✍️هویت و فرقهها
⭕در روند مطالعات آسیبشناسانه جریانهای #فرقه_ای، متغیرها و عناصر متعددی به عنوان ابعاد و موارد آسیب و خطرات فرقهها بر شخص و حیات اجتماعی مطرح شدهاست. یکی از مهمترین مسائل، مقولهی هویت است.
ارتباط میان هویت و فرقهها را از زوایای مختلف میتوان بررسی کرد:
🔸بسترسازی برای شکلگیری جریانهای فرقهای؛ یکی از شاخصهای ظهور و بروز فرقهها و گرایش افراد به معنویتهای نوپدید، احساس نارضایتی از هویت فعلی و تمایل به کشف و کسب هویتی تازه است. بر این مبنا، میتوان شکلگیری برخی جریانهای فرقهای را نوعی اعتراض به هویتهای موجود و تلاش برای بازسازی هویتها یا ایجاد هویتی نوین تلقی کرد. در حقیقت فرقهگرایی، نوعی تلاش برای هویتیابی نسل جدید در شرایط مدرن است.¹
🔸بنمایهی برخی جریانهای فرقهای؛ علت غایی ظهور بعضی فرقهها صرفاً تقابل با یک امر است، اعم از فرد، جریان، مکتب فکری و... . همین جنبهی تقابلی و ضدیتی است که شکلدهندهی هویت آنهاست. #افراطی_گری و تندروی در بعضی از فرقهها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا مییابد و گاهی هویت خود را در نفی دیگران جستجو میکنند.²
🔸 تخریب، تحلیل، نفی یا نابودی هویت جمعی و فردی؛ جریانهای فرقهای با حضور و فعالیت خود، هویتهای فردی و جمعی را دستخوش مجموعه آثاری میسازند که همواره به عنوان یکی از مهمترین جنبههای خطرات فرقهها بر فرد و جامعه مطرح میباشد. برخی تکنیکها و فرآیندهای مربوط به جذب و عضوگیری، #شستشوی_مغزی و کنترل ذهن جاری و مشترک در جریانهای فرقهای، بنیان هویت را تحت تأثیر و از زوایای مختلف مورد هجمه قرار میدهد.
🔺همین امر است که نگرانیهایی را بابت بحران هویتی، چالشهای پیش روی آن و متعاقباً مباحثی چون امنیت هویت را در جوامع فرقهزدهی امروز مطرح ساخته است.
۱. مرضیه عابدی و محمدرضا کیخا، رابطهی قرائتهای افراطی از دین و اختلال در نظم و امنیت عمومی، مجموعه مقالات همایش ملی واکاوی قرائتهای افراطی از دین.
۲.همان
💢 آیا #شرف_الشمس ساخت #بهائیت است⁉️
⚪ بررسی کتب #حدیثی و #روایات نشان میدهد حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ #عقیق زرد #یمنی یا پارچه و کاغذی زرد رنگ رسم میشود) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد.
⚪ از منظر #روایی و #تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به #امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود #شیعه ، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرنها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟!
🔵 اخیراً برخی کانالهای مجازی مدعی شدند که حرز شرف الشمس نشان متعلق به #بابیت و #بهاییت است. لذا در پاسخ به ایشان و کسانی که با این شبهه مواجه شدند میگوییم:
⚪ هرچند در انتساب حرز شرف الشمس به حضرت علی (علیه السلام) تردید هست، اما پیشینهی این حرز به قرن هفتم هجری برمیگردد و فرقهی بابیت و بهائیت در قرن سیزده هجری به وجود آمدهاند، لذا انتساب حرزی که پیش از پیدایش بابیت و بهائیت وجود داشته، به آنها، معقول نیست.
⚪ از طرفی دلایلی که برای انتساب این حرز به بابیت و بهائیت ارائه شده، سُست و بیپایه هست.
به طور مثال میگویند چون روز #نوزدهم_فروردین باید نوشته شود و عدد نوزده در بابیت و بهائیت مقدس است، پس این حرز ساخت بهائیت میباشد، حال آنکه از دیرباز نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژهای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حَمَل (فروردین) باشد و البته در ساعتهای خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. لذا در روایات نیز، شرفِ خورشید، در برج حَمَل دانسته شده است.[1]
⚪ یا میگویند ستارهی این حرز شباهت به ستارهی پنج پَر بابیت دارد؛ حال آنکه اگر شباهت ستارهی شرف الشمس را به ستارهی بابیت، دلیل بابی ساخت بودن این نقوش در نظر بگیریم، باید بپذیریم که نقوش ستارههای به کار برده شده در حرم معصومین (علیهم السلام) نیز ساخت و یا نشان #یهود و... است؛ ادعایی که هر عاقلی از پذیرش آن اِبا دارد!
⚪ از نگاه مراجع عظام شیعه نیز حرز شرفالشمس، بیاعتبار [2] محسوب گردیده و تنها از نگاه برخی و با حسن نظر،عمل به آن بیاشکال دانستهاند[3]
⚪ لذا به نظر میرسد که حتی اگر منبع و ریشهی #اسلامی شرف الشمس را رد کنیم، نهایتاً میتوان آن را طلسمی #غیراسلامی دانست. اما انتساب این حرز به بابیت و بهائیت یا حاصل بیدقتیها و یا توطئهی خود بهائیت میباشد.
🔵 در هر صورت، فرقهای که به هر بهانه قصد علنی کردن نام خود دارد، تا توجه همگان را نسبت به خود برانگیزد، از علنی کردن این ادعا در هر صورت سود خواهد برد.
🆔 @baharoom
📚پینوشت:
[1]. ر.ک: سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، ج 2، ص 1053؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 54، ص 227.
[2]. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سید علی سیستانی. [3]. آیت الله میرزا جواد تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426؛ استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی
@roshangarmedia
🔹ظهور مسیحیت صهیونیستی چگونه بود؟
🔸 نگاهی به تغییر ماهیت میان پیوریتنها
🔹اسلام ستیزی در آموزههای پیوریتنها
🔸ارتباط یهودیت و پیوریتنها در قرن۱۹
در یادداشت
🌐پیوریتانیسم و شکلگیری مسیحیت صهیونیستی بخوانید.
@ROSHANGARMEDIA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴محل آتش سوزی دیروز #عکا در شمال حیفا.
محل، مقبرهی در حال احداث #عبدالبهاء بوده است
@roshamgarmedia
🔴مظلومنمایی، ابزاری برای #بهائیت
⭕️تا پیش از انقلاب اسلامی، بهائیت به رغم عدم رسمیت ظاهری، توانست در بسیاری از سطوح بالای حکومتی کشور، نظیر ارتش، دولت، دستگاه امنیتی، نهادهای اقتصادی، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و... نفوذ پیدا کند که سوءاستفادهها و آسیبهای بسیاری از این نفوذ، به ملت ایران وارد شد.
↩️شکست مفتضحانه #فرقه بهائیت با پیروزى انقلاب اسلامى و از دست رفتن اهداف و جایگاهى که بواسطه نفوذ در دولت پهلوى و حمایت هاى بیگانگان از آن برخوردار بودند، موجب گردید تا بهائیت در مقابل جمهورى اسلامى از موضع مظلومنمایى وارد گردیده و در این راستا به هرگونه روشى تمسک جوید.
از گذشته تا به امروز، مظلومنمایی در بهائیت، به مثابه عملی از مناسک معنوی این تشکیلات محسوب میشود و حتی سرکردگان بهائی، پیروان خود را به انجام اعمالی توصیه کردهاند که آنها را مظلوم به نظر برساند. فرقی هم نمیکند دعاوی منجر به مظلوم دیده شدن، راست باشد یا دروغ. چه بسا خاطراتی از جداشدگان از این فرقه که از اقدامات عمدی بهائیت برای #پروپاگاندا و مظلومنمایی، پرده برداشته است.
🔺سازمان تشکیلاتی بهائیت، با اقدام به مظلومنمایی، علاوه بر اینکه احساسات انساندوستانه و شفقتبرانگیز مردم را تحریک کرده و قدرت چانهزنی خود را افزایش میدهد، سعی دارد:
🔸 وجههی ایران و جمهوری اسلامی را تخریب کند.
🔸 جنایات و خیانتهای خود به ایران و جهان اسلام را توجیه کند.
🔸 با جلب توجه جهانیان باعث جذب نیرو شود.
🔸 از امکانات مختلف مجامع بینالمللی بهره ببرد.
🔸 جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.
@ROSHANGARMEDIA
🔴تشدید اسلامستیزی در #فرانسه
💢کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه: حجاب اسلامی را مانند نبستن کمربند ایمنی جریمه میکنم.
«مارین_لوپن»، کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری فرانسه در کمپین انتخاباتی خود ابراز کرد: در صورت پیروزی در انتخابات، #حجابـاسلامی را در فرانسه، ممنوع و جریمه خواهم کرد و ممنوعیت حجاب در مدارس را به مکانهای عمومی تسری و گسترش خواهم داد.
⭕️مارین لوپن، رهبر حزب «تجمع ملی» است که در رتبه دوم نظرسنجیها (حدود ۲۰ درصد آرا در مرحله اول انتخابات) قرار دارد و دومین بخت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محسوب میشود.
لوپن خواستار برگزاری یک همهپرسی برای محدود کردن مهاجرت به فرانسه و همچنین ارائه یک لایحه به منظور مبارزه با #اسلامـگرایی «در همهجا» شدهاست.
این نامزد انتخابات فرانسه، روز پنجشنبه متعهد شد در صورت پیروزی در انتخابات برای مسلمانانی که در انظار عمومی روسری میپوشند جریمههایی صادر کند.
🔺لوپن در گفتگو با رادیو RTL توضیح داد که چگونه تعهد خود مبنی بر ممنوعیت حجاب در همه مکانهای عمومی عملی خواهد کرد و پلیس آن را مانند بستن کمربند ایمنی در خودروها اجرا میکند.
به نظر میرسد رویکردهای #اسلامـستیزانه فرانسه که در زمان مکرون به اوج خو رسید، وارد مرحلهای تازه خواهدشد و اقلیت بزرگ مسلمان در فرانسه با محدودیتهایی شدیدتر مواجه خواهندشد.
@roshangarmedia
🔹مکانیسم شستشوی مغزی در #فرقه_ها
🔻در بررسی عملکرد جریانهای نوظهور این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان یک فرد را وادار کرد با اراده و اختیار خود، آزادی و اختیارش را تسلیم کند؟
🔺در واقع اختیار و آزادی انتخاب، ارتباط نزدیکی با «خود» دارند و منبعث از شخصیت ، هویت، آرزوها، خواستهها و اعتقادات فرد هستند. اگر «خود» را از محیط گذشته جدا کنیم، آن را به کلی از دنیای بیرون منزوی سازیم، به وی بقبولانیم که تمام گذشتهاش غلط بودهاست، رفتار، اعمال، منطق، فهم و شعور، خواستها، آرزوها و سرانجام تمام اصول و عقاید فرد، اشتباه یا #شیطانی بودهاند، اگر او را وادار سازیم شخصیت، احساسات و هیجانهای گذشتهاش را طرد و سرکوب کند و گفتمان تازهای به عنوان ماهیت عقیدتی و هویتی خود پذیرا شود، در فرد احساسات و هیجانات جدیدی ایجاد نماییم، در چنین صورتی، سوال این است که «خود» و هویت شخصی فرد کجاست که بر پایهی آن تصمیم خود را مختارانه گرفته باشد؟
↩️درست است که کسی هیچگاه به طور کامل نمیتواند هویت و شخصیت فرد دیگری را نابود کند، اما با بهکارگیری شیوههایی که اشاره کردیم میتوان آن را سرکوب کرد و بخش عمدهای از آن را تغییر داد.
⭕️در #شستشویـمغزی، بخشهای خوب هویت، شخصیت، رفتار و افکار شخصی فرد، مورد حمله قرار میگیرد. در واقع، «خود کهنه» در حالی که مجبور است بخشهای بد #شخصیتی، #هویتی و #رفتاری اش را نفی نماید، اما با تکیه بر بخشهای خوب و قابلقبول در محیط جدید و حتی چهارچوب گفتمان تازه، میتواند به حیات خود ادامه دهد. بنابراین رهبر #فرقه مجبور است برای کشتن «خود کهنه»، خوب و بد شخصیت، هویت و رفتار فرد را مورد حمله قرار داده و خواهان تغییر آن شود.¹
۱.مجتبی تمدنی، کنترل ذهن فرقهای، صفحه۹۲
@roshangarmedia
روشنگر مدیا
قشر جوان، هدف اصلی موج جدید کنفرانسهای #بهائی ⤵️⤵️⤵️ @roshangarmedia
🔸قشر جوان، هدف اصلی موج جدید کنفرانسهای #بهائی
⭕با آغاز دور جدید نقشههای تشکیلات بهائیت با موج جدیدی از فعالیتهای بهائیان برای اجرای دستورالعملهای مرکز اصلی #فرقه روبرو هستیم. یکی از ارکان مهم نقشه، به «گفتمان اجتماعی» تعبیر میشود. گفتمان اجتماعی طیف وسیعی از اقدامات را شامل میشود که برگزاری کنفرانسهای مختلف در سطح محلی و بالاتر، یکی از آنهاست.
🔴«موج رو به رشد کنفرانسها در سراسر جهان به سرعت گسترش مییابد و خیرخواهان بشریت را گردهم میآورد تا در این مورد مشورت کنند که چگونه میتوانند قوا و دغدغههایشان برای ترویج وحدت و خدمت به هموطنانشان را در راستای پاسخگویی به نیاز جوامعشان صرف کنند.
↩️گردهماییها در سطوح محلی، ملی و جهانی شرکتکنندگان را قادر میسازد تا از تجربیات موجود در اقدامات جامعهسازی بهائی، پروژههای اقدام اجتماعی و تلاشها برای مشارکت در گفتمانهای رایج، بینشهایی کسب نمایند.»(۱)
🔺این پوسته ظاهری چنین کنفرانسهایی است که به بهانه دغدغههای #اجتماعی و جهانی تشکیل میشود؛ بهانههایی چون #محیط زیست، #زنان، #صلح و... . اما در واقع راهی است برای نفوذ به جوامع. همچنان که در سری جدید این کنفرانسها که در کشورهایی مثل «کرواسی»، «بحرین»، «جزایر مارشال» و... برگزار شدهاست، مشخصاً جوانان و سیستم آموزشی مورد هدف قرار گرفته و متأسفانه توانستهاند برخی مسئولین را نیز با خود همراه کنند.
🔶به طور مثال خانم «کیتلانگ کابوآ» وزیر آموزش و پرورش مارشال از برگزاری این کنفرانسها قدردانی کرده و گفتهاست:«وحدت، رفاه انسانی، و همبستگی جهانی ارکان این آئین [#بهائیت هستند. من به عنوان وزیر آموزش و پرورش …در کنار این ارکان ایستادهام...»(۲)
در واقع نیرویهای این تشکیلات، با حضور در نقاط دورافتاده و سوءاستفاده از نیازمندیها و عدم آگاهی جوامع، پایگاههای #سازمانی خود را در چنین مناطقی برپا کرده و با فریب و پنهانکاری نیت واقعی خود، به ازدیاد نیرو و پیادهسازی نقشههای سلطهجویانه خود میپردازد.
🔰پینوشت:
1.سرویس خبری جامعه جهانی بهائی.
2.همان.
@roshangarmedia
✳️دفاع مجدد رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه از جنگافروزی دولت
#پاتریارک کریل ، مردم روسیه را به اتحاد با دولت برای شکست دشمنان فراخواند.
💢«پاتریارک کریل»، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه، روز یکشنبه از مردم این کشور خواست در شرایط سخت کنونی حول محور دولت متحد شوند.
⭕️بالاترین مقام کلیسای #ارتدوکس روسیه که یکی از متحدان جدی کاخ کرملین به شمار میرود، خطاب به پیروان این کلیسا گفت: «در این شرایط دشوار میهن باید، بهویژه حول محور قدرت متحد شویم و به رهبران برای اجرای وظایفشان کمک کنیم. باید تا پای جان برای حمایت از دولت آماده باشیم.»
🔺کریل که در مراسم عشای ربانی یکشنبه پیش از عیدقیام موعظه میکرد، گفت: با همین فداکاریها یک سرباز واقعی نمایان میشود و میتواند دشمنان داخلی و خارجی را شکست دهد.
🔻این اظهارات کریل، مکمل گفتههای جنجالی قبلیاش است که حمله به اوکراین را بخشی از جنگ برای مقابله با گ#ناه و دولتهای شیطانی(اهریمنی) خوانده بود.
↩️دفاع رهبر کلیسای ارتدوکس از پوتین در حالیاست که بةتازگی، نامةای از سوی چندین مقام کلیسایی روس با مضمون خاتمه دادن به جنگ منتشر شد و اکنون به نظر میرسد اختلاف میان رهبر متحد دولت با ردههای پایین کلیسا جدی شده. کلیسای ارتدوکس روسیه، نقش و جایگاه مهمی در راهبردهای سیاسی روسیه دارد و از زمان روی کار آمدن #پوتین، متحد و همراه وی بوده است.
@roshangarmedia
🔰انتظار انحرافی یا انقلابی؟
💠 مسئلهی #انتظار، نقطهی اشتراک همهی حرکتهای توحیدی و الهی است. نقطهای چالشی است که در طول تاریخ، عامل حرکتها، دستهبندیها و اقدامات مختلفی شده است. اختلاف انگیزهها و منافع مادی، برداشتهای آغشته به انحراف، تحجر، التقاط و عافیتطلبی و... موجب اختلاف، سوءاستفاده، تعبیرهای غلط و اقدامات انحرافی از این مفهوم فطری شدهاست.¹
♻️ ساختن بدل و #انحراف مختلف برای مفهومی مهم و ارزشمند، دور از انتظار نبوده و طبیعی است که در برابر نگاه اصیل انتظار #منجی، نگاههای انحرافی دیگری نیز وجود داشته باشد. بیتردید، شناخت دیدگاههای مختلف و فهم درست اصالت انتظار، میتواند نقش مهمی در جلوگیری از گمراهی در این مقولهی حائز اهمیت داشته باشد.
به عنوان بنیادیترین عقیده، منتظری که قرار است تحت #ولایت برترین مخلوقات خدا قرار بگیرد و آرزومند در رکاب او بودن است، نمیتواند ولایت دشمنان #معصوم را بر خود تحمل کند. پس منتظر نمیتواند به ولایت طواغیت، مستکبرین و جریانهای انحرافی که خلاف مسیر مشخص شده توسط اولیای خدا هستند، تن دهد.
🔴 اما در برابر نگاه اصیل به انتظار و وظیفه منتظر، نگاههای انحرافی دیگری شکل گرفت. مشاهدهمحوری، خوابمحوری و ارتباطمحوری، یک نمونه این انحرافات است که راه مدعیان را نیز گشوده است. دین #عافیت_طلب، متحجر و مخالف مبارزه، تقلیل انتظار به نشانهمحوریرو تطبیق نشانههای ظهور بدون پرداختن به وظیفههای امروز، تربیت یار در پستو و...،نمونههای این انحراف است که در گذشته وجود داشتهاند و هم در دورهی ما نمونههایی از آن موجود است.²
انتظار منفعلانه، گوشهنشینی، احالهی امور به ظهور و...، منطق اشخاصی است که میخواهند از زیر بار مسئولیت واقعی و خطیر خود شانه خالی کنند.
↩️اولین درس عملی این موضوع، آن است که نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممکن بلکه حتمی است.این، مطلب بسیار مهمی است که نسلهای بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل #ظلم جهانی، نمیشود کاری کرد.³
۱. محمدصادق شهبازی، کدام انتظار؛ انتظار انقلابی یا انحرافی، صفحه۹
۲.همان، صفحه۱۳
۳.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمه شعبان۱۳۸۱/۷/۳
@roshangarmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در پی اهانت یکی از اعضای فرقه انحرافی محمود الصرخی و دعوت به تخریب مزار امامان شیعه در مسجد الفتح بابل عراق، مردم در بابل به خیابان ها آمده و خواهان بسته شدن دفتر این فرقه انحرافی در این شهر و واگذاری مسجد به مردم شدند
🎥 عشّاق اهل بیت در ذی قار عراق به دفتر محمود الصرخی سرکرده فرقه انحرافی یورش برده و کتاب های او را که دعوت به فتنه و افراط گرایی می کند ،پاره کرده و آتش می زنند.
@roshangarmedia
🔺مرکز فرقه ضاله بهایی در اسرائیل سوخت و خاکستر شد
📸تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی از آتشسوزی گسترده در مقبره یکصد میلیون دلاری عبدالبهاء (عباس افندی) رهبر فرقه ضاله بهائیت که در اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، خبر میدهند. این مقبره طبق تصاویر منتشر شده کاملا نابود شده است.
🎥چند روز پیش رسانههای عبری زبان با انتشار تصاویری اعلام کردند که آتشسوزی مهیبی در عکا واقع در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. این آتشسوزی در یکی از پروژههای ساختمانی در داخل این باغ واقع در خیابان شالوم جلیل در شهر عکا رخ داده است.
🔥شدت آتش سوزی به حدی بوده که مسئولین امدادی و آتشنشانی از ساکنان مناطق اطراف خواسته بودند از خانههای خود خارج نشده و پنجرههای خود را هم باز نکنند. محل آتش سوزی باغ بهجی در شمال عکا واقع است و در آن (باب) یکی از رهبران این فرقه ضاله در آن دفن شده است. صهیونیستها، فلسطین اشغالی به ویژه شهرهای حیفا و عکا را به یکی از مهمترین مراکز تبلیغ افکار انحرافی به ویژه بهائی مبدل کردهاند.
✴️پس از چند روز تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی از آتشسوزی گسترده در مقبره یکصد میلیون دلاری عبدالبهاء (عباس افندی) رهبر بهائیت که در اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، خبر میدهند. این مقبره طبق تصاویر منتشر شده نابود شده است. صهیونیستها درباره دلیل این آتشسوزی چیزی نمیگویند!/ کیهان
🆔@RoshangarMedia
🔴قيام شیعیان عراق برعلیه فرقه صرخی/ تمام مقرهای این فرقه به تصرف مدافعان اهل بیت عصمت و طهارت در آمد.
✴️جمعه گذشته علی موسی اکول کاظمی المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» وابسته به جریان انحرافی «الصرخیه» خواستار تخریب قبور أهل بيت عصمت و طهارت شد.
⏪این اظهارات با واکنش گسترده شیعیان عراق روبه رو شد به شکلی که مقر فرقه محمود الصرخي در استان های بصره، بابل، نجف، میسان، کربلا و... به دست شیعیان به تصرف درآمد.
#رصد
🆔@RoshangarMedia
🔸 عدم جواز عضویت زنان در بیتالعدل. بیتالعدل از ارکان اصلی این فرقه است و بالاترین مرکز تصمیمگیری بهائیت به شمار میرود. طبق قوانین بهائیت، عضویت زنان در بیتالعدل ممنوع است. عبدالبهاء در اینباره مینویسد: در شریعتا...، نساء و رجال در جمیع حقوق مساویاند، مگر در بیتالعدل عمومی، زیرا رئیس و اعضای بیتالعدل به نص کتاب از رجالند.(۱)
این موارد شواهدی است بر اینکه بهائیت در نظر و عمل، اعتقاد خاصی به حقوق زنان نداشته و این موضوع،جایگاهی در آموزههای آن ندارد، بلکه مقصودش از طرح این مدعا، تنها سودجویی و جلب توجه افکار عمومی است و قسمت تلخ ماجرا این است که بهائیت با نفوذ به سازمان ملل و انجام فعالیتهای به ظاهر انساندوستانه، خود را یکی از سردمداران احیای حقوق زنان میداند.
۱. نامه عبدالبهاء به کورین ترو درباره زنان در بیتالعدل، ۱۹۰۹/۷/۲۹
@roshangarmedia
#اینفوگرافیک| جریان انحرافی الصرخی در عراق
مؤسس: محمود الصرخی، تحت پیگرد قانونی
اهداف
- ساقط کردن حوزه و مرجعیت دینی
- پیاده کردن تفکر تروریستی سلفی
- تسلط بر نوجوانان و جوانان
- ترویج افکار همراه با تز غربی
- در هم کوفتن عقاید مردم
- ایجاد مرجعیتی هتاک و مخالف با قریحه اسلامی
برنامههای اخیر
- تخریب مرقدهای اهل بیت (ع)
- منحرف کردن شعائر دینی
- اهانت به مرجعیت عراق
- اعتراض به فتوای جهاد
- تبلیغ برای عناصر داعش
- حمایت آشکارا از عربستان
@roshangarmedia
💠در اسلام دو گروه مختلف #تصوف وجود دارد. یک گروه، در عراق و تحتتأثیر مسیحیت هستند و اصطلاحاً یسوعیهای #مسیحی خوانده میشوند. این افراد در دِیرها زندگی میکنند.
🔹گروه دیگر تقریباً خراسانی و متأثر از بودا هستند. تقریباً ۲۵ فرقهی بزرگ از این دو مکتب ایجاد شده که هر کدام شاخههایی دارند و در مجموع، ۱۵۴ #فرقه میشوند. اساساً ساختار و خاستگاه این فرقهها، غیرشیعی و یک مسلک اهل تسنن است. بنابراین، در بستر تشیع، چیزی به نام تصوف به این معنا وجود ندارد.
🌐یادداشت کامل را در سایت روشنگر مطالعه بفرمایید.
@ROSHANGARMEDIA
🔴«تئوفیلوس سوم» ارتدوکس یونانی در شهر قدیمی قدس، که به محله های تاریخی یهودی، مسلمان، مسیحی و ارمنی تقسیم شده است گفت: ما در اینجا مشکل بزرگی داریم.
💢شهرک نشینان تندرو یهودی که به تلاش برای تصاحب املاک خانواده های #فلسطینی معروف هستند، برای کنترل زمینهای متعلق به #مسیحیان نیز کارزاری به راه انداختهاند.
🔻تئوفیلوس سوم گفت: این رادیکالها توسط ایدئولوژی خود هدایت می شوند. ایدئولوژی آنها سندروم مسیحیت است، زمانی که ادعا می کنند ما می خواهیم سرزمین مقدس را از دست اهانتکاران نجات دهیم.
@ROSHANGARMEDIA
#فرقهـشناسی
🔴مشرقالاذکار کجاست؟
⭕️مشرقالاذکارها اصطلاحاً، معابد بهائی، اما در حقیقت مؤسسههایی هستند که با نظارت کامل تشکیلات بهائی، برنامههای #فرقه را پیش برده و نقش اساسی و محوری در جامعهی بهائی ایفا میکنند.
🔶مشرقالاذکارها نمادهایی از همهی تعالیم بهائی برای جوامع آنها هستند و در مکانهایی که بهائیت رشد قابل ملاحظه ای داشته، مانند هندوستان ساخته میشوند و شامل سه سطح قارهای، ملی و محلی میباشند.
🔻بهائیت در نظر دارد با ساخت پایگاهی با هویت بهائی، به نوعی استقلال دست یابد. پس بیراه نگفتیم اگر احداث مشرقالاذکار را مقدمهی ایجاد حکومت #بهائی بدانیم.
از طرفی، بهائیت میکوشد با استفاده از جاذبههای مختلف، برای فرقهای که هیچ سابقهی اعتقادی قابل استنادی ندارد، پیروانی پیدا کند، بنابراین، این اصطلاحاً عبادتگاهها را با بهرهگیری از بهترین معماران و هزینههای بس گزاف، معماری خاص و تبلیغات وسیع، ساخته و آن را به وسیلهای برای جذب گردشگران مختلف تبدیل مینماید.
@roshangarmedia
🔺حضور فعال بهائیان در افطاری پادشاه بحرین
✍️در دورههایی بعد از ایجاد #بهائیت و تبدیل شدن آن به سازمانی مدون، اعضای این تشکیلات حق نداشتند در مراسم مذهبی افرادی با سایر اعتقادات مذهبی شرکت کنند و باید تا جایی که میتوانستند خود را تافته جدابافته و بیگانه از سایرین نشان میدادند؛ این موضوع در کتاب «انوار هدایت» بهائی نیز ذکر شدهاست. اما از آنجایی که تمام تعاملات و رفتارهای بیرونی اعضای این تشکیلات، نمایشی و بر اساس فرامین مرکز اصلی #فرقه است، امروزه باید تا جایی که میتوانند خود را همدل و همراه با سایرین نشان دهند حتی اگر لازم شد در مراسم افطاری مسلمانان بخش دعا و مناجات را برعهده گیرند!
✴️متأسفانه عدم آگاهی از ماهیت اصلی این تشکیلات مخرب، باعث شده دامنه فریبخوردگی از این بازیگران خطرناک روزبهروز زیادتر شود تا آنجا که در یک کشور مسلمان مثل «#بحرین» در مراسم افطاری ماه #رمضان و در حضور پادشاه این کشور، بهائیان تریبون را در دست گرفته و به اسم مناجات، در راستای پیادهسازی نقشههای خود در جامعه بحرین قدمی به پیش میگذارند.
⚠️این در حالی است که مهرههای فرقه ضاله بهائیت در کانال ها و گروه های تلگرامی خود مکرر مسلمانان را مورد هجمه قرار داده و از هیچ اهانتی به آنها دریغ نمیکنند. از طرفی زنگ خطری است برای کشورهای مسلمان که متوجه شوند بهائیتی که در کمترین حالت، دشمن عقیدتی اسلام است، تا مناسک مذهبی و سفره افطار مسلمانان نیز نفوذ کردهاست.
🆔@RoshangarMedia
تفاوت اسلام با ادیان دیگر از نگاه رهیافته آمریکایی
مرضیه هاشمی، مجری پرستی و رهیافته آمریکایی در نمایشگاه بینالمللی قرآن از اسلام و مسلمان شدنش گفت.
گزیدهای از سخنان او را می خوانید:
🔻تغییر دین کار آسانی نیست؛ وقتی می خواهی بر عکس جامعه؛ دوستان و فامیل و مخالف جهت آنها بروی و همین که نتوانی غذای مادرت را به دلیل گوشت حرامی که در آن هست بخوری، همه اینها سخت است.
🔻آزادی واقعی، آزادی فکری است که در اسلام وجود دارد، زمانی که دانشجو بودم و در مورد اسلام مطالعه می کردم تصمیم گرفتم مسلمان شوم و با حجاب سر کلاس می رفتم و همین حجاب من باعث شد استاد با من رفتار درستی داشته باشد، آنجا بود که معنی آزادی را درک کردم.
🔻 متأسفانه ناامیدی و تنهایی در بسیاری از کشورها رواج یافته است.
🔻فرق دین اسلام با دیگر ادیان در این است که دین اسلام اجتماعی است و صله رحم، نماز جماعت، کمک به همدیگر ودر کنار هم بودن پر رنگ است.
@roshangarmedia
🔺در ادامه طرح « توافقنامه ابراهیم»؛
👈احداث نخستین محله یهودینشین در امارات متحده عربی
*️⃣خاخام ارشد شورای #یهودیان امارات متحده عربی از طرح #ابوظبی برای احداث نخستین محله یهودینشین در این کشور خبر داد.
🌐به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، روز جمعه ۲۶ فروردینماه جاری، خاخام «ایلی عبادی» ابراز کرد: در حال حاضر نزدیک به ٢ هزار یهودی ساکن #امارات هستند که حدود ۵۰۰ نفر از آنان مناسک و آیینهای #یهودیت را فعالانه اجرا میکنند. به عبارت دیگر، از زمان امضای توافقهای ابراهیم میان رژیمصهیونیستی، امارات، و #بحرین در سال ۱۳۹۹، تعداد یهودیان ساکن امارات دو برابر شده است.
🔸در همین مدت، بیش از ٢٠٠ هزار یهودی به عنوان گردشگر از امارات بازدید کردهاند و خاخام ایلی عبادی معتقد است این میزان طی پنج سال آینده چهار برابر خواهد شد.
📌به گفته وی، داشتن یک محله یهودینشین بهویژه در روز شبات – زمانی که یهودیان به جز در موارد اضطراری رانندگی نمیکنند – حائز اهمیت فراوانی است.او ابراز امیدواری کرده که در این محله کنیسه، خانههای شخصی، آپارتمانهای مسکونی، هتل و مراکز خرید نیز احداث شوند.
✡️توافق ابراهیم، طرحی با پیشینهای به قدمت تأسیس #رژیم_صهیونیستی است که طی سالهای گذشته، زمینههای اجراییشدن آن فراهم و برخی از کشورهای شورای #خلیج_فارس از جمله امارات به آن پیوستهاند. از حامیان این طرح، امریکاست و ناگفته پیداست که در مسیر اهداف #مسیحیت_صهیونیستی و باز کردن مجاری نفوذ آن در دل جهان اسلام، طراحی و در حال اجراست.
🆔@RoshangarMedia
💠 نظر آیهالله جوادی آملی در پاسخ به مخالفان #علمـدینی
🔷آیهالله جوادی آملی در خصوص مخالفت با علم دینی اینگونه پاسخ دادهاند: یکی از دلایلی که از سوی برخی مخالفان علم دینی مطرح شده، این است که مدعیاند با دینی دانستن علوم، نادرستیها و خطاهای آنها به پای دین نوشته و تزلزل آنها به #تزلزل در معارف و آموزههای دینی کشیده میشود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفتهای بشری، حتی در علوم نقلی، امری شایع، طبیعی و پذیرفته شدهاست.
↩️این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده میشود، مگر خللی به منبع دینی بودن و #حجیت نقلی آنها وارد کردهاست؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستیهای فهم بشری از متون دینی را آشکار میکند، نه خطای صاحب #شریعت و اصل دین را.
🔰روش شناخت، به این است که محقق اولاً، عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً، رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی، مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنجینهها را آشکار میکنند، #فیض خدا بشمارد. ثالثاً، هر علمی که بهرهی #عقل شده یا میشود، فیض الهی تلقی کند و رابعاً، سرمایههای اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به او عطا کرده و دانش علمی را فوز الهی بداند.
چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی میداند، نه دستاورد بشری.
بنابراین صلای بلند این است که اصلا علم غیر دینی نداریم، نه زمینشناسی و نه هیچ علم دیگری، نه مطلق و رهاست و نه غیردینی، بلکه فقط دینی است.¹
۱. دیدگاه آیهالله جوادی آملی درباره علم دینی، خبرگزاری فارس، ۸ فروردین ۱۳۹۴
@ROSHANGARMEDIA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اول «رهافسانه» با موضوع فرقههای انحرافی، خصوصا فرقه انحرافی احمدالحسن، به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) قم تهیه و تدوین گردیده است.
@ROSHANGARMEDIA
سیاسیگریهای صلیبی✝️
💢جریانهای فرقهای به رغم ادعای دوری از سیاست، در عمل نشان دادهاند هرجا مسائل سیاسی مطرح باشد، یک پای تخطئه و تخریب، آنها هستند.
پس از پیروزی انقلاب و محدود شدن بساط فرقهها در کشور، جریانهای مزبور با برنتابیدن وضعیت حاکم، همواره کوشیدهاند در راستای تخریب نظام قدم بردارند. گاه به شکل حضور میدانی در اغتشاشات و فتنههای مختلف و گاه با زیر سوال بردن روندهای قانونی و مردمسالارانه. این رویکرد، آنها را به مخالفان و معاندان، نزدیک ساخته و اعضای فرقهها در قامت #اپوزیسیون ظاهر شدهاند.
انتخابات، یکی از جلوههای درخشان مردمسالاری نظام اسلامی است که فرقهها روال ذکر شده را در قبال آن برمیگزینند و پیرامون انتخابات نیز واکنش و موضعگیری خاص خود را دارند.
⭕️این مهم در برخی جریانات فرقهای مشهودتر است. فرقهی #مسیحیتـصهیونیستی از آن جمله است.
جریان مسیحیت تبشیری(تبلیغی) با بهرهگیری از تکنیک سیاهنمایی و پاره حقیقتگویی از سخنان مسئولان، به تخریب ساز و کارهای مدیریتی و سیاسی کشور میپردازد. رویکرد شبکههای ماهوارهای و سایتهای تبشیری، حکایت از سرمایهگذاری رسانهای جریان مزبور در مسیر تلاش برای ایجاد تردید در سیستم دموکراسی و ناکارآمد نشان دادن نظام #جمهوریـاسلامی دارد.
🔺میتوان گفت اردوگاه #صلیبی، القای مهندسی و ساختگی بودن انتخابات در کشور و تزریق روحیهی یأس و ناامیدی، برای کمرونق کردن انتخاباتها را به عنوان محوریترین رفتار سیاسی خود، سرلوحه قرار داد.
@roshangarmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتههای دکتر #محمد_لگن_هاوزن از آشنایی خود با معارف دینی نهج البلاغه.
دانشمند لائیک که با خواندن #نهج_البلاغه عاشق مولا علی(علیهالسلام) شد و به خدا ایمان آورد.
@roshangarmedia
هدف عرفان از دیدگاه امام علی(علیه السلام)
✍🏻 امروزه بازار عرفان در بسیاری از کشورها، همچنین کشور ما داغ شده است و بسیاری از جوانان حقیقت جو به دلیل کمبود آگاهی در این زمینه، دچار دام های افرد سودجویی شده اند که احساسات پاک آنان را برای مقاصد شوم خود به بازی گرفته اند.
🔸با توجه به فرا رسیدن ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام بسار مجمل و مختصر به گوشه ای از اهداف عرفان ناب از منظر امام العارفین می پردازیم.
🔸امیرالمؤمنین(علیه السلام) وقتی مباحث عرفان نظری مانند توحید، ولایت انسان کامل و... یا مراحل سیر و سلوک (عرفان عملی) را بر می شمرد، هدفی جز تعالی روح معنویت افراد مؤمن ندارد؛ زیرا ایشان خود انسان کامل است که برای هدایت انسان ها تلاش می کند.
🔸امام علی(علیه السلام) اساس و شالودة دین را، معرفت خداوند و کمال شناخت حضرت حق را، تصدیق و توحید الهی می داند که موجب اخلاص انسان در تمامی مراحل زندگی است:
👈 أوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُهُ وَ کمالُ مَعرفَتِهِ التَّصدیقُ بِهِ وَ کمالُ التَّصدِیقِ بِه توحِیدُهُ وَ کمالُ تَوحیدِهِ الإخلاصُ لَهُ (نهجالبلاغه، خطبه اول)
🔸اساس دین (آغاز دینداری) شناخت خداوند است و کمال شناخت خداوند، تصدیق به وجود او (باور داشتن او) و کمال باور داشتن خدا، اقرار به توحید و یگانگی اوست و توحید او با اخلاص نسبت به او تکمیل می شود.
🔸 بنابراین هدف دین، معرفت خداست و هدف عرفان از دیدگاه حضرت امیر علیه السلام توحید او و سپس اخلاص برای اوست. برای رسیدن به اخلاص فرد مؤمن باید ابتدا ایمان خود را کامل نماید تا به بینش توحیدی برسد و تنها به سمت معبود و محبوب حقیقی حرکت نماید.
🔸 بنابراین عبادت که همان تسلیم و خضوع در برابر معبود است، از احساس وابستگی وجود و کمال پرستش کننده به معبود ناشی می شود و این برخاسته از معرفت است.
👈 امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:
ألاَ وَ إنَّ لِکلِّ مَأمُومٍ إماماً یقتَدِی بِهِ وَ یستَضیءُ بِنُورِ عِلمِهِ (شرح نهجالبلاغه، محمدتقی جعفری، ج 2، ص 53)
🔸 آگاه باشید که هر شخصی را پیشوایی است که به او اقتدا می کند و از نور دانش او روشنی می جوید.
🔸 بنابراین اگر بخواهیم به کمال انسانی برسیم، باید دستورات و برنامه های عرفان ناب را از امام العارفین علی(علیه السلام) دریافت کنیم و به گوش جان بسپاریم.
@roshangarmedia