هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
چرا ورود زنان به ورزشگاهها در دولت های قبل صدای "وااا اسلاما" را از طرف اصولگرایان بلند کرد، اما در دولت رئیسی سکوت برقرار شد؟
روزنامه اعتماد نوشت:
🔹چرا با دولتها برخورد دوگانه صورت میگیرد؟... نمونه عینی یک چنین رویکردی را در جریان ورود بانوان به ورزشگاهها به عینه میتوان مشاهده کرد.
🔹ضرورتی که در زمان دولت روحانی پایههای اجرایی آن گذاشته شد، اما آتش مخالفتها و دلواپسیهای گروههای اصولگرا به اندازهای زبانه کشید که دولت اعتدالگرایان برای هر کدام از این تصمیمات، ناچار به پرداخت هزینههای گزافی بود.
🔹اما همین ضرورتها در زمان دولت رییسی اجرایی میشوند بدون اینکه جماعت دلواپس لام تا کام نگران به خطر افتادن ارزشها شوند.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
🔴 انتقاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دولت در مورد مسئله ورزشگاه ها ؛ مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟
🔻محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🔸 مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعاً چه جوابی بدهیم؛ دولت های قبل هم می گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم.
🔸 بعضی حواشی ورزشگاه موجب سرافکندگی است. وزیر گردشگری از گناه علنی و حرکات خلاف شرع ابراز مسرت کرد.
🔸 عقب نشینی در برابر محافل بین المللی حامل پیامی برای دشمنان است. این در واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است.
امام صادق (علیهالسلام): خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائماً روزی یکبار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.
هدایت شده از تبیین
⭕️ بشارت به پیروزی توأم با سربلندی و افتخار
🔹من به ملت ایران با این بیداری و هوشیاری و این روحیه قوی و شجاعت بی مانند، نوید #پیروزی میدهم، پیروزی توأم با سربلندی و افتخار، پیروزی توأم با استقلال و آزادی، پیروزی توأم با قطع ایادی اجانب و چپاولگران، پیروزی توأم با برچیده شدن بساط ستمگران.
📕صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۲
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، والرّأفَةُ، والمُراقَبَةُ للهِ فِى السِّرِّ والعَلانيَةِ، والسَّلامَةُ، واجْتِنابُ الشَّرِّ، والبَشاشَةُ، والسَّماحَةُ، والظَّفَرُ، و حُسْنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللهِ و خافَ فَضيحَتَهُ؛
🔹اما #شاخه_هاى_حيا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم؛ اينها فوايدى است كه خردمند از #حيا مى برد. خوشا به حال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد.
📕تحف العقول، ص ۱۷
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️معجزه جاوید
🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه وقت و همه جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️در «عالم برزخ» اعمال و عبادات چگونه بر انسان نمایان می شوند و چطور او را در مقابل سختی های آن عالم یاری می کنند؟
🔹هر عبادتی باطنی مثالی دارد و باطنی عقلی. انسان، باطن مثالی را در #برزخ مشاهده ميكند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم (ع) سؤال ميكنند كه برزخ از كجا شروع ميشود؟ ميفرمايد: «قَالَ الْقَبْرُ مُنْذ». لحظهای كه انسان وارد قبر ميشود، وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال بر ميگردد، انسان در برزخ آن را می بيند؛ اما باطن عقلی عبادات را در مافوق برزخ می بيند. ابوبصير - كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) است - نقل ميكند: «إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ دَخَلَ مَعَهُ فِي قَبْرِهِ سِتَّةُ صُوَر...» [۱] وقتی #بنده_مؤمن از دنيا رفت، شش صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر ميشوند، اين شش صورت او را از شش جهت از آسيبها محافظت ميكنند، آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من نمازم. #باطن_نماز يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار ميگيرد و ميتوان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، نماز نمونه است، همه عبادات بر همين منوال است.
🔹سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته ميگويد: من #زكات هستم. زكات تنها مربوط به مال نيست؛ بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی مسئوليت نيست، در روايات آمده است: «زَكَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِيمُهُ مَنْ لَا يَعْلَمُه؛ [۲] زكات دانش، آموختن آن به كساني است كه نمیدانند». «زَكَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَاف؛ [۳] زكات نعمت زيبارويي، عفت و پاكدامني است». «زَكَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه؛ [۴] زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست» و... همه اينها از مصاديق زكات است و اگر #زكاتِ_نعمت پرداخته شد، اين زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت كننده خود كمك ميكند و او را از آسيب و حادثه محافظت مینماید. صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده ميگويد من #روزه هستم، سرّ مثالی روزه ای كه برای رضای خدا گرفته ميشود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند؛
🔹و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت ميكند ميگويد من #حج و عمره هستم. در مراسم حج، امام سجاد (ع) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين میزني؟ راوی رقم زيادى را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را می خوانند. امام (ع) فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند، آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد، ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند! [۵] هر كس باطنی دارد كه با باطنِ اعمال او متحد است؛ عامل با عملِ خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور ميشود، امام صادق (ع) فرمود: «يَحْشُرُ النَّاسَ عَلى نِيَّاتِهِم». [۶]
🔹امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را میبينند و احياناً به ديگران هم نشان ميدهند. امّا آن نوری كه پايين پای اوست ميگويد: من #نيكى هايى هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند، از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال ميكنند كه تو كيستی كه از همه ما نورانی تر هستی؟ ميگويد: من #ولايت_خاندان_پيغمبرم، محبت علی و اولاد علی (علیهم صلوات الله) به اين صورت جلوه می كند، پيروى از آنها به اين شكل مجسم ميشود كه از همه نورانی تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه اهل بيت (عليهم السلام) بود نه علاقه مند صوری، با آنها محشور ميشود.
پی نوشتها؛
[۱] المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۲۸۸
[۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلى، ص ۷۲
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، ص ۳۹۰، حکمت ۵
[۴] همان، حکمت ۱۱
[۵] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، امام عسكرى (ع)، ص ۶۰۶
[۶] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ۶، ص ۱۳۵
📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، چ ۱۵، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عمل #اعمال #عبادت #مومن #اخلاص #برزخ #قبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️از ديدگاه روايات نخستين چيزهايی كه در قيامت، از انسان سؤال ميشود چيست؟
🔹روايات زيادى داريم كه درباره نخستين امورى كه در #قیامت مورد سؤال و #حساب قرار مى گيرد بحث مى كند كه هر كدام تعبير پرمعنايى مخصوص به خود دارند و مطالعه آنها در تربيت انسان و نشان دادن ارزش هاى اسلامى بسيار مؤثر است از جمله: در حديثى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است: «لَا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَتَّى يُسْئَلَ عَنْ عُمْرِهِ فَيْمَا اَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَيْنَ اِكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا اَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَيْتِ؛ [۱] در #قيامت هيچيك از بندگان قدم از قدم بر نمى دارد، تا از چهار چيز بازپرسى شود: از #عمرش كه در چه راهى آن را صرف كرده و از #جوانيش كه در چه راهى آن را از دست داده؟ و از #مالش كه از كجا آورده و در چه راهى مصرف كرده؟ و از #محبتما_اهلبيت!».
🔹در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «#روز_قيامت براى هر بنده اى از بندگان خدا براى هر روزى از ايام عمرش بيست و چهار خزانه گشوده مى شود به تعداد ساعات شب و روز؛ خزانه اى را مملو از نور و سرور مى بيند و به هنگام مشاهده آن، چنان خوشحالى و انبساطى به او دست مى دهد كه اگر بر تمام اهل دوزخ تقسيم كنند درد آتش را فراموش مى كنند، و اين همان ساعاتى است كه پروردگارش را #اطاعت كرده. سپس ديگرى را براى او مى گشايند، آن را تاريك و متعفن و ترسناک مى يابد و چنان ترس و وحشتى به او دست مى دهد كه اگر [آن] تقسيم بر اهل بهشت شود لذت نعمت هاى آن را فراموش مى كنند، و آن ساعتى است كه در آن #معصيت خدا را كرده است! سپس خزينه ديگرى را براى او مى گشايند، آن را خالى مى بيند، نه در آن اسباب سرور است و نه ناراحتى و اين ساعتى است كه در آن خوابيده يا مشغول #اعمال_مباح دنيا بوده، چنان حالت تأسف و احساس غبن به او دست مى دهد كه قابل توصيف نيست؛ زيرا مى توانست آن را از حسنات پر كند و نكرد و اين است كه خداوند مى فرمايد: «ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ». [۲]
🔹باز در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «اَنَا اَوَّلُ قَادِمٍ عَلَى اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَيَّ كِتابُ اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اَهْلُ بَيْتِی، ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اُمَّتِی، فَيَقِفُونَ، فَيَسْئَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ فِي كِتَابِی وَ اَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ؛ [۳] من نخستين كسى هستم كه به پيشگاه خدا حاضر مى شوم، سپس كتاب الله [قرآن] بر من وارد مى شود، پس اهل بيتم وارد مى گردند، بعد امتم بر من وارد مى شوند، آنها مى ايستند و خداوند از آنها مى پرسد با كتاب من و اهل بيت پيامبرتان چه كرديد؟». در حديثى از امام باقر (ع) آمده است: «اَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبْدُ الصَّلَاةُ فَاِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا؛ [۴] نخستين چيزى كه بندگان بايد حساب آنرا پس دهند #نماز است كه اگر قبول شود بقيه قبول خواهد شد». در حديث ديگرى آمده است: «نخستين چيزى كه بنده در قيامت از آن سؤال مى شود درباره #همنشينان اوست». [۵]
🔹ممكن است در ميان احاديث مربوط به نخستين چيزى كه انسان از آن سؤال مى شود تضادّى احساس شود كه اگر اين يكى اوّل است آن يكى چگونه اوّل مى تواند باشد؟ ولى ظاهراً منظور اين است كه يك گروه از كارهاست كه در مرحله اوّل از آنها سؤال مى شود و تمام آنچه در اين احاديث آمده جزو همان گروه است. ضمناً اين احاديث اهميّت موضوعات مزبور را از ديدگاه اسلام روشن مى سازد يعنى «مسئله توحيد، ايمان به نبوت، محبت اهل بيت، نماز، همنشين و...». اين احتمال نيز وجود دارد كه در #قيامت مواقفى است كه در هر موقف اولين چيزى كه از آن سؤال مى شود يكى از اين امور است. در حديثى نيز امير مؤمنان امام علی (ع) فرمود: «از خدا بترسيد و #پرهيزكارى را در مورد بندگان خدا و شهرها و آباديش پيشه كنيد؛ چرا كه شما در پيشگاه خدا حتى از اراضى و حيوانات سؤال مى شويد». [۶] اين حديث نشان مى دهد كه انسان حتى در برابر ويران كردن محيط زيست و كشتن بى دليل حيوانات مسئوليت دارد و در آن روز باز خواست مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] الخصال، ابن بابويه، ج ۱، ص ۲۵۳
[۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلّى، ص ۱۱۳
[۳] بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد (ص)، صفار، ج ۱، ص ۴۱۲، باب ۱۷
[۴] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ۲، ص ۲۳۹، باب ۱۲
[۵] الدّر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، ج ۵، ص ۲۷۳
[۶] نهج البلاغة، صبحی صالح، ص ۲۴۲ (خطبه ۱۶۷)
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۱۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت #حساب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️خدا کند به منبع وحی متصل باشیم!
🔹خدا کند علوم و معارف ما مثل نهری که به دریا متصل است، یک نحو ارتباط، ولو به صورت یک نخ باریک با منبع و سرچشمه [حاملان وحی، رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام] اتصال داشته باشد، وگرنه یک حوض پر از آب هم بدون ارتباط و اتصال با سرچشمه، فایده و دوام و تازگی ندارد.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
📢📣📢📣📢📣📢📣📢
⭕️امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی
✅نجات خانواده و فرزندان از آسیب های اجتماعی
در خواست از مجلس بر نظارت بر پوشش و فعالیت شاخ های اینستاگرام👇
https://farsnews.ir/my/c/162096
🌎نشر حداکثری
─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─
💠امامعلے«علیهالسلام»
✍نابینای سالخوردهای از کنار امیرالمؤمنین«علیهالسلام» عبور میکرد و گدایی مینمود. امام پرسید این چه وضعے است؟! اوڪیست؟ اطرافیان گفتند: ای امیرالمؤمنین، مسیحے است. حضرت فرمود: وقتی سالم بود از او کار کشیدید، و حالا که ناتوان شده او را رها کردهاید، از بیتالمال هزینهها و مخارج او را بدهید.
📚وسـائلالشیعه،جلد۱۱،ص۴۹
─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─
💠 امام علی علیه السلام
يَنبغي أن يَتَداوى المَرءُ مِن أدواءِ الدنيا كما يَتَداوَى ذو العِلَّةِ، و يَحتَميَ مِن شَهَواتِها و لذّاتِها كما يَحتَمِي المريضُ .
سزاوار است كه آدمى دردهاى دنيوى خود را مداوا كند، همچنان كه بيماران دردهاى خود را درمان مىكنند و از خواهشها و خوشيهاى دنيا پرهيز كند، همچنان كه بيمار [از خوردن غذا] پرهيز مىكند.
📚 غرر الحكم : ح ١٠٩٤٥
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 آنانی که در وسط این راهِ پر دشمن و شیطان، لرزیدند، لغزیدند، منصرف شدند، به دشمن پیوستند یا به آفات دیگر مبتلا شدند، این جای کارشان -معنویّت- عیب داشته است. ۱۳۷۴/۰۹/۱۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
هدایت شده از تبیین
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸وَالّذى نَفْسى بِيَدِهِ لايَدْخُلُ الْجَنَّةِ اِلاّ رَحيمٌ قالوا: كُلُّنا رَحيمٌ؛ قالَ: لاحَتّى تَرْحَمَ الْعامَّةَ.
🔹سوگند به آن كس كه جانم در دست اوست، كسى جز #اهل_ترحم به بهشت نمى رود؛ عرض كردند: «همه ما دلْ رحم و مهربانيم»، فرمودند: نه، مگر آنگاه كه به #عموم_مردم رحم كنيد.
📕كنزالعمال، ح ۵۹۸۹
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان عزیز حتما این کلیپو ببینید😇👌
توی این شرایط دینداری سخته !
ولی جایگاه ویژه ای داریم اگه واقعا دیندار باشیم🙂✨
نظر رسولالله«صلےاللهعلیہوآله» دربارهی ما جَوونهای آخرالزمانی میدونین چیه؟
هدایت شده از تبیین
⭕️جنایت به اسم حقوق بشر
🔹همه گرفتاريهاى جهان مال اين قدرتهاى بزرگى است كه ادعا مىكنند كه ما براى #صلح اين كارها را ميكنيم. اين همه #جنايت مىكنند، اين همه كشورها را به خون مىكشند و ادعا مىكنند كه ما نمىتوانيم ببينيم كه #حقوق_بشر از بين مىرود. اينها ادعايى است كه آنها مىكنند كه هيچ واقعيت ندارد، بلكه خلافش واقعيت دارد و مسلمين در غفلت هستند، مستضعفين جهان غفلت دارند. اين بارقهاى كه در ايران پيدا شد اگر چنانچه ملتهاى ساير كشورهاى مسلمين به اينجا ملحق بشوند و همه با هم دست به هم بدهند و در مقابل اين همه جناياتى كه به بشر و بشريت مىشود، بايستند كارها اصلاح مىشود، لكن مع الأسف نشده است اين كار.
بیانات امام خمینی(ره) ۱ فروردین ۱۳۶۴
منبع: سایت جامع امام خمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا شعارهای «تساوی حقوق» ميان زن و مرد، قابلیت اجراء در جامعه را دارد؟
🔹در دنياى امروز شعارهاى زيادى در مورد مساوات زن و مرد طنين انداز شده است و كنوانسيون هاى جهانى نيز آن را روز به روز داغتر ميكنند كه مطلقاً هيچ تفاوتى ميان اين دو جنس نيست، بنابراين هر دو میتوانند بدون هيچگونه تفاوت، مسئوليت هاى اجتماعى را بر عهده بگيرند؛ خواه مسئله قضاوت باشد يا فرماندهى لشكر و اداره جنگ و خواه سفرهاى فضايى، يا كاوش هاى اعماق درياها و خلاصه مديريت ها در تمام سطوح. ولى با نهايت تعجب هنگامى كه وارد مرحله عمل مى شوند تفاوتها كاملا آشكار ميشود. مردان مديريت ها را در سطوح بالا و ميانه غالبا جز در موارد بسيار محدود و معدود در اختيار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در اين ميدان ها را نمى دهند و در كشورهاى اروپايى و آمريكايى نيز مطلب همين است. هنگامى كه سؤال ميشود اين تناقض در قول و عمل از كجاست، پاسخى براى آن ندارند. اين تناقض زاييده تفاوت واقعيّتها با شعارهاست كه در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. براى جلب آراء زنان در انتخابات سياسى و خاموش كردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر میدهند، ولى در مرحله عمل اين واقعيّت را پذيرفته اند كه ساختمان روح و جسم #زنان با #مردان متفاوت است و هر كدام براى مسئوليتى آفريده شده اند. هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى؛ اما اينكه بگوييم هر دو يك جور فكر مى كنند و قابليت براى هر كارى را دارند اشتباه بزرگى است.
🔹الكسيس كارل، فيزيولوژيك و جراح زيست شناس معروف فرانسوى كه كتاب هايى با شهرت جهانى دارد در كتاب معروف خود «انسان موجود ناشناخته» مى گويد: «زن و مرد به حكم قانونِ خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوت ها وظايف و حقوق آنها را متفاوت ميكند... و به علت عدم توجّه به اين نكته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فكر مى كنند كه هر دو جنس میتوانند يكسان تعليم و تربيت يابند و مشاغل و اختيارات و مسئوليتهاى يكسانى به عهده گيرند. #زن در حقيقت از جهات زيادى با #مرد متفاوت است. يكايك سلول هاى بدن، همچنين دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسله عصبى، نشانه جنس او را بر روى خود دارد». سپس مى افزايد: «قوانين فيزيولوژى نيز همانند قوانين جهانِ ستارگان و آسمان ها سخت و غيرقابل تغييرند و ممكن نيست تمايلات انسانى در آنها تغييرى ايجاد كند. ما مجبوريم آنها را آن طور كه هست بپذيريم [نه آنطور كه مى خواهيم]». آنگاه اين سخن را با اين جمله پايان ميدهد: «زنان بايد به سمت مواهب طبيعى خود و مسير سرشت خاص خويش بدون تقليد كوركورانه از مردان بكوشند. وظيفه ايشان در راه تكامل بشريت بسيار بيشتر از مردهاست و نبایستی آن را سَرسَرى بگيرند و رها كنند». [۱]
🔹جالب اينكه در سال ۱۹۹۵ ميلادى تعداد کثیری از اعضاى سازمان هاى دولتى و غيردولتى در پكن گرد هم آمدند تا سندى را كه براساس كنوانسيون محو كليه اَشكال تبعيض بر ضد زنان، قبلاً تنظيم شده بود امضا كنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود كه مورد اعتراض سازمانها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى كه به اعتراض جلسه را ترك كردند، خانم شارون هير نماينده پارلمان كانادا و رئيس هيأت كانادايى شركت كننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظرِ سند پكن براى زنان، تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز میگردم و سعى میكنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ كنم همانگونه كه اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست كه ما را حفظ خواهد كرد». [۲] شرح اين مسئله از عهده بحث كوتاه و فشرده ما خارج است، كافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشكلى را از #زنان_جهان حل نكرده؛ بلكه آثار مخربى نيز داشته است. [۳] بنابراين بايد واقعيّتهاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و براساس آن برنامه ريزى كنيم و هر يك را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنكه كمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم.
پی نوشتها؛
[۱] انسان، موجود ناشناخته، الكسيس كارل، ترجمه: دبيرى، پرويز، كتابفروشی تاييد، اصفهان، چ ۳، ص ۱۰۰
[۲] نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن، علاسوند، فریبا، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، تهران، ۱۳۸۲ش، ص۱۰
[۳] براى كسب اطلاعات بيشتر مى توانيد به دائرة المعارف فقه مقارن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۴۲۷ق، چ اول، ج۱، ص ۸۴ مراجعه كنيد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۶۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا خداوند نمی توانست حضرت مهدی (عج) را بدون «غیبت» حفظ نماید؟
🔸اگر كسی بگويد: آیا خداوند نمی توانست #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را بدون غیبت حفظ نماید؟ در پاسخ مى گوييم:
🔹اولاً: اعجاز، در نظام طبيعت و تكوين خلاف اصل است مگر آنكه ضرورتى اقتضا كند و در مورد #امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه) اراده خداوند بر اين تعلق گرفته كه محافظت حضرت از راه #غيبت باشد.
🔹ثانيا: تقديرات الهى به تبع مصالح و مفاسد و واقعیات زندگی بشر تغيير پيدا مى كند. خداوند متعال براى امت اسلامى يازده امام معصوم به جهت هدايتشان فرستاد؛ ولى يكى پس از ديگرى آنان را به شهادت رساندند و با اين عملكرد بد و كارنامه سوئى كه از خود نشان دادند، تقدير خداوند بر اين تعلق گرفت كه امام دوازدهم را تا مدتى در پشت پرده #غيبت قرار دهد تا محروميت غيبت امام را احساس كنند و با ظهور حضرتش قدر او را بدانند.
🔹ثالثا: مطابق آيات و روايات يكى از سنت هاى حتمى خداوند متعال مساله #امتحان امت هاست. امت اسلامى نيز از اين قانون استثناپذير نيست و هر امتى به نحوى امتحان خواهد شد. #امتحان_امت_اسلامى در اين عصر و زمان به #غيبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه) آنهاست، كه آيا با اين حالت بر دين و مذهب استقامت دارند يا خير؟
پی نوشت؛
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۳۸۶
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #امام_سجاد عليه السلام:
🔸أوحَى اللهُ عز و جل إلى موسى عليه السلام: حَبِّبني إلى خَلقی، و حَبِّبِ الخَلقَ إلَيَّ؛ قالَ: يا رَبِّ كَيفَ أفعَلُ؟ قالَ: ذَكِّرهُم آلائی و نَعمائي لِيُحِبّوني، فَلَئِن تَرُدَّ آبِقا عَن بابي أو ضالاًّ عَن فِنائي أفضَلُ لَكَ مِن عِبادَةِ مِائَةِ سَنَةٍ بِصِيامِ نَهارِها و قِيامِ لَيلِها.
🔹خداوند عز و جل به موسى عليه السلام وحى كرد: «مرا محبوب خلقم گردان و خلقم را محبوب من گردان»؛ موسى (ع) گفت: پروردگارا! چگونه اين كار را انجام دهم؟ فرمود: «نعمتها و عطاهاى مرا به آنان يادآورى كن، تا مرا دوست بدارند، كه اگر شخصِ گريزان از درگاهم و يا گم شده از آستانم را بازگردانى و هدايت نمايى، از عبادت صد ساله اى كه روزهايش را روزه دار و شب هايش را شب زنده دار باشى، برايت برتر است».
📚تنبيه الخواطر، ۱۰۸/۲؛ منية المريد، ۱۱۶؛ التفسير المنسوب إلى الإمام العسكری عليه السلام، ۲۱۹/۳۴۲؛ بحارالأنوار، ۶/۴/۲
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فلسفه «امتحانات الهی» چیست؟
🔹 #امتحانات_الهى از بندگان براى كشف مجهولات نيست؛ بنابراين، اگر كسى تصوّر كند كه خداوند از باطن افراد آگاه نيست و به قصد اطّلاع و آگاهى از باطن انسانها، آنها را آزمايش مى كند اين تفكّر اشتباه است و خداوند، عالِم بر همه چيز است. خداوند در قرآن کریم ميفرمايد: هر برگى از هر درختى در هر نقطه اى از نقاط دنيا بيفتد خداوند از آن آگاه است. «وَ مَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا»؛ علاوه بر اين، در زيرِ زمينها، در صحراها و بيابان ها دانه هاى فراوانى است كه در شرايط مناسب آب و هوايى، گياهان و درختان مختلفى از آن مى رويد، خداوند متعال نسبت به آنها نيز آگاه است. «وَ لَا حَبَّةٍ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ» [انعام، ۵۹] خداوندى كه چنين علم وسيع و گسترده اى دارد چيزى از او پنهان نيست، كه با آزمايش و امتحان به آن پى ببرد. پس هدف از آزمايشات و امتحانات الهى چيست؟ #امتحانات_پروردگار براى پرورش انسان هاست. معروف است كه فولاد را زير فشار آتش با دماى بالا قرار مى دهند تا آبديده شود و تكامل پيدا كند.
🔹انسانها نيز در كوره هاى #آزمايشات_الهى آبديده مى شوند و تكامل پيدا مى كنند. اميرالمؤمنين امام علی (عليه السلام) در كلام معروفشان در نامه ۴۵ نهج البلاغه مى فرمايند: «أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً؛ بدانيد، كه آن درخت كه در بيابانها پرورش يافته، چوبى سخت تر دارد و بوته هاى سرسبز و لطيف، پوستى بس نازك. آرى، درختان بيابانى را به هنگام سوختن، شعله نيرومندتر باشد و آتش بيشتر». (درختانى كه در لب جوى آب پرورش يافته اند و هيچ زحمتى متحمّل نمى شوند و احساس تشنگى نمى كنند، چوب هاى سستى دارند و هيزم آن آتش قابل ملاحظه اى ندارد). آرى، #امتحانات_الهى انسان را همچون فولاد، آبديده، و همانند درختان بيابان مقاوم، صبور و پرمنفعت مى كند. ولى #امتحانات_پروردگار #سه_تفاوت_عمده با ساير امتحانات دارد: اوّلاً: از نظر زمانى بسيار گسترده است؛ از لحظه بلوغ تا دم مرگ. ثانياً: مادّه امتحانى خاصّى ندارد و ممكن است خداوند انسان را به هر چيزى امتحان كند. ثالثاً: هيچ استثنايى ندارد، پيامبران و اولياء الله نيز امتحان مى شوند و امتحانات آنها به مراتب سخت تر است.
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، چ اول، ص ۱۳۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امتحان #آزمايش #امتحان_الهی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #امام_حسین عليه السلام:
🔸لا يَنْبَغى لِنَفْسٍ مُؤْمِنَةٍ تَرى مَنْ يَعْصِى اللهَ فَلا تُنْكِرُ.
🔹براى مؤمن شايسته نيست كه ببيند كسى خداوند را معصيت مى كند و از آن جلوگيرى و نهى نكند.
📕كنزالعمال، ج ۳، ص ۸۵
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️دلیل بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) چیست؟
🔹دلیل بزرگداشت #اربعین_حسینی را به سبب برگرداندن سر امام حسین (ع) به بدن مطهرش و دفن آن در روز اربعین، دانستهاند و به همین خاطر #زیارت_اربعین توصیه شده است. [۱] برخی محققان مهمترین دلیل بزرگداشت را روایت امام حسن عسکری (ع) میدانند که در آن #زیارت_اربعین از #نشانه_های_مؤمن شمرده شده است. [۲] همچنین امام صادق (ع) در تعلیم زیارت اربعین به صَفوانِ بن مِهران، به بزرگداشت این روز اشاره کرده است. [۳] آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه دلیل بزرگداشت #اربعین_امام_حسین (ع) را، نقش بسيار مهم شهادت حضرت سيدالشهداء (ع) در #بقای_اسلام میداند. [۴]
🔹 #مراسم_اربعین (به معنای چهلمین روز درگذشت مردگان) تا قبل از واقعه عاشورا رسم نبود. [۵] #بیستم_ماه_صفر چهلمین روز بعد از شهادت امام حسین (ع) را #اربعین_حسینی یا روز اربعین می نامند. [۶] سیره امامان معصوم (علیهم السلام) بر زنده نگهداشتن چنین مجالسی بودهاست. [۷] روز #اربعین میان شیعیان دارای اعتبار بوده که بخاطر آن #زیارت_اربعین میخواندند و اگر میتوانستند مانند جابر بن عبدالله انصاری (درگذشت بین سالهای ۶۸ق تا ۷۹ق) صحابی پیامبر اسلام (ص)، بر #مزار_امام_حسین (ع) گرد آمده و آن امام را #زیارت میکردند. [۸]
🔹اهمیت این روز سبب شده شیعیان به ویژه ساکنان عراق، همه ساله از نقاط مختلف به سوی کربلا، پیاده حرکت کنند. [۹] برخی معتقدند حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان ائمه اطهار (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. [۱۰] شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز به این حرکت پایبند بودند. [۱۱] دشمنان امام حسین (ع)، در تلاش برای فراموشی واقعه کربلا، زائران امام (ع) را شکنجه میکردند و میکشتند. [۱۲] حتی در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند، مزرعه کردند و مانع آمدن مردم برای زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) میشدند. [۱۳] شیعیان هم برای مقابله با آنها، از مناسبتهایی همچون #اربعین استفاده میکردند. [۱۴] بزرگداشت این روز، در حقیقت زنده نگهداشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین اسلام است. [۱۵]
💠تاریخ بزرگداشت
🔹شیخ طوسی (۳۸۵ - ۴۶۰ق)، محدث و فقیه شیعه، تاریخ بزرگداشت اين روز را، ورود جابر بن عبدالله انصاری، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به کربلا دانسته است. [۱۶] از این دو نفر به عنوان اولین زائران امام حسین (ع) یاد شده است. [۱۷] سید بن طاووس (۵۸۹-۶۶۴ق)، از عالمان شیعه معتقد است #اسیران_کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کردند. [۱۸] آنان موقع رسیدن، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنیهاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند. [۱۹] با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند. [۲۰]
• مآخذ در منبع موجود است
منبع؛ ویکی شیعه
#امام_حسین #اربعین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد