eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
إلهی، شکرت که دلِ بی دردم را به درد آوردی. فراز ۳۷۵ @shakhehtoba
4_5933736823980294355.mp3
11.77M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔻هرچه شئون وسیع تر بشود نه تنها وحدت شکسته نمیشود بلکه دال بر شدت وحدت است هر چه شما کثرات عالم را بیشتر ملاحظه میفرمایید می بینید که بیشتر دلالت میکند که حق واجب الوجود است علم علم می‌خواهد ظرف نان نان می خواهد 🔵 انسان یک شخصیت است و یک شخصیت او، دارای مراتب است و کثرت مراتب هم موجب انسلام وحدت شخصی او نمی شود. 🔵 هر چه شؤون وسیع تر بشود نه تنها وحدت شکسته نمی شود بلکه دال بر شدت وحدت است و این که حق واجب الوجود است و وجود غیرمتناهی است، وحدت سعی است و عددی نیست. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 ما خیر و سعادت شما را می خواهیم، شما دارید حکمت می آموزید و پله پله بالا می روید. آقا فرمودند شما در شبانه روز حداقل به دو وعده غذای خوب و مقوی نیاز دارید. 🔵 جسم تان را ضرر نزنید که فردا در سیر علمی و عملی باید خلوت و شب داشته باشید. تجلیات و مکاشفات و حقایق پیش بیاید سنگین است، آدم مریض نمی تواند شب داشته باشد و این ها را تحمل کند، خیلی قوت می خواهد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 سلامتی اصل است، سعی کنید جسم مبارک تان را در سلام بگذارید، مزاج را به هم نزنید. 🔵 مراتب را به هم نزنید خلاف پیش می آید، کار داریم، ابد در پیش داریم، آینده می خواهیم. در همه چیز، خودتان را معتدل نگه دارید، افراط و تفریط نفرمایید. 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🍃 اجابت ندای بندگان خداوند سبحان می فرماید : و اذا ساءلک عبادی عنی فانی قریب اءجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیؤ منوا بی لعلهم یرشدون ؛ چون بندگان من درباره من از تو بپرسند بگو من نزدیکم و به ندای کسی که مرا بخواند پاسخ می دهم ، پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند . 📗 در اثار علامه حسن زاده آملي 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 👈 اين كلمه سامى وجيزه ‏اى در مناسك حج است كه به خواسته دوستى گرامى براى او نوشته ‏ايم: بسم اللّه الرحمن الرحيم‏ الحمد للّه ربّ العالمين‏ و صلّى اللّه على سيدنا خاتم النبيّين و آله الطاهرين و جميع الانبياء و المرسلين و العباد الصالحين. قوله سبحانه: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ. (آل عمران، آيه 91- 94). بحمد الله تعالى شأنه، شقيق شفيقم مستطيع شد. براى او حجّ تمتّع است چه آن براى كسى است كه چهل و هشت ميل كه شانزده فرسخ است از چهار جانب مكه مكرمه از مكه دور باشد. و حجّ تمتّع، حجّة الاسلام است. حج تمتّع اگرچه يك واجب است ولى از دو عمل مركّب است: 1- عمره، 2- حج؛ يعنى عمره تمتّع و حجّ تمتّع. و ما در اين وجيزه آنچه را كه متن واجب و مطابق عمل به احتياط و اتفاق اصحاب است، با طايفه ‏اى از مستحبّات ذكر مى ‏كنيم و از خداى متعال توفيق اصابت در رأى و عمل را مسئلت داريم. عمره تمتّع بر حجّ تمتّع مقدّم است، يعنى در حجّ تمتّع، اول بايد عمره تمتّع كه جزء اوّل آن است انجام شود، بعد از آن حجّ تمتّع. آداب و دستورهايى كه اجزاى عمره تمتّع ‏اند- يعنى عمره تمتّع بدانها تحقّق مى ‏يابد- بدين شرح ‏اند: 🕋 احرام بايد در ميقات بسته شود. و چون- إن شاء اللّه تعالى- اوّل به مدينه منوره مشرف مى‏شويد از مسجد شجره محرم مى ‏شويد. 🕋 براى محرم شدن كه شروع در عمل حجّ تمتّع كه حجّة الاسلام است، غسل احرام مستحب مؤكّد است، و اگر آب ميسور نشد، تيمّم بدل از غسل احرام كند. و مى ‏تواند در مدينه غسل احرام كند تا با همان غسل در مسجد شجره محرم شود. 🕋 و چون غسل كرد لباس احرام مى ‏پوشد. و اگر بتواند نماز احرام كه مستحب است بخواند، و لااقل يك ‏دو ركعتى كه اذان و اقامه ندارد و به يك سلام تمام مى ‏كند. لباس احرام دو قطعه پارچه است كه يكى را لنگ خود قرار مى ‏دهد و بر كمر مى ‏بندد، و ديگرى را بر دوش مى ‏اندازد. پوشيدن اين دو جامه احرام واجب است. و اين دو جامه بايد از جنسى باشند كه نماز خواندن در آنها صحيح باشد. ارشاداً عرض مى ‏شود كه قطيفه ‏ها و حوله ‏هاى بزرگ پيدا مى ‏شوند كه براى لباس احرام بسيار مناسب ‏اند، هم اينكه دوخته نيستند، و هم اينكه ساتر خوبى ‏اند، و هم اينكه خوب بر دوش و بدن قرار مى ‏گيرند. و اگر خوف سرما و مانند آن باشد مى ‏تواند جامه ندوخته ‏اى روى شانه خود بر روى احرام قرار دهد، مثلا بر دوش او دو قطيفه باشد. و به خصوص در لباس احرام اهتمام خاص داشته باشد كه از مال حلال مزكّى باشد- يعنى خمس آن داده باشد- لباس معمول و متعارف خود را از تن به در مى ‏آورد و دو قطعه لباس احرام را مى ‏پوشد.                    و در هنگام پوشيدن لباس احرام بلكه پس از پوشيدن جامه احرام نيّت مى ‏كند كه جهت عمره تمتّع حجّة الاسلام محرم مى ‏شوم قربة الى اللّه. و در ضمن همين نيّت توجّه دارد اجتناب از آنچه را كه خداوند سبحان براى محرم منع فرموده است. مثلا اين‏طور نيّت مى ‏كند: «جهت عمره تمتّع حجّة الاسلام محرم مى ‏شوم و اجتناب مى ‏كنم از آنچه را كه خداوند عالم براى محرم منع فرموده است «قربة إلى اللّه تعالى» و اين نيّت را مى ‏تواند بر زبان هم جارى كند كه زبان و دل با هم موافق باشند. و بعد از نيّت احرام بى ‏فاصله- يعنى مقارن با نيّت كه اين تلبيه حكم تكبيرة الإحرام در نماز را دارد- تلبيات اربع را بدين صورت مى ‏گويد: لبّيك، اللهم لبّيك،  لبّيك لا شريك لك لبّيك،  انّ الحمد و النّعمة لك و الملك،  لا شريك لك لبّيك. 🕋 تلبيه شعار مُحرِم است، و در گفتن آن صوت را بلند كند، و به صورت مذكور واجب آن آورده مى‏شود، و لكن بهتر اين است كه بدين صورت بوده باشد: لبّيك، اللّهمّ لبّيك لبّيك لا شريك لك لبّيك، انّ الحمد و النّعمة لك و الملك، لا شريك لك لبّيك ذا المعارج، لبّيك لبّيك داعيا إلى دارالسّلام، لبّيك لبّيك غفّار الذّنوب، لبّيك لبّيك أهل التّلبية، لبّيك لبّيك ذا الجلال و الإكرام، لبّيك لبّيك مرهوبا و مرغوبا اليك، لبّيك لبّيك تبدئ و المعاد اليك، لبّيك لبّيك كشّاف الكرب العظام، لبّيك لبّيك عبدك و ابن عبديك، لبّيك لبّيك يا كريم لبّيك. سعى كن در تلبيه صادق باشى. بسيار مستحب است كه تلبيه را بعد از نمازها چه واجب و چه مستحب بگويى كه از تعقيبات نمازها باشد، و نيز در سحرها و وقتى كه از خواب برخاستى، و در حال ركوب و عروج و نزول و هبوط، و خلاصه اكثار آن در احوال و اطوار محرم استحباب اكيد دارد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، شکرت که اوّلم را به آخر مأوّل کردی و آخرم را به اوّل مبدّل. فراز ۳۷۶ @shakhehtoba
4_5935988623793979654.mp3
10.05M
🔵 تمام گرفتاری های اجتماع به خاطر خوب نجویدن غذاست، لذا مستحب است لقمه کوچک برداشته شود تا هم خوب جویده شود و هم آب دهان برای پخت اول آن در دهان کافی باشد. 🔵 آقا فرموده اند که انسان دو دیگ معده دارد یکی بزرگ که زیرین است و یکی دیگ کوچک که قدرت آن کمتر است. فرموده اند اول غذای سنگین بخورید که در دیگ بزرگ تر و پر قدرت قرار بگیرد و خوب هضم شود. اول غذای آبکی و سبک نخورید. 🔵 خربزه و هندوانه را نیم تا یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل بفرمایید. 🔵 بهترین وقت ارتباط و تعامل موقع غذا خوردن است که روایت داریم وقت سفره غذا را طولانی کنید. 🔵 سر سفره عاطل و باطل نگویید، حرف های خوش بزنید، مباحث علمی، شعر و داستان و ...بگویید. 🔵 سر سفره صحبت کردن، مستحب است برعکس آن که رواج داده اند که سر سفره صحبت نکنید. 🔵 شبانه روز دو وعده غذای خوب، دو تا یک ساعت دور هم، به لحاظ عاطفی خیلی کار می رسد. 🔵 اگر مرتبه بدن غالب بر نفس و نفس مقهور بدن شود گرفتاری پیش می آید، اقتضاءات طبیعی بدن را برآورده کنید که اگر نکنید خلاف است ولی میل نفسانی و شهوانی نداشته باشید که خوردن به خاطر لذت باشد. 🔵 صبح ها یک نرمش برای عزیزان خوب است. حداقل در طول هفته پیاده روی تفریحی خانوادگی داشته باشید. 🔵 هر صبح که از خواب بیدار می شوید پشت گردن را به صورت فشار دادن، ۹۰ بار نرمش دهید. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
:🌷✨ ✍️ لذت عارف : 🔸عارف از عالم قدسی هدایت یافته است و خاکی نیست. چشم بصیرت او در وادیهایی که برمی گزیند روشن شده است و لذت حق را می شناسد و به سمت او روی می آورد ، در حالی که نسبت به زاهد و عابد هم ترحم میکند و زبان طعن نمی گشاید. 🔸 اگر چه زاهد و عابد هم بخاطر دشواری عمل ، زحمات بسیار ، عبادات فراوان و زهد ورزیدن ، چیزهایی به او ارزانی خواهد شد، اما جنات چطور است ؟ جنّات درجات دارد. 🔸 جنات درجات دارد تا آن جا که می فرماید « وادخلی جنّتی » که این جنّت ، جنتِ ذات است . جنت ذات برای ذواتی است که اینجا در این دنیا، با اصل ذات بودند ، و بقیه جنات برای افراد دیگر به نحو احسن مهیاست . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🕋 چون مُحرِم شدی اموری چند بر مُحرِم حرام می شود. 🕋 و چون به توفیق خدای سبحان، مُحرِماً وارد مکه معظمه شدی طواف عمره را بجا می آوری و شرایط طواف در طهارت بدن و لباس احرام مانند نماز است که مثلاً باید بدن و لباس احرام پاک باشد و با وضو یعنی با طهارت بوده باشی. 🕋 و طواف، هفت شوط، یعنی هفت دور طواف خانه خدا، کعبه معظمه کردن است. که ابتدا از حجر الأسود شروع می شود و هر شوطی به حجر الأسود تمام می شود. 🕋 و چون می خواهی شروع در طواف کنی، اندکی قبل از حجر الأسود قرار بگیر و نیّت کن: طواف عمره تمتع حَجَّة الإسلام بجای می آورم قربةً إلی الله. و باید که تا آخر طواف، کعبه معظّمه به طرف چپ تو قرار گیرد. یعنی رو به آن نکنی و همچنین پشت به آن ننمایی. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
علامه حسن زاده آملی: مردم ازاینکه کسی به مقام بلندحکمت رسید،به اسرارخلقت دست یافت تعجب میکنندولی تعجب دراین است که چه رهزنی برای دیگران پیش آمدکه ازرسیدن بازماندند؟/ص۳۴۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که تا خودم را شناختم، تنِ خسته و دلِ شکسته دارم. فراز ۳۷۷ @shakhehtoba
🔻 است.. 🔸عزیزمن ! هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می کند همچنانکه وقتی بچه به التهاب در می آید و گریه می کند معلوم است که چیزی را می خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی شود بسیاری از افراد این گونه مواقع که دلشان می گیرد سعی می کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند مثل اینکه وقتی به قبض افتادند و احساس کردند که غمی بر دلشان سنگینی می کند تصمیم می گیرند که برای رهایی از آن به پارک یا به خانه دوست و فامیلی بروند و با دیدن باغ و دوستان و خویشاوندان آن ناراحتی را فراموش کنند ، در حالیکه این طریق اصلا طریق صحیح و درستی نیست ، اگرچه ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد ، امامطمئن باشیدکه هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد 🔸دراین حال ، دل زمانی آرام می گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد و بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید اینکه آقا میفرمایند :کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. 🔸پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است و ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد نه این که با کارهای ناشایست و پیش پا افتاده ای ، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم ، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتیکندو خیال کند از غم در آمده است. ___________ 📚شرح دروس >نفس/جلددوم_ص۱۶۸ استاد صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 👈 و چون طواف انجام گرفت در پشت مقام ابراهیم دو رکعت نماز به نیت نماز طواف بجا می آوری و این نماز واجب است. و بدین گونه نیت می کنی که: نماز طواف عمره تمتع حَجَّةُ الإسلام بجا می آورم قربةً إلی الله. و بین نماز طواف با طواف فاصله نباشد - یعنی عرفاً گفته شود که نماز را بعد از طواف بجا آورده است. و در این نماز یعنی در قرائت و ادای کلمات و مخارج حروف باید خیلی دقّت شود. و در قرائت این نماز مخیّری بین جهر و إخفات. هر نحوه بخوانی صحیح است. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید لطفا فوروارد 🙏💢
:🌷✨ ✍️ پیامبر (ص) فرمود : « مَن وُقیَ شَرَّ لَقلَقِه و قَبقَبِه و ذَبذَبِه فقد وُقِیَ» یعنی هر کس از شرّ زبان و شکم و شهوت محفوظ بماند ، قطعا خویشتن دار به شمار می آید و آسوده خواهد بود. لقلق : زبان قبقب : بطن و شکم ذبذب : شهوت 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
▪️ای كوی تو قبله ی مراد ادركنی ▪️ای دادرس روز معاد ادركنی ▪️ ای گشته زفرط جود و احسان و عطا ▪️مشهور و ملقب به جواد ادركنی 🏴شهادت حضرت امام جواد علیه السلام بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، ما هنوز حرف های این جهانی را نفهمیدیم تا توقّع آن جهانی را داشته باشیم. فراز ۳۷۹ @shakhehtoba
🏴اگر اسم مبارکِ حضرت امام محمّد تقی (ع) "جواد" است؛ از تمامْ و تمامیّتِ "جوُد" و سخاوت حضرت حقّ تعالی است که؛ 🔰أَفْضَلُ الْجُودِ بَذْلُ الْمَوْجُود، برترین بخشش، بذل کردنِ تمامِ موجودی است. 📚غرر الحكم و درر الكلم، ص۱۹۴ و 🔰 «مَبْدَأُ الْوُجُودِ وَ غَايَتُه » ائمۀ اطهار(ع)] مبدأ و غایت «وجود» هستند. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۲۵،ص۱۷۴ و 🔰 «بِکمْ فَتَحَ الله وَ بِکمْ يَخْتِم » خداوند [به طور مطلق ] هر امر و تحقّقی را به شما حضراتِ آل‌الله(ع) آغاز می‌کند و هر امر و تحقّقی را به شما خاتمه می‌دهد. (زیارت جامعۀ کبیره؛ 📚 من لا يحضره الفقيه، ج‏۲،ص۶۱۵) 🔰ودرآخرین روز ماه ذی القعده این انشاء، اینطور کامل شد . 🔰و نفوس به قعود حقیقی رسیدند . 🔰ودشمنان نیز چون حظّ از جودِ وجودِ جوادش بردند ؛ توانستندقصدِ جانِش نمایند.  🔰واینگونه ماه ذی القعده با سیر وبهره خلائق از وجودش به اتمام رسید. باتخلص از کانال«اللطائف الالٰهیه » 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
: ✨✨🌷 ✍️‌دارالغَرور از آن جهت دارالغرور است که کسانی که عینِ بصیرتشان رَمَد دارد (رمد نوعی بیماری چشم) ، آن را (دنیا را) وجودِ حقیقی و منشأ آثارِ خارجیه می بینند . 📗 ۲۹۵ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢