eitaa logo
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
8.2هزار دنبال‌کننده
502 عکس
158 ویدیو
10 فایل
⭐کپی فقط با ذکر منبع جایز است🌟 🏡شرح کتب نامه ها اندیشه ها خاطرات پیام‌ها معرفی شاگردها علامه حسن زاده آملی ره تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3841065622Cd7e4318d12
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁🍁 ✅ با جليس مباش و مقصودم از اين نامحرم مرد و زنى است كه و ولايت اولياء الله نيست 📝 علامه حسن زاده املی ________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🔸کسب و کار، 🔸و طهارت و عفت ، 🔸 سازنده انسانند. 🔸سُفرای الهی راجع به هر یک از اینها سفارشهای عجیبی فرموده اند 📔شرح اشارات 🌿علامه حسن زاده آملی ____ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
♨️لینک کانال ♨️ 🔴دانلود تمامی مراسمات 🔴روضه های ناب 🔴نوحه های ایام محرم سال ۱۳۹۹ 🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2818441239C7457dff5c6 https://eitaa.com/joinchat/2818441239C7457dff5c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
07-kefat ieman2.mp3
2.78M
🔈 استاد صمدی آملی 📜هم کفو بودن زن و مرد ________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✅قسمت_اول هیچ مرد صاحب عصمت را نمی‌یابی که زن او هم صاحب عصمت باشد. مگر جناب وصی امام امیر المؤمنین علی علیه السلام را ، چه اینکه کف او حضرت فاطمه، دختر رسول الله صلی الله علیه و علی آله،صاحب عصمت بوده است. و اگر وجود حضرت وصی علی علیه‌السلام نمی‌بود احدی کف حضرت فاطمه سلام الله نبوده است، پس جناب وصی امام امیرالمومنین علی صلوات الله علیه،به خصیصه ای اختصاص یافت که هیچکس در این خصیصه شریک او نبوده است و نخواهد بود. حتی پیامبر هم در این خصیصه با امام علی علیه‌السلام شراکت ندارند. برای این‌که هیچ‌یک از همسران گران‌قدر آن حضرت، معصومه نبودند. و قبل از آن انبیا که هم احدی همسر معصوم نداشت، اهل بیت به غیر از جناب امیرالمؤمنین هیچ کدام خانمشان، همسرشان یا همسرانشان معصومه نبودند. ولذا فقط وفقط جناب رسول الله به این خصیصه مختص شده که خانم گرانقدرشان معصومه است. آن وقت حدیث شریف را نقل کرده یکی از کلماتی که در این‌جا آورده فرمودند که فاطمه زهرا سلام‌الله علیه کفو علی است. ضابطه کلیه هم در این است که باید در ازدواج و نکاح، کفائت،هم کف بودن،مطرح باشه که اگر کف همدیگر نباشند نوعا ازدواجها به بن بست میرسد ،و چون فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها معصوم هست به ادله منقوله که به عرض رساندیم و لذاهمسر او هم براساس ضابطه کفائت ،هم کف بودن ،باید معصوم باشد. علاوه بر این‌که اگر زن و مردی با همدیگر هم کف نباشند زن اگر معصوم بود، باید مرد حتماً معصوم باشد. بالعکس آن نیاز نیست، که اگر مرد معصوم بود زن نیاز نیست که حتماً معصوم باشد برای این‌که طبق آیه شریفه «الرجال قوامون علی النسا»مردان مقوم زن هستند و لذا نمی‌شود که مقوم اخس و پست تر از متقوم باشد ، وگر نه زن به مرد قوام پیدا نمی‌کند، آن رمز اصل قرآنی که الرجال قوامون علی النساء ،دستور می‌دهد که اگر زن معصوم بود غیر معصوم نمی‌تواند بر معصوم راه پیدا کند. وگرنه در مسائل خانواده مرد اصل است. حاکم بر منزل و تمام شئون منزل هست. و زن در روابط خانوادگی، به اصطلاح محکوم حاکمیت مرد است ،و اگر زن بخواهد معصوم باشد زن که براساس دستور شرعی و الهی نمی‌تواند حاکم بر منزل باشد حتماً محکوم است حالا چرا؟ بحث پیش میاد،فلذا اگر او معصوم باشد و مرد عصمت نداشته باشد، غیرمعصوم بر معصوم حاکم می‌شود. حاکمیت غیرمعصوم بر معصوم جایز نیست. و لذا براساس هم‌کفو بودن و براساس «الرجال قوامون علی النسا»باید آن که معصوم هست اگر زن است همسر او مرد هم باید معصوم باشد و لذا مثلاً اگر آیه را تعمیم بدهیم غیر زن شیعه مسلمان نمی‌تواند مرد یهودی بگیرد . مرد نصرانی بگیرد اهل کتاب بگیرد، برای این‌که اهل کتاب یهودی، نصرانی،مرد حاکم در منزل می شود و زن شیعه پیرو علی نمی‌تواند محکوم مرد دشمن علی شود . لذا ازدواج دچار اشکال است یا حتی بعضی‌ها احتیاط هم می کنند در امور شیعه و سنی هم این فتوا را می‌دهند که زن شیعی نمی‌تواند به مرد سنی داده شود برای اینکه «الرجال قوامون علی النسا»و سنی حاکم بر شیعه شود جایز نیست حالا اگر آیه را بشود تعمیم داد. یا از آیه حکم وجوبی می‌گیرند، که واجب است که غیره یعنی حرام است به یک تعبیری که زن شیعه اشکال دارد که با مرد سنی ازدواج کند یا از باب یک حکم مؤکدی که مسئله ولایت محفوظ بماند. به هر حال اصل بر این است که اگر زن معصوم هست ،باید مرد او کف او باشد ،او هم در مقام عصمت باشد و چون فاطمه زهرا معصوم هست، و لذا امیر المؤمنین هم می شود صاحب عصمت، و اگر مثل فخر رازی تصریح می کند به این‌که فاطمه زهرا معصوم است ____________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🍁زنان مطرح در واقعه عاشورا🍁 ✳️( قسمت اول) ✅يكى از مباحث قابل طرح نقش زنان در حادثه عاشورا است كه در روزگار ما بسيار حائز اهميت است در متن زیر نام زنان مطرح در واقعه عاشورا و پس از آن آمده است: 1⃣ امّ البنين فاطمه كِلابى، مادر چهار شيرمرد از فرزندان اميرمؤمنان عليه السلام، يعنى: عبّاس و سه برادر ديگرش و مشهور به «اُمّ البنين» است. در مقاتل الطالبيّين آمده است: امّ البنين - كه مادر چهار برادرِ كشته شده بود - به بقيع مى‌رفت و در آنجا، اندوهگين‌ترين و سوزناك‌ترين مرثيه‌سرايى‌ها را براى پسرانش انجام مى‌داد. مردم، نزد او گِرد مى‌آمدند و به آن مرثيه‌ها گوش فرامى‌دادند. مروان هم از جمله كسانى بود كه به بقيع مى‌آمد. او به مرثيه اُمّ البنين، گوش مى‌داد و مى‌گريست‌. 🍁🍁🍁🍁🍁 2⃣ امّ سلمه امّ سلمه، همسر بزرگوار پيامبر (صلى اللَه عليه و آله) كه رابطه عاطفى عميقى با اهل بيت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله داشت، در قيام امام حسين عليه السلام، رازدار قيام و  شهادت ايشان بود. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قطعه‌اى از خاك كربلا را به وى داده بود و خبر داده بود كه هرگاه اين تربت تبديل به خون شد، حسين شهيد شده است. امّ سلمه قبل از حركت، سخنانى با امام (عليه السلام) داشت‌ و روز عاشورا از طريق ديدن پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) در خواب و نيز خون شدن خاكى از كربلا كه در نزدش بود، از شهادت امام عليه السلام آگاهى يافت. او از اولين به سوگ نشستگان براى سالار شهيدان است. 🍁🍁🍁🍁🍁 3⃣ امّ كلثوم، (دختر امام على (ع)) در بسيارى از وقايع حماسه كربلا و پس از آن، نام امّ كلثوم آمده است. درباره اين كه امّ كلثومِ حاضر در واقعه كربلا، همان زينب عليهاالسلام است يا دختر ديگر امام على و فاطمه (عليهماالسلام) يا دختر اميرمؤمنان از غير فاطمه (عليهاالسلام) نظر قاطعى نمى‌توان ابراز كرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 4⃣ رباب همسر امام حسين (عليه السلام‌) رباب همسر باوفاى امام حسين (عليه السلام) و مادر سكينه و عبداللَّه بن الحسين (كودكى كه در آغوش امام حسین (عليه السلام) به شهادت رسيد) است. علاقه امام به وى، از شعرى كه براى او و سكينه سروده، آشكار مى‌شود: لَعَمرُكَ إنَّني لَاُحِبُّ داراًتُضَيِّفُها سُكَينَةُ وَالرَّبابُ 📚 دانشنامه امام  حسين (عليه السلام) بر پايه قرآن، حديث و تاریخ، ترجمه عبدالهادی مسعودی، ص107 ____________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
#استادصمدی_آملی #هم_کفوبودن_زن_و_مرد ✅قسمت_اول هیچ مرد صاحب عصمت را نمی‌یابی که زن او هم صاحب عصمت
✅قسمت دوم خود به خود باید بپذیرد که علی هم معصوم است.برای این‌که نکاح و ازدواج بر مبنای کفائت و هم کفو بودن است ،این یک فرمایش است. بعد هم در روایت از جناب رسول‌الله هم آمده «و فی الاثر نبوی یا علی لولاک لما کان لها کف علی وجه الارض»اگر علی تو نبودی برای فاطمه کفو و همسنگی ،در زمین پیدا نمی‌شد . یا در اثر الحدیث امام صادق سلام الله علیه هم آمده که: «لولا ان الله خلق امیرالمومنین علیه السلام لفاطمه ما کان لها کفو علی وجه الارض»که اگر خداوند امیرالمؤمنین را برای فاطمه خلق نمی‌کرد ،این «لفاطمه اش»خیلی شیرین است ،اصلا امیرالمومنین را خدا خلق کرده برای فاطمه خلق کرده ،اگر ایشان خلق نمی‌شد برای فاطمه کفوی پیدا نمی‌شد حالا شاید شما مثلاً از جنبه فرض ذهنی بفرمایید خوب حالا کف پیدا نشود و فاطمه هم ازدواج نکند بله ،ازدواج نکند، یک فرض توهمی است آن یازده نور پاک باید از کجا پیاده شود؟ نمی‌شود «سبحان الذی خلق الازواج کلهامما تنبت الارض و مما لا یعلمون»در اصول کافی هم از امام موسی بن جعفر علیهم‌السلام آمده حضرت فرمود:بین الرسول الله صلی الله علی آله و سلم جالس اذ دخل علیه ملک له اربعه و عشرون وجها»این هم روایت شریفی و خیلی حرف داره. که جناب رسول‌الله نشسته بودند و ملکی بر ایشان نازل شده است که این ملک بیست و چهار تا صورت داشت چقدر خوب، اربعه و عشرون وجه بیست و چهار صورت داشت. این یک ملک بیست و چهار صورت، صور برزخی است نه آنوقت.اون ملک فرمود که فقال :یا محمد صلی الله علیه و آله و سلم و اثنی الله عز و جل ان ازوج نور من النور خداوند مرا برانگیخت، فرستاد که من بیایم نور را با نور تزویج کنم. قال من من ؟نور با نور با هم ازدواج دهی یعنی کی با کی را؟قال :فاطمه من علی ، می‌خواهیم فاطمه را با علی ازدواج بدهیم بعد در آخر،فصل آخر، فرموده اند که «والنکاح علی الکفایه » که نکاح برمبنای کفائت و هم کفو بودن است ، و «لیس لغیر المعصوم علی ذات العصمه سبیل» برای کسی که معصوم نیست ،بر زنی که معصوم هست راه استیلا و تسلط بسته است. و لذا غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان استیلا داشته باشد سلطنت داشته باشد. غیر شیعه نمی‌تواند بر شیعه سلطنت داشته باشد. ________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
زنان مطرح در واقعه عاشورا ✳️(قسمت دوم) 4⃣ رباب ⬅️اُحِبُّهُما وَ أبذُلُ بَعدُ مالي‌ وَلَيس لِلائِمي فيها عِتابُ؛ ‌به جانت سوگند، من خانه‌اى را دوست دارم‌ كه سَكينه و رَباب در آن پذيرايى كنند. من آن را دوست دارم و دارايى‌ام را [براى آنها] مى‌دهم ‌و سرزنشگرم را ياراى سرزنش نيست. رباب را زنى ، خردمند، بافضيلت و شاعر گفته‌اند و او كه شهادت شوهر، فرزند و ديگر نزديكان خويش بود تنها سال پس از واقعه عاشورا زنده بود و در اين مدت زير هيچ نرفت و برخى گفته‌اند كه در اين مدت بر سرِ مزار امام (عليه السلام) به سوگ نشست. در نقلى آمده كه در جواب خواستگارانش گفت: نمى‌خواهم پس از پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه و آله)، شوهرى برگزينم خانه وى توسط در مدينه تخريب شد. رباب، جان‌گدازى در رثاى امام حسين (عليه السلام) سروده است، از جمله: آن كه نورى پرتوافشان بوده است، ‌اكنون كشته دفن‌ ناشده كربلاست. نواده پيامبر! خدا تو را از سوى ما جزاى نيكو دهد![تو] از زيان وزن اعمال [در قيامت‌]، دور گشته‌اى. تو براى من كوهى سخت بودى كه به آن، پناه مى‌بردم‌و تو با رحمت و ديندارى با ما مصاحبت مى‌كردى. [پس از تو] چه كسى براى يتيمان باشد و چه كسى براى درخواست كنندگان؟ و چه كسى نياز را برطرف كند و مسكينان، به چه كسى پناه برند؟ به خدا سوگند، پس از تو با هيچ كس ديگرى ازدواج نخواهم كرد تا آن كه ميان شن و گِل، مدفون و ناپيدا شوم. 🍁🍁🍁🍁🍁 5⃣ زنان دختران (كه شهيدان گران‌قدرى از بنى عقيل را دركوفه و كربلا تقديم كرده بودند) تكان دهنده‌اى  هنگام بازگشت اسيران اهل بيت پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) به مدينه داشتند. در مفيد، آمده است: ، دختر بن ابیطالب، وقتى شهادت امام حسين (عليه السلام) را شنيد، بيرون آمد و خواهرانش: ، ، و ، دختران عقيل بن ابیطالب با او بودند. او براى كشتگان مى‌گريست و مى‌گفت: به پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) چه خواهيد گفت، اگر از شما بپرسد: «شما - اى واپسينْ امّت - چه كرديد با نسل من و خانواده‌ام، پس از، از دست دادن من ‌كه برخى از آنها اسيرند و برخى در غلتيدند؟ من برايتان خيرخواهى كردم و اين، پاداش من نبود كه با خويشانم، پس از من بدرفتارى كنيد!» 🍁🍁🍁🍁🍁 6⃣ زنان زنان بنى هاشم بر فاجعه كربلا  گريستند و نقش مهمى در ياد و راه شهيدان و محكوميت جنايتكاران اين حادثه داشتند. در آمده است كه امام صادق (علیه السلام) فرمود: هيچيك از زنان ما نكرد و استفاده ننمود و نكشيد و نزد، تا اين كه سرِ بن زياد را برايمان آوردند. ما پس از آن نيز گريان بوديم. در نيز به نقل از بن على بن الحسين (عليه السلام) مى‌گويد: وقتى حسين بن على (عليه السلام) كشته شد، زنان بنى هاشم لباس و خشن بر تن كردند و از هيچ گرمى و سردى‌اى، نمى‌كردند. در [موقع‌] سوگوارى آنان، على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام) تهيه مى‌كرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 7⃣ زينب كبری (عليهاالسلام‌) زينب (عليهاالسلام) از قيام امام حسين (عليه السلام) همراه شد و در تمام دوران ، همدل و همراه و رازدار او بود. گفتگوهاى او با امام (عليه السلام) در شب ، حضورش در كنار بدن على اكبر (عليه السلام) و در روز رثاى جانسوز او در قامت خونين برادر و خطاب او با پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه و آله) در روز  محرم از صفحات زرين و جاودانه زندگانى سرشار از ، شكيبايى و والايىِ اوست. او از حادثه عاشورا شكوهمند و سرپرستى، قافله را به عهده گرفت و با شجاعت و صلابت و درايت، كار را به برد. 🍁🍁🍁🍁🍁 8⃣ دختر امام حسين (عليه السلام) وى در كربلا، حدود سال داشت و نوعروس بود و شوهرش بن الحسن عليه السلام در كربلا به رسيد. امام حسين (عليه السلام) به شدت به وى داشت. اين علاقه در شعرى از امام (عليه السلام) بيان شده است. وى در زمره اسيران به  و  شام و سپس به  رفت و در آنجا زيست. او در سفر اسارت، نقشى داشت و اين جمله او خطاب به يزيد: «اى يزيد! آيا دختران پيامبر خدا، بايد اسير باشند؟!» مجلس يزيد را دگرگون ساخت. سكينه را زنى خوش‌خو، ظريف، زيبا، عفيف، اهل شعر و ادب و از راويان حديث شمرده‌اند. بزرگان قريش و بزرگان شعر و ادب در مجلس وى حاضر مى‌شدند. 📚 دانشنامه امام حسين (عليه السلام) بر پايه قرآن، حديث و تاریخ، ترجمه عبدالهادی مسعودی، ص107 ________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عمده در بحث پدر و مادر این است که هرشخصی، هر کسی که نسبت به دیگری سمت بهشت را، سمت فاعلی را داشته باشد: از او تعبیر به« اب» می‌ فرمایند. اگر در جهت مرد باشد. و یا از او تعبیر به« ام »میفرمایند، اگر در جهت زن باشه و لذا به تعبیر شریف روایت ،فرموده‌اند. «الولد سرّ ابیه» فرزند سرّ پدرش است، اگر سرّ اینکه این فرزند از پدر و مادر به دنیا آمده‌ است، به همین اندازه فرزند سرّ پدر و مادر است، از آن جنبه حالات شخصیت و لذا فرموده‌اند، اگر می‌خواهید افراد را شناسایی کنید یکی از بهترین راه‌های شناسایی آن‌ها پدر و مادر است. 🔸اگر می‌خواهید ازدواج کنید قبل از اینکه تحقیق از اخلاق دختر گیرش بیاورید یا از اخلاق پسر، اول پدر و مادرش را بشناسید، اول مادرش را، اول پدرش را، چون 《الولد سرّ ابیه》 اگر در همین اندازه بخواهیم پدر و فرزند را معنا کنیم، بعد برویم ببینیم دختر چه خصوصیاتی دارد، پسر چه حالاتی دارد؟ اول پدر ومادر را شناسایی کنید. 👈آنها ریشه اند، نطفه ریشه است، حالات پدر و مادر ریشه است، آن اندیشه، خیالاتشان، امور شبانه روزی شان، آنها اساس کار این فرزند است؛خودش خوب است درسته ،پدر و مادر را هم ببینید کی است؟ 👈چون پدر و مادر ریشه‌هایی را در فرزند القا می کنند که آن ریشه ها، تار و موهایی را در فرزند پدید می آورد. ____________________ 🌺کانال ریحانه بهشتی🌺 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3