eitaa logo
از بهشتی برای امروز
933 دنبال‌کننده
114 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻روزنامه اطلاعات؛ 14 آبان 1358 📣 : آمریکا با ملت ایران طرف است 🔹 عده‌ای از جوانان با ایمان و برآشفته ما که پذیرش شاه جنایتکار را از جانب امریکا، توهین بزرگ به ملت ایران می‌دانند، به عنوان اعتراض سفارت امریکا را تصرف کردند 🔹 ما به امریکا گفتیم که با فرد، شخص امام، رجال انقلابی، شورای انقلاب یا دولت انقلابی طرف نیستند. شما با یک ملت طرف هستید 🔹 ما تأکید می‌کنیم امریکا به حکم وظیفه انسان دوستی، این دشمن خلق(شاه) را به دست دادگاه انقلاب بدهد @iran_psri
@payamshaheed.mp3
1.67M
🔹بشنوید| نظر حزب جمهوری اسلامی درباره روابط ایران و آمریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی از زبان @shahiddoctorbeheshti
به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) منبع : کتاب حزب جمهوری اسلامی گفتار ها ، گفتگو ها ، نوشتار ها صفحه ۲۲۵ @shahiddoctorbeheshti
هيچ يك از ما ترديدي در اين ندارد كه تعاليم اسلام با صـراحت مقـرّر كرده است كه مسلمانان همه با هم برادرند يـا بـه عبـارت ديگـر خـواهر و برادرند.اختلاف در اقليم زندگي، اخـتلاف در رنـگ، اخـتلاف در زبـان وحتي اختلاف در فهم كتاب و سنت نبايد كمتـرين خللـي در ايـن بـرادري به بارآورد. منبع:کتاب اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا،صفحه ۲۵ #شهید_بهشتی #وحدت_مسلمین #هفته_وحدت
پیامبری از نگاهی دیگر.pdf
2.26M
به مناسبت میلاد رسول خاتم(ص) کتابی برای خواندن از پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم(ص) @shahiddoctorbeheshti
دارالاسلام کتاب خدا و سنت با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است. هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است. ۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
صدای پای ! من تعجب مى‌كنم كه چطور عده‌اى اين طرف و آن طرف مى‌گويند از اين بوى مى‌آيد، آن هم ! صداى پاى مى‌آيد! اين يك است: هم توهين به و هم توهين به . آيا به راستى باورتان مى‌شود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم مى‌خواهد؟ برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروه‌هايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايه‌اى اعتماد كرده‌ايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينه‌ها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مى‌خواهد فاشيسم نعلين باشد، مى‌خواهد فاشيسم سرنيزه، مى‌خواهد فاشيسم تاج، مى‌خواهد فاشيسم عمامه، مى‌خواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است . منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
به مناسبت سالروز تصویب در سال 1358 ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836 @shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
تقویت ؛ راه ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای تکیه کنیم و این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و روزبه روز ؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای یعنی یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت هم کشانده نشویم ... منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲ ۴۴ @shahiddotorbeheshti
شهید بهشتی: دستگاه قضایی نباید تسلیم جنجال‌ها و هوچی‌گری‌ها شود. 🔹آیت‌الله بهشتی رئیس وقت دیوانعالی کشور در 7 اسفند 1359 درباره لزوم قاطعیت دستگاه قضا گفت: ما معتقدیم با قاطعیتی که در این شیوه هست بهتر می‌توانیم به نیازهای قضائی جامعه‌مان پاسخ بدهیم. بخصوص در این مقطع حساس از انقلاب. @shahiddoctorbeheshti
: دستگاه قضایی نباید تسلیم جنجال‌ها و هوچی‌گری‌ها شود. 🔹آیت‌الله بهشتی رئیس وقت دیوانعالی کشور در 7 اسفند 1359 درباره لزوم قاطعیت دستگاه قضا گفت: ما معتقدیم با قاطعیتی که در این شیوه هست بهتر می‌توانیم به نیازهای قضائی جامعه‌مان پاسخ بدهیم. بخصوص در این مقطع حساس از انقلاب. 🔹وی تصریح کرد: به نظر ما باید بتواند کار کند اما هم کار کند. سریع و باشد و ما امیدواریم بدین کیفیت مطلوب برسیم. البته تاکید می‌کنم در کار دادگاه‌های انقلاب هم نقایص هست. حتی تخلف هست. ما هم اکنون یک قاضی متهم به یک تخلف را که در دادگاه انقلاب بوده برای محاکمه بازداشت کرده‌ایم و بزودی محاکمه او انجام خواهد گرفت. با این می‌توان به یک و موثر رسید. 🔹رئیس وقت دیوانعالی کشور با تاکید بر اینکه نباید مسایل سیاسی را در مسائل قضائی دخالت داد گفت: مسئله رسیدگی قاطع دادگاه انقلاب به مدارک اینها و تصمیم‌گیری صادقانه که در این باره داشته است خود یکی از جلوه‌های اصالت قضا در جمهوری اسلامی خواهد بود... دستگاه قضایی هم قاطع عمل بکند و تسلیم و نشود و هم سالم و صادق عمل بکند و مسایل دیگر را در کار قضا دخالت ندهد، قضا باید صرفا بر طبق موازین اصیل اسلام صورت بگیرد.   در مطالب شهید بهشتی ما را به خود معرفی کنید. @shahiddoctorbeheshti
در راه خدا تقدیم به غلام آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای شهادت برای یک ، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با انسان نسبت به و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، می دهند، جان می دهند اینها قبلا شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از ها و ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود. منبع: ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴ @shahiddoctorbeheshti
ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان) انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار) ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما . تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار) منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33 @shahiddoctorbeheshti
ما در نظام اجتماعی مان برای انتخاب شوندگان در واحدهای اجتماعی، شرط مسلمان متعهد بودن را داریم. در شوراها هم همینگونه است. منظور از شورای اسلامی آن است که در این شوراها همه می توانند انتخاب کننده باشند (مسلمان، مسیحی، غیرمسلمان، مقید، غیرمقید ، باتقوا، بی تقوا) اما انتخاب شونده باید مسلمان متعهد مسوول باشد. من این نکته را صریحا در اینجا مطرح می کنم . این از نقطه نظر هایی است که ما از نظر انقلاب اسلامی پافشاری داریم و معتقدیم که اگر پرفشاری نباشد، ، انقلاب اسلامی نخواهد بود. ... به نظر بنده، در هر جامعه ای که می خواهد مکتب و ایدئولوژی در آن محور باشد، این شرط باید وجود داشته باشد. می گوییم انتخاب کنندگان دقت کنند که انتخاب شوندگان شرایط انتخاب را داشته باشند. نظارت دولت را تا این اندازه قبول داریم که فقط ببیند، از روی سهل انگاری، کسانی که واجد شرایط انتخاب شدن نیستند انتخاب نشوند. منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه ص۲۰۹ @shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر در مورد ، و مهندس -1 آقای از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای همینطور، هرچند چون ایشان مدت زیادی در خارج بوده‌اند ارتباط مستقیم زیاد نبوده، ولی هر دوی این برادرها را همچنان و برخوردار از درجه بالایی از و صمیمیت می‌دانم. ولی شان را در مورد ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمی‌یافتم و ما از همان اول حس می‌کردیم که نقطه نظرهامان مختلف است. منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بوده‌اند و خدماتی داشته‌اند و سهمی داشته‌اند، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلی‌شان مخصوصا داشته‌اند، ما ترجیح می‌دادیم که با وجود این اختلاف‌نظرها همکاری داشته باشیم، تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمی‌تواند پابه‌پای این نقطه‌نظرها بیایند و دادند. بنابراین من آقایان را چهره‌هایی دوست‌داشتنی و برخوردار از صداقت و خوب می‌دانم ولی نقطه‌نظرشان را هم، از پیش، نمی‌یافتم. روزبه‌روز این نظر قوی تر می‌شد. چه در و چه در مورد . ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک است لااقل در و در دنیای . شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوصا آقای مهندس بازرگان خیلی اینطورها نمی‌اندیشیدند. باز آقای دکتر یزدی هم نقطه‌نظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلاف‌نظرهایی داشتند. منبع: بهشتی از زبان بهشتی، (1392) جلد دوم، صص 328-329 به نقل از کتاب شهید بهشتی؛ اسطوره‌ای بر جاودانه تاریخ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر در مورد و مهندس -2 با علم و آگاهى به اینکه آقاى عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در آمده بودند را قانع كنند كه اگر مثلاً باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همين‌جا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمى‌شود. اگر مى‌خواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مى‌توانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميه‌اى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى ، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان معرفى كنيم. ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چه‌طور مى‌شود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند ، من يك هستم كه مى‌توانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه هم نيست. منبع: ، (1390)، صص 231-232 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر در مورد ۲۷ بهمن ۱۳۵۸ مصاحبه با روزنامه صریحا می گویم من همواره با مخالف بودم و هستم و صریحا می گویم که در هیچ گفتگو و مذاکره ای که به سمت آوانس به آمریکا دادن و آوانس از او گرفتن پیش برود و پیش رفته باشد حاضر نبوده ام و اگر مذاکره ای بوده که دیگران در آن شرکت داشته اند و خواسته اند مذاکره را به این سمت ببرند ام. ... بنابراین من خط سازش را حتی نوع سازش و خط مذاکره را حتی مذاکره به معنای جلب حمایت دشمن را همواره محکوم کردم و می کنم و معتقد هستم که این طرز فکر در رهبری و اداره ایران خطرهایی را به بار می آورد و باید جلوی او را گرفت. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها؛ ج۲ ؛ ص۱۹۵ @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اختصاصی از بهشتی برای امروز شهید دکتر بهشتی(ره): ما با اکثریتی قاطع به قانون اساسی جمهوری اسلامی رای دادیم.کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید... @shahiddoctorbeheshti
؛ حکومت و مردمی نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64 @shahiddoctorbeheshti
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب. برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم ، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد. منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72 @shahiddoctorbeheshti
چه کسی شایسته کرسی نمایندگی مجلس است؟ در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- مي آيد يك دگم قطعي می دهد و آن اين است؛ مي‌گويد: مسئوليت‌هاي اداري جامعه را به‌خصوص آنجا كه با سپردن قدرت، به‌خصوص قدرت توأم با يك سنگر ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، پايبندي به اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهم‌تر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به لياقت اهميت مي‌دهيم، به درستي اهميت نمي‌دهيم غافل از اينكه: چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «» است. در همه كساني كه قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايي، اداري ، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد. منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134 @shahiddoctorbeheshti
اداره مملکت را به کسانی بسپاریم که ... : اين يك اصل طبيعى است كه «» عمل و رفتار و رهبر جامعه بر مردم اثر می‌ گذارد و اين يك اصل طبيعی است. مردم نگاه می كنند ببينند زمامدارها چه جور عمل می كنند و به همان صورت به سوى عمل گرايش پيدا می‌ کنند. اين است. پس اگر قرار است حركت جامعه به سوى خدا و راه خدا باشد، بايد پيشوايان و پيشتازان و زمامداران جامعه، رفتارشان، بينششان، اعتقاداتشان، عبادتشان، نمازشان، روزه شان، لباسشان، ، ، صِدقشان، راستی شان، امانتشان، شان، عدالتشان و همه چيزشان، و نمونه اى از اسلام باشد. اگر نمونۀ صددرصد نه، لااقل نودوپنج درصد يا نود درصد. بر اين اساس، موضع در مورد ادارۀ مملكت اين است كه مملكت ما و جامعۀ_اسلامی ما در نظام مديريت، بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك كنندۀ مردم به اسلام باشد. منبع: ؛ حزب جمهوری اسلامی(1390)؛ صص49-50 @shahiddoctorbeheshti