eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.2هزار دنبال‌کننده
810 عکس
240 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه‌ی تفکر و نوآوری نگاه در یکی از برنامه‌های فصل پاییز خود، پرونده‌ای گشوده برای بازخوانی آثار متفکران انقلاب اسلامی که پیگیری این پرونده به علاقمندان به مطالعه‌ی آثار بزرگان توصیه می‌شود. 🔴در عکس‌نوشته‌ها توضیح بیشتری درباره‌ی "چرایی و چگونگی" این پرونده با عناوین ذیل را مشاهده می‌کنید: 🔺چرا بازخوانی؟ 🔺چه موضوعاتی متن‌خوانی می‌شود؟ 🔺سراغ چه آثار و متفکرانی می‌رویم؟ 🔺معرفی آثار منتخب فصل پاییز! 🔰«آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر» 🌐سایت: http://schoolnegah.ir 🔗شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی: @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی مدرسه‌ تفکرونوآوری‌نگاه بخش اول: 🔶️ همه‌ی ما هر کدام به نوعی در سودای ساخت آینده‌ای مطلوب، تمام زیر و بم زندگی خود را سامان می‌دهیم. ورای تلاش‌های ساختارهای رسمی که سعی دارند، «نسیه آینده مطلوب» را برای ما نقد کنند، سهم ما در ساختن "آینده مطلوب" چیست؟ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی مدرسه‌ تفکرونوآوری‌نگاه بخش دوم: 🔶️ اگر کمی با دقت و حتی وسواس بیشتری به زندگی نگاه کنیم، کلیشه‌های ذهنی بسیاری را می‌بینیم که اجازه یک قاب‌بندی جدید برای نظراندازی به زندگی را نمی‌دهند. پس باید از شکستن کلیشه‌ها آغاز کرد و به "تلاوت تکرارها" پایان داد. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی مدرسه‌ تفکرونوآوری‌نگاه بخش سوم: ؟ 🔶️ مدرسه نگاه، اندیشکده، پژوهشگاه و حتی مرکز نوآوری و مدرسه‌ی آزاد علوم انسانی نیست! زیرا مدرسه نگاه به دنبال لنزی میگردد که پروداکشن عظیم تاریخ و جبهه‌بندی وسیع آنرا نمایان سازد. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی مدرسه‌ تفکرونوآوری‌نگاه بخش چهارم: ؟ 🔶️ همه‌ی ما وقتی بخواهیم در جمع دوستانه، شخصی را به افراد دیگر معرفی کنیم، ابتدا از اسم و فامیل او می‌گوییم و سپس از اینکه چه نسبتی با ما دارد؛ زیرا همین اندک‌ها در توضیح شخصیت حقیقی کار ما را راه می‌اندازد. اما در معرفی نهادها و شخصیت‌های حقوقی نمی‌توان به اسم و نسبت‌ها اکتفا کرد، چون چیزهای بیشتری برای دانستن لازم است؛ مثل چی؟ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی مدرسه‌ تفکرونوآوری‌نگاه بخش پنجم: ... 🔶️ حالا که تا اینجا با ما همراه بودید، نوبت آن رسیده به شما بگوییم، بای بسم الله‌ کاری است که مدرسه نگاه برعهده گرفته. پس! بسم الله الرحمن الرحیم ... . آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«شذرات‌المعارف، طرحی از جامعه مطلوب شیعی است» درسگفتار مدرس: استاد فلاح‌شیروانی و شروع دوره: ۲۳ آبان‌ماه(۴ جلسه ۷۵ دقیقه‌ای) به مدت ۴ هفته 📆 ساعت‌برگزاری: ۱۶ الی ۱۷:۱۵ 🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ لینک‌ ثبت‌نام: https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4591 آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 http://eitaa.com/sch_negah
⁉ آیا می‌دانید چه حوادثی در جهان و چه نیازهایی در میان دولت‌ها و انسان‌ها پدید آمد که برای تحلیل آن حوادث و رفع آن نیازها به سمت ساخت دانشی به نام «علوم اجتماعی» رفتند؟ آیا تا به حال از فیزیک اجتماعی چیزی شنیده‌اید؟ درباره ربط علوم طبیعی مانند فیزیک به علوم اجتماعی چطور؟ آیا از ایدئوگرافیک و نوموتتیک چیزی شنیده‌اید؟ یا مثلا می‌دانید منطق مکانیک سماوی چه ارتباطی با جهان اجتماعی داشت؟ ✅ پیش از آنکه بگویید «اصلا دانستن و شنیدن این حرف‌ها چه اهمیتی دارد؟ مگر همه باید همه چیز را بدانند؟» من به شما بگویم ده‌ها سوال دیگر را هم می‌توان به این لیست افزود و می‌توان از کلمات و واژه‌های نامانوس زیادی بهره برد تا بگوییم اگر کسی دنبال یافتن پاسخ برای پرسش‌های مهم در حوزه علوم اجتماعی است باید روند ساخت این علوم را بشناسد. 💬 اما برای آنکه کار را به همین مقدار ضرورت‌سازی رها نکنیم، خوب است که قدری از روزگار تولد علوم اجتماعی و همچنین زایشگاهی که بستر این تولد بوده است حرف بزنیم. 1⃣ ماجرای تولد علوم اجتماعی بیخ‌وبن‌های پیچیده‌ای دارد، اما ترجیح ما این است که به نزدیک‌ترین رویدادها از موعد تولد علوم اجتماعی بپردازیم. قصه از آنجا شروع می‌شود که نیاز دولت مدرن به دانش دقیق‌تری که تصمیم‌هایش را بر آن بنا کند، به ظهور شاخه‌ها و دسته‌های جدید دانش در قرن هجدهم منجر شد، اما این شاخه‌های جدید دانش هنوز فاقد تعاریف و پیشگامان معینی بودند. فیلسوفان اجتماعی از «فیزیک اجتماعی» سخن گفتند و متفکران اروپایی وجود انواع مختلفی از نظام‌های اجتماعی در جهان را تصدیق کردند و به رسمیت شناختند. 2⃣ در چنین بستر اجتماعی-تاریخی بود که دانشگاه در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نزودهم به مثابه نهاد اصلی تولید دانش احیا شد؛ چرا که دانشگاه از قرن شانزدهم به بعد و به این دلیل که قبل از آن پیوند بسیار نزدیکی با کلیسا داشت، نهادی روبه موت بود. این احیا در واقع بدان علت بود که مورخان و متخصصان ادبیات و فلسفه روم و یونان و محققان ادبیات‌های ملی، از دانشگاه به منزله‌ی ساختاری برای کسب حمایت دولت از کار پژوهشی‌شان بهره ببرند. 🔻 آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
3⃣ از سوی دیگر جهان با سرعت تمام به این سمت می‌رفت که حاکمیت مردم در آن به یک هنجار تبدیل می‌شد. در این دوره بسیاری برای محدوسازی دامنه تغییر اجتماعی استدلال می‌کردند که راه حل، در سازماندهی و عقلانی‌سازی تغییر اجتماعی است. اما اگر کسی می‌خواست تغییر اجتماعی را سازماندهی و عقلانی سازد، می‌بایست ابتدا آن را مطالعه می‌کرد و قواعد حاکم بر آن را می‌فهمید. اینجا بود که نیازی عمیق به علوم اجتماعی پدید آمد. 4⃣ در قرن نوزدهم رشته‌های مختلفی برآمدند که طیفی از مواضع معرفت‌شناختی مختلف را در برمی‌گرفتند. در یک سر طیف ریاضیات قرار می‌گرفت و کمی پایین‌تر از آن علوم طبیعی(فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی) و در سر دیگر طیف علوم انسانی(هنر و ادبیات) خودنمایی می‌کرد. در میانه‌ی علوم طبیعی و علوم انسانی، مطالعه‌ی واقعیت‌های اجتماعی جای گرفت که با دو رویکرد ایدئوگرافیک و نوموتتیک به کار خود ادامه داد که در دوره مفصلا آن را خواهید شنید. 5⃣ در نهایت ایجاد رشته‌های متعدد علوم اجتماعی بخشی از تلاش عمومی قرن نوزدهم برای تولید و پیشرفت دانش «عینی» درباره «واقعیت» بر پایه‌ی یافته‌های تجربی در تمایز با تامل یا نظرورزی بود. هدف هم فراگرفتن حقیقت بود نه ابداع یا شهود آن. فرآیند نهادی این نوع فعالیت دانشی هرگز ساده و سرراست نبود؛ مثلا در ابتدا روشن نبود که این فعالیت دانشی باید یگانه باشد یا می‌بایست مطابق آنچه بعدها رخ داد به چندین رشته تقسیم شود. همچنین در آغاز مشخص نبود بهترین مسیر برای چنین دانشی چیست؟ 6⃣ این «نهادینه شدن علوم اجتماعی» در کجا رخ داد؟ پنج منطقه اصلی برای فعالیت‌های علوم اجتماعی در قرن نوزدهم وجود داشت: بریتانیای کبیر، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا. 7⃣ پنج رشته اصلی علوم اجتماعی چه بودند؟ تاریخ، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و انسان‌شناسی. درباره هرکدام از این رشته‌ها و علت اینکه چرا وارد علوم اجتماعی شدند و یا اینکه چه نیازهای سبب ایجاد این رشته‌ها شد، حرف بسیار است که شنیدن قصه‌هایش را به دوره «پیدایش و تکوین علوم اجتماعی» حواله می‌دهیم. 8⃣ البته رشته‌ی شرق‌شناسی هم می‌تواند به لیست رشته‌های علوم اجتماعی اضافه شود لکن اهالی رشته شرق‌شناسی آگاهانه خود را به مثابه جزوی از علوم اجتماعی درنظر نگرفته‌اند. چرا؟ بماند. همچنین جغرافیا و روان‌شناسی و حقوق هم در میان این فهرست جای نگرفته است. باز هم می‌پرسید: چرا؟ باز هم می‌گوییم: بماند. بماند تا در دوره استادان اهل فن با بهترین بیان، بحث‌ها را برای شما روایت کنند. 🔺پ.ن: البته ناگفته نماند که این روایت از ساخت علوم اجتماعی یکی از روایت‌های پیدایش و شکل‌گیری علوم اجتماعی است که مبتنی بر نگاه والرشتاین شکل گرفته است. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
◀️ درسگفتار : فلاح‌شیروانی 🔻 شذرات المعارف، طرحی اجمالی از ولایت فقیه میزان علاقه مرحوم امام به استاد شاه‌آبادی به‌قدری است که می‌فرمودند اگر ایشان ۷۰ سال تدریس می‌کردند من در درس ایشان حاضر می‌شدم. کتاب شذرات در دوران اختناق رضاخانی به رشته‌ی تحریر درآمده است. این کتاب مشتمل بر ۶ شذره است که در آن به آسیب‌شناسی وضعیت مسلمین، مرام اسلام، جامعه‌ی اخوت ایمانی، فطرت، برزخ و معاد و شرکت مخمس پرداخته شده است. ایشان اسباب ممرضه جامعه‌ی مسلمین را ۴ مورد می‌دانند: غرور، یاس، افتراق مسلمین و نداشتن بیت المال. مهم‌ترین سبب، جهل به مرام اسلام است. طبق مفاد حدیث ثقلین مرام اسلام عبارت است از حکومت مطلقه‌ی قرآن و ولایت مطلقه‌ی امام معصوم(ع). مهم‌ترین آسیب غرور این است که موجب سکون جامعه شده و جامعه از حرکت می‌ایستد. از نظر ایشان غرور اقسامی دارد: غرور به حقانیت، غرور به شفاعت، غرور به حیات دنیوی و غرور به حیات دنیوی به معنای مرعوب شدن مقابل غرب است. این مرعوب‌شدن است که حیات ما را به حیاتی ذلیلانه تبدیل کرده است. شذرات یک طرح اجمالی از ولایت فقیه است. لذا با تحلیل و توسعه‌ی آن به‌راحتی می‌توان به نظریه مرحوم امام رسید. 🕟 دوشنبه ها ساعت ۱۶ الی ۱۷:۱۵ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
◀️ درسگفتار : دکتر مهدی معافی 🔻 هم‌زادی علوم اجتماعی مدرن با دولت مدرن حداقل سه روایت از تاریخ علوم اجتماعی وجود دارد. در نخستین روایت که روایت تخصصی یا رشتگانی است، وجود رشته‌های دانشگاهی را مفروض می‌گیرد. در روایت دوم که با نگاه انتقادی به سمت آن رفته‌ایم، روایت معرفت‌شناختی است که با آن تحت عنوان فلسفه علوم اجتماعی آشنا هستید. روایت سوم، روایتی تاریخی و موقعیت‌مند از علوم اجتماعی است که تحولات فکری علوم اجتماعی را در پیوند با تحولات عینی در جامعه، دولت و نظم سیاسی می‌بیند. در این روایت خواهیم گفت که دولت مدرن و علوم اجتماعی هم‌زادند. براساس این روایت با چهار دوره مواجه هستیم: دوره اول، دوره‌ی فلسفه‌های سیاسی و اخلاقی و دانش‌اجتماعی کل‌گراست. در این دوره صورت‌بندی رشته‌ها به شکلی که امروز پذیرفته شده است، هنوز وجود ندارد. هابز، روسو و حتی تا حدودی کنت در این دوره تعریف می‌شوند. در این دوره نظم سیاسی کهن که تحت تأثیر اللهیات مسیحی بوده، به‌هم ریخته و نظم جدیدی با شکل‌گیری دولت_ ملت‌ها(۱۶۴۸) در حال ایجاد است. لذا تلاش متفکرین این دوره فهم مختصات کلی این نظم نوینی است که در حال شکل‌گیری است. دوره دوم، دوره‌ی علوم اجتماعی رشتگانی و نهادینه شده است. این دوره مربوط به زمانی است که بافت اجتماعی دولت‌های ملی در حال تغییر و دگرگونی است و ما با پدیده‌ی شهری شدن، تغییرات بافت جمعیتی و شکل‌گیری صنایع بزرگ مواجهیم. لذا آن علوم اجتماعی کل‌گرا نمی‌تواند پاسخ‌گوی بحران‌هایی باشد که در این دوره به تبع این دگرگونی‌ها ایحاد شده است‌. در این دوره است که دانشگاه پژوهشی و رشته‌های تخصصی شروع به پیدایش می‌کند. پیدایی لفظ دیسیپلین و دپارتمان، مربوط به این دوره(قرن ۱۹) است. دوره سوم، دوره‌ی چند رشتگی، میان‌رشتگی و پسارشتگی است. دوره چهارم هم دوره‌ی فرارشتگی است مانند چیزی که از آن به علوم اجتماعی فرونتیک تعبیر می‌شود. این دوره، دوره جهانی شدن، افول دولت‌های ملی و ظهور بحران‌های جهانی است. لذا شاهد یک بازآرایی جدید در علوم اجتماعی هستیم. 🕟 دوشنبه ها ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah