✏️
#کوتاه_نوشت
🖋تاثیر
#سیاه_نویسی بر ذهن
#مخاطب_خارجی
از
#دهه_شصت تا به امروز با نمونه های مختلفی در
#ادبیات_داستانی_دفاع_مقدس رو به رو هستیم.
#ساختار_حماسی در دهه شصت ساختار غالب در ادبیات داستانی دفاع مقدس بود اما به مرور از دهه هفتاد
#سیاه_نمایی هایی به ادبیات دفاع مقدس وارد شد.
در این دوران بعضی جریان حماسی دفاع مقدس را به نقد کشیدند و نویسنده ها را به بیان نکردن حقایق متهم کردند و گفتند که در این جریان واقعیتها سانسور شده است.
در همین دوران اصل
#دشمنی زیر سوال رفت و
#دشمن متجاوز در تراز با ما قرار گرفت. بعضی نویسندگان صراحتا عنوان کردند که در
#جنگ_تحمیلی، هر دو طرف یعنی
#ایران و
#عراق به یک اندازه مقصر هستند.
#ادبیات_ضد_جنگ در
#غرب به گونه ای دیگر است و با توجه به نوع نگاه و اعتقادات آنها شکل گرفته اما در ایران بعضی داستانها به گونه ای نوشته شده دفاع مقدس را زشت و کریه و سیاه جلوه می دهد. این کتابها نمی توانند ضد جنگ باشند چون ما در حقیقت برای
#دفاع از خودمان جنگیدیم و
#متجاوز نبوده ایم. در اصل این کتابها
#ضد_ارزشهای_دفاع_مقدس هستند نه ضد جنگ که گونه ای تعریف شده در ادبیات جهانی است.
هر چه داستان نویسان ما در این حوزه می نویسند از دیدگاه
#مخاطب خارجی، به منزله نگاه ما به مقوله دفاع مقدس است.
متاسفانه بعضی از نویسندگان بدون توجه به ماهیت دفاع مقدس می نویسند و تمام ارزشها را زیر پا می گذارند. اینها تمام فضای جنگ و
#جبهه را بنا به درک محدود خودشان سیاه و زشت نشان می دهند.
مخاطب خارجی می خواهد بداند که ما به هشت سال دفاع مقدس چه نگاهی داشتیم و ترجمه آثاری که دفاع مقدس را زشت و خالی از
#ارزشهای_اسلامی_و_انقلابی نشان می دهد، باعث می شود که تصویری نادرست در ذهن مخاطبان خارج از مرزها شکل بگیرد و نگاه آنها را به
#محصولات_فرهنگی_ارزشی تحت تاثیر قرار دهد.
#ابوالقاسم_وردیانی
🖋
داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه
.