امام زين العابدين و امام باقر عليهما السلام در هر روز ماه رمضان با اين دعا مى گفتند
اللّهُمّ صَلِّ على محمّدٍ و آلِهِ ، و وفِّقْني فيهِ لِلَيلَةِ القَدرِ على أفضَلِ حالٍ تُحِبُّ أن يَكونَ عَلَيها أحَدٌ مِن أوليائكَ و أرضاها لَكَ .;
بار خدايا! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا توفيق ده تا در شب قدر بهترين حالتى را كه دوست دارى هر يك از دوستان تو داشته باشند و بيش از هر حالى مورد رضايت توست، داشته باشم.;
الإقبال : 1/204.
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
🔆 رسول الله (ص):
«یا بني لا تغفل عن قرائة القرآن إذا أصبحت، و إذا أمسیت فإن القرآن یحیي القلب المیت و ینهي عن الفحشاء و المنکر.»
فرزندم! از خواندن قرآن غافل مباش! زیرا که قرآن؛ دل مرده را زنده میکند، و از فحشا و زشتی باز میدارد.
🗞 البرهان في تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۹
🔆 رسول الله (ص):
«اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ»
اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مىخواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال.
🗞 الحیاه، ج۲، ص۲۳۴
🔅امام علی (ع):
«الله الله في القرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم.»
شما را به خدا درباره قرآن
مبادا دیگران در عمل به آن بر شما پیشی گیرند.
🗞 نهج البلاغه، نامه ۴۷
🔅 امام علی (ع):
«البَيتُ الَّذي يُقرَأُ فيهِ القُرآنُ ويُذكَرُ اللّهُ عز و جل فيهِ تَكثُرُ بَرَكَتُهُ، وتَحضُرُهُ المَلائِكَةُ، وتَهجُرُهُ الشَّياطينُ، ويُضيءُ لِأَهلِ السَّماءِ كَما تُضيءُ الكَواكِبُ لِأَهلِ الأَرضِ ؛ وإنَّ البَيتَ الَّذي لا يُقرَأُ فيهِ القُرآنُ ولا يُذكَرُ اللّهُ عز و جل فيهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ، وتَهجُرُهُ المَلائِكَةُ وتَحضُرُهُ الشّياطينُ.»
خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و از خدا ياد گردد، بركتش افزون گردد و فرشتگان در آن حضور يابند و شيطانها از آن دور گردند و آن خانه براى آسمانيان پرتو افشاند، همان گونه كه ستارگان براى زمينيان نورافشانى كنند؛ و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و از خدا ياد نگردد، بركتش اندك شود و فرشتگان از آن دورى گزينند و شيطانها در آن حضور يابند.
🗞 منبع : الكافي ج ۲، ص ۶۱۰
عدّة الداعي ص ۲۳۳
بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۱۶۱
🔅 امام صادق (ع):
«مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ ، وَ كانَ الْقُرآنُ حَجيزا عَنْهُ يَوْمَ الْقيامَةِ»
هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مىآميزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيک قرار مىدهد و قرآن نگهبان او (نگه دارنده او از دوزخ) در روزقيامت، خواهد بود.
🗞 كافى ، ج۲، ص۶۰۳، ح۴
الحیاه، ج ۲، ص ۱۶۴
🔅 امام رضا (ع):
«مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ»
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
🗞 بحار الانوار(ط-بیروت) ج۹۳، ص۳۴۱
🟢 فواید نگاه کردن به قرآن:
✍️ قرآن کریم به قدری با برکت است که حتی نگاه به صفحات آن، موجب تعالی انسان میشود. برخی فواید آن عبارتند از:
💠 تقویت بینایی
💠 درمان ورم ملتحمه چشم
💠 چندین برابر شدن ثواب قرائت
💠 مطرود کردن شیطان
💠 کفاره گناه
💠 ازدیاد عقل و ...
🔅 امام صادق (ع):
«مَنْ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فِي اَلْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَيْنِ»
کسی که قرآن را از روی صفحات آن بخواند، از بینایی اش بهره برد و مبتلا به ضعف بینایی نمیشود و از عذاب پدر و مادرش کاسته میشود، هر چند کافر باشند.
🗞 الکافی، ج۲، ص۶۱۳
🔅 امام صادق (ع):
«قِراءَةُ القُرآنِ فِی المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدَینِ وَ لَو کانا کافِرَینِ»
خواندن قرآن از روی آن، عذاب را از والدین سبک میسازد؛ اگر چه آن دو کافر باشند.
🗞 اصول کافی، ج۲، ص۶۱۳
🔆 پيامبر خدا (ص) خطاب به امام (ع):
«يا عَلِيُّ ، ثَلاثَ يَزِدنَ فِي الحِفظِ ويُذهِبنَ البَلغَمَ :
اللُّبانُ ، وَالسِّواكُ ، وقِراءَةُ القُرآنِ.»
اي علي سه چيز بر حافظه میافزايد و بلغم را ميبرد:
کُندُر، مسواک و قرائت قرآن.
🗞 بحارالأنوار، ج۶۶، ص۴۴۳، ح۳
#ماه_رمضان
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله:
موسی (ع) به خداوند متعال گفت:
«الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیله القدر، قال:
الهي ارید رحمتک، قال: رحمتي لمن رحم المساکین لیله القدر، قال:
الهي ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقه في لیله القدر، قال:
الهي ارید من اشجار الجنه و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیله القدر، قال:
الهی ارید النجاه من النار، قال: ذلک لمن استغفر في لیله القدر، قال:
الهي ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیه القدر.»
خداوندا! میخواهم به تو نزدیک شوم، فرمود:
قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت:
خداوندا! رحمتت را میخواهم، فرمود:
رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت:
خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو میخواهم فرمود:
آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت:
خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش میخواهم، فرمود:
آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت:
خداوندا! رهایی از جهنم را میخواهم، فرمود:
آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند. گفت:
خداوندا خشنودی تو را میخواهم، فرمود:
خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
📓 منبع : اقبال الاعمال، ج۱، ص۱۸۶
مستدرک الوسائل، ج۷ ص۴۵۶
•| یتیمان در حکومت علی علیهالسلام |•
حکومت على (ع) که حکومت «عدل» بود، در حد شعار و تبليغات دور نميزد، و براى زمينه چينى و حيف و ميل هاى بيشتر که امروز در سطح جهان و بين الملل معمول است نبوده است، بلکه وى در عمل براى جهان و انديشمندان روشن ساخت که در زعامت آن حضرت حتى يک نفر يتيم، خود را بي پناه ندانسته، و با درگذشت پدر مستقيما تحت نظارت «ولى امر» و جانشين به حق انبياء و اولياء قرار گرفته، و آن چنان مورد لطف و عنايت مولايش قرار ميگيرد، که ديگران در آن عصر آرزوى يتيمى میکردند! !
«ابوالطفيل» میگويد: على (ع) در دوران حکومت خويش افراد مستمند و بي نوا را مورد عنايت قرار میداد،
روزى او را مشاهده کردم که بچه هاى يتيم و بي سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمام يتيمان را جمع کرده، و سفره مناسبى بازکرد، و «عسل» و ساير نيازمندي ها را دور هم چيد، و لقمه هاى لذيذ و عسلى بر دهان آنان گذاشت، و اين منظره آن چنان مؤثر و جالب بود که بعض اصحابش گفتند:
«لوددت انى کنت يتيما» . :
اى کاش من هم يتيم بوده، و اين چنين مورد الطاف على قرار میگرفتم.
📓 منبع :.بحار الانوار، ج۴۱، ص۲۹
↩️ وصیت نامه امیرالمؤمنین (ع):
«اَلله اَلله فی الأَیتامِ! فلا تَغُبّوا اَفواهَهُم و لایَضیعُوا بِحضَرِتَكُم.»
از خدا بترسید و دربارة ایتام، خدا را شاهد و ناظر بگیرید! مبادا آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند و در جمع شما حقّشان ضایع و پایمال گردد.
📓 منبع : نامه ۴۷ نهجالبلاغه
😭 یا امیرالمومنین ما همه یتیمان شماییم
دست لطف و رحمتت را بر سر ما بگذران و یتیم نوازی کن 😭
___________________
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
نماز مهم دورکعتی شب قدر
🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله:
«مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَرَأَ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِذَا فَرَغَ يَسْتَغْفِرُ سَبْعِينَ مَرَّةً فَمَا دَامَ لَا يَقُومُ مِنْ مَقَامِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِأَبَوَيْهِ وَ بَعَثَ اللَّهُ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ إِلَى سَنَةٍ أُخْرَى وَ يَبْعَثُ [بَعَثَ] اَللَّهُ مَلَكاً إِلَى اَلْجِنَانِ يَغْرِسُونَ لَهُ اَلْأَشْجَارَ وَ يَبْنُونَ لَهُ اَلْقُصُورَ وَ يُجْرُونَ لَهُ اَلْأَنْهَارَ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى ذَلِكَ كُلَّهُ.»
هر كس در شب قدر دو ركعت نماز بخواند؛
در هر ركعت سورهى فاتحة الكتاب (سوره حمد) را یک بار و سورهى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را هفت بار و وقتى نماز را به پايان برد، هفتاد بار استغفار كند،
از جاى خود برنمىخيزد مگر اينكه خداوند، او و پدر و مادرش را مىآمرزد
و فرشتگانى را مىگمارد تا سال آينده براى او اعمال نيك بنويسند و نيز فرشتگانى را به سوى بهشتها گسيل مىدارد
تا براى او درخت كاشته و قصر ساخته و جوىها جارى كنند و پيش از آنكه از دنيا برود، اينها را مىبيند.
📗 منبع : مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۷، ص۴۵۵
إقبال الأعمال ج ۱، ص ۱۸۶
#نماز 🕋 #رمضان 🌙
#شب_قدر #التماس_دعا
________________
http://eitaa.com/shobeiri
✅شب قدر چگونه دعا کنیم
🔻اثرات دعا برای دیگران
#دعا_برای_دیگران
#جلب_روزی_دفع_بلاء
#دعای_فرشتگان 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔹 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دُعَاءُ الْمُسْلِمِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ یَسُوقُ إِلَی الدَّاعِی الرِّزْقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ وَ یَقُولُ لَهُ الْمَلَکُ لَکَ مِثْلَاهُ .
☘☘☘
🍃 دعای مسلمان برای برادر خویش در غیاب او :
🔸روزی را به سوی دعا کننده کشانده ،
🔸 بلاء را از او برمیگرداند ،
🔸 و فرشته ای به او خطاب میکند : دوبرابر آنچه خواستی بر تو باد .
#الجار_ثم_الدار
•┈┈••✾••┈┈•
بحار الانوار ، ج ۹۰ ، ص ۳۸۵
💠☜ «رُوِیَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ لِمُوسَى ادْعُنِی عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِی بِهِ- فَقَالَ یَا رَبِّ أَنَّى لِی بِذَلِکَ فَقَالَ ادْعُنِی عَلَى لِسَانِ غَیْرِکَ.»
● خداوند به حضرت موسی (ع) وحی کرد:
مرا با زباني که با آن گناه نکرده ای بخوان.
موسی (ع) گفت:
خدايا! از کجا چنين زباني بياورم،
جواب آمد:
مرا با زبان غير خودت بخوان
(يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند)
.
📙 منبع : وسائل الشيعه: ج۷، ص۱۰۹
عده الداعی و نجاح الساعی، ص: ۱۳۱
↩️ علي بن ابراهيم از پدرش نقل ميکند:
❏ «رَأَيتُ عَبدَاللّه ِ بنَ جُندَبٍ فِي المَوقِفِ ، فَلَم أرَ مَوقِفا كانَ أحسَنَ مِن مَوقِفِهِ؛ ما زالَ مادّا يَدَيهِ إلَى السَّماءِ ودُموعُهُ تَسيلُ عَلى خَدَّيهِ حَتّى تَبلُغَ الأَرضَ، فَلَمّا صَدَرَ النّاسُ قُلتُ لَهُ: يا أبا مُحَمَّدٍ، ما رَأَيتُ مَوقِفا قَطُّ أحسَنَ مِن مَوقِفِكَ . قالَ : وَاللّه ِ ما دَعَوتُ إلاّ لاِءِخواني ؛ وذلِكَ أنَّ أبَا الحَسَنِ موسى عليه السلامأخبَرَني أنَّ مَن دَعا لِأَخيهِ بِظَهرِ الغَيبِ نودِيَ مِنَ العَرشِ: «ولَكَ مِائَةُ ألفِ ضِعفٍ»، فَكَرِهتُ أن أدَعَ مِائَةَ ألفٍ مَضمونَةً لِواحِدَةٍ لا أدري تُستَجابُ أم لا.»
❍ عبدالله بن جندب را در عرفات ديدم. پيوسته دستهايش به سوي آسمان بلند و اشکهايش جاري بود، به او گفتم:
وقوفي بهتر از وقوف تو نديدم، گفت:
به خدا سوگند! جز براي برادران ديني خود دعا نکردم، زيرا از امام کاظم (ع) شنيدم که فرمود:
هر کس براي برادران ديني خود، در نبودش دعا کند، از عرش به او ندا ميشود: صد هزار برابر آن براي تو باد! پس خوش نداشتم صد هزار دعاي تعهد شده را به خاطر يک دعا از دست بدهم، که نميدانم آن يک دعا به اجابت ميرسد يا نه.
📙 منبع : الكافي، ۲ / ۵۰۸ / ۶
تهذيب الأحكام : ۵ / ۱۸۴ / ۶۱۵
الأمالي للصدوق، ۵۴۰ / ۷۲۳
فلاح السائل، ۴۴
روضة الواعظين، ۳۵۹
بحار الأنوار، ۹۳ / ۳۸۴ / ۸
🔆 رسول الله صلی الله علیه و آله:
❏ «مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُؤْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَهُ حَسَنَهً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَهً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَهً»
❍ اگر کسی برای مؤمنین و مؤمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق میکند، برای او سه چیز در نظر میگیرد؛ برایش حسنه مینویسد و از گناهانش میکاهد و بر مقامش میافزاید.
📙 منبع : فلاح السائل و نجاح المسائل، ص:۴۳
🔅 امام صادق علیهالسلام:
❏ «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِائَهُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَهٌ فَمِائَهُ أَلْفٍ مَضْمُونَهٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَهٍ لَا یُدْرَى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا.»
❍ اگر شخصی پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، از عرش ندایی میآید كه: برای تو صد هزار برابر مثل او است. این در حالی است كه اگر برای خودش دعا میكرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده میشد. حال بنگرید که صد هزار تا که تضمین شده است، بهتر است یا آن یكی كه معلوم نیست مستجاب شود یا نه!
📙 منبع : من لا يحضره الفقيه؛ ج۲ ؛ ۲۱۲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
کمخرج پر سود
📝 عبارت «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» که در سخنان اهلبیت برای تمجید افراد به کار رفته، به معنای کسی است که کم هزینه و کم خرج و سبکبار است؛ مصرفگرا نیست و در عین حال پر کار و پر فایده است و وجودش ثمردهی و سود بسیار دارد. کلینی از امام صادق(ع) نقل کرده که مؤمن باید چنین باشد.
🏴 در ایام بیماری امیرمؤمنان(ع)، صعصعة بن صوحان یار با وفای آنحضرت اجازه ملاقات خواست که بخاطر جراحت شدید و شرایط جسمانی امام به او اجازه عیادت داده نشد. پس به آن حضرت پیغام داد که: خدا تو را در حیات و ممات رحمت کناد که خدا نزد تو بزرگ بود. امام هم فرمود به صعصعه بگویید خدا تو را نیز رحمت کند که «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» بودی.
✅ عنایت #امیرمؤمنان به این جمله قابل توجه است که قبلاً عین آن را در جنگ جمل خطاب به زید بن صوحان برادر شهید صعصعه فرموده بود.
⬅️ و عبارت صعصعه یار فهیم امام به آنحضرت نیز قابل توجه و تأمل است که به جای کلمات عجیب یا غلوآمیز به او چنین پیام داد و مولای متقیان را اینگونه ستود: لقد كان اللّه في صدرك عظيماً، و لقد كنتَ بذات اللّه عليماً.
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
◾️ سالروز شهادت مولی المتقین ، أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم...
⬛️ رسول الله صلی الله علیه وآله:
«إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ.»
به درستی که خداوند این دین را به دستان امیرالمومنین علی (ع) پیروز کرد، و هنگامی که او شهید شود دین خراب خواهد شد و دیگر اصلاح نخواهد شد، مگر به دستان حضرت مهدی (ع).
📓 منبع : منتخب الاثر، ج۲، ص۷۳
.
.↩️ این روایت همان فرموده امام صادق (ع) را تداعی می کند که:
والله بعد از شهادت امیرالمومنین (ع) تا امروز، نه حرمتی برای خداوند باقی ماند و نه در این عالَم به کتاب و سنت پیامبرش عمل شد و نه در میان این مردم، حدّی اقامه شد و نه به حقّی عمل شد ❗️...(اما روزگار این چنین نخواهد ماندو در عصر ظهور) خدا حق را به اهلش برمیگرداند و دینی را که برای خودش و رسولش پسندیده اقامه میکند.
📓 الکافی (ط-اسلامیه) ج۳، ص۵۳۷ و ۵۳۸
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
http://eitaa.com/shobeiri
من لا یحضره الفقیه - ۱۲۸- بَابُ الْوَقْفِ وَ الصَّدَقَةِ وَ النُّحْلِ - مجلد ۴، صفحه ۱۸۲] [۵۶۲۱] [۲] ۱۸-وَ رَوَی یَعْقُوبُ بْنُ زَیْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ
1⃣وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ
2⃣مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ
3⃣غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ
4⃣بِئْرٌ یَحْفِرُهَا وَ
5⃣صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ
6⃣سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ.
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
«لَا تَقُولُوا رَمَضَانُ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَهُ فَلْيَتَصَدَّقْ وَ لْيَصُمْ كَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى شَهْرُ رَمَضانَ.»
[هنگام تلفّظ ماه رمضان] نگوييد رمضان، زيرا شما نمىدانيد كه رمضان چيست، بلكه هر كس چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن صدقه پرداخته و روزه بگيرد، بلكه همان گونه كه خداوند متعال فرموده، بگوييد: ماه رمضان.
📔 منبع : الجعفریات
الإقبال، ص۳
الکافی، ج۴، ص۶۹، ح۱ > باب في النهی عن قول رمضان بلا شهر
⚜ امام باقر علیه السلام:
«لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیی و لا یذهب و انما یجییء و یذهب الزائل و لکن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الی الاسم و الاسم اسم الله.»
نگوئید این رمضان است، نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد. زیرا رمضان اسمى از اسماى الهى است كه نمىآید و نمىرود. سخن از آمدن و رفتن براى آن صحیح نیست. فقط آنچه كه زوال پذیر و نابود شدنى است مىآید و مىرود. و در ادامه فرمودند:
بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه كنید كه اسم (رمضان) اسم خداست.
📔 منبع : بحارالانوار (ط-الاسلامیة)، ج۹۶، ص۳۷۶
#ماه_رمضان
http://eitaa.com/shobeiri
#سلسله_احادیث
🟢 رسول الله صلی الله علیه وآله:
«مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ.»
هرکس در ماه رمضان اخلاقش را خوب کند،
برای او وسیله عبور از پل صراط خواهد بود، در آن روز كه گامها بر صراط مىلغزند.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۸
http://eitaa.com/shobeiri
فضیلت قرائت سوره عنکبوت و سورهی روم در شب بیست و سوم ماه رمضان
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ- لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَحَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست وسوم ماه رمضان تلاوت کند به خدا سوگند که او اهل بهشت است و هرگز کسى را از این سخن استثنا نمیکنم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهى نویسد و به راستى، این دو سوره را نزد خدا جایگاه رفیعی است.
(ثواب الأعمال شیخ صدوق)
http://eitaa.com/shobeiri
#لیلة_القدر
یکدیگر را #حلال_کنیم!
▪️امام صادق علیهالسلام:
«یَأْمُرُ اللَّهُ مَلَکاً یُنَادِی [فِي] کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْهَوَاءِ أَبْشِرُوا عِبَادِي فَقَدْ وَهَبْتُ لَکُمْ ذُنُوبَکُمُ السَّالِفَةَ وَ شَفَّعْتُ بَعْضَکُمْ فِي بَعْضٍ فِي لَیْلَةِ الْقَدْر إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْکِرٍ أَوْ حَقَدَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِم»
خدا فرشتهای را مامور کرده هر روزِ ماه رمضان، در آسمان ندا بدهد:
مژده! گناهان گذشتهتان را آمرزیدم و شفاعت شما را درباره يكديگر در شب قدر قبول كردم،
👈 مگر دو نفر:
کسیکه با شراب، روزهخواری کند؛
و کسی که از برادر مسلمانش کینه به دل داشته باشد.
📚 دعوات راوندی حدیث ۵۶۱
سلوة الحزین، النص، ص۲۰۷
التماس دعا
http://eitaa.com/shobeiri
🤲🤲 دستور به عبادت در روز های شب قدر
1) قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ هِيَ تَكُونُ فِي كُلِّ سَنَةٍ. (بحارالأنوار، ج98، ص 149 به نقل از اقبال الاعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز شب قدر نظیر شب قدر است، و در هر سال اینگونه است.
2) عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا. (بحارالأنوار، ج 98، ص121 به نقل از تهذیب)
حضرت صادق علیه السلام به هشام فرمود: شب قدر در هر سال وجود دارد، و روز آن نظیر شب آن است.
3) رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: صَبِيحَةُ يَوْمِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِد. (بحارالأنوار،ج 97، ص11 به نقل از امالی صدوق)
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: صبح روز بعد از شب قدر نظیر شب قدر است، پس در آن زمان نیز اعمالت را انجام بده و در عبادت الهی بکوش.
4) مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد:
روزهای این شب ها را نیز حرمت باید داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد، زیرا که در احادیث بسیار معتبره وارد شده است که روز قدر نیز در فضیلت مثل شب قدر است. (زادالمعاد، ص190)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
#ماه_رمضان
http://eitaa.com/shobeiri
دفتر حضرت آیت الله سیستانی مبلغ فطریه امسال را اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.
تتوقّع اللجنة التي يشرف عليها سماحة العلامة الشيخ علي الدهنين الأحسائي - ومن معه من الفضلاء - أن يكون يوم الإثنين (٢ مايو ٢٠٢٢ م) هو أوّل أيّام عيد الفطر المبارك وفق مبنى المحقّق السيّد الخوئي ره وتمام عدّة شهر رمضان المبارك وفق مبنى الفقيه السيّد السيستانيّ «دام ظلّه»، وﷲ العالم.
http://eitaa.com/shobeiri
📌حکومت کارآمد علوی
بنابر گزارش امام #باقر(ع):
«علی(ع) همواره در کوفه به مردم #نان و #گوشت می خورانید.»
طبق گزارش ابن ابی الحدید(م656ق):
امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی همواره در ماه رمضان مردم را به سفره شام دعوت می کرد و خود از آن نمی خورد. بعد از اتمام شام، ایشان سخنرانی و آنان را #موعظه می کرد.»
طبق گزارش امام #صادق(ع) نیز:
«سیره امیرمؤمنان علی(ع) بر این بود که خود، سرکه و زیتون می خورد و به مردم، گوشت و نان می خوراند.»
از امیرمؤمنان #علی(ع) نقل شده است که فرمود:
«من- به سبب عدالت- لباس عافیت بر تن شما پوشاندم. در کوفه همه زندگی مناسبی دارند؛ صاحبان پایین ترین مشاغل نان گندم می خورند، خانه دارند و از آب گوارا می نوشند.»
قالَ عَبْدُ اللّه ِ بنِ أَبِی رافِع: دَخَلْتُ اِلی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَوْمَ عِیْدٍ، فَقَدَّمَ جِرابا مَخَتُوما فَوَجَدْنا فیهِ خُبْزَ شَعِیرٍ یابِسا مَرْصُوصا فَقَدَّمَ فَاَکَلَ، فَقُلْتُ: یا أَمِیرَالمُؤْمِنِینَ فَکَیْفَ تَخْتِمُهُ؟ قالَ: خِفْتُ هذَیْنِ الْوَلَدَیْنِ أَنْ یَلِتاهُ بِسَمْنٍ أَوْزَیْتٍ ...
ابن ابی رافع می گوید: در روز عیدی به حضور امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدم، دیدم کیسه مهر و موم شده ای را به محضرش آوردند، هنـگامی که آن را گشودند درون آن نان جـو خشک و به هم چسبیده ای بود، و حضرت امیر علیه السلام پیش آمدند و از آن خوردند. ابن ابی رافع می گوید: من گفتم یا امیرالمؤمنین: دیگر چرا چنین نان خشک ـ غیر قابل استفاده را ـ مهر و موم می کنید؟ حضرت فرمود: می ترسم این دو فرزندم ـ شاید اشاره به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام باشد ـ روغن یا نان خورشی بر آن بیفـزاینـد.
📌برخورد با بازرس خاطی
علی بن اصمع از سوی امیرمؤمنان #علی(ع) به عنوان ناظر و #بازرس_بازار #بصره انتخاب شد، اما وی #خیانت کرد. بعد از احراز خیانتش، امام دستور داد تا انگشتانش بریده شد.
📚سیدمرتضی، تنزیه الانبیاء، ص163.
بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۴۷"
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج20، ص153.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص328، ح9.
📚ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص157؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج2، ص99.
📌آبادانی در سیره امیرمؤمنان علی(ع)
راهی برای جلوگیری از کوچرویی از روستا به شهر
امیرمؤمنان #علی(ع) ضمن نامه ای، قَرظَه بن کَعب را مأمور #آبادانی کرده و نوشت: «همانا مردانى از #اهل_ذمه در حوزه ماموريت تو، #نهرى را در زمين خود اسم برده اند كه بى اثر شده و زير خاك رفته است و مسلمانان عهده دار احياى آن هستند؛ پس تو و ايشان بنگريد، سپس نهر را #احيا كن و آباد ساز؛ پس به جانم سوگند كه اگر نهرها احيا شوند، این کار نزد ما بهتر است از آنکه اینان #کوچ کنند و ناتوان شوند.»
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص203.
📌دستورالعمل به #استانداران
امیرمومنان #علی علیه السلام در دوران #خلافت خود طی بخشنامه ای به کارگزاران:
1⃣آنان را از به کارگرفتن بی مزد مردم نهی می کرد،
2⃣نیز اعلام کرد هر کس حق دریافت سهم خود را دارد نه بیشتر.
3⃣توصیه دیگر ایشان،
#برخوردنیک با #کشاورزان غیر مسلمان بود که جمعیت زیادی را تشکیل می دادند و روی زمین ها کار می کردند و #خراج می پرداختند.
📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۲۸۴
◾️تأکید #امام_علی(علیه السلام) بر تکیه به #توده_مردم
▫️امیرالمؤمنین(علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، #العامّة_من_الأمّة». عمادالدین یعنی تکیهگاه دین. امیرالمومنین به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست، خیلی خب، جامعه اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امتاند، بدنه مردماند.
▫️و عدّة للاعداء؛ این ذخیره در مقابل دشمن اینها کی هستند؟ العامة من الامة. یعنی توده مردم. من یک وقتی یک تکههایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این، که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمیها. عامه یعنی توده مردم. بیانات عجیبی درباره خاصه ذکر میکند بیانات عجیبی درباره عامه توده مردم ذکر میکند.
▫️تکیه حضرت به این است که به توده مردم تکیه کنید، به توده مردم. وقتی یک رئیسجمهوری با توده مردم انس میگیرد، حرف میزند، کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم، یک عدهای بلند میشوند میگویند این پوپولیسم است! اهانت میکنند. نه، این #مردمداری است. این نشان گرفتن نقطه اصلی است. توده مردم همهکارهاند.
▫️امام(ره) به جای نشست و برخاست کردن با احزاب و گروهها و #جریانهای_سیاسی و شخصیتهای سیاسی معروف پرمدعا که بودند در آن زمان، به جای نشستن با آنها، آمد با مردم نشست.
۱۴۰۲/۱۰/۱۹، سخنرانی رهبر انقلاب
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 سیدمحمدعلی طباطبائی، استاد اخلاق و مربی طلاب
🔻 پس از بهرهمندی از حوزه مقدس قم و با وجود اشتیاق فراوان به ماندن، مطابق عمل به آیه نفر، به وطن خود یعنی مشهدمقدس مراجعت فرمودند و پس از شروع تدریس و پرداختن به تبلیغ دین، علیرغم مشکلاتی که از جانب رژیم منحوس پهلوی بر سر راه بود، تصمیم به تأسیس مدرسه علمیه الحجه گرفتند.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43338
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔳 مراسم چهلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی طباطبایی امشب در حسینیه کرمانی ها برگزار می شود.
📆 زمان: پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401
⏰ ساعت: 21
🕌 مکان: حسینیه کرمانی ها واقع در بلوار امیرالمومنین علیه السلام بلوار شهید شوشتری ۷
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
4_5916035343903099039_220428_172126.pdf
6.38M
📙 " إبن عربيّ سنيٌّ متعصّب "
✏️ المحقِّق الجَليل السيّد جعفر مرتضىٰ العاملي قدّس سرّه
http://eitaa.com/shobeiri
🌹 #جرعه_معرفت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 مطالعۀ تراجم (زندگینامۀ) علمای سلَف (گذشته)، مانند مطالعۀ کتابهای اخلاقیِ معتبر است.
🔹 وقتی انسان به شرح حال و زندگانی آنها نگاه میکند، مثل این است که کتاب اخلاقی درست و معتبر را مطالعه کرده است.
🔹 آنها زندگی دنیا را چگونه ساده میگذراندند و چقدر راحت بودند و چه استفادههایی از عمر خود میبردند.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧.
#تراجم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 http://eitaa.com/shobeiri
#حدیث
#آخرین_جمعه_ماه_رمضان 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ أَنَّهُ قَالَ: تَشَرَّفْتُ بِالْمُثُولِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ
فَلَمَّا وَقَعَ نَظَرُهُ عَلَيَّ قَالَ: يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ:
« اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ آخِرَ اَلْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لاَ تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً »
فَإِنَّ مَنْ قَرَأَ هَذَا اَلدُّعَاءَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ ظَفِرَ بِإِحْدَى اَلْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اَللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ .
☘☘☘
🔸 و از جابر بن عبد اللّه انصارى منقول است كه گفت:رفتم به خدمت حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله در جمعه آخر ماه رمضان،
چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود كه اين آخرين جمعهاى است از ماه مبارك رمضان پس آن را وداع كن و بگو: اللّهمّ لا تجعله آخر العهد من صيامنا إيّاه فإن جعلته فاجعلني مرحوما و لا تجعلني محروما.
بار خدايا!اين را آخرين دوران روزهدارى ما در آن قرار مده و اگر قرار دهى پس مرا بخشيده شده و رحمت شده بگردان و محرومم قرار مده.
زيرا كه هركه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مىيابد؛يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 زاد المعاد ، ج ۱ ، ص۱۳۴
#ماه_رمضان
http://eitaa.com/shobeiri
💠جمعههای ماه رمضان و اهمیت و ضرورت خیرات برای گذشتگان و یاد مرگ
📣 پیام مردگان در ایّام جمعه ماه رمضان
🔻قال علیهالسلام:
كَانَ الْمَوْتَى يَأْتُونَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَقِفُونَ وَ يُنَادِي كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِصَوْتٍ حَزِينٍ بَاكِياً: يَا أَهْلَاهْ، وَ يَا وَلَدَاهْ، وَ يَا قَرَابَتَاهْ، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ، وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ، وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا، فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ، فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا، لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا، فَوَا حَسْرَتَى، قَدْ كُنَّا قَادِرِينَ مِثْلَمَا أَنْتُمْ قَادِرُونَ، فَيَا عِبَادَ اللَّهِ اسْمَعُوا كَلَامَنَا وَ لَا تَنْسَوْنَا، فَإِنَّكُمْ سَتَعْلَمُونَ غَداً، فَإِنَّ الْفُضُولَ الَّتِي فِي أَيْدِيكُمْ كَانَتْ فِي أَيْدِينَا، فَكُنَّا لَا نُنْفِقُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنَعْنَا عَنِ الْحَقِّ فَصَارَ وَبَالًا عَلَيْنَا وَ مَنْفَعَتُهُ لِغَيْرِنَا، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِدِرْهَمٍ أَوْ رَغِيفٍ أَوْ بِكِسْرَةٍ، ثُمَّ يُنَادُونَ: مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي، وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا.
📚سفینة البحارج۸ص۱۳۲
📚مستدرک الوسایل ج۲ص۱۶۱
✅ترجمهٔ حدیث:
اموات در هر جمعه از ماه رمضان می آیند پس (گویا مشرف بر بستگان و دوستان خود)می ایستند و با صدایی محزون و اشک دیده فریاد میزنند:
ای خانواده من ،ای فرزندان من ، ای نزدیکان من
به اندکی هم که شده به ما محبتی کنید خداوند شما را رحمت کند.
ما را یاد کنید و از دعا فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، زیرا ما در زندان تنگ و اندوهی طولانی، و در غصه و سختی هستیم، پس بر ما ترحّم کنید و از دعا کردن برای ما و از صدقه دادن از طرف ما بخل نورزید، شاید قبل از آن که مثل ما شوید، خداوند بر ما رحم نماید.
حسرت برای ماست (شما از لحظات زندگی خود نهایت بهره را ببرید)زیرا ما نیز مثل شما توانا بودیم.
پس ای بندگان خدا...
به سخن ما گوش دهید و ما را فراموش نکنید،و البته فردایی، شما هم خواهید فهمید.
این مال زیادی دنیا ،که الان در دست شماست ، در دست ما هم بود، اما طبق دستور خدا خرج نکردیم، و از حق مانع شدیم، پس الان وَبالش به گردن ماست اما لذت و منفعت آن برای دیگران است. با درهمی، یا نانی ، یا تکهٔ نانی به ما محبت کنید.
سپس ندا می کنند:
بزودی بر خودتان خواهید گریست اما دیگر فایده ای نخواهد داشت ، همانگونه که ما گریه می کنیم، و برای ما فایده ای ندارد. پس قبل از آن که مثل ما شوید،کوشش و تلاش داشته باشید(در راه بندگی خداوند) تلاش کنید.
📚مستدرک الوسائل، ج2، ص162-163 به نقل از لُبّ اللّباب راوندی.
#خیرات_اموات
#دنیای_فانی
#ماه_رمضان
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ: یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَرْتَفِعُ فِیهِ الْفَاحِشَةُ وَ لَتُصَنَّعُ [۲]
وَ یُنْتَهَکُ فِیهِ الْمَحَارِمُ وَ یُعْلَنُ فِیهِ الزِّنَا وَ یُسْتَحَلُّ فِیهِ أَمْوَالُ الْیَتَامَی وَ یُؤْکَلُ فِیهِ الرِّبَا وَ یُطَفَّفُ فِی الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ وَ یُسْتَحَلُّ الْخَمْرُ بِالنَّبِیذِ وَ الرِّشْوَةُ بِالْهَدِیَّةِ وَ الْخِیَانَةُ بِالْأَمَانَةِ وَ یَتَشَبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ یُسْتَخَفُّ بِحُدُودِ الصَّلَاةِ وَ یُحَجُّ فِیهِ لِغَیْرِ اللَّهِ.
فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ انْتَفَخَتِ الْأَهِلَّةُ تَارَةً حَتَّی یُرَی هِلَالُ لَیْلَتَیْنِ وَ خَفِیَتْ تَارَةً حَتَّی یُفْطَرُ شَهْرُ رَمَضَانَ فِی أَوَّلِهِ وَ یُصَامُ الْعِیدُ فِی آخِرِهِ- [۱] فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ حِینَئِذٍ مِنْ أَخْذِ اللَّهِ عَلَی غَفْلَةٍ فَإِنَّ مِنْ وَرَاءِ ذَلِکَ مَوْتَ ذَرِیعٍ یَخْتَطِفُ النَّاسَ اخْتِطَافاً حَتَّی إِنَّ الرَّجُلَ لَیُصْبِحُ سَالِماً وَ یُمْسِی دَفِیناً وَ یُمْسِی حَیّاً وَ یُصْبِحُ مَیِّتاً
فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ وَجَبَ التَّقَدُّمُ فِی الْوَصِیَّةِ قَبْلَ نُزُولِ الْبَلِیَّةِ وَ وَجَبَ تَقْدِیمُ الصَّلَاةِ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا خَشْیَةَ فَوْتِهَا فِی آخِرِ وَقْتِهَا فَمَنْ بَلَغَ مِنْکُمْ ذَلِکَ الزَّمَانَ فَلَا یَبِیتَنَّ لَیْلَةً إِلَّا عَلَی طُهْرٍ وَ إِنْ قَدَرَ أَنْ لَا یَکُونَ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِهِ إِلَّا طَاهِراً فَلْیَفْعَلْ
فَإِنَّهُ عَلَی وَجَلٍ لَا یَدْرِی مَتَی یَأْتِیهِ رَسُولُ اللَّهِ لِقَبْضِ رُوحِهِ وَ قَدْ حَذَّرْتُکُمْ إِنْ حَذَرْتُمْ وَ عَرَّفْتُکُمْ إِنْ عَرَفْتُمْ وَ وَعَظْتُکُمْ إِنِ اتَّعَظْتُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ فِی سَرَائِرِکُمْ وَ عَلَانِیَتِکُمْ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ
وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ.
----------
[۲]: ۲. کذا، و لعلّ الصحیح: و تضیع فیه الأمانة.
🔸 جناب اصبغ بن نباته (رضوان الله علیه) روایت کرده است که حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:
زماني بر مردم خواهد آمد که كارهاي زشت آشكار ميگردد ، پردههاي عفت و شرم پاره ميگردد ، زناكاري و تجاوزهاي ناموسي علني ميشود ، اموال يتيمان را حلال ميشمارند و ميخورند ، رباخواري شيوع پيدا ميكند ، در كيل و وزنها ، كم و كاست ميكنند ،
شراب را به اسم نبيذ حلال شمرده و ميخورند ، رشوه را بعنوان هديه و شيريني ميگيرند، بنام امانتداري خيانت مينمايند، مردها خود را بشكل زنان و زنان خود را بصورت مردها در میآورند.
پس وقتی که این زمان فرا برسد (خداوند آنها را از فیوضات خود محروم میکند ) تا جاییکه ماه (شوال برای آنها مخفی میشود ، بطوریکه گاهی دوشبه دیده میشود) که معلوم میشود روز عید فطر را بعنوان ماه رمضان روزه گرفتهاند ، با اینکه روزه آن حرام بوده است و زمانی ماه شب اول رمضان مخفی میشود ، که دو روز آن را روزه نگرفته و بعنوان آخر ماه شعبان میخورند و روز عید ، فطر را بخیال آخر ماه رمضان روزه میگیرند.
در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند بطور ناگهانی آنها را کیفر کند ، چرا که بدنبال آن کارها ، بلاها مردم را فرا میگیرد ، تا جاییکه کسانی صبح سالم هستند ، ولی شب در دل خاک و قبر آرمیدهاند و گاهی شب سالم هستند و بامدادان جزء مردگان هستند.
وقتی چنین روزگاری پیش آمد ، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلایی بر او فرود آمده وبدون وصیت بمیرد ، و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند ، چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد.
هر یک از شما آن زمان را درک کرد ، بدون وضوء نخوابد و اگر برایش امکان دارد ، همیشه با وضو باشد که روح با طهارت خدا را ملاقات نماید.
من شما را ترساندم ، اگر بترسید و آگاه نمودم ، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم ، چنانچه پند گیرید. پس در پنهانی و آشکار ، از خدا بترسید و نباید کسی از شما بمیرد ، مگر اینکه مسلمان باشد ؛ زیرا هر کس بغیر از اسلام دینی داشته باشد ، از او پذیرفته نیست و در آخر زیانکار است.
بحار الانوار ج ۹۳ ، ص ۳۰۳
http://eitaa.com/shobeiri
📌عدالت علوی
ام عثمان از همسران امیرمؤمنان #علی(ع) نقل کرده است:
«در حالیکه بر آن حضرت وارد شدم که گردنبندی از مخمل(قَرَنفُل) متعلق به #بیت_المال در مقابل امام بود. گفتم:
این #گردنبند را به دخترم ببخش. آن حضرت گفت:
این گردنبند مال مسلمانان است. صبر کن تا زمان تقسیم آن فرا برسد و از سهم خود، گردنبندی به او بدهیم.»
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج2، ص109.
http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢انتقاد آیتالله شبیری از کسانی که بحارالأنوار مجلسی را تضعیف میکنند
🔹مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمیشناسند، درحالیکه آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.
🔸آنهایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد میکنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بیمایه زیاد شدهاند که ادّعای سواد میکنند و جوامع ما را نیز پر کردهاند.
🔹از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که میگفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار، [حتی] یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m02772
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#حدیث
#توفیق_درک_قربان_و_فطر 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ لَطِيفٍ اَلتَّفْلِيسِيِّ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
« لَمَّا ضُرِبَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالسَّيْفِ ثُمَّ اُبْتُدِرَ لِيُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ رَبِّ اَلْعِزَّةِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ فَقَالَ أَلاَ أَيَّتُهَا اَلْأُمَّةُ اَلْمُتَحَيِّرَةُ اَلظَّالِمَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا
لاَ وَفَّقَكُمُ اَللَّهُ لِأَضْحًى وَ لاَ فِطْرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لاَ جَرَمَ وَ اَللَّهِ مَا وُفِّقُوا وَ لاَ يُوَفَّقُونَ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ ثَائِرُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ » .
☘☘☘
🔸 از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند :
هنگامى که حضرت حسین بن على ( علیهماالسّلام ) را با شمشیر زدند و آنجناب روى زمین سقوط کرد ، سرعت و شتاب کردند که سر مبارکش را قطع کرده و ببرند.
منادى در این وقت از جانب عرش نداء داد: اى امّت ظالم و ستمگرى که بعد از پیامبرتان گمراه شدید! خدا موفّقتان نکند که عید قربان و فطر را درک کنید.
سپس راوى گفت، امام (علیه السّلام) فرمودند: بخدا سوگند موفّق نشده و نخواهند شد تا وقتى که منتقم خون حسین (علیه السّلام) قیام کند .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۶۸
http://eitaa.com/shobeiri