📷 #هنر_انقلابی | شهید آیت الله بهشتی:
🔹 انقلاب بايد با #هنر_انقلاب، هنري كه زائيده انقلاب است و هم پيش برنده انقلاب است جلو برود و دعوت ميكنيم كه همه صاحبان ذوق و [کسانیکه] به #اسلام عزيز آشنا هستند و عشق ميورزند، #انقلاب_اسلامی گسترده ريشهدار سازندهاي را در زمينه #هنر توسعه بدهند، زيرا انسان برحسب رشد تكاملياش به #هنر نياز دارد.
📖 اسطوره جاودان تاریخ
#بهشتی_را_بشناسیم
#حکمت_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
🔰 #بهشتی_را_بشناسیم
اگر زن و مرد ما فرياد برمی آورد كه استقلال، #آزادی، حكومت اسلامی منظورشان آن آزادی بی بندوبار گونه نبود، هيچ #مرد_مسلمان ومتعهد و هيچ #زن_مسلمان و متعهد خواستار آن نبود كه زن و مرد در جامعه ما آزاد باشد، هيچ "قيد و بندی" نداشته باشد...
▪️ برشی از سخنان #شهید_بهشتی 23/11/1359
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
🔰 #بهشتی_را_بشناسیم
شهيدان آزادگانند.
اگر ما خطاب به امام حسين(ع) ميگوئيم ای سرور آزادگان برای اين است كه شهيدان راه حق، آزادگانند ... و اصولاً آن آزادگي كه بصورت يك شعار اصلی در انقلاب اسلامی ما درآمد اين #آزادی بود.
🎙 برشی از سخنرانی #شهید_بهشتی در تاریخ 23 بهمن 1359
#از_بهشتی_برای_امروز
#شهید_بهشتی
#آزادی
#آزادگی
@shahiddoctorbeheshti
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بىدغل، #بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكسالعمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
@Shahiddoctorbeheshti
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی #نماز بخوانی!
بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ...
عدالت و امامتِ داغون شده!
... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط #شخص_امام؟ شخص امام در رأس #مخروط_امامت است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمامعیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان #شرط_اصلی ذکر میشود: #عدالت. نهتنها #امام_امت باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از #امام جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است.
#بزرگترین_خسارتی که #جامعه_اسلامی تحمل کرده برمیگردد به #بیاعتنایی_به_شرط_عدالت_در_پیکره_امامت. ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کیها باید عادل باشند؟ میگویید خوب، امام معصوم .... #مرجع_تقلید ... #امام_جماعت ... اگر خیلی آن گوشههای حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید میگویید بله خوب، #قاضی هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این #عدالت_داغون_شده و #امامت_داغون_شده است،
#بخشدار باید عادل باشد،
#فرماندار باید عادل باشد،
#شهردار باید عادل باشد،
#پلیس باید عادل باشد،
#افسر باید عادل باشد،
درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه میآید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدیتر و درجهاش عالیتر باشد و #مدیرکل و #رئیس اداره و #وزیر و معاونش و #استاندار و #نخست_وزیر و #رئیسجمهور و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدمهای درستی باشند؟ ای آقا! چه میگویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمیخواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم.
این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در #نظام_اسلامی_باید_پشت_سر_یکیک_مقاماتمسئول_بتوانی_نماز_بخوانی. این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت میتوانید بفهمید که در یک جامعهای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ میتوانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ...
منبع: #جاودانهتاریخ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16
#تعهد و #تخصص
#امامت_عدل
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
#حق_وتو برای رهبر نسبت به رأی مردم!
امضای حکم #ریاست_جمهوری، #تنفیذ است.
#انتخاب_مردم، قطعی است.
1- مشروح مذاكرات قانون اساسى؛ ج2 ؛ جلسه 44 (22 مهر ماه 1358)؛ صص 1189-1190
بحث و بررسی در مورد #اصل_110 #قانون_اساسی
فاتحي (یکی از نمایندگان #مجلس_بررسی_نهایی قانون اساسی)- براي من اين مطلب روشن نيست كه امضاي حكم رياستجمهوري، آيا صرفاً #تشريفاتي است يا اينكه اگر امضاء نكرد تكليف چه ميشود.
نايب رئيس (#شهیدبهشتی)- نه آقا، اين #تنفيذ است.
فاتحی- چون مردم رئيسجمهور را انتخاب كردهاند بين انتخاب مردم و امضاي او چگونه رابطهاي است و آيا تراكم ايجاد نميكند؟ و اگر چيزي را امضاء نكرد چه ميشود؟
نايب رئيس (شهیدبهشتی)- جلوتر گفته شد، صلاحيت آنها را #شوراي_نگهبان تأييد كرده است آقاي فاتحي.
2- تهران، #حسینیه_ارشاد ؛ 9 آذر ماه 1358 (دو روز مانده به برگزاری #همه_پرسی قانون اساسی)
آنچه در قانون اساسى آمده اين است كه شرايطى در اين قانون براى رئيس جمهورى ذكر شده است و چون رئيس جمهورى با #آراء_مستقيم_مردم انتخاب مى شود و يكى از راههاى مناسب براى اطلاع مردم از اين كه آيا اين رئيس جمهورى #واجد_شرايط مذكور در قانون اساسى هست يا خير، (نه هر شرطى، امامت نمیگويد مردم اين را انتخاب كنيد يا نكنيد، چنين چيزى در قانون اساسى نداريم) امامت مى گويد در اين فهرست منتشرشده براى نامزدهاى رؤساى جمهورى، كدام يك واجد شرايط مذكور در قانون اساسى هست.
اجازه بدهيد اين را بخوانم: بند چهار از اصل يكصد و دهم [در حال حاضر، بند نهم] امضاى حكم رياست_جمهورى پس از انتخاب مردم. علاوه بر اين كه #صلاحيت داوطلبان رياست جمهورى، از جهت دارا بودن شرايطى كه در اين قانون مى آيد، بايد #قبل_از_انتخابات به تأييد شوراى نگهبان و در دوره اول (چون هنوز شوراى نگهبان وجود ندارد) به تأييد #رهبرى برسد. ملاحظه مى كنيد كه هيچ #حق_وتو در ميان نيست. معناى حق وتو اين است كه مردم كسى را انتخاب كنند و بعد رهبر يا شوراى نگهبان بگويد نمى شود. چنين چيزى در قانون اساسى نداريم.
ما گفتيم چون رئيس جمهورى بايد در يك ميدان گسترده مورد رأى دهى قرار بگيرد و شرايطى براى او در اين قانون ذكر شده، براى اينكه مردم در اين جهتِ بخصوص معطلى نداشته باشند و پرس وجوى زيادى نخواهند، شوراى نگهبان كه مسئول اجراى قانون اساسى است مى گويد اين افراد واجد شرايط قانون اساسى هستند، حالا شما مردم هر كدام را انتخاب كرديد انتخابتان #قطعى است. بنابراين حق وتويى وجود ندارد.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390) ص59
#امضای_حکم_ریاست_جمهوری
#تنفیذ_حکم_ریاست_جمهوری
#نظام_امت_و_امامت
#مجلس_خبرگان قانون اساسی
@shahiddoctorbeheshti
🔻مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی🔻
بر همه ما روشن است كه #اعتماد_ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليت هاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است.
منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸
#شهیدبهشتی
#تحلیف
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
رمز و راز اسلحه #مباهله: بر هم زدن نقشه حریف (#ملاهای_کلیسا)
مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمىشود با# منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم. اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك#بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است. در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهیدبهشتی ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60
@Shahiddoctorbeheshti
#هدف_قیام_اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص #عراق و #کوفه حکومت کند؟ نه #هدف_او_حکومت_نیست، هدف #اِعلاء_حکم_حق است. باید حق از باطل شناخته شود و #حق_و_باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی #جنگ_میان_حق_و_باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
#محرم
#عاشورا
@Shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
کتاب مبارزه پیروز اثر #شهیدبهشتی تاریخ تحلیلی قیام #عاشورا @shahiddoctorbeheshti
تغییر روش مبارزه بعد از شهادت مسلم
@Shahiddoctorbeheshti
#اباعبدالله علیه السلام طبق نوشته #مسلم از مکه حرکت کرد و در راه عدهی زیادی به #کاروان_حسینی پیوستند. ایشان آمد تا نزدیک خاک عراق. آنجا به حضرت خبر رسید که وضع نه آن است که مسلم برای شما نوشته بود. الان وضع دگرگون شده. مسلم کشته شده، هانی کشته شده، عبدالله بن یقطر که نامه حضرت را برای مسلم و مردم کوفه میبرد کشته شد، اما با این اخبار وحشتناک #مبارزهی_حسینی متوقف نشد، فقط #تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود.
حضرت دستور داد مردمی که همراه او بودند همه جمع شوند، بعد به میان آنها آمد و نوشتهای را برای آنها خواند و بعد از حمد و ثنای خدا فرمود باخبر باشید اخبار وحشتناکی از کوفه میرسد، مسلم و هانی و
عبدالله بن یقطر را کشتهاند. مردم به ما #خیانت کردهاند. من باید به این راه بروم تا کشته شوم، هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. بیشترِ کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند. حسین بن علی ماند و آن عده از خُدامی
که از مدینه با حضرت بیرون آمده بودند و چند نفر از یاران وسط راه. چون صحنهی مبارزه عوض شد دیگر نباید افراد #متزلزل و #مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان #آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به درآمدهاند، پیرامون او بمانند:
پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به در آی که صفایی ندهد آب تراب آلوده
باید مردمی پاک و منزه و توانا و نیرومند در این راه بیایند که به هدف مبارزهی کربلا #ایمان_قاطع داشته و آمادهی #فداکاری و جانبازی باشند.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) صص19-20
@Shahiddoctorbeheshti
🔻 یاران امام حسین(ع) مجاهدان راه حق هستند و در تمام دوره حرکت از مدینه تا روز عاشورا به آن توجه کامل داشتهاند. بنابراین از این خبر چنین نتیجه گرفته میشود که آنان مجاهدان فی سبیل الله بوده اند.
📌 مباحث تفسیری شهید بهشتی
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
#بهشتی_را_بشناسیم
#از_بهشتی_برای_امروز
#امام_حسین
#محرم
@shahiddoctorbeheshti
#ولایت_فقیه
🔹 فقیه یعنى مجتهد زحمت کشیده که ده ها سال درس خوانده و زحمت کشیده و شجاع و با تقوا و آگاه به زمان که بتواند فتوا دهد.
♨️ آنهایى که ولایت فقیه را قبول ندارند در هر مقامى که باشند سرنگون خواهند شد.♨️
📌 منبع: سخنرانى ها و مصاحبه هاى آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینى بهشتى ، ج 1 ، صص 622 - 624
#بهشتی_را_بشناسیم
#حکمت_بهشتی
#ولایت_فقیه
@shahiddoctorbeheshti
🔰 آرمان ما این است که جوانان و نوجوانان ما همگی حتی آنها که فریب خورده بودند، به راه اصیل اسلام، به راه پاکی و فضیلت و تقوا و عدل اجتماعی، عدل اقتصادی [و] عدل سیاسی بیایند.
📌 گزیدهایازدیدگاههایشهیدبهشتی ص ۱۹۷
#بهشتی_را_بشناسیم
#حکمت_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهید_بهشتی در مورد #ابراهیم_یزدی، #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -1
آقای #مهندس_بازرگان از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای #یزدی همینطور، هرچند چون ایشان مدت زیادی در خارج بودهاند ارتباط مستقیم زیاد نبوده، ولی هر دوی این برادرها را همچنان #برادرهای_دوست_داشتنی و برخوردار از درجه بالایی از #صداقت و صمیمیت میدانم. ولی #خط_فکری شان را در مورد #سیاست_انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمییافتم و ما از همان اول حس میکردیم که نقطه نظرهامان مختلف است. منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بودهاند و خدماتی داشتهاند و سهمی داشتهاند، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلیشان مخصوصا داشتهاند، ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلافنظرها همکاری داشته باشیم، تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمیتواند پابهپای این نقطهنظرها بیایند و #استعفا دادند.
بنابراین من آقایان را چهرههایی دوستداشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم ولی نقطهنظرشان را #در_جهت_این_انقلاب هم، از پیش، نمییافتم. روزبهروز این نظر قوی تر میشد. چه در #مسائل_داخلی_انقلاب و چه در مورد #مسائل_خارجی_انقلاب. ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک #انقلاب_جهانی است لااقل در #جهان_اسلام و در دنیای #مستضعفین. شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوصا آقای مهندس بازرگان خیلی اینطورها نمیاندیشیدند. باز آقای دکتر یزدی هم نقطهنظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلافنظرهایی داشتند.
منبع: بهشتی از زبان بهشتی، (1392) جلد دوم، صص 328-329 به نقل از کتاب شهید بهشتی؛ اسطورهای بر جاودانه تاریخ
@shahiddoctorbeheshti
نظر #شهیدبهشتی در مورد آرمان مرحوم #آيتالله_طالقاني
1- براى همه ما جاى تأسف بسيار است كه جاى عالم جليل و #مجاهد_بزرگ و معلم و مربى و پيشگام #اسلام_انقلابى را در جلسه امروز، در جمعمان خالى بيابيم.
شك نيست كه آيت الله #طالقانى در #جامعه_انقلابی مسلمان ايران، زنده و زنده ياد و زنده نام است و هر انسان مؤمن به خدا و معاد، چه براى خودش و چه براى دوستانش، مرگ، جز نوعى از جدايى از محيطى و پيوستن به محيطى ديگر، جز انتقال، معنايى ندارد و اين از اساسىترين ويژگىهاى مكتبهاى الهى است كه به #جاودانه بودن انسان معتقد است. ... ولى ترديدى نيست كه از دست دادن چنين #چهره_درخشندهاى، ضايعهاى بزرگ براى #امت ماست و با فقدان او خلأيى به وجود آمده كه پر شدنش ميسر نيست مگر به پا گرفتن چهره و چهرههايى كه همچنان بتوانند اينگونه نقشهاى پيشتاز، مترقى، الهى و سازنده را بر عهده بگيرند و تاريخ به ما نشان داده است كه اين چهرهها، خلق_الساعه به وجود نمىآيند. ما به عنوان دوستان قديم و همگامان و همراهان او در اين راه و به عنوان نمايندگان #مجلس_خبرگان و به عنوان #روحانيت_متعهد_و_مبارز، ياد اين عالم بزرگ را گرامى مىداريم.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج1، جلسه پانزدهم (21 شهریور 1358)، ص 369
2- امروز مصادف است با چهلمين روز فقدان عالم بزرگ و مجاهد سختكوش و نستوه و #عضو_پرارزش مجلس خبرگان مرحوم آيت الله طالقاني طاب ثراه. ... در آغاز اين جلسه هم ياد اين برادر بزرگ و عزيز را گراميميداريم و از همه ملت و همه دوستان مرحوم آيت الله طالقاني و به خصوص از #نسل_جوان_تحصيل_كرده و آگاه و مبارز ميخواهيم در اين لحظه حساس تاريخي به نقشه شومي كه #استعمار اروپايي و آمريكايي و اسرائيلي براي جنگ اعصاب، #جنگ_رواني، مشكلتراشي، آتشافروزي و توطئه در گوشه و كنار كشور طرح كرده و اجرايش را آغاز كردهاند، اين قشرها و همه قشرهاي ديگر همچنان با هم، همفكر و همپيمان و همراه باشند و منتظر آن ننشينيم كه حتماً يك وحدت شكل يافته و سازمان يافته به داد اين #پيوند_ضروري_انقلابي ما برسد. ما در طول انقلاب بدون اينكه تشكيلاتي داشته باشيم وحدت داشتيم، همرزميداشتيم. #وحدت_تشكيلاتي طول ميكشد، مراحلي را بايد پشت سر بگذاردكه انشاءالله به وحدت تشكيلاتي هم خواهيم رسيد و با اخلاص در نيت و با اخلاص در عمل و فائق آمدن بر هرگونه خودخواهي و خودمحوري و خودپرستي بر همه مشكلاتي كه تاكنون مانع شده است ما يك نوع وحدت تشكيلاتي بزرگ داشته باشيم پيروز خواهيم شد ولي تا رسيدن به آن روز آيا راهي جز حفظ همان پيوند و همان #وحدت كه بر گرد محور #رهبري و #شعارهاي_مشترك است، راهي ديگر داريم؟ هرگز نه.
اين رهنمود رهبر انقلاب و #امام_امت حضرت آيتالله العظمي خميني و نيز عشق و آرمان مرحوم آيت الله طالقاني بود و همه #علماي_متعهد_و_مبارز هم يك چنين عشق و آرماني داشتهاند و دارند ...
منبع: #مشروح_مذاكرات #قانون_اساسى، ج2، جلسه چهل و هشتم (26 مهر 1358)، ص 1295
@Shahiddoctorbeheshti
4_5850480278811706068.pdf
2.26M
به مناسبت سالروز رحلت رسول خاتم
کتابی برای خواندن از #شهیدبهشتی
#پیامبری_از_نگاهی_دیگر
پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم
@shahiddoctorbeheshti
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #از_بهشتی_برای_امروز
فرمانده و سرباز باید روابطش «اسلامی» باشد.
«برادر وار» با یکدیگر زندگی کنند.
درعین اینکه انضباط و اطاعت از مافوق وجود دارد،«تکبر» و «بزرگی فروشی» و «تفرعن» هرگز راه نداشته باشد.
باید افسر پیش از سرباز به میدان نبرد و جانبازی رود، نه افسر در اتاق بنشیند و به سرباز فرمان دهد تو برو...
#سربازی
#سربازی_اجباری
#شهید_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️بزرگترین خطر برای انقلاب❗️
🎥شهید بهشتی روایت می کنند...
خطر اصلی آنجاست که این مردم به جای آنکه در محیط برخورد های صادقانه قرار گیرند،در محیط #بازی_های_سیاسی قرار بگیرند...
♨️ بنده بازی های سیاسی را بزرگترین خطر برای این انقلاب می دانم ♨️
اگر این مردم دیدند روزنامه های ما عرصه تاخت و تاز بازیگران سیاسی،«بازیگران قلم»،محافل ما عرصه بازیگران سیاسی،«بازیگران سخن»،مقامات و ادارات و موسسات ما جای «بازیگران قدرت»،اگر این شد بنده معتقدم آنوقت مردم نا امید و مایوس می شوند...
#از_بهشتی_برای_امروز
#بازی_های_سیاسی
@shahiddoctorbeheshti
بيانات #شهیدبهشتی راجع به #اشغال_سفارت_آمريكا
و #گروگانگيرى كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران
#زبان_انقلاب و امنیت سفارتخانه
امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش #شاه_جنايتكار را از طرف آمريكا به حق توهين بزرگى به انقلاب و #ملت_انقلابى ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان #اعتراض #سفارت_آمريكا را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به #گروگان گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت مي كرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با #شخص_امام هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با #يك_ملت طرف هستيد. موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براى شان ميگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها #مهارشدنى نيست، گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط #زبان_ديپلماسى را بلد هستند و هنوز #زبان_انقلاب را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و ميدانند كه هر كلمه اى و هر سخنى، هر نوشته اى در انقلاب چه معنى ميدهد. ما در عين اينكه ميپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين ميكند، در عين حال ميخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان ميكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نميتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجه اش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتي كه پذيرفتيد بايد ميدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت. جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انسان دوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب ميكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خون_آشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار ميشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نميتواند به شما #تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نميكنند، ما هم تأكيد ميكنيم كه وظيفه انسانى و انساندوستى آمريكا (اگر آمريكا بهراستى انساندوستى را ميفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل #دادگاه_عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمىدانم #نمايندگان_محترم_ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است)
منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مظلوم_آیت_الله_دکتر_بهشتی (ره)
🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻
موضع ما در #سیاست_خارجی این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی #استقلال_کامل است.
ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند.
نه از #محاصره_اقتصادی ،نه از #محاصره_نظامی و نه از هیچ چیز دیگری...
ما وقتی #شعار_استقلال می دادیم تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛
«ما جنگمان با امریکا تمام عیار است»
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
@payamshaheed.mp3
1.67M
🔹بشنوید| نظر حزب جمهوری اسلامی درباره روابط ایران و آمریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی از زبان #شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
عصبانیت آمریکا از #سپاه_پاسداران
#آمریکا_از_عصبانیتت_بمیر
سخنرانی در جمع #ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359
ما می دانستیم از #روز_اول که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه #متشکل_مسلح_باایمان نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از #لانه_جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این #سپاه عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف #توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد #امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان #دشمن_اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید #عصبانی_باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری ( #تکبیر_حضار)
#نفوذ
#سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی
#نظام_سلطه
#قل_موتوا_بغیظکم
#مرگ_بر_آمریکا
منبع:#شهیدبهشتی؛ #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) ص196
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti