#گزارش_تصویری
#روز_دوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
سهشنبه، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_درسگفتار
پوشش زنــان در عصــر قاجار
دکتر #مجیــد_دهقــان
🔰پوشش زنــان قاجــار به دلیل مواجهــه با دُوَل خارجی، به سمت یکشکــل شدن میرود.
🔻مهمتــرین مسئلهی اندیشــه دینی در ارتباط با زنان دورهی قاجــار، «حجــاب» است. برای فهم حجاب باید زنانگی، مردانگی و ارتباط این دو در فضای اجتمــاعی را درک کنیم. اولین و مهمترین منبــع ما در بحث پوشش زنان قاجــار، موزههای مربوط به پوشش زنــان قاجار و سفــرنامههای موجود از عصر قاجار است. عکسهای قدیمی موجود از اوایل دوره قاجــار و سفرنامههای آن دوره خبر از تنــوع پوشش در تهــران و سایر شهرهای بزرگ و همچنین روستاها و شهرهای کوچک میدهد و به مرور به دلیل مواجهه با دُوَل خارجی، پوشش زنان در تهران و شهرهای بزرگ به سمت یک شکل شدن میرود.
باور رایج این است که مسئله حجــاب از دورهی رضاخــان سیاسی شد، اما در واقــع سیاسیشدن مسئله حجاب از زمان اولیــن مواجه ایرانیان با دُوَل خارجی بوده است.
🔻به طور کلی مسئله زنان و حجاب از همان ابتدای آشنــایی با تجدد، از جمله مهمترین مسائل اندیشمنــدان دینی ما بوده است. مفهوم حجاب در دوره قاجــار با پهلوی متفاوت است، وقتی از حجــاب در دورهی قاجار صحبت میشود، منظور «پوشش صورت» و «خانهنشینی زن» است. نزاع اندیشمنــدان دینی قاجار تنها بر سر پوشش صورت است و به هیچ عنوان سخنی از پوشش بدن در این دوره مطرح نیست.
🔻تجددی که اندیشمند دینی آن دوره فهم میکند، تجددی است که با دین همراه است و دین آن را میپذیرد. اما اندیشمندان دینی مسئلهی زنان را استثناء میدانند و با ادلههایی از خود اندیشمندان غربی به این نتیجه میرسند که تمدن اروپایی در زمینه زنــان، ایدهی صحیحی ندارد؛ بنابراین اندیشه دینی در حوزه زنان ذیل اندیشه دینی سنتی قرار میگیرد و تحولات زنان در تجدد را برای جامعهی ایران نمیپذیرد.
زنانگی در اندیشه دینی آن دوره چندان مفهوم مطلوبی نیست و زن به ابــژهی جنسی زن تقلیل پیدا کرده است؛ البته نه به آن غلظتی که در مطالعات فمینیستی جدید آمده است، اما به طور کلی در معرض ارتباطات و آسیبهای جنسی است.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائــه و تحلیل آثــار زننگــار
🔸کتاب جریدهی فریده
🔸کتاب خاطرات تاجالسلطنه
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #معصــومه_فاطمی
نویسندهوپژوهشگر مطالعاتاسلامی زنــان
فردا؛ پنجشنبه ۱۵ تیــرماه، ساعت ۹ صبح
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائه و نقد دیدگـــاه
نقدوبررسی دیدگاه خانم افســانه نجمآبـــادی
ارائهدهنده:
سرکار خانم #زهــرهباقــریان
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
فردا؛ پنجشنبه ۱۵ تیرماه، ساعت ۱۰:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
دورهجامـعمستــوره ۲ ارائــه و تحلیل آثــار زننگــار 🔸کتاب جریدهی فریده 🔸کتاب خاطرات تاجالسلطنه
#معرفی_کتــاب| جریـدهی فریـده
«شکوفـه» از نخستین روزنـامههای ایــرانی بود که به انتشار طـرح و کاریکـاتور در مطبوعـات پرداخت و این نشان از شجــاعت و تیزهــوشی مدیر آن در سالهایی دارد که هنــوز مطبــوعات بهصـورت امــروزی تعریف دقیقی از تصویر و تأثیــر آن در ارتبـــاط با مخاطب نداشت.
بررسی این نشریه بدون توجه به سردبیـــر آن یعنی «مریم عمید» ملقب به مزینالسلطنه امکانپذیر نیست. مریم عمید دختر میرسیدرضیسمنانی ملقب به رئیسالاطباء، پزشک قشون ناصــرالدین شاه و خواهر میرزا ابراهیم عمیدالسلطنه؛ اولین نماینده سمنان و شاهرود در مجلس شورای ملی بود. مریم عمیــد با انتشار روزنـــامه شکوفه در زمینهی آمــوزش و آگــاهسازی زنان و دختــران تلاش میکرد.
کتــاب جریده فریــده به معــرفی بخشهای ثابت روزنامه شکوفه پرداخته و همچنین طــرحها و کاریکــاتورهایی از این روزنامه منتشــر کرده است.
این کتاب توسط نشـــراطراف به چاپ رسیده و به روزنامهنگـــاران، پژوهشگـــران تاریخ مطبوعات و رســـانهها در ایـــران و همچنین علاقهمندان به تاریخ، حقوق و جامعهشناسی زنان توصیه میشود.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#معرفی_کتــاب| خاطــرات تاج الســلطنه
با به جـریانافتادن خاطـرهنگاری در اواسـط عصـر ناصـری، زنــان هم سهم خود را در این زمینه ادا کردند. از مهمتــرین آثــار موجود، کتاب «خاطــرات تاجالسلطنه» است. این کتــاب قدیمیتــرین اثر خاطــرهنویس زن ایــرانی است که مکتوب شده است. تاجالسلطنه، دوازدهمین دختر ناصـرالدین شاه قاجار از مدافعــان انقــلاب مشــروطه و عضو انجمن حریت نســوان بود و علاقه خاصی به نوشتن خاطــرات خود داشت. بخشهایی از کتــاب خاطـرات تاجالسلطنه در سال ۱۳۶۲ با نظارت منصوره اتحــادیه و سیــروس سعدوندیان در تهران منتشــر شده است. او در این خاطرات، عقاید خود را درباره مشروطیت، حقــوق زنان، آزادی، بــرابــری و قانــون نوشته است.
کتــاب خاطــرات تاجالسلطنه دارای ارزش تاریخشنــاختی بسیاری است زیرا اطلاعات روشنی درباره ۵ سال آخــر سلطنت ناصــرالدین شاه و دربار ناصــری و مظفــری دارد و درباره رویــدادهای مهمی مانند واقعه رژی، قتــل ناصــرالدین شــاه، غارت خــزانه پس از او، سلطنت مظفرالدین شاه، نقش سیدجمــالالدین اسدآبادی و امین السلطـــان نوشته است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
دورهجامـعمستــوره ۲ ارائه و نقد دیدگـــاه نقدوبررسی دیدگاه خانم افســانه نجمآبـــادی ارائهدهن
«افســانه نجمآبـادی» نویسنده، پژوهشــگر و استاد رشته مطالعــات زنان، جنسیت و تاریخ دانشگــاه هاروارد است. او نوه شیخ هــادی نجمآبادی از روحانیان مشــروطهخواه است.
او سالها مدیر گروه مطالعــات جنسیت دانشگاه هاروارد بوده است. پژوهــشهای اخیــر این پژوهشگــر بیشتر بر روی بررسی شیوههای تاریخنگــاری جنسیت و سکســوالیته در تاریخ ایرانِ قرن نوزدهم و دوران معاصــر متمرکز است.
نجمآبــادی تاکنون تألیفــات و پژوهشهای بسیاری به زبان انگلیسی و فارسی منتشر کرده است. کتاب او با عنوان «زنــان سیبیلو و مردان بیریش؛ نگرانیهای جنسیتی در مدرنیته ایرانی» یکی از مهمترین آثار اوست که با نگــاهی جدید به تغییر مقــولات جنسیت و تمایلات جنسی بر اثر مدرنیته در عصــر قاجار میپردازد. کتاب «چرا شد محو از یادِ تو نامم؟» با ترجمۀ شیرین کریمی نیز دیگر کتاب اوست. بحث غالب مقــالات حاضر در این کتاب بازخوانی دوبــارۀ تاریخ برای یافتن رد و نشــان زنان در تاریخ معاصــر ایران و همچنین بررسی بازنماییهای میل زنــان در داستانهای شناختهشدۀ ایــرانی است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویری
#روز_سوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
پنجشنبه، ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲
ارائه و تحلیل آثار زننگار
سرکار خانم معصومه #فاطمی
نقد و بررسی دیدگاه خانم دکتر افسانه نجمآبادی
سرکار خانم دکتر زهره #باقریان
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مسـألهی غدیــر نقطه اوج ترکیب دیـن و سیــاست است.
غدیــر را فقط در حدّ یک نصــب یا معــرفی ســاده که پیغمبــر اکرم کسی را معــرفی کرد، تلقّی نکنیــد. البته پیغمبــر، امیــرالمؤمنین را در حضــور جمعِ چند ده هــزارنفری مسلمـــانها به خلافت منصــوب کرد... این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکـــار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمیماند. مســـأله این است که از دوران حضــرت آدم که رشته نبــوّتها و رســالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبـــوی در طول تاریخ تشکیل گردید، آن جایی که ترکیبِ بدیــع و شیــوای دین و سیــاست در اوج خود بهصورت یک سنّت ماندگــار درآید و هدایت جامعــه را تضمین کند، در قضیه غدیــر اتّفاق افتاد.
رهبــر انقـــلاب ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
عید غدیــر، عیدُاللّه الاکبَــر، عید امامــت و ولایتِ امیــرالمؤمنین علی علیــهالســلام بر همگی مبارک 🌸🌸🌸
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتار پوشش زنــان در عصــر قاجار دکتر #مجیــد_دهقــان 🔰پوشش زنــان قاجــار به دلیل مواجهـ
#گزارش_درسگفتــار
وضعیت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار
دکتر #زهراروحاللهیامیری
عضــو هیئتعلمی دانشگــاهباقــرالعلوم(ع)
🔰 اهمیت موضــوع زن در نقطه تاریخی قاجــار این است که این دوره مرحلهای از تاریخ ایــران است که در یک سوی آن جهــان سنتی و در ســوی دیگر جامعه ای است که در حال گــذار به جهان مــدرن است.
🔻جامعــه عصــر قاجــار بر ساخت پدرســالار بنا نهــادهشده بود. این ســاخت تأثیــر خود را بر ســایر نهادهای زیرمجموعه خود گذارد و از حوزه سیــاسی تا حوزه اجتمــاعی؛ متاثر از فرهنگ پدرســالار بود. ایدئولوژی پدرســالاری همانطور که مجــرای قدرت را در انحصار یک فرد یعنی پادشــاه می بیند در نهاد خانواده نیز از استیــلای مردانه بهمثابه امــری طبیعی دفاع میکند.
🔻 مسائلی همچون شیءوارگــی زنــان، فرصتهای محــدود شغلی، ازدواج در سن پایین، عدم آشنــایی با مسائل بهداشتی، عدم آشنایی با حقــوق شرعی و قانونی در نوشتههای سفــرنامهنویسان و نشریات این دوره نشان از شــرایط و وضعیت اجتمــاعی فرهنگی و سیاسی زنــان آن دوران دارد.
🔻 محدودشدن نقش زنــان در درون خانه و نقش همســری و مادری؛ کنشگــری زن را محــدود به خانه نشــان میدهد. محدودیتهای اجتماعی، اقتصــادی و حقوقی، عدم حمایت حقوقی، نداشتن حق انتخاب همســر، عدم تحرک و فعالیت اجتماعی شاخصههای دنیــای زن در جهان سنت است. با تغییــر و تحولاتی که روی داد ایرانیــان با مفاهیم جدیدی چون قانــون و عدالت آشنا شدند، مؤلفــههایی چون آگــاهی و علم ، داشتن حق آزادی در انتخاب همســر، میل به پیشرفت و ضروری دانستن حضــور اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
نکات تکمیــلی:
ساختــار سنتی جامعه در دورهی قاجــار در تحمیل برخی عقــائد و باورهای غلط در مورد زنان، آنها را از جایگاه واقعی خودشــان دور نموده بود. آمــوزش و تعلیم که امــری عادی برای زنــان شناخته میشد و آنان همپــای مردان در مسجد به معلمی پیامبر آمـوختن را تجــربه کرده بودند؛ بعد از دوران حکــومتهای ترک و مغول و سایهانــدازی فرهنگهای ایلیــاتی همه آمــوزش او منحصر در مکتبخانه شد. سواد خوانــدن و نوشتــن منحصر در طبقات اعیــان و دختــران اشراف گشت. در این وضعیت اسفبار که نویسندگانی چون شمیم معتقدند بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشــور از نعمت ســواد محروم بودند، وضعیت زنــان بسی اسفبارتر بود. فرهنگ سنتی رایــج، تحصیــل برای دختــران را ننگ و عار میدانست و لذا همپــای با آن به دلیل دعوای سنت و مدرنیته، تحصیل دختــران در دبستــانها، امری خلاف دین و سنت دانسته شد. اگرچه بانیــان این دبستانها همه سعی و همتشان را در مطابقت آمــوزش دختــران با شرع گذاردند سالیان درازی حتی تا روزهای آغــازین انقــلاب مقدس اسلامیمان تحصیل دختــران یکی از پرچالشترین مســأله زنان محســوب میشد.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن|
🔰«حکـومت» بر «مالـک» نسبت به تمام اموال شخصیاش، در جهت مصالحضـروریجامعه حقتقدم دارد.
برشے از جلسهی #دوم درسگفتــار نظــاماقتصــادیدراســلام
استاد #محسنقنبــریان
#کار
#مالکیت
#شهید_بهشتی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار وضعیت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار دکتر #زهراروحاللهیامیری عضــو هیئتعلم
#گزارش_درسگفتــار
مشارکت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار
دکتر #رضا_رمضــاننرگسی
عضــو هیئتعلمی مؤسسه آموزشیپژوهشی امـام خمینی(ره)
🔸تفکیک محیط زندگی شهــری از روستــایی همـان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانیِ دوران قاجــار را برای ما واقعــیتر روایت کند.
🔸زندگی زنـانِ شهــرهای بزرگ ایــران مثال نقض بزرگی است برای روایـتهای تقلیلگرا از زن ایـرانیِ دوران قاجار
زنـان ایـرانی به انحاء گوناگونی در طول تاریخ از مشـارکت سیاسی برخوردار بودهاند. #نوعاول مشــارکت سیاسیِ فــردی در سطح نخبگـانی است که زنان ما در طـول تاریخ این مشــارکت را داشتهاند. #نوعدوم مشـارکت سیاسی در قالــبهای مــدرن مثل شرکت در رایگیــری انتخابات، عضویت در انجمنها، چاپ مقالات و نشــریات و... است که زنان در دورهی قاجار چنین مشارکتی نداشتند الا اواخر دوره قاجــار و بعد از مشروطه. #نوعسوم مشارکت سیاسیِ جمعی یا تودهای است که در تاریخ دورهی قاجــار این مدل مشارکت توسط زنان را شاهد هستیم. مانند دخالت زنــان در ماجــرای زنان گرجی مسلمانشده، اجتماع زنان بر سر راه شاه در ماجرای گــرانی نان، اجتماع زنان در دفاع از میــرزای آشتیانی، اجتماع زنان به تشویق مــردان برای تأسیس بانک ملی و مواردی از این دست.
آنچه در اینگونه اجتمــاعات اعتراضی جلب توجه میکند، ادبیات و پوشش زنان است که با کنار نهادن مدلهای مشارکتی مدرن برای فعالیت سیاسی، مبتنی بر سنت و اسلام به فعالیت های سیاسی مشغول میشدند؛ چادر بر سر داشتند، اغلبشان پوشیه میزدند، به تأسی از روز عاشورا چادرهای خود را گل میگرفتند، شعارهای یا علی و یا حسین سر میدادند و از تسلط بیگانگــان و اروپاییان بر ملت و مملکت شکایت داشتند.
در مسئلهی مشــارکت سیاسی و آمــوزش باید بین زنان شهــرهای بزرگ، شهــرهای کوچک و روستاها تفکیک قائل شد. این تفکیــک همان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانی دوران قاجــار را برای ما واقعیتر روایت کند. زنان در شهـرهای بزرگ بهندرت بیسواد بودند، حتی در شهرهای کوچک و روستــاها نیز خانوادههایی که توانایی داشتند، زنان و دختـران خود را به مکتبخانه میفرستادند. زنان در مجالس روضه و جلســات مذهبی شرکت میکردند و از مسائل آگــاه میشدند.
🔻پس بهطور کلی این تصــور که همهی زنـان ایرانی در مسئلهی مشـارکت اجتماعی و سیاسی و آمــوزش شبیه هم بوده و فاقد عاملیتاند، حداقل در شهــرهای بزرگ قابل پذیرش نمیباشد.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
اقتصــاد تبرعی و اصالتِ فردِ توسعهیافته در جمع
استاد #محسنقنبــریان
به تعبیر شهیدبهشتی در کتاب «نظاماقتصادی در اســلام،» انسـان موجـودی خودخواه و مسابقهجو است و به دنبال منافــع خود حرکت میکند، البته این خودخـواهی صرفا به معنی پرستش نفس نیست، که اساسـا اسلام با آن مخالف است بلکه مــراد این است که محرِّک انسان خواستهها و انگیــزههای اوست.
شهید بهشتی معتقــد است نهادهای اقتصادی اسلام مانند نهاد "انفــاق" در جهت مبارزه با خودپــرستی به معنای مذموم آن، که در واقع به کار انداختن تمام امکــانات خود و موجودات دیگــر در جهت ارضای "منِ شخصی" است، طــراحی شده است. این خودخواهی به نوعی استعــارهی "اصالت فرد" لیبرالیستی در برابر "اصالت جمع" مارکسیستی است.
مسئله اصالت فــرد و جامعه پرسشی ست که برای تمام متفکــران انقلاب مطرح شده و همه در معرض پاسخ به آن قرار گرفتهاند. از منظــر شهید بهشتی اصالت با فردی است که همگــام جامعه باشد، فردی که حــرکت او و "منِ او" در راستای منافـع جمع است یا به معنای دیگر "توسعهی من" در او ایجاد شده است و دیگر صرفا به منافع شخصی خودش فکر نمیکند. از همین جهت کارویــژهی "انفاق" هم در حوزه فرد و هم در حوزهی جامعه است. سورههای مکی قرآن نقش چشمگیــری در مبارزه با خودپرستی ایفا میکنند، در این ســورهها، ساخت و تربیت انسانها به شکل هنــری و آهنگین و نه با قانون و فرمان اتفاق میافتد، زیرا در موقف نهضــت اسلامی و تربیت مسلمانان نخستین قرار گرفتهاند. این فهم از مکتب اســلام، فهم امام خمینی است که اسلام آن از "اســلام اجتماعی" و تربیتی عبور کرده و به "اسلام سیاسی" که ترکیبی از تربیت و قانون است میرسد.
روح انفاق در اسلام این است که نیــاز دیگران با نیاز من تفاوتی ندارد. بنابراین در منطق اسلام جامعهای مطلوب است که به فــرد در افق خانواده و به خانواده در افق امت توجه میکند و باز از امت به خانواده و فرد بازمیگردد. در واقع فــرد در اسلام در افق امت است و امت در افق فرد، لذا خودســازی و تربیتِ نفس توأم با خانوادهسازی و امتسازی است.
برشی از #جلسهسوم درسگفتار #نظام_اقتصادی_در_اسلام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
درحال برگزاری ...
جلسه پایانی بازخوانی کتاب «نظاماقتصادی در اسلام»
استاد #قنبریان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار نظام اقتصادی، جلسه آخر
استاد قنبریان