eitaa logo
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
8.1هزار دنبال‌کننده
504 عکس
159 ویدیو
10 فایل
⭐کپی فقط با ذکر منبع جایز است🌟 🏡شرح کتب نامه ها اندیشه ها خاطرات پیام‌ها معرفی شاگردها علامه حسن زاده آملی ره تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3841065622Cd7e4318d12
مشاهده در ایتا
دانلود
🆑قسمت دوم حالا مثلا خانم سنی هست، مرد شیعه است کفو نیستند، بالعکس مرد سنی است خانم شیعه هست، هم کفو نیستند. 👈البته توجه داشته باشید چنین نیست که اگر زن و مرد کفو هم نباشند از جنبه شرعی حرام باشد ازدواج کنند بحث حرمت شرعی نیست. بحث این است که بخواهیم یک خانواده و یک زندگی معتدلی را در هر محیطی داشته باشیم از آن باب، این مطلب را مطرح می‌فرمایند، یک وقتی ازدواج زن و مرد براساس عیوبی دچار اشکال است که باید از هم جدا بشوند آن‌ها در فقه روشن شده است یا از جنبه حقوق شرعیه ای که زن و مرد بر گردن یکدیگر حق دارند، که بر زن واجب است یک اموری را تمکین می‌کند. بر مرد واجب است اموری را برای خانم فراهم کنند که این در قسمت در بخش واجبات قرار می‌گیرد بعضی از امور جزء محرمات در محدوده ازدواج است 👈 مانند برخی از مواردی که فقه دارند مثل این‌که خانم در ایامی که عذرشرعی دارد، حق ندارد مرد بر خلاف حرمت شرعی عمل کند یا موارد استثنا های دیگری هم پیش می‌آید. این‌ها جزء محرمات می‌افتد. اما اگر می‌خواهیم یک ازدواج معتدلی در اجتماع داشته باشیم. خوب ازدواجی است که باید ازدواج براساس کفایت باشد یکی از شرایطش یکی از امور قابل مهمش همین است. اما این معنایش این نیست که اگر زن و مرد کف هم نبودند ازدواج باطل است یا ازدواج خلاف این نیست، این کف بودن به این جهت است. باز در امر شرعی بله یک وقتی مرد کافر باشد زن مسلمان باشد این‌جا که به تعبیر آقایان حق ندارد ازدواج کند اصلاً، چون لازمه ازدواج تسلط مرد بر زن است، «الرجال قوامون علی النسا»و زن مسلمان و مؤمن در تحت تصرف مرد کافر درنمی‌آید «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»این روی آن مبنا باز می‌افتد. 👈حالا بیاییم در بخش شیعه و سنی چون بخش اسلام در کار است اصل ازدواج شیعه و سنی با همدیگر خلاف نمی‌شود از جنبه حکم شرعی، حالا مگر مرجع تقلید بزرگواری، بخواهد استنباط کنند اشکال و اشتباه در این ازدواج را، به هرحال آن چون اصل اسلام را هر دو مسلمان هستند تجویز، اما به نظر شیعه آن هایی که اهل سنت هستند مؤمن نمی‌شوند حالا شاید خیلی از امور ایمانی را که قرآن نقل فرمود آن‌ها را هم اجرا کنند اما بزرگ‌ترین اصلی که خلافت بلافصل رسول‌الله مال امیرالمؤمنین هست را او قائل نیست و اعتقاد ندارد. _________________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🆑قسمت سوم لذا از باب 《نومن ببعض ونکفر ببعض》 است که این مؤمن نمی‌شود. خوب این هم ازدواجشان بر کفایت نمی‌شود 👈 «احدهما »سنی باشد و دیگری شیعه باشد ازدواجشان ازدواج روی هم کف بودن نیست. می‌آییم در داخله خود شیعه مثلاً، آنوقت اینجا الان باز مهم است که مثلا بین زن و مرد کفایت در اسلام و ایمان باشد، یکی مرد است متعارف نمازش را می‌خواند روزه‌اش را می‌گیرد، اگر حج هم واجب باشد می رود، در حد یک کسب‌ و کار، اما آن جور در مراتبی ایمان و تقوا و دیگر شئون بخواهد داشته باشد نیست. 👈 اما دیگری در حد بسیار بالایی از علم و تقوا است، این زن و مرد با هم هم کفو نیستند. معنایش البته این نیست که ازدواج باطل است چه‌بسا خیلی‌ها هم ازدواج می‌کنند و ازدواجشان هم دوام‌دار هم هست اما به‌ هر حال کف هم نمی‌شوند. 👈 اسلام تأکیدش این است که کف بشوند. 👈و بخصوص باید خانم‌هایی که، در مراتب خیلی عالی هستند از جنبه ایمان و تقوی، آن‌ها نباید با هر مردی که پایین تر است از آن‌ها هست ازدواج کنند. چون اگر ازدواج بکند و در محیط منزل از باب این‌که قرآن فرمود «الرجال قوامون علی النسا» مرد را حاکم نکنند مرد بیاید یک کارگر منزل بشود. این اصلاً با شأن مرد نمی‌سازد. 👈و لذا حتی در اسلام داریم مرد در منزل کار بکنید اما کارهایی که خیلی در رده‌های پایین است و به فرماندهی مرد ضربه می‌زند آن کارها انجام نشود. چون وقتی آن سطوت و عظمت حاکم اجتماع یا حاکم یک محدوده کوچکی به نام منزل، اگر این سطوت هم بشکند هم زن ضرر میبیند و هم مرد، هم بچه ها ی خانه. 👈و لذا یک مردی با خانمی ازدواج کند، خانم در سطح عالی علمی دانشگاهی، حوزوی، ایمانی، بنده خدا مرد سواد ندارد، لازمه اش این باشد یا باید زن از آن همه کارهای سنگین خودش دست بکشد، خوب این هم حیف است کسی می تواند رشد کند، خوب برود بالا، حالا نمی گوییم اگر دست بکشد، خلاف میکند، حرام است، نه، حالا یک کسی هست نمی خواهد درس بخواند ،نمی خواهد در درجات عالیه قرار بگیرد. 👈همین مقدار پایین را می تواند بسنده کند، اما از آن طرف وقتی قابلیت هست برای ارتقا، چرا او را بیایید پایینش بکشیم از طرف دیگر بگوییم خب شما برو و آقا در خانه ات بنشیند بچه‌داری کند لباس‌شویی کند غذا بپزد. امور منزل، خلاصه چه بخواهی چه نخواهی این شخصیت مرد در امور منزل پایین می‌آید. وقتی شخصیت مرد پایین آمده خودبخود زن هم کوچک می‌شود، این یک لطافتی است. __________________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
❇️ زیارت مجازی مزار سید الشهدای مقاومت 🔹سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی 🔸هم اکنون 🕌گلزار شهدای کرمان 🔰🔰اینجا ببینید🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2744385570Ce29b75fd53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02-keshtzar_برش.mp3
1.23M
🔈 استاد صمدی آملی 📜 ______________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
حق زن در اجتماع این حق اصلیش این است که مرد او را ضایعش نکند، ضایعش نکند یعنی چه؟ 👈 یعنی بیاد از زن همانند اینکه باغ خودش را زمین خودش را وسیله کار خودش را حفظ می کند، چطور الان یک آقای آرایشگر مرد می‌بینی قیچی اش را تیز می‌کند، نگهداری می‌کند، بی خود کار نمی‌زند، مبادا دمش بگردد، مبادا کند بشود، چرا؟ حواسش جمع هست؟ مرد با تمام وجود در حفظ و حراست زن بکوشد و این زن را کشتزار خود قرار بدهد این حق زن هست 👈اگر مرد زن را کشتزار قرار ندهد و در رحم زن و در دامن زن مرد، انسان نرویاند این حق زن ضایع شده حق زنش از بین رفته، اینجاست حق زن از بین رفته، بله اگر یک دختر بنده خدا نتواند ازدواج کند خب این دیگه حق این دختر دارد در اجتماع ضایع می شود، خوب چرا؟ 👈این طفلی هم ازدواج کند، این هم برود در خانه بختش این‌هم فردا بچه‌دار بشود، این هم در رحمش به‌عنوان یک کارخانه انسان‌سازی قرار بگیرد. این‌ها اسرار روایات هست، آدم گاهی در محضر مبارک آقا در مصباح الأنس در کتاب‌ها این روایت را وقتی آقا می‌خواندند با آن حالشان چه قدر آدم تکان می‌خورد، الان خدا گواه است همه موهای بدنم سیخ شده، سبحان الله یکی از روایات ما چقدر اسرار خداوند به رحم خطاب می‌کند: «و اوحی الی الرحم» اوحا: ما وحی می‌کنیم به رحم پاشو، چرا؟ برای این‌که می‌خواهد بنده‌ای از بندگان من در تو داخل شود به به، 👈به روایت و اوحی الی الرحم، هنگامی‌که مرد با زن می‌خواهند هم‌بستر بشوند به رحم خطاب می‌کنیم: رحم !افتح، باز شو با اسم فتاح باز شو می‌خواهم یک بنده‌ای از بندگان من در تو وارد بشود، حرف بچه‌بازی نیست، حرف یک زن و مرد هوسران و هوس‌باز نیست، عالم، عالم انسان سازی است. نظام هستی می‌خواهد آدم بسازد. 👈این بله، این حق دختر اجتماع‌ هست این حق یک صاحب رحم است که از مردها گله کند بگوید چرا من به‌عنوان زن نگرفته‌اید که من ماندم و قرار شد که من به‌عنوان حرث و کشتزار مرد بشوم مرا از کشتزار بودنم درآوردید. ______________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10-hengam-khobeh.mp3
2.7M
🔈 استاد صمدی آملی 📜 کسی خطبه عقد بخواند؟ __________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
؟ وقتی رسول الله نشسته بود که دید، ملکی بر او وارد شده که مر او را بیست و چهار روی بود. فقال: این ملک فرمودند عرض کردند: «یا محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و... ..الله عز وجل عن ازوج نور من النور» قال:« من من من»؟ قال:« فاطمة من علی» . ملک عرض کرد ای پیغمبر خدای عز وجل خدای عزوجل مرا برانگیخت که نور را به نور تزویج کنم. گفت: چه کسی را با چه کسی؟ فرمود: « فاطمه با علی». 👈 این‌ها را هنگام عقد دختر، پسر، اینها خوب است آن موقعی که معمولاً طبق رسم متعارف باشد خوب است، که همچین نباشد که یک وقتی بین جمع، زن کوچک شود و بگویند با سرشکسته آمده مثل اینکه یه مردی گرفته زود گفته بله بله که از دستش نرود. مثلاً یک مقداری سر عقد ناز می‌کند. صبر میکنند، که خانوم اجازه می‌فرمایید شما را به عقد دایمی فلانی دربیاوریم، ایشون اون گوشه نشسته و سکوت می کند، این لابلای اجازه فرما ها، این حدیث خونده بشود، این حدیث، که مطلبی، حقیقتی القا بشوند. 👈مطلبی مطرح شود که نکته داشته باشد، که این‌ها بعد به فکر فرو بروند. الان از آن موارد بسیار سنگینش، که خیلی شما در جای خودش می‌توانید بحثش را بفرمایید و بخصوص در بحث تمثلات، که چرا حضرت جناب‌ این ملک، این فرشته بر جناب رسول‌الله که نازل شده که عرض میکند، می‌خواهیم علی را با فاطمه دو تا نور را، با همدیگر ازدواج بدهیم. نور را نور، دیگه طهارت محض است، عصمت صدق است. در این‌جا خطا، تاریکی، شک، این‌ها شبهه راه ندارد. اصلاً این خانم افکار او، حالات او، نطفه او، و کانون گرم رحمش، زهدانش، پستانش، شیرش، تمام شئونش، نگاه کردنش، دیدنش همه یکپارچه نور است. اصلا تاریکی ندارد و اگر انسانی در اون لحظه عقد چشم برزخی‌اش باز باشد و این خانم و آقا را نگاه بفرمایند، به ظاهر دو تکه نور این‌ جا نشسته‌اند. «ازوج نور من النور» حق است، حق است، لفظ نور حق است. مقام عصمت است، اما نه این خانم و آقا این که خیلی تاریک است که، اون یکی خوبه نورش خوب است چطور دارند یک تاریکی را با یک نور را با همدیگر انسشان می‌دهند؟ این‌ها با هم مأنوس نمی‌شوند؟با هم نمی خورند ! 👈در کنار هم جمع نمی‌شوند. تا عاقد کی باشد؟ عقد کننده کی باشد؟ حرف که می‌زند چه باشد؟ آن دهنش، آن الفاظش، آن عباراتش، آن تنفسش، اینها همه تأثیر می گذارد. بعضی از شغل‌ها در اجتماع، خیلی شریف است منتها بر اثر اینکه خیلی بهش اجتماع، احترام خاصی قائل نیست، هر کسی که از مثلا تحصیل، از کار، از مسیر نقص پیدا کرده مثلا ضعف پیدا کرده، نمی تواند پیش برود، می آید این شغلهای شریف را پیش میگیرد. و حال اینکه شغل خیلی سنگین است. خیلی کار می خواهد، اما چون اجتماع خیلی برایش حیثیتی قائل نیست آبرویی قائل نیست، افرادی به این شغل های شریف تن در می دهند که در مسیر تعالی شان، موفق نیستند، پس خوردند می آیند اینجا، مثل اینکه فرض، همین دفتر ازدواج، همین ازدواج بین یک زن و مرد را، الفت دادن، اینها خیلی آقا حرف است، خیلی سنگین است. بظاهر، حالت درآمدی پیدا کرده است. این‌ها از درآمد که دربیاید خیلی خوب می‌شود. نه اینکه درآمد مادی شده، و لذا شغل خسیس شده، پست شده مثلاً، کوچیک شده است. و لذا خجالت می‌کشند آن‌هایی که یک مقداری کار کرده‌اند، سنگینند، وزینند، تن به این امور در بدهند. 👈مگر این‌که حالا از آن جنبه اش باز الحمدلله در بین ما هست که مثلاً می‌گوییم که عقدمان را ببریم نزد فلان عالم خوانده شود، فلان انسان عارف خوانده شود، الهی خوانده شود، که ان‌شاءالله آن نفس، آن جان، آن دم، این دو تا آقا پسر را و خانم دختر را، بگیرد که این دوتا را به هم انس بدهد، الفت برقرار کند به‌ هر حال این شغل بودن دفتر ازدواج، باعث شده که درست نشده کار، و بیشتر به همین جنبه شغل و زودتر هم آقا بخواند که یکی دیگر باید عقد کنه، یکی دیگر باید عقد کند کار دارد ادامه دارد......👇👇👇
قسمت اول👆 ادامه👇 و حال اینکه الان آقا جان، الان وقت این دو تا جوان است، باری که اجتماع کار را به جایی کشانده که یه کاره اند، یه مقدار برای اینکه آبرویشان نرود ،شان شما که اجل است از این حرفها، ولی برای اینکه آبرویشان نرود و در همین حد بتوانند عقدی بکنند سر ما، آخوند را شیره بمالند، که مثلا ما عقد کردیم یک جوری بالاخره جمع و جور می کنند، آقا را زود و این آقا هم اینقدر عجله دارد که الان دم در، ماشینش، اسب او، چارپای او آماده است که زود این را، با چار نعل بتازند که باید به عقد دیگر برسد که بعد ایشان هم باید زود تشریف ببرد که این‌ها آزاد بشوند و بزن و برقص خودشان را بکنند، این آقا یک کمی مزاحم ماست و اجازه نمیدهد، اگر آقای خیلی متعبد باشه، اگر متعبد نیست که خوب، عیبی نداره، آقا مثل خودمون هست،پیش خود آقا هم بزنیم، بعضی آقاها هم آقایی می فرمایند، از این جور کارها، این نشده!!! که جناب رسول الله نشسته، بله، میخواهیم انسانی را با انسانی با هم دیگر خوب بله عقد شان که این زن کار خانه صنع الهی است، نطفه این مرد، نطفه ایست که مواد این کارخانه است که باید در این کارخانه این مواد اولیه ساخته بشود ،انسان ساخته شود، و لذاهمین جور رها کنیم و هزار جور به بازیچه بگیریم، نمی شود. آقا نشستند که ببینیم در نظام هستی اینها برای ازدواج این دوتا عزیز ما چه برنامه ای تدوین شده؟ کی باید اینها را؛ ملک وارد شده، عقل وارد شده، موجود مجرد عقلی تنزل پیدا می فرماید، آن هم با بیست و چهار تاصورت! سبحان الله، این یعنی چی باشه ؟ ملکی برآقا وارد شده که ،«له اربعة و عشرون وجها» بیست و چهار تا رو دارد ، شکل بیست و چهار تا رو یعنی چه ؟اینا چی باشه؟ __________________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03-keshtzar elahi.mp3
1.94M
🔈 استاد صمدی آملی 📜 نظام هستی ______________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3