eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
281 دنبال‌کننده
988 عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
* شنبه – 3 آذر 1403 – 21 جمادی الاول 1446 – 23 نوامبر 2024 • امروز عصر، در جمع والدین متوسطه ی صالح سخنرانی داشتم. تبیین ۴ اصل مؤثر در زندگی امروز و فردای فرزندانمان: ۱- اصل توجه به نیاز در مقابل خواستن‌ها و هوس‌ها. ۲- اصل توجه به وظیفه محوری در مقابل لذّت محوری؛ مثال: آیا امیرالمؤمنین علیه السلام دست به شمشیر می‌بردند و به شهادت می‌رسیدند راحت‌تر نبود؟! ۳- اصل توجه به مسؤولیت پذیری در مقابل راحت طلبی و سرویس خواهی. ۴- اصل توجه به اخلاق و حیا و انسانیت در مقابل جاماندگی. http://sm-kheradmand.com
مروری بر برخی عبارات زیارت عاشورا یکشنبه – 16 دی 1403 – 4 رجب 1446 – 5 ژانویه 2025 • امروز صبح، شنیدن مجموعه ای صوتی تحت عنوان «مروری بر برخی عبارات زیارت عاشورا» که سخنرانی های آقای دکتر عبدالحسین طالعی در محرم 1403 (1446 ه.ق) در شهر دزفول بود، به پایان رساندم. • ظاهرا دو منبر داشته اند، یکی در ارتباط با دعای معرفت امام عصر علیه السلام و یکی در شرح برخی قسمت های زیارت شریف عاشورا که با هم ممزوج شده و 10 جلسه ی صوتی شده که به دست من رسیده است. دو جلسه اش در بحث معرفت بود و دیگر جلسات در ارتباط با زیارت عاشورا که همه را در همین بخش آورده ام. • نکته‌های جلسه 1: • کوزه ی دربسته در اعماق دریا هم تهی ست. • با تکرار برخی نعمت‌ها و توفیقات و سرمایه‌ها نباید فکر کنیم این‌ها ارزش ندارد. رمضان یک سود صد میلیاردی است. آیا وقتی تکرار می‌شود یعنی بی‌ارزش است؟! • تمیز کردن شیشه ی درون با دستمال کثیف ممکن است؟! تربیت نفس با اشعار مولوی و سعدی ما را به رستگاری می‌رساند؟! اشعاری که با همه ی زیبایی و ظرافت خلاف حرف قرآن و اهل بیت را القاء می‌کند! • مُلِئَت بُطونُكُم مِن الحَرامِ، فقط غذای مادی است؟! • در خطبه ی اشباح امیرالمومنین علیه السلام راسخین در علم را خلاف ما معنی می‌کنند. می‌فرمایند: کسانی که به پشت پرده‌هایی که خدا افکنده کار ندارند، راسخان در علم هستند. • آقا یا صاحب الزمان؛ به قدر مشت خودتان به ما عنایت کنید نه به اندازه ی مشت کوچک و ناچیز ما. • خدا سبب ساز است! گاهی فردی با یک آیه تکان می خورد گاهی با قرائت همه ی قرآن تکان نمی خورد! حتی قرآن را از خود حجت خدا می شنود ولی تکان نمی خورد. نکته های 9 جلسه ی دیگر در آدرس زیر قابل مطالعه می باشد: http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/section4/page80.aspx
- 1403 # چهارشنبه - 23 خرداد 1403 - 5 ذی الحجه 1445 - 12 ژوئن 2024 • امروز برای دعوت به جشن ظهر روز عید غدیر در منزلمان با آقایان مهدی زرین، علیرضا زرین، پیام مشایخ، محمدرضا زرین، هادی زرین، مسعود محامی و حاجیه خانم اتحاد تماس گرفتم که برخی پاسخگو نبودند و برخی فرمودند که تشریف می آورند؛ همه را با خانواده دعوت کردم. • عصر از ساعت هفده، هفتمین جلسه از مجموعه جلسات «» را در منزل دوست عزیز آقای ... برگزار کردیم. خلاصه ی مطالب مطرح شده در این جلسه به قلم یکی از بانوان تلاشگر چنین است: • در قسمت اول و در ذیل توضیحِ روایت 2 از باب 2 چنین بیان شد: • امام سجاد علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله این روایت را نقل فرموده اند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در این روایت به 2 موضوع مهم اشاره کرده اند: • 1) تأویل و تفسیر آیه ی 103 سوره ی مبارکه ی آل عمران: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند و به اصحابشان فرمودند: مردی از اهل بهشت از این در وارد می شود و درباره ی مسائلی پرسش می کند؛ در این هنگام مردی وارد شد و از حضرت درباره ی این آیه ی شریفه پرسید و گفت: این ریسمانی که خدا چنگ زدن به آن و متفرق نشدن از گرد آن را به ما امر فرموده، چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از مدتی سکوت، سر بلند کردند و با دستشان به امیر المومنین علیه السلام اشاره فرمودند و گفتند: این همان ریسمان خداست که هرکس به آن چنگ زند در دنیا محفوظ و در آخرت از گمراهی مصون است. • در ادامه ی روایت آمده: اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله تأویل آیه را نمی فرمودند، دشمنان از روی حسادت و ستیزه جویی آن را به کس دیگری برمی گرداندند و نسبت می دادند. • 2) توضیح ثقل اکبر و ثقل اصغر مورد توجه قرار گرفته است: • رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه شان در حجه الوداع و در مسجد خیف فرمودند: شما در روز قیامت در کنار حوض به من می رسید. بدانید من پس از خود دو چیز گران بها را در میان شما به جای می گذارم. ثقل اکبر قرآن و ثقل اصغر اهل بیتم. آن دو، ریسمان خدایند که میان شما و خدا کشیده شده و مادامی که آن ریسمان را دستگیر خود ساخته اید گمراه نشوید. • در بعضی روایات ثقل اکبر اهل بیت علیهم السلام و در بعضی دیگر قرآن گفته شده است. آیا این مسئله تعارض نیست؟ • اولا باید در روایات تدبر کرد و به روایات دیگر هم مراجعه کرد و این مطلب باید مبتنی بر منابع روایی و آیات قرآن باشد و اگر توضیحی هم می دهیم بگوییم: شاید یا احتمالا منظور این باشد؛ ثانیا اشخاص مغرض و ناآگاه از همین ظرائف در روایات سوء استفاده می کنند. ما باید درایۀ الحدیث بدانیم تا در این مراحل گیر نکنیم؛ ثالثا شاید معنای ثقل اکبر بودن قرآن این باشد که قرآن به عنوان یک منبع علمی از طرف خدا برای اهل بیت علیهم السلام باشد و علوم اهل بیت علیهم السلام از این طریق افزوده شود.؛ رابعا هم قرآن ما را به اهل بیت علیهم السلام ارجاع می دهد و هم اهل بیت علیهم السلام ما را به قران و کم توجهی به هرکدام موجب هلاکت است. خامساً افرادی با طرح این گونه شبهات می خواهند جایگاه اهل بیت علیهم السلام را پایین بیاورند، به این دلیل ما باید در مقابل آنان توضیح منطقی و مستند داشته باشیم. • در قسمت دوم جلسه به بحث مهارت های تبلیغ فردی پرداخته شد: • تبلیغ فردی یعنی این که بتوانیم همسر، فرزند، خانواده ی خود و همسرمان را یک گام نسبت به مطالب دینی صحیح جلو بیاوریم. • مهارت تبلیغ 3 شیوه دارد: • شیوه 1: پاسخگویی به شبهات دینی که خود یک فن است. • شیوه 2: گفتگوی درمانی: بعضی از شبهات و سوالات دینی، اجتماعی و اخلاقی، در حیطه های درمانی است؛ یعنی وقتی فرد سوالی را می پرسد ناشی از یک اختلال است و نیازمند به یک گفتگوی درمانی است. او دچار وسواس فکری یا اضطراب ناشی از یک فشار و یا احساس بسیار بد خود ملامت گری دائمی است. در این موارد نباید به وی برچسب زد. • شیوه 3: گفتگوی مبنایی: یعنی به احترام یاد امام زمان علیه السلام یا به حرمت ماه مبارک رمضان و ... بخواهیم از ابتدا مطلبی را برای کسی بگوییم. • در گفتگوی مبنایی باید به 3 اصل تأثیر گذار توجه کرد. • اصل 1: همدلی: همدلی 2 چیز نیست: الف) مثل او فکر کردن نیست. ب) تأیید کردن هم نیست. نباید از نگاه او نگاه کرد؛ از نشانه های همدلی، خوب شنیدن است. و توجه کردن به طرف از نشانه های خوب شنیدن است. • اصل 2: تجانس: یعنی در خوشحالی و ناراحتی دیگران با آن ها همراهی کرده و نقش بازی نکرد و در کلام و رفتارمان صداقت باشد و او حس کند که می خواهیم پناهش باشیم.
• اصل 3: توجه مثبت نا مشروط: توجه ما به طرف مقابل باید بدون شرط باشد و او را همان گونه که هست بپذیریم. برای جوان باید جا انداخت که هر گناه و گیری که دارد، بداند اشک بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند. در فضای تبلیغ وقتی کسی به ما مراجعه می کند ما باورها و اصول دینی خود را داریم اما برای مراجعه کننده هر کس و در هر موقعیتی که باشد، یک پناهیم. http://sm-kheradmand.com
- 1399 * یکشنبه – 21 اردیبهشت 1399 – 16 رمضان 1441– 10 می 2020 • «گفتمان دینی خانواده و جوان»، عنوان سی دی ای بود که آن را حدود 2 ساعت در اسفند 1397 شنیدم و دیدم و آن را نگه داشتم تا نوبتی دیگر و در زمان مناسب خودش، با دخترم در اردیبهشت 1399 این سخنرانی به تحلیل نشستیم. سخنرانی خانم نیلچی زاده در جمعی از والدین که ظاهرا این نشست در شهر مقدس قم برگزار شده است. • البته که نکته های صحیحی هم در صحبت هایشان داشتند اما در مجموع پسخنرانیِ پُر ایراد بود! ... آن هم در سطح سمیناری در قم؛ برای خانواده های ظاهراً متدین؛ به دعوت موسسه ای دینی و ... !! • برخی نکته ها از این سخنرانی؛ شکلی و محتوایی: • 1. اگر دختری از سخن گفتن با نامحرمان دچار حیا و خجالت باشد و این سخن گفتن به او دشوار آید، مذموم است؟!! ... به نظر می رسد گوینده این گونه القاء می ‏کند! • 2. در حالی که کارشناس جلسه تذکر بسیار به جایی راجع به توجه به لحن صدای خانم ها در مقابل محارم و غیرمحارم می ‏دهند ظاهراً این دقت در لحن کلام خانمِ مجریِ برنامه رعایت نمی شود! (این را حتی دخترم بدون تذکر من متوجه شد!) • 3. واسطه‏ ی فیض قرار دادن برای امام زمان و بیان این که حتی راجع به این واسطه ‏ی فیض در قیامت از ما سوال خواهد شد نیاز به مستند عقلی و شرعی دارد، خانم محترم! • 4. حرکت‏ ها و زحمات خانم ها از صبح تا به شب ارزش ندارد؟! ... آها! چون ورزیدگی بدنی در آن نیست!! ... عجب! • 5. تمسخر تلقین ‏های روانشناختی! • 6. می گویند: ازدواج تنها به جهت مدیریت میل جنسی نیست چرا که در هر زندگی ای مکن است همسری در مأموریتی طولانی قرار بگیرد یا همسر دیگری دچار کسالتی طولانی شود. • 7. می گویند: شیطان این مفهوم را در ذهن ها تغییر می دهد: «عاقلانه انتخاب کن و عاشقانه زندگی کن!» شده است: «عاشقانه اتخاب کن و غیر عاقلانه هم جدا شو!» • 8. وقتی کسی می گوید به دلم نشست یا ننشست باید پرسید به کدام دلت نشسته؟ • 9. کفش کرم رنگ و جلو بازِ خانم گوینده خیلی عجیب است! • 10. یکی از سوال ها آن است که چطور این همه سوال با چند خط پاسخ تکلیفش روشن می شود! • 11. می گویند: دوره ی نامزدی دوره ی افزایش سرمایه های عاطفی است! در دوره ی نامزدی افراط نکنید! پیامک مداوم! بودن هر روز در کنار هم! و ... . در دوره ی نامزدی زمان زیادی در خانه ی طرفین نباشید، اگر می خواهید با هم باشید بیرون از خانه های یکدیگر با هم باشید! • 12. می گویند: یک خانم مسلمان و متندین 12 حیطه برای پوشش خود دارد. • 13. یک مادر نباید پوشش به گونه ای باشد که عرضه کنده ی جنسیتش باشد! باید پوشش بیان کنده ی مادری باشد. • 14. می گویند: حد اقل دو روز در هفته ساعت خواب بچه ها باید زود تر از زمان بازگشت پدر به خانه باشد! • در مجموع این فایل توصیه نمی شود و با توجه به رویکردی که از ایشان شنیدم به نظرم می رسد استفاده از فایل ها و برنامه های دیگر ایشان نیز جای تأمل داشته باشد! http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/page1/lang/Fa.aspx
- 1403 * جمعه – 18 خرداد 1403 – 29 ذی القعده 1445 – 7 ژوئن 2024 • امروز صبح بیست و دومین جلسه ی «در محضر مکیال المکارم» را داشتم؛ بعد از نماز صبح کمی خوابیدم که در خواب به خدمت پدر رسیدم. مدتی بود زیارتشان نکرده بودم ظاهرا کسالتی داشتند به بیمارستان بستری بودند؛ در خواب من و مادر از زیارت آمده بودیم و به دیدن ایشان می‌رفتیم. الحمدلله حالشان بهتر بود و از روی تخت بیمارستان بلند شده بودند. بعد از این که از بیمارستان بیرون آمدم پیامی آوردند که باید بیایید در فلان میدان و زیارتنامه ی آقای حسن‌زاده آملی، آقای جوادی آملی و آقای مصباح یزدی را بخوانید! ظاهرا توفیق پیدا کرده بودم که در سفر مشهد زیارت‌نامه‌ای را برای زائران قرائت کنم، از همین جهت برای این برنامه هم دعوت شده بودم. گفتم نمی‌آیم و برای غیر حجت های الهی، زیارت نامه ی غیر مأثور نمی‌خوانم. در همین کشمکش‌ها بودم که از خواب بیدار شدم. نمی‌خواهم بهایی به خواب بدهم، ولی برای خودم شیرین بود که الحمدلله در خواب هم از ترس این و آن کاری را که درست نمی‌دانستم انجام ندادم! • گل‌اندامی که می‌دادم به خون دیده آبش را • چسان بینم که گیرد دیگری آخر گلابش را؟ • در آغوشِ نسیم صبحدم بی‌پرده چون بینم؟ • گلِ رویی که من وا کرده‌ام بندِ نقابش را • به دست غیر، چون بینم عنان طفل خودرایی؟ • که وقت نی‌سواری می‌گرفتم من رکابش را؟ • به خونم زد رقم، تا با قلم شد آشنا دستش • پری‌رویی که می‌بردم به مکتب من کتابش را • نهالی را که من چون تاک پروردم به خون دل • چسان بینم به جام دیگران صائب، شرابش را؟ • خلاصه ی جلسه ی امروز «» به قلم یکی از دانشجویان چنین است: • در قسمت اول جلسه، با محور قرار دادن صفحه ی 76 کتاب «درس نامه ی مکیال المکارم»: • راجع به جناب احمد بن اسحاق قمی ماجرایی بیان شد. درس در مورد نصوص امامت امام زمان علیه السلام است که در مورد آن توضیحاتی داده شد. • حدیثی از امام صادق علیه السلام در مورد ایمان آوردن اولی و دومی: این دو لحظه ای به خدا ایمان نیاوردند چه برسد به پیغمبر خدا. • در ارتباط با جواب دادن به شبهات توضیحاتی داده شد؛ در مواجهه با متشابهات به محکمات مراجعه می کنیم و محکمات را به واسطه ی برخورد با متشابهات زیر سؤال نمی بریم. • در بخش دوم جلسه بیان شد که: کسانی که در جلسات «سیدمحمد خردمند» شرکت می کنند یا فایل صوتی و تصویری جلسات را می شنوند و یا می بینند، بدانند که بنده هیچ کس را به شخص خود، دعوت نمی کنم و هیچ ادعایی هم ندارم؛ من تلاش می کنم داشته ها و یافته هایم را در مسائل اعتقادی، اخلاقی، روانشناسی و تربیتی در اختیار کسانی که طالب هستند قرار بدهم. باید در انجام هر کاری و شنیدن و خواندن هر مطلبی به قرآن، روایات و اهل بیت علیهم السلام تمسک داشته باشیم. • در ادامه ماجرای جناب احمد بن اسحاق خوانده و راجع به این جمله توضیح داده شد که: ما بی صاحب نیستیم؛ باید به لطف خودشان باور و اطمینان قلبی داشته باشیم که امام زمان علیه السلام می شنوند و جواب ما را می دهند گرچه ما جواب ایشان را نشنویم! https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1403 * جمعه – 12 مرداد 1403 – 27 محرم الحرام 1446 – 2 آگوست 2024 • امشب در مجلس عزاداری و توسل مسجد اعظم و سخنرانی حاج آقای فائق شرکت کردم، نکاتی از محتوای این جلسه: • ابتدا احکامی راجع به تغییر نیّت در نمازها فرمودند. • خواندن سوره ی جمعه و منافقون در نماز ظهر و عصر روز جمعه مستحبّ مؤکّد است. • یکی از جاهایی که تغییر نیّت در نماز جایز است، زمانیست که فردی در حال نماز واجب است و نماز جماعتی تشکیل می‌شود و او قبل از رکوع رکعت سوم است؛ می‌تواند نیّت را به نماز مستحب تبدیل کند و خودش را به جماعت برساند. • تغییر نیت از نماز واجب به نماز قضا در صورتی ممکن است که نماز قضا قطعی باشد. ا آقای خونساری ۹۶ سال عمر کرد و کسی از او گناهی ندید؛ ایشان گفته بود من از ۶ سالگی یادم نمی‌آید نمازم قضا شده باشد اما دو بار در طول عمرشان نمازهایشان را قضا کردند و بعد هم در آخر عمر فرموده بودند من از مال دنیا چیزی ندارم، چند جلد کتاب دارم، اگر خواستید آن ها را بردارید اگر نه بفروشید و برایم نماز قضا بدهید. • در توضیح آیه ۶۵ و ۶۶ سوره ی انفال بیان شد که: • يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (65) الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (66) • این آیات اشاره به این مطلب دارد که مؤمنین در این جنگ موظف به مقاومت هستند. الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ ...؛ دستور به مقاومت از یک دهم جمعیت دشمن می‌رسد به یک دوم! البته یک نفر در کل عالم اسلام موظف بود که در هیچ شرایطی میدان جنگ را خالی نکند و آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. • با توجه به این آیات اگر یک نگاه اجمالی شود به احکام واجبات و محرمات در دین اسلام و به احکام اُمَم سابق وظایف مسلمانان بسیار سبک‌تر است. اگر اسلام «دین سمحه و سهله» است که روایت دارد، به این معنی نیست که ما اجازه داریم ببینیم کدام مرجع راحت‌تر می‌گیرد و از او تقدلید کنیم! باید این را در مقایسه با ادیان سابق بررسی کرد. «سمحه و سهله» به معنی اولویت دادن میل قلبی نیست. آیات پایانی سوره بقره گفتگوی خدا با پیامبر در معراج است. (بر اساس روایت امیرالمؤمنین علیه السلام در ذیل این آیات) بر بنی اسرائیل در شبانه روز ۵۰ نماز واجب بود، وسط کار و خواب و برنامه‌هایشان؛ در خانه هم نمی‌توانستند نماز بخوانند باید به جای خاصی می رفتند. خدای متعال برای امت پیامبر اسلام این را کرده ۵ وعده و در همه جا و با گستره زمان برای خواندن! در احتجاج مرحوم طبرسی آمده است که اگر کسی از آن ها گناه می‌کرد خدا او را مفتضح می‌کرد و سر در خانه‌شان نصب می‌شد که صاحب این خانه گناه کرده است. بعد در آن زمان می‌آمد نزد پیامبر خدا و بعد پیامبر زمانش دستور می‌دادند که باید چه کنی که خدا تو را بیامرزد! ۵ سال و ۱۰ سال باید از شهر می‌رفت و زندگی را ترک می‌کردند و بعد آفتی به جسم او می‌خورد تا معلوم شود توبه‌اش پذیرفته شده است. • امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌آیند تا اموری که پوسیده و غیر قابل قبول نفس مردم را احیا کنند: مُشَيِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلاَمِ دِينِكَ. https://ble.ir/S_M_Kheradmand