اقطر و اقلب و امرط و انتج و انسل و اولد و امرق و افصح.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonbati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_نقلی
🔻مقصود از علوم نقلی، علومی غیر از علوم ادبی است، که یا تماماً نقلی بوده و یا دارای جنبههای نقلی نیز میباشد مانند علم اصول فقه. در اینجا به تفصیل تنها به دو علم اصول فقه و فقه میپردازیم و سپس به ذکر برخی علوم نقلی دیگر بسنده میکنیم .
🔹علم اصول فقه
🔻مقطع آشنایی «مقدماتی»
🔹معالم الدین معروف به معالم الأصول نوشتۀ شیخ حسن فرزند شهید ثانی
🔹الموجز نوشتۀ آیت الله جعفر سبحانی دامت إفاضاته
🔻شروح و حواشی معالم :
🔸أجود الشروح نوشتۀ آیت الله دوزدوزانی تبریزی دامت إفاضاته
🔸شرح استاد مرحوم مصطفی اعتمادی
🔸هدایة المسترشدین نوشتۀ شیخ محمد تقی رازی اصفهانی
🔸حاشیه سلطان العلماء
🔸حاشیه ملا صالح مازندرانی
🔸حاشیه وحید بهبهانی
🔸حاشیه محقق شیروانی
🔸حاشیه سید علی قزوینی
🔸شرح فارسی ملا هادی فرزند ملا صالح مازندرانی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#مطایبات_العلماء
💥لاخير في أسد أبتر
🔹آقای شیخ محمدرضا مسجد شاهی صاحب وقاية الأذهان میگفت: من در سنه ۱۳۱۶ که اصول (یا درس دیگری) میگفتم، نظریهای راجع به مجاز مطرح کردم و نظریه من در نجف منتشر شد. یک وقت بالای پشت بام بودم، دیدم آشیخ عبدالله گلپایگانی آمد. آشیخ محمدرضا با تجلیل از ایشان یاد کرده بود. آشیخ محمدرضا عقیدهاش این بود که در مثال «رأيت أسداً يرمي»، «أسد» در همان معنای «حيوان مفترس» استعمال میشود.
🔹آشیخ محمدرضا میگفت: من بالای پشت بام بودم و آشیخ عبدالله پایین. آشیخ عبدالله گفت: «این چه حرفی بود که تو زدی؟ آیا اگر من گفتم: «رأیت أسداً يرمي» یعنی دم هم داشت؟
🔹من گفتم: «لاخير في أسد أبتر». سپس مقداری مباحثه کردیم و آشیخ عبدالله پذیرفت و رسالهای نوشت به نام «فصل القضاء في الانتصار للرضا».
📚 جرعهای از دریا، ج۲، ص ۴۰۷.
👉 @raveshsonnati