آیتالله حائری شیرازی میگفتند:
اگر روزۀ اول شوال را حرام نمیکردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه میگرفتند و میگفتند: «میخواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون میخواهد همه [با هم] دست بکشند، روزه را حرام کرده.
امام صادق(علیه السلام) درباره روز عید فطر و تشخیص آن میفرمایند: «دست #امام_مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند.
چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی میافتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن میشود.
[اعیاد رسمی مسلمین یعنی] عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزهاش را حرام کردند که #وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت میکند.
........
اختلاف در این شش مبنای مختلف نشان داد که این وحدت را برهم میزند و مؤمنین را آزرده!
از میان این مبانی، مبنای کفایت وحدت بخشی از لیل که مثلا در شهری در برزیل که در قسمتی از لیل با ما مشترک است ماه دیده شده است پس اینجا هم عید باشد، بیشترین تناسب را برای حکم واحد در حکومتهای بزرگ اسلامی دارد.
شرح حال
آیتالله حائری شیرازی میگفتند: اگر روزۀ اول شوال را حرام نمیکردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه
این سوال برایم مطرح بود که اگرچه ما به ظواهر امور، مکلف و متعبدیم اما با توجه به روایات با آمدن هر ماه اتفاقاتی در نظام عالم رخ میدهد که در ماه قبل نبود، مثلا در ماه رمضان یا محرم ملائک مأموریتهای مختلفی پیدا میکنند و رزقهای مختلفی برای مومنین فراهم میشود و...
پس باید واقعی برای هر ماه باشد، ( ما هر ملاکی از وحدت افق، بخش اکثر لیل یا جزء لیل، داشته باشیم، فرق نمیکند باز اختلاف در آغاز ماه حداقل بین این نیم کره و آن نیم کره دیگر وجود دارد و نمیشود وقتی یکی شب است و دیگری وسط روز، آغاز ماه در هر دو یک زمان باشد.)
حال سوال این است که مبدا این آغاز ماه در نظام عالم کجاست؟
استاد ما فرمودند بنده همین سوال را از آیتالله خوشوقت پرسیدم، ایشان فرمودند: ملاک آن جائی است که حضرت بقیة الله حاضر هستند.
🔰نمیدانم چه تقدیری است که:
🔻این دولت هرچیزی به عنوان وعده و نقطه قوت برای خود مطرح کرد، همان شد نقطه ضعفش:
بازگشت اعتبار به پاسپورت - تورم - هواپیما - تحریمها - گردیدن چرخهای اقتصادی - خودرو - بازشدن درهای دنیا - توریسم و...
🔺و هرچه به عنوان نقطه ضعف دولت قبل از خود مطرح کرد، در این دولت ارزشش معلوم شد.
سهمیه بندی بنزین - سهام عدالت - ونزوئلا - مسکن مهر - موشک - هستهای و...
شرح حال
🔰نمیدانم چه تقدیری است که: 🔻این دولت هرچیزی به عنوان وعده و نقطه قوت برای خود مطرح کرد، همان شد نق
البته به تاسیس زیاد بانکهای خصوصی در زمان اخر دولت خاتمی و ابتدای احمدینژاد و رشد کردنشون در اون زمان هم اشاره کنم.
که متاسفانه در این دولت هم اوضاع تغییر خاصی نکرد و بانکها آنطور که باید کنترل نشدند و در عمده بحرانهای اقتصادی کشور یک پای کار آن بوده و هستند.
18.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت آغاز به کار مجلس؛
این توزیع سکه و عشقولانه دختران بزک کرده و ... تبلیغات نامزد انتخابات مجلس شیراز است، کسی که چند دوره است کاندید شده است و این دوره احتمال زیادی داشت رأی بیاورد، حتی برخی در مورد رای نیاوردنش به خاطر اختلاف بسیار اندک با نفر قبل از خود شبهههایی هم میکردند.
این کلیپ را که دیدم اولش باور نکردم و گفتم شاید مثل کلیپی که پیش از این برای شرکت تبرک خیلی صدا کرد، این را هم برای تخریب این نماینده ساختهاند اما بررسی کردم و متوجه شدم خیر خودشان این چنین احمقانه خود را مفتضح کردهاند!
وقتی کسی در جامعهای چنین تبلیغ میکند و مردمی با وجود دیدن سکه پخش شدن و سوء استفاده از بانوان باز به اینها رای میدهند، آن جامعه دچار بحران معرفتی است!
بحرانی که یک زمان منجر شد به انتخاب فاطمه هوشمند به عنوان رأی اول شورای شهر شیراز، خانم هوشمند دختری دانشجو در دانشگاه آزاد رشته معماری بود که رأی اول شیراز را آورد!
یادم هست آن زمان خیلی از بچههای پیشدانشگاهی و سربازها عکسهایش را با خود داشتند!
وقتی مردم بر اساس این معیارها انتخاب کنند مقصر همه و نه بیشتر، بلکه همه مشکلات خودشان هستند.
وقتی دم انتخابات ریاست جمهوری مشکلات معیشتی را فراموش کنیم و فریب بازی ممنوعیت کنسرت یا دیوار کشیدن در خیابان را میخوریم مقصر مشکلات خودمان هستیم.
✍️جهنم و بهشت این دنیا...
🔰روزی بنده خدایی از روی سادگیاش جهنم و بهشت را انکار میکرد و میگفت هرکس در این دنیا ظلمی کند خدا در همین دنیا ظلم او را جبران میکند، هرکس هم خوبی کند خدا در همین دنیا جبرانش میکند، تحدی میکرد و میگفت یک مورد را سراغ بیاورید که ظلم کردهاند و در همین دنیا خودش یا بچهاش نتیجه ظلمش را نگرفته است و یک مورد را بیاورید که نتیجه خوبیاش را ندیده است.
🔰 آن زمان سال دوم طلبگی بودم، برای اینکه او را قانع کنم هرچه از جوابهای کتاب عقاید را داشتم جمع کردم و نامهای بلند بالا برایش نوشتم از اینکه روح بعد از مرگ باقی است و از اینکه نتیجه ظلمها به تمامه در همین دنیا قابل جبران نیست و لازمه عدالت خدا وجود عقاب و پاداش اخروی است.
🔰 اما زمان گذشت و فهمیدم پاسخ آن بنده خدا را اشتباه دادهام، پاسخش این بود که بله جهنم و بهشت در همین دنیا است شما درست فهمیدهای، جهنم و بهشت از همین دنیا شروع میشود و الی الابد ادامه دارد. حال من هم تحدی میکنم هرکه را که ظلم کرده است ببینید و هرکه را خوبی کرده است ببینید بهشت و جهنمشان از همین دنیا آغاز میشود فقط کمی صبر داشته باشیم.
🔻لِلَّذينَ أَحْسَنُوا في هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ (النحل-۳۰)
🔹برای آنان که خوبی کردهاند در همین دنیا حسنه است و البته در آخرت قطعا بهتر است و چه خوب محلی است سرای پرهیزکاران.
🔻در دو روایت در کتاب شریف کافی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است:
🔹هیچ کسی نیست که ظلمی کند الا اینکه خداوند در جانش یا مالش آن را جبران میکند اما ظلمی که بین او خداوند است اگر توبه کند خداوند میبخشد.
🔹هرکس ظلم کند خداوند آن کس که به او ظلم کرده است را بر خودش یا نسلهای بعدش مسلط میکند.
🔺مَا مِنْ أَحَدٍ يَظْلِمُ بِمَظْلِمَةٍ إِلَّا أَخَذَهُ اللَّهُ بِهَا فِي نَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ فَإِذَا تَابَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ.
🔺مَنْ ظَلَمَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مَنْ يَظْلِمُهُ [أَوْ عَلَى عَقِبِهِ] أَوْ عَلَى عَقِبِ عَقِبِهِ قُلْتُ هُوَ يَظْلِمُ فَيُسَلِّطُ اللَّهُ عَلَى عَقِبِهِ أَوْ عَلَى عَقِبِ عَقِبِهِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيداً. الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج ۲؛ ص: ۳۳۲.
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مکتب امام و شخصیت امام ظرافتهای بسیاری دارد.
جز با جامعیت و حکمت نمیشود این ظرافتها را خوب درک کرد.
اگر خودمان هم اهل جامعیت و حکمت نیستیم دل به عالمان جامع و حکیمی چون حضرت آقا و آیتالله حائری بدهیم تا ظرافتهای این مکتب و شخصیت عظیم را برای ما جلوه دهند.
از روز اول شروع به کار مجلس، حاشیه سازی اصلاحتچیها هم آغاز شد.
من نمیدانم این موضوعی که میرسلیم گفته است، قسمتی از یک بازی سیاسی این جماعت است که میرسلیم را داخل آن انداختهاند یا واقعا ماجرا واقعیت دارد؟!
مسلما باید ماجرا بررسی جدی شود اما وقتی میبینم این جماعت معلوم الحال دارند موج رسانهای برایش درست میکنند، پس باید حواسمان باشد جو گیر فضا سازی آنان نشویم.
سوالی که برایم مطرح است اینکه با وجود این همه فساد که اینها به صورت کلی دادش را میزنند چرا سابقه یک پرونده کلان اقتصادی که آنها مستقیم دنبال کرده باشند را در کارنامه آنها سراغ نداریم؟ چرا اینها همیشه با مسائل غیر از مبارزه واقعی با فساد، مسائلی چون مظلوم نمایی، حاشیه سازی برای دیگران، بحثهای حجاب و موسیقی و ورزشگاه و ... فقط برای مطرح کردن خودشان جنجال درست میکنند؟!
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آمریکا در حال غرق شدن است؛
اینکه در آمریکا به طبقه سیاه ظلم میشود مسلم است؛
اینکه بخش اکثریت مردم آمریکا و غرب باید شبانه روز کار کنند تا زندگی متوسط یا زیر متوسطی داشته باشند مسلم است و جنبش ۹۹ درصدی والاستریت شاهد آن است؛
اینکه به زن نگاه ظالمانه و ابزاری است مسلم است؛
اما نقش کشیشان مسیحی در دفاع از مردم در این جنگل ظالمانه کجاست؟!
مردمی که فریب غرب پرستان را میخورند و دین و عالمان محبوبشان غیر سیاسی هستند، بر شاخه نشسته و بن میبرند!
وقتی عالمان مهذبی که حقیقتا درد عدالت و مردم را داشته باشند در صحنه رهبری و دفاع از مردم نباشند، قیامها به آشوبهای بینتیجه و هدف منتهی خواهد شد؛
وقتی عدالتخواهی از مسیر عاقلانه خارج شود و به آشوب کشیده شود باز هم قربانی همین مردم بیچاره هستند.