eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
713 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 مراقبه در ماه‌های حرام (۱) 🔹 وقتی افرادی به نام راستین در بین ما پیدا می‌شوند -و آن‌ها شان به بیش از است- می‌گویند: ای برادران! ای نسل ! ای انسان‌های ! بیایید داشته باشید. شش‌دانگ حواس و خاطرتان را تنها متوجه ظاهرها نکنید. بواطن مهم هستند، أهمّ هستند، حاکم هستند. ✍ مرحوم عارف بسیار دل‌سوز بشر، مرحوم حاج میرزا جواد آقا در مراقبات ماه الحرام می‌فرماید: «فاجتهدی یا نفس!»؛ به خودش خطاب می‌کند. یعنی تمام خودت را به کار بگیر؛ «فی حفظ قلبک و بدنک فی هذه الأشهر»؛ درونت و برونت برای نیرویی که حاکم بر جهان است فرقی نمی‌کند. همه‌اش بیرون است برای او. درون ندارد. او مسلَّط است. بنابراین محافظت خودت را بکن. «زیادة علی ما یجب فی سائر الشهور من مخالفة الله جلّ جلاله»؛ چون ماه ذی القعده اول ماه‌های حرام است، احترام این ماه‌ها زیاد است به طوری‌که حتی با هم اجازه‌ی رزم و نداده‌اند. بنابراین چطور می‌شود که خدا در این ماه‌ها مواظبتش بیشتر نشود؟ که نکند خلاف خدا در این ماه‌ها رفتار بکند!. خب در چی مراعات کند؟ مخالفت خدا، حتی در یکی از احکامش. حتی یکی از که مخالفت بشود، در این ماه‌های شریف قبحش و زشتی‌اش بیشتر از وقت‌های دیگر است. ۸۵٫۵٫۱۲ ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مراقبه در ماه‌های حرام (۲) ✍ «فاجتهدی یا نفس فی حفظ قلبک و بدنک فی هذه الأشهر»؛ در ماه‌هایی که خداوند اجازه با هم نداده، بنابراین ملتفت باش، محافظت کن که با خدا رفتار ناجور و ناشایستی نداشته باشد. با با خداوند مخالفت نکنی. بلکه در الاهی هم در خاطرت نارضایتی وارد نشود. یکی از راه‌های مخالفت با پروردگار همین ناراحت بودن در است ولو در سخنی نگویی!. چه وقت در دل مخالفت می‌کند؟ وقتی‌که یک ناروایی در بدنش، در مالش، در مسائل مربوط به او پیدا می‌شود، که اسمش را می‌گذاریم بی‌صبری، بی‌رضایتی در پیش‌آمدها. زبانت هم بر فرض چیزی نگوید، دلت حرف می‌زند. نارضایتی احساس می‌کند. در دلت، پیش خودت هم نارضایتی نباشد. اگر انسانی موفق شد به چنین مواظبت و و خودداری از دل، خداوند هم ربّ شکوری است. پاسخ بسیار بهتری می‌دهد به . برای این رضایت‌ها، رضایت می‌دهد از انسان. مثلاً درباره‌ی حضرت علیه‌السلام نوشته‌اند که فرزند عزیز و بزرگواری داشت به نام که مردم می‌کردند او بعد از حضرت، خواهد بود. جناب اسماعیل شد؛ حضرت در مرض او گرفته و ناراحت بود. به‌طوری‌که مردم فکر می‌کردند اگر چیزی بشود، نکند که بر مزاج شریف حضرت و بر حالات روانی‌اش تأثیر بگذارد. اتفاقاً از دنیا رحلت کرد. همان‌روز فرمود سفره‌ای بسیار پر ، طعام‌های گوناگون فراهم کردند و مثل وقتی‌که جشن و مهمانی هست؛ فرمودند: از حاضران پذیرایی کنید!. این‌ها خیلی تعجب کردند. عرض کردند که ما فکر نمی‌کردیم شما در این ناراحتی پیدا نکنید. فرمودند: وقتی جدّ من که أصدق الصادقین است، گفته که من می‌میرم و شما هم می‌میرید، پس این یک چیزی است که حتمی است و خدا خواسته، وقتی آمد، ما چرا باید در برابرش چهره بگیریم، رو ترش کنیم، ناراحتی ابراز کنیم؟! این است رضایت به قضای الاهی. ۸۵٫۵٫۱۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‌🔺 باید از علیه‌السلام کمک گرفت تا این‌که افرادی در و پست‌های کلیدی باشند مثل . مثل شهید که هم تحصیل کرده بود و هم درد داشت و هم بود. 🌹 به مناسبت شهادت دكتر "مصطفی چمران" رحمه الله تعالی ( ۳۱ ۱۳۶۰ ش) 🔹 قال علیه‌السلام: «اَفضَلُ العَقلِ معرفةُ الاِنسان نَفسَهُ» باید از اين به بعد اقدامات ما، اقدامات ما خالی از خود و شناخت خودمان نباشد. وقتی خودمان را شناختيم؛ آن‌وقت طبق شناخت خود، برای خود خواهيم کرد. گاهی شده که ناچار است از قاره‌ای به قاره ديگر بگريزد. مثلاً در آمريکاست و همه‌جور وسائل هم برايش آماده است، ولی همه را رها می‌کند به جای ديگری می‌رود، مثل وزير شهيد ما ، که اگر در مانده بود به مدارج بالاتری می‌رسید ولی همه‌چيز را رها کرد و گفت که مردم در و در حال سرکوب شدن هستند و رفت مثل سربازهای با رتبه پائين، مشغول دفاع از و شد و در آخر هم شد. رضوان الله عليه. ۸۶٫۹٫۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مرحوم امام خمینی: مثل چمران بمیرید... ‌🔺 باید از علیه‌السلام کمک گرفت تا این‌که افرادی در و پست‌های کلیدی باشند مثل . مثل شهید که هم تحصیل کرده بود و هم درد داشت و هم بود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
ولادت با سعادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا را تبریک عرض می نماییم.🌹🌹🌹 🔺شعری از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در وصف امام علیه‌السلام در تضمین شعر حافظ ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا در طوس کن زیارت فرزند مصطفی گر در خیال قبر حسینی به کربلا قبر امام هشتم و سلطان دین رضا از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش @seyedololama
📆 روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی؛ سال‌روز صدور فرمان امام خمینی (رحمه‌الله) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ (۱ ۱۳۶۰ش) 🔹 تشریف‌فرمایی حضرت مرضیه (علیهاالسلام)، با آن وضع بسیار ناراحت به ، پیامش به های آن زمان این بود که: «أفحکم الجاهلیة یبغون»؛ آیا بنا شده دوباره جاهلی برپا شود؟ این همه رنجی که پدر من کشید و پسر عموی مرا در هر پیش‌آمدی سپر بلای کرد، آخرش به این‌جا رسید که شما به هر آن‌چه که خدا برای شما به وسیله‌ی خود برنامه‌ریزی کرده، پشت بکنید؟! این سخن بسیار سنگین است. فقط باید در آن اندیشید. (علیهم‌السلام) در امر ، گرفتار جاهل هستند؛ عده‌ای به خاطر مسائل و تسلیم آن پیامبر می‌شوند ولی در باطن، و آن‌ها پابرجاست. این است که چون خدا و رعایت و بر شان مشکل است، تا زمانی‌که قدرت را بیش از خود می‌بینند، ناچارند که اطاعت کنند. ولی همین‌که آن قدرت کنار رفت، آن نیز می‌شود!. همین مسأله در زمان هم هست. همیشه از دست شکایت داشته‌اند که واقعیت اسلام را نمی‌پذیرند. در مورد ما که در زمان بوده‌ایم یا در عهد یافتگان طاغوتیان می‌کنیم نیز تنها به صورت صوری شکل گرفته و در ما واقعیت پیدا نکرده و به جایی نمی‌رسد مگر وقتی خودمان بنشینیم و به درد خودمان -که درد جاهلیت است- برسیم. و تبدیل به اسلام یک مقدار و سختی‌ها و ها دارد. ۸۹٫۲٫۲۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
[اجتهاد و زحمت کشیدن برای دین شعبه‌ای از نبوت و امامت است و مافوق جبهه رفتن و شهید شدن است] 🔺 در زمان حاج شیخ عبدالکریم که رضاخان ملعون همه‌جور دست و پای علما را بسته بود و بی‌پولی و کساد بود، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس ] می‌گفت: من چون پدرم در تهران کاسب بود به زندگی قناعتی آشنا نبودم. این بود که روزی از حرم که می‌آیی، گذر خانی هست؛ محله و تکیه و مسجدی هست که به آن می‌گویند عشق‌علی. آن‌جا یک نانوایی بود. گفت: من آمدم نان بگیرم، پول هم نداشتم. نان‌ها را گرفتم و روی تخته پهن کردم که باد بخورد ولی منتظر بودم که آشنایی بیاید، رد بشود که پول نان را از او دستی بگیرم. صبر کردم هیچ‌کس نیامد. بعد این نان‌ها را که جمع کردم و در ترازو گذاشتم، وقتی گفتم پولش باشد، این زانوهایم از حس رفته بود!. 🔹 بعد آمدم که در همان روزها و همان وضع، دیدم آقایی آمد سراغ من و گفت: پارک اوقاف پهلوی پنج مجتهد لازم دارد و من شما را یکی از آن‌ها با حقوق وزیر وقت تشخیص دادم؛ خب او باید الآن دیگر در پوستش نگنجد با این وضعی که داشت!. می‌گفت من فکر کردم که جواب او را چگونه بدهم؛ در آخر ناچار شدم، گفتم: حالا اگر ما بخواهیم برویم آن‌جا کار کنیم - مرحوم حاج شیخ عبدالکریم [ حائری یزدی] آن موقع استاد ما بود و زنده هم بود- گفتم به ایشان نگوییم و از ایشان اجازه نگیریم؟! گفت: حاج شیخ عبدالکریمی در کار نیست، حوزه‌ای نیست! شما که می‌دانید دیگر این‌ها از بین رفت. 🔸 گفتم نه انصافاً این نمک‌نشناسی است که من شاگرد یکی از علما و مراجع باشم و از او حقوق بگیرم و با آن‌ها رفیق باشم، بعد بگویند فلانی یک‌مرتبه پیدایش نشد و هرچه این طرف و آن طرف را نگاه کنند، یک روز دو روز و ما را پیدا نکنند و بگویند که کجا رفت؟ گفت نمی‌شود. با این‌طور جواب از دست او خودم را خلاص کردم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺محقق غیر از محدث است 🔹 کار تشخیص و تفسیر مسائل به دست محدث نیست- مخصوصاً محدثین بزرگواری که عین روایت را نقل می‌کنند- ولی افراد خاصی که درباره‌ی سلیقه و سبک کار ائمه علیهم‌السلام دقت کرده‌اند و در تفاسیر و روایات مانند محدثینِ در حدیث، در معنای احادیث خبره شده‌اند، باید چاره‌ی این مطالب را بیان کنند که کسی ایراد بر مطالب دینی وارد نکند. 🔹 مثلاً زیارت یک بزرگوار که خیلی آسان است چه برای اهل آن شهر چه برای دیگران، منتهی می‌بینیم آثار بسیار مهمی ذکر شده. [مثلا با زیارت فلان امام یا امامزاده بهشت واجب می‌شود] تفسیر این‌ها کار محققین است. 🔸 محقق غیر از محدث است. محدث حدیث را نقل می‌کند و بسیار مقام مهمی دارد که باید زحمت بکشد و روایات را نسل در نسل به وسیله‌ی افراد شناخته شده و مطمئن بگیرد و ضبط کند. آن‌وقت علمای محقق که بیشتر تحصیلات‌شان در این مطالب است نه در نقل حدیث، می‌آیند در این مطالب دقت می‌کنند و با عقل و فکر و اطلاعاتی که دارند استنباط و نتیجه‌گیری می‌کنند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama