سیدالعلماء
🔺ضرورت و اهمیت «تفقه در دین» (قسمت اول) 🔹 یکی از افتخارات #مرحوم_امام در #وصیت_نامه ایشان، اشاره
⬆️ ص۲ 🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین (قسمت دوم) 🔹 یعنی آگاه بودن به دین و خواست خداوند از ، یعنی باز کردن کتاب‌های فقه. کتاب‌های هم می‌گوید کار شما این است که در دین به قدری عمیق شوید و تحقیق کنید که شبهاتی که پیش می‌آید، برای‌تان تار عنکبوتی باشد و از بین رفتنی باشد و شما سرجای‌تان محکم ایستاده باشید. بنابراین یکی از مسائل مهم این است که اقلاً در آن روزها و شب‌ها چهار، پنج نفر بنشینند، کتاب‌های درسی‌شان را که خوانده‌اند، تجدید کنند و ببینند صحیح فهمیده‌اند یا نه. اگر خوب در آن وارد نیستند، یادداشت کنند و همان‌جا به هر وسیله‌ای و با هر معلمی یا هر تلفنی شده بپرسند. این کار از همه چیز واجب‌تر است. "التفقه فی الدین" باز کردن مسئله است و لذا من به آن آقایان دادم و بعضی کتاب‌ها را هم نشان دادم. مثلاً همین کتاب که خیلی مختصر است که در آن ۳ روز اعتکاف می‌توان در آن کار کرد، فقط واجب خواند و بقیه‌اش را در این کتاب وقت گذاشت نه در و نه در دعای . اگر همه‌ی آن ادعیه انجام بگیرد، ولی هیچ‌کدام از مسائل -که الآن مانند و... پخش می‌کنند، مانند این‌که می‌گویند شیعه کافر است! - حل نشود، دعاها نیز فایده‌ی چندانی نخواهد داشت. مثلاً می‌کنند که در مسجد سخن از و خودش می‌گوید. یا اباعبدلله می‌گوید. یا بقیةالله می‌گوید، در صورتی‌که در فلان آیه وارد شده که: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداًً»؛ ( :۱۸)؛ مال خداست، کسی حق ندارد آن‌جا غیر از خدا را مخاطب سازد!؛ این است. تفقه در دین یعنی آشنا بودن به مسائلی که فعلاً مثل موشک به شلیک می‌شود. اگر عقاید خدا نکرده سست شود دیگر چیزی ندارد!. چون بر اساس عقاید بنا شده. هم در هر جا سخن از آورده، مقصودش ملت فداکار است؛ زنانِ فرزند از دست داده که با در میدان مبارزه آمده‌اند. پس امام با مردمِ با عقیده کار دارد. با ملتی که آن ملت آگاه و متفقه در دین است. از این جهت می‌گوید: ملت ما از همه‌ی ملت‌ها بالاترند. مقصودش این نیست که ۷۰ ملیون جمعیت که ما داریم، همه‌ی این‌ها ملت واقعی هستند و ما به این‌ها افتخار می‌کنیم! کجا چنین چیزی است؟ بعضی از ، ، دانشگاه‌ها، وظیفه‌ی خود را نمی‌دانند و مثل کارهای اداری به کلاس می‌آیند، یک درسی می‌گویند و می‌روند. ولی مرحوم با تفقهی که دارد در می‌فرماید: حفظ افرادِ تحت پوشش و تحت نفوذ، به عهده‌ی شخص صاحب نفوذ است؛ و ، که شاگرد و ماشین‌نویس دارد، کلی که زیر دست دارد، آقای محترم در هر نقطه کارمندان خودش است، آقای محترم در هر کجا که هست، مسئول کارمندان است. یعنی برای این‌ها باید نقشه و طرح بریزد. خودش و را یک مسلمانِ اسلام‌شناس متعهد و آشنا به تربیت کند و تا به حال چنین چیزی شنیده نشده؛ ولی بنده از گفته‌ی شهید ثانی عرض می‌کنم که می‌فرماید: چون در قرآن وارد شده که: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ ( :۶)؛ ای مسلمین! ای مؤمنین! دست خودتان و اهل خودتان را بگیرید و از آتش نجات دهید. می‌فرماید: اهل یعنی چه؟ یعنی و ، و زیر دست، فرمان‌بردار. منتهی باید هم داشته باشند. به بودجه‌ی اضافه بدهند تا این کارها را انجام دهند، پخش کنند به خانواده‌ها و به محله‌ها. بشود محل پخش این‌گونه کتاب‌های عقیدتی. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama