🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_سي_ام
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط
"...(ادامه قسمت قبل)اکنون بدان كه آن طرف جوهر اول را كه از خداى مى گيرد نامش ولايت است و اين طرف جوهر اول را كه به خلق خداى مى رساند نامش نبوت است پس ولايت باطن نبوت آمد, و نبوت ظاهر ولايت آمد و هر دو صفت حضرت محمد 'صلى الله عليه و آله و سلم' اند.
چون ولايت و نبوت را دانستى اكنون بدان كه شيخ سعدالدين حموى مى فرمايد كه هر دو طرف جوهر اول را در اين عالم دو مظهر مى بايد كه باشد, مظهر اين طرف كه نامش نبوت است خاتم انبياء است و مظهر آن طرف كه نامش ولايت است صاحب الزمان است و صاحب الزمان اسامى بسيار دارد چنانچه جوهر اول اسامى بسيار دارد.
صاحب الزمان علم به كمال و قدرت به كمال دارد و علم و قدرت را با وى همراه كرده اند چون بيرون آيد تمامت روى زمين را بگيرد و روى زمين را از جور و ظلم پاك گرداند و به عدل آراسته گرداند و مردم در وقت وى در آسايش باشند.
شيخ سعدالدين حموى در حق اين صاحب الزمان كتابها ساخته است و مدح وى بسيار گفته است.
حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله خبر داده است از آمدن وى, و علامات وى گفته است اما معلوم نيست وقت بيرون آمدن وى.
با وى چيزها همراه كرده اند كه اگر از صد يكى بگويم بعضى كس باور نكنند و گويند آدمى را اينها نتواند بودن, احوال وى بيش از اين خواهد بود كه به نوشتن راست آيد.
صاحب الزمان كه گفته شد ولى است چون بيرون آيد ولايت ظاهر شود و حقائق آشكارا شود."
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@sHakhehtoba
شرح دعای افتتاح 90
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
⭐️اَللّهُمَّ اِنّى اَفْتَتِحُ الثَّنآءَ بِحَمْدِکَ وَ اَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَّنِکَ وَ اَیْقَنْتُ اَنَّکَ اَنْتَ
⭐️خدایا من ستایش را به وسیله حمد تو مى گشایم و تویى که به نعمت بخشى خود بندگان را به درستى وادارى و یقین دارم که براستى تو
💠نوعاً ادعیه را میبینیم که با اسم شریف الله شروع میشوند که با "اللهم" یا به صورت "الهی" این اسم را بنده صدا میزند و ندا میدهد. اما از اینکه حضرت در ابتدای این دعا خودشان با کلمه "افتتح" این تبیین را فرمودهاند که من میخواهم ثنای تو را به واسطه ی حمدت شروع کنم. "اللهم انی افتتح الثناء بحمدک". نوعا در اعیه "اللهم انی اسئلک" فراوان هست، اما حضرت در این دعا با لفظ "اَفتتُح" به جای لفظ "اسئلک" معمولا به کار برده است، که "اللهم انی افتتح الثناء بحمدک" یکی از نکاتی که شاید این جمله حضرت حاوی آن نکته باشد این است که چون خود خدای متعال، قرآن کریمش را افتتاح به حمد فرمود، بعد از "بسم الله الرحمن الرحیم" اولین آیهای که در سوره مبارکه فاتحه قرآن آمده است "الحمدلله رب العالمین" است. انسان های الهی و انسان های کامل صاحب عصمت به خصوص بعد از پیامبر اکرم که بیان و شرح قرآن بر عهده آنهاست و آنها مبین اسرار قرآن اند، و نوعا تمام ادعیه و روایات آنها هم به یک تعبیری منشعب از قرآن است. و لذا این جمله بیانگر این است که تأسی به حق متعال میخواهد داشته باشد. یعنی کأنه ابتدای این دعای شریف حضرت میخواهد عرضه بدارد:
💠 بارالهاها، همانگونه که شما وقتی کتاب وجودی خودت را به نام قرآن کریم خواستی شروع کنی آن را با اسم خودت شروع کردی و سپس با حمد آغاز کردی، من هم در ابتدای این رساله نامه و این الهی نامه و این اللهم نامه میخواهم افتتاح به حمدت کنم "اللهم انی افتتح الثناء بحمدک" هم بنا داریم شروع به ثنا کنیم مدح کنیم، بگذاریم زبان ما زبان مداحی بشود.
♦️ "اللهم انی افتتح الثناء بحمدک" خدای متعال توفیق فهم اسرار آیات و روایات را به خصوص ادعیه را به همه ما عطا بفرماید.
💠بارالها من شروع کرده ام. می خواهم که ثنا گویی کنم و این ثنا و مدح و ستایشم را می خواهم به حمد تو افتتاح کنم. این افتتاح به حمد تو هم تأسی به خود توست، چون برای اینکه تو هم کتاب را به حمد خودت آغاز کرده ای. منتها ببینیم آن "الحمدلله رب العالمین" در اول قرآن حمد عبد است یا حمد رب است؟ حمدی است که بنده می خواهد خدا را حمد کنید، می گوید حمد لله است یا حمدی است که خود خدا حامد است، چون یکی از اسمای حسنای الهیه اسم شریف حامد است.
گردآورنده ؛ گروه #شاخه_طوبي
#شرح#دعاي_افتتاح 90
استاد صمدي آملي حفظه الله
@shakhehtoba
☘اثرات تکوینی خوراک (شیر خشک) بر فرزند☘
خانمى فرزند را شير خشك كه شير گاو است و براى مزاج گوساله است مى دهد، آن شير در طفل اثر مى گذارد، اين فرزند از مادرش شير نخورده و مهر مادرى را نچشيده است، چه بسا از اين گونه مادرها كه از فرزندانشان ناله دارند كه بزرگ شدند و اسائه ادب و گستاخى مى كنند.
📕منبع: 👈 مجموعه مقالات حضرت علامه حسن حسن زاده آملی
@shakhehtoba
یادی از روزهداری علامه فاضل تونی🟪
💢حضرت علامه حسنزاده آملی(مدظلهالعالی):
✍روزی در محضر جناب استاد علامه فاضل تونی(ره) بودم ایشان از خاطره رمضان اقامت در ارض قدس رضوی چنین فرمودند:
《سالى در مشهد مقدّس كه مشغول تحصيل بودم، در ماه مبارك رمضان آن سال فقط سه تا سحر با نان و ماست بسر بردم، و بقيه را بر اثر تنگدستى با نان و پياز، ولى صفاى باطن و لذّت روحى و معنوى را در همان سال يافتهام.》
✍راقم حسن حسنزاده آملی گويد:
《كه مرحوم استاد فاضل تونى در دوران تحصيلى در امر معاش سختى بسيار كشيده و چشيده است، و
#دو_صد_چندان اين #شاگرد_بىنوايش.》
@shakhehtoba
💕صوم؛ #حبس_نفس_به_امر_مولی 💕🟪
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(مدظله):
✍ابوطالب مکی(رحمةاللهعلیه) گوید:
«خداوند متعال در قرآن فرموده است:
《اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ》
و در تفاسیر آمده است که
#صبر در این آیه به معنی
#صوم است، و رسول خدا(ص)
#ماه_رمضان را
#شهر_الصبر نامیده چه
#صبر،
#حبس_نفس است از
#هوی و هوس و
#حبس نفس است به
☆#امر_مولی☆
✍و بعضی از علما گفتهاند که
غرض از #استعانت_به_صبر
در آیه مذکور
#زهد است در دنیا
#بهوسیلهروزه؛ چه
روزهدار چون زاهد عابد است و
#روزه_مفتاح_زهد است و
#باب_عبادت_مولی است چه
روزه #نفس را از
#شهوتطعاموشراب باز میدارد.
✍رسول خدا (ص) فرمودند:
که خدای تعالی گفته است
#همهاعمالبنیآدم مربوط به
خود اوست جز
#روزه که #از_آنمن است و
من آن را جزا میدهم؛
✍و گفتهاند
هر عملی را جزایی است
جز روزه را که
#جزای آن را
#هیچ_کس_نداند چه
#جزای_آن_بیحساب است
┅─────ه💥☪💥ه──────┅
📚 قوتالقلوب، ابوطالبمکی، ج۱، ص۷۳_۷۴
┅──────┅
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_سي_و_يكم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
#ولایت_تكوينى و #تشريعى
در اين مقام مناسب است كه به عنوان مزيد بصيرت در پيرامون مطلب مذكور, اشارتى به ولايت تكوينى و تشريعى بشود: 'ولى' از اسماء الله تعالى است.
"و ينشر رحمته و هو الولى الحميد"(شوری 29)
و اسماء الله باقى و دائم اند.
"فاطر السموات و الارض انت وليى فى الدنيا و الاخره"(یوسف 102)
لذا انسان كامل كه مظهر اتم و اكمل اين اسم شريف است صاحب ولايت كليه است.
مى تواند به اذن الله تعالى در ماده كائنات تصرف كند و قواى ارضيه و سماويه را تحت تسخير خويش در آورد, حكم او در صورت و هيولى عالم طبيعت نافذ و مجرى است, و هيولاى عنصرى بر حسب اراده او مى تواند خلع صورتى نموده و لبس صورت جديد نمايد مانند عصاى حضرت موسى 'عليه السلام' كه صورت جمادى را بر حسب اراده اش خلع نموده و صورت حيوانيه بر آن پوشانيده است كه به شكل اژدها بر آمد.
"فألقى عصاه فاذا هى ثعبان مبين"(اعراف 108)
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
akhlag-24.mp3
14.76M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ٢٤
@shakhehtoba
4_287175261600874558.mp3
3.8M
جز هفدهم قرآن
استاد معتز آقایی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانی از راز حسن سر در بیاری ای برار
(می خواهی از راز حسن سر در بیاوری ای برادر)
بنده ی فرمانبر آل پیمبر(ص) هسّمه
(بنده ی فرمان بر آل پیغمبر(ص) هستم)
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا غفار الذنوب
.
به گناه کارها بگو سلام علیکم
..
#آیت_الله_احدی
@shakhehtoba
4_287175261600874563.mp3
5.37M
جز نوزدهم قرآن
استاد معتز آقایی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_سي_و_دوم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
#ولایت_تكوينى و #تشريعى
♦️و همه معجزات و كرامات و خوارق عادات(چیز هایی که خلاف عادت های ما از نظام عالم هستند) از اين قبيل است كه به اراده كمل(با میم مشدد به معنی انسان کامل) به اذن الله صورت گرفته اند كه عصا در دست موسى به اذن الله اژدها شد كه در حقيقت فعل و ايجاد و تأثير از خداوند متعالى است هر چند در دست موسى بود و به او اسناد داده مى شود, فافهم.
اين اذن الله, اذن قولى نيست, بلكه اذن تكوينى منشعب از ولايت كليه مطلقه الهيه است
"و اذ تخلق من الطين كهيئة الطير باذنى فتنفخ فيها فتكون طيرا باذنى و تبرىء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى..."(مائده 111)
در قرآن كريم تسخير مطلقا به الله تعالى منسوب است, هر چند در ظاهر از مظاهر مى نمايد
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
هو
👈در ليالى قدر قرآن به دل كن ، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است.
⬅️هزارو یک نکته
@shakhehtoba
✅سوال علامه حسن زاده آملی در مورد شب قدر:
بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟
🔹به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض.
⬅️منبع:هزار و يك كلمه، ج 6
⬅️⬅️علامه حسن زاده آملی روحی فدا
@shakhehtoba
4_5785269262075561136.wav
2.94M
🌹 امروز زنده ام به ولای تو یا علی (علیه السَّلام)
فردا به روحِ پاکِ امامان گواه باش...
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
💠@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_سي_و_سوم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠#ولایت_تکوینی و #تشریعی
♦️اين ولايت كه اقتدار نفس بر تصرف در ماده كائنات است ولايت تكوينى است نه تشريعى چه ولايت تشريعى خاص واجب الوجود است كه شارع و مشرع است و براى عبادش شريعت و آئين قرار مى دهد و جز او كسى حق تشريع شريعت را ندارد و گرنه ظالم است.
"ثم جعلناك على شريعة من الامر فاتبعها و لا تتبع اهواء الذين لا يعلمون"(جاثیه 19)
"شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا"(شوری 14)
"ام لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله و لو لا كلمة الفصل لقضى بينهم و ان الظالمين لهم عذاب اليم"(شوری 22)
پيامبر مأمور به انذار و تبشير و تبليغ و مبين احكام است نه مشرع
"انما انت منذر و انما انت مبشر"
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
akhlag-25.mp3
14.89M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۲۵
@shakhehtoba
💠 برترین عمل در شب 21 و 23 ماه رمضان.
🔸علامه حسن زاده آملی:
از جناب صدوق ابن بابويه رضوان اللّه تعالى عليه در إحياى شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه ليالى قدرند در مفاتيح محدث قمى چنين نقل شده است:
قال شيخنا الصدوق فيما أملى على المشايخ في مجلس واحد من مذهب الإمامية و من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.
🔸يعنى افضل اعمال در احياى اين دو شب قدر، مذاكره علم است.
طلّاب عزيز ما سرمشق بگيرند كه حضرت علامه طباطبائى شب قدر را به بحث و تحقيق آيات قرآنى احيا مى كرد و تفسيرش در اين شب فرخنده به پايان رسيد، آرى اينچنين بايد بكار بود و به شعر رسا و شيواى شمس الدين محمد بن محمود آملى صاحب نفائس الفنون:
به هوس راست نيايد به تمنّى نشود
كاندر اين راه بسى خون جگر بايد خورد
🔸استاد حضرت علامه طباطبايى- رفع الله تعالى درجاته- تفسير شريف الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد، در آخر تفسير تاريخ اتمام را بدين عبارت مرقوم فرمود:
تم الكتاب و الحمد للّه و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد للّه على الدوام و الصلوة على سيدنا محمد و آله و السلام.
🔸شیخ المشايخ صاحب جواهر قدس سرّه العزيز در آخر كتاب ديات آن فرمايد:
تمّ كتاب جواهر الكلام فى شرح شرائع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام فى ليلة الثلاثاء ثلاثة و عشرين من شهر رمضان المبارك ليلة القدر التى كان من تقدير اللّه تعالى فيها ان يتفضّل علينا باتمام الكتاب المزبور من سنة الف و المأتين و الاربع و الخمسين من الهجرة النبوية الخ.
🔸حكيم متاله ربانى حاج مولى هادى سبزوارى در آخر شرح منظومه در حكمت فرمايد: و قد فرغ المؤلف الفقير عن تسويد هذا الشرح فى يوم الجمعة الثالث و العشرين من شهر رمضان المبارك من سنة واحد و ستين و مأتين بعد الالف الخ...
***
منبع: نكته 673 هزار و یک نکته و کلمه 158 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
💠 معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟
🔸علامه حسن زاده آملی:
امام صادق عليه السّلام فرمود: "حضرت فاطمه ليلة القدر است". حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه عليها السّلام مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد.
اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كردهام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم: آقا سيّد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمّد تقى آملى دارم.
بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" ؟
به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند:
در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد.
من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض...
***
منبع: هزار و يك كلمه، كلمه 570، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba