🔴 إخوانالمسلمین را بیشتر بشناسیم
(قسمت اول)
🔸اخوانالمسلمین یک جریان ریشهدار از لحاظ فکری در دوران معاصر اسلامی است که توسط امام حسن البناء در اوایل قرن بیستم تاسیس شد.
این جریان در پاسخ به انحطاط داخلی جهان اسلام و تسلط استعمارگران بر آن شکل گرفت و با روشهای تبلیغی و دعوت مسالمت آمیز و بدون خشونت سعی بر جذب افراد داشت.
🔸شعار "الاسلام هوالحل" حرف جدید إخوانیها برای جهان اسلام بود که میگفتند: خداوند هدف ما، پیامبر الگوی ما، قرآن قانون اساسی ما، جهاد راه ما و مرگ در راه خدا، والاترین آرزوی ماست.
🔸همچنین برای اولینبار إخوانیها در جریانهای اهل سنت بر تکثرگرایی و دموکراسی تاکید کردند که واکنش علما و جریانهای سنتی و سلفی را برانگیخت.
🔸پس از شکست اعراب از اسرائیل در ۱۹۴۸ ، إخوان المسلمین منحل شد که واکنش گروههای زیرزمینی آن را برانگیخت؛ نقراشی پاشا نخستوزیر وقت مصر توسط یک جوان اخوانی ترور شد.
🔸حسن البناء ترور را محکوم کرد اما دولت آن را نپذیرفت و در نهایت سال بعد حسن البناء به طرز مشکوکی (که برخی معتقدند توسط پلیس مصر بوده) ترور شد!
🔸پس از حسن البناء ، حسن هضیبی مرشد جدید اخوانیها شد و آنها به جمال عبدالناصر کمک کردند تا کودتای افسران آزاد را صورت دهد با این امید که حکومت اسلامی مدنظر آنها را ایجاد نماید.
🔸اما ناصر ملیگرا و سکولار بود و با إخوانیها وارد چالش شد؛ پس از امضای قرارداد مصر و انگلیس بر سر کانال سوئز اخوانیها ناصر را خائن خواندند و پس از یک سوءقصد مشکوک به ناصر که برخی آن را به اخوان نسبت میدادند، این جریان غیرقانونی اعلام شد و رهبران و اعضای آن تحت تعقیب قرار گرفتند؛ حسن هضیبی بازداشت و ۶۰ نفر از اعضای اخوان اعدام شدند!
🔸یکی از اعضای زندانی که بعدها اعدام شد سیّد قطب نام داشت که اثری بسیار تاثیرگذار را در زندان نوشت؛ کتاب "المعالم فِی طریق ".
🔸در این کتاب سید قطب ۲ دوره تاریخی از رسالت حضرت محمد (ص) را بررسی میکند: اولین دوره زمانیست که پیامبر در مکه حضور داشت و به دعوت مبادرت میکرد و هرگونه حرکت قهری و تسلیحی را مردود میشمارد. بازه دوم حضور و رفتار رسولالله در مدینه بود که سید قطب آن را دوره جهاد با کفار مینامد.
🔸نکته مهم اینجاست که بدانیم برخلاف شیعه که در منابع فقهی خود بر نقش مهم عقل تکیه دارد و به همین دلیل اجتهاد بر اساس عقل را به رسمیت میشناسد، اهل سنت پس از قرآن، سنت به قیاس معتقدند و همین امر از پویایی فقهی آنان میکاهد.
🔸فلذا سیّد قطب نه بر پایه عقل بلکه بر اساس قیاس دوران پیامبر با عصر حاضر، قصد داشت برای جامعه جدید مصر نسخه پیچی کند که عمرش کفاف نداد و در سال ۱۹۶۶ اعدام شد.
🔸پس از اعدام وی عدهای از میانهروها به رهبری هضیبی همان راه گذشته را رفتند و بر دعوت تاکید کردند و عدهای دیگر که گروه رادیکال و تندرو انشعابی از إخوان بودند به طریق جهاد قدم نهادند و جریانالتکفیر و الهجره به رهبری شکری احمد مصطفی پایهگذاری شد.
🔸این جریان معتقد بودند که اکنون شرایط جامعهٔ مدینةالنبی حاکم است و باید جهاد کرد اما جهاد باید با دولت کافر، و مردمی که در مقابل دولت کافر سکوت کردهاند و آن را حمایت میکنند، باشد.
استنادشان هم به آیه ۴۴ سوره مائده بود؛ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ.
#ادامه_دارد....
@seraj1397
.
احکام مربوط به تحلیل سیاسی، بر اساس فتاوای حضرت امام خامنهای
⁉️ شاخصههای تحلیلهای مشروع کدامند؟
✅ جواب:
-نداشتن رفتار نامناسب با منتقدین
-حفظ حرمت افراد
-حفظ اعتماد عمومی نسبت به نظام
-عدم اتهام نسبت به دیگران و بیان واقعیات مشروع
-سعهصدر و اجتناب از نارواگویی
-بیان موفقیتهای نظام
-عدم کاربرد شیوههای انتقادی دشمن پسندانه
@seraj1397
.
احکام مربوط به تحلیل سیاسی، بر اساس فتاوای حضرت امام خامنهای
⁉️ در تحلیلهای سیاسی، آوردن نام افراد چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
اگر در تحلیل، مفاسد اخلاقی فردی ذکر شود، باید از ذکر نام افراد خودداری شود، ولی در مفاسد اقتصادی، سیاسی، امنیتی محرز شده، ذکر نام افراد ایرادی ندارد.
@seraj1397
.
احکام مربوط به تحلیل سیاسی، بر اساس فتاوای حضرت امام خامنهای
🔴 تبیین و تحلیلی که همراه با یأس و ناامیدی مردم باشد، چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
کمک به دشمن، موجب تقویت وی و تضعیف مسلمانان میباشد و لذا جایز نیست.
بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی: «امروز هرکس که مردم را ناامید کند و به خود، به مسئولین و به آینده بی،اعتماد کند، به دشمن کمک کرده است.» ۱۳۸۶/۱/۱
@seraj1397
.
💢 #دانش_حقوقی ؛
🔴 حضانت فرزند بعداز ازدواج مجدد مادر چگونه است؟
✅ جواب:
🔸مطابق با قانون اگر مادری که حضانت فرزندش را برعهده دارد، مجدداً ازدواج کند، حق حضانت از او سلب میشود.
🔸بر اساس اصلاحیه قانون مدنی، حضانت فرزندان اعم از دختر و پسر، تا سن ۷ سالگی برعهده مادر است.
🔸حال باید به این نکته توجه داشت که حضانت به معنی نگه داشتن طفل، مراقبت و تربیت او و تنظیم روابط او با خارج است.
🔸نگهداری و مراقبت از کودک شامل موارد مختلفی مانند تعلیم آداب مختلف اجتماعی، فراهم کردن فضای مناسب تفریح، بهداشت و آرامش است و به طور کلی هر آنچه که کودک برای رشد و بالندگی به آن نیاز دارد در مقوله حضانت قرار دارد.
🔸با اصلاح قانون مدنی اولویت حضانت تا ۷ سالگی کودکان با مادر است و پس از این سن دختران تا ۹ سالگی و پسران تا ۱۵ سالگی، تحت حضانت پدر قرار دارند.
🔸اما مطابق با قانون پس از سن بلوغ دختران در ۹ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی بطور کامل حق خواهند داشت که خودشان انتخاب کنند با کدام یک از والدین میخواهند زندگی کنند.
🔸اگر در مدتی که حضانت کودک با مادر است، او به جنون مبتلا شود یا ازدواج مجدد کند، حق حضانت به پدر میرسد، البته اگر حضانت از طریق توافق میان زوجین به مادر واگذار شده باشد، صرف ازدواج مجدد مادر، حق حضانت او نسبت به کودک از بین نمیرود.
@seraj1397
.
💢 #دانش_حقوقی ؛
🔴 ضبط مکالمات خود با دیگران غیرقانونی است
⁉️ سوال:
آیا ضبط مکالمات خود با افراد دیگر روی تلفن همراه جرم است؟ (کسی زیر قولش میزند و توافقات تلفنی را منکر میشود. آنگاه به هیچ وجه نمیتوان صحت ادعاهای خود را ثابت کنیم. اینجا است که ضبط کردن تماسهای تلفنی اهمیت پیدا میکند.)
✅ پاسخ :
حریم خصوصی افراد دارای حرمت و محدودیت برای ورود دیگران است. حریم منزل، دفتر کار، نامهنگاریها، ایمیل، پیامک و نامههای اداری و شخصی و تماسهای تلفنی، مصداقهای حریم خصوصی هستند.
رعایت اسرار و اطلاعات خصوصی مردم، یکی از مهمترین مصادیق حقوق شهروندی است. قانون اساسی و قوانین عادی به این امر مهم پرداختهاند.
در اصل ۲۲ قانوناساسی به طور صریح آمده است که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون مجاز دانستهاست. مانند اجازهای که قضات برای کشف جرم برای شنود و یا ورود پنهانی میدهند.
همچنین بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی، بازرسی و نرساندن نامهها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.
@seraj1397
.
💢 #دانش_حقوقی ؛
⁉️ آیا ازدواجِ زن ایرانی با مرد خارجی ممکن است؟
✅ جواب:
🔸طبق ماده ۹۸۷ قانون مدنی، زنان ایرانی مجاز به ازدواج با اتباع خارجی هستند اما ازدواج به اين ترتيب دارای آثار متعددی، از جمله تبدیل تابعیت آنها به تابعیت دولت متبوع همسر، محدودیت در حق مالکیت آنان نسبت به اموال غیرمنقول، امکان تحصیل تابعیت همسرشان و بهطور كلي آثار متعددي از لحاظ حقوقي بر زن خواهد داشت.
🔸در ابتدا این را نیز به خاطر داشته باشید که طبق ماده ۱۰۵۹ قانون مدني ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی منوط به مسلمان شدن وی و سپس، کسب اجازه مخصوص از طرف دولت است.
🔸این ازدواج بدون اجازه دولت، به لحاظ شرعی صحیح است اما این اقدام برای طرفین مسئولیت ایجاد میکند و قابل پیگرد است.
@seraj1397
.