eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال
🎦 حرف‌های قابل تامل یک پزشک درباره دسیسه‌ای ترکیب شده از کرونا، 5G و واکسیناسیون احتمالی. ⭕ وقتی می
نقدهایی به مطالب مورد ادعای این کلیپ مطرح شده است که بنده نیز واقف هستم و قبول دارم چشم و گوش بسته نباید هر مطلبی را پذیرفت، اما همانطور که در ذیل کلیپ نوشتم، بر اساس پیش‌زمینه‌هایی که عرض شد، ما باید در مورد واکسن و دیگر داروهای وارداتی و استاندارد سازی‌ها و پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی با احتیاط و سوء ظن مواجهه کنیم.
قضیه قره‌باغ خیلی پیچیده شده است، از سویی دولت فعلی آذربایجان در چنگ اسرائیل است و اسرائیل این کشور را مدت‌ها قبل‌تر از کشورهای عربی همسایه ما، حیاط خلوت خود کرده. از سویی نیز ارمنستان اشغال‌گر بوده و مسیحی هستند و در مقابل آذربایجانی است که مردم آن عمدتا مسلمان و بخش قابل توجهی شیعه هستند. ایران در گذشته از آذربایجان حمایت کرده و حتی کمک مستشاری و شاید نظامی از آذربایجان نموده است اما حال اوضاع عوض شده است. ترکیه به کمک نیروهای اجاره‌ای ارهابی که تا دیروز در سوریه می‌جنگیدند، مشغول ایفای نقش به نفع آذربایجان است. حال این وسط ما بایست چه کنیم؟ این دو کشور همسایه ما هستند و سرنوشتشان در سرنوشت ما و منطقه مؤثر است، ما مواضع مشترک با اسرائیل و... نداریم، حق با آذربایجان مسلمان است! @sharh_hal
34.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊هر سال در مسیر راهپیمایی اربعین این مداحی بسیار زیبا را در موکب‌های مختلف عراقی پخش می‌کردند. انصاف این است که این سبک ویژه از هم‌خوانی، موسیقی، فراز و فرود صدا، ضرب‌آهنگ، حرکت هماهنگ، مضامین متعالی و خلاصه هنر فاخر را در هیچ جای دیگری جز عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) نمی‌توانیم پیدا کنیم. در این کلیپ متن عربی و فارسی صوت نیز زیر نویس شده است و به زیبایی آن افزوده است. قل عم تسألون هم صحبة المنون قد زادهم جنون حسین حسین حسین @sharh_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی اطلاعات ارائه شده توسط آیت‌الله عاملی امام جمعه اردبیل در مورد ماجرای قره‌باغ و آذربایجان... @sharh_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آشوب برخی مخالفان مقاومت و ایران، در نزدیکی حرم امام حسین(ع) و برخورد نیروهای امنیتی با آنان، در آستانه ایام اربعین حسینی. سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹. ⭕ امروز تعدادی از هواداران گروه های منحرف دینی همچون پیروان "فاضل المرسومی" تحت پوشش زوار اربعین قصد ورود به حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را داشتند اما پس از سردادن شعارهای ضد مرجعیت و حمله به گیت های ورودی حرم، با واکنش شدید انتظامات و امنیت عتبه حسینی و نیروهای حشدالشعبی مواجه شده و پراکنده شدند. @sharh_hal
زیارت‌نامۀ اربعین .pdf
2.19M
📜 متن عربی و ترجمۀ زیارت‌نامۀ اربعین ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفته قبل همه چیز روی روال افتاده بود، زمان و مکان و ... همه چیز در حالت ایده‌آلم بود، روز دوشنبه ذوق زده با خدا نجوا کردم که خدا چقدر همه‌چیز خوب است اگر چند مدت همینطور جلو بروم، همه کارهای عقب افتاده‌ام را جبران می‌کنم، سه شنبه ماجرایی پیش آمد که کارهایم شتاب گرفت، از شادی در پوست خودم نمی‌گنجیدم و بنا داشتم با انرژی تمام کارها را جلو ببرم. اما چهارشنبه صبح که بیدار شدم تصمیم داشتم بیرون بروم که همسرم کسالتی پیدا کرد و قرار شد آن روز خانه بمانم. ساعتی نگذشت که خودم هم همان علائم را پیدا کردم. بله هردو کرونا گرفته بودیم. هر دو افتادیم و بچه یک سال و سه ماهه‌ام هم این بین آواره مانده بود چه کند. نه می‌شد به کسی گفت برای کمک ما بیاید و نه می‌شد بچه را به کسی داد چون ممکن بود ناقل باشد. مریضی خیلی خیلی سختی بود و البته هنوز هم هست، هنوز هم بهبودی کامل نیافته‌ام اما حالا دیگر بحول و قوه الهی کارهایمان را می‌توانم انجام دهم. واقعا این مریضی عادی نیست. این چند روز که بسیار بسیار سخت بود و حتی در ساعاتی حقیقتا مرگ را جلو چشمانم می‌دیدم، فقط یک امید داشتم که دلم را خیلی گرم می‌کرد و آن اینکه هر وقت به هیچ‌جا و هیچ کس جز خدا امیدی نداشتی آن وقت خیالت خیلی راحت باشد چون بعد از حالت انقطاع از ما سوی الله، ولایت الهی تو را در کنف حمایت خود خواهد گرفت. دائم با خودم می‌گفتم یا عماد من لا عماد له، یا ناصر من لا ناصر له... اگرچه بسیار سخت بود و اصلا دوست ندارم دیگر آن شرایط را تجربه کنم اما همان حالات هم حالات خوشی بود از جنس خودش. با خودم می‌گویم این بالا و پایین شدن‌ها حکمت‌های بسیاری دارد که برخی را می‌فهمیم و بسیاری را خیر، و از آنچه بایست خوب بفهمیم، اینکه: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَآ آتَاكُمْ ۗ »
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمی‌توانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر می‌شود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجات‌گونه از او صادر شد؟ ✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!» یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم. b2n.ir/957287 ❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ‌ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ‌ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمی‌شه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!» ✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «می‌بینم ملت الهی شده‌اند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس می‌کشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن... البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیله‌ای برای دریافت فیض الهی به واسطه‌ی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است. شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت می‌توانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر می‌دانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمت‌هایی که دریافت می‌کنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمت‌هایی به دست آورده‌ایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم؟ حکمت شرکت در جمع‌های عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع می‌شود ما هم از آن بهره‌مند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمت‌های الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمت‌هاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم همین است. 🔘 پی‌نوشت: - منبع صحبت‌های ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» است. - این یادداشت موجز، بن‌مایه‌ی نظریه‌ای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید تا کنون چندصد کتاب از خاطرات شفاهی انقلاب و تاریخ معاصر را خوانده‌ام. همیشه یکی از حسرت‌های بزرگ زندگی‌ام، از دست رفتن سوژه‌های خارق‌العاده و درس آموزی است که در خاطرات خاک خورده می‌یابم. فرقی هم نمی‌کند، سفرنامه فلان شرقی یا خاطرات فلان شهید یا فلان سیاست‌مدار و... همه سوژه‌های ناب زیاد دارند، سوژه‌هایی که به تصویر کشیدنشان می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی ما را به راحتی حل کند، می‌تواند انقلاب را صادر کند. این وسط کم‌کاری نه بلکه خیانت‌ها دارد صورت می‌گیرد، آخر این همه ندیدن طبیعی نیست! @sharh_hal
🎙این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت اول)... 🔰آیت‌الله حائری شیرازی: 🔹«قاضی باید زمینه‌ای باشد که کلمه الله را بالا نگه دارد؛ آن کسی که نیتش امر به معروف و نهی از منکر است، مسلط باشد بر آن کسی که قصد فساد و قصد شرارت دارد. ⁉️چرا می‌گوید فاسد را بیاور در ملاء عام و شلاق بزن و ما تشکر می‌کنیم از آن قضاتی که حکم کردند چند رشوه خوار را در نماز جمعه تعزیر کنند؛ دستشان درد نکند؛ خدا توفیقشان بدهد، از این کارها بیشتر بکنند. 🔸نیایند بگویند این‌ها آبرو داشتند این‌ها خانواده داشتند، شما گفتید این‌ها خانه‌شان کجا هست، شغلشان چه هست؟ اسم پدرشان چه هست؟ چه رده بودند، چه قدر حقوق گرفتند، چه قدر رشوه گرفتند، این‌ها باید گفته بشود. اسلام آبرو ندارد؟ ایشان آبرو دارد؟! 🔹آبروی اسلام را می‌برد آبروی ایشان را ببرند، ظلم است؟ تا بداند رشوه خوار که اگر پول گرفتن شیرین است، چوب خوردن و آبرو رفتن دارد، دیگر آدم نتواند سرش را جلو مردم بلند بکند، فامیل آدم آبرویش برود، آن ها هم هست. 🔸کار مردم را معطل کنند تا حاضر بشود چیزی را به عنوان رشوه بدهد تا حق را بگیرد یا ناحق را حق کند، یک روزی هم این چیزها را دارد. 🔹خود این شلاق زدن دفع بلا می‌کند دفع عذاب می‌کند. اگر در ملاء عام زناکار را شلاق زدند بگو الهی شکر، زن را هم شلاق زدند. یک دفعه نگویید این زن هست و جنسش لطیف است و این شلاق با بدن او سازگار نیست، خدا که روی این بدن‌ها آتش می‌گذارد، چه طور سازگار است؟ تاول می‌زند چه طور سازگار است؟ مگر ما به آخرت معتقد نیستیم؟ مگر در قرآن اسم آتش را نیاورده است؟ تا مغز استخوان را می‌سوزاند. ⁉️ما از خدا، انسان دوست‌تر هستیم؟ ما از خدا با شرافت‌تر هستیم؟! ما از خدا رحم و مروتمان بیشتر است؟ خدا که ارحم الراحمین است آن کار را می‌کند. 🔸شلاقش می‌زنی که دردش دو روز است سه روز است یا یک ماه، برای این که الی الابد در جهنم نیفتد. این هم خدمت است این هم الطاف خفیه است. 🔹تنبیه می‌کنند برای این که جرات را از شریر بگیرند و جرات را به مومن بدهند. برای این است که تو صدایت را در امر به معروف و نهی از منکر محکم تر کنی. جرات پیدا کنی همت پیدا کنی؛ وقتی یک رشوه خوار را می‌زنند این جوری نیست که بگویی تورم هست و مشکلات اقتصادی هست و حقوق کارمند کم است و این جور می‌شود. وقتی شلاق می‌زنی به رشوه خوار، آن کسی که حقوقش کم است، می‌گوید خدا را شکر این که رشوه گرفت کتک خورد. اگر من نانم کم است اما آبرو دارم اما اگر شلاق نزنی آن کسی که رشوه نمی‌گیرد دو رنج می‌برد یکی رنج تورم، یکی رنج این که می‌بیند، همکارش رشوه گرفت و کسی متعرض آن نشد. غیضش بیشتر می‌شود ضد انقلاب می‌شود. شما با جرات رشوه خوار را تعقیب کن. این هم مسکنی است برای آن که تحت فشار است. 🔸این جور نیست که اگر رشوه خوار را زدی صدای کسی در بیاید که تورم هم هست، نمی‌گذارند، رشوه هم بگیریم. یک درصد یا دو درصد فاسد در بین این‌ها هست اما بقیه سالم هستند؛ انسان هستند. آن‌ها بیشتر خوشحال می‌شوند که رشوه نمی‌گیرند و اداری هستند.» @sharh_hal
شرح حال
🎙این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت اول)... 🔰آیت‌الله حائری شیرازی: 🔹«قاضی باید زمینه‌ای با
✍این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت دوم)... 🔰 یکی از موضوعاتی که مدام توسط مردم و بسیاری از نیروهای ارزشی و عدالت‌خواه و حتی علماء و مسئولان قوه قضائیه مطالبه می‌شود، علنی شدن اسم مجرمین است. به عنوان نمونه‌ای از این مطالبه سخنان آیت‌الله حائری شیرازی در این رابطه را در قسمت اول آوردم. https://eitaa.com/sharh_hal/2826 🔰 اما از طرفی برخی دیگر نیز مخالف این‌کار هستند و منجمله این افراد خود حضرت آقا هستند که ایشان نیز استدلال‌های خودشان را برای این موضوع دارند. ممکن است برخی تصور کنند که نظر حضرت آقا صرفا در مورد متهمین است که هنوز جرم آنها ثابت نشده است، چرا که ایشان در موارد مختلفی در مورد انتشار عمومی اعترافات یا اطلاعات متهمین تذکراتی داده‌اند: 👈«کسی نباید اینجور عمل کند، اینجور حرف بزند - نه از این طرف، افراد به صرف اینکه متهم به یک معنائی شدند، این اتهام آشکار شود، واضح شود، در افکار عمومی مطرح شود. افکار عمومی از این مسئله چه لذتی می‌برد؟ برای افکار عمومی چه فایده‌ای دارد که بداند زیدی، عمروی، بکری متهم به فلان عمل خلافی است؟» 🔰 اما نظر ایشان حتی در مورد کسانی که جرم آنها ثابت شده است نیز چنین است: 👈«حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده است، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده است، این شخص به مجازات محکوم هم شده است - فرض کنید رفته زندان - چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامه‌ها منتشر کنیم تا بچه‌ی این آدم که دارد مدرسه می‌رود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانواده‌اش زندگی عادی‌شان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟ این از نکات بسیار مهمی است. البته مخاطب این حرف فقط قوه‌ی قضائیه نیست؛ مسئولان قوه، خارج قوه، رسانه‌ها مخاطبند.» ۶ تیر ۱۳۹۰. ✅ اولین نکته اینکه باید دقت داشت که نه کلام موافقین علنی شدن مجازات‌ها و نام متهمین، مطلق است و نه کلام مخالفین آن، چراکه برخی موارد را قرآن تصریح دارد که متهمین را باید به صورت علنی و عمومی مجازات کرد. مثلا در آیه ۲ سوره مبارکه نور می‌فرماید: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ » تعبیر طائفه یعنی جماعتی گرد فرد مجازات شونده جمع شوند و مجازات او را مشاهده کنند. ✅ آنچه هم از سیره به علت وجود نقل‌های متعدد می‌توان بصورت قطعی ادعا کرد اینکه این "مجازات علنی" محدود به مورد زنا نبوده است و در جوامع آن روز که افراد معمولا در شهر و منطقه خود شناخته شده بودند، چنین هم نبوده است که مثلا چهره افراد را بپوشانند و بر آنها حد و تعزیر جاری کنند بلکه آشکارا و به صورت علنی افراد حد بر آنها جاری می‌شد، شلاق می‌خوردند، سنگ‌سار می‌شدند و یا حتی لگدمال. حتی به فتوای بسیاری از علما منجمله حضرت امام لازم است که حاکم هنگام اجراء حد به مردم اطلاع دهد تا جمع شوند بلکه حتی آنان را امر به خروج از منازل برای دیدن حد کند. ⁉️پس سوال اصلی در حدود و ثغور این ماجراست و کسی به نحو مطلق، علنی شدن یا نشدن مجازات و نام متهمین را ادعا نمی‌کند. ادامه دارد... @sharh_hal
شرح حال
✍این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت دوم)... 🔰 یکی از موضوعاتی که مدام توسط مردم و بسیاری از
✍ این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت سوم)... 🔰 در قسمت اول شاهدی از بیانات آیت‌الله حائری شیرازی مبنی بر لزوم اعلام اسامی مجرمین و محاکمه علنی آنان آوردم. https://eitaa.com/sharh_hal/2826 🔰 در قسمت دوم نیز شاهدی از بیانات حضرت آقا مبنی بر عدم لزوم اعلام اسامی مجرمین و انتشار اخبار مربوط به اتهمات در فضای عمومی آوردم و اشاره کردم که نظر حضرت آقا صرفا در مورد متهمین نیست بلکه آنان که جرم آنان نیز ثابت شده است لزومی ندارد اسامی آنان به صورت عمومی منتشر شود. همچنین اشاره کردم که آیات و روایاتی دلالت قطعی مؤید لزوم انجام برخی مجازات‌ها در انظار عموم دارد و هیچ کدام از دو نظر مطلق نمی‌باشد و سوال اصلی در حدود و ثغور این مطلب است. https://eitaa.com/sharh_hal/2827 🔰 قبل از اینکه به سراغ ادله برویم باید ببینیم اصل در اینجا چیست؟ تأسیس اصل برای این است که در مواردی که شک و شبهه‌ای وجود دارد به اصل رجوع کنیم. در اینجا از این باب که حقوق انسان‌ها محترم است اصل بر حفظ آبرو و احترام "آنان ولو مجرم" است، همچنین در خود اجرای حدود نیز اصل بر ترک اجرای حدود در صورت مطرح شدن شبهه است. « الحدود تدرء بالشبهات» 🔰 بخواهیم یا نخواهیم از این جهت که در دوران غیبت هستیم دست ما برای فهم و اجرای دین به تمامه باز نیست و هیچ وقت نباید اضطرار خود به معصوم را فراموش کنیم، در اینکه برخی از حدود را پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما الصلوة و السلام) به صورت علنی اجرا می‌کردند، شکی نیست و مواردی چون اجرای اعدام به اشکال مختلف، قطع دست، سنگ‌سار شدن، لگدمال شدن و... در روایات مختلف ذکر شده است اما آیا امروزه می‌شود، همه اینها را اجرا کرد؟ احکام ثانوی مختلفی که در این شرایط زمانی برای اجرای حدود مطرح است، چیست؟ مثلا در نقل داریم که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در مناطق مرزی که مردم چندان با اسلام آشنایی نداشتند، برخی حدود را اجرا نمی‌کردند و سوالات بسیار دیگری که تا به پاسخ از روی حجت به آن‌ها نرسیم امکان اجرای حدود را نداریم. ✅حضرت آقا می‌فرمایند: 👈«بعضی اوقات انسان می‌بیند روی قوه‌ی قضائیه فشار می‌آورند که آقا افشاء کنید. نه آقا، هیچ لزومی ندارد افشاء کردن. در موارد خاصی، بله، شارع مقدس مشخصاً و معیناً خواسته است که مردم مجازات را ببینند، یا مجازات شونده را بشناسند؛ اینها موارد خاصی است، مال همه جا نیست. بخصوص وقتی که در فضای جامعه روحیه‌ی تعمیم وجود دارد که یک چیزی را به غیر مورد خودش تعمیم می‌دهند، اینجا انسان خیلی باید احتیاط کند. تا وقتی جرمی ثابت نشده است، قطعاً نبایستی کسی را در معرض قرار داد؛ در معرض اتهام هم نباید قرار داد؛ چون وقتی گفتید متهم است، افکار عمومی تفکیک نمی‌کند بین متهمی که هیچ گناهی نکرده است، با آن کسی که شواهدی بر گناه او وجود دارد. حتّی بعد از اثبات جرم هم چه لزومی دارد؟ عرض کردم، مگر یک موارد خاص؛ «و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین». چند موردِ اینجوری داریم. حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده است، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده است، این شخص به مجازات محکوم هم شده است - فرض کنید رفته زندان - چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامه‌ها منتشر کنیم تا بچه‌ی این آدم که دارد مدرسه می‌رود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانواده‌اش زندگی عادی‌شان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟» ۶ تیر ۱۳۹۰ ✅ خب این اشکال باقی می‌ماند که اجرای علنی حدود هم منافع بسیاری برای اجتماع دارد که در سخنان مرحوم آیت‌الله حائری به آن‌ها اشاره شد و علماء و فضلاء بایست در این باب مشخص نمایند که در چه مواردی قطعا و با حجت می‌توان به صورت علنی احکام را اجراء و اسامی مجرمین را منتشر کرد؟ اما هرچقدر هم تلاش کنیم این دست موارد چندان زیاد نیست و مطمئنا در عمده موارد به علت شبهات مختلف مجبور به مراجعه به اصل اولی هستیم. درست است که ما نمی‌توانیم اسلام را در اینجا به تمامه فهم و درک کنیم اما راهی نداریم باید بپذیریم در دوران غیبت هستیم و دستمان از معصوم کوتاه است. 📌بله ما باید اضطرارمان به معصوم را فراموش نکنیم و بدانیم که راه‌کار اصلی اوست و ما فعلا ناچارا دست و پایی می‌زنیم و تلاشمان را می‌کنیم تا هم نیاز خود به معصوم را خوب درک کنیم و هم لیاقت خود برای همراهی و اطاعت از او را نشان دهیم. @sharh_hal
🔴 یک واقعیت باور نکردنی 🔹 چند روز قبل رسانه‌های سایت نامه‌ای از عتبه مقدسه عباسیه را منتشر کرد که طبق آن، مرکز شمارش الکترونیک عتبه تعداد زائران اربعین امسال را، بیش از چهارده ملیون زائر اعلام کرد. 🔻 در ادامه بخش‌های دیگر این نامه را منتشر می‌کنیم: 🔹 سال گذشته تعداد زائران بر اساس همین آمار بیش از پانزده میلیون بوده است. در این بین با احتساب حذف چند میلیون زائر غیر عراقی، این یعنی حضور خود عراقی ها امسال بیشتر از سال گذشته بوده است. 🔻 این رخداد از دو‌ جهت قابل توجه است: 🔸️ اول: عاشورای میلیونی کربلا، و عدم‌ تأثیر آن در روند تصاعدی کرونا، سبب شده که عراقی ها، در مورد زیارت اربعین، نسبت به رعایت دستورات بهداشتی بی توجه باشند. 🔹 در عراق قبل از عاشورا مردم به شدت مقید به رعایت دستورات ستاد کرونا بودند، به طوری که چند ماه در شهرهای نجف و‌کربلا مقررات منع آمد و شد برقرار بود، و‌عملا به شهر ارواح تبدیل شده بود، ورودی کربلا برای غیر ساکنین بسته بود. 🔹 بعد از اجتماع چند میلیون در مراسم تبدیل پرچم در اول محرم، و عزای تطبیر در صبح عاشورا و‌عزای طویریج و شام‌ غریبان و ... و گذشت دو‌هفته آمار رسمی کرونا و‌ فوت کمتر شد. 🔸️ دوم: جمعیت عراق ۳۹ ملیون برآورد شده است. اگر ۶۰ درصد آن شیعه باشند، چیزی حدود ۲۴ میلیون آن شیعیان هستند. 🔹 از طرفی ۱۴ میلیون که به زیارت آمده اند، حتما با ده میلیون دیگر در ارتباط هستند، چون شاید خانواده ای پیدا نکنید که هیچ کدام از آنها به زیارت اربعین نیامده باشند. 🔹 اختلاط این چهارده میلیون: اولا: طولانی مدت (بین ۴ تا ۱۶ روز) بوده است. ثانیا: اختلاط تمام وقت و به طور ۲۴ ساعته و در بالاترین سطح بوده است. کمتر از ۵ درصد زوار از ماسک ‌استفاده کردند. (پذیرایی از زوار و خوابیدن در خانه ها و‌حسینیه های بین راه و کربلا و ازدحام جمعیت در طول مسیر، مخصوصا در ورودی حرم‌ها، کفشداریها، امانتداریها، رواق‌های اطراف ضریح و غیره). 🔹 بنابر این باید در استان‌های شیعه عراق فاجعه انسانی رخ دهد. از این ۲۴ ملیون در خوش‌بینانه‌ترین حالت، باید ۱۵ میلیون کرونا بگیرند و دست کم سیصدهزار نفر بمیرند (با احتساب آمار فعلی عراق، به ازای هر هزار مبتلا ۲۰ فوتی). 🔹 اگر تعداد مبتلایان و فوتی ها به این عدد نرسید، یا باید در صدق داستان کرونا و این بگیر و ببندها، شک‌ کرد، یا باید پذیرفت که در کربلا به معجزه امام حسین(ع) چنین اتفاق خارق العاده ایی رخ داده است. 🔸️ قابل توجه است که این عدد از ابتلا و فوت قابل مخفی کردن و بازی با آمار نیست. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنقدر واضح و‌ روشن خواهد بود که نیاز به بررسی آمار نخواهد بود. تشکیک در صدق آمار و‌پاک کردن صورت مسأله ، بی‌محتواترین سخنی خواهد بود که ممکن است گفته شود. 🔸️ لازم به ذکر این نکته هست که اهل بصره و‌جنوب عراق از ابتدای ماه صفر شروع به پیاده روی می‌کنند، یعنی تا الان بیست روز از آغاز این اختلاط میلیونی شیعیان عراق گذشته است. 🆔 @ArbaeenIR 📌 www.arbaeen.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۱) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۲) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۳) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📉سیر نزولی معنادار کرونا با پیاده روی اربعین(۴) ☑️ @m_ghanbarian
✍️ روح دمیده در تار و پود فرهنگ غربی... 🔰 تلویزیون نمایشگاه ماشینی را در تهران نشان می‌داد، ماشین‌های با رنگ‌های مختلف و تزئین شده که کنار هر کدام یک خانم ست شده با رنگ ماشین و آرایش غلیظ ایستاده بود. ⁉️ مجری سراغ یکی از این خانم‌ها رفت و از او چند سوال در مورد ماشین کرد و این خانم هیچ کدام را نمی‌دانست، بعد مجری کناری رفت و این سوال را پرسید که فلسفه حضور خانم‌ها کنار این ماشین‌ها چیست؟ 🔰 همین ماجرا را در مورد محصولات غذایی مختلف نیز دیده‌ایم که در تبلیغات آنها مسائل شهوانی را ولو بی‌هیچ ارتباطی ربط می‌دهند و از خانم‌ها در آن استفاده می‌کنند، اما چرا؟ فلسفه آن چیست؟ 🔰 گاهی که ما می‌خواهیم این ماجرا را نقد کنیم از منظر سوء استفاده از نجابت آن خانم درون تبلیغ به این مسأله می‌پردازیم که آن هم درست و جای خود را دارد اما هدف کسی که از این خانم اینگونه استفاده می‌کند واقعا سوء استفاده از او نیست، برای او این خانم با یک مجسمه هیچ فرقی نمی‌کند، هدف اصلی او سوء استفاده از ماست. 🔰 این نوع از تبلیغات، قدرت فکر کردن و انتخاب صحیح را از مخاطبان خود سلب می‌کند اما چطور؟ ✅ انسان برای اراده کردن چیزی، باید نسبت به آن شوق و میل پیدا کند یعنی مرحله قبل از اراده، شوق و میل است، برای شوق پیدا کردن نیز ذهن ابتدا آن امر را تصور می‌کند بعد از تصور قوه شهویة در نفس انسان به کار می‌افتد شهوت نسبت به غذا، شهوت نسبت به جاذبه‌های جنسی و...؛ کار قوه شهوانی این است که پس از تصور امری که ملائم با طبع انسان است، موجب شوق و حرکت انسان به سمت آن امر می‌شود، اما علاوه بر این قوه، قوه عاقله نیز در مورد این امر تصور شده فکر می‌کند، مصلحت و منفعت آن یا مفسده و مضرات آن را بررسی می‌کند و اگر تشخیص داد که آن امر به مصلحت است به شوق می‌افزاید و اگر مضر است مانع اراده و حرکت به سمت آن امر می‌شود. ✅ اما قدرت کدام قوه و میل حاصل از کدام قوه بیشتر باشد نتیجه آخر را مشخص می‌کند، نقش حضور این زنان و مسائل شهوانی در تبلیغات، چرباندن کفه قوه شهوانی و میل به سمت ماشین یا غذا و... است. 📌وقتی به فرهنگ غرب نگاه می‌کنیم یک روح در تمام تار و پودش دمیده شده است و آن دور شدن از تعقل است، حال با استفاده‌ زیاد از موسیقی باشد یا شهوت یا ورزش و... .............. مطالب مرتبط: ✍️جماعت سلبربتی زده و دولت سلبریتی باز... 🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1985 ✍️اینستاگرامی‌ها... 🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1791 ✍️رویکردهای کلان آسمانی و دنیایی... 🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1526
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای روحانی الحمد لله که باز هم با سخن خودت خود را رسوا نمودی. ⭕️ ای کاش از تاریخ درس می‌گرفتی. بله امام حسن (علیه السلام) وقتی به او گفتند: چرا نمی‌جنگی و با معاویه پیمان شکن، صلح می‌کنی؟ حضرت فرمودند: «انی رایت هوی اعظم الناس فی الصلح و کرهوا الحرب فلم احب ان احملهم علی ما یکرهون» ⭕️این کلام حضرت نشان داد که ایشان طالب جنگ بودند و راه درست مقاومت مقابل معاویه بود اما مردم به واسطه خناسی امثال شما فکر کردند سعادت و راحتی آنان در صلح و مذاکره با معاویه است و شد آنچه شد و پس از صلح و کنار گذاردن سلاح، معاویه امام(ع) را شهید کرد و تمام عهدهای خود را شکست و بعد از آن، جز کشته شدن و آوارگی نصیب شیعیان نشد. 📌ای کاش از تاریخ درس می‌گرفتید. ⁉️البته یک سوال مهم هم دارم؟! آخر شما کی اهل جنگ بوده‌اید؟! خودتان می‌گویید ما در جنگیم و آمریکا و اروپایی که عاشقشان هستید از هیچ عهد شکنی و خیانتی دریغ نکردند، آخر به کجا دل می‌بندید؟! آخر چقدر سستی و وادادگی دارید؟! 📌فکر می‌کنید نمی‌دانیم بخش اعظم این مشکلات اقتصادی زیر سر خودتان است، برای بازی‌های کثیف سیاسی‌تان برای خرج کردن بیشتر از سرمایه‌های کشور در مسیر باطل‌تان؟! برای برجام موشکی و منطقه‌ای! بس نیست این همه رسوایی‌تان؟! @sharh_hal
👌 یک پیشنهاد جالب از یکی از مخاطبان کانال: با توجه به بروز مشکلات ناشی از ویروس کرونا در تعطیلی حوزه‌ها، پیشنهاد می‌شود، در شبکه آموزش یا قرآن دروس حوزه هم در کنداکتور شبکه قرار داده شود. و یا یک شبکه مستقل برای حوزه علمیه در صدا و سیما راه اندازی شود. آیا وقت آن نرسیده است که آموزش مجازی را جدی‌تر بگیریم و تجربه کنیم؟ ......... 📌به نظر بنده نیز: این اقدام می‌تواند برکات خوبی برای طلاب و بهره‌وری دروس و نیز در آشنایی بیشتر مردم با دین و حوزه بسیار مؤثر باشد و همچنین حوزه علمیه را در جامعه جریان‌ساز کند و بحث‌های علمی خوبی در حوزه بوجود آورد. این پیشنهاد را حداقل در مورد یک شبکه رادیویی با پیوست در فضای مجازی نیز می‌شود مطرح کرد.