شهرستان ادب
🔻فهرست کتاب پیشنهادی شهرستان ادبیها برای نمایشگاه کتاب
(بر اساس چهارسال نظرسنجی سایت شهرستان ادب از نخبگان)
▪️همهساله با فرارسیدن نمایشگاه کتاب، تنوع چشمگیر تولیدات ادبی عدهای از دوستداران ادبیات را برای انتخاب کتاب دچار سردرگمی میکند و از طرفی بسیاری از مخاطبان شعر و داستان به دنبال لیست مناسبی از کتابهای کارآمد در این حوزهها هستند، اما معمولاً این امکان جز به شکل مشاورهای محدود در مراکز فروش کتابها برایشان فراهم نمیشود.
سایت رسمی شهرستان ادب طی چهار سال گذشته با هدف آگاهیبخشی به مخاطبان ادبیات، اقدام به نظرسنجی از شاعران و نویسندگان پیشکسوت و جوان کرده است. در این نطرسنجیها که در هر سه بخش شعر و داستان و پژوهش انجام گرفته است، فرهیختگان شرکتکننده پیشنهادات مطالعاتی خود را در حوزه کتب برتر مطرح نمودهاند. در آستانه یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سال بر آن شدیم تا گزارشی از نتایج این نظرسنجیها در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم.
این گزارش در سه بخش معرفی کتاب شعر، معرفی کتاب داستان و معرفی کتاب پژوهشی ادبیات تنظیم شده است و در آن 72 کتاب (35 شعر، 26 داستان و 11 پژوهش) انتخاب شدهاند که شامل کتابهای 23 ناشر (جمهوری، سخن، خوارزمی، نگاه، امیرکبیر، مروارید، زمستان، سوره مهر،افق، تکا، چشمه، نیلوفر، دنیای نو، نشر نو، مرکزپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رسا، روزگار نو، طلوع، طلایه، سپیده باوران، فصل پنجم، کتابستان معرفت، و شهرستان ادب) هستند.
لیست کتاب های پیشنهادی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9000
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری یازدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(نقد و بررسی رمان #موبی_دیک نوشتهی #هرمان_ملویل)
▪️«...موبیدیک تاریخ رمان را به قبل و بعد از خودش تقسیم میکند. شاید این قدرت را بتوان به این موضوع نسبت داد که این کتاب شبیه به یک کتاب مقدس است. «ایلیاد و ادیسه» هومر هم یک کتاب مقدس محسوب میشود. شاهنامه قرآن ایرانی به حساب میآید. قرآن، انجیل و تورات کتب مقدس هستند. کتابهای مقدس یک نقطهی اجماع دارند و شاید قداستشان به آن باشد. اگر من در کتابم لحن مقدسمآبانه داشته باشم یا دربارهی خدا حرف بزنم کتابم مقدس نمیشود. چه چیزی یک داستان را مقدس میکند؟ کتب مقدس به ابتداییترین مسائلی که عوام با آن در اتباطند جواب میدهد. ابتداییترین موضوعی که آدمی در هر حال با آن روبرو است اتفاق است. کتاب مقدس دربارهی اتفاق میگوید: «آنچه در زندگی تجربه میکنیم اتفاق است، نه اینکه فقط باشد.» اتفاقات وقوع و رخداد دارند. جهانی درون خودشان فراهم میآورند، قابل نفوذند. چرا برمیدارند؛ شما ممکن است با آنها درگیر شوید و بپرسید: «چرا من؟ چرا اینجا؟» نمیشود به راحتی از کنارشان گذشت. کتاب مقدس به توضیح این مسئله میپردازد که اتفاق چگونه میافتد؟ این سوال در مورد این نیست که چه اتفاقی؟ زلزله، بیماری و مرگ عزیزان اتفاق هستند و اینگونه جهان انسانی را میسازند. انسانی بودن این اتفاقها به اتفاقی بودنشان است.
همهی کتابهای مقدس، مقدساند حتی اگر خدایی آنها را نازل نکرده باشد، مثل موبیدیک...»
goo.gl/NcXGYS
برای خواندن متن کامل سخنانِ #محمدهادی_محمودی، #اباصالح_تقی_زاده_طبری، #محمدقائم_خانی و #علیرضا_سمیعی در یازدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی رمان «موبی دیک» این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8992
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻همان عشق، همان زندگی
(در سالروز درگذشت استاد #مهرداد_اوستا قصیدهای از این شاعر بزرگ درباره شعر و شاعران پارسی می خوانیم)
▪️«زین فلکی بزمگه مشتری
هفت سراپرده نیلوفری
زین دو افق سیرِ فلق تا شفق
قافله باختری ـ خاوری
زین دو برآورده به اوج سپهر
زین دو فروهشته به قعر ثری
زین به گهر بافته دلفریب
دیبهِ رومی، قصب ششتری
هست یکی قصر شگفتی فزای
برتر از این بر شده چنبری
یابی آراسته و پرنگار
کاخی چون کارگه آزری...»
متن کامل این قصیده را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9001
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«برای آینده» | نگاهی به رمان #مادام_بوواری
در سالروز درگذشت #گوستاو_فلوبر
▪️«...شاید بتوان گفت اولین و البته سطحیترین چیزی که درباره مادام بوواری به چشم میآید فرایند طولانی و نفسگیر آفرینش آن است. ساعتها کار مداوم برای تک تک واژهها. در سالهای نگارش رمان، فلوبر روزانه ده تا دوازده ساعت کار میکرد. حاصل این کار طاقتفرسا و خط زدنهای مداوم در طول هفته چیزی حدود یک پاراگراف بوده که بارها و بارها با صدای بلند خوانده می شده تا صیقل یافته باشند. این در روزگاریست که ویکتور هوگو، بدون بازخوانی، رمانهایش را به دست چاپ میسپرده است. روزگاری که نثر رعیت است و شعر پادشاه. فلوبر با مادام بوواری به رمان حیثیت میبخشد و آن را تا مقام شعر بالا میآورد. فلوبر نظامی را خلق میکند که همچون شعر کلمات قابل حذف و جابجایی نباشند. به عبارتی واحد رمان که پاراگراف بوده را تبدیل به واژه میکند و نثر را از زیر یوغ شعر بیرون میآورد. همان چیزی که میلان کوندرا در ابتدای کتاب شوخی به خوبی توضیح داده است. اما این تنها اولین تاثیر مهمیست که مادام بوواری بر ادبیات آیندهاش میگذارد...»
متن کامل یادداشت #علی_جوان_نژاد درباره مادام بوواری را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9005
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بعداً ز خجالت تو درمیآیم!
(استاد #محمدرضا_سهرابی_نژاد از مهمترین چهرههای رباعیسرای چهل سال اخیر و از چهرههای درخشان شعر انقلاب و دفاع مقدس است. ایشان چندی پیش با حضور در شب شعر #بفرمایید_فروردین موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تعدادی از رباعیهای زیبای خود را خواندند)
▪️«زین دو برآوخلوتگه تاریک دلم نور گرفت
از بوسهی او گرم شد و شور گرفت
من بوسه ندادمش، ندادم، نه... نه...
بالله که او آمد و با زور گرفت
*
پا در سفر است، ماه شادیهایم
امشب همه اضطراب سر تا پایم
ای اشک! نریزی آبروی دل من
بعداً ز خجالت تو درمیآیم
*
آه ای دلکم مباد افسرده شوی
در این برهوت عشق پژمرده شوی
صدبار زمین خوردهام و مثل عصا
نگذاشتهام که تو زمینخور شوی...»
دیگر رباعی های استاد سهرابی نژاد را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9004
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«از خشم من حصار زمان لرزه میکند»
یادی از #بازار_صابر : شاعر ملی تاجیکستان
(یادداشت #حسن_صنوبری در هفتمین روز درگذشت او)
▪️«...یکی از مهمترین اخبار ادبیات فارسی در هفت روز گذشته، درگذشت استاد «بازار صابر» شاعر ملی تاجیکستان بود؛ خبری که کمتر مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
«مومن قناعت»، «لایق شیرعلی»، «گلرخسار صفیآوا» و «بازار صابر» (و تا حدی امثال «فرزانه خجندی») را شاید بتوان مهمترین چهرههای شعر و ادبیات امروز تاجیکستان دانست. از جهاتی میتوان این چهرهها را با استوانههای شعری دهه چهل و پنجاه ایران، یعنی «مهدی اخوان ثالث»، «فروغ فرخزاد»، «سهراب سپهری» و «احمد شاملو» مقایسه کرد، هرچند ایشان نسبت به شاعران ایران جوانتر هستند؛ چنانچه «صدرالدین عینی» بزرگ شاعر تاجیکستانی هم از دیرباز همواره با «نیما یوشیج» مقایسه میشده است.
باری، در این میان، بازار صابر مقامی دیگر و جایگاهی ممتاز دارد. او از جهات مختلف بیشتر به اخوان ثالث ما شباهت دارد. چه اینکه هم از منظر زیباییشناسی و هنری و هم در داوریِ محتوایی و اندیشهای، در میان سرایندگان فارسیزبان این منطقه بینظیر است...
...از طرفی همهی مبارزهها و شعرهای سیاسی و اجتماعی و ملی بازار صابر، در حالیست که او در عاشقانهسرایی هم چهرهای بینظیر است. این جدیت در عاشقانهسرایی و نیز وا ندادن در برابر هجمهی فرهنگی سیاسی گستردهی کمونیستها در دوران اقتدار شوروی، دو فرق و فضل بازار صابر بر اخوان و امثال اخوان عزیز در ایران است. بعد عاشقانهسرایی بازار صابر تا آنمقدار درخشان بوده که در جراید کمونیستی و اوضاع فرهنگی آن زمان او را به شعر مبتذل و غیراخلاقیسرودن متهم میکردند...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9010
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از وطن دور مردنِ مردان
(در هفتمین روز درگذشت شاعر بزرگ تاجیکستان استاد #بازار_صابر شعری از ایشان بخوانید)
▪️«از وطن دور گرچه بسيار است
زنده و مردۀ به نام و نشان
ليک آسان نبود و آسان نيست
از وطن دور مردنِ مردان
از وطن دور میتوان جنگيد
در همه سنگران نوع بشر
بگذشت از درون آتش و آب
خيست از بين دود و خاکستر
میتوان جمله درد آدم را
بى دوا ديد و در تن خود ديد
از همه زهر و آب آدم کش
از وطن دور قطره قطره چشيد
میتوان همچو مرد نافرمان
در ميان هزار ملت بود
یکه بر جاى سربدارانى
بندى صدهزار دولت بود...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9009
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔸نسخهی به روز شده
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 🔸نسخهی به روز شده ☑
نشانی نشر.jpg
1.53M
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔸نسخهی به روز شده
🔹نسخهی با کیفیت
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻لیلاج
(شعری میخوانید از کتاب تازه منتشر شدهی #از_پیله_تا_پروانگی سرودهی دکتر #محمدرضا_روزبه)
▪️بر بساط هست و نیست،
گرچه سهم و سرنوشت ما نبود
جز همین بازندگی
هرچه میخواهی تو، باش
باز با یکدندگی
من که در فکر قماری دیگرم
من که میمیرم برای زندگی!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاعران جوان برگزیده در هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور
▪️دفتر شعر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب طی دو بیانیه اسامی برگزیدگان دوره آموزشی #آفتابگردانها را منتشر کرد:
دبیرخانه دورههای آموزشی شعر جوان کشور (آفتابگردانها) اسامی شاعران برگزیده برای عضویت در هفتمین دوره آموزشی آفتابگردانها را پس از دو دوره داوری، به شرحی که میآید اعلام میکند. گفتنیست در این دوره پانصد شاعر جوان از اکثریت قریب به اتفاق استان های کشور شرکت کردند و سطح کیفی آثار نیز بالاتر از دوره های پیشین ارزیابی شده است. این موضوع مراحل داوری را پیچیده تر و دشوارتر کرد اما داوران محترم نهایت سعی خود را کردند که با توجه به معیارهای متعدد، مستعدترین افراد برای عضویت در این دوره انتخاب شوند. بی شک از میان شاعرانی که افتخار نداریم امسال در خدمتشان باشیم شاعران بسیار خوب و آینده داری هستند که ممکن است در دورههای آتی به عضویت #آفتابگردان_ها درآیند.
🔸نام برگزیدگان فراخوان هفتمین دوره شعر جوان کشور را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔹اسامی آقایان:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9003
🔹اسامی بانوان:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9002
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در دومین روز نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران 🔗 shahrestanadab.com/Con
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در هشتمین روز نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9015
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرندهتر
(شعری میخوانید از کتاب تازه منتشر شدهی #لحظه_های_بی_ملاحظه سرودهی #مبین_اردستانی)
▪️نشست، خستگیاش را تكاند روی درخت
شكسته پرهایش را نشاند روی درخت
پرنده از دل مجروح و جان رنجورش
چهها چهها كه برايم نخواند روی درخت
دم غروب كه شد با نسيم آوازش
پرندههای جهان را كشاند رویي درخت
هوای لانهی خود كرد و بالهايش را
ز گرد و رنگ تعلق تكاند روی درخت
پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود
پرندهتر شد و پر زد نماند روی درخت
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چگونه مثل استادان دانشگاه شعر بخوانیم؟
یادداشتی از توماس فوستر
▪️«...#توماس_فوستر، استاد سابق دانشگاه و نویسنده، در این یادداشت شرح میدهد که چگونه شعر مدرن را بفهمیم. او که پس از سی سال تدریس بازنشسته شده است، در سالهای اخیر آثار متعددی نوشته و منتشر کرده است. اغلب این آثار، برای علاقمندان تازهکار ادبیات مناسب است و مشهورترین آن «چگونه مثل استادان دانشگاه بخوانیم» نام دارد که در سال 2014، در فهرست پرفروشها قرار گرفته بود. فوستر در این یادداشت شفاهی به دوستداران شعر مدرن، راهکارهایی عملی و ساده، برای خواندن درست این گونه ادبی میآموزد.
کلمات را بخوانید
ازرا پاوند معتقد است که شعر باید در سطح انسانی کار کند که از نظر او عقاب فقط عقاب است. این توصیهای معرکه است. بنابراین در ابتدا، شعر را به همین شیوه بخوانید، یعنی در سطح معنای لفظی آن [و نه معانی نمادین و ثانویه]. چیزی را بخوانید که جلوی چشمانتان است. نکتهی بعدی -که ذکر آن تا حدی زائد به نظر میرسد اما به گمان من دانستن آن لازم است-، خواندن همهی کلمات است. نه تنها ضرورت دارد که آنها را بخوانید، بلکه باید به همان شیوهای که در کنار هم قرار گرفتهاند آنها را بخوانید. من چنین نگاهی را نه نزد خوانندگان مبتدی شعر دیدهام و نه نزد کسانی که تا حدی صاحب تجربهاند، چون افراد تمایل دارند که خیلی زود از زبانی که روی صفحه میبینند به سراغ معناهای پنهان یا نمادهایی بروند که احتمالا در دل شعر وجود دارد. زمانی برای آزمایش این نکته، از برخی دانشجویانم خواستم تا تعمداً هنگام خواندن شعری، از عبارتی کلیدی چشم بپوشند. بواقع اگر از روی کلمهای منفیساز نظیر "نه" بپرید معنا به کل عوض میشود. خلاصه اینکه تا وقتی متوجه نشدهاید که متن در همان سطح الفاظ، چه معنایی میدهد، نباید دغدغه معناهای ثانویه یا اشارات نمادین متن داشته باشید...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9020
☑️ @ShahrestanAdab