هدایت شده از تبیین
⭕️ #امام_جعفر_صادق عليه السلام:
🔸التَّقدِيرُ نِصفُ العَيشِ.
🔹 #برنامه_ريزى نيمى از زندگى است.
📕الخصال، ص ۲۲۱
#امام_صادق
#برنامه_ریزی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️دهگانه موثرسازی فعالیت های رسانه ای
🔹در عصر حاضر، #رسانه خلق معنا می کند؛ رسانه می تواند ضمن زدایش معانی قبلی، با #تولید_معانی_جدید، هویت زایی و هویت زدایی کرده و تحریف گونه، خالق سبک های جدید زندگی باشد که این سبک ها، شیوه هایی گاها مغایر با فرهنگ جوامع را با خود به همراه دارند. بنابراین #رسانهها امروز نه تنها معنا میسازند، بلکه معنای پیشین را هدایت میکنند و حتی تغییر میدهند. از سوی دیگر این ابزار تعیین کننده در هزاره سوم، می تواند با بن بست نمایی و ناامیدسازی افکار عمومی، ضمن کاهش عزت نفس ملی، منجر به عقبگرد جوامع نیز شده و بی حسی عمومی نسبت به آینده مطلوب را برای کشورها رقم بزند.
🔹احساسی که در صورت عدم مدیریت، می تواند منجر به کرختی جمعی، از کار افتادگی عصب های حسی جامعه و شکستن مقاومت ذهنی افکار عمومی شده و راه را برای غلبه و استحاله فرهنگی و سیاسی فراهم سازد. دقیقا در صورت توفیق چنین وضعیتی افکار عمومی خواسته یا ناخواسته علیه خود اقدام کرده و سیستم ایمنی کشور دچار خوددرگیری می شود. برای مقابله و خنثی سازی با این کارکرد مهندسی شده رسانه ها، فعالان رسانه ای و مسوولان به این دهگانه توجه کنند:
1⃣«روایت گر باشیم»؛ باید نسبت به خنثی سازی نبردهای مختلف دشمن علیه افکار عمومی، فعالیت به هنگام داشته باشیم. دیر، اشتباه و مخدوش روایت کردن، خطایی راهبردی است.
2⃣«جامعه را واکسینه کنیم»؛ تمام ارکان جامعه (مردم، مسوولان و رسانه ها) باید به #سواد_رسانه_ای مجهز شوند. سواد رسانه ای را از پز و شعار به ضرورتی غیر قابل چشم پوشی تبدیل کنیم.
3⃣«خبر بد دیگر نباید خبر خوب باشد!»؛ خط خبری رسانه ها باید بر روی ارزش های خبری امیدآفرین متمرکز شود.
4⃣«سرباز دشمن نباشیم»؛ مسوولان مختلف خواسته یا ناخواسته با بی تدبیری رسانه ای، به خط عملیات روانی و شناختی دشمن یاری نرسانند. مسوولان باید بدانند پیام تنها آن چیزی نیست که ارسال می کنند، بلکه آن چیزی که از سوی مخاطب دریافت و فهم میشود نیز مهم است و لزوما آنچه ارسال میشود با آنچه دریافت شده یکی نیست. بی توجهی به فرامتن پاشنه آشیل مسوولان در عصر رسانه است.
5⃣«سکوت جایز نیست»؛ #رسانهها و #فعالان_فرهنگی گرفتار مارپیچ سکوت نشوند. گاهی اکثریت نمایی، ما را دچار خطای راهبردی در تعیین استراتژی های رسانه ای می کند.
6⃣«ضد جریان بسازیم»؛ اگر #ضد_جریان نسازیم، همواره درگیر جمع کردن حواشی تولید شده علیه خود هستیم. کمی کامل تر و فراتر از رخدادها باشیم.
7⃣«تبیین گر باشیم»؛ #تبیین_گر مطلع و مشرف به موضوع و دارای ادبیات اقناعی و خنثی کننده جریان رسانه ای دشمن باشیم. نقطه زنی موثر در تبیین، دارای اهمیت است.
8⃣«سرگرم نشویم»؛ درگیر امور سطحی، غیرموثر و غیرمهم نشویم. گاهی عملیات روانی دشمن با هدف مشغول سازی و حبس انرژی برای امور سطحی است.
9⃣«هم افزا باشیم»؛ اقدامات علیه دشمن اگر هم افزایی رسانه ای را با خود همراه نداشته باشد، به معنای بی اثری رفتار تلقی می شود.
🔟«درست تشخیص دهیم»؛ نظام مسائل جامعه را درست تشخیص دهیم، نظام مسائل جامعه با مسائل جریانی متفاوت است. خطا در این بخش همراهی حداکثری افکار عمومی را با خود به همراه نخواهد داشت.
🔸 ۱۴ خرداد امسال مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام (ره) توصیه هایی خطاب به فعالان انقلابی داشتند که برای تحقق آنها نیاز به بازاندیشی در روش های فعلی و کشف و خلق روش های موثرتر با طول موج و فرکانس اثرگذاری بیشتر هستیم. برای توفیق در این عرصه رسانه ها و مسوولان نیازمند ترمیم سرمایه اجتماعی بوده و باید بدانند امروز حرکت از موضع «فعال» به سمت موضع «موفق» کارویژه ای است که غفلت از آن به معنای توقف در حالت خوشبیانه و عقبگرد در حال بدبینانه است.
نویسنده: دکتر معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
منبع: وبسایت عصر هوشمندی
#رسانه #سواد_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سيره عملی امام على عليه السّلام (بخش سوم و پایانی)
🔹يك روز پنج بار شتر خرما برای شخص آبرومندی فرستاد كه جز از #امام_علی (عليه السّلام) از ديگرى درخواست و سئوال نميكرد. يك نفر خدمت حضرت بود، گفت: يا علی آن مرد از شما تقاضايی نكرد و از پنج بار شتر يكی او را كفايت مینمود، حضرت فرمود: مانند تو در ميان مؤمنين هرگز زياد نشود، من میبخشم و تو بخل ميكنی، اگر به كسى كمك كنم بعد از آنكه سئوال نمايد، در اين صورت آنچه به تو دادهام قيمت همان آبرويی است كه ريخته، و سبب آبروريزی او من شدهام، در صورتی كه رويش را فقط در موقع عبادت و پرستش به پيشگاه پروردگار بر زمين ميگذارد. هر كس چنين كارى با برادر مسلمان خود بنمايد با توجه به احتياج و موقعيت داشتن از برای دستگيری، به خدای خويش دروغ گفته؛ موقعی كه در حق برادر دينى خويش دعا ميكند و تقاضای بهشت را مینمايد، در زبان بهشت را ميخواهد ولی در عمل از مالی بیارزش مضايقه دارد و كردار او مطابقت با گفتارش ندارد. [۱]
🔹پدر و پسری به عنوان میهمان به خانهی حضرت آمدند، حضرت از جای خود حركت كرد و آنها را بالای مجلس نشانيد و خود در مقابل آنها نشست، آنگاه دستور داد غذا بياورند. پس از صرف خوراك، قنبر طشت و آفتابه و حوله آورد خواست دست پدر را بشويد، #اميرالمؤمنين(عليه السّلام) از جا بلند شد و آفتابه را از دست قنبر گرفت تا دست پدر را بشويد، ولی آن مرد خود را به خاك افكنده عرض كرد يا علی تو ميخواهی آب بر دست من بريزی، خداوند مرا بدان حال نبيند؟ فرمود: بنشين خدا میبيند ترا در حالی كه يكى از برادرانت كه با تو فرقی ندارد مشغول خدمت توست. #امام_علی (عليه السّلام) فرمود: قسم ميدهم به حق بزرگی كه بر گردنت دارم، طوری آرام و آسوده بنشين چنانكه اگر قنبر بر دستت آب ميريخت آسوده بودی. هنگامی كه دست او را شست آفتابه را به فرزندش محمد بن حنفيه داد و فرمود: اگر اين پسر تنها آمده بود دست او را میشستم، و لكن خداوند دوست ندارد پدر و پسری كه در يك محل و مجلس هستند، در احترام مساوي باشند؛ اكنون پدر دست پدر را شست، تو هم پسر جان دست پسر را بشوی! [۲]
🔹يك روز با قنبر برای خريد پيراهن به بازار آمدند، بر درب مغازهای ايستاده و فرمود: دو پيراهن لازم دارم، آن مرد عرض كرد يا اميرالمؤمنين هر نوع پيراهن بخواهی من دارم، همين كه امام (عليه السّلام) فهيمد اين شخص او را ميشناسد از او گذشت به لباس فروش ديگری رسيد كه پسر مغازهدار مشغول خريد و فروش بود. دو پيراهن يكی به سه درهم و دومی را به دو درهم خريد. به قنبر فرمود: لباس سه درهمی برای تو باشد. عرض كرد: مولای من، اين پيراهن برای شما سزاوارتر است، زيرا به منبر تشريف میبريد و مردم را موعظه ميكنيد. فرمود: تو نيز جوانی و آراستگی سنين جوانی داری، از طرفی من شرم دارم از پروردگارم كه خود را بر تو برتری دهم. از پيامبر (صلّی الله عليه و آله و سلّم) شنيدم كه فرمود: از همانكه ميپوشيد و میخوريد به غلامان خود بدهيد. [۳]
🔹در يكی از جنگها با مرد مشركی میجنگيد، آن مرد عرض كرد يا علی شمشيرت را به من ببخش، حضرت شمشير را به سويش انداخت، حريف در نهايت تعجب گفت: ای پسر ابيطالب در شگفتم كه در چنين موقعيتي شمشيرت را به دشمن میبخشی! فرمود: تو دست تقاضا دراز كردی، رد كردن درخواست و سئوال از شيوهی كرم به دور است. مرد كافر از اسب پياده شد و گفت: اين روش اهل ديانت است؛ پای مبارك حضرت را بوسيد و ايمان آورد. [۴]
پی نوشتها؛
[۱] انوار نعمانيه، ص ۳۴۳
[۲] بحار قديم، ج ۱۶، ص ۱۴۸
[۳] بحارالانوار، ج ۹، ص ۵۰۰
[۴] فروع كافی، ج ۴، ص ۳۹
📕سيره عملی امام على (ع)، سیدکاظم ارفع، ج ۲، ص ۱۸
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_علی #اميرالمؤمنين #علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️فیوضات مشاهد مشرفه
🔸حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔹این #امامزادهها و #مشاهد_مشرفه و #عتبات_عالیات را که ما شیعیان در اختیار داریم، دیگران از اینگونه فیوضات محرومند. اگر کسی بتواند کرامات و معجزاتی را که از ضرایح آنها صادر شده جمعآوری کند، کتابهایی از کرامت و معجزه تألیف خواهد شد.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۰۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا عقیده «انتظار» در انسان ذاتی است یا بر اثر شرایط خاصی در او پدید می آید؟
🔹برخلاف گفته هاى كسانى كه فكر مى كنند بذر اصلى انتظار ظهور يك مصلح بزرگ را، شكستها و ناكاميها و نابسامانيها در سطح افكار مى پاشد، عشق به اين موضوع مربوط به اعماق وجود آدمى است، گاهى به گونه پر رنگ، و گاهى كمرنگ. به تعبير ديگر: انسان از دو راه ـ از راه عاطفه، و از راه خِرَد ـ سرانجام در برابر چنين مسئله اى قرار مى گيرد و سروش اين ظهور را با دو زبان «فطرت» و «عقل» مى شنود. و به عبارت روشن تر: ايمان به #ظهور_مصلح_جهانى جزئى «عشق به آگاهى» و «عشق به زيبايى» و «عشق به نيكى» (سه بُعد از ابعاد چهارگانه روح انسان) است، كه بدون چنان ظهورى اين عشقها به ناكامى مى گرايد و به شكست محكوم مى شود. شايد اين سخن نياز به توضيح بيشترى داشته باشد و آن اينكه: مى دانيم «عشق به تكامل» شعله جاويدانى است كه سراسر وجود انسان را در بر گرفته، او مى خواهد بيشتر بداند؛ بيشتر از زيباييها ببيند؛ بيشتر از نيكيها بهره ببرد و خلاصه آنچه مايه پيشرفت و برترى مى داند بيشتر فراهم سازد.
🔹هيچگاه پيدايش اين انگيزه ها را نمى توان با عوامل اجتماعى، و روانى، و وراثت، و تربيت، پيوند داد، گرچه اين عوامل در تضعيف يا دامن زدن به آنها سهم مهمى دارند؛ ولى اصل وجود آنها، جزء بافت روان انسانهاست و جزء ابعاد اصلى روح او، به دليل اينكه هيچ جامعه و هيچ ملّتى هرگز از اين انگيزه ها تهى نبوده است. خلاصه، علاقه انسان به پيشرفت و تكامل، به دانايى و زيبايى، به نيكى و عدالت، علاقه اى است، اصيل، هميشگى و جاودانى، و #انتظار_ظهور يك #مصلح_بزرگ_جهانى آخرين نقطه اوج اين علاقه است. چگونه ممكن است عشق به تكامل همه جانبه در درون جان انسان باشد و چنان انتظارى نداشته باشد! مگر پياده شدن تكامل جامعه انسانى بدون آن امكان پذير است! بنابراين، حتى كسانى كه در زندگانى گرفتار شكست و بحرانى نبوده اند، چنين احساسى را در درون جان خود دارند... از سوى ديگر، همانطور كه اعضاى پيكر انسان به تكامل و پيشرفتِ وجود او كمك مى كنند و عضوى در بدن نمى يابيم كه مطلقاً نقشى در اين حركتِ تكاملى نداشته باشد، خصايص روانى انسان نيز چنين اند؛ يعنى هر كدام نقش مؤثرى در پيشرفت هدف هاى اصيل او دارند. مثلاً، «ترس از عوامل خطرناك» كه در هر انسانى وجود دارد سپرى است براى حفظ او در برابر خطر.
🔹«خشم» به هنگامى كه انسان منافع خود را در معرض تهديد مى بيند، وسيله اى است براى افزايش قدرت دفاعى و بسيجِ تمام نيروهاى ذخيره جسمى و روحى براى نجات منافعش از خطر؛ بنابراين، عشق به تكامل، عشق به صلح و عدالت، نيز وسيله اى است براى رسيدن به اين هدف بزرگ و به منزله موتور نيرومندى است كه چرخ هاى وجود انسان را در اين راه به حركت دائمى وا مى دارد، و او را براى رسيدن به جهانى مملو از #صلح و #عدالت كمك مى كند. از سوى ديگر، احساسات و دستگاه هايى كه در جسم و جان وجود دارد نمى تواند هماهنگ با مجموعه عالَم هستى نباشد؛ زيرا همه جهان هستى يك واحدِ به هم پيوسته است، و وجود ما نمى تواند از بقيه جهان جدا باشد. از اين بهم پيوستگى بخوبى مى توانيم نتيجه گيرى كنيم كه هر عشق و علاقه اصيلى در وجود ما هست، دليل بر آن است كه «معشوق» و «هدف» آن نيز در جهان وجود دارد و اين عشق وسيله اى است كه ما را به او نزديك مى سازد.
🔹يعنى اگر تشنه مى شويم و عشق به آب داريم دليل بر آن است كه «آبى» وجود دارد كه دستگاه آفرينش تشنگى آن را در وجود ما قرار داده است. اگر علاقه اى به جنس مخالف داريم دليل بر وجود جنسى مخالف در بيرون ماست؛ و اگر عشق به زيبايى و دانايى داريم دليل بر اين است كه زيباييها و دانايی هايى در جهان هستى وجود دارد. و از اينجا به آسانى نتيجه مىگيريم كه اگر انسانها #انتظار_مصلح_بزرگى را مى كشند كه جهان را پر از صلح و عدالت و نيكى و داد كند، دليل بر آن است كه چنان نقطه اوجى در تكامل جامعه انسانى امكان پذير و عملى است كه عشق و انتظارش در درون جان ماست. عموميت اين اعتقاد در همه مذاهب نيز نشانه ديگرى بر اصالت و واقعيت آن است؛ زيرا چيزى كه زائيده شرايط خاص و محدودى است نمى تواند اين چنين عمومى باشد، تنها #مسائل_فطرى هستند كه از چنين عموميتى برخوردارند، و اينها همه نشانه آن است كه از زبان عواطف و سرشت آدمى اين نغمه در جان او سر داده شده كه سرانجام #مصلحى_بزرگ، جهان را در زير #پرچم_صلح و #عدالت قرار خواهد داد.
📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۵ الی ۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #مهدی #انتظار #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️وعدهی تضمین شدهی خداوند
🔹امید به اصلاح نهایی به وسیلهی ولیّ مطلق حضرت حق، #حضرت_صاحب_الزّمان (عجّل الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) امید غیرقابل تخلّف است. السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعدهی تضمین شدهی خدا است؛ السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا العَلَمُ المَنصُوبُ وَ العِلمُ المَصبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَکذُوب؛ این وعدهی تخلّفناپذیر الهی است. فقط هم ما - شیعه - نمیگوییم، فقط هم ما مسلمانها نمیگوییم، [بلکه] همهی ادیان عالم، منتظر یک روز آنچنانی هستند. امتیاز کار ما این است که ما طرف را میشناسیم، وجودش را حس میکنیم، حضورش را قبول داریم، با او حرف میزنیم، با او مخاطبه میکنیم، از او میخواهیم و او هم پاسخ میدهد به ما؛ تفاوتش این است. دیگران - مسلمانان غیر شیعه و متدیّنین غیر مسلمان - به یک چیز مبهمی معتقدند؛ ما #شیعه نه؛ مشخّص است که چه میخواهیم، با چه کسی حرف میزنیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۲/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #انتظار #ظهور #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️طبق احادیث نبوی بهترین اشخاص از نظر انجام اعمال چه کسانی اند؟
🔹روايتى از #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) درباره اين آيه قرآن: «اَحْسَنُ عَمَلاً» [ملک، ۲] است كه نقل می كنیم تا ببينيم #عمل_بهتر چه عملى است؟ آيا عمل بيشتر و متنوع تر يا نه؟ مسلماً جواب منفى است؛ زيرا معلم بشريت و آورنده شرع مقدس كه خود ما را ترغيب به انجام اعمال نيك و شايسته فرموده، چنين نظری ندارد.
🔹«قَالَ اَبُو قُتَادَةُ سَأَلتُ النَّبِىّ (ص) عَن قُولِهِ تَعَالَى:«اَيُّكُم اَحْسَنُ عَمَلاً»مَا عُنِىَ بِهِ؟ فَقَالَ: يَقُولُ: أَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً ثُمّ قَالَ اَتَمُّكُم عَقْلاً وَ اَشَدُّكُم لِلّهِ خَوفاً وَ اَحْسَنُكُم فِيمَا اَمَرَ اللّهُ بِهِ وَ نَهَى عَنهُ نَظَراً وَ اِن كَانَ اَقَلَّكُم تَطَوُّعاً؛ ابو قتاده مى گويد از پيامبر (ص) درباره قول خداوند متعال: «أَيكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» سؤال كردم كه مراد از اين كلام كه [كدام يك از حيث عمل بهتريد] چيست؟ حضرت فرمودند: هر كدام كه از حيث #عقل بهتريد و بهتر عقل خود را به كار مى اندازيد و #تفكر مى كنيد. سپس فرمودند: بهترين شما از حيث عمل، كامل ترين شما از حيث عقل و خائف ترين شما است از جهت شدت ترس و نيكوترين شما است از حيث نظر در آنچه خداوند به آن امر و از آن نهى كرده».
🔹که يا مراد اين است كه دقت و فكرى كند تا از فلسفه احكام مطلع شود و كوركورانه [خدا را] عبادت نكند و يا اين كه دقت مى كند تا به اوامر و نواهى خداوند به نحو احسن جامه عمل بپوشاند، و در جايگاهى باشد كه مرضىّ رضاى خداوند است اگرچه از حيث عمل، عمل كمترى داشته باشد. از اين حديث استفاده مى شود كه اگر انسان در يك ماه رمضان فقط يك آيه بخواند و پيرامونش تفكر كند، بهتر است تا ۳۰ جزء قرآن را بدون تفكر، تلاوت كند. همچنین اين روايت تائيد مى كند مضمون روايتى را كه مى گويد: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً؛ يك ساعت عالم بودن بهتر از هفتاد سال عابد بودن است».
پینوشت؛
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۱۰، ص ۴۸۴
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عمل #اعمال #تفکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #پيامبر_اكرم صلی الله عليه و آله:
🔸أَنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَانْصَحِ الأُمَّةَ وَارْحَمْهُمْ فَإِذا كُنْتَ كَذلِكَ وَ غَضِبَ اللّهُ عَلى أَهْلِ بَلْدَةٍ أَنْتَ فيها وَ أَرادَ أَنْ يُنْزِلَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ نَظَرَ إِلَيْكَ فَرَحِمَهُمْ بِكَ، يَقولُ اللّهُ تَعالى: «وَ مَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُهَا مُصْلِحُونَ».
🔹با مردم منصفانه رفتار كن و نسبت به آنان خيرخواه و مهربان باش، زيرا اگر چنين بودى و خداوند بر مردم آباديى كه تو در آن به سر می برى خشم گرفت و خواست بر آنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه مى كند و به خاطر تو به آن مردم رحم مى كند. خداى متعال میفرمايد: «و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش درستكارند، به ستمى هلاك كند».
📕مكارم الاخلاق، ص ۴۵۷
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چرا خداوند در دنیا به «ظالمان» مهلت می دهد؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۹۷ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ لَئِنْ أَمْهَلَ الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ، وَ هُوَ لَهُ بِالمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ، وَ بِمَوْضعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِهِ؛ اگر خداوند، #ظالم و #ستمگر را [چند روزى] مهلت دهد، چنان نيست كه فرصت مجازات او از دستش برود، او در #كمينگاه، بر سر راه ستمگر است و گلوى وى را در دست دارد؛ هر زمان بخواهد مى فشارد، آنچنان كه نتواند آب دهان را فرو بَرَد».
🔹اين همان چيزى است كه #قرآن_مجيد كراراً به آن اشاره كرده و مى فرمايد: «وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ؛ آنها كه كافر شدند تصوّر نكنند اگر به آنان #مهلت مى دهيم به سودشان است؛ ما به آنها مهلت مى دهيم براى آنكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها #عذاب_خوار_كنندهاى است» [آل عمران، ۱۷۸] و در جاى ديگر مى فرمايد: «اِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ به يقين پروردگار تو در كمينگاه [ظالمان] است». [فجر، ۱۴]
اين موضوع، نه تنها در عصر امام على (علیه السلام) و درباره ستمگران شام و گردنكشان لشكر عراق صادق است، بلكه امروز هم براى همه ما درس آموزنده اى است كه #مهلت_هاى_الهى درباره #ستمگران، نبايد سبب غرور و غفلت آنها گردد.
🔹در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه: «خداوند فرشته اى را [براى مأموريتى] به زمين فرستاد؛ مدّتى در زمين ماند و سپس به آسمان عروج كرد؛ به او خطاب شد در زمين چه ديدى؟ گفت: شگفتى هاى فراوانى ديدم و از عجيبترين چيزهايى كه ديدم اين بود كه بنده اى از بندگانت را غرق نعمتت ديدم؛ رزق و روزىِ تو را مى خورد و ادّعاى خدايى مى كرد، من از جرأت و جسارت او در برابر تو و از #حلم تو در برابر او در شگفتى فرو رفتم! خداوند فرمود: آيا از حلم من تعجّب كردى؟! من چهارصد سال به او مهلت دادم، كمترين ناراحتى جسمانى پيدا نكرد و هر چه از دنيا مى خواست به آن مى رسيد و غذا و آب او كمترين تغييرى پيدا نمى كرد [اينها همه براى اين بوده است تا او را بيازمايم و بندگان را هم به وسيله او آزمايش كنم]».
پی نوشت؛
[۱] الخصال، ابن بابويه، انتشارات اسلامى، قم، چ اول، ج ۱، ص ۴۱
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۴، ص ۲۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #نهج_البلاغه #ظلم #ستم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از 🌷عصرظهور🌷
⇲ و اینڪ آخــــــــــرالزمان... ⇱
---------------------------------------------
---------------------------------------------
صــبـ🌤️ـح ظــهـــور نــزدیــک اســت
🌍زمین در آشوبِ بی سامانی و ظلم و سیاهی، خواب عدالت و نور می بیند،
کسی چه می داند حالا که شب زمان، به صبح آخر نزدیک شده؟
شاید همین تعبیر روشن آمدن تو باشد...
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
----------------------------------------
🌤️السلام علیڪ یا بقیہالله
هواے سینه ام تنگ است برگرد
نفس بےرنگ بےرنگ است برگرد
زمین روے مدارش نیست انگار
دو پاے زمــان لنگ است برگرد
---------------------------------------------
---------------------------------------------
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــرَج⛅
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
چرا ورود زنان به ورزشگاهها در دولت های قبل صدای "وااا اسلاما" را از طرف اصولگرایان بلند کرد، اما در دولت رئیسی سکوت برقرار شد؟
روزنامه اعتماد نوشت:
🔹چرا با دولتها برخورد دوگانه صورت میگیرد؟... نمونه عینی یک چنین رویکردی را در جریان ورود بانوان به ورزشگاهها به عینه میتوان مشاهده کرد.
🔹ضرورتی که در زمان دولت روحانی پایههای اجرایی آن گذاشته شد، اما آتش مخالفتها و دلواپسیهای گروههای اصولگرا به اندازهای زبانه کشید که دولت اعتدالگرایان برای هر کدام از این تصمیمات، ناچار به پرداخت هزینههای گزافی بود.
🔹اما همین ضرورتها در زمان دولت رییسی اجرایی میشوند بدون اینکه جماعت دلواپس لام تا کام نگران به خطر افتادن ارزشها شوند.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
🔴 انتقاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دولت در مورد مسئله ورزشگاه ها ؛ مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟
🔻محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🔸 مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعاً چه جوابی بدهیم؛ دولت های قبل هم می گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم.
🔸 بعضی حواشی ورزشگاه موجب سرافکندگی است. وزیر گردشگری از گناه علنی و حرکات خلاف شرع ابراز مسرت کرد.
🔸 عقب نشینی در برابر محافل بین المللی حامل پیامی برای دشمنان است. این در واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است.
امام صادق (علیهالسلام): خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائماً روزی یکبار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.
هدایت شده از تبیین
⭕️ بشارت به پیروزی توأم با سربلندی و افتخار
🔹من به ملت ایران با این بیداری و هوشیاری و این روحیه قوی و شجاعت بی مانند، نوید #پیروزی میدهم، پیروزی توأم با سربلندی و افتخار، پیروزی توأم با استقلال و آزادی، پیروزی توأم با قطع ایادی اجانب و چپاولگران، پیروزی توأم با برچیده شدن بساط ستمگران.
📕صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۲
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، والرّأفَةُ، والمُراقَبَةُ للهِ فِى السِّرِّ والعَلانيَةِ، والسَّلامَةُ، واجْتِنابُ الشَّرِّ، والبَشاشَةُ، والسَّماحَةُ، والظَّفَرُ، و حُسْنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللهِ و خافَ فَضيحَتَهُ؛
🔹اما #شاخه_هاى_حيا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم؛ اينها فوايدى است كه خردمند از #حيا مى برد. خوشا به حال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد.
📕تحف العقول، ص ۱۷
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️معجزه جاوید
🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه وقت و همه جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️در «عالم برزخ» اعمال و عبادات چگونه بر انسان نمایان می شوند و چطور او را در مقابل سختی های آن عالم یاری می کنند؟
🔹هر عبادتی باطنی مثالی دارد و باطنی عقلی. انسان، باطن مثالی را در #برزخ مشاهده ميكند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم (ع) سؤال ميكنند كه برزخ از كجا شروع ميشود؟ ميفرمايد: «قَالَ الْقَبْرُ مُنْذ». لحظهای كه انسان وارد قبر ميشود، وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال بر ميگردد، انسان در برزخ آن را می بيند؛ اما باطن عقلی عبادات را در مافوق برزخ می بيند. ابوبصير - كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) است - نقل ميكند: «إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ دَخَلَ مَعَهُ فِي قَبْرِهِ سِتَّةُ صُوَر...» [۱] وقتی #بنده_مؤمن از دنيا رفت، شش صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر ميشوند، اين شش صورت او را از شش جهت از آسيبها محافظت ميكنند، آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من نمازم. #باطن_نماز يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار ميگيرد و ميتوان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، نماز نمونه است، همه عبادات بر همين منوال است.
🔹سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته ميگويد: من #زكات هستم. زكات تنها مربوط به مال نيست؛ بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی مسئوليت نيست، در روايات آمده است: «زَكَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِيمُهُ مَنْ لَا يَعْلَمُه؛ [۲] زكات دانش، آموختن آن به كساني است كه نمیدانند». «زَكَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَاف؛ [۳] زكات نعمت زيبارويي، عفت و پاكدامني است». «زَكَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه؛ [۴] زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست» و... همه اينها از مصاديق زكات است و اگر #زكاتِ_نعمت پرداخته شد، اين زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت كننده خود كمك ميكند و او را از آسيب و حادثه محافظت مینماید. صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده ميگويد من #روزه هستم، سرّ مثالی روزه ای كه برای رضای خدا گرفته ميشود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند؛
🔹و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت ميكند ميگويد من #حج و عمره هستم. در مراسم حج، امام سجاد (ع) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين میزني؟ راوی رقم زيادى را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را می خوانند. امام (ع) فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند، آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد، ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند! [۵] هر كس باطنی دارد كه با باطنِ اعمال او متحد است؛ عامل با عملِ خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور ميشود، امام صادق (ع) فرمود: «يَحْشُرُ النَّاسَ عَلى نِيَّاتِهِم». [۶]
🔹امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را میبينند و احياناً به ديگران هم نشان ميدهند. امّا آن نوری كه پايين پای اوست ميگويد: من #نيكى هايى هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند، از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال ميكنند كه تو كيستی كه از همه ما نورانی تر هستی؟ ميگويد: من #ولايت_خاندان_پيغمبرم، محبت علی و اولاد علی (علیهم صلوات الله) به اين صورت جلوه می كند، پيروى از آنها به اين شكل مجسم ميشود كه از همه نورانی تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه اهل بيت (عليهم السلام) بود نه علاقه مند صوری، با آنها محشور ميشود.
پی نوشتها؛
[۱] المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۲۸۸
[۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلى، ص ۷۲
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، ص ۳۹۰، حکمت ۵
[۴] همان، حکمت ۱۱
[۵] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، امام عسكرى (ع)، ص ۶۰۶
[۶] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ۶، ص ۱۳۵
📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، چ ۱۵، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عمل #اعمال #عبادت #مومن #اخلاص #برزخ #قبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️از ديدگاه روايات نخستين چيزهايی كه در قيامت، از انسان سؤال ميشود چيست؟
🔹روايات زيادى داريم كه درباره نخستين امورى كه در #قیامت مورد سؤال و #حساب قرار مى گيرد بحث مى كند كه هر كدام تعبير پرمعنايى مخصوص به خود دارند و مطالعه آنها در تربيت انسان و نشان دادن ارزش هاى اسلامى بسيار مؤثر است از جمله: در حديثى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است: «لَا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَتَّى يُسْئَلَ عَنْ عُمْرِهِ فَيْمَا اَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَيْنَ اِكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا اَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَيْتِ؛ [۱] در #قيامت هيچيك از بندگان قدم از قدم بر نمى دارد، تا از چهار چيز بازپرسى شود: از #عمرش كه در چه راهى آن را صرف كرده و از #جوانيش كه در چه راهى آن را از دست داده؟ و از #مالش كه از كجا آورده و در چه راهى مصرف كرده؟ و از #محبتما_اهلبيت!».
🔹در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «#روز_قيامت براى هر بنده اى از بندگان خدا براى هر روزى از ايام عمرش بيست و چهار خزانه گشوده مى شود به تعداد ساعات شب و روز؛ خزانه اى را مملو از نور و سرور مى بيند و به هنگام مشاهده آن، چنان خوشحالى و انبساطى به او دست مى دهد كه اگر بر تمام اهل دوزخ تقسيم كنند درد آتش را فراموش مى كنند، و اين همان ساعاتى است كه پروردگارش را #اطاعت كرده. سپس ديگرى را براى او مى گشايند، آن را تاريك و متعفن و ترسناک مى يابد و چنان ترس و وحشتى به او دست مى دهد كه اگر [آن] تقسيم بر اهل بهشت شود لذت نعمت هاى آن را فراموش مى كنند، و آن ساعتى است كه در آن #معصيت خدا را كرده است! سپس خزينه ديگرى را براى او مى گشايند، آن را خالى مى بيند، نه در آن اسباب سرور است و نه ناراحتى و اين ساعتى است كه در آن خوابيده يا مشغول #اعمال_مباح دنيا بوده، چنان حالت تأسف و احساس غبن به او دست مى دهد كه قابل توصيف نيست؛ زيرا مى توانست آن را از حسنات پر كند و نكرد و اين است كه خداوند مى فرمايد: «ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ». [۲]
🔹باز در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «اَنَا اَوَّلُ قَادِمٍ عَلَى اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَيَّ كِتابُ اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اَهْلُ بَيْتِی، ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اُمَّتِی، فَيَقِفُونَ، فَيَسْئَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ فِي كِتَابِی وَ اَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ؛ [۳] من نخستين كسى هستم كه به پيشگاه خدا حاضر مى شوم، سپس كتاب الله [قرآن] بر من وارد مى شود، پس اهل بيتم وارد مى گردند، بعد امتم بر من وارد مى شوند، آنها مى ايستند و خداوند از آنها مى پرسد با كتاب من و اهل بيت پيامبرتان چه كرديد؟». در حديثى از امام باقر (ع) آمده است: «اَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبْدُ الصَّلَاةُ فَاِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا؛ [۴] نخستين چيزى كه بندگان بايد حساب آنرا پس دهند #نماز است كه اگر قبول شود بقيه قبول خواهد شد». در حديث ديگرى آمده است: «نخستين چيزى كه بنده در قيامت از آن سؤال مى شود درباره #همنشينان اوست». [۵]
🔹ممكن است در ميان احاديث مربوط به نخستين چيزى كه انسان از آن سؤال مى شود تضادّى احساس شود كه اگر اين يكى اوّل است آن يكى چگونه اوّل مى تواند باشد؟ ولى ظاهراً منظور اين است كه يك گروه از كارهاست كه در مرحله اوّل از آنها سؤال مى شود و تمام آنچه در اين احاديث آمده جزو همان گروه است. ضمناً اين احاديث اهميّت موضوعات مزبور را از ديدگاه اسلام روشن مى سازد يعنى «مسئله توحيد، ايمان به نبوت، محبت اهل بيت، نماز، همنشين و...». اين احتمال نيز وجود دارد كه در #قيامت مواقفى است كه در هر موقف اولين چيزى كه از آن سؤال مى شود يكى از اين امور است. در حديثى نيز امير مؤمنان امام علی (ع) فرمود: «از خدا بترسيد و #پرهيزكارى را در مورد بندگان خدا و شهرها و آباديش پيشه كنيد؛ چرا كه شما در پيشگاه خدا حتى از اراضى و حيوانات سؤال مى شويد». [۶] اين حديث نشان مى دهد كه انسان حتى در برابر ويران كردن محيط زيست و كشتن بى دليل حيوانات مسئوليت دارد و در آن روز باز خواست مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] الخصال، ابن بابويه، ج ۱، ص ۲۵۳
[۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلّى، ص ۱۱۳
[۳] بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد (ص)، صفار، ج ۱، ص ۴۱۲، باب ۱۷
[۴] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ۲، ص ۲۳۹، باب ۱۲
[۵] الدّر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، ج ۵، ص ۲۷۳
[۶] نهج البلاغة، صبحی صالح، ص ۲۴۲ (خطبه ۱۶۷)
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۱۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت #حساب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️خدا کند به منبع وحی متصل باشیم!
🔹خدا کند علوم و معارف ما مثل نهری که به دریا متصل است، یک نحو ارتباط، ولو به صورت یک نخ باریک با منبع و سرچشمه [حاملان وحی، رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام] اتصال داشته باشد، وگرنه یک حوض پر از آب هم بدون ارتباط و اتصال با سرچشمه، فایده و دوام و تازگی ندارد.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
📢📣📢📣📢📣📢📣📢
⭕️امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی
✅نجات خانواده و فرزندان از آسیب های اجتماعی
در خواست از مجلس بر نظارت بر پوشش و فعالیت شاخ های اینستاگرام👇
https://farsnews.ir/my/c/162096
🌎نشر حداکثری
─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─
💠امامعلے«علیهالسلام»
✍نابینای سالخوردهای از کنار امیرالمؤمنین«علیهالسلام» عبور میکرد و گدایی مینمود. امام پرسید این چه وضعے است؟! اوڪیست؟ اطرافیان گفتند: ای امیرالمؤمنین، مسیحے است. حضرت فرمود: وقتی سالم بود از او کار کشیدید، و حالا که ناتوان شده او را رها کردهاید، از بیتالمال هزینهها و مخارج او را بدهید.
📚وسـائلالشیعه،جلد۱۱،ص۴۹
─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─
💠 امام علی علیه السلام
يَنبغي أن يَتَداوى المَرءُ مِن أدواءِ الدنيا كما يَتَداوَى ذو العِلَّةِ، و يَحتَميَ مِن شَهَواتِها و لذّاتِها كما يَحتَمِي المريضُ .
سزاوار است كه آدمى دردهاى دنيوى خود را مداوا كند، همچنان كه بيماران دردهاى خود را درمان مىكنند و از خواهشها و خوشيهاى دنيا پرهيز كند، همچنان كه بيمار [از خوردن غذا] پرهيز مىكند.
📚 غرر الحكم : ح ١٠٩٤٥
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 آنانی که در وسط این راهِ پر دشمن و شیطان، لرزیدند، لغزیدند، منصرف شدند، به دشمن پیوستند یا به آفات دیگر مبتلا شدند، این جای کارشان -معنویّت- عیب داشته است. ۱۳۷۴/۰۹/۱۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)