🔰مادرانگی؛ گوهر مفقود در جامعه ایران
🔻 بخشهایی از پنجمین گفتگوی اختصاصی مدرسه نگاه در فاز اول پرونده #هویتایرانامروز با #دکترمهدیناظمی، پژوهشگر فلسفه و سینما را در ادامه بخوانید.
💠 پرسش از جایگاه دین و مذهب در نسبت با اقتضائات زندگی مدرن در اواخر عصر قاجار به بحرانی تبدیل شده بود که موجب پیدایش قرائتهای نوظهور مذهبی مثل بهائیت، کسروی و سنگلجی شد و در زمان پهلوی با روشنفکرانی مثل زرینکوب، رسما ادبیاتی برای تفکیک ایران از اسلام پیدا کرد که به دنبال گذشتهای بدون دین برای ایرانیان میگشت تا خاطرهسازیِ جدیدی برای ما رقم زند. نهایتا در دورهٔ پهلوی تفکیک ایرانیت از اسلامیت به باور عمومی مبدَّل گشت.
💠 فرهنگ مادرانه راه عبور جامعه در دورههای بحرانی خود است. مادرانگی فرهنگی، خانوادهی بحران زده را به تأمل، صبر و رواداری دعوت میکند. این روحیه و نحوهی تعامل، امکان زیستِ اعضای خانواده را در کنار هم فراهم میکند. اگر مادرانگی فرهنگ نباشد، بحران ما را نابود میکند.
💠در بحرانها و اغتشاشات باید فرهنگ صبر و سلم را گسترش داد و جامعه را متقاعد کرد که دوگانهی مزدور یا انقلابی، تفسیر درستی از وضعیت ما نیست.
💠 شهریار شاعر مادرانگی بود. وی متوجه وضعیت بحرانی فرهنگ ایران در این مقطع تاریخی شده بود و راه برونرفتِ کوتاهمدتی هم برای آن نمیدید، فلذا سعی در مادرانگی کردن برای فرهنگ ایران داشت.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 موفقیت در عرصه «واقعیت» و ناکامی در «روایت»
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با #حجتالاسلامدکتررنجبر پیرامون:
1⃣ موقعیت ژئوپلیتیک ایران در جهان و منطقه
2⃣جایگاه ایران در جهان قبل و بعد از انقلاب اسلامی
3⃣ مقاومت اسلامی و افول آمریکا
📽 ویدئوی کامل این گفتگو، بزودی در نگاه
#واگویه
#بینالمللومنطقه
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گزیده_درسگفتار
🗓جلسهسوم
درسگفتار: #بازخوانیکتابحکمتتاریخ
مدرس: استاد #احمدرهدار
🔰تولید نظریهی فلسفه تاریخی، علاوه بر توصیفِ حرکت تاریخ، به تجویز و راهِ ایجاد حرکت تاریخ نیازمند است.
🔸 استاد رهدار در این جلسه ضمن تبیین محتوای کتاب، خوانشی انتقادی از آن ارائه دادند:
🔻کتاب «حکمتِتاریخ» نوعی «الهیات تاریخی» و تبیین «تاریخ قدسی» است که از دریچهی کتاب و سنت به توصیف حرکتِ تاریخ میپردازد. ادبیات کتاب در عین اتکاء به سنت کاملا بدیع است و در روزگاری که همه در اسارت اصطلاحات علوم جدید هستند، با ادبیاتی که ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد به بحث میپردازد.
🔸 ورود به فلسفه تاریخ از دریچهی علم کلام و سنت شیعی، در تحقیقات امروز بسیار کمرنگ است. تفاوتِ بازگشت به سنت در اندیشه شیعی با سلفیت در اهل سنت در نگاه به گذشته است که تشیع برخلاف اهل سنت که عقب گرد می کنند، با نگاه به گذشته، به دنبال ارتقاء امروز و فردا است.
🔻 این کتاب صرفا به توصیف حرکت تاریخ پرداخته، لکن فیلسوف تاریخ باید علاوه بر توصیف به تجویز و راه ایجاد حرکت در تاریخ بپردازد. به همین دلیل، کتاب یک نظریهی کاملِ فلسفهی تاریخی ارائه نمیدهد. مثلا مفهومی مانند "ابتلاء" که از محرکاتِ اصلی تاریخ هستند مغفول مانده است. همچنین کتاب به جنبههای اجتماعی قصص انبیاء مانند حکومت حضرت سلیمان و یوسف که در "تبیین پایان تاریخ" و "حکومتِ امامزمان" تاثیر مهمی دارد، کمتر پرداخته و بیشتر به جنبههای فردی زندگی انبیاء توجه نموده.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴زنده | درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸استاد: سیدمحمدمهدی میرباقری
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴زنده | درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸استاد: سیدمحمدمهدی میرباقری
#پروندهبازخوانی
#گزارشتصویری
🔰 دومین جلسه درسگفتار بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱
مدرس: #آیتاللهسیدمحمدمهدیمیرباقری
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 ماجرای شهرسازی در ایران
🔸 مروری بر روند تبدیل زمین و مسکن به کالای سرمایهای تا پیدایش اختلاف طبقاتی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده زیستشهرهای نوین مولد ذیل پرونده ایدههایی برای پیشرفت ایران با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکتررئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم را میخوانید.
💠 سال ۱۳۲۰ شمسی، نقطهی عطف شهرسازی در ایران است که محمدرضاشاه به دنبال سیاست مدرنیزاسیون پهلوی اول، شهرسازی را متحول نمود. پس از آن، با عمودی و انبوهسازیهای دهه ۳۰ و تصویب قانون تملک آپارتمان و قانون نوسازی، تسریع و تثبیت شد. شهرکسازی در اطراف شهرهای بزرگ در دهه ۴۰، ایده شهرهای جدید دهه ۶۰، مسکن های حداقلی دهه ۷۰، مسکن مهر دهه ۸۰، مسکن اجتماعی دهه ۹۰ و سیاست نهضت ملی مسکن در روزگار کنونی، همه در امتداد همان اتفاق دهه ۲۰ هستند.
💠 نتیجه سیاست پیش گفته، سرمایهای شدن زمین و مسکن بود که اختلاف طبقاتی شدیدی را رقم زد و سیاستگذاران برای حل این چالش، سراغ ازدیاد عرضه رفتند تا از این طریق قیمت مسکن را متعادل سازند و بدین منظور تراکمفروشی توسط شهرداریها آغاز شد. اما چون مسکن کالای سرمایهای بود با عرضهی فراوان، قیمت مسکن نهتنها کاهش پیدا نکرد که افزایش چشمگیری یافت. همچنین رفتهرفته سود شهرداریها از این تراکمفروشی به نفع سرمایهداران کاهش پیدا کرد که این نوعی یارانه شهرداریها به سرمایهداران به حساب میآید.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 ماجرای شهرسازی در جهان
🔸 چکیدهای از روند تحولات شهرسازی و معماری از دوره پیشاشهرسازی تا پساپست مدرنیسم
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده ««ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترشکوهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را میخوانید.
💠 پیشاشهرسازی: تحولات شهری پس از انقلاب صنعتی در اروپا منجر به تغییر بورگ به سیتی و اضافه شدن ماشین به شهر شده بود. شهرهای صنعتی وضعیت فقر، بهداشت و محیط زیست را بدتر از پیش کرده بودند، فلذا دو جریان در نقد شهر صنعتی شکل گرفت؛ ترقیگراها بر لزوم استفاده بیشتر از صنعت برای شهرسازی تأکید داشتند و فرهنگگرایان راه حل را در گذشتهای که شهرها صنعتی نبودند دنبال میکردند. اما با پشتیبانی دولت از ترقیگراها، روند صنعتی شدن شهرها با سرعت بیشتری پیگیری شد.
💠 مدرنیسم: در این دوره چون معماری را سازنده سبک زندگی میدانستند، معمارها در رأس هرم قدرت قرار گرفتند. شعار مدرنیستها «خانه ماشین زندگی است» و سپس «خانه سلول است» بود.
💠 پست مدرنیسم و پساپست مدرنیسم: اینجا نگاههای آرمان شهری و متمرکز، به نگاههای غیرمتمرکز و ضدآرمانشهری رسید و بعدها مواجهههای انتقادیای با دوره پست مدرن شد که موجب پیدایش دوره پساپست مدرن گشت.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فضا، کالبد و عاملیت زنانه
🔸 تأثیرات پیدا و پنهان معماری و شهرسازی بر کاهش عاملیت زنان
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده ««زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترمنصوری عضو علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران را میخوانید.
💠 عاملیت زنان در گذشته با محوریت خانه رقم میخورد. شهرهای مستور، قدرت عاملیت زنان در خانه را دوچندان میکرد.
💠 با تغییر کالبد شهر و خانه، عاملیت زنان دستخوش تغییر گشت؛ کاهش مساحت خانهها، با سلب قدرت مانور زنان، آنها را به صحنهی جامعه کشاند، نابودی مفهوم محله که وطنی کوچک فهمیده میشد، محیط تفریح و کار زنان را از بین برد و آپارتماننشینی، حریم خصوصی را خدشه دار کرد تا زیست عفیفانه زنان سختتر شود.
💠 چگونگی تأمینِ عاملیتِ مولّدانهِ زنان در عین توصیه به خانهنشینی و مستور بودن آنها بهعلاوهی مکشوف بودن شهرهای کنونی که اصرار بر عریانی همه چیز دارند، بخشی از چالشهایی است که شهرسازی برای تأمین عاملیت زنان با آن مواجه است.
💠 دست برداشتن از تراکمسازی و کمک به بهینه کردن سازهها به نحوی که جنسیتمدار باشند و به عاملیت زنان در نقش مادری و همسری کمک کنند، از جمله راههایی است که برای کاهش چالشهای مذکور ضروری مینماید.
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 فضا، کالبد و نظریه اجتماعی
🔸 تعارضِ طبیعت و صناعتِ جامعه در ایران و زایش بیماری دوقطبی اجتماعی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #حجتالاسلاممهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی را میخوانید.
💠 خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طبیعتِ جامعه، حقیقت اصلی آن است و اگر طبیعت جامعه محبت باشد، قوانین و صناعت جامعهی متغلبه در آن کارایی ندارد. جامعه استیلاء طبیعت را بر فرمانده و فرمانبردار نهاده است و جامعه بازار طبیعت سودمحوری را پدید آورده، اما ظاهراً درستترین طبیعت برای جامعه محبت است و استفاده از صناعت جامعه استیلاء یا بازار در این جامعه کارایی ندارد.
💠 فضای شهری که متناسب با جامعه مصرفی و سرمایهداری طراحی شود، قناعت را تحقیر و مصرفگراییِافراطی یا اسراف را تمجید میکند و در نتیجه یک شهروند دچار نظامهای ارزشی مختلفی میشود؛ از سویی فرهنگ متعالی دینی او را به ارزشهای دینی و اخلاقی توصیه میکند و از سوی دیگر کالبد شهری و فضا او را به مصرفگرایی میکشاند. نتیجه آنکه این انسان و جامعه دچار بیماری دوقطبی شده و فرو میریزد.
💠 ما در نظریه اجتماعی خود قائل هستیم که جامعه، طبیعتِ محبت دارد و باید روابط عمودی خود را بر مبنای ولایت و روابط افقی خود را بر مبنای اخوت شکل دهد.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 موافقان و مخالفان بلندمرتبهسازی چه میگویند؟
🔸 مروری بر عوامل شکلگیری بلندمرتبهسازی، دلایل موافقان و مخالفان و راهکارهای رفع آسیبهای بلندمرتبهسازی
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترعمرانزاده، رئیس پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین (ع) را میخوانید.
💠 برخی دلایل موافقان بلندمرتبهسازی
۱.راهحل طبیعی برای اسکان مردم و پاسخ به رشد جمعیت شهرهای بزرگ
۲.صرفهجویی در هزینه ساخت و کاهش قیمت تمام شده هر واحد مسکونی
۳.صرفهجویی در استفاده از زمین
۴.امکان استفاده بیشتر از زمین خصوصا در مراکز شهرها و مناطق پرتراکم
۵.صرفههای اقتصادی ناشی از تجمع
۶.تامین بهتر امنیت و خدمات برای ساکنان
💠 برخی دلایل مخالفان بلندمرتبهسازی
۱.جداسازی انسانها از یکدیگر و ایجاد زمینهی وقوع جنایات
۲.تنزل کیفیت زندگی شهری
۳.عدم تناسب با ارزشها و سنتهای قدیمی در کالبد و سیمای شهرها
۴.تنزل مفهوم مسکن به عنوان محل آرامش خانواده
۵.ایجاد تراکم بیش از حد و ازدحام جمعیت در مناطق شهری خاص و افزایش ترافیک
۶. افزایش تنشهای اجتماعی بهعلت عدم هماهنگی گروههای قومی و نژادی مختلف
۷.کاهش حریم سکنه
۸.انزوای اجتماعی و آسیبهای هویتی
۹.ایجاد اخلال در عملکرد کامل واحدهای اجتماعی مهمی چون خانواده و محله
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰ابرشرکتهای سرمایهداری و استعمار ملتها
🔸مروری بر وضعیت اقتصاد سرمایهدارانه در ایران و تجارب ضد سرمایهدارایِ موفق در جهان
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #مهندسکمالی، مدیر عامل موسسه خانه کار و مدیر اجرایی اندیشکده زیست شهر را میخوانید.
💠 برخی تجارب جهانیِ موفق و ضد سرمایهداری در عرصه اقتصاد:
🔻۳۷% ساعتسازی لاکچریِ سوئیس در کارگاه های زیر ۵ نفر انجام میشود.
🔻۹۹/۰۶% از بنگاههای آلمان خانوادهمحور هستند؛ با این کار تمام دانش و مهارت یک حرفه در خانواده تثبیت میشود.
🔻۷۰% توپهای فوتبال در کارگاههای کوچکمقیاس پاکستان تولید میشوند.
🔻در جهان حدود ۲۹۰۰ کارخانه و کارگاه ماشینسازی داریم که در مراکز کوچکمقیاس به تولید مشغولند.
💠 از منظر آیتالله جوادی دو نوع توسعه وجود دارد؛ توسعه کوثری که کسی اجیر دیگری نیست و هر کسی برای خود کار میکند. دیگری اما توسعه تکاثری است که یک نفر بهعنوان اصل وجود دارد و مابقی اجیر آن هستند و این نوع اخیر در اسلام بسیار مذموم است.
💠 برخی از ضرورتهای تحقق توسعه کوثری عبارتند از:
🔻تولید غیرمتمرکز
🔻تنظیم چرخه دانشی مبتنی بر RND وقف؛ یعنی دانش فقط مختص به چند کمپانی بزرگ نباشد تا از طریق آن به بدنه جامعه تزریق شود.
🔻نظام تولید احسانبنیان
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰مقدمهای بر ایده زیستشهرهای نوین مولّد بهعنوان الگویی همافزا
🔸 ضرورت تسهیلگریِ جریان محبت اجتماعی در شهرسازی ایرانی_اسلامی از نظر تا عمل
🔻۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #دکترجهانبخش، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان را میخوانید.
💠 انتزاعی دیدن امور، اصلیترین مشکلی که پدید میآورد همین است که با گفتن شهر، شهر است و برای بودایی و مسلمان یکسان است، ما را به دام تکنوکرات بودن میاندازد. درحالیکه شهر به عنوان یک کالبد، بایستی تناسب با محور فرهنگ مورد مطالبه داشته باشد.
💠در طرحهای TOD که به عنوان نسخهای برای رفع آسیبهای شهرسازی استفاده میشود، عموما با پهنهبندی تفکیکی مواجهیم که محل اسکان را از محل اشتغال و تفریح جدا میکند و در نتیجه شکلی از آمایش سرزمینی را پدید میآورد که متناسب با محورهای فرهنگی جامعه بازار است. یعنی در راس جامعه، سرمایهداران مینشینند و سودجویی و رقابت تسهیل میشود.
💠با ترکیب کردن محل اسکان، اشتغال، تفریح و ساخت خانههای دارای کاربریهای متعدد، آمایش سرزمینی متفاوت شده و زمینه برای اجرای فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت محبت تسهیل میشود.
💠ما با محاسبه سرعت و هزینه به این نتیجه رسیدیم که افقیسازی نسبت به عمودیسازی به مراتب ارزانتر و با سرعت بیشتر قابلیت اجرا دارد.
✍️گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔@sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
#نوروز۱۴۰۲
#مهارتورم_رشدتولید
باعرض تبریک سال نو وتقارن بهارطبیعت و بهارمعنویت سالی پرازبرکت، موفقيت و آرامش برای شما عزیزان آرزو داریم.
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
@sch_negah
🔰مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن
⏱زمان مطالعه: ۳ دقیقه
🔻در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هماکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل میشود.
تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که میتواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمیسازی را نیز میسر نمود.
هماکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد:
🔸 اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمیتواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهشهای معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاریهای مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکنسازی، با توجه به ارزش افزودهای که به دنبال دارد، زمینهساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها میشود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهههای گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهههای اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی.
🔸 ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمیسازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر میشود. این نوع مردمیسازی میتواند منتج به مهار نقدینگی و جمعآوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر بهسزایی در کاهش نرخ تورم خواهد داشت. اما روشهای فعلی و عرضه قطرهچکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوهسازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبکزندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمیسازی نیز میباشد؛
لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکنهای جدیدالإحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبکزندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزودهای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبکزندگی اسلامی ایجاد میکند، به پدیدهای فرهنگی ارتقاء مییابد.
🔸 ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودیسازیها و انبوه سازیهای قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوکهای چندخانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها میتواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژههای مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشدهاند)؛ لذا این روش میتواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا دهها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است.
🔻یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان میبرم که چنین فرمودند:
"بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدیگری افراطی دولت است. دولت تصدیگری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقهمندان به سرنوشت کشور توصیه میکنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چارهاندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد".
باتوجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودیسازیها و انبوهسازیها با مردمیسازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی میتواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟
✍محمدمنانرئیسی
🆔@baladetayyeb
🆔@sch_negah
🔰 تعطیلاتِ عیدانه و مطالعاتِ شبانه
💢 ما هرچقدر هم که اهل مطالعه کتابها، خواندن مقالات و یا رصد اطلاعات باشیم، اما در ایام عید و تعطیلات، محذورات متعددی سراغمان میآید تا کیفیت مطالعات ما را فروبکاهد، زمان ما را ضیق کند، دقت ما را تقلیل دهد و نهایتا ما را بیزار از کار علمی یا فکریِ جدی کند. در این بین اما شبها شاید فرصت و خلوتی پیدا شود تا بتوانیم با بهرهگیری از #چکیدهمحتواهایی که حرف آخرشان را سریع و ساده به ما ارائه میکنند، میانبری برای وصل شدن به ساحت علم و اندیشه بزنیم و این کندهشدگیِ خودمان از ساحت علم و اندیشه در تعطیلاتِ عیدانه را جبران کنیم.
💠 بههمین منظور ما در مدرسه نگاه سعی کردیم در این تعطیلاتِ عیدانه برای شما عزیزان فهرستهای تفصیلیای را طراحی کنیم تا از طریق آنها بتوانید #چکیدهمحتوای دلخواه خودتان را سریع و آسان بیابید و به مطالعه یا تماشای آن بنشینید. همچنین با این فهرستها شما میتوانید بیش از پیش با ابعاد فعالیتهای ما در مدرسه نگاه آشنا شوید.
🔻 فهرستهای تفصیلی بهزودی منتشر خواهند شد ...
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir