هدایت شده از 🚩سربازانقلاب| سیدفخرالدین موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🏻👆🏻👆🏻😂
از لحظه ای که شنیدم #فيروز_نادری مرد یاد این استنداپ اندرو شولتز افتادم درباره آتئیست بودن.
با زیرنویسش رو هرچی گشتم پیدا نکردم دیگه خودم زیرنویس زدم. اگه اشکالی در ترجمه هست از منه.
*امین میمندیان
این کلیپ فوق العاده عالیه... فوق العاده خوب بود.
| يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم |
💡شبکه نفوذ | سیدفخرالدین موسوی
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
♦️آرشیو پرونده ها (اینجا)
https://eitaa.com/parvandeha
هدایت شده از محمد جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️🎞 خطاب جسورانه یک جوان نخبهی ناامید به رهبر معظم انقلاب
📍جناب آقا؛ من آمدم که بگویم...
📍حیف نیست شما ناامید بشی...
✍این استدلال و کلام نورانی رهبری، باطلالسحری است بر سناریوی تزریق ناامیدی، که نقطه مرکزی سیبل #جنگ_شناختی است؛ ای کاش این کلیپ را همه جوانان ما ببینند...
🖋محمد جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی |جوانی
@Cwarfare
هدایت شده از 🚩سربازانقلاب| سیدفخرالدین موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽قدرت نظام بایستی جلوی فحشا و فساد را بگیرد‼️
🔻با شیوع منکرات ، با تظاهر به منکرات باید مقابله کرد ‼️
🔻اسلام مرتکب منکر را نصیحت میکند،
هدایت میکند، اما حد هم برای او میگذارد‼️
🔻با صرف زبان، با صرف توصیه، نمیشود کاری کرد‼️
🔻قدرت نظام بایستی جلوی فساد و فحشا را بگیرید ‼️
📆۸۰/۰۵/۱۱
↙️از این واضحتر نمیشه منطق کسانی که ادعا میکنند فقط با کار فرهنگی باید موضوع حجاب را در کشور نهادینه کرد، به دیوار کوبید👌
💡کانال جامع نفوذشناسی_تبیین:
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
هدایت شده از صراط (گفتمانِ جوانان انقلابی💪)
#حق_با_علی_است (قسمت دوم، بخش اول)
بهزودی در غدیر خواهند فهمید!
یکی از آیاتی که شاید کمتر کسی گمان کند که شأن نزولش (طبق منابع شیعه و سنی) دربارهی ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است، آیات آغازین سورهی نبأ است.
در این آیات خدا میفرماید:
«عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ * الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ * كَلَّا سَيَعْلَمُونَ * ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ[1] -
آنها از چه چيز از يكديگر سؤال میكنند؟! * از آن خبر بزرگ * آن خبری که همواره دربارهی آن با یکدیگر اختلاف دارند * نه چنین است [که میپندارند] به زودی آگاه خواهند شد. * باز هم نه چنین است [که میپندارند] به زودی آگاه خواهند شد.»
حاکم حسکانی، عالم بزرگ حنفی مذهب اهل سنت (متوفای در قرن 5) در شواهد التنزیل در خصوص شأن نزول این آیات، حدیث ذیل را از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل کرده:
ابوسفیان (که نام حقیقی او صخر بن حرب است) بر پیامبر صلیاللهعلیهوآله وارد شد و نزدیک حضرتش نشست و گفت:
ای محمد! آیا این منصب (رهبری) بعد از تو از آن ماست؟
حضرت فرمود: این امر بعد از من، از آن کسی است که جایگاه او نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است.
اینجا بود که این آیات شریفه نازل گردید: «آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال میکنند (نبأ:1)»
(یعنی اهل مکه از خلافت علی بن ابیطالب از تو میپرسند)؛
«از خبر بزرگ * همان که پیوسته دربارهاش اختلاف دارند (نبأ:2و3)»
(یعنی ولایت علی همان خبر بزرگی است که بعضی آن را قبول دارند و بعضی دیگر آن را تکذیب میکنند)؛
«هرگز چنین نیست که آنها میپندارند (نبأ:4)»
این رد بر آنهاست؛ (یعنی به زودی "در غدیر[2]"خواهند فهمید که خلافت علیبن ابیطالب پس از تو حقّی است که محقّق نیز خواهد شد)؛
«سپس به زودی میفهمند که اینگونه که میپندارند نیست (نبأ:5)» (یعنی به زودی هنگام مرگ و ورود به قبر، حقیقتاً خواهند دانست و میبینند که خلافت و ولایت او حقّ است و از این مسئله مورد سؤال واقع میشوند.
پس هیچ مُردهای در شرق و غرب عالم و یا در دریا و خشکی باقی نخواهد ماند، مگر آنکه نکیر و منکر از او بعد از مرگش، دربارهی ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام پرسش کنند و از او خواهند پرسید: پروردگارت کیست؟ دینت چیست؟ پیامبرت کیست و امامت چه کسی است[3]؟
پانوشت:
[1] نبأ:1تا5
[2] از علقمه روایت شده که گفت: روزی در جنگ صفین مردی از سپاه شام غرق در سلاح و قرآنی بر سر، در حالی که آیات: «عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ» را میخواند، هماورد طلبید.
خواستم به جنگ او بروم، اما علی (علیهالسلام) به من فرمود: بایست!
سپس خود به رویارویی آن مرد رفته و به وی فرمود:
آیا میدانی مصداق نبأ عظیم (و خبر بزرگی) که مردم دربارهاش اختلاف کردهاند «الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ (نبأ:3)» کیست؟
گفت: نه، نمیدانم!
امام (علیهالسلام) فرمود: به خدا سوگند من آن خبر عظیمی هستم که دربارهاش به اختلاف افتادید و بر سر ولایتش به جنگ پرداختید و بعد از پذیرش ولایتش روی بر تافتید،
و پس از نجات از شمشیرم، به جهت سرکشیکردنتان در برابر امر خدا دربارهام، هلاک گشتید؛
و در روز غدیر (حقانیت مرا) دانستید
و روز قیامت نیز حقیقت آنچه در دنیا دانستید را به عینه خواهید دید... (المناقب (ابن شهر آشوب): ج۳، ص۷۹)
[3] شواهد التنزیل، حاکم حسکانی، ج2، ص418؛ طرائف، سید بن طاووس، ج1، ص95
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
#حق_با_علی_است (قسمت دوم؛ بخش دوم)
نبأ عظیم بودن ولایت امیر مؤمنان علیه السلام در همهی امتهای پیشین!
«نبأ عظیم[1]» بودنِ امرِ ولایتِ امیر مؤمنان علی علیهالسلام، تنها منحصر به دین اسلام نبوده است! بلکه بر طبق آیات و روایات (که حتی در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است)، در تمام امتهای گذشته نیز، هر پیامبری که مبعوث میشده، مأمور بوده است که علاوهبر اقرار گرفتن از امتش دربارهی توحید، معاد و نبوت خودش، دربارهی نبوت پیامبر آخرالزمان و وصایت وصی او را نیز اقرار بگیرد.
یعنی پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام، فقط در دین اسلام از شروط اصلی ایمان نیست، بلکه این امر در همهی ادیانِ گذشته نیز، از شروط اصلی ایمان، بوده است.
به عنوان نمونه حدیث ذیل از حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام مؤید این معناست:
ولایت علی علیهالسلام، در تمامی کتابهای آسمانی انبیاء نوشته شده بوده و خدا هیچ پیامبری را به نبوت مبعوث نکرد، مگر اینکه او مأمور به دعوت خلق به سوی نبوت محمّد صلیاللهعلیهوآله و ولایت وصیّ او علی علیهالسلام بوده[2].
و از میان روایات مذکور در منابع اهل سنت، روایت بسیار تأمّلبرانگیز ذیل به این حقیقت اشاره دارد:
ابن عساکر عالم و محدّث بزرگ اهل سنت (شافعی مذهب در قرن ۶)، در کتاب مهم خود، تاریخ دمشق، این حدیث را ذیل آیه شریفهی «وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا[3]»
نقل کرده است که پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه در گزارش سفر معراج فرمودند:
فرشتهای به سوی من آمد و گفت:
ای محمد از پیامبرانی که پیش از تو فرستادیم بپرس که:
بر چه چیز مبعوث شدند!
من پرسیدم و آنان گفتند:
بر ولایت تو و ولایت علی بن ابیطالب مبعوث شده بودیم[4].
جالب است بدانید، در همهی ادیان گذشته نیز، زمانی که امتها به شرط اقرار به حقانیت و افضلیت امیر مؤمنان علی علیهالسلام میرسیدند، دچار اختلاف میشدند و برخی میپذیرفتند و برخی سر باز میزدند و برای نفسشان سخت بوده.
این مطلب را خود امیر مؤمنان علی علیهالسلام چنین بیان داشتهاند:
به خدا قسم خداوند را خبری عظیمتر از من نیست، به خدا قسم خداوند را نشانهای بزرگتر از من نیست، و بهراستی که فضل و برتری من بر تمام امتهای پیشین نیز عرضه شد، اما آنها در پذیرش آن اختلاف کردند و به آن اقرار نکردند[5].
در ادامه إنشاءالله به این سؤال پاسخ داده خواهد شد که:
به چه دلیل و برهانی، ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام، در همهی ادیان گذشته که ایشان را هم ندیدهاند، عرضه شده، و از شروط اصلی ایمان آنها بوده است؟!
پانوشتها:
[1] اشاره به آیه نخست از سورهی نبأ.
[2] وِلایةُ عَلیٍّ مَکتُوبُ فی جَمیعِ صُحُفِ الاَنبیاءِ و لَن یَبعَثَ اللهُ نَبِیّاً اِلّا بِنُبُوّةِ مُحَمَّدٍ وَ وِلایةِ وَصِیّه عَلیٍّ. (بصائر الدرجات، صفّار قمی، ص۷۲)
[3] از رسولانی که پیش از تو فرستادیم بپرس(زخرف:۴۵)
[4] تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج۴۲، ص۲۴۱؛ الکشف و البیان، ثعلبی، ج۸، ص۳۳۸؛ مناقب، خوارزمی، ص۳۱۲
[5] أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِالسَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ «عَمَّ يَتَساءَلُونَ... إِلَخْ» قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِالسَّلاَمُ: مَا لِلَّهِ نَبَأٌ أَعْظَمُ مِنِّي وَ مَا لِلَّهِ آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّي، وَ قَدْ عُرِضَ فَضْلِي عَلَى [جَمِيعُ] اَلْأُمَمِ اَلْمَاضِيَةِ عَلَى اِخْتِلاَفِ أَلْسِنَتِهَا فَلَمْ تُقِرَّ بِفَضْلِي. (تفسير قمی، ج۲، ص۴۰۱)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabeJamkaran
@justhadis110
هدایت شده از حمید رسایی
.
♻️ عملیات برق آسای نمایندگان برای خود، بی تفاوتی برای حکم خدا❗️
🔰کاری به این نداریم که اساساً بخشنامه اخیر وزارت کشور چه بوده و اساساً نمایندگان به چیزی اعتراض کرده اند و اصلاً چه کسی درست گفته و چه کسی اشتباه؟
پرسش ما این است که چطور ۲۰۱ نماینده با یک بخشنامه وزارت کشور که به خودشان مربوط می شود، به صورت برق آسا وزیر را به صحن مجلس می کشانند، برخی از آنها در یک عمل کودکانه، با ورود او به مجلس، او را «هو» می کنند، برای استیضاح وزیر کشور رأی جمع می کنند و رگ گردنشان بیرون می زند، اما در مورد موضوعاتی نظیر #حجاب که پای حکم خداست و میراث امام و خون شهداست، باید با #چراغ_دستی دنبال برخی از آنها بگردیم!
🔺عضو کانال حمید رسایی شوید🔻
eitaa.com/rasaee
eitaa.com/rasaee
#حق_با_علی_است(۴) (بخش سوم)
نام بردن از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و امیر مؤمنان علیهالسلام در کتب آسمانی پیشین:
همانطور که بر طبق آیات قرآن و روایات، ایمان به انبیای گذشته، جزو شروط الزامی، برای تحقق ایمان و رستگاری مؤمنان ذکر شده است؛ نظیر آیه ۱۳۶ سورهی نساء:
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان بیاورید،
کسی که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است.»
و یا آیات دیگری نظیر: آیه ۲۸۵ سوره بقره - آیه ۴ سوره بقره - آیه ۱۲ از سوره مائده - آیه ۱۹ از سوره حدید و...
به همین ترتیب، زمانی هم که در کتب آسمانیِ ادیان پیشین، از رسول خدا و وصی ایشان سخن به میان میآید، مردمان آن دوران نیز، باید به نبوت آن پیغمبر آخرالزمان و وصایت وصی او اقرار کنند، تا جزو مؤمنین و رستگاران شمرده شوند!
بنا بر فرمایش صریح قرآن کریم، در کتب آسمانی گذشته، نام رسول الله صلیاللهعلیهوآله ذکر شده است:
«همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛...»[۱]
همچنین بیان شد که بر طبق روایات شیعه[۲] و سنی[۳]، در کتب آسمانی گذشته، علاوه بر نام رسول الله صلیاللهعلیهوآله، نام امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز به عنوان جانشین حضرت آمده و انبیا نیز مأمور به اخذ اقرار از پیروانشان در این خصوص بودهاند.
علاوه بر این، از آیات قرآن و روایات استفاده میشود كه علاوه ذکر نام، اوصاف و فضایل پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله و جانشین بر حقَش علی عیلهالسَلام نیز در كتب آسمانی پیشین (به ویژه انجیل و تورات) بیان شده است.
به عنوان نمونه خداوند متعال در قرآن میفرماید:
«كسانی كه كتاب آسمانی به آنان دادهایم او (پیامبر) را همچون فرزندان خود میشناسند، گرچه جمعی از آنان حق را آگاهانه كتمان میكنند.»[۴]
این آیه، پرده از حقیقت مهمی بر میدارد و آن این كه بیان صفات روحی و جسمی و ویژگیهای پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله در كتب پیشین، به قدری صریح و روشن بوده است كه تصویر كاملی از آن در اذهان كسانی كه با آن كتب سر و كار داشتهاند، نقش بسته بود، آنچنان که ایشان پیامبر صلیاللهعلیهوآله را مانند فرزندان خودشان به خوبی میشناختند.
برای نمونه در روایتی بسیار تأمّل برانگیز که شیعه و سنی آن را از جابر بن عبدالله انصاری نقل کردهاند، در عصر حیات خود رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، یکی از علمای یهود به نام جندل بن جنادة بن جبیر، از حضرت سؤالاتی میپرسد و پس از آنکه ایشان به همهی پرسشهای جندل پاسخ میدهند و او به حقانیت ایشان واقف میشود، خطاب به حضرت میگوید:
ای رسول خدا، مرا از جانشینان خود آگاه فرما تا به ایشان تمسّک بجویم.
حضرت در پاسخش میفرمایند:
جانشینان من دوازده نفر هستند.
او در پاسخ کلام بسیار مهمی بیان میکند و میگوید:
بله، اینچنین است و ما این مطلب (که جانشینان شما پیغمبر آخرالزمان ۱۲ نفر هستند) را در تورات یافتهایم.
[این جواب جندل، پاسخ بسیار مهمی است که مبنای مباحث بعدی را تشکیل میدهد و فعلاً در حد همین اشاره از آن عبور میکنیم.]
در ادامه رسول خدا یکیک امامان بعد از خود را برای جندل معرفی میکنند...[۵]
در ادامه ضمن اشاره به برخی دیگر از این روایات (که نشان میدهد نام پیامبر و امیرالمؤمنین در کتب آسمانی گذشته بیان شده) به این بحث جالب توجّه پرداخته میشود که آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین و دیگر امامان صلواتاللهعلیهماجمعین باقیمانده است؟!
[۱] اعراف:۱۵۷.
[۲] بصائر الدرجات، صفّار قمی، ص۷۲.
[۳] تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج۴۲، ص۲۴۱.
[۴] بقره:۱۴۶
[۵] کفایةالأثر، خزّاز قمی، ج۱، ص۵۶؛ ینابیعالمودة، قندوزی حنفی، ج۳، ص۲۸۴.
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إرْتَعوا في رياضِ الجنّةِ.
قالوا: يا رسولَ اللّهِ، و ما رِياضُ الجنّةِ؟
قالَ: مَجالِسُ الذِّكرِ.
⬅️ هرگاه به باغی از باغهای بهشت برخورد کردید، در آن حاضر شوید.
سؤال شد: باغهای بهشت چیست؟
فرمود: مجالس ذکر. (مانند اجتماعاتی که در آن یاد خدا و اهل بیت (علیهمالسلام) زنده میشود و قرآن تلاوت میشود و احادیث اهل بیت (علیهمالسلام) خوانده میشود و فضائل و مصائبشان ذکر میشود و...)
📚 عدة الداعی (ابن فهد حلّی): ج۱، ص۲۵۳
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ عَنْ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
قَالَ لِي:
أَ تَخْلُونَ وَ تَتَحَدَّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ؟!
فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَخْلُو وَ نَتَحَدَّثُ وَ نَقُولُ مَا شِئْنَا.
فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنِّي مَعَكُمْ فِي بَعْضِ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ إِنَّكُمْ عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ.
⬅️ امام باقر (علیهالسلام) به میسر فرمود:
«آیا شما خلوت میکنید و گفتوگو مینمایید و هر چه خواهید میگویید؟
میسر گفت: آری به خدا که ما خلوت میکنیم و گفتوگو نموده هر چه خواهیم (از ذکر) میگوییم،
فرمود: «به خدا من بسیار دوست دارم که در بعضی از آن مجالس با شما باشم،
همانا به خدا که من بوی شما و نسیم شما (عقاید و اقوال شما) را دوست دارم،
و شمایید که دین خدا و دین ملائکه او را دارید،
پس (مرا به شفاعت و کفالت خود با) پرهیز از حرام و کوشش در طاعات کمک کنید.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۸۷ - بَابُ تَذَاكُرِ اَلْإِخْوَانِ (باب گفتگوی برادران دینی) ح۵
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ لِفُضَيْلٍ: «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟»
قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ.
قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا.
يَا فُضَيْلُ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ».
⬅️ حضرت خطاب به فضیل فرمودند: آيا با هم مىنشينيد و گفتگو میکنید؟
گفتم آرى فداى تو شوم.
فرمود: من اين گونه مجالس را دوست میدارم، پس اى فضيل امر ما را احيا كنيد، خداوند رحمت كند كسانى را كه امر ما را احيا میكنند.
اى فضيل كسى كه از ما ياد كند يا نزد وى از ما ياد شود و از چشمانش باندازۀ پر مگسى اشك بيرون آيد، خداوند گناهان او را اگر چه بيشتر از كف درياها باشد مىآمرزد.
📚 ثواب الأعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۸۷
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،
فَقُلْتُ لَهُ: فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟
قالَ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.
⬅️ خداوند، رحمت کند آن بندهای را که امر ما را زنده کند!.
راوی گوید، خطاب به حضرت گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟
ایشان فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیباییهای گفتار ما را می دانستند، خودشان از ما پیروی میکردند.
📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۸۰
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(5) (بخش چهارم)
آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟!
(قسمت اول: مئود مئود در تورات عبری)
در بحث گذشته به حدیثی اشاره شد که در آن جندل یهودی در پاسخ به پیامبر صلیاللهعلیهوآله که به فرمود: جانشینان من ١٢ نفر هستند،
پاسخ گفت که:
بله من این مطلب را در تورات دیدهام!
حال ببینیم آیا چنین مطلبی در تورات کنونی وجود دارد یا خیر؟!
در سِفر پیدایشِ تورات، فصل ١٧ آیه ٢٠ به زبان عِبری، چنین آمده:
ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו במאד מאד שנים עשר נשיאם יוליד ונתתיו לגוי גדול׃
در آیهی فوق کلمه: "שנים עשר" به معنای دوازده است و کلمه: "נשיא" به معنای پیشوا و رهبر است.
در نسخههای ترجمه شدهی تورات به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی، این آیه چنین ترجمه شده:
And as for Ishmael, I have heard thee: Behold, I have blessed him, and will make him fruitful, and will multiply him exceedingly; twelve princes shall he beget, and I will make him a great nation
وَأَمَّا اسماعیل فَقَدْ سَمِعْتُ لَک فِیهِ. ها أَنَا أُبَارِکهُ وَأُثْمِرُهُ وَأُکثِّرُهُ کثِیراً جِدّاً. اِثْنَی عَشَرَ رَئِیساً یلِدُ، وَأَجْعَلُهُ أُمَّةً کبِیرَةً.
و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینك او را بركت داده، بارور گردانم، و او را بسیار كثیر گردانم. دوازده رئیس از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به وجود آورم.
چنانچه مشاهده میکنید، کلمه "נשיא" در معنای شاهزاده و رئیس ترجمه شدهاند، ولی پیشوا و رهبر ترجمههای دقیقتری برای معنی این کلمه در زبان عِبری است.
و این همان ١٢ پیشوایی است که جندل یهودی خطاب به پیامبر صلیاللهعلیهوآله گفت این مطلب را در تورات دیده است.
اما طبق ترجمههای انگلیسی، عربی و فارسی، در آیه، اثری از ذکر نام خود رسول خدا، که این ١٢ پیشوا از ایشان پدید میآیند نیست و بحث اصلی ما اینجا اتفاقاً در خصوص همین مطلب است!
کلید حل این معما در عبارت "במאד מאד" (بمئود مئود) نهفته است!
جستجو در کتاب مقدّس نشان میدهد که واژۀ عبری "מְאֹֽד" (مِئود)، در هیچ آیهای از عهد عتیق، به همراه حرف اضافۀ باء (ב) به صورت "בִּמְאֹ֥ד" (بمئود) به کار نرفته است.
هرگاه این کلمه به صورت قید به کار رود، به معنای «خیلی» یا «زیاد» است و در این صورت، دیگر نیازی به حرف اضافهی باء ندارد!
بنابراین میتوان حکم کرد که کاربرد "בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד" (بمئود مئود) به معنای «بسیار زیاد»، علی القاعده نادرست است و به ناچار باید به دنبال معنای دیگری برای آن بگردیم. اگر بنا باشد، "בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד" (بمئود مئود) قید نباشد، ناگزیر باید اسم عَلَم باشد! در این صورت، معنای آیه چنین میشود:
و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینك او را بركت داده، بارور گردانم، و به واسطهی (مئود مئود) دوازده پیشوا از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به وجود آورم.
اما این مئود مئود کیست؟
آیا شخصی از نسل اسماعیل وجود دارد که نامش مئودمئود باشد؟
قرائن درونمتنی و برونمتنیِ فراوانی وجود دارد که میتوان از آنها نتیجه گرفت که مئود مئود، همان مشهورترین فرزند از نسل اسماعیل، یعنی پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله است.
از جملهی قرائن درونمتنی میتوان به واژگان همریشهی این لغت و دیگر کاربردهای آن در کتاب مقدّس اشاره کرد. "מוֹדֶה" (مُودِه) صیغهی اول شخصِ مضارع (مفرد مذکر) در باب هیفیل (Hiphil) از ریشهی عبری ידה (یادا)[1] دقیقاً بهمعنای احمد است.
و بنابراین واژهی مئود مئود (که در روایات اسلامی (به عنوان قرائن برونمتنی) بهصورت مودمود آمده[2]) معادل شکل مضائف مئود (به معنی احمد) است که معنایش میشود بسیار ستوده شده که در عربی میشود همان (محمّد)!
از این جالبتر، معادل واژهی "مئود مئود" در نسخهی سریانی تورات (به عنوان یکی از قدیمیترین نُسَخ تورات) است که در ادامه، بحث بسیار آن را تقدیم خواهیم کرد.
پانوشتها:
[1] این ریشه و مشتقات آن، در هر آیه از کتاب مقدس که به کار رفته در ترجمههای عربی به «حمد» برگردان شده است (سِفر تکوین ۳۵: ۲۹، اشعیا ۱: ۱۲، ۱: ۲۵ و بیش از دوازده آیه از مزامیر داود). برای معنای ریشهی این کلمه، نگاه کنید به Strong, James, Strong’s Hebrew ذیل کد H3034.
[2] ...وَ فِي التَّوْرَاةِ ميذميذ أَيْ غَفُورٌ رَحِيمٌ وَ قِيلَ ميدميد أَيْ مُحَمَّدٌ وَ قِيلَ مودمود... (مناقب، ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۵۱)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
هدایت شده از حمید رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پاسخ دهد
یکی از اعضای کانال، فیلمی از مکالمه خودش با عوامل بیمارستان دولتی ... را برای ما ارسال کرده که فقط صوت آن را منتشر میکنیم. در توضیحات ارسال کننده که مطابق فیلم است آمده:
"سلام جناب رسایی / امروز با خانومم رفتیم بیمارستان (...) برای سونوگرافی بارداری. بهمون گفتن کسانی که کار سونوگرافی انجام میدن دارن آموزش میبینن. توشون هم آقا هست و هم خانم! یعنی خانمها توسط آقایون سونوگرافی میشن! بهشون اعتراض کردیم که چرا یک آقا باید کار سونوگرافی خانمها رو در مملکت اسلامی انجام بده اونم توی بیمارستان دولتی؟! بهم گفتن اگه ناراحتی برو بیرون آزاد انجام بده، ما هم مجبور شدیم بریم بیرون با هزینه سنگین انجام بدیم. اما چرا؟
ولی سؤالم اینه که با وجود این همه پزشک و پرستار زن، چرا یه مرد باید سونوگرافی خانمها رو یاد بگیره و انجام بده؟ مگه قراره مردها کاری که مختص خانمهاست رو انجام بدن که میخواد اونو یاد بگیره و انجام بده؟ اگر باید سونو یاد بگیرن برن سونوگرافی بیماران آقا رو انجام بدن و یاد بگیرن. آیا در جهاد فرزندآوری بيمارستان های دولتی نقشی ندارن؟"
✍ پن: مطابق اطلاعات ما در اکثر بیمارستانها مسائل شرعی رعایت میشود اما این فیلم مستند میگوید که در این بیمارستان رعایت نمیشود! امیدوارم وزارت بهداشت پیگیری کند و پاسخ دهد. نام بیمارستان در صورت عدم پیگیری منتشر میشود.
🔺عضو کانال حمید رسایی شوید🔻
eitaa.com/rasaee
eitaa.com/rasaee
هدایت شده از پاراگرافنوش
یک بار در مراسمی از خانمی که تفسیر قرآن میکرد، پرسیدم: «آیا الآن که مصطفی شهید شده، باز هم نسبت به ما مسئولیت دارد و در قبال ما بازخواست میشود؟»
جواب داد: «نه! او دیگر از دنیا رفته و پروندهاش بسته شده و هیچ بازخواستی در مورد شما ندارد.»
برای من که هنوز با مصطفی زندگی میکردم این جواب خیلی ناراحتکننده بود. با این که دوست ندارم برای شهادت آقامصطفی گریه کنم، اما آن شب هر کاری میکردم نمیتوانستم جلوی اشکهایم را بگیرم.
از مراسم آمدم و طبق معمول که از کنار گلزار شهدا رد میشدم،صلوات فرستادم. اما گفتم:
«این صلوات برای همهی شهدا به جز مصطفی!»
بچهها را از خانه مادرم برداشتم و در زیر بارش برف علیرغم اصرار مادرم راهی خانه خودمان شدم.
رفتم جلوی عکسش و گفتم:
«من تا بهحال فکر میکردم دارم با شما زندگی میکنم. من نمیتوانم در خانهای که مرد ندارد زندگی کنم. همین امشب باید تکلیف مرا روشن کنی. اگر نسبت به من و بچهها مسئولیتی نداری و پروندهات در دنیا بسته شده، بگو تا من بدانم.»
چون میدانستم شاید محدودیتی داشته باشد که به خواب خودم بیاید، گفتم:
«به خواب هر که میتوانی بیا و تکلیف مرا روشن کن.»
صبح به گوشی نگاه کردم ولی خبری نبود. موقع اذان ظهر مجدد گوشی را نگاه کردم و متوجه پیام برادرم شدم. نوشته بود یکی از دوستان آقامصطفی دیشب خوابش را دیده ولی چون صبح زود به من گفت، صبر کردم تا از خواب بیدار شوید.
سریع به برادرم زنگ زدم و زود قطع کرده و با دوست آقامصطفی تماس گرفتم. گفتم:
«میخواهم همهی خواب را برایم تعریف کنید.»
او هم تعریف کرد:
«مصطفی در خواب به من گفت: من مسئولیتم نسبت به خانوادهام سنگینتر شده و بیشتر مراقب آنها هستم. با بچههایم بازی میکنم و آنها را سرگرم میکنم... بعد رفت وضو گرفت تا نماز بخواند.
من گفتم: شما که همیشه در مسجد نماز میخواندید! حالا چرا در خانه نماز میخوانید؟
آقامصطفی گفت: من خیلی وقت است که نمازهایم را در خانه میخوانم!»
بعد از شنیدن این خواب با خوشحالی رفتم سر مزار آقامصطفی و از او تشکر کردم که هنوز حواسش به ما هست.
📚 برشی از کتاب سید ابراهیم اثر مهدی گودرزی (از انتشارات تقدیر): ص۵۸و۵۹
@paragraphnoosh110
www.samanpl.ir
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(6) (بخش ششم)
آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟!
ایلیای انجیل من هستم!
اما بازگردیم به بحث اصلی؛ اینکه نام امیرالمؤمنین علیهالسلام در کتب آسمانی گذشته بوده و خواستیم ببینیم، آیا در کتاب مقدّس فعلی پس از این همه تحریف اثری از این حقیقت باقی مانده یا خیر؟!
در انجیل یوحنا، فصل اول، آیات ۱۹ تا ۲۲ درباره حضرت یحیی علیهالسلام آمده است:
ترجمه فارسی:
۱۹ این است شهادت یحیی در وقتی که یهودیانِ از اورشلیم، کاهنان و لاویان را فرستادند تا از او سؤال کنند که تو کیستی؛
۲۰ که معترف شد و انکار ننمود، بلکه اقرار کرد که من مسیح نیستم.
۲۱ آنگاه از او سؤال کردند، پس چه؟ آیا تو الیاس هستی؟ گفت، نیستم. آیا تو آن نبی هستی؟ جواب داد که نه!
ترجمه آیه ۲۱ به انگلیسی:
And they asked him, What then? Art thou Elias? And he saith, I am not. Art thou that prophet? And he answered, No.
ترجمه آیه ۲۱ به عبری:
וישאלו אתו מי אפוא אתה האתה אליהו ויאמר אינני האתה הנביא ויען לא׃
همانطور که مشاهده میکنید، در ترجمههای انگلیسی و فارسی ما شاهد کلمه الیاس هستیم و علمای یهودی اورشلیم از یحیی علیهالسلام طبق این ترجمهها میپرسند آیا تو الیاس هستی؟
حال بازگردیم به متن اصلی به زبان عبری!
دقت کنید، در این آیه، به زبان عبری، عبارت אליהו به کار رفته که میشود ایلیا! نه الیاس!
چرا که رسم الخط الیاس در عِبری معادل: אליאס است، ولی مشاهده میشود که در متن این آیه، حرف سین که معادلش در عبری میشود ( ס )، اصلاً در کلمه אליהו که در آیه به کار رفته، وجود ندارد!
و جالب است که ترجمه عربی از این آیهی انجیل ایلیا را درست ذکر کرده است:
فَسَأَلُوهُ: «إِذاً مَاذَا؟ إِيلِيَّا أَنْتَ؟» فَقَالَ: «لَسْتُ أَنَا». «أَلنَّبِيُّ أَنْتَ؟» فَأَجَابَ: «لاَ»
ما در اینجا علمایی از یهود را میبینیم که گمان میکنند این شخصیتی که با آن مواجه شدند اگر عیسی علیهالسلام نباشد، یا باید ایلیا باشد، یا آن پیامبری که منتظر مبعوث شدنش هستند!
یعنی طبق اطلاعات علمای یهود، اگر این شخص که وجناتی الهی دارد، مسیح نباشد، احتمال دارد که یا ایلیا باشد یا پیامبری که از قبل انتظارش را میکشیدند! (یعنی میان ایلیای و آن پیامبر موعود ارتباط خاصی هست)
در اینجا دو حدیث جالب توجّه از منابع شیعه و سنی در این خصوص تقدیم میشود:
ابتدا حدیثی شور انگیز منقول در منابع اهل سنت:
مولی امیرالمومنین علی علیهالسلام در کوفه، بر فراز منبر رفتند و خطبه مفصلی برای مردم قرائت نمود، بعد از حمد و ثنای الهی و بيان مطالب ديگر در معرفی خود و فضايلشان، جملاتی بيان کرد، از جمله فرمود:
أنا إيليا الإنجيل[1].
ایلیای در انجیل من هست!
به عنوان حسن ختامِ سلسله مباحث اخیر، حدیث ارزشمند ذیل تقدیم میگردد:
شیخ طبرسي نقل میکند:
در دورهی خلافت ابوبکر، بزرگی از علمای مسيحی از روم با همراهانی به مدينه آمد و وارد مسجد شد.
سؤالاتی از ابوبکر و عمر و حاضرين نمود که هيچ کس نتوانست جواب دهد.
در اين زمان سلمان که عجز مسلمین را مشاهده کرد به سراغ امیرالمؤمنین علیهالسلام شتافت و ایشان را با خود به مسجد آورد، آن راهب از حضرت پرسید: ای جوان اسمت چیست؟!
حضرت فرمود: اسم من نزد قوم يهود اِليا، نزد مسيحيان ايليا، نزد پدرم علی و نزد مادرم حيدر است!
راهب پرسید: مقام و نسبت تو از پيامبر اسلام چيست؟
حضرت فرمود: من پسر عمو و داماد و همچون برادر پيغمبر هستم.
راهب گفت: به خداى عيسى قسم كه تو مطلوب من هستى، به من خبر بده از آنچه خدا ندارد و آنچه از خدا نيست و آنچه خدا آن را نداند؟
حضرت فرمود: ...اينكه گفتى «آنچه خدا ندارد» همان زوج و فرزند است كه خدا را عيال و فرزندى نیست.
و اينكه گفتى «آنچه از خدا نيست» عبارت است از ظلم كه خداوند در حقّ هيچ كس ظلم روا ندارد.
و اينكه گفتى «آنچه خدا آن را نداند»، خداوند براى خود هيچ شريكى را نمىشناسد.
راهب برخاسته و كمربند (نشان مذهبى) خود را باز كرد، و پيشانى آن حضرت را بوسيده و گفت:
من شهادت مىدهم كه خداوند شريكى نداشته و تنها است و شهادت مىدهم كه محمّد از جانب خدا به مقام نبوّت مبعوث گشته است و شهادت مىدهم كه تو خليفه و وصىّ پيغمبر و امين امّت اسلامى و معدن دين و حكمت و سرچشمۀ علم و برهان هستى!
من نام تو را در تورات به عنوان «اليا» و در انجيل به عنوان «ايليا» و در قرآن به عنوان «علىّ» و در كتابهاى گذشته به عنوان «حيدر» خواندهام و من روى علم و یقین معتقدم كه تو وصىّ پيغمبرى، و امير اين حكومت، و از همه به اين جایگاه سزاوارترى...[2]
[1] ينابيع المودة، قندوزي حنفی، ج۳، ص۲۰۷
[2] احتجاج، طبرسی، ج۱، ص۲۰۵
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
هدایت شده از M. Sheibani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ ورود خانمهای محجبه ممنوع!!!
مجموعه مدیریت و حراست مجتمع رفاهی عفیف آباد در شیراز، در اقدامی ضد ملی و انسانی از ورود خانمهای محجبه و چادری ممانعت کرده است. با اطلاع به سامانه مردم رسی و پیگیری دادستان، پس از ۴۸ ساعت مدیر مجتمع و مدیر حراست بازداشت شدند!
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ العجب يا باحفص لما لقي علي بن أبي طالب!،
إنه كان له عشرة آلاف شاهد لم يقدر على أخذ حقه
و الرجل يأخذ حقه بشاهدين.
⬅️ ای حفص، شگفتا از آنچه علی بن ابی طالب علیهما السلام با آن مواجه شد!
او با ده هزار شاهد و گواه، (در روز غدیر) نتوانست حق خود را بگیرد،
در حالیکه شخص با دو شاهد حق خود را میگیرد.
📚 تفسیر عیاشی: ج۱، ص۳۳۲ - بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۳۷، ص ۱۴۰
پ.ن: اگر محکم پای #غدیر ایستاده بودیم،
نه #فاطیمه بود (که آن ملعون قبل از لگدش بگوید: در پشت در تمام کینههایم نسبت به علی را به خاطر آوردم...)
نه #عاشورا (بُغضاً لِأَبیک...)
نه #غیبت...
عید سعید غدیر #پیشاپیش تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام - 1396/12/17
عنوان فیش: ایستادگی امام در مقابل تجارت مشروبات الکی
من میخواهم مسئلهی حجاب را ذکر کنم و اشاره کنم:
پولهای زیادی خرج میکنند، فعّالیّت زیادی میکنند، صدها رسانه را -از انواع و اقسام رسانهها- به کار میگیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطهی حسّاس، [یعنی] نقطهی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛
دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکُشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینکه بتوانند این تلویزیونها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایتهای اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟
که نتیجهاش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند.
اینهمه خرج، اینهمه زحمت، اینهمه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش میکنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛
نتیجهاش این است که چهار نفر -حالا چهار دختر در گوشه کناری- فریب بخورند یا انگیزههای گوناگونی پیدا کنند؛
بعضیشان هم ممکن است پول بگیرند
-حالا من نمیدانم، نمیتوانم قطعاً بگویم-
و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم!
نتیجهی همهی آن تلاش، خلاصه میشود در این نتیجهی کوچکِ حقیر.
خب، تا اینجا مسئلهای نیست؛
[امّا] آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئلهی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛
معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛
در بین اینها روزنامهنگار هست،
در بین اینها روشنفکرنما هست،
در بین اینها آخوند و معمّم هست.
[میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همهی زنها را نگفتند»!
حرف بیخود!
ما بودیم آنوقت، ما خبر داریم؛ چطور اینجور است؟
امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.
در مقابل همهی منکرات، امام همینجور محکم ایستاد.
👈 همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛
ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرفنظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرصومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار میایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود.
حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] که
«آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگتر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمیکنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد یا بیحجاب باشد، تعقیب میکنید».
ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است که تشخیص نیست.
ما که نگفتیم اگر کسی در خانهی خودش در مقابل نامحرم روسریاش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانهی خودش است، کار شخصی میکند.
آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند.
حرام کوچک و بزرگ ندارد؛
آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد.
@readandthink
هدایت شده از Ali Mesbahi
#حق_با_علی_است(6) (بخش هفتم)
چرا با وجود افضل بودن پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی علیهالسلام میفرمایند که خداوند را خبری عظیمتر و نشانهای بزرگتر از من نیست؟!
همانطور که در خلال مباحث گذشته عرض شد، در احادیث متعددی منقول از حضرت امیر صلواتاللهعلیه و دیگر حضرات معصومین علیهمالسلام، که در تفسیر «نبأ عظیمِ» مورد نظر قرآن بیان شده، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی معرفی کردهاند[1].
و بر طبق روایات این مطلبی بوده است که حضرت علی علیهالسلام مکرّر آن را بیان میفرمودند و بر آن تأکید ویژه داشتند[2]!
حال ممکن است این سؤال پیش آید، با توجه به این که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله یقیناً افضل از امیرالمؤمنین علیهالسلام هستند، چرا حضرت امیر علیهالسلام چنین بیان کردهاند که عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی هستند!
جواب در آیهی مباهله[3] نفهفته که بنابر فرمایش امامان علیهمالسلام، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام در همین آیه بیان شده[4]،
چرا که بر طبق آن (به اتفاق روایات منقول در منابع شیعه[5] و سنی[6]) امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکم نفس و حقیقت باطنی وجود رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله معرفی شدهاند.
بر این اساس، وقتی حضرت امیر صلواتاللهعلیه میفرمایند من عظیمترین خبر خدا و بزرگترین آیت الهی هستم، یعنی حقیقت باطنی وجود پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله عظیمترین خبر و بزرگترین آیت الهی است.
پانوشتها:
[1] تفسير قمی، ج۲، ص۴۰۱.
[2] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۰۷
[3] ...فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل...(آلعمران:۶۱)
...بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسى كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آنگاه مباهله [و نفرين] كنيم...
[4] روزی مأمون به امام رضا (علیهالسلام) گفت: «مرا از بزرگترین امتیاز امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که در قرآن آمده باخبر کن». امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «امتیاز مباهله که خداوند در قرآن میفرماید:... (الفصول المختارهْ، شیخ مفید، ص۳۸.)
[5] به گفته قاضی نورالله شوشتری متکلم شیعه، مفسران اتفاقنظر دارند که... «اَنفُسَنا» (خودمان) به امام علی(علیهالسلام) اشاره دارد. (احقاق الحق، قاضی نورالله شوشتری، ج۳، ص۴۶)
[6] در کتاب اِحقاقالحق (ج۳، ص۴۶-۷۲)، حدود شصت منبع از اهلسنت ذکر شده است که تصریح کردهاند آیه مباهله درباره امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین (صلواتاللهعلیهماجمعین) نازل شده است؛ از جمله:
الکَشّاف (ج۱، ص۳۷۰) اثر زَمَخشَری،
التفسیر الکبیر (ج۸، ص۲۴۸) اثر فخر رازی،
اَنوارُ التَّنزیل و اَسرارُ التَّأویل (ج۲، ص۲۱) اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ هشدار جدی رهبر انقلاب
مثل توابین نباشید ،به موقع عمل کنید...
🔸این هشدار حضرت آقا رو خیلی باید جدی گرفت. این پیام مسلم زمان ماست که باید به موقع عمل کنیم!
شباهت های زیادی هست بین زمان ما و احوالات حضرت مسلم(ع)
ابن زیاد در مواجه با قیام حضرت مسلم شکست خورد، اما به بهای طلا، زنان رو وارد میدون کرد! راهی کردن زنان به مقابله با مسلم ورق رو برگردوند! شکست مسلم زمانی قطعی شد که نیروهای مسلم نتونستن در برابر زنان یاغی مقاومت کنند!
امروز هم با همین طرح ونقشه به جنگ جمهوری اسلامی اومدند تا پشت مسلم رو خالی کنند، آیا مسئولای ما و مردم حواسشون هست؟
@Radar_enghelabe
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
روضهی مجسّم
❇️ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ [۱]
و ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم. ❇️
💠 فرازهایی از دعای عرفه امام حسین علیه السلام پیش از عزیمت به صحرای کربُبَلا (که در عصر عاشورا تأویل این فقرات مشخص گشت):
✅ وَ اَنـَا اَشْهَدُ یا اِلهى بِحَقیقَةِ ایمانى، وَعَقْدِ عَزَماتِ یَقینى وَخالِصِ صَریحِ تَوْحیدى وَباطِنِ مَکْنُونِ ضَمیرى وَعَلائِقِ مَجارى نُورِ بَصَرى وَاَساریرِ صَفْحَةِ جَبینى وَخُرْقِ مَسارِبِ نَفْسى وَخَذاریفِ مارِنِ عِرْنینى وَمَسارِبِ سِماخِ سَمْعى وَما ضُمَّتْ وَاَطْبَقَتْ عَلَیْهِ شَفَتاىَ وَحَرَکاتِ لَفْظِ لِسانى وَمَغْرَزِ حَنَکِ فَمى وَفَکّى، وَمَنابِتِ اَضْراسى وَمَساغِ مَطْعَمى وَمَشْرَبى وَحِمالَةِ اُمِّ رَاءْسى وَبُلُوعِ فارِغِ حَباَّئِلِ عُنُقى وَمَا اشْتَمَلَ عَلیْهِ تامُورُ صَدْرى وَحمائِلِ حَبْلِ وَتینى وَنِیاطِ حِجابِ قَلْبى وَاءَفْلاذِ حَواشى کَبِدى وَما حَوَتْهُ شَراسیفُ اَضْلاعى وَحِقاقُ مَفاصِلى وَقَبضُ عَوامِلى وَاَطرافُِ اَنامِلى وَلَحْمى وَدَمى وَشَعْرى وَبَشَرى وَعَصَبى وَقَصَبى وَعِظامى وَمُخّى وَعُرُوقى وَجَمیعُِ جَوارِحى وَمَا انْتَسَجَ عَلى ذلِکَ اَیّامَ رِضاعى وَما اَقلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى وَنَوْمى وَیَقَظَتى وَسُکُونى وَحَرَکاتِ رُکُوعى وَسُجُودى، اَنْ لَوْ حاوَلْتُ وَاجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعصارِ وَالاَْحْقابِ لَوْ عُمِّرْتُها اَنْ اءُؤَدِّىَ شُکْرَ واحِدَةٍ مِنْ اءَنْعُمِکَ مَا اسْتَطَعْتُ ذلِکَ...
⬅️ معبودا،
من گواهی مىدهم به حقیقت ایمانم،
و باور تصمیمات یقینم،
و یکتاپرستى بىشائبه صریحم
و درون پوشیده نهادم،
و آویزههاى راههاى نور چشمم،
و چینهاى صفحه پیشانىام،
و روزنههاى راههاى نفسم،
و پرّههاى نرمه تیغه بینىام،
و حفرههاى پرده شنوایىام،
و آنچه که ضمیمه شده و بر آن بر هم نهاده دو لبم،
و حرکتهاى سخن زبانم،
و جاى فرو رفتگى سقف دهان و آروارهام،
و محل روییدن دندانهایم،
و جاى گوارایى خوراک و آشامیدنىام،
و بار بر مغز سرم
و رسایى رگهایى طولانى گردنم،
و آنچه را قفسه سینهام در برگرفته،
و بندهاى پىِ شاهرگم،
و آویختههاى پرده دلم،
و قطعات کنارههاى جگرم،
و آنچه را در برگرفته غضروفهاى دندههایم،
و جایگاههاى مفاصلم،
و پیوستگى پاهایم،
و اطراف انگشتانم،
و گوشتم، و خونم، و مویم، و پوستم، و عصبم، و نایم، و استخوانم، و مغزم، و رگهایم
و تمام اعضایم،
و آنچه در ایام شیرخوارگى بر آنها بافته شد،
و آنچه زمین از سنگینى من برداشته،
و خوابم و بیدارىام و سکونم،
و حرکات رکوع و سجودم،
خلاصه با تمام این امور گواهى مىدهم بر اینکه اگر به حرکت مىآمدم و در طول روزگاران و زمانهاى بس دراز مىکوشیدم، بر فرض که آن همه زمان را عمر مىکردم، که شکر یکى از نعمتهایت را بهجا آورم نخواهم توانست...
بدون شرح...
📚 [۱] (سوره الصافات - آیه۱۰۷)
و
فرازهایی از دعای عرفه امام حسین علیه السلام
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله
#روز_عرفه
@justhadis110
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شهادت مسلم ابن عقیل و ظهور🔸
مردم کشور ما منتظر ظهور بودند. منتها میدانستند وقتی که شاه میرود، یک دفعه امام زمان نمیآید. حسین بن علی علیه السلام هم وقتی میخواهد وارد کربلا شود، با اینکه عشق و علم به شهادت دارد، اما چون تشکیل حکومت جزء اصول و برنامهاش است، قبلاً مسلم بن عقیل را میفرستد.
طبیعی است که امام زمان (عج) هم یکباره خودش برای آزمایش وارد قضایا نشود. از فقیه نزدیکتر به او، احدی نیست که حکومت به دست او بیافتد تا مردم ببینند میتوانند از حکومت فقیه حمایت کنند یا نه؟
این همه شهید نشان میدهد امت آن حالت بی اعتنایی که در صدر اسلام نسبت به اولیاء خدا بود را ندارند. این شهدا نمایشی از فروکش کردن آن طوفان بی اعتنایی و خودخواهیها است.
امروزه میگویید ببینیم رهبر چه میگوید. ملاک ایمان را مطیع بودن نسبت به اوامر ولی میدانیم. حال ولی فقیه باشد یا امام عصر (عج) باشد یا خود نبی اکرم صلی الله علیه و آله.
ملاک اطاعت اوست.
@haerishirazi
هدایت شده از شهدای ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستمزد استاد فرشچیان برای ساخت ضریح امام حسین (ع) و امام رضا (ع) چقدر بود؟
🔰چرا باید پول بگیرم ؟ باید برای این کار جان داد...
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شوخی حجتالاسلام قرائتی با آیتالله صدیقی امام جمعه تهران
عیدتون مبارک😊
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از صراط (گفتمانِ جوانان انقلابی💪)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طنز پرمغز 😂
👈 مرتبط با قسمتِ یکصد و بیست و دومِ #یادداشتهای_معلمی_من (ما هیچ کارهای نیستیم😅)
👌بیانی زیبا از علامه جعفری رضوان الله علیه برای ماهایی که فکر میکنیم کارهای هستیم😊
😍 صبحِ عیدی ببینید و شاد بشید😅
#امام_رضا
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(7) (بخش نهم)
چرا خدای متعال نام امیرالمؤمنین علیهالسلام را به صراحت به عنوان جانشین پیامبر صلیاللهعلیهوآله، در قرآن ذکر نکرده است که مانع این همه اختلاف و انحراف شود؟!
(بخش اول جواب نقضی):
فرضِ در نظر گرفته شده در پرسش فوق این است که اگر چیزی به صورت واضح در قرآن باشد، برای اهل اسلام رفع اختلاف میکند؛
مثالِ نقضِ بارز و واضح این ادعا، میشود آیه وضو (سوره مائده، آیه ۸)
فارغ از اینکه در این آیه به صراحت گفته شده که صورت و دست را تا آرنج بشویید،
و سر و پا را هم مسح بکشید!
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ»
و حتی با وجود اینکه در معتبرترین منابع خودِ اهل سنت هم ذکر شده است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یکسوم مُد (حدود ۲۰۰ گرم، یعنی یک لیوان) وضو میگرفتند[1]؛
با این حال اکثر مسلمانان (یعنی اهل سنت) در برداشتی خلاف صریح آیهی قرآن و روایاتی که خود علمای تراز اولشان صحتش را تأیید کردهاند، کاری متفاوت با آنچه خدا به صراحت درباره وضو به مسلمین امر کرده را انجام میدهند!
و پاسخی هم برای این پرسش ندارند که چگونه ممکن است وضوی مرسوم در بین ایشان صحیح باشد، در صورتی هرگز نمیتوانند به آن شکل، با یک لیوان وضو بگیرند (کاری که پیامبر صلیاللهعلیهوآله به گواه روایات معتبر از منظر خودشان و در منابع خودشان انجام میدادند!)
این میشود جواب نقضی پرسش بحث.
بنابر این مشخص شد که واضح ذکر شدن یک مطلب در قرآن، الزاماً رفع اختلاف نمیکند!
در ادامه إنشاءالله جواب حلّی بحث تقدیم میشود...
[1] حدثنا أبو بكر بن إسحاق ثنا الحسن بن علي بن زياد وأخبرني عبد الله بن محمد بن موسى ثنا محمد بن أيوب قالا ثنا إبراهيم بن موسى الرازي ثنا يحيى بن زكريا بن أبي زائدة ثنا شعبة عن حبيب بن زيد عن عباد بن تميم عن عبد الله بن زيد أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي بثلثي مد من ماء فتوضأ فجعل يدلك ذراعيه.
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه قال الذهبي في التلخيص: على شرطهما
در این روایت اشاره شده که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یک سوم یک مُد (یعنی حدود ۲۰۰ گرم یا یک لیوان) آب وضو میگرفتند.
المستدرك على الصحيحين (حاکم نیشابوری): ج۱، ص۲۴۳
حاکم در پایان روایت نوشته است: حدیث صحیح است به شرط مسلم و بخاری. (یعنی طبق ملاکهای مسلم و بخاری مهمترین علمای حدیثی اهل سنت در طول تاریخ، این حدیث، حدیثی صحیح است!)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(7) (بخش دهم)
چرا نام امیرالمؤمنین در قرآن به صراحت به عنوان جانشین پیامبر ذکر نشده؟
(بخش دوم، جواب حلّی):
مهمترین ملاک ایمان از بدو خلقت چه بوده است؟
طبق آیات قرآن کریم، کرنش به حجت و خلیفه خدا[۱]، که ابلیس استکبار ورزید و زیر بار این سجده و کرنش به آدم علیهالسلام نرفت و نخستین کافر شد[۲].
بر این اساس، مهمترین ملاک ایمان در اسلام نیز، همان کرنش نسبت به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) است و مهمترین مصداق این کرنش میشود اطاعت از فرامین ایشان، چیزی که خداوند بارها و بارها در قرآن بر آن تأکید کرده است[۳]!
از امام جعفر صادق (علیهالسلام) پرسیدند، در پاسخ به اینکه چرا نام علی (علیهالسلام) به عنوان جانشین رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به صراحت نیامده چه بگوییم؟
حضرت فرمودند، بگویید:
نماز(که ستون دین است[۴] و اولین دلیل جهنمی شدن جهنمیان به گواه آیات قرآن[۵] و... که این همه در قرآن تأکید شده است[۶]) در کجای قرآن رکعات و سایر جزئیات چگونه خواندش آمده است؟
حج چه؟ زکات چه؟ و ...
به همین ترتیب، خدای متعال به صورت کلی دستور فرموده تا از اولی الامر اطاعت کنید؛
همانطور که جزئیات و مصادیق در احکام واجبی مثل نماز و حج و زکات و... توسط رسول باید مشخص شود؛ در مسئلهی اولی الامر هم که مهمترین امتحان ایمان است، مصداق را باید خود ایشان (که به گواه قرآن یگانه تبیینگر حقیقی آیات الهی[۷] است بیان نماید[۸].) و مطیعان ایشان در این امر، کسانی هستند که ایمان حقیقی دارند!
چرا؟!
چون، در تمام منابع شیعه و بسیاری از منابع اهل سنت[۹] نقل کردهاند که آیهی تبلیغ، که در آن میفرماید: اگر این پیام را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام ندادهای[۱۰]؛ شأن نزولش ماجرای غدیر خُم است.
برای درک بهتر شدّت اهمیت پیام مد نظر آیهی تبلیغ توضیح ذیل قابل تأمّل است:
رسول کارش تبلیغ و ابلاغ پیام است!
بر این اساس به نظر میرسد که ما باید شاهد تعداد زیاد «بَلِّغ به معنای برسان» در قرآن باشیم!
اما با یک جستجوی ساده متوجّه خواهیم شد که در قرآن کریم، تنها فقط و فقط یک «بَلِّغ» وجود دارد و آن هم مربوط میشود به ابلاغ پیام غدیر که این به خوبی گویا شدّت اهمیت این فرمان الهی را از منظر قرآن کریم است.
بر این اساس، مشخّص شد که اصل امتحانِ ایمان، امتحان به این است که آیا مدعیان ایمان، مطیع خلیفه خدا هستند یا نه!
و اصلیترین بخشِ این امتحان بر طبق آیات و روایات[۱۱] و البته برهان عقلی، این است که آیا مدعیان ایمان، بر سر مهمترین فرمان خلیفه و حجت خدا که اگر آن را ابلاغ نکند، گویی امر رسالت را به سرانجام نرسانده[۱۲] و از قضا محتوایش هم، سرنوشت اسلام بعد از خودش را مشخص میکند، مطیع و فرمانبردار هستند یا خیر!
پانویسها در ارسال پیوست تقدیم میشود...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علیست
پانویسهای مربوط به: (قسمت دوم، بخش دهم)
[۱] بقره:۳۰
[۲] بقره:۳۴
[۳] آیاتی که در آن اطاعت مطلق از پیامبر صلیاللهعلیهوآله در همهی امور واجب شمرده شده و عدم اطاعت از ایشان و حتی ناخشنودی قلبی نسبت به فرامین ایشان برابر کفر و فسق بیان شده، بسیار فراوان است! به عنوان نمونه:
سوره نساء، آيه۶۵؛ سوره حشر، آیه۷؛ سوره نساء، آیه۸۰؛ سوره آل عمران، آیه۳۲؛ سوره احزاب، آیه۳۶؛ سوره نور، آیه ۵۱ و...
[۴] تهذيب الأحكام، شیخ طوسی، ج۲، ص۲۳۷؛ الفتح الكبير، سیوطی، ج۲، ص۱۹۴.
[۵] مدّثر:۴۲ و ۴۳
[۶] در قرآن حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه (صلاة) و مشتقاتش به کار رفته است.
[۷] نحل: ۴۴.
[۸] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۸۶.
[۹] حافظ ابونعيم اصفهانى در كتاب «ما نُزِّلَ مِنَ الُقُرآن فى على» به نقل از الخصائص، ص۲۹؛ ابوالحسن واحدى نيشابورى در «اسباب النزول»، ص۱۵۰؛ ابن عساكر شافعى به نقل از «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ فخر رازى در «تفسير كبير»، ج۳، ص۶۳۶؛ ابو اسحاق حموينى در «فرائد السمطين»؛ ابن صباغ مالكى در «فصول المهمه»، ص۲۷؛ جلالالدين سيوطى در «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ سليمان قندوزى حنفى در «ينابيع الموده»، ص۱۲۰ و... تنها بخشی از این منابع هستند که روایات مربوط به شأن نزول این آیه که مربوط به غدیر خم است را ذکر کردهاند.
[۱۰] مائده:۶۷.
[۱۱] امام حسین (علیهالسلام) از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) روایت فرمود: هنگامیکه آیه: «الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ (عنکبوت:۱و۲) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم:
«این فتنه و امتحان چیست»؟ حضرت فرمود: «ای علی (علیه السلام)! تو وسیلهی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آمادهی منازعه و خصومت باش».
[۱۲] مائده:۶۷
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran