#پست_شماره_۸۹ : ✨✨🌷🌷
✍️ هر کس زرع و زارع و مزرعهٔ خود است و هر بذری که ملَکاتِ افعال است در این مزرعه کاشته شد ، همان را درو خواهی کرد که « انّما هی اعمالکم تردّ علیکم» ، و فرموده رسول الله که « الدنیا مزرعة الاخره»
که دنیا مزرعه آخرت است.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۹۵۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5855225006493008512.mp3
19.5M
🔳 شکار، نتیجه عرفان عملی و فهم مفاهیم نتیجه عرفان نظری است. که انسان تور شکارش را در عالم بگستراند و هر چه را که در نظام وجود که کمال و علم و حقیقت است را به دست بیاورد.
🔳 همان طور که خداوند فرمود عالم ظاهر را بخوانید و خبردار شوید، انسان دوست دارد که عالم باطن را هم بخواند و در هر دو خواندن، هدفش این است که توحید در او پیاده شود، شکار ها کار می رسد.
🔳 انسان در تعقل نیازمند ماده نیست و هر چه قدر بتواند ماده نداشته باشد برایش بهتر است ولی به دلیل ضعف نفس، یک وسیله ای می خواهد، مثلا مغز وسیله ای برای تفکر او می شود.
🔳 تجرد برزخی یعنی موجودی که ذاتش مجرد از ماده و احکام ماده است ولی هر کاری که می خواهد انجام دهد نیازمند ماده نیست ولی برخی از احکام ماده را داراست.
🔳 یک وقتی صورتی در ذهن تصور می شود و یک وقت، معنا، در معنا نه ماده هست و نه احکام ماده، لذا هرجا پای فهم و ادراک مفاهیم در میان آمده، چه مفاهیم جزئی یا مفاهیم کلی، مسئله تجرد تام عقلی است و هر جا پای شکل و صورت به میان آمده، آن تجرد خیال است.
🔳 سرشت و جبلی قوه خیال این است که حکایت از اشکال و صور می کند.
🔳 نقاشی کردن زیر سر صورت خیالیه در ذهن است که صرف دیدن قوه باصره از ناحیه چشم، دست نمی تواند آن صورت را در خارج ترسیم و نقاشی کند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_نودوهفت۱۹۷
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
پیغمبر هر عصر و زمانی بر اساس قابلیت و استعداد و قوت اهل آن عصر است. الان ما در عصر خاتم محمدی (ص) هستیم، قوت و استعداد طوری است که "حلال محمد ﷺ حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامه"، زیرا عصر، عصر محمدی (ص) است و در این عصرِ خاتم ولایت مطلقه، همه مردم از مؤمن و غیر آن، از شیعه و سنی، و از مسلمان و کافر، رعیت حضرت بقیة الله قائم آل محمد(ص) هستند، چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند. لذا عصر قابلیت و ترقی انسان است.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۰، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#پست_شماره_۹۰ : ✨✨🌷🌷
✍️ یقین بسیار بالا :
ابان بن تغلب گوید : زنی دیدم پسرش مُرد ، برخاست چشمش را بست و او را پوشاند و گفت جزع و گریه چه فایده دارد، آنچه پدرت چشید تو هم چشیدی و مادرت بعد از تو خواهد چشید ، بزرگترین راحتها برای انسان خواب است و خواب برادر مرگ است ، چه فرق میکند در رختخواب بخوابی یا جای دیگر،
اگر اهل بهشت باشی مرگ به حال تو ضرر ندارد و اگر اهلِ ناری ، زندگی به حال تو فایده ندارد،
اگر مرگ بهترین چیزها نبود خداوند پیغمبرش را نمی میراند و ابلیس را زنده نمی گذاشت .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۹۷۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
دستور العمل انسان فقط و فقط قرآن کریم و سنت رسول خاتم و آل او - عليهم السلام - است و جز آن هوا و هوس است . اگر ما را گفتاری بود همان حقایق است که به قالب الفاظ دگر به فراخور فهم و بینش ما درآید .
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۵۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
4_298278026938941577.mp3
19.75M
🔻بیانات عرشی حضرت علامه ره پیرامون #نماز
#توصيه
🔹هرنماز بايدنماز وداع باشه
امروز و فردا نكنيد
🔹مسلمان عاقل باشيد در دينداري تون عاقل بوده باشيد
🔹حرفها رو بو بكشيد نيتها را بو بكشيد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
هر اسمی از اسماء الهیه مظهری از موجودات است
بدان هر اسمی از اسماء الهیه را مظهری است از موجودات، به اعتبار غلبهی ظهور صفتی که آن اسم مشتمل است بر آن صفت در آن مظهر و آن مظهر اسم الله است به اعتبار دلالتش بر الله از جهت اتصافش به آن صفت. به این بیان که الله، همان خالق و مدبر هر نوعی از انواع خلایق است به اسمی از اسمائش و آن اسم ربّ آن نوع است و الله سبحانه ربّ ارباب است و به این معنی کلام اهل بیت در ادعیهشان اشاره دارد که فرمودند: بالاسم الذي خلقت به العرش و بالاسم الذي خلقت به الكرسى و بالاسم الذي خلقت به الأرواح و غيرها. و از امام صادق(ع) است که فرمود: «قسم به خدا ماییم اسماء حسنی که از بندگان عبادتی قبول نمیشود مگر به معرفت ما». زیرا ائمه(ع) وسایل معرفت ذات حقّ و وسایط ظهور صفات او و ارباب انواع مخلوقاتش هستند و علم به همهی اسماء حاصل نمیشود مگر برای کسی که مظهر همهی اسماء باشد و مظهر همهی اسماء نیست مگر آن کسی که در جبلّت و سرشت او استعداد قبول همهی آن اسماء باشد و آن کس نیست مگر آدم (انسان کامل)، و عَلَّمَ آدَمَ الأسماء کُلَّها .
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۴۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏