#گزارش_تصویری
#روز_سوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
پنجشنبه، ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲
ارائه و تحلیل آثار زننگار
سرکار خانم معصومه #فاطمی
نقد و بررسی دیدگاه خانم دکتر افسانه نجمآبادی
سرکار خانم دکتر زهره #باقریان
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مسـألهی غدیــر نقطه اوج ترکیب دیـن و سیــاست است.
غدیــر را فقط در حدّ یک نصــب یا معــرفی ســاده که پیغمبــر اکرم کسی را معــرفی کرد، تلقّی نکنیــد. البته پیغمبــر، امیــرالمؤمنین را در حضــور جمعِ چند ده هــزارنفری مسلمـــانها به خلافت منصــوب کرد... این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکـــار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمیماند. مســـأله این است که از دوران حضــرت آدم که رشته نبــوّتها و رســالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبـــوی در طول تاریخ تشکیل گردید، آن جایی که ترکیبِ بدیــع و شیــوای دین و سیــاست در اوج خود بهصورت یک سنّت ماندگــار درآید و هدایت جامعــه را تضمین کند، در قضیه غدیــر اتّفاق افتاد.
رهبــر انقـــلاب ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
عید غدیــر، عیدُاللّه الاکبَــر، عید امامــت و ولایتِ امیــرالمؤمنین علی علیــهالســلام بر همگی مبارک 🌸🌸🌸
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتار پوشش زنــان در عصــر قاجار دکتر #مجیــد_دهقــان 🔰پوشش زنــان قاجــار به دلیل مواجهـ
#گزارش_درسگفتــار
وضعیت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار
دکتر #زهراروحاللهیامیری
عضــو هیئتعلمی دانشگــاهباقــرالعلوم(ع)
🔰 اهمیت موضــوع زن در نقطه تاریخی قاجــار این است که این دوره مرحلهای از تاریخ ایــران است که در یک سوی آن جهــان سنتی و در ســوی دیگر جامعه ای است که در حال گــذار به جهان مــدرن است.
🔻جامعــه عصــر قاجــار بر ساخت پدرســالار بنا نهــادهشده بود. این ســاخت تأثیــر خود را بر ســایر نهادهای زیرمجموعه خود گذارد و از حوزه سیــاسی تا حوزه اجتمــاعی؛ متاثر از فرهنگ پدرســالار بود. ایدئولوژی پدرســالاری همانطور که مجــرای قدرت را در انحصار یک فرد یعنی پادشــاه می بیند در نهاد خانواده نیز از استیــلای مردانه بهمثابه امــری طبیعی دفاع میکند.
🔻 مسائلی همچون شیءوارگــی زنــان، فرصتهای محــدود شغلی، ازدواج در سن پایین، عدم آشنــایی با مسائل بهداشتی، عدم آشنایی با حقــوق شرعی و قانونی در نوشتههای سفــرنامهنویسان و نشریات این دوره نشان از شــرایط و وضعیت اجتمــاعی فرهنگی و سیاسی زنــان آن دوران دارد.
🔻 محدودشدن نقش زنــان در درون خانه و نقش همســری و مادری؛ کنشگــری زن را محــدود به خانه نشــان میدهد. محدودیتهای اجتماعی، اقتصــادی و حقوقی، عدم حمایت حقوقی، نداشتن حق انتخاب همســر، عدم تحرک و فعالیت اجتماعی شاخصههای دنیــای زن در جهان سنت است. با تغییــر و تحولاتی که روی داد ایرانیــان با مفاهیم جدیدی چون قانــون و عدالت آشنا شدند، مؤلفــههایی چون آگــاهی و علم ، داشتن حق آزادی در انتخاب همســر، میل به پیشرفت و ضروری دانستن حضــور اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
نکات تکمیــلی:
ساختــار سنتی جامعه در دورهی قاجــار در تحمیل برخی عقــائد و باورهای غلط در مورد زنان، آنها را از جایگاه واقعی خودشــان دور نموده بود. آمــوزش و تعلیم که امــری عادی برای زنــان شناخته میشد و آنان همپــای مردان در مسجد به معلمی پیامبر آمـوختن را تجــربه کرده بودند؛ بعد از دوران حکــومتهای ترک و مغول و سایهانــدازی فرهنگهای ایلیــاتی همه آمــوزش او منحصر در مکتبخانه شد. سواد خوانــدن و نوشتــن منحصر در طبقات اعیــان و دختــران اشراف گشت. در این وضعیت اسفبار که نویسندگانی چون شمیم معتقدند بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشــور از نعمت ســواد محروم بودند، وضعیت زنــان بسی اسفبارتر بود. فرهنگ سنتی رایــج، تحصیــل برای دختــران را ننگ و عار میدانست و لذا همپــای با آن به دلیل دعوای سنت و مدرنیته، تحصیل دختــران در دبستــانها، امری خلاف دین و سنت دانسته شد. اگرچه بانیــان این دبستانها همه سعی و همتشان را در مطابقت آمــوزش دختــران با شرع گذاردند سالیان درازی حتی تا روزهای آغــازین انقــلاب مقدس اسلامیمان تحصیل دختــران یکی از پرچالشترین مســأله زنان محســوب میشد.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن|
🔰«حکـومت» بر «مالـک» نسبت به تمام اموال شخصیاش، در جهت مصالحضـروریجامعه حقتقدم دارد.
برشے از جلسهی #دوم درسگفتــار نظــاماقتصــادیدراســلام
استاد #محسنقنبــریان
#کار
#مالکیت
#شهید_بهشتی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار وضعیت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار دکتر #زهراروحاللهیامیری عضــو هیئتعلم
#گزارش_درسگفتــار
مشارکت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار
دکتر #رضا_رمضــاننرگسی
عضــو هیئتعلمی مؤسسه آموزشیپژوهشی امـام خمینی(ره)
🔸تفکیک محیط زندگی شهــری از روستــایی همـان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانیِ دوران قاجــار را برای ما واقعــیتر روایت کند.
🔸زندگی زنـانِ شهــرهای بزرگ ایــران مثال نقض بزرگی است برای روایـتهای تقلیلگرا از زن ایـرانیِ دوران قاجار
زنـان ایـرانی به انحاء گوناگونی در طول تاریخ از مشـارکت سیاسی برخوردار بودهاند. #نوعاول مشــارکت سیاسیِ فــردی در سطح نخبگـانی است که زنان ما در طـول تاریخ این مشــارکت را داشتهاند. #نوعدوم مشـارکت سیاسی در قالــبهای مــدرن مثل شرکت در رایگیــری انتخابات، عضویت در انجمنها، چاپ مقالات و نشــریات و... است که زنان در دورهی قاجار چنین مشارکتی نداشتند الا اواخر دوره قاجــار و بعد از مشروطه. #نوعسوم مشارکت سیاسیِ جمعی یا تودهای است که در تاریخ دورهی قاجــار این مدل مشارکت توسط زنان را شاهد هستیم. مانند دخالت زنــان در ماجــرای زنان گرجی مسلمانشده، اجتماع زنان بر سر راه شاه در ماجرای گــرانی نان، اجتماع زنان در دفاع از میــرزای آشتیانی، اجتماع زنان به تشویق مــردان برای تأسیس بانک ملی و مواردی از این دست.
آنچه در اینگونه اجتمــاعات اعتراضی جلب توجه میکند، ادبیات و پوشش زنان است که با کنار نهادن مدلهای مشارکتی مدرن برای فعالیت سیاسی، مبتنی بر سنت و اسلام به فعالیت های سیاسی مشغول میشدند؛ چادر بر سر داشتند، اغلبشان پوشیه میزدند، به تأسی از روز عاشورا چادرهای خود را گل میگرفتند، شعارهای یا علی و یا حسین سر میدادند و از تسلط بیگانگــان و اروپاییان بر ملت و مملکت شکایت داشتند.
در مسئلهی مشــارکت سیاسی و آمــوزش باید بین زنان شهــرهای بزرگ، شهــرهای کوچک و روستاها تفکیک قائل شد. این تفکیــک همان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانی دوران قاجــار را برای ما واقعیتر روایت کند. زنان در شهـرهای بزرگ بهندرت بیسواد بودند، حتی در شهرهای کوچک و روستــاها نیز خانوادههایی که توانایی داشتند، زنان و دختـران خود را به مکتبخانه میفرستادند. زنان در مجالس روضه و جلســات مذهبی شرکت میکردند و از مسائل آگــاه میشدند.
🔻پس بهطور کلی این تصــور که همهی زنـان ایرانی در مسئلهی مشـارکت اجتماعی و سیاسی و آمــوزش شبیه هم بوده و فاقد عاملیتاند، حداقل در شهــرهای بزرگ قابل پذیرش نمیباشد.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
اقتصــاد تبرعی و اصالتِ فردِ توسعهیافته در جمع
استاد #محسنقنبــریان
به تعبیر شهیدبهشتی در کتاب «نظاماقتصادی در اســلام،» انسـان موجـودی خودخواه و مسابقهجو است و به دنبال منافــع خود حرکت میکند، البته این خودخـواهی صرفا به معنی پرستش نفس نیست، که اساسـا اسلام با آن مخالف است بلکه مــراد این است که محرِّک انسان خواستهها و انگیــزههای اوست.
شهید بهشتی معتقــد است نهادهای اقتصادی اسلام مانند نهاد "انفــاق" در جهت مبارزه با خودپــرستی به معنای مذموم آن، که در واقع به کار انداختن تمام امکــانات خود و موجودات دیگــر در جهت ارضای "منِ شخصی" است، طــراحی شده است. این خودخواهی به نوعی استعــارهی "اصالت فرد" لیبرالیستی در برابر "اصالت جمع" مارکسیستی است.
مسئله اصالت فــرد و جامعه پرسشی ست که برای تمام متفکــران انقلاب مطرح شده و همه در معرض پاسخ به آن قرار گرفتهاند. از منظــر شهید بهشتی اصالت با فردی است که همگــام جامعه باشد، فردی که حــرکت او و "منِ او" در راستای منافـع جمع است یا به معنای دیگر "توسعهی من" در او ایجاد شده است و دیگر صرفا به منافع شخصی خودش فکر نمیکند. از همین جهت کارویــژهی "انفاق" هم در حوزه فرد و هم در حوزهی جامعه است. سورههای مکی قرآن نقش چشمگیــری در مبارزه با خودپرستی ایفا میکنند، در این ســورهها، ساخت و تربیت انسانها به شکل هنــری و آهنگین و نه با قانون و فرمان اتفاق میافتد، زیرا در موقف نهضــت اسلامی و تربیت مسلمانان نخستین قرار گرفتهاند. این فهم از مکتب اســلام، فهم امام خمینی است که اسلام آن از "اســلام اجتماعی" و تربیتی عبور کرده و به "اسلام سیاسی" که ترکیبی از تربیت و قانون است میرسد.
روح انفاق در اسلام این است که نیــاز دیگران با نیاز من تفاوتی ندارد. بنابراین در منطق اسلام جامعهای مطلوب است که به فــرد در افق خانواده و به خانواده در افق امت توجه میکند و باز از امت به خانواده و فرد بازمیگردد. در واقع فــرد در اسلام در افق امت است و امت در افق فرد، لذا خودســازی و تربیتِ نفس توأم با خانوادهسازی و امتسازی است.
برشی از #جلسهسوم درسگفتار #نظام_اقتصادی_در_اسلام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
درحال برگزاری ...
جلسه پایانی بازخوانی کتاب «نظاماقتصادی در اسلام»
استاد #قنبریان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار نظام اقتصادی، جلسه آخر
استاد قنبریان
#گزارشتصویری
#جلسهپایانی
🔰بازخوانی کتاب نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)، اثر شهیــد آیتاللهبهشــتی
مدرس: استــــاد #قنبــــریان
یکشنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه از آن رفتگــانِ بیبرگشت
دکتــر محمدحسین #فـرجنژاد، از فعـالان عرصه فکـر و اندیشــه بودند که اکنــون، دو سال میشود که جایشان در بین اهالی حوزه اندیشه، خالی است.
یادش گــرامی و راهش پر رهــرو.
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@fekrat_net
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
درسگفتــار
#جلسهپنجم
شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #آتنــا_غلامنیــارمی
نویسندهوپژوهشگر حوزه جامعهشناسی و تاریخاجتمــاعی
امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
درسگفتــار
#جلسهششم
اخلاقِجنسی حاکم بر جامعه دوره قاجــار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #زهره_باقــریان
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۸
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتــار
#جلسهپنجم
شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #آتنــا_غلامنیــارمی
نویسندهوپژوهشگر حوزه جامعهشناسی و تاریخاجتمــاعی
دورهجامـعمستــوره ۲
#ارائـهونقـد
واکـاوی زن در عصــر قاجـار بههمراه نگاه انتقـادی به سریال جیــران
ارائهدهنده:
حجتالاسلام محمدصــادق ابوالحسنی
پژوهشگـر تاریخ و مدیر دفتــر نشر آراءوآثار استاد منــذر(ره)
امــروز؛ سهشنبه ۲۰ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
ارائـهونقد دیدگــاه افسانه نجمآبــادی
دکتر زهره #باقــریان
عضــو هیئتعلمی پژوهشکده زنوخانواده
#گــزارش
#بخشاول
🔻تاریخنگـاری خانم افسـانه نجمآبــادی ترکیبی از اندیشههای موج سـوم فمینیسم و اندیشـههای تبارشناسـانه فوکو است.
تاریخنگـاریِ جنسیت موضوع خودش را نه «زن» بلکه «جنسیت» قرار میدهد. این روش برای اولین بار توسط خانم اِسکات در آمریکا آغاز میشود. اِسکات بیان میکند که جنسیت نسبی و تاریخمنــد است، لذا به رد تفاوتهای بیولوژیکی میپردازد و مرد یا زن بودن را برساخت اجتماعی میداند.
او همچنین در بررسی جنسیت رجوع به تاریخ را ناممکن و بیاعتبار میداند چرا که برای انکار جنسیت طبیعی زن و مرد علاوه بر رد ریشهی طبیعی و بیولوژیکی، باید ریشههای تاریخی آن را رد کرد. این دیدگاه تحت تاثیر اندیشههای پساساختارگرایی فوکو است.
🔻خانم نجمآبــادی در کتاب «زنان سیبیلو و مردان بیریش» سعی میکند تا به انکار جنسیت طبیعی زن و مرد بپردازد. او معتقد است که تاریخ از عقلانیتهای مختلف در هر زمان و مکانی ساخته شده است و ما باید سازوکارهای عقلانیتی که جنسیت را در جامعه ایجاد میکند، بازیابی کنیم. سؤالی که نجمآبادی در آثار خود مطرح میکند این است که تاریخنگاری بر مبنای کدام عقلانیت نگاشته شده و مشروعیت پیدا کرده است؟
🔻نجمآبــادی در پارادایم اِسکات شروع به تحلیل تاریخ زنان میکند که این روش دارای دو ویژگی است: #اول اینکه جنسیت از جنس ایجاد نمیشود، ریشهی بیولوژیک ندارد و برساخته اجتماعی است. #دومین ویژگی اسکات در تاریخنگاری جنسیت این است که جنسیت نمادی از قدرت در جامعه است و ذیل قدرت در جامعه فهم میشود که این گزاره را نجمآبادی بیشتر در کتاب «دختران قوچان» بحث میکند. طبق روایت خانم نجمآبادی فروش دختران قوچان به ترکمنان در خدمت مشروطهخواهی قرار میگیرد تا استبداد طرد شده و مشروطه طلب شود.
🔻نجمآبــادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بیریش معتقد است که با ورود مدرنیته روابط و امیال جنسی در جامعهی ایران تطور و تحول یافته است. او بیان میکند که ایرانیــان قبل از مدرنیته همجنسخواهی داشتند و با ورود مدرنیته این همخواهی به دگرجنسخواهی تبدیل میشود. در این کتاب نجمآبادی علاوه بر برساختی بودن زن و مرد، به برساختی بودن روابط بین دو جنس بعد از مدرنیته نیز اشاره میکند.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
ارائـهونقد دیدگــاه افسانه نجمآبــادی
دکتر زهره #باقــریان
عضــو هیئتعلمی پژوهشکده زنوخانواده
#گــزارش
#بخشدوم
🔰نمیتوان در مسئله «جنسیت» با گفتمـان غربی به فهم گفتمـان شرق پرداخت.
🔻تاریخنگـاری خانم نجمآبــادی از زوایای مختلفی قابل نقد است. تاریخنگــاری ایشان از نوع تاریخنگــاریِ فمنیستی است. تاریخنگاری فمنیستی در دو موضوع زن و جنسیت بحث میکند که در اولی به دیدگاهها و تجربیات زنانه میپردازد و در دومی موضوعات تاریخی فراتر از یک جنس خاص بررسی میشود که اگر با آگاهیهای فمنیستی و اندیشههای پست مدرن همراه باشد، خطرناک است.
🔻علاوه بر نقد به روش ایشان، نوع گزینش روایتهای ایشان هم قابل نقد است. در بحث روایتها باید روایتهای اخلاقی و ضدخلاقی و روایتهای تاریخی و اسنــادی را از هم جدا کرد و نباید روایت تاریخی با اسنادی یکسان انگاشت.
🔻نجمآبــادی در کتابهای خود از منابعی غیر از تاریخ یعنی از سفرنامهی مستشرقان استفاده کرده است. بسیاری از روایتهای گزارششده از کردار جنسی ایرانیــان، ناشی از عدم شناخت فرهنگ جامعهی ایرانی و فقدان پیشفهم فرهنگی اروپاییان نسبت به ایرانیان است که نجمآبادی آنها را گزینش کرده است.
🔻ایشان برخلاف اینکه سعی میکند براساس اندیشههای پستمدرن بحث کند، در ارتباط با جامعهی ایرانی تحلیلی یکنواخت ارائه میکند و میگوید کردارهای جنسی ایرانیان، همه به صورت یکدست و شبیه هم است در حالی که باید به این مسئله توجه میشد که جامعهی ایرانی دارای ساختارهای فرهنگی مختلف، گفتمانها و کردارهای جنسی متفاوت است. از طرف دیگر نمیتوان با گفتمان غربی به فهم گفتمان شرق پرداخت چراکه جنسیت امری گفتمانی است و این اقدام او به نوعی ضدِروش محسوب میشود.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah