eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_287175261600874563.mp3
5.37M
جز نوزدهم قرآن استاد معتز آقایی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى و ♦️و همه معجزات و كرامات و خوارق عادات(چیز هایی که خلاف عادت های ما از نظام عالم هستند) از اين قبيل است كه به اراده كمل(با میم مشدد به معنی انسان کامل) به اذن الله صورت گرفته اند كه عصا در دست موسى به اذن الله اژدها شد كه در حقيقت فعل و ايجاد و تأثير از خداوند متعالى است هر چند در دست موسى بود و به او اسناد داده مى شود, فافهم. اين اذن الله, اذن قولى نيست, بلكه اذن تكوينى منشعب از ولايت كليه مطلقه الهيه است "و اذ تخلق من الطين كهيئة الطير باذنى فتنفخ فيها فتكون طيرا باذنى و تبرىء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى..."(مائده 111) در قرآن كريم تسخير مطلقا به الله تعالى منسوب است, هر چند در ظاهر از مظاهر مى نمايد منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
هو 👈در ليالى قدر قرآن به دل كن ، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است. ⬅️هزارو یک نکته @shakhehtoba
✅سوال علامه حسن زاده آملی در مورد شب قدر: بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ‏ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى‏ انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه ‏إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ 🔹به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه‏ اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض. ⬅️منبع:هزار و يك كلمه، ج‏ 6 ⬅️⬅️علامه حسن زاده آملی روحی فدا @shakhehtoba
4_5785269262075561136.wav
2.94M
🌹 امروز زنده ام به ولای تو یا علی (علیه السَّلام) فردا به روحِ پاکِ امامان گواه باش... 💠@shakhehtoba
‍ 🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠 و ♦️اين ولايت كه اقتدار نفس بر تصرف در ماده كائنات است ولايت تكوينى است نه تشريعى چه ولايت تشريعى خاص واجب الوجود است كه شارع و مشرع است و براى عبادش شريعت و آئين قرار مى دهد و جز او كسى حق تشريع شريعت را ندارد و گرنه ظالم است. "ثم جعلناك على شريعة من الامر فاتبعها و لا تتبع اهواء الذين لا يعلمون"(جاثیه 19) "شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا"(شوری 14) "ام لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله و لو لا كلمة الفصل لقضى بينهم و ان الظالمين لهم عذاب اليم"(شوری 22) پيامبر مأمور به انذار و تبشير و تبليغ و مبين احكام است نه مشرع "انما انت منذر و انما انت مبشر" منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
akhlag-25.mp3
14.89M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۵ @shakhehtoba
💠 برترین عمل در شب 21 و 23 ماه رمضان. 🔸علامه حسن زاده آملی: از جناب صدوق ابن بابويه رضوان اللّه تعالى عليه در إحياى شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه ليالى قدرند در مفاتيح محدث قمى چنين نقل شده است: قال شيخنا الصدوق فيما أملى على المشايخ في مجلس واحد من مذهب الإمامية و من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل. 🔸يعنى افضل اعمال در احياى اين دو شب قدر، مذاكره علم است. طلّاب عزيز ما سرمشق بگيرند كه حضرت علامه طباطبائى شب‏ قدر را به بحث و تحقيق آيات قرآنى احيا مى ‏كرد و تفسيرش در اين شب فرخنده به پايان رسيد، آرى اينچنين بايد بكار بود و به شعر رسا و شيواى شمس الدين محمد بن محمود آملى صاحب نفائس الفنون: به هوس راست نيايد به تمنّى نشود كاندر اين راه بسى خون جگر بايد خورد 🔸استاد حضرت علامه طباطبايى- رفع الله تعالى درجاته- تفسير شريف الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد، در آخر تفسير تاريخ اتمام را بدين عبارت مرقوم فرمود: تم الكتاب و الحمد للّه و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد للّه على الدوام و الصلوة على سيدنا محمد و آله و السلام. 🔸شیخ المشايخ صاحب جواهر قدس سرّه العزيز در آخر كتاب ديات آن فرمايد: تمّ كتاب جواهر الكلام فى شرح شرائع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام فى ليلة الثلاثاء ثلاثة و عشرين من شهر رمضان المبارك ليلة القدر التى كان من تقدير اللّه تعالى فيها ان يتفضّل علينا باتمام الكتاب المزبور من سنة الف و المأتين و الاربع و الخمسين من الهجرة النبوية الخ. 🔸حكيم متاله ربانى حاج مولى هادى سبزوارى در آخر شرح منظومه در حكمت فرمايد: و قد فرغ المؤلف الفقير عن تسويد هذا الشرح فى يوم الجمعة الثالث و العشرين من شهر رمضان المبارك من سنة واحد و ستين و مأتين بعد الالف الخ... *** منبع: نكته 673 هزار و یک نکته و کلمه 158 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟ 🔸علامه حسن زاده آملی: امام صادق عليه السّلام فرمود: "حضرت فاطمه ليلة القدر است". حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى‏ شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه عليها السّلام مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد. اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كرده‏ام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم: آقا سيّد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمّد تقى آملى دارم. بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده‏ ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى ‏انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب‏ قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه‏ "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" ؟ به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه ‏اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض... *** منبع: هزار و يك كلمه، كلمه 570، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
نكته 673 از جناب صدوق ابن بابويه- رضوان الله تعالى عليه- در احياى شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه ليالى قدرند در مفاتيح محدث قمى- ره- چنين نقل شده است: قال شيخنا الصدوق فيما أملى على المشايخ فى مجلس واحد من مذهب الامامية: و من أحيى هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو افضل. انتهى. يعنى افضل اعمال در احياى اين دو شب قدر مذاكره علم است. سند اين حكم محكم را خود صدوق از حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم در من لا يحضره الفقيه روايت كرده است: قال النبى صلى الله عليه و آله: بادروا الى رياض الجنة، قالوا يا رسول الله: و ما رياض الجنة؟ قال: حلق الذكر. فيض قدس سره در وافى (باب مجالسة العلماء و صحبتهم، ج 1 ص 46) پس از نقل حديث در بيان آن گفته است: اريد بحلق الذكر مجالس العلماء كما يستفاد من حديث اول الباب و غيره. انتهى. شيخ مشايخ صاحب جواهر فقه در آخر كتاب ديات آن فرمايد: تم كتاب جواهر الكلام فى شرح شرايع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام فى ليلة الثلاثاء ثلاثة و عشرين من شهر رمضان المبارك ليلة القدر التى كان من تقدير الله تعالى فيها أن يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور ... من سنة الالف و المأتين و الاربع و الخمسين من الهجرة النبوية الخ. حكيم متاله ربانى حاج مولى هادى سبزوارى در آخر شرح منظومه در حكمت فرمايد: و قد فرغ المؤلف الفقير عن تسويد هذا الشرح فى يوم الجمعة الثالث و العشرين من شهر رمضان المبارك من سنة واحد و ستين و مأتين بعد الالف الخ. و استاد حضرت علامه طباطبايى- رفع الله تعالى درجاته- تفسير شريف الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد، در آخر تفسير تاريخ اتمام را بدين عبارت مرقوم فرمود: تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تاليفه فى ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و ثلاثمائه بعد الالف من الهجرة، الخ. هزار و يك نكته، ص: 469 @shakhehtoba
؛🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟؛ 🌸 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 🌸 🌺 @Shakhehtoba 🌺
🌸الهى ماه مبارك  را حرام كردم كه نه قدر روزه را دانستم و نه قدر قدر را، نه قرآن خواندم و نه سحر داشتم و نه سهر، در ليلة الجوائز جز شرمسارى چه مى برم؟ خوشا بحال صائم كه  له فرحتان حين يفطر و حين يلقى ربه، بدا به حالم كه لى حزنتان، بار الها آهم جهنم سوز است. 🍀 @Shakhehtoba
💠 در شب قدر دستورات و اعمال از آسمان به زمین و از زمین به آسمان می رود و از آسمان بر حضرت بقیة الله تنزل پیدا می کند؛ چرا که تنها حضرت بقیة الله ظرفیت دریافت این دستورات را از آسمان دارند. 🔰 @Shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسّل حضرت علامه حسن زاده آملی به آقاامیرالمومنین علی علیه السلام در شب قدر @shakhehtoba
🌙 اعمال شب ۲۱رمضان: 1⃣ دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت امام زمان -علیه‌السّلام- از مهم‌ترین اعمال این شب است. 2⃣ غسل 3⃣ زیارت امام حسین -علیه‌السّلام- (چون زیارت آن‌حضرت برای همه در دسترس نیست همین که سه بار بگوید «صلّی الله علیک یا أبا عبد الله ورحمةالله وبرکاته» و یا زیارات خاص آن‌حضرت که در مفاتیح‌الجنان مذکور است را بخواند ان شاءالله کفایت می‌کند.) 4⃣ خواندن دعای جوشن‌کبیر 5⃣ شب‌زنده‌داری 6⃣ قرآن به سر گرفتن (که در اعمال مشترکه شب‌های قدر مذکور است و در مراسمات انجام می‌گیرد.) 7⃣ بسیار صلوات فرستادن و لعن فرستادن به ظالمان و غاصبان حقوق أهل‌البیت و به خصوص حضرت امیرمؤمنان -علیهم‌السّلام- 8⃣ دو رکعت نماز بخواند و پس از سوره حمد، هفت بار سوره «توحید» را بخواند و پس از نماز هفتاد بار بگوید: «أستغفر الله وأتوب الیه» 9⃣ این دعا را بخواند: أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ عَنِّي شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِه ولَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِي عَلَيْه 🔟 بعد از نمازهای واجب و نافله (مستحبی) آن شب این دعا را بخواند: اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ واغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيه وتَسَلَّمْه مِنَّا مَقْبُولا ولا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا واجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ ولا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ 1⃣1⃣ و نیز بخوانید: يَا مُولِجَ اللَّيْلِ فِي النَّهَارِ ومُولِجَ النَّهَارِ فِي اللَّيْلِ ومُخْرِجَ الْحَيِّ مِنَ الْمَيِّتِ ومُخْرِجَ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ يَا رَازِقَ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا اللَّه يَا رَحْمَانُ يَا اللَّه يَا رَحِيمُ يَا اللَّه يَا اللَّه يَا اللَّه لَكَ الأَسْمَاءُ الْحُسْنَى والأَمْثَالُ الْعُلْيَا والْكِبْرِيَاءُ والآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِه اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ ورُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ وإِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ وإِسَاءَتِي مَغْفُورَةً وأَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِه قَلْبِي وإِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي وتُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي وآتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وقِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وشُكْرَكَ والرَّغْبَةَ إِلَيْكَ والإِنَابَةَ والتَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَه مُحَمَّدا وآلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْه وعَلَيْهِمُ السَّلامُ. 🌺 البته که استغفار و مناجات و دعا برای امام‌زمان -علیه‌السّلام- و مؤمنین و خانواده و خود از بهترین کارها در این شب نیز می‌باشد. 📚 برگرفته از کتاب شریف «مفاتیح الجنان» و کتب معتبر روایی و ادعیه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
🏴🏁🚩🏴🏁🚩🏴🏁🚩🏴🏁🚩 🏴🏁🚩🏴🏁🚩🏴🏁🚩 🏴🏁🚩🏴🏁🚩 🏴🏁🚩 🔲نیست بعد مصطفی مولای الا علی🔲 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی: ✍علی جان ! ما تو را می‌خواهیم. آقایان عرض می‌کنم با هیچ کس کاری نداریم. دشمنی هم نداریم می‌گوییم: ای مردم! هرکسی را که خودتان دوست دارید مال خودتون پیش‌کش خودتان. اما خدایا ! 《شاه لا فتی و هل اتی علی ئه》 آقاجان و اولادش را نازشان می‌کنم به خدا 《 بعد از مصطفی امه آقا علی ئه 》 خیلی‌ها در دنیا میگویند ما آقایی داریم به نام فلان به نام فلان بعضیا میگن بعد از پیغمبر آقای ما فلانیه فلانیه هر کسی با هر کسی می‌خواهد مشهور بشه اما ما بعد از پیغمبر علی داریم خدایا هر کسی دلش می‌خواهد که با آقاش محشور بشه محشورشون بکن اما خدایا 《بعد از مصطفی امه آقا علی ئه》 چرا ؟ برای اینکه 《اَی خزونه علم الاسما علی ئه》 باز ‌ تکرار میکنم که آقای ما علی است برای چی میگم مولای ما علی ئه ؟؟ برای اینکه 《خزونه علم الاسما علی ئه》 《ای آیینه خدا نما علی ئه》 علی علی علی علی علی @shakhehtoba
🔸🔶 هو ﷽ #⃣ وجود و موجود ‌✍🏻.. در دعاى مجير _يكصد و هفتاد و هشت_ اسم الهى آمده است و پنجاه و هفتمين آن اسم اعظمِ (يا موجود) است كه مقدسهای خشك سخت از آن رم می‌كنند چه اين كه می‌گويند: (وجود و موجود را عارفان و حكيمان به دهان مردم انداختند) با اينكه دعاى مجير را مرحوم كفعمى در بلد امين و مصباح از حضرت خاتم انبياء صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم روايت كرده است كه وقتى در مقام ابراهيم عليه‌السلام به نماز بود، جبرئيل آن را براى آن جناب آورد.❗️ ‌ ‌🔗 امام اميرالمؤمنين على عليه‌السلام كه خود اسوه عارفان و قدوه حكيمان است در خطبه نخستين نهج فرموده است: كائِنٌ لا عَنْ حَدَثٍ، مَوْجودٌ لا عَنْ عَدَمٍ: بودی است که تازه پیدا نشده، موجودی است که معدوم نبوده/. و در خطبه 49 آن فرموده است: فَهُوَ الَّذى تَشْهَدُ لَهُ أعلامُ الْوُجودِ عَلىٰ اِقْرارِ قَلْبِ ذِى الْجُحودِ: پس او کسی است که نشانه‌های وجود (آثارهستی) به نفعش، بر علیه اقرار نمودن قلبی انکارکننده شهادت می‌دهد/. و در خطبه 183 فرمود: الدّالِّ عَلىٰ قِدَمِهِ بِحُدوثِ خَلْقِهِ، وَ بِحُدوثِ خَلْقِهِ عَلىٰ وُجودِهِ: خدایی که با آفریدن آفریدگانش و با حدوث خلقش بر وجود خویش و نیز بر ازلیتش دلالت و هدایت فرموده است/. و قريب بدين عبارات در مواضع ديگر نهج. ‌‌ 📝 عزيز نسفى در كشف الحقائق آورده است كه از شاه اولياء اميرالمؤمنين على عليه‌السلام سؤال كردند كه وجود چيست؟ گفت: بغير وجود چيست؟ و نيز آن حضرت فرمود: فهذا الوجود كلّه وجه الله: کلّ هستی، وجه الله (مظهر) است. و امام سيدالشهداء عليه‌السلام در دعاى شريف عرفه فرموده است: كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ: چگونه استدلال شود بر وجود تو به چيزى كه خود آن موجود، در هستی‌اش نيازمند به تو است.⁉️ ‌ 📚 هزار و یک کلمه ، کلمه ۴۰ ‌👤 استاد علامه حسن زاده آملی ‌@sHakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠 و ♦️شیخ کبیر محیی الدین عربی را در باب سیصد و هجدهم "فتوحات مکیه" در این که تشریع خاص واجب الوجود است، کلامی مفید است که می گوید: "ما در این باب از عبدالله بن عباس -رضی الله عنهما- روایت کردیم که مردی آبرویش را برد. آمد تا از او حلالیت بطلبد گفت: 'ای پسر عباس من به آبروی شما آسیبی رساندم من را از آن حلال کن' پس ابن عباس به وی گفت: 'من پناه می برم به خدا که بخواهم حلال او را حرام کنم زیرا که خداوند ریختن آبروی مسلمانان را حرام کرده است و من آن را حلال نمی کنم ولی خداوند تو را ببخشاید.' ♦️پس بنگر چه نیکو سخن گفتن و نیکو علمی است و از همین باب است که انسان در اموری که بر او مباح است بر خود سوگند خورد که انجام ندهد یا انجام دهد پس خداوند کفاره سوگند را واجب کرد و این هم از باب استدراج(فریب دادن) یا مکر الهی است مگر برای کسانی که خداوند آن ها را بر این امر آگاهی داده است. (ادامه دارد...)" منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
؛🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟؛ 🔘 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🔘 ☑️ @Shakhehtoba ☑️