إلهی، خردمندان خطاب «اُدخُلی فی عبادی» آرزو کنند و این بی خرد گوید: «یا لَیتَ بَینی و بَینَهُم أمَداً بَعیداً»، که نعمت عظیم الشأن انسانی را کفران کرده ام و از رویشان شرمسارم.
فراز ۳۱۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5850200186814464180.mp3
4.12M
#تحدیر (تندخوانی) جزء چهارم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
🌹دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.
خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا كن مرا در آنروز راى انجام سپاسگذاریت به كـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاهداریت و پردهپوشى خودت اى بیناترین بینایان.
التماس دعا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_6019304980677133117.mp3
8.06M
شرح دعاي ابوحمزه ثمالي جلسه چهارم
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#استاد_صمدي_آملي
🌹كانال شاخه طوبي🌹
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیرسدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 خداى متعال فرمود:
﴿ وَ وَهَبْنٰا لَهُ إِسْحٰاقَ وَ يَعْقُوبَ ﴾
يعنى به ابراهيم خليل عليه السلام هبه كرديم.
و دربارهى ايوب عليه السلام فرمود:
﴿ وَ وَهَبْنٰا لَهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ﴾
يعنى دو چندانش كرديم،
و در حق موسى عليه السلام فرمود:
﴿ وَ وَهَبْنٰا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنٰا أَخٰاهُ هٰارُونَ نَبِيًّا ﴾
و امثال آن؛
پس آن كسىكه متولى آنان در اوّل بود همان كسى است كه متولى آنان در عموم احوال يا اكثر احوالشان بود و اين متولى نيست مگر اسم وهّاب او.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید باذکر لینک اختصاصی کانال شاخه طوبی 🙏💢
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
✳️ #رساله_معراجیه_ابن_سینا
✳️ #بخش_چهارم
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 (ادامه ی مطلب قبلی):
جبرئیل، از چنان جمال طاهری برخوردار بود که اگر کسی هفتاد هزار گیسوی پریشان زیبا، معطر به بهترین عطر و بوها بنماید، به حُسن و جمال او نرسد.
از چنان سرعتی برخوردار بود که گویی سیصد هزار بال و پر داشت و می پرید.
وقتی جبرئیل به من رسید، مرا در آغوش گرفت و میان دو چشم مرا بوسه زد.
وقتی این قوّت قدسی و روحانی به من رسید، مرا مورد ملاطفت قرار داد و به کشف خود راه داد و با عزّت و احترام به من لطف کرد و ازینرو چنان شوقی در دلم ایجاد شد که قابل وصف نیست.
جبرئیل به من گفت: از عالم حسّ خارج شو، که عالمهای مافوق در انتظار توأند.
از عوالم مادون جدا شو، بیدار و هشیار و آگاه، تا به علم مجرّدات و مفارقات دست یابی. من هم مشفقانه تو را راهبری خواهم کرد.
برخیز.
آرام باش و در سکون. که من برادر و همراه توأم: جبرئیل.
یعنی به لطف کشف، جبرئیل و آن نیروی قدسی در من ساکن گشت. با وی آشنا شدم؛ و این آشنایی مرا آرام و مطمئن ساخت.
گفت: دل قوی دار و دنبال من بیا و تابع من باش و از من تبعیت کن تا رفع موانع کنم.
و من از عالم محسوسات إعراض کردم و به مدد و یاری عقل غریزی بر اثر فیض قدسی، به دنبال جبرئیل راهی شدم.
سرعت جبرئیل، بسان بُراق بود؛ و این یعنی همان عقل فعّال که قاهر و غالب بر قوّتهای قدسی دیگر است. که بیشتر، عقول را یاری می کند تا حواسّ را.
اوست که مدد دهند و مؤیّد ارواح و مجرّدات است.
بُراق یعنی روشن و تند و سریع و یاری کننده. ازینرو به نام مَرکَب نامیده شده.
چون راکب خویش را به پیش می برد.
◀️ ادامه دارد...
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید باذکر لینک کانال شاخه طوبی 🙏💢
جان به لب رسید_ بخش ۱ .mp3
533.2K
🔺 جان به لب رسید
🗂 بخش اول
📜 اقیانوس بحر محیط(حسن حسن زاده آملی)
🔹 دار، دار تدریج است. حالا یک وقتی یک عزیزی بود الان برای خودش رجلی است... من در جریان بودم. معرفی کردم. خدمت جناب استاد رسیدند و ذکری استاد به ایشان داده بودند. درس ها می آمد ولی تو این زمینه چیز نبود...
🔹 من تشویقش کردم که بابا الان این اقیانوس بحر محیط اینجا هست. چرا از این استفاده نمی کنی؟ وقتی ما در یک محیطی هستیم امکانات فراهم است و زمینه هست و... یک مسائلی بود. من گفتم ایرادی ندارد خداوند راه را باز گذاشته است گفته که بیاید.
🔹 خلاصه رفت و آقا هم پذیرفت ایشان را. بعد توی فیضیه یک روزی من ایشان را دیدم. حالا چهل پنجاه روزی از آن روز گذشته بود. گفت هیچی برای من از این مطالبی که اینها می گویند اتفاق نیفتاد. گفتم حالا دیگه آرام آرام است. حالا تازه آدم شروع کرده است.
🔹 خدا رحمت کند مرحوم قاضی را بیست و یک سال( آنجور که آقا توی درس هایشان بیان میکرد) هیچی برایش اتفاق نیفتاد. گفت خدایا برای چی...؟! حالا قصه ای دارد که بعدا عرض می کنم.
🔹 حالا همان هفته به مناسبتی بود که باید خدمت آقا می رسیدم. بدون اینکه من دهن باز کنم کانه ایشان با ما بود. گفت حالا درخت شصت ساله را می بینند که اینجوری است و فلان است، انتظار دارند همان روز اول که آمدند ملائکه الهی برایشان کفش جفت کنند و همه برایشان سان بروند و تمام هستی در اختیارشان باشد! اینجوری ها نیست. اینقدر باید جان بِکَنَد آدم... آن جمله آقا:
جان به لب رسید تا جام به لب رسید
همینجوری هم نیست...
🎙 تمهیدالقواعد ۱.۸.۱۴۰۱
همت عالى داشته باش!
به حدى که کس را عبادت نکنى جز خداى تعالى. در دورى ات از دنيا و متاع و طيبات آن، تاجر مباش! و در عبادتت اجير مباش! چنانکه اميرالمومنان (ع) فرمايد
تو را از ترس آتش و طمع بهشت عبادت نکنم؛ بلکه تو را اهل عبادت يافته ام، پس عبادتت کنم.
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مکن
که خواجه خود صفت بنده پرورى داند
منبع: #لقاء_الله
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#بقیة_الله
🍀اگر چه حضرت بقية الله قائم آل محمد (
ارواحنا فداه) حائز درجه نبوت نيست، ولکن واجد اسماى کماليه آن کلمات کامله الهى ميباشد:
حُسن يوسف، دم عيسي، يد بيضا داري
آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داري
از امام به حق ناطق، کشاف حقايق، جعفر الصّادق(ع) منقول است که چون حضرت قائم ظاهر شود، پشت بر ديوار خانه کعبه نهد و سيصد و سيزده مرد بر او جمع گردند و اوّل کلامى که به آن ناطق گردد، اين آيه خواهد بود: (بَقِيتُ اللّهِ خَيرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ).(19)
📗#يازده_رساله_فارسي،
#رساله_انّه_الحق، ص 245.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، دردمند ننالد چه کند. درمان ده تا بیشتر بنالم!
فراز ۳۱۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5850200186814464181.mp3
3.95M
#تحدیر (تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
🌹کانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
🌹دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَكَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِكَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِكَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیكت به مهربانى خودت اى مهربانترین مهربانان.
التماس دعا 🙏
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_6019304980677133118.mp3
7.67M
شرح دعاي #ابوحمزه_ثمالي جلسه پنجم
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#استاد_صمدي_آملي
🌹كانال شاخه طوبي🌹
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠فضيلت #دعای_ابوحمزه_ثمالی
💠گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارک رمضان که عید اولیای الهی است ، فضیلت مخصوص است.
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
💠دعای ابوحمزه ثمالی دعائی است که وجود مبارک امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارک رمضان این دعا را میخواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی کنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت کنند. این دعا در جوامع روائی و حدیثی ما آمده است. در مصباح کَفعَمی است، و در اقبال سیّدبن طاووس هست.
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_5994450288403021848.mp3
9.71M
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوده۱۱۰
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
نفس مجرد است و شکل و رنگ و وزن و حجم و ... ندارد و برای خودش احکامی دارد.
بدن مادی است و دارای ماده و اشکال و صور و وزن و حجم و ... است و احکام خاصی را داراست.
احکام جسمیت جسم را روی نفس پیاده نمی کنیم و احکام نفس هم روی جسم پیاده نمی شود.
نه تنها این دو که به ظاهر می بینید ضربه به یکی بودن شخصیت شما نمی زند که اگر حرکت جوهری هم مطرح کنیم صد سال قبل و صد سال بعد تان را هم فقط به یک من اسناد می دهید.
** جسم من کودک بود جوان شد به میانسالی و پیری رسید و گرچه جسم ما در دو آن یکسان نیست چون حرکت جوهری مطلقا آن را عوض کرده ولی باز هم اطلاق یک جسم بر آن می کنیم.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔸 وجود یک حقیقت بیش نیست و این یک حقیقت در مطلق شئون سریان دارد. مثل این که شما الآن می فرمائید این یک من هستم و این من در تمام شئون زندگی من سریان دارد. اعم از ظاهر من، باطن من، کودکی و جوانی من، خوشحالی و بد حالی من و....
🔸تمام اطوار وجودی شما همان من شماست و این یک من در همه جا سریان دارد.
🔸وقتی این من خودتان را ملاحظه کنی می بینی که چه سعه ی وجودی دارد که متقابلها را جمع کرده در حالی که اینها با هم قابل جمع نیستند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدونه۱۱۰
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره ۳۰ : ✨✨🌷🌷
✍️ریشه و بذر سعادت مراقبت است:
وقتی علامه طباطبایی فرمود : تخم سعادت مراقبه است ، و صحبت را به اینجا کشاند که فرمود : اگر کام تو برنیامد آنگه گِله کن .
این اولین کار مراقبت است.
🔸مراقبت شما را به جایی می کشاند که در تامّل جبروت فرو می روید و می دانید که طبیعت و سرشتِ و غریزه انسانی خوی پذیر است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
✍️اگر انسان با عالم اله همنشین باشد ، الهی و فرشته خوی می شود :
🔸 انسان با هر کسی محشور باشد به خوی او درمی آید ، حتی اگر با حیوانات محشور باشد به خوی آنها درمی آید.
🔸مقصود این است که نفس انسانی خوی پذیر است. رفتار و گفتار گوسفندچران با خوک بان متفاوت است ، چون هر کدام با یک نوع حیوان سروکار دارند .
🔸در عالم انسانی هم عده ای بصورت انسانند ولی بدتر از خوک و چارپا هستند .
چنانکه جناب وصی در نهجالبلاغه می فرماید: «فالصّورةُ صورهُ انسانٍ والقلبُ قلبُ حیوانٍ»
🔸ولذا اگر انسان با ملکوت و عالم فرشتگان و عالمِ اله و با خدای خود همنشین باشد ، نفس او الهی و فرشته خوی می گردد و قدسی و ملکوتی می شود.
ریشه این چیست ؟ مراقبت است
و کارهای دیگر مثل طهارت ، نماز ، روزه و.. همه ، این تخم سعادت را می پرورانند تا شجرۀ طوبی بشود که «اصلُها ثابت و فرعها فی السماء توءتی اکلها کل حینٍ باذن ربها» 🌷🌷
📗#نمط_هشتم ص ۱۱۷
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیرسدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 عمل عمده در سلوك إلى الله استقامت است. نزول بركات و فيضهاى الهى بر اثر استقامت است.
﴿ إِنَّ الَّذِينَ قٰالُوا رَبُّنَا اللّٰهُ ثُم اِسْتَقٰامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاٰئِكَةُ أَلاّٰ تَخٰافُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ ﴾
﴿ نَحْنُ أَوْلِيٰاؤُكُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فِيهٰا مٰا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيهٰا مٰا تَدَّعُونَ ﴾
﴿ نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ﴾ .
كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست و آنگاه پايدارى كردند، فرشتگان بر ايشان فرود مىآيند كه مترسيد و اندوه مخوريد و شادمان به بهشتى باشيد كه نويدتان مىدادند.
* ما دوستان شماييم، در زندگى فرودين و در زندگى پسين. شما راست در آن هرچه دلهاتان خواهد، و شما راست در آن هرچه خوانيد.
* ميهمانىاى از آمرزندهاى مهربان. (فصلت/ 31-33 )
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید باذکر لینک اختصاصی کانال شاخه طوبی 🙏💢
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
✳️ #رساله_معراجیه_ابن_سینا
✳️ #بخش_پنجم
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 (ادامه ی مطلب قبلی):
اینکه در روایات آمده است که مَرکَب معراجی پیامبر از خَر بزرگتر بود و از اسب کوچکتر، یعنی مَرکب ایشان مافوق عقل انسانی و مادون عقل اول بود.
اینکه گفته اند چهره اش مانند آدمیان بود، یعنی با آدمیان سنخیت داشت تا بتواند آنها را درک کند و بر آنها شفقت داشته باشد.
اینکه گفته اند دراز دست و دراز پا بود، یعنی قوای قدرتمند فراخ و گسترده ای داشت که فایده اش فراگیر است و فیض او همه چیز را می رسد.
اینکه گفته شده که پیامبر خواست بر آن مرکب نشیند، مرکب، سرکشی کرد؛ بدان معناست که چون پیامبر در عالم جسمانی بود، امکان جلوس و تصرف بر جبرئیل نبود. تا اینکه قوّت قدسی جبرئیل او را از شوائب عالم جسم و ماده، مجرّد ساخت و به فیض و مدد او، پیامبر توانست عروج کند.
اینکه گفته اند پیامبر فرمود: وقتی در راه روان شدم و در پی جبرئیل رفتم، از کوههای مکه درگذشتم، یکی پشت سر من می آمد و آواز می داد که بایست برادرم؛ و جبرئیل گفت: اعتنایی به او نکن.
قوه ی وهم بود. چون وقتی از عوالم جسمانی خارج شد، از قوه ی وهم عبور کرد؛ چون در طی عوالم، طفره محال است. برای ورود به عوالم عقلی و مفارقات مجرده، ناگزیر می بایست از قوه ی وهم عبور کرد.
◀️ ادامه دارد...
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید باذکر لینک کانال شاخه طوبی 🙏💢
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
✳️ #حکمت_عملی
✳️ #گردآوری_علامه_حسن_زاده_آملی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 قال أمير المؤمنين عليه السّلام: طوبى لمن عصى فرعون هواه و أطاع موسى تقواه «أو عقله».
ترجمه: خوشا بر آنكس كه با فرعون هواى نفس خود مخالفت كند و موساى عقل و تقواى خود را اطاعت كند.
شرح: حضرت اشاره فرموده كه هركس را در باطن و در عالم صغير موسى و فرعونى است و اگر بخواهد مقام كمال موسوى را دريابد با فرعون نفس خودبين مخالفت كند و گرنه چون فرعون غرق درياى هلاك شود و اگر اطاعت موساى عقل و ايمان كند مانند موسى به تحيّت حضرت حقّ كه ﴿ سَلاٰمٌ عَلىٰ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ ﴾ فرمود و از مؤمنان خاصش خواند كه ﴿ إِنَّهُمٰا مِنْ عِبٰادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ﴾ سرافراز گردد و در آسمانهاى عوالم عقلى با موسى هم پرواز شود پس خوشا به حال آنكه ضد فرعون نفس و مطيع موساى عقل است.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک اختصاصی کانال شاخه طوبی 🙏💢
✍ إلهی، تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت. اکنون می بینم که گذشته هایم نگذشت، بلکه همه در من جمع است.
👈 آه آه...، از یوم جمع.
📚 الهی نامه، علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_5850200186814464183.mp3
3.98M
#تحدیر (تندخوانی) جزء ششم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
🌹دعای روز ششم ماه مبارک رمضان🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
للهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.
خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم, وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت, بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان.
التماس دعا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_6019304980677133119.mp3
7.95M
شرح دعاي ابوحمزه ثمالي جلسه ششم
#ابو_حمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#استاد_صمدي_آملي
كانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
#پست_شماره۱۷ :✨✨✨🌷🌷
✍️صاحب ولایت تکوینی :
🔸جناب رسول الله قرآن را مادبة الله وصف فرمود یعنی قرآن سفره الهی است ، این سفره فقط برای انسان گسترده شد ، حال ملاحظه بفرمایید که قابلیت انسان و سعهٔ وجودی او تا چه حد است که تواند وعاء (ظرف ) این همه جوامع کلمات نوریه گردد ، این قرآن سُلّم(نردبان) است و این آیات درجات آن است ، اقرأ وارق .
چه میگویم حدیث عالم دل
ترا سر در نشیب و پای در گِل
جهان آن ِ تو و تو مانده عاجز
ز تو محرومتر کس دیده هرگز
میان دربند چون مردان به مردی
درآ در زمرهٔ اوفوا بعهدی
ترا از بهرِ این کار آفریدند
اگر چه خلق بسیار آفریدند
🔸 آن نیکبختی که در مسیر تکامل انسانی این منازل و مراحل قرآنی را پیموده است ، «ولی» ، و صاحب ولایت تکوینی است که :
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد
✨✨✨🌷🌷🌷🌷
📗#ولایت_تکوینی ص ۴۳
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیرسدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 ﴿ ذٰلِكُمُ اللّٰهُ رَبُّكُمْ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ خٰالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ... ﴾(انعام/ 103)
اين است خداى، پروردگارتان. نيست خدايى جز او، آفرينندهى هر چيزى است، پس او را پرستيد كه او نگاهبان بر هر چيزى است .
از سه جا مصدر اسمش دال است
بر سر آيهاى از انفال است
در بعضى از نسخ «در سه جا»... «ذال» است. ذٰلِكُمُ اللّٰهُ رَبُّكُمْ الآية، كه حنه سوره انجيل است كما تقدّم.
شيخ اكبر در جفر جامع و نور لامع «الدرّ المكنون....» گويد: حرف الذال خلوته ثمانية أيام، أسماؤه: ذوالقوة، ذوالطول، ذوالجلال و الإكرام.
يكى از اسماى حسنى در بند هشتاد و نه جوشن كبير «ذارئ» است. و بسيارى از اسماء الهى مصدّر به ذال معجمهاند. چند بند جوشن كبير، همهى اسماء آن بند كه هر بندى - به استثناى بند پنجاه و پنج - ده اسم است مصدّر به ذال ثخّذ است. و اسامى مصدّر به دال ابجد نيز بسيار است مانند دليل و دائم و ديموم و دالّ و غيرها. بر سر آيهاى از انفال است، يس است ﴿ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفٰالِ ﴾ ، و جز يس در اوائل آيات انفال چيز مناسبى نيست.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کپی با ذکر لینک 🙏
؛﷽؛
؛┄┄┅┅┅┅┄┄
✳️ #رساله_معراجیه_ابن_سینا
✳️ #بخش_ششم
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 (ادامه مطلب قبل)
اینکه در روایت معراج آمده است که پیامبر فرمود:
پشت سر من صدای زنی می آمد دلربا و فریبنده که می گفت: بایست تا به تو برسم؛
و جبرئیل گفت: اعتنا نکن و نایست؛
یعنی که قوّه ی خیال است که فریبنده است و مشغول کننده ی دل.
پیامبر از آن زن عبور کرد و گذشت و او را پشت سر گذاشت.
جبرئیل فرمود: اگر انتظارش را می کشیدی و منتظرش می ماندی تا به تو برسد، نشان از دنیادوستی تو بود.
چون هرکسی فریفته ی دنیا شود از معقولات باز می ماند.
پیامبر فرمود:
در شب معراج، از کوهها گذشتم. به دو نفر برخوردم. یکی در بیت المقدس که جلو آمد و سه قدح به من داد؛ یکی قدح خمر، یکی قدح شیر، یکی قدح آب. خواستم خمر را بگیرم، جبرئیل نگذاشت و اشاره کرد به قدح شیر تا آن را بگیرم. شیر را گرفتم و خوردم.
این رؤیت بدان معناست که:
وقتی از حواس عبور کردم و به احوالات قوه ی خیال و وهم آگاه شدم؛ و در درون خود تأمل کردم؛ و به عوالم روحانی راه یافتم، سه روح دیدم: یکی حیوانی، یکی طبیعی و یکی ناطقه.
آن روح حیوانی بصورت خمر ظاهر شده بود، که فریبنده است و جهل افزا.
روح طبیعی در صورت آب ظاهر شده بود چون قوام بدن به اوست و آب سبب حیات است وبه نشو و نما کمک می کند. و آن، علم است.
روح ناطقه به صورت شیر ظاهر شد چون غذای مفید است و لطیف و مصلحت افزا.
به هنگام عروج، ابتدا میل نفس به دریافت حیوانیات است، چون هنوز چندان زیاد از ناسوت فاصله نگرفته. هرچه عروج بالاتر، میل به روحانیات و باقیات، بیشتر می شود.
◀️ ادامه دارد..
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇
@shakhehtoba