شهرستان ادب
🔻 دختر گمشده
(داستان کوتاهی از #مجید_اسطیری در حال و هوای #اربعین سیدالشهدا در پروندهی #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب)
▪️ « ...برگشتم پیش مادرم و دیدم نشسته روی زمین. تا من را دید پرسید شادی کو؟ گفتم از من میپرسی؟ زد به صورتش که: لفتش دادی اومد دنبال تو. گفتم حالا هول نکن دفعۀ اولش که نیست (روز قبلش هم خواهرم وقتی از دستشویی آمده بود بیرون یکی دو دقیقه ما را گم کرده بود). گشتیم به دنبال شادی ولی پیدایش نکردیم. اعصابم از دست این دختربچه خرد شد. گفتم اگر پیدایش کنم میزنمش که دیگر حواسش را جمع کند. اما خبری ازش نبود. خیلی هر دویمان ترسیدیم. حالمان حسابی خراب شد. یک ربع بود که گمش کردهبودیم. مادرم به گریه افتاد. سه چهارتا زن عراقی آمدند دورمان. مادرم را کشیدم کنار و گفتم باید بریم چند تا عمود جلوتر و با بلندگو شادی را صدا کنیم. رفتیم و من چند بار اسم شادی را صدا زدم و گفتم بیاید به آن تیرک. بعدش هم یک ربع دیگر ایستادیم اما خبری از شادی نبود. مادرم حسابی بیقراری میکرد. دورش شلوغ شد و یک آقایی به من گفت از موکب کناری یک چهارپایه بگیرم و بروم رویش بایستم تا شادی من را ببیند. اما یک نفر دیگر گفت باید بروی و اسمش را به دو سه تا موکب جلوتر و عقبتر که بلندگو گذاشتهاند بدهی که خودشان هی اعلام کنند. سرم گیج میرفت... »
ادامهی این داستان را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9637
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 زمینههای انتخاب در خط مرزی
(یادداشت #مهدی_طهماسبی بر کتاب #خط_مرزی نوشتهی #سیدحسین_موسوی_نیا در پروندهکتاب تازهی شهرستان ادب)
▪️ «... آنچه که در خلال داستان در حال تحوّل است و خواننده را به فکر فرو میبرد، تغییر دلایل زمینهای انتخابهای یک انسان است. مفهوم تکلیف که پس از بلوغ، به خود معنایی جدید میبخشد، شاهبیت این تغییر در دلایل زمینهای است.
شخصیّتهای داستان که بهخاطر سنّ کم، از جهت شرعی و فقهی تکلیفی ندارند، بر مبنای سه نحوۀ ارزشگذاری، به صحنۀ جنگ آمدهاند.
اوّلین مبنا، همان شور و شوق و کلّهشقّی و حسّ ماجراجویی است که موجب میشود انسان برای تجربههای نو بهنو از جهان، حریص شود. چنین احساساتی یک ویژگی درونی است که میتوان آن را مقیّد به ارزشهایی دیگر نیز کرد.
دومین مبنا، هنجارها و ارزشهای شکلگرفته در محیط اجتماعی آنهاست که زمینهای از تکالیف و پاداشها را پیرامون افراد ایجاد میکند. این زمینۀ اجتماعی معمولاً بر ناخودآگاه انسان تأثیر میگذارد و برای دیدن آن و امکان ردّ ارزشها و هنجارهای تحمیلی آن، انسان باید بتواند به درجهای از خودآگاهی و البتّه تشخّص هویّتی برسد که بتواند مسیر فضیلتخواهی و سعادتطلبی خود را با آگاهی و ارادۀ آزاد خود، جدا از مناسبات اجتماعی شکلگرفته، بشناسد و انتخاب کند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
▪️shahrestanadab.com/Content/ID/9635
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 هجدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: t.me/shahrestanadab/3662 📖مشروح و 📸گزارش تصویری ای
📕 هجدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و ملیکا آلیک، محمدرضا گودرزی، مصطفی فعلهگری، احسان عباسلو و علیرضا سمیعی دربارهی شخصیت در داستان به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ #احسان_عباسلو: «شخصیت در گذشته آسمانی بود، در قرن نوزده تقریباً زمینی و از قرن بیستم به بعد ذهنی شد. ما هیچوقت شخصیت قهرمانی که بتوانیم به آن بیاویزیم نخواهیم داشت، چون اقتضای ادبیات امروز اینگونه است.»
✔️ #محمدرضا_گودرزی: «شخصیتهای رمانهای ایرانی تکصدایی هستند؛ همان تکصدای غالب نویسنده که در تمام رمان شنیده میشود. این موضوع باعث شده شخصیتهای ما تکبعدی شوند.»
✔️ #مصطفی_فعلهگری: «شخصیت ویژهی نویسنده با نگاه کمالگرا به هنر در بستر خانواده و آموزش و پرورش صحیح شکل میگیرد. اگر نهاد اجتماعی نیرومندی پشت نویسنده قرار بگیرد رمان و شخصیت ماندگار خلق خواهد شد.»
✔️ #ملیکا_آلیک: «یکی از دلایل ضعف ما در شخصیتپردازی این است که طرح اساسی رمان را درک نکردهایم. علت دیگرش این است که خود ما سرگردان هستیم و در زمانهی سرگردانی زندگی میکنیم.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «از آنجاییکه شخصیت از نمایشنامه وارد رمان شده، شخصیتپردازی معطوف به کنش است. ما به شخصیتهای داستانی کنشمند احتیاج داریم؛ چه مخاطبان معمولی در زندگی روزمرهشان، چه حرفهایها در زمینهی نقد یا نگارش داستان.»
▪️ گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نجف تا کربلا
( تازهترین مطلب ستون شعر سایت شهرستان ادب، اختصاص دارد به شعری در حال و هوای #اربعین از خانم #زهرا_بشری_موحد در پروندهی #ادبیات_عاشورایی این سایت.)
▪️ دلم سربههوا باشد چه بهتر!
سرم گرم شما باشد چه بهتر!
عزادارم ولی شادم از این غم
غمی که دلگشا باشد چه بهتر!
به عشقت هرکجا باشد میآییم
اگر هیئت بهپا باشد چه بهتر!
چه ذکری بهتر از نام حسین است
چه بهتر که رسا باشد چه بهتر!
سری که خالی از سودای یار است
اگر از تن جدا باشد چه بهتر!
«غم عشقت بیابون پرورم کرد»
نجف تا کربلا باشد چه بهتر!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 زوزهی جنگ در شهر
(معرفی مجموعهشعر کودک #خواهرم_پرنده_شد به قلم #صابره_سادات_موسوی در پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس )
▪️ «... اثرگذارترین ابزاری که عاطفۀ بشری را در دست قدرت خود دارد، بیشک هنر و ادبیات است. کودکان دنیا بهتر از هر زبانی، زبان شعر را درک میکنند. زبان آهنگینی که زمزمۀ لالاییها و بازیهای کودکانه شان هست. ادبیات کودکونوجوان بهطورکلی در ایران، تازه و نوپاست. هنوز خیلی از شاعران، تمایلشان را برای سرودن در این عرصه کشف نکردهاند. به همان اندازه که ادبیات پایداری برای کودک و نوجوان کمسنوسال است، کتابها و اشعار کمی به این منظور سروده شده تا در دسترس کودکان قرار بگیرد.
شاعران موفق کودکونوجوان اما هرکدام بهنوعی عِرق خود را به این عرصه، نشان دادهاند و ارادتشان را به خون کودکان مظلوم در قالب واژهها ریختهاند. شاعران نامآشنایی که کودکان بارها با ترانهها و شعرهایشان خندیدهاند و بازی کردهاند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9639
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻یک #اربعین شعر
▪️اگر دههی محرم تجلیگاه عزا و رثای حسینیست، اربعین حماسهای است که معرفت عاشورایی را در اوج پختگی آن متجلی میکند. فرهنگ عاشورایی در اربعین به وضوح نمایان است و ادبیات عاشورا در ایستگاه اربعین به مستی معرفتی میرسد که چهل روز مانند خون در جان عاشقان جوشیده است تا در جام حقیقتنمای شعر متجلی شود.
شعرهایی که در این مطلب میخوانید، از بهترین سرودهها با موضوع اربعین امام حسین (ع) هستند که بعضا در شب شعر بزرگ اربعین در موسسه شهرستان ادب خواندهشدهاند.
(گفتنیست این مطلب نخستینبار در سال 1395 با 14شعر منتشر شده بود. اکنون در اربعین 1397 آن را با افزودن 26شعر دیگر بهروز کردیم. این صفحه همچنان تا روز اربعین به روز میشود)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/6648
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻#پربازدیدترینها | مهرماه
▪️پربینندهترین مطالب تولیدی سایت شهرستان ادب در مهر ماه ۱۳۹۷ در حوزههای مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند:
· پروندهپرترۀ حافظ در سایت شهرستان ادب گشوده شد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9596/
· یادی از حسین منزوی با نوحهای از مهدی رسولی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9524/
· پاییزهایی که خواهند آمد | بازخوانی شعری پاییزی از سهراب در سالروز تولد او
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9586/
· رهبر انقلاب در دیدار با داستاننویسان: «کاری که شهرستان ادب آغاز کرده باید ادامه پیدا کند»
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9601/
· گزارش تصویری دهمین ماهشعر آفتابگردانها
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9539/
· رویکرد پستمدرنیستی در اشعار متأخر منوچهر آتشی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9533/
· بر فرازِ قاف | شعری از محمد شکریفرد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9526/
· سیمای آذربایجان در شعر محمدحسین شهریار | مقالهای از الهه عزیزیفرد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9523/
· به بهانه روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9550/
· غریبانیم در بازار شامی | شعری از علیمحمد مودب
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9538/
· خشخشِ خوشبختی | شعری از مژگان عباسلو
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9549/
· شهریار شیعهترین شاعر ادبیات فارسی | یادداشتی از لیلا حسیننیا
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9542/
· در اخبار نبشتهاست... | شماره یکم
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9545/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم #ناصر_ایرانی
▪️باخبر شدیم که ناصر ایرانی داستاننویس و نمایشنامهنویس در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفته است.
مرحوم ناصر ایرانی متولد ۱۳۱۶ در تهران از نویسندگان سرشناس دهه چهل و پنجاه بود، از جمله آثار مهم او در حوزه رمان میتوان به «زندهباد مرگ» و «سختون» و در حوزه نمایشنامهنویسی به «ما را مس کنید» و «سه نمایشنامه کسالتبار» اشاره کرد. همچنین کتابی پژوهشی آموزشی هم از این نویسنده سال ۱۳۶۴ با عنوان «داستان: تعاریف، ابزارها و عناصر» راهی بازار نشر شده بود.
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه داستاننویسان همراه با این موسسه، فقدان مرحوم ایرانی را به خانواده محترم ایشان و دوستداران ادبیات تسلیت میگویند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بررسی فلسفه و اصالت نوحه و شعر #اربعین
(در گفتگو با #حسن_صنوبری)
▪️«شعر هنرش این است که نتایج تفکر را خلاصه کند و سعی کند با همه مخاطبان، تفکر را تقسیم کند. وظیفه ما این است که همه ابعاد اربعین را منتقل کنیم. هم بعد عرفانی و سیاسی و هم بعد همزیستی مسالمتآمیز و ارتباط فرهنگی را در شعرها بیاوریم و کاری کنیم مخاطب به آن فکر کند و نتیجه فقط احساس نباشد. دین احساسی صرف دینی درونتهی است، مثل دین عقلی صرف که هیچ ارزش و ماندگاری ندارد.
یکی از اتفاقهای مهمی که در حوزه شعر اربعین افتاده است، نوحه عربیای است که آقای میثم مطیعی خواندند. همان نوحه «انتم الشرفا، انتم الکرماء». آن سالی که خواندند جوابش نیامده بود ولی امسال آمد و ما دیدیم که چند مداح عراقی جواب آن را دادند. یعنی حالا که تو قدردانی میکنی ما هم از شما قدردانی میکنیم. این یکی از مهمترین کارکردهای هنر است که به هم بگوییم که دوست داریم همدیگر را..»
ادامهی این گفتگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9648
پرونده #ادبیات_عاشورایی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره پنجم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️در پنجمین مطلب ستون #در_اخبار_نبشته_است از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
در این هفته خبرهایی داریم از حواشی فهرست نهایی نامزدهای #جایزه_تی_اس_الیوت ، اتفاقی که در موضوع #قاچاق_کتاب افتاده است ، یک #راننده_تاکسی عجیب غریب و همچنین چهرههایی چون #کلر_ژوبرت ، #ناصر_ایرانی و #محمد_سرور_رجایی .
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاری مهر، خبرگزاری فارس، گاردین، ایبنا و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9647
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شگفتا راه عشق است این!
▪️ستون شعر سایت شهرستان ادب را با غزلی خواندنی و زیبا از خانم #فاطمه عارف_نژاد با موضوع راهپیمایی با شکوه #اربعین بهروز میکنیم. عارفنژاد متولد زاهدان و از شاعران توانمند عضو دوره آفتابگردانهاست.
شگفتا راه عشق است این، که مرد جاده میخواهد
حریفی پاک باز و امتحان پس داده میخواهد
مسافر را پیاده، داغدیده، صاحب دردی
ورای دردهای پیش پا افتاده میخواهد
دلی آرام و پر غوغا، سری شوریده و شیدا
دلی سرمست جان دادن، سری دلداده میخواهد
مسلمان و مسیحی را به حریت فراخوانده
جدا از دین و ایمان، آدمی آزاده میخواهد
ندارد هیچ آدابی و ترتیبی اگر عشق است
نه محرابی و نه تسبیح، نه سجاده میخواهد
هلا جامانده از این راه! آخر تو چه کم داری؟
مگر این جاده غیر از شوق فوق العاده میخواهد؟
حسین بن علی تنهاست ای یاران به پا خیزید
که اینک وارث او لشکری آماده میخواهد
کشانده در بیابان اندک اندک جمع مستان را
بگو ساقی بیاید! میهمانش باده میخواهد
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻«ترکانِ پارسیگوی در #ادبیات_عاشورایی
(یادداشتی از #امیر_سلیمانی)
▪️«... چه سعادتی بالاتر از این که نام بزرگانی چون نیّر تبریزی، انور اردبیلی، سیدرضا حسینی تبریزی (سعدی زمان)، یحیوی اردبیلی، عاصم زنجانی، صراف تبریزی، منزوی اردبیلی، دلکش زنجانی، ذهنیزادهی تبریزی، غریق زنجانی، ناظم تبریزی و... امروز در هر جمع عزادار سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام زنده است و آثارشان متبرک از اشکهای خالصانهی خیل مشتاقان عاشوراست.
شاعران اهل تغزل و عاشقانهسرای خطهی آذربایجان هم از این قافلهی عشق دور نبودهاند و آزادگی خویش را با اشعار آیینی خویش فریاد کردهاند. اگرچه بخش اعظمی از سرودههای بزرگانی چون استاد شهریار و استاد حسین منزوی غزلیات عاشقانه است، اما خاکساری و ارادت خود بر آستان قدس اهل بیت علیهم السلام را پنهان نکردهاند. مرحوم استاد شهریار اشعاری فاخر به دو زبان ترکی و فارسی در مدح و مرثیهی اهل بیت(ع) سروده است که دو غزل «شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین» و «علی ای همای رحمت» از معروفترین آنهاست. زندهیاد استاد حسین منزوی نیز کتابی مستقل در مدح و مرثیهی حضرات معصومین (ع) با عنوان «فانوسهای آفتابی» منتشر کرده است.
شاعران شوریدهای هم عمر خود را وقف دلدادگی بر سید و سالار شهیدان کردهاند و جز برای مدح و ثنای اهل بیت پیامبر(ع) دست به قلم نبردهاند. در مجال کوتاه این نوشتار سعی بر این است پس از آشنایی مختصر، ابیاتی از ترکان پارسیگوی، استاد مرحوم رحیم منزوی اردبیلی، استاد عسگر شاهیزاده اردبیلی و استاد ولیالله کلامی زنجانی، که شهرتی درخور یافتهاند را بازخوانی کنیم...»
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9651
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 یک واقعهی فاجعهبار
(دهمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب را به بازخوانی صفحهای از رمان #مرشد_و_مارگریتا اثر معروف #میخائیل_بولگاکفاختصاص میدهیم)
▪️ «...برای مدتی مردم را اینطوری دستبهسر میکردند که میگفتند لیخودیف در آپارتمانش است، ولی این کار سبب میشد تلفنکنندگان بیشتر عصبانی شوند؛ آنها اعلان میکردند که به منزل لیخودیف زنگ زدهاند و جواب گرفتهاند که به واریته رفته است.
یکبار خانم برافروختهای زنگ زد و مصرانه خواست که با ریمسکی صحبت کند، ولی به او پیشنهاد شد که با خانم ریمسکی در منزل تماس بگیرد، گوشی هقهقکنان جواب داد که خودش خانم ریمسکی است و اثری از آثار ریمسکی در منزل نیست. داستان عجیبی بر سر زبانها افتاد. یکی از زنان نظافتچی همهجا شایعه میکرد که وقتی برای نظافت وارد اتاق حسابدار شده، دیده که در باز است و چراغ، روشن است و پنجرۀ مشرف به باغ، شکسته و یکصندلی در اتاق، دمر افتاده و کسی هم در اتاق نیست... »
ادامهی این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9605
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بگذار بماند
(داستانی در حال و هوای پیادهروی #اربعین از #مهدی_کفاش)
▪️ «... آقااسماعیل هوس کرد از روی ویلچر پایین بیاید و پیادهروی کند. اول سختش بود و بعد پابهپای پیادهها میآمد. ویلچر شدهبود چرخ دستی و رویش ساک و کولهها بود. گاهی ابراهیم آن را هل میداد و گاهی سمیرا. آقااسماعیل دیگر صحبت نمیکرد. شده بود صمٌ بکم. اما وقتی که ابراهیم میخواست عکس بگیرد، میخندید و ابراهیم و سمیرا را به آغوش میکشید. عکسهای یکنفرهاش کمتر شده بود و بیشتر اشاره میکرد که سهنفره عکس بگیرند. صبح روز چهارم در هلالیات مهمان خانوادهی عربی بودند. وقتی سمیرا برای نماز صبح بیدار شد و رفت تا اتاق مردانه که ابراهیم را برای ادامهی مسیر از خواب بیدار کند، ابراهیم فریاد زد که پدر نیست. خانوادهی عرب نمیفهمیدند که چه اتفاقی افتاده است. مَبیت شان حاشیهی کانال آبی بود که میرسید به شعبهای از فرات. ابراهیم دوید تا لب کانال، چشم چرخاند به هر دو سوی کانال پرآب، شاید نشانی از پدر ببیند... »
ادامهی این داستان را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9653
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 کورسوی امیدی دربرابر سیلهای زبانبرانداز
(یادداشت #محمدقائم_خانی در پروندهی #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب)
▪️ «... یکی از تفاوتهای معنادار طبقات پایین با طبقهی متوسط شهری، تعداد هیئات عزاداری حاضر در این طبقات و فراوانی برگزاری جلسات عزاداری امام حسین (ع) است. هرچند که امروزه (تحت تأثیر ترانهها و موسیقی جدید)، عزاداریها هم دچار آسیبهای جدی زبانی شدهاند، اما هنوز که هنوز است بدنهی اصلی نوحهها و روضهها با ساختاری نزدیک به ساختار کهن و غنی زبان فارسی اجرا میشود و کلیت این محافل از فروپاشیدگی زبانی (که رسانهها و دانشگاهها و نهادهای سیاسی و... در ایران با آن درگیر هستند)، دور افتادهاند و جوهر درونی زبان را حفظ کردهاند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9633
☑️ @ShahrestanAdab