روزه _ سال اول.mp3
1.99M
#رمضان
#گزیده_بیانات_صوتی
💢برنامه برای کسانی که اولین سال روزه گرفتنشان هست💢
🌸🍂🍃🍂
🍂
🍃
🟪💕 تدبیر عزیزان روزهاولی💕🟪
💢حضرت آیتالله صمدی آملی:
✍در ایام ماه رمضان روزهایی که مدرسه فرزندانتان تعطیل و یا بعد از ظهری هستند با تدابیری فرآیند روزه گرفتن را برای عزیزانم تسهیل کنید
مثلا: جای روز و شب را برایشان عوض کنید. یعنی فرزندان بعد از افطار تا سحر مشغول کارهای درسی، عبادات و سایر امور شخصی خودشان شوند
1⃣❣با اعمال این روش از افطار تا سحر به تدریج و آهسته بدن آنان مایعات و غذای مورد نیاز و کافی میگیرد. ولی اگر بعد افطار بخوابند چنین امکانی نیست
2⃣💕 با معده پر از افطار نمیخوابند چرا که بسیار مضر است.
3⃣💕نوعا نوجوانان نیمهشب بیدار نمیشوند و اگر به سختی بیدار شوند اشتهای درستی با حال خواب ندارند. ولی بیدار که باشند سحری را با نشاط میل میکنند و در طول روز از گرسنگی بیتابی نمیکنند
4⃣💕چون شب را تا نمازصبج بیدارند تبعا بعد از آن تا نماز ظهر(قبل رفتن به مدرسه) میخوابند و ادراک کمتری به سختی ساعات روزهداری دارند و عرصه برایشان غیرقابل تحمل نمیشود.
5⃣💕هدف ارتقاء کیفیت غذا باشد و نه افزایش کمیت.غذا با طبع خنک و تر برای مهار تشنگی. مثل ترکیبخیاروماست
💠 استاد صمدی آملی
@shakhehtoba
4_5850200186814464189.mp3
4.11M
#تحدیر (تندخوانی) جزء نهم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_بيست و چهارم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط
♦️شیخ عارف محقق محیی الدین عربی را در باب یکصد و نود و هشتم 'فتوحات مکیه' که در معرفت نفس به فتح فاء و اسرار آن است در این مطلب سامی کلامی نامی است و خلاصه آن این که:
♦️موجودات همان کلمات خداوند اند که پایان ندارند چه این که خداوند در قرآن فرمود:"بگو: اگر دریاها برای کلمات پروردگارم مرکّب شود، دریاها پایان میگیرد پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد؛ هر چند همانند آن را کمک آن قرار دهیم."
♦️و حق تعالی در حق حضرت عیسی فرمود:
"مسیح عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا، و 'کلمه' اوست، که او را به مریم القا نمود؛ و روحی از طرف او بود. پس، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید. و نگویید: (خداوند) سهگانه است و خودداری کنید که برای شما بهتر است خدا، تنها معبود یگانه است؛ او منزه است که فرزندی داشته باشد؛ از آن اوست آنچه در آسمانها و در زمین است؛ و برای تدبیر و سرپرستی آنها، خداوند کافی است."
♦️پس برای این گفتیم که موجودات کلمات الهی اند تا این که گفت: "خداوند گویایی را در انسان بر اتم وجوه قرار داد که بیست و هشت مقطع برای نفس(به فتح نون و فاء مانند نفس کشیدن) قرار داد که در هر مقطعی حرف معینی غیر از حرف دیگر را ظاهر می سازد. پس واقع همه این حروف یک چیز است از آن حیث که نفس است ولی به لحاظ مقاطع کثیر است"
(همان طور که در قبل نیز توضیح داده شد این نفس(به فتح نون و فاء) رحمانی همان انسان کامل است که از او تمام موجودات که کلمات الهی اند صورت می گیرند و تمام موجودات با انسان کامل اتحاد وجودی دارند و بلکه فوق آن)
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂
🍂🍃🍂🍃
🍂🍃
🍂
🟪🌙اصل تکوینی سیر تدریجی تربیت 🌙🟪
✍ به توصیه اکید و به کرات حضرت آیتالله صمدی آملی بنا بر اصول تربیتی خاندان وحی، والدین وظیفه تدارک فضای تشویق فرزندان بسوی انجام تکالیف شرعیّه را دارند. که مهیا کردن فضای سیر تدریجی از سوی والدین برای ورود فرزندان به فرآیند تشریعپذیری در روایات آمده است،
امامباقر(ع) در مجلسی درباره سن تشویق کودکان به نماز فرمایشاتی میفرمودند، در ضمن صحبتها فرمودند:
《ما کودکان خود را وقتی پنجساله هستند به نماز امر میکنیم ولی شما کودکان خود را وقتی هفتساله شدند به نماز امر کنید. ما کودکان خود را وقتی هفتساله شدند به روزه وامیداریم، بهاندازهای که توان دارند؛ چه نصف روز باشد یا بیشتر یا کمتر. وقتی تشنگی و گرسنگی بر آنها چیره شد، افطار میکنند تا اینکه به روزه عادت کنند و توان آن را بیابند. ولی شما کودکانتان را وقتی نهساله شدند، بهاندازهای که توان دارند به روزه وادارید و وقتی تشنگی بر آنان چیره شد، افطار کنند》
✍والدین باید برای فرزندان مراحل چندگانه سیر تدریجی ورود و تعالی به اعمال عبادی را فراهم آورند که به ترتیب شامل:
۱) عبادت تقلیدی : کودکان دو تا ۴ ساله که صرفا حرکات رکوع و سجود والدین را تقلید میکند.
میتوانید موقع قرائت اذانهای چندگانه عزیزانتان را در آغوش پرمهر خویش بگیرید.
بگذارید بهترین حالات خوش و مهربانی شما در لحظات به استقبال وضو، اذان، اقامه و نماز در چهره و رفتار شما با اهل منزل باشد
ساعات عباداتان را به کهف و پناهگاه خوش عاطفی اهل منزل تبدیل کنید تا خُنکای نیسم روحبخش لحظات با خدا بودن را بچهها از نوزادی در چهره پدر و مادرشان ببینند.
۲) عبادت تفریحی : از ۵ تا سالگی در شکل بازیهای کودکانه در هنگام وضو گرفتن، اذان گفتن و در شکل همراهی نمازهای دو رکعتی یا دعاهای کوتاه بعد نماز یا مسئولیت یادآوری وقت نماز، آوردن و مشارکت در آوردن و بردن قرآنها در تلاوت وعدههای روزانه و کتب ادعیه. بچهها به راحتی میتوانند اذکار و سورههای در نماز و ترتیب دقیق نمازهای پنج وعده را به خوبی یاد بگیرند. چنان چه به راحتی کلاسهای زبان خارجه و حفظ قرآن و چرتکه و ... را از ۵سالگی میآموزند
۳) عبادت تمرینی: در این سن از ۷ سالگی فرزند در نمازهای واجب به مانند یک مکلف باید عمل نماید فقط با این تفاوت که اگر گاهی نماز اول وقت برایش مقدور نبود یا به هر دلیلی نمازی مثل نماز صبح او قضا شد قابل اغماض است.
۴) عبادت تکلیفی: تمام تلاش، لطافت، صبوری، وقت و پیگیری که در مراحل سیر تدریجی قبل در جان و روح فرزندانتان به مرور کاشتهاید حالا در سن ۹ سالگی دختران ثمره خواهد داد و عبادت شرعی دیگر کُلفت و رنج و تکلیف و تحمیل #انبوهی_از_بایدها_و_نبایدهای دفعی و یکجا از بیرون نیست. او حجاب، نماز اول وقت، روزه و احساس مسئولیت و کمک به همنوع را در طول سالهای قبل تدریجا رفتار نموده است.
البته سنینی که ما برای هر مرحله مطرح نمودیم یک قاعده و حالت کلی برای طبایع اکثر فرزندان است و گاه این سن شروع برای هر مرحله به نسبت طبایع فرزندان میتواند تفاوت داشته باشد. حتی برای فرزندان در یک خانه گاه این قواعد متفاوت است.
هدف ما از تقسیم مراحل تشریعپذیری فرزندان این بود که به والدین محترم توجه بدهیم که نفس انسان دارای ویژگی تربیتپذیری تدریجی است و بایست کودکان را در چند مرحله تدریجی بسوی انجام اعمال عبادی سوق داد.
چنان چه نظام طبیعت نیز برای خروج از کوران سرمای زمستان به هوای لطیف بهار در یک فرآیند و سیر تدریجی از سرمای شدید زمستان بسوی هوای لطیف بهار میرود.
امام صادق(ع) درباره روزه کوتاهمدت کودکان فرمودند:
《ما کودکان خود را در سحرگاهان بیدار میکنیم تا روزه بگیرند، اما در طول روز هر وقت خواستند میتوانند افطار کنند.》
✍ما نباید توقع داشته باشیم که بصورت آنی و دفعتا در سن ۱۵ سالگی فرزندمان را با حجم عظیمی از تکالیف شرعیه مواجه سازیم در حالی که هیچ مقدمه و سیر تدریجی تربیت تشریعی را در طول پانزده سال قبل روی نفس و فکر او اعمال ننموده باشیم. مثلا همین روزه نیم روز(کله کنجشکی) یکی از تدابیر این سیر تشریعپذیری تدریجی است.
امام صادق(ع) فرمودند:
《 ما اهلبیت فرزندانمان را در پنج سالگی به نماز گزاردن رهنمون میشویم، و شما فرزندانتان را در هفت سالگی به نماز هدایت کنید. همچنین ما فرزندانمان را در هفت سالگی - تا جایی که طاقت روزه دارند، تا نصف روز باشد یا بیشتر و یا کمتر - به روزه گرفتن تشویق میکنیم..؛ ولی شما فرزندانتان را در نه سالگی و به اندازه توانشان به روزهداری هدایت کنید، و چون تشنگی بر آنان غلبه کرد، روزه خود را افطار کنند》
🔶البته این تدابیر بهمعنی #استقلالوجودیتان و نفی #جایگاه_توحید و نفی 《والعبد یدبر #والامر_یقدر》 نیست
┅──────┅╮
🌹 @shakhehtoba
🍂
🌸🍂🍃
4_697920026547585140.mp3
1.17M
#فايل_صوتي حضرت علامه حسن زاده آملي روحي فداه
موضوع : خودتان را فراموش نكنيد
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
حضرت آیتالله صمدی آملی(۹۹/۲/۱۴):
.
✍عزیزم!
فقط مطلقا با
#با_خودت باش
💢سحوری: کوبیدن باب قلوب برای بیداری در سحرهای ماه رمضان
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا ﴿٤٥﴾
وَدَاعِيًا إِلَى اللَّـهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا ﴿٤٦﴾
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@shakhehtoba
🏴🏁🚩🏴🏁🚩
🏴🏁🚩
🔲 ۱۰رمضان؛ سالروز وفات حضرت
🔲 "صَحبةالوحی"خدیجهکبری(س)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی:
✍عمدهشرافت خدیجه(س)
#ولیشناسی او بود که تمام
#ثروت، جوانی و بخصوص این "شاهزن" تمام عرب همه #آبرو_و_عزت خویش را فدای پیامبر نمود و تنها کلامش در حین وفات این بود که:
《آقاجان! #شرمسارم، که
در حق شما کوتاهی کردم و آنچه
شایسته شما بود، انجام ندادم.
از من #درگذر و اگر اکنون،
دل در طلب چیزی داشته باشم,
#رضایتوست.》
✍ دوم عظمت ایشان در
#تلقی_نطفه_لیلهالقدر نظام وجود،
حُجَّهُالله عَلَیالحُجَج و
عِصمَهُالله الکبری فاطمه(س) از
#صلب_مُنَورالنُّور
حضرت خاتمانبیاء(ص) بود.
✍بشریت در تشرف به محضر
#والاترینسرمایهالهی یعنی
#قرآن تا ابد مدیون
#ایثار و گذشت این بانو هستند. چرا که در
#تدارک و تهیه اسباب
#استمرار و قطع نشدن
#تنزل_و_تمثل_تدریجی_قرآن و
#ظهور_قرآن به شکل کنونی برای
#مزاج_اعدل_خاتمانبیاء،
#فهم_والا و
#عمل_لطیف_خدیجه بود. او از
#حقوق_حقّه_زناشویی خویش چشم پوشید و گاه
چهله در چهله از
#فراق_عاطفی_مولایش_گریست اما یک لحظه از
#ادب_مع_الرسول
#غافل نشد
@shakhehtoba
🏴🏁🚩🏴🏁🚩🏴🏁🚩
🏴🏁🚩🏴🏁🚩
🏴🏁🚩
.
🔲 تلقی نطفه لیلهالقدر
🔲نتیجه جود و سخای حضرت خدیجه(س)
💢حضرت علامه حسنزاده آملي(حفظهالله)
✍در «خصائص فاطمیه» در
#فضیلت_سخاوت گوید :
《این صفت از بس که #محمود است،
#حضرتختمیمرتبت از جهت عدی بن حاتم
ردای مبارک را فرش میکند که
او بر رداء مبارک مینشیند》
خدای سبحان در ازای #جود و #سخای
حضرت خدیجه کبری «علیها السلام» که آنچنان
دارایی کلانش را به
تمام و کمال و
بی دریغ در راه
اعلاء و نشر معارف کتاب الله قرآن خاتم الأنبیاء
مبذول داشته است،
دختری صاحب عصمت،
مصداق و مظهر أتم لیلة القدر که
یازده کلام الله ناطق از این
لیلة القدراند و
شجرۂ طیبۂ طوبایی که
«اصلها ثابت و
فرعها فی السماء
تؤتی أكلها
کل حین بإذن ربها» که همۂ
علوم و معارف و حقایق قرآنی که
شرق و غرب عالَم فرا گرفته است، همۂ
ثمرۂ این شجره طوبیاند به او
مرحمت فرموده است.
📚منبع: شرحفصحکمةعصمتیهفیکلمهفاطمیة، ص۳۵۵
@shakhehtoba
4_5850200186814464190.mp3
3.65M
#تحدیر (تندخوانی) جزء دهم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت_خدیجه_علیهاسلام
خدیجه رحمة الله علیها، رضوان الله علیها، لقبش در کتب سیره، سیره ابن هشام، ایشان شناخته شده بود؛ لقبش سیده قریش بود. آدم عادی نبود.
و شما عزیزان کتاب ورق بزنید بدون تعصب مذهبی، خدا را گواه می گیرم اگر از روی تعصب مذهبی عرض کنم؛ جناب خدیجه از حاتم طائی بخشنده تر بود. سرمایه و زندگی اش هم خیلی سطح بالا، منتها حاتم طائی شهرت پیدا کرد پیش وجهه ی ایشان، و جناب خدیجه ، اما بخشندگی جناب خدیجه بیشتر و خانم مدبر سیده ی قریش، لقبش بود، زندگی دار، چیز دار، گله های شتر، خیلی ... و همه ی اینها را فدای اسلام کرد.
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@shakhehtoba
4_5870510464386991869.mp3
27.03M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 باموضوع تدبر در قرآن
✅ شب هفتم
📆 11 اردیبهشت 99
📥 حجم : 25:78 مگابایت
⌛️ زمان: 62:54 دقیقه
@shakhehtoba
4_5870510464386991874.mp3
21.02M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 باموضوع تدبر در قرآن
✅ شب هشتم
📆 12 اردیبهشت 99
📥 حجم : 20:04 مگابایت
⌛️ زمان: 48:35 دقیقه
@shakhehtoba
4_5870510464386991877.mp3
28.83M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 باموضوع تدبر در قرآن
✅ شب نهم
📆 13 اردیبهشت 99
📥 حجم : 27:49 مگابایت
⌛️ زمان: 67:10 دقیقه
@shakhehtoba
4_5850200186814464191.mp3
4.06M
#تحدیر (تندخوانی) جزء یازدهم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_بيست و پنجم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط
این نفس(انسان کامل) كه وجود منبسط است چون اصل جميع تعينات و كلمات وجوديه است وى را به لحاظ اصل بودن كه فاعل است 'اب الاكوان' گويند -كون به معناى اهل تحقيق- چنانكه به لحاظ هيولاى تعينات وجوديه بودنش كه قابل است 'ام(مادر) عالم امكان' دانند
و چون نفس مكتفيه در قوس صعود قابل اتحاد وجودى با وى است به اوصاف وى متصف شود كه هم از جنبه فاعلى اب الاكوان گردد و هم از جنبه قابلى ام عالم امكان و هكذا در ديگر اوصاف كماليه.
(صادره اول به این جهت که اصل جمیع تعینات و کلمات وجودی است او را پدر موجودات و به این جهت که هیولا و ماده تعینات است او را مادر موجودات می نامند و نفس مکتفیه در سیر صعودی می تواند با او اتحاد وجودی برقرار نماید و تمام این اوصاف را دارا شود)
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
«در همه حال، استادم حكیم متأله آیت الله آقای محمد حسن قاضی طباطبایی تبریزی مشهور به الهی «اعلی الله مقامه» پیوسته مرا به مراقبت و نگاه داشتن ادب در برابر خداوند و محاسبه نفس بسیار توصیه می فرمود و من نفحات انفاس شریفش و بركات فیوضات منیعش را فراموش نمی كنم.»
رساله لقاء الله، علامه حسن زاده، ص 191.
@shakhehtoba
AKHLAG19{www.zolfonun.com}.wma
7.12M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه نوزدهم
حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمایند: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی، تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: «دعای سحر حضرت امام باقر علیهالسلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشتآفرین شیرینتر است»
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اشعار تبری علامه حسنزاده آملی🔰
🔷با نغمات روحبخش داودی🔷
🔶ماه رمضون ماه خدائه یارون
🔶ماه روزه و ذکر و دعائه یارون
🔶قرآن بخونین شمه شفاء یارون(۱)
🔶حاجت بخواهین حاجت روا یارون
ترجمه:
♦️ماه رمضان ماه خداست یاران
♦️ماه روزه و ذکر و دعاست یاران
♦️قران بخوانید ، قرآن شفاست یاران
♦️حاجت بخواهید ، حاجت رواست یاران
__________________
۱) امیرمؤمنان(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه در این رابطه میفرماید: «از قرآن برای بیماریهای خود شفا طلبید و به آن برای حل مشکلات خویش استعانت جویید؛ چه اینکه در قرآن شفای بزرگترین دردهاست که آن درد کفر، نفاق، گمراهی و ضلالت است.»
@shakhehtoba
akhlag-22.mp3
13.47M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۲۲
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_بيست و ششم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط
♦️و نيز بدان كه مراد از سريان ولايت كه در السنه(زبان های) اهل تحقيق دائر است, همين سريان وجود منبسط و نفس رحمانى و فيض مقدس است,
چنانكه فرموده اند:
♦️وجود و حيات جميع موجودات به مقتضاى قوله تعالى "و من الماء كل شىء حى" به سريان ماء ولايت يعنى نفس رحمانى است كه به منزلت هيولى و به مثابت ماده سارى در جميع موجودات است.
♦️و همين نفس رحمانى را حقيقت انسانيه نيز گويند كه عالم را صورت حقيقت انسانيه گفته اند چنانكه علامه قيصرى در فصل هشتم مقدمات شرح فصوص الحكم فرمايد:
"العالم هو صوره الحقيقة الانسانية، الخ."
♦️در نيل به اين مطلب اعلى, بايد از مبحث اتحاد نفس با عقل بسيط كه در حكمت متعاليه مبرهن است, مدد گرفت.
"والله يهدى من يشاء الى سواء السبيل."
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
4_5990133055996560410.mp3
4.01M
🌹🌹🌹
#صوت_تندخوانی_جزء دوازدهم
#تحدیر (تندخوانی) با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
گوشنمودنوسکوت
شاکلهذاتیقابلحقیقی
✍یکی از دستورات قرآن کریم برای ارتقاء قابل به علوم باطنی قرآن در آیه《وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ》(اعراف/204) محفوف است.
سامع: فقط صدا بهشنونده بیتوجه میرسد
#مستمع: گوشجان و دل به صدا و صاحبصدا بسپارد
فاستمعوا در آیه بر باب افتعال است و از ۷ معنی باب افتعال مهمترینش طلب و میل درونی است لذا این گوش کردن از کشش، شوق، ذوق، میل و حب ذاتی نشات میگیرد و هیچ تلاش و تکلیف و ریاضت برایش نیست
تَنصّت: سکوت به اکراه.
#انصت: سکوت محضه براساس شاکله، سرشت و حب و میل ذاتی
✍فیضبرنده از قرآن #قابل_در_عالم_ماده است و ماده قابلیت و پذیرش محضه است و
#فاعل هم که #ملکوت_مجرد و در مقام #افاضه_دائمی و آنبهآن است
ولذا قابل باید #گوش_و_سکوت مطلق باشد تا افاضه فاعل را که #فیضشدوامعلیالاطلاق است تلقی نماید
✍چه عجب که فعل《قُرِئَ》و《تُرْحَمُونَ》
#فعلمجهولند
یعنی آقای قابل تو به ۲ موضوع کار نداشته باش:
1⃣قاری کیست؟ 2⃣رحمتکننده کیست؟
اما #ازلا_و_ابدا
#همقاری و
#همرحمتکننده
#دمبهدم در حال افاضهاند
@shakhehtoba
نقطه زمانی حدوث ملکه عصمت و مراتب آن
✍بنابر بیانات حضرت آیتالله صمدی آملی(مدظله) در مبحث عصمت بین اندیشمندان مسلمان در سه گستره و جنبه در موضوع عصمت معصومین تفاوت دیدگاه وجود دارد:
1⃣ شروعزمانیحدوث یا تلقیملکهعصمت برای معصوم:
✍درمورد نقطه زمانی شروع عصمت چند نظر مطرح است:
الف) با آغاز #نخستین_نزول_وحی،
ب) عدهای از #چهل_سالگی
ج) بعضی علما از #سن_تکلیف و
د) حضرت علامه حسنزاده آملی(مدظله) و
حضرت آیتالله صمدی آملی آنرا
#هبهالهی به معصوم دانسته که با
تجلی اسم《#عاصم》الهی از زمان
#اول_امر؛ یعنی در فرآیند #تمامی_مقدمات_شکلگیریوتکون_نطفه
محقق میگردد.
✍اسم #العاصم از اولامر(اولمقدماتتکوننطفه) در کسب و کار پدر،
لقمههای پدر،
غذای مادر و
#حالات_پدر_و_مادر در
#قبل_تکون_نطفه تجلی کامل نموده و بر اساس چنین
#طهارت_مطلقه
نطفه پدر و مادر تلاقی نموده و
تمام لحظات #اطوار_نطفه را در بر میگیرد.
✍لذا خواجه عبدالله انصاری گوید:
《الهی! همه از #آخر نالند
و خواجه عبدالله از #اول》
چرا که حضرت خیرالبشر(ص) فرمودند:
《السعید سعید فی #بطن_اُمّه》(۱)
در احوالات حضرت بایزید بسطامی(ره) آمده است که مادرش به او گفت : "هرگاه که لقمه به شبهت در دهان نهادمی، تو در شکم من در تپيدن آمدی، و قرار نگرفتی تا بازانداختمی"
مصداق اين سخن آن است که از شيخ پرسيدند که مَرد را در اين طريق چه بهتر است؟
گفت: 《#دولت_مادرزاد》(۲)
2⃣ حدود سریان عصمت در گستره شئون زندگی و ارکان رسالت نبی(ص):
الف) برخی علما عصمت نبی(ص) را فقط
#مقید میدانند به
#شان_تلقی_قرآن
و بقیه شئون ایشان را معصوم نمیدانند.
ب) برخی به غیر از تلقی قرآن
گستره ملکه عصمت نبی را در
#تلقی_و_تبیین_احکام_شرعی میدانند.
ج) بعضی هم به غیر از دو گستره فوق در
#تلقی_و_تبیین_اصول_اخلاقی
هم قائل به حضور ملکه عصمت هستند.
✍اما شامخین در عرفان الهیه و
راسخین در حکمت الهیه که
مویّد به صید مروارید معانی در لجّه اقیانوس ولایت و شاهباز عروج به گلشن کمون ذات الهیّه هستند قائل به #عصمت_اطلاقی_تمام_شئون اعم از
#خَلقی، خُلقی، #مزاجی، روحانی و ملکوتی
از مرتبه فرش تا عرش و تا فوقعرش
در گستره وجودی صاحب
《#روح_قدسی_اعلی》 یا
《#روح_سادس_محمدی(ص)》
اعنی حضرت خاتم انبیاء(ص) هستند.
اسم #العاصم الهی در تمام
شئون وجودی حضرت(ص)
تجلی اطلاقی نموده است.
3⃣ تفاوت در شدت و قوت(تشکیک) #ملکه_عصمت در انبیاء:
#مراتب_شدت_قوه_عصمت در
انبیاء متفاوت است که از مصادیق کریمه
《و تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض》
یکی همین تفاوت در فضلیت در
#مراتب_عصمت است.
┅─────ه💥☪💥ه──────┅
📚منابع:
۱) التوحيد،صدوق،ص356؛ کافي،کلینی،ج8،ص81
۲) تذکرةالاولیا، عطار نیشابوری
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_بيست و هفتم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط
♦️وقتی خدای تعالی بر اساس عنایت سابقش بخواهد که کسی از بندگانش را بر حقایق اشیاء به نحو تعینشان در علم او مطلع سازد، به واسطه ی معراج روحانی وی را به سوی خودش جذب می کند پس آن شخص جدایی نفس از بدنش را مشاهده می کند و ترقی آن در مراتب عقول و نفوس را می بیند که با هر عقل و نفسی پی در پی متحد می شود آن نحوه اتحادی که او را از همه ی احکام جزئی و امکانی در هر مقامی منسلخ می سازد(بیرون می آورد) تا جایی که با نفس کلی متحد می شود.
♦️سپس با عقل اول اتحاد می یابد در صورتی که معراجش کامل می شود پس همه لوازم ماهیت عقل اول به جز یک حکم بر او آشکار می شود. پس در این صورت بین او و بین ربش مناسبت اثبات می شود و قربی برایش حاصل می شود که اولین از درجات وصول است که می تواند بدون واسطه همانند عقل اول از حق تعالی بگیرد.
♦️و برای انسان این توان هست که بین اخذ از خداوند تعالی -بدون واسطه عقول و نفوس- به موجب امکانی که از او باقی است و بین اخذ از خدای تعالی بدون واسطه بر اساس حکم وجوبش جمع کند.
در این صورت مقام انسانیت وارد یک حقیقتی می شود که بالاتر از خلافت کبری است.
این مطلب را صدرالدین قونوی در "هادیه" بیان کرده است.
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@sHakhehtoba