#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
↪️🔻نظریههای شرطی
↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر
🔻تقویت و خاموشی پاسخ
🔹در نظريه شرطی سازی پاسخگر، همراه بودن محرک شرطی (نور) با محرک غیر شرطی (غذا) موجب تقویت رابطه این دو محرک در حیوان میشود و احتمال بروز پاسخ شرطی (ترشح بزاق حيوان بر اثر دیدن نور) را بیشتر میکند. در مقابل، اگر حیوان چندین بار محرک شرطی را بدون حضور محرک غیرشرطی بیند، به تدریج پاسخ شرطیاش نیز کاهش مییابد و سرانجام خاموش میشود؛ یعنی دیگر نور باعث ترشح بزاق در آن حیوان نخواهد شد.
🔹پاولف این پدیده را «خاموشی رفتار شرطی» نامید. بنابراین همراهی محرک طبیعی، تقویت کننده پاسخ است و نبودن آن موجب خاموشی رفتار پاسخ خواهد بود. این قانون درباره انسان نیز صادق است. در مثال کودک و عروسک، اگر چند بار همان عروسک بدون آن صدای وحشتناک به کودک نشان داده شود، ترس او از بین خواهد رفت و پاسخ شرطی او در واکنش به دیدن عروسک خاموش خواهد شد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۸۴، ۸۵.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥 امام حسین با چه چیز مبارزه میکرد؟
✔️ مقام معظم رهبری
🔹«و بذل مهجته فیک» فرازی از زیارت اربعین است؛ منتها فقرههای اول آن، دعاست که گوینده این جملات خطاب به خداوند متعال عرض میکند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسین بن على، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «و بذل مهجته فیک»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «وحيرة الضلاله»؛ و آنها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک طرف قضیه، یعنی طرف قیام کننده؛ حسین بن علی علیه السلام است.
🔹طرف دیگر قضیه، در فقرة بعدی معرفی میشود: «و قد توازر عليه من غرته الدنيا و باع حظه بالأرذل الأدنی»؛ نقطه مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بیخودشان کرده بود؛ «وباع حظه بالأرذل الأذني»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است، این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت به بهای پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایی فروخته بودند. این، خلاصه نهضت حسینی است.
🔹با مداقه در این بیان، انسان احساس میکند که نهضت حسینی در واقع با دو نگاه قابل ملاحظه است، که هر دو هم درست است؛ اما مجموع دو نگاه، نشان دهنده ابعاد عظیم این نهضت است. یک نگاه، حرکت ظاهری حسین بن على است؛ که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر یعنی حکومت یزید است؛ اما باطن این قضیه، حرکت بزرگتری است که نگاه دوم، انسان را به آن میرساند؛ و آن حرکت عليه جهل و زبونی انسان است. در حقیقت، امام حسین اگرچه با یزید مبارزه میکند، اما مبارزه گسترده تاریخی وی با یزید کوته عمرِ بی ارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلت انسان است. امام حسین با اینها مبارزه میکند.
🔺خطبه نماز جمعه، ۲۶/ ۱/ ۱۳۷۹
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
🔻بخش چهارم: مسأله شناسی و فنون تبدیل مشکل به مسأله
↪️ 2⃣ فنون تبدیل مشکل به مسأله
🔻 ج) بررسی افراد و مصادیق
🔹یکی از ریزبینانه ترین مدل پرداختن به مشکلات، واکاوی مصادیق آن است. پژوهشگر گاهی متوجه می شود که باید با نگاهی تطبیقی به برخی از موضوعات نگاه کند. به عنوان نمونه پژوهشگری که میخواهد مشکل ربا را از این منظر
بررسی کند؛ آیا شیوه متداول بانکها در پرداخت سود ربا محسوب میشود؟ این نگاه باعث میشود مشکل مبهم و کلی ربا به صورتی واضح و مشخص مورد بررسی قرار گیرد.
🔹پس از آن که یکی از فنون یاد شده برای تبدیل مشکل به مسأله انتخاب شد، باید از بارش ذهنی استفاده کرد و مواردی را که در هر فن به ذهن میرسد را یادداشت نمود. این کار سبب میشود که در هر مورد زوایای پنهان آن کشف شده و مورد توجه قرار گیرد. یکی از راههای کشف این زوایای مخفی همین روش بارش ذهنی است.
🔹چند نکته فراموش نگردد:
1⃣ در هنگام بارش ذهنی نیازی به تجزیه و تحلیل نیست، تنها یادداشت کنید.
2⃣ هر چه به ذهنتان می آید بنویسید.
3⃣ زود نتیجه گیری نکنید! اجازه دهید ذهنتان تمام تلاش خود را بکند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
⚫️ آداب زیارت سیدالشهداء علیه السلام
◾️عن صَفْوَانَ قَالَ: اِسْتَأْذَنْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِزِيَارَةِ مَوْلاَيَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَأَلْتُهُ أَنْ يُعَرِّفَنِي مَا أَعْمَلُ عَلَيْهِ إِلَى أَنْ قَالَ: قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَم:ُ
▪️فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ غُسْلِكَ فَالْبَسْ ثَوْبَيْنِ طَاهِرَيْنِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ خَارِجَ اَلشِّرْعَةِ وَ هُوَ اَلْمَكَانُ اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ فِي اَلْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجٰاوِرٰاتٌ وَ جَنّٰاتٌ مِنْ أَعْنٰابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوٰانٌ وَ غَيْرُ صِنْوٰانٍ يُسْقىٰ بِمٰاءٍ وٰاحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَهٰا عَلىٰ بَعْضٍ فِي اَلْأُكُلِ
▪️فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلاَتِكَ فَتَوَجَّهْ نَحْوَ اَلْحَائِرِ
▪️وَ عَلَيْكَ اَلسَّكِينَةَ وَ اَلْوَقَارَ
▪️وَ قَصِّرْ خُطَاكَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَكْتُبُ لَكَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً
▪️وَ سِرْ خَاشِعاً قَلْبُكَ بَاكِيَةً عَيْنُكَ
▪️وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلتَّهْلِيلِ وَ اَلتَّكْبِيرِ وَ اَلثَّنَاءِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً
▪️وَ لَعْنِ مَنْ قَتَلَهُ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْهِ؛ اَلْخَبر.
📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج۱ ص۷۱۹.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_نقلی
🔹علم فقه
🔻مقطع آشنایی «مقدماتی»
🔹تبصرة المتعلّمین نوشتۀ علامه حلّی
🔹المختصر النافع فی فقه الإمامیّة نوشتۀ نجم الدین جعفر بن حسن معروف به محقق حلّی
🔻شروح وحواشی :
🔹تبصره
🔸شرح محقق ضیاء الدین عراقی
🔸شرح شیخ علی بن جواد مرندی
🔸شرح مدرس خیابانی تبریزی
🔸ترجمه و شرح علامه ابوالحسن شعرانی
🔹مختصر نافع
🔸المعتبر فی شرح المختصر نوشتۀ مؤلّف «محقق حلّی»
🔸المهذّب البارع نوشتۀ جمال الدین احمد بن محمد اسدی معروف به ابن فهد حلّی
🔸کشف الرموز فی شرح المختصر النافع نوشتۀ حسن بن ابی طالب یوسفی فاضل آبی
🔸الشرح الصغیر نوشتۀ سید علی بن محمد طباطبایی حائری
🔸جامع المدارک نوشتۀ سید احمد بن یوسف خوانساری
🔸حاشیه شهید ثانی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
🔟 حینونت
↪️ 🔻چند تذکر:
🔹همانطور که اشاره شد بسیاری از کسانی که این معنا را ذکر کردهاند، آن را به معنای صیرورت بازگردانده و از آن دانستهاند.
🔹بعضی در تبیین این ارجاع چنین گویند: و من افعل الذی بمعنی صار ذا کذا ما اشتهر جعله قسماً آخر و هو افعل بمعنی جاء وقت استحقاق فاعله ان یوقع علیه اصله المجرد نحو احصد الزرع اذا جاء وقت ان یوقع علیه الحَصاد کانه لاستحقاقه ایاه صار ذا حَصاد فجعل صاحبا له و ان لم یحصل له بالفعل 🔸(شرح کمال، ص ۵۰) و برخی دیگر در تفسیر احصد الزرع و اصرم النخل گفتهاند: صار ذا سنبل صالح للحصاد و ذا تمر صالح للصرام. 🔸(شرح تسهیل، ج ۳، ص ۳۰۵.)
🔹 چنانکه پیش از این بیان شد ارجاع مثل این موارد در این مقامی که ما بحث میکنیم مناسب نیست گذشته از این، رجوع این معنا به صیرورت تکلف دارد چون مستلزم نوعی تصرّف و تعمیم در معنای صیرورت است زیرا مثلاً زرع در احصد الزرع واقعاً و تحقیقاً صاحب حصاد (چیدن) نشده است بلکه صاحب وقت آن شده یعنی وقتش فرا رسیده است.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati