eitaa logo
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
10.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
103 فایل
☫☫☫☫☫ «اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» ☫☫☫☫☫ سربازی مقیم تنگۀ اُحُد، پیرامون مسائل روز، حوزه #آذربایجان و #قفقاز ☫☫☫☫☫ 🌸 استفاده از تمام مطالب کانال مجاز می باشد 🌷فقط با ذکر یک صلوات ☫☫☫☫☫ تبلیغات و ارتباط با ما : 🆔 @Admin_sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 روایت انقباض -۱ ✍️ 1️⃣. در نیمۀ سال ۱۴۰۰، رهبر معظم انقلاب از ضرورت «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» سخن گفتند و یک سال پس از آن هم توضیح دادند که مقصودشان از ساختار فرهنگی، «ذهنیت مردم» است که از ارزش‌های اصیل و اولیۀ انقلاب، فاصله گرفته است. این سخنان، هم در جمع دولت گفته شد و هم در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی. روشن است که مخاطب اصلی و کانونی این مطالبه، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اکنون با گذشت ۳ سال از این مطالبه، انتظار می‌رود که برای تحقق این امر، یک «نقشۀ راه» ترسیم شده باشد و در قالب مجموعه‌ای از سیاست‌های منسجم و عالی، «طرح عملیاتی» برای بازسازی ذهنیت اجتماعی، نگاشته شده باشد و حتی برای ایجاد همگرایی و زمینۀ گفتمانی، این طرح با اصحاب فکر و معرفت در میان نهاده شده بود و نوعی «اجماع نخبگانی» پدید آمده باشد. 2️⃣. اما با تأسف باید گفت مانند همیشه و مطابق انتظار از شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مطالبه نیز بر زمین مانده است. در همان جلسه، رهبر معظم انقلاب به اعضای شورا دستور دادند که باید روزانه، ۲ ساعت زمان، صرف مسائل شورا کنید و همچنین تصریح کردند که شورا در آنجایی که انتظار می‌رود کنشگر و حاضر و مؤثر باشد، نیست. روشن است که بی‌اعتنایی به طراحی نقشۀ راه عملیاتی و سیاستی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، از فروعات و نتایج همین بی‌اهتمامی و انفعال و بی‌خیالی بسیاری از اعضای شورا است. مسأله‌های شورا به انتصابات و آیین‌نامه‌های اجرایی و نحوۀ کنکور، تقلیل پیدا کرده است. این، آن شورایی نیست که امام خمینی برای «انقلاب فرهنگی» طراحی کرده بود. در این اشخاص و سازوکارها، امکان انقلابی و بضاعت تحولی به چشم نمی‌آید. این شورا، اداری است و نه عالی، محافظه‌کار است و نه انقلابی، صوری است و نه فرهنگی. از حقیقت و مسئولیت تاریخی‌اش تهی شده و جنبۀ تشریفاتی یافته است. 3️⃣. دوستان مؤمن و انقلابی! گذشته از دولت‌هایی نشسته در شورا که هویت لیبرالی دارند، حتی به دیگران نیز نباید امید بست. من از یکی از اعضای متفکر این شورا، درخواست ملاقات کردم تا مسائلی را با وی در میان بگذارم، اما او نپذیرفت. عضو دیگر شورا که یکی از مسئولان فرهنگی عالی در دولت قبل بود، در حد ۵ دقیقه، نظرات مرا دربارۀ سیاست‌هایی که از متن نظریۀ فرهنگی متفکران مسلمان می‌توان استنتاج کرد، نطلبید و نشنید. یک ماه پیش، یک متن ۳۰۰ صفحه‌ای را که دربارۀ تدبیر حجاب نگاشته بودم، در اختیار یکی از اعضای شورا و قائم‌مقام یکی دیگر از اعضای شورا نهادم، اما تا این لحظه، هیچ خبری نشده است. و ... . بیشتر برای خویش، مخالف‌سازی و دشمن‌تراشی نکنم، اما همین قدر بدانید که شورا، رقیق است، بی‌خاصیت است، منفعل است، بی‌اراده است. در ماجرای اغتشاش، شما کنش و کاری از این شورا مشاهده کردید؟! مگر مسألۀ حجاب، ماهیت فرهنگی ندارد و مگر اینان سخن از راه‌حل فرهنگی نمی‌گفتند؟! و در کدام مسألۀ فرهنگی، اینان یقه چاک دادند و هزینه پرداختند؟! هیچ و هیچ. از آن‌که انتظار می‌رفت واکنشی نشان بدهد و فریاد برآورد، در قم به شرح اسفار سرگرم است، بی‌آن‌که خودش اهل سفر باشد؛ برحذر است از چالش. در آن جمع بالانشین و بی‌صدا، یک حسین کچویان بود که تفکر انقلابی را به‌صورتی آشکار، نمایندگی می‌کرد؛ که البته او را برچیدند تا آسوده‌تر بخوابند و با همگان بسازند و آداب محافظه‌کاری به‌جا آورند. 4️⃣. دل و جانم، سرشار از یاد و ذکر آقاسیدمرتضی آوینی است و بیش از همیشه، دلتنگ او هستم. کاش نبودم در زمانه‌ای که او نیست. از کسی سخن می‌گویم که در سال ۷۱، نامه‌ای نه صفحه‌ای به رهبر معظم انقلاب نگاشت و در آن، هشدار و انذار داد که کار فرهنگ با این کارگزاران شبه‌فرهنگی، به‌سامان نخواهد شد و جامعه از انقلاب، دور خواهد افتاد. و مگر چنین نشد و رهبر معظم انقلاب از «واگرایی‌های دهۀ ۷۰» سخن نگفتند؟! باور کنید اگر قرار باشد گرهی گشوده شود، به دست همین نیروهای فکری و فرهنگی غیررسمی و میدانی خواهد بود که همانند آوینی، درد و داغ دارند و فرهنگ را می‌فهمند، و نه این کارگزاران بوروکرات و ابوالمشاغل و محافظه‌کار. اینان اگر عزم و اراده‌ای داشتند، گره از کار فروبستۀ حجاب می‌گشودند و با بی‌عملی‌شان، خیابان‌های ام‌القرای جهان اسلام را به بستر ظهور و تجلی نظریۀ لذت‌پرستی و بدن‌زدگی و خودبنیادی تبدیل نمی‌کردند. سکوت و انفعال این شورا در مسألۀ اغتشاش و حجاب، همۀ واقعیت نهفته و پشت‌پردۀ آن را رسوا می‌کند و نشان می‌دهد که نباید از این ساختار فرسوده و بی‌جان، کمترین توقعی داشت. سخن‌گفتن با محافظه‌کاران و خاموشان، هیچ حاصلی ندارد. باید خودمان - یعنی جریان و جبهۀ خودجوش فرهنگی - طریق قیام‌لِله را در پیش بگیریم و ارزش‌های فرهنگی انقلاب را احیا کنیم. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
📷 از غزه و لبنان تا محکومیت جنایات جنگی 🎨 اثر هنرمند فلسطینی: دکتر 🕯 ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 نظر آقای ابوالفضل بازرگان در خصوص برکناری محمد جواد ظریف از دولت 🔻 یکی از کاربران هم با کنایه نوشتند: اصلاً ظریف می‌تونه با یک ایکس! (توئیت) و یک نقاشی کودکانه مسأله ماشه را حل کند!! 😂😏 ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 تداوم نفرت‌پراکنی قومی و نمایش پرچم توهمی "جهان توران" در ورزشگاه سهند تبریز گروه‌ها و کانال‌های عناصر وابسته به مراکز نفرت‌پراکن و تفرقه‌انداز ترک‌گرایی از نمایش "پرچم توران" و سر دادن فحش‌های ضد کردی در ورزشگاه سهند تبریز در جریان مسابقه فوتبال خبر دادند! این عناصر فتنه‌گر همچنین فحش‌ها و هتاکی‌هایی را که به‌طور ساختگی بر روی تصاویر تماشاچیان مسابقه فوتبال صداگذاری شده است، تحت عنوان "شعار ملی" با معنای " خاک هدیه دادنی نیست، ارومیه تروریستان نمی‌شود" منتشر و با سوء استفاده از نام آذری‌ها و ترک‌ها علیه بخش دیگر جامعه یعنی کردها به نفرت‌پراکنی پرداختند. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 نفرت‌پراکنی و تلاش برای ایجاد اختلافات قومی در ایران توسط عناصر وابسته به مراکز ترک‌گرایی 🔴 نفرت‌پراکن‌های وابسته به مراکز پان‌ترکیسم سعی دارند نفرت نظام‌مند شده‌ای که در ترکیه علیه قومیت کرد وجود دارد، به ایران نیز سرایت داده شود و در این برنامه‌ریزی خطرناک از هیجانات افراد ناآگاه و برخی تماشاگرنماها و تماشاچیان بی‌اطلاع نیز سوءاستفاده می‌کنند. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا جلال علی‌اف در حصر خانگی بود؟! ↩️ نگاهی به جریانات و مسائل پشت‌پرده در تاریخ جمهوری آذربایجان - بخش ۵ ▪️ جلال علی‌اف، برادر حیدر علی‌اف و عموی الهام علی‌اف بود که دارنده دکترای علوم زیستی و از مفاخر جمهوری آذربایجان محسوب می‌شد. وی عضو هیئت رئیسه MEA آذربایجان، عضو شورای سیاسی حزب آذربایجان نوین و نماینده مجلس ملی آذربایجان هم بود. که حتی نشان «استقلال» هم که یکی از افتخارات ساختگی رژیم طایفه به شمار می‌رود، دریافت کرده بود. 🔻 ۱/۲ - ادامه در پست بعدی
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
#نگاهی_به_سیمای_حقیقی_تاریخ_آذربایجان 🎥 آیا جلال علی‌اف در حصر خانگی بود؟! ↩️ نگاهی به جریانات و م
🔺 ادامه - ۲/۲ 🔻 جلال علی‌اف می‌گفت: «به‌خاطر اینکه به الهام، الهام پاشایف گفتم، مرا به حصر خانگی فرستادند. (این کنایه او در زمان ازدواج الهام علی‌اف به این معنی بود که یعنی الهام زن نگرفته، بلکه شوهر کرده است...) او در اظهارات خود از مهربان (همسر الهام) به‌عنوان زن بی‌حیایی یاد می‌کرد که تمام ثروت جمهوری آذربایجان را با این ازدواج به چنگ آورده... هر چقدر هم باشه، این دیو از پول، نفت، گاز و طلا سیر نمیشه. این دیو، یه زن بی‌حیاست، یه زن بی‌حیا. من شخصاً ۱۷ نفر رو تو آذربایجان می‌شناسم که با این زن بی‌حیا رابطه عاشقانه داشتند. می‌دونین مهربان علی‌اوا تو ترکیه زندگی می‌کرده؟ اگه نمی‌دونین، بدونین. اون اینو خیلی وقتا مخفی می‌کرد. اما نمیشه همه چیز رو مخفی کرد، بعضی وقتا آدم خودش رازش رو لو می‌ده. دو سال پیش تو ملاقات مهربان با بازیگر ترک، تورکان شورای، اعتراف کرد که ۴ سال تو ترکیه زندگی می‌کرده. روزنامه‌های ترکیه اینو نوشتن، اما تو آذربایجان هیچ‌کس ننوشت. چون مهربان ممنوع کرده بود. مهربان تو بیوگرافی رسمی‌ش، زندگی تو ترکیه رو مخفی می‌کنه. چرا؟ این یه واقعیت جدیه. اون واقعاً بین سال‌های ۹۱ تا ۹۵ تو ترکیه زندگی می‌کرده. إلهام یه کم غیرت داشته و اینو گفته. مهربان رو تو ترکیه، رئیس شرکت فعلی AZAL، جهانگیر نگه داشته. دقت کنین، تا سال ۹۵، حتی یه عکس از مهربان تو آذربایجان و کلا با إلهام وجود نداره.» 🔺 این افشاگری‌های جلال علی‌اف برایش گران تمام شد و باعث حصر خانگی او شد... ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 نشست «عدالت‌خواهی بین‌المللی در بستر تحولات منطقه» 🔹 نشست «عدالت‌خواهی بین‌المللی در بستر تحولات منطقه» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔻 در این نشست علمی، ابعاد حقوقی حکم دیوان بین‌المللی کیفری برای بازداشت «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» نخست‌وزیر و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی بخاطر ارتکاب جنایت نسل‌زدایی (ژنوسید) و همچنین موضوع عدم اجرای دستورات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری توسط اسرائیل (در پرونده شکایت آفریقای جنوبی) بررسی شد. 🔸 دکتر عبدالله عابدینی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست به پرونده‌های پیشین دیوان بین‌المللی دادگستری، نظیر قضیه بوسنی علیه صربستان و کرواسی علیه صربستان در خصوص جنایت نسل‌کشی، اشاره و خاطرنشان کرد: دیوان برای صدور حکم در این‌گونه پرونده‌ها پروسه حقوقی پیچیده‌ای دارد و باید قضات دیوان بر اساس مستندات، در این خصوص به‌طور کامل متقاعد شوند. 🔸 وی با این پیش‌بینی که ممکن است پرونده کنونی رژیم اسرائیل به دلیل تفاوت‌های چشم‌گیر با سایر پرونده‌ها، به صدور حکمی تاریخی منجر شود، به استعفای نماینده حقوقی اسرائیل در دیوان لاهه اشاره کرد و دلیل آن را حجم بالای جنایات ارتکابی رژیم اسرائیل دانست. 🔸 دکتر محمدهادی ذاکرحسین، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز گفت: «اسرائیل نه‌تنها مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده، بلکه جنایات تجاوز و نسل‌کشی نیز در اقدامات این رژیم مشهود است. این چهار نوع جنایت که در حقوق بین‌الملل تعریف شده‌اند، همگی در اقدامات اسرائیل در فلسطین به‌وضوح مشاهده می‌شوند. اسرائیل با استفاده از تیم‌های مشاوران حقوقی تلاش می‌کند جنایات خود را توجیه کند» 🔸 استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به وضعیت رژیم آپارتاید اسرائیل اشاره کرد و گفت: «در این رژیم سیاسی فلسطینی‌ها حتی در سرزمین‌های اشغالی یا داخل اسرائیل، به‌عنوان شهروندان درجه دوم مورد تبعیض قرار می‌گیرند. این تبعیض را نه‌تنها نقض حقوق بشر، بلکه تهدیدی برای اصول بنیادین دموکراسی است.» 🔺 دیوان کیفری بین‌المللی لاهه پنجشنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴ (اول آذر ۱۴۰۳) حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ پیشین این رژیم را صادر کرد. بر اساس این حکم، اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط نتانیاهو و گالانت باید رسیدگی قضایی شود. بسیاری از کشورهای جهان با استقبال از حکم دیوان بین‌المللی کیفری بر اجرای آن تأکید کرده‌اند. ©️ به نقل از مرکز پژوهشی حقوق اقلیت‌ها ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 سایت‌های دیجی‌کالا، کتابراه، کتابچین، کارا کتاب، شهر کتاب، فیدیبو، ایسام، ترب؛ کتاب سراسر دروغ و تحریف "تاریخ دیرین ترکان ایران" را به فروش می‌رسانند! 🔹 البته بعد از اطلاع‌رسانی برخی فعالین و دغدغه‌مند حوزه ‌آذربایجان و قفقاز، دیجی‌کالا فروش این کتاب را متوقف کرد. 🔻 نویسنده این کتاب «محمد تقی زهتابی»، پان‌ترک تجزیه‌طلب عضو فرقه دموکرات و حامی حزب بعث عراق نوشته شده تا پیوستگی تاریخی و تمدنی آذری‌های ایران با ترکیه و دروغ پیوند میان تمدن سومری با ترکی را جعل کند! لازم به ذکر است که این کتاب توسط نشر اختر تبریز به چاپ رسیده!!! ▪️ این نشان‌دهنده این است که پان‌ترکیسم سعی دارد مثل موریانه‌ای در اذهان آذری‌های ایران و علی‌الخصوص بخش آذری کشور در رده‌های بالا نفوذ کند و از این روی است که برخی سفرای سابق که رابطه تجاری با خاندان علی‌اف و پاشایف دارند، نفوذ خود را با ارائه تحلیل‌های غلط به خورد ملت و نظام می‌دهند که نمونه بارز آن را در برخی افراد منتسب به دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مشاهده کرده‌اید. 💯 و اما یک نکته بسیار مهم این است که در حوزه آذربایجان و قفقاز باید حواس‌مان به تحلیل‌های غلط باشد که خطر نفوذ آن بیش‌تر از نفوذ یک جاسوس در بدنه نظام است... ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
قومیت و قوم‌گرایی در ایران.mp3
25.51M
🚨 قومیت و قوم‌گرایی در ایران 🎙 جامعه‌شناس و ایران‌شناس ▪️ آیا آموزش به زبان فارسی موجب عقب افتادگی تحصیلی در مناطق مختلف ایران شده است؟ ▪️ آیا عقب افتادگی تحصیلی ناشی از تحصیل به زبان فارسی است؟ ▪️ چرا ترک‌گرایان وابسته به ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهان حذف زبان فارسی از زبان آموزشی کودکان آذری هستند؟ ▪️ آیا تحصیل به زبان ترکی، موجب توسعه دانش در جمهوری آذربایجان و ترکیه شده است؟ ▪️ علت وابستگی مراکز علم و دانش در ترکیه به مراکز علم و دانش در اروپا چیست؟ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 کمک فوری به پیوند کبد نوزاد مبتلا به 🏮این نوزاد مبتلا به سرطان کبد هستند و باید پیوند کبد بشوند پدرشان هم کارگر هستند و توان تامین هزینه های درمانی فرزندشان را ندارند. 🍃 برای تامین هزینه درمانی این نوزاد معصوم، با هر مبلغی که دارید سهیم باشید؛ 🔹شماره کارت‌ و قانونی به‌ نام گروه جهادی حضرت زین العابدین ( ع) و شبا هیئت مذهبی قمر منیر بنی هاشم (ع)
6037997750014749
●IR
840690082101102230186001
کد دستوری👈‎
*6655*1*60#
🏮لینک کانال 👈 @charityi313 🔶 ارتباط با ادمین و ارسال فیش واریزی @charity12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۲۱ ↩️ شامل آیات ۲۳ تا ۳۰ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ، فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ»؛ هرکه علم اولین و آخرین را می خواهد، باید آن را در قرآن بجوید. 📚 (کنزل‌العمال، ج۱، ص۵۴۸) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
✍️ - [۱۵۳] - بخش پنجم ⬇️ جلال لنکرانی (۱۳۰۲ - ۱۳۸۰ ق) خبرهای ناگوار پی‌درپی و طول فراق همه را گریان و محزون نمود به‌ویژه پدرم که از مرگ فرزندانش می‌نالید. آن شب پدرم تا صبح ما را دور خود جمع کرد و روضه‌ای مفصل خواند و خانه ما در غرقاب اشک و آه و اندوه گذشت. شیخ جلال چند ماه در کنار خانواده به‌سر برد اما این آرامش تلخ چندان به طول نینجامید و حکومت الحادی کمونیست شیخ را با خانواده‌اش به شهر چو از توابع منطقه جانبول قزاقستان تبعید کرد. علم و متانت و ایمان و پاکی شیخ در آن منطقه احترام و عظمت فراوانی برای ایشان به ارمغان آورد. به‌رغم تحمل مصائب و آزار و اذیت فراوان، او هم‌چنان با شجاعت به تبلیغ معارف دینی و احکام اسلامی و انجام امورات شرعی و دینی مردم قیام نمود. نفوذ معنوی شیخ تا آن‌جا پیش رفت که حل‌وفصل دعاوی و خصومات و حتی مشکلات خانوادگی افراد در حضور ایشان مطرح می‌گردید. دوران ده ساله تبعید ایشان طی شد و ایشان در سال ۱۳۶۷ق (۱۹۴۸م) به همراه خانواده به زادگاهش روستای کلاتان بازگشت. پس از چندی مردم قصبه بوزونا از توابع شهر باکو که به دین‌داری شهرت دارند پنهانی از ایشان برای فعالیت‌های دینی در محل دعوت کردند و شیخ که اوضاع منطقه خود را به جهت حساسیت‌ها و نظارت‌هایی که اعمال می‌شد تا جایی که شخصی به نام فائق را به جاسوسی وی گمارده بودند، نامناسب می‌دید دعوت مردم بوزونا را پذیرفت و به آن‌جا رفت و دو سال در آن‌جا به فعالیت‌های دینی پرداخت. مأموران دولتی از اقدامات و فعالیت‌های وی آگاه شده و مترصد فرصتی می‌مانند تا ضربه‌ای به او وارد کنند و او را از فعالیت‌های خود باز دارند. روزی شیخ در مجلسی بنا به درخواست مردم از حرمت و عقوبت شراب‌خواری سخنرانی می‌کرد. طی توطئه از پیش برنامه‌ریزی شده عده‌ای از جوانان و افراد لاابالی را تحریک می‌کنند که به ایشان هتك حرمت کنند و در شب همان روز آن افراد به خانه شیخ هجوم آورده و به قصد کشتنش تلاش می‌کنند وارد خانه شوند ولی از آن‌جایی که خانه ایشان دارای حفاظ آهنی بود موفق به ورود به خانه نمی‌شوند اما تمام شیشه‌ها و آن‌چه در دسترس‌شان بوده شکسته و تخریب می‌کنند. فردای آن روز شیخ جلال با خانواده خود آماده شد و قصد خروج از روستای مذکور کرد ریش‌سفیدان و عده کثیری از مردم با اصرار تمام مانع از رفتن ایشان می‌شوند ولی شیخ با توجه به اینکه یکی از روحانیون را چندی قبل از ورود شیخ به آن‌جا با همین بهانه به قتل رسانده بودند به آنان می‌گوید: من احساس خطر جدی برای خود و خانواده‌ام می‌کنم لذا بیش از این جایز نیست در اینجا بمانم. ادامه دارد... 📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۵۶-۱۵۷. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
📝 روایت انقباض -۲ ✍️ 1️⃣. شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک موقعیّت ساختاری و رسمی است که حیات و کنشگری‌اش، وابسته به نیروهایی است که در درون آن جای می‌گیرند. این بستر ساختاری، به‌خودی‌خود و به‌طور مستقل، پیش‌برنده نیست و نمی‌تواند ملتزم به غایتی باشد که انقلاب برای آن در نظر گرفته است. همه‌چیز، مشروط و مقیّد به نیروهای درونی است و اینان هستند که می‌توانند ظهورات و تجلّیّاتی در قامت و قوارۀ این شورا داشته باشد و یا آن را به زائدۀ دیوانی و اداری، تقلیل بدهند. آنچه که در دهه‌های گذشته رخ داده، این است که عاملیّت‌های انسانیِ شورا، یا فهمی از افق تاریخیِ انقلاب نداشته‌اند و بسیار سطحی و کم‌مایه بوده‌اند؛ یا آنچنان که اقتضای فرهنگ است، وضع مصلحانه و اجتماعی نداشته‌ و با عینیّت‌های فرهنگی، بیگانه بوده‌ و در وجه فکری و نظری، محدود و منحصر شده‌اند. این ترکیب و چیدمان، هیچ‌گاه نتوانسته «فاعلیّت‌های خلاّقانه» و «کنش‌های تمدّنی» داشته باشد و همچون یک «جمع پیشران»، عمل کند و پیرامون خویش، «اجماع نخبگانی» پدید آورد. همواره به آن به چشم یک مجموعۀ صوری و تقنینی و درگیر جزئیّات نگاه شده که به‌شدّت، متأثّر از دولت‌هاست و از خود، اراده و تصمیمی ندارد. این نگاه، با واقعیّت وجودیِ شورا، تناسب و تطابق داشته و حاصل بدبینی نبوده است. در هیچ‌یک از معضله‌ها و گره‌های فرهنگی، این شورا نتوانسته در مقام تشخیص و گره‌گشایی، مقدّم و جلودار باشد و اصحاب فکر و معرفت را در پی خویش به حرکت درآورد و بسیج نخبگانی پدید بیاورد. این نیروها، اغلب فاقدِ مرجعیّت فرهنگی و معرفتی بوده‌اند و جبهه و جریانی را نمایندگی نمی‌کرده‌اند، بلکه بیشتر، عنوان‌ها و منزلت‌های سازمانی، سبب‌ساز انتخاب‌شان بوده‌اند. در واقع، این جمع نتوانسته خود را به‌عنوان برآیند و برآمدِ نیروهای تاریخی در عرصۀ عمومی، تصویر کند. 2️⃣. این جمع، حتی در درون خودش نیز یک «جبهه» و «جریان» نیست، بلکه تکه‌های بریده از یکدیگر هستند که بنا به ضرورت این ساختار، در کنار یکدیگر نشانده شده‌اند و هم‌اندیشی‌ها و هماهنگی‌شان، بیش از همین نشست‌های رسمی نیست. این امر به آن معنی است که ما با یک اجتماعِ معنادار و هویّت‌مند روبرو نیستیم که چیزی از قبیل خط‌های منقطع، آنها را به یکدیگر پیوند داده باشد. ماهیّت تکه‌تکۀ این شورا، مانع تحرّکات جمعی و یکدست آن می‌شود و آن را از حالت چریکی و فعّال و اثرگذار، دور می‌کند. به‌بیان‌دیگر، با یک قرارگاه روبرو نیستیم که خود را در معرکۀ جنگ بداند و بخواهد در قالب یک طرح مشترک، وارد میدان بشود و نیروها را بسیج کند. آدم‌های نچسب و ناهمخوان، در یک جمع قرار گرفته‌اند تا بر اساس «توافقات حداقلی» و «اشتراکات مرزی»، احکامی را صادر کنند، درحالی‌که تعارفات و ملاحظات، موجب می‌شود که نزاع‌ها و اختلاف‌ها پنهان نگاه داشته‌شده، آشکار نشوند، اما اگر چنین نبود، تنش‌ها و تضادهای بنیادی، عیان می‌شدند. فقر هم‌دلی و هم‌معنایی، شورا را قطعه‌قطعه کرده و کارکردهای تاریخی‌اش را به فراموشی سپرده است. این هویّت «چندتکه» و «به‌هم‌سنجاق‌شده»، حرکت و خیزش و حرارت و جنبش نمی‌آفریند. 3️⃣. هر که عالم و محقّق و مدرّس و صاحب‌کرسی و نظریه‌پرداز و متفکّر و فاضل و فرهیخته و نخبه باشد، قادر نیست تنها با تکیه بر این خصوصیّت، گره‌گشا باشد. اوضاع و احوال فرهنگ، تابع کسانی با این اوصاف نیست که حضورشان در آنجا، علاج دردهای فرهنگی باشد. فرهنگ، محتاج ترکیب «متفکّر» و «مصلح» است و نه متفکّر به‌تنهایی. مطهری در آثار خویش، به‌درستی میان این دو، تمایز نهاد و نشان داد که وضع اجتماعی و تاریخی، وابسته به اصحاب تفکّر نیست و فقط آن دسته از متفکّرانی که میدان‌نشین و عینیّت‌گرا هستند و بدین سبب، مصلح خوانده می‌شوند، توان تحوّل بیرونی را دارند. این ترکیب، همان است که در شخص امام خمینی، تحقّق یافت؛ همچنان که خودِ مطهری، مصداق این سخن است. ازاین‌رو، رهبر معظم انقلاب اصرار داشتند که باید افزون بر «مطهریِ قم»، «مطهری ِتهران» نیز بود. بعضی در حوزه و دانشگاه، ساکن هستند و از عینیّت سیاسی و اجتماعی، گریزان. تدریس می‌کنند و می‌نویسند، اما نه در نسبتِ با وضع تاریخی و اجتماعی. دغدغه‌های انتزاعی دارند و در پی مراتب و درجات علمی هستند؛ بی‌آن‌که علم و فضل‌شان، نسبتی با جامعه داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان با حوزویان، به همین آسیب اشاره کرده و از «علم» و «تبلیغ» گفتند و نشان دادند که در دورۀ کنونی، علم بر تبلیغ، ترجیح یافته و جامعه به فراموشی سپرده شده است. ازاین‌رو، روحانیّت دچار افول مرجعیّت اجتماعی و عینی شده است. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷