eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔰 👈 جسم عنصرى كه تابوت نفس ناطقه است مجمع جميع صور معانى حقيقيه است، و خداوند در قرآن فرمود: (أَنْ يَأْتِيَكُمُ التّٰابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ) و چون مزاج انسان صلاحيت دارد كه وحدت اعتدالى قلبيه‌ى ساكنه‌ى مطمئنه از ميل‌هاى انحرافى در او ظاهر شود و ديگر مزاجها را اين قابليت نيست پس اين وحدت اعتداليه به اين نكته‌ى لطيف، محل قرب و سكينه‌ى كمال ربّ و ظهور اوست. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰طبیب می خواهیم 🎙 . عبث نیست عبث نیست هدف داریم سرمشق می خواهیم راهبر می خواهیم طبیب میخواهیم حالا که طبیب میخواهیم بعد از اکرم ص کسی که برای ما قرآن را بیان کند کسی که به زبان پیغمبر آشنایی داشته باشد به فقه قرآن آگاهی داشته باشد شناسایی کار بوده باشد مشکلات را حل بنماید مسائل گوناگون همه جوره جز علی ع پیدا بفرمایید از بپرسید از بپرسید از این بپرسید از اون بپرسید از هر که می خواهید بپرسید از دوست و دشمن از نصاری و یهود بپرسید بعد از ص در میان چه کسی از همه برتر از همه بالاتر در تمام صفات کمالیه انسانی علما و عملا جز ع را پیدا بفرمایید «ما که غیر از او نداریم» جز او نداریم خلیفة بودن این ها این اسم های صوری و ظاهری و اینگونه چیزها نیست که حالا پدر رفته نمیدانم نوبت به پسر رسیده اینطور نیست آقا که این ها ورراثت ظاهری دنیوی اینجایی که نیست . 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، از نام بردن انبیاء و ملائکه شرم دارم که با کدام زبان،‌ با نام تو چه کنم که فرموده ای: «عَظَّمَ أسْمائی» و با تلاوت کتاب تو چه که (لا یمَسُّهُ الاّ‌ المُطَهَّرونَ) فراز ۱۹۱ @shakhehtoba
4_381897131771823590.mp3
14.55M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 💠 ندارد 🔸تا به توحید صمدی قرآنی نرسیم، حرف ما با مادیون یکی است، ما فقط لفظ را عوض می کنیم و می گوییم: خدا، آن ها می گویند: ماده! 🔸همه چیز حق است و هیچ بطلان در نظام هستی و خلقت انسان راه ندارد که " ربنا ما خلقت هذا باطلا " چون مقام شهود، یافتن، ادراک عقلانی و نفسانی و شهودی است، سراسر نظام عالم یکپارچه مشهود حق و محضر جناب رسول الله (ص) و مشهود ایشان است، در این حقیقت عین نظام، باطل راه ندارد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba آقایان حکما و فلاسفه می فرمایند موضوع بحث ما"وجود" است و آقایان عرفا لفظ "حق" را مطرح می کنند. لفظ وجود به عنوان یکی از اسماءالله در ادعیه آمده ولی لفظ حق خیلی فراوان در قران آمده. لفظ "حق" خیلی حضرت آقا را مجذوب کرد لذا رساله ای به نام "انه الحق" نوشتند که انه الحق را از آیه ۵۳ سوره فصلت گرفته اند. ** هر علمی که دنبال می فرمایید باید دو تا حقیقت برای انسان پیاده شود: یکی توحید صمدی قرانی و دیگر مساله ولایت هم از جنبه فکری و هم از جنبه عملی. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸عالم به این زیبائی که یونانیان اسم این عالم را زینت گذاشتند که یکپارچه زیبائی است، عالم بودند، حرف شنیده بودند، درس خوانده بودند، به حقیقت رسیده بودند، و چقدر این عالم زیبا هست که حضرت آقا از وجد و سرور و ابتهاج ذاتیه، ابتهاح عقلانیه، در الهی نامه می فرمایند: با اجازه خداوند در این شب که حال خاصی دارم اسم عالم تو را بگذارم عشق آباد که: حسن از دوش شـــد عشـق آبادی به جـز این نـام و نشــــانیش مباد 🔸مردم در متن وجود هستند، خبر ندارند، غفلت دارند و غفلت به این معناست که چیزی را دارد و از دارائیش خبر ندارد. این را گفتند غفلت. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔶. شيخ سعدالدين حموي سوار بود و به رودخانه اي رسيد و اسب از آب نمي گذشت ، امر كردند كه آب را تيره ساختند و به گل آلوده كردند و اسب در حال بگذشت.  فرمود : تا خود را مي ديد از اين وادي عبور نمي توانست كرد ! 📗منبع: ، ص311. حضرت علامه حسن زاده آملی. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔰 🔰 👈 نفوس در اخراج از نقص به كمال و از قوه به فعل رسيدن، به چيزى نياز دارند و آن مجردات و عقولند كه مخرج نفوسند؛ چون شيء خودش نمى‌تواند مخرج باشد. عقول تعلّق به شخص خاص ندارند. عقول به همه تعلّق دارند. ما چگونه معنى جبرائيل و ميكائيل را مى‌فهميم‌؟ چيزى در وجود ما هست كه ما از آنها بريده نيستيم، (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا) ، همه در ما هستند، به يك توسّعى. چون لفظ نداريم اين‌گونه تعبير مى‌كنيم. در ما هست نه به مثل ظرف و مظروف. آنها را بدن خاص نيست كه به وسيله‌ى بدن تكامل پيدا كنند و در حركت باشند. آنها توسّع دارند، جواهر نوريه هستند كه بالذات مستكمل الذات هستند، در حد خودشان صمد هستند، البته نه صمد مطلق. فقر ندارند كه بخواهند متكامل شوند، اجوف نيستند. البته فقر ذاتى دارند، آنها جوهرشان مستكمل است به فضيلت ذاتشان و مخرج نفوسند و راه ندارد كه بدن داشته باشند. يك نوع موجود مجرد ديگر داريم كه در راه كمال است و غير از فقر ذاتى يك فقر ديگر هم دارند. داراى بدن خاص و در راه كمال و در حركتند. جاى خالى دارند كه بايد پر شود. البته جوهر مجردند و مبدأ براى ادراك و داراى اراده و مصور به صور كلى مى‌شوند. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، «لَولا الشّیطان لَبَطَلَ التَّکلیف، سُبحانَک ما أحسنُ صُنْعُک.» فراز ۱۹۲ @shakhehtoba
4_381897131771823591.mp3
13.58M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ بین حقیقت و موجودات نظام عالم وحدت عددی قایل نشویم بلکه موجودات را عین حقیقت و حقیقت را عین کلمات وجودی بدانیم، ... عینیت باید محفوظ بماند. تا وقتی حدود را می بینیم می گوییم خلق، وقتی حدود را برمی داریم در متن همه وجود هست که به این وجود حقیقت می گوییم. پس در حقیقت وجود، شیء را اداره می کند. یعنی مثلا آتش اگر وجود نداشته باشد نمی تواند حد خاص داشته باشد و به عنوان آتش اثر کند و بسوزاند و حرارت دهد. لذا وجودشان هست که دارد این ها را اداره می کند پس حقیقت که همان وجود است می شود اداره کننده نظام. چون معدوم هرگز چیزی نیست و اثری هم نمی کند. ** همه وجودند و هستی همه حقیقت است برای این که هستی در همه هست و همه حقیقتا هستند. پس وجود و هستی حقیقت است و حقیقت نه تنها اداره می کند بلکه عین وجود است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 💠 🔸جناب ابن عربی در تفسیر آیه ی " ان الله یهدی من یشاء و یضل من یشاء " می فرماید: ضلالت؛ یعنی تحیر و همان مقام هیمان انسان است و زمانی است که عبد در کانال وجودی خاص نیست و به مقام غیرمتناهی حق می رسد و می بیند که حق عین نظام است و حالت تحیر مطلق می گیرد که مقام ایشان از مقام هدایت یافته ها بالاتر است. در این مقام هیمان و حیرت مطلق، عقل هیچ توجهی به خود و غیرخود نمی تواند داشته باشد و یکپارچه در ضلالت و گمراهی تام است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸اگر می خواهید خدا و خلق را به صورت این که « حقیقت است که گرداننده نظام است» داشته باشید و اگر اینطور بگویی باید کو کو کنی، او که نظام را می گرداند کجاست؟ پیدایش کنید. ولی اگر گفتی « این حقیقت عین نظام است » دیگر هو هو می کنی، دیگر کوکو نداریم، همه چیز خودش است. 🔸عزیزان الآن لازم است که ذهن را از آنچه مطالب در باره ی خداشناسی داریم تخلیه کنیم. زیرا این خداشناسی همان است که کوکو می گوید. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba بین حقیقت و موجودات نظام عالم وحدت عددی قایل نشویم بلکه موجودات را عین حقیقت و حقیقت را عین کلمات وجودی بدانیم، ... عینیت باید محفوظ بماند. تا وقتی حدود را می بینیم می گوییم خلق، وقتی حدود را برمی داریم در متن همه وجود هست که به این وجود حقیقت می گوییم. پس در حقیقت وجود، شیء را اداره می کند. یعنی مثلا آتش اگر وجود نداشته باشد نمی تواند حد خاص داشته باشد و به عنوان آتش اثر کند و بسوزاند و حرارت دهد. لذا وجودشان هست که دارد این ها را اداره می کند پس حقیقت که همان وجود است می شود اداره کننده نظام. چون معدوم هرگز چیزی نیست و اثری هم نمی کند. ** همه وجودند و هستی همه حقیقت است برای این که هستی در همه هست و همه حقیقتا هستند. پس وجود و هستی حقیقت است و حقیقت نه تنها اداره می کند بلکه عین وجود است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 چون شأن همه‌ى موجودات اين است كه معلوم نفس انسانى گردند، و شأن نفس نيز اين است كه تواند از مرحله‌ى عقل هيولانى به مرتبت عقل مستفاد و عقل بسيط رسد، بلكه بر آنها نيز محيط شود. چنانكه گفته‌ايم مورد تصديق هركس و حكم فطرى و جبلّى اوست، لذا از ظلمت جهل به جهان نور علم انتقال مى‌يابد و به دانستن هر حقيقت علمى كلى، بابى از عالم غيب به رويش گشوده مى‌شود؛ چه اينكه علم، وجودى نورى و محيط و مبسوط و بسيط است. و همچنين درجه درجه كه بر نردبان معرفت ارتقاء مى‌يابد سعه‌ى وجودى او و گسترش نور ذات او و اقتدار و استيلاى وى بيشتر مى‌شود و آمادگى براى انتقالات بيشتر و قوى‌تر و شديدتر و سير علمى بهتر پيدا مى‌كند تا كم‌كم مفاتيح حقايق را در دست مى‌گيرد. و چون استعدادش تام باشد و واجب تعالى هم كه فياض على‌الاطلاق است به مرحله‌ى عقل مستفاد مى‌رسد و به عبارت ديگر عقل بسيط مى‌شود كه عقل بسيط، علم بسيط است؛ اعنى وجودى است كه از سعه‌ى نوريّت و جامعيتش، حائز همه‌ى انوار معارف حقه است؛ و جميع اسماء حسناى الهى را به استثناى اسماء مستأثره واجد است؛ پس چنين كسى خزانه‌ى علوم و مظهر تامّ و كامل (عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا) مى‌شود و به مقام شامخ ولايت تكوينيه مى‌رسد و خليفة الله مى‌گردد، و در قوت عقل نظرى و عقل عملى به غايت قصوى نائل مى‌شود. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
—— 🔶حیات عند الرب نقطه پایانی معراج بشریت است که به آن مقام...... ‌ ‌ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_381897131771823592.mp3
13.65M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ در اثنای بحث و از این که هر چه هست همه حقیقت و واقعیت دارند مثالی از درس هیأت و نجوم بیان کرده اند که علمای قدیم به آن رصدخانه و الان در دانشگاه تعبیر به ژءوفیزیک می کنند. علما با آلات و ادوات خاصی که دارند به امور آسمان می پردازند. زیج اصطلاح فرانسوی و به معنای جدول است که تقویم یک نحوه زیج است. در کتاب هایی که مربوط به زیج اند کلیات و اصول مطرح می شود و براساس آن مستخرج، تقویم را استخراج می کند. تا کنون هفده زیج نوشته شده شبیه زیجی که خواجه طوسی نوشته اند، زیج الغ بیگ، زیج بهادری. زیج بهادری بزرگ ترین و دقیق ترین و تقریبا آخرین زیجی است که نوشته شده. کار ماه کار حیرت آوری هست هر سال مستخرجین باید تقویم ماه را استخراج کنند. اگر یک آدم اهل فن روی معیارهای اساسی تقویم آفتاب را استخراج کند برای چهل سال کافی است. ستاره های ثوابت اگر یک بار استخراج شوند برای همیشه کافی است چون حرکت شان خیلی کند است هر بیست و پنج هزار سال یک بار دور می زنند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸کم کم زمینه بگیریم که مقام شریف حیرت انسانی را در مقابل علم کسب کنیم. ما چون از خردسالی با طبیعت انس داریم، از عالم لذتی نمی بریم. 🔸اگر انسان به حقیقت این دو کتاب تکوینی آفاقی عالم و انفسی وجود خویش را به دقت مطالعه کند به آن چه مورد کمال اوست می رسد. 🔸اگر به همین مقدار ظاهری خو کرده، قانع باشیم و به اسرار وجودی عالم و خود راه نیابیم، ما هم سوفسطی هستیم. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 نفس از نقص بسوى كمال مطلق كه بيان هر كمال است و تمام، بلكه فوق تمام است گرايش پيدا كرده رهسپار مى‌شود و سفر از خلق به حقّ مى‌كند و آثار تكوينى حقايق اسماء حسنى و صفات علياى الهى (عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا) از جوهر ذات او بروز و ظهور مى‌كند و كم‌كم قرآن را صورت كتبيّه‌ى انسان كامل و تفسير مسير تكاملى نوع انسان مى‌شناسد و شخص انسان كامل را ظرف حقايق قرآن و امام قافله نوع انسان و متن صراط مستقيم اعنى صراط الله و صراط الى الله مى‌يابد، و مى‌فهمد كه هركس از آن تجاوز كرده است از سير تكاملى انسانى و حركت استكمالى الى الله تعالى باز مى‌ماند و بر خويشتن ستم كرده است (وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّٰهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ) چه اينكه راه راست، بيش از يك راه نمى‌تواند باشد. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، شکرت که از تنهایی و خلوت لذّت می برم؛ چه، تنها از خلوت وحشت دارد. فراز ۱۹۴ @shakhehtoba