eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
988 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
کم‌خرج پر سود 📝 عبارت «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» که در سخنان اهل‌بیت برای تمجید افراد به کار رفته، به معنای کسی است که کم هزینه و کم خرج و سبک‌بار است؛ مصرف‌گرا نیست و در عین حال پر کار و پر فایده است و وجودش ثمردهی و سود بسیار دارد. کلینی از امام صادق(ع) نقل کرده که مؤمن باید چنین باشد. 🏴 در ایام بیماری امیرمؤمنان(ع)، صعصعة بن صوحان یار با وفای آن‌حضرت اجازه ملاقات خواست که بخاطر جراحت شدید و شرایط جسمانی امام به او اجازه عیادت داده نشد. پس به آن حضرت پیغام داد که: خدا تو را در حیات و ممات رحمت کناد که خدا نزد تو بزرگ بود. امام هم فرمود به صعصعه بگویید خدا تو را نیز رحمت کند که «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» بودی. ✅ عنایت به این جمله قابل توجه است که قبلاً عین آن را در جنگ جمل خطاب به زید بن صوحان برادر شهید صعصعه فرموده بود. ⬅️ و عبارت صعصعه یار فهیم امام به آن‌حضرت نیز قابل توجه و تأمل است که به جای کلمات عجیب یا غلوآمیز به او چنین پیام داد و مولای متقیان را اینگونه ستود: لقد كان اللّه في صدرك عظيماً، و لقد كنتَ بذات اللّه عليماً. http://eitaa.com/shobeiri
◾️ سالروز شهادت مولی المتقین ، أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم... ⬛️ رسول الله صلی الله علیه وآله: «إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ.» به درستی که خداوند این دین را به دستان امیرالمومنین علی (ع) پیروز کرد، و هنگامی که او شهید شود دین خراب خواهد شد و دیگر اصلاح نخواهد شد، مگر به دستان حضرت مهدی (ع). 📓 منبع : منتخب الاثر، ج۲، ص۷۳ . .↩️ این روایت همان فرموده امام صادق (ع) را تداعی می کند که: والله بعد از شهادت امیرالمومنین (ع) تا امروز، نه حرمتی برای خداوند باقی ماند و نه در این عالَم به کتاب و سنت پیامبرش عمل شد و نه در میان این مردم، حدّی اقامه شد و نه به حقّی عمل شد ❗️...(اما روزگار این چنین نخواهد ماندو در عصر ظهور) خدا حق را به اهلش برمیگرداند و دینی را که برای خودش و رسولش پسندیده اقامه می‌کند. 📓 الکافی (ط-اسلامیه) ج۳، ص۵۳۷ و ۵۳۸ 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج http://eitaa.com/shobeiri
من لا یحضره الفقیه - ۱۲۸- بَابُ الْوَقْفِ وَ الصَّدَقَةِ وَ النُّحْلِ - مجلد ۴، صفحه ۱۸۲]  [۵۶۲۱] [۲] ۱۸-وَ رَوَی یَعْقُوبُ بْنُ زَیْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ 1⃣وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ 2⃣مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ 3⃣غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ 4⃣بِئْرٌ یَحْفِرُهَا وَ 5⃣صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ 6⃣سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ. http://eitaa.com/shobeiri
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «لَا تَقُولُوا رَمَضَانُ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَهُ فَلْيَتَصَدَّقْ وَ لْيَصُمْ كَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ شَهْرُ رَمَضانَ‏.» [هنگام تلفّظ ماه رمضان] نگوييد رمضان، زيرا شما نمى‌‌دانيد كه رمضان چيست، بلكه هر كس چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره‌ اين سخن صدقه پرداخته و روزه بگيرد، بلكه همان گونه كه خداوند متعال فرموده، بگوييد: ماه رمضان. 📔 منبع : الجعفریات الإقبال، ص۳ الکافی، ج۴، ص۶۹، ح۱ > باب في النهی عن قول رمضان بلا شهر ⚜ امام باقر علیه السلام: «لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیی و لا یذهب و انما یجیی‏ء و یذهب الزائل و لکن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الی الاسم و الاسم اسم الله.» نگوئید این رمضان است، نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد. زیرا رمضان اسمى از اسماى الهى است كه نمى‌آید و نمى‌رود. سخن از آمدن و رفتن براى آن صحیح نیست. فقط آنچه كه زوال پذیر و نابود شدنى است مى‌آید و مى‌رود. و در ادامه فرمودند: بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه كنید كه اسم (رمضان) اسم خداست. 📔 منبع : بحارالانوار (ط-الاسلامیة)، ج۹۶، ص۳۷۶ http://eitaa.com/shobeiri
🟢 رسول الله صلی الله علیه وآله: «مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ.» هرکس در ماه رمضان اخلاقش را خوب کند، برای او وسیله عبور از پل صراط خواهد بود، در آن روز كه گام‏ها بر صراط مى‌‏لغزند. 📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۸ http://eitaa.com/shobeiri
فضیلت قرائت سوره‌ عنکبوت و سوره‌ی روم در شب بیست و سوم ماه رمضان عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ- لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَحَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و‌سوم ماه رمضان تلاوت کند به خدا سوگند که او اهل بهشت است و هرگز کسى را از این سخن استثنا نمی‌کنم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهى نویسد و به راستى، این دو سوره را نزد خدا جایگاه رفیعی است. (ثواب الأعمال شیخ صدوق) http://eitaa.com/shobeiri
یکدیگر را ! ▪️امام صادق علیه‌السلام: «یَأْمُرُ اللَّهُ مَلَکاً یُنَادِی [فِي] کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْهَوَاءِ أَبْشِرُوا عِبَادِي فَقَدْ وَهَبْتُ لَکُمْ ذُنُوبَکُمُ السَّالِفَةَ وَ شَفَّعْتُ بَعْضَکُمْ فِي بَعْضٍ فِي لَیْلَةِ الْقَدْر إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْکِرٍ أَوْ حَقَدَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِم‏» خدا فرشته‌ای را مامور کرده هر روزِ ماه رمضان، در آسمان ندا بدهد: مژده! گناهان گذشته‌تان را آمرزیدم و شفاعت شما را درباره يكديگر در شب قدر قبول كردم، 👈 مگر دو نفر: کسیکه با شراب، روزه‌خواری کند؛ و کسی که از برادر مسلمانش کینه به دل داشته باشد. 📚 دعوات راوندی حدیث ۵۶۱ سلوة الحزین، النص، ص۲۰۷ التماس دعا http://eitaa.com/shobeiri
🤲🤲 دستور به عبادت در روز های شب قدر 1) قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ هِيَ تَكُونُ فِي كُلِّ سَنَةٍ. (بحارالأنوار، ج98، ص 149 به نقل از اقبال الاعمال) حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز شب قدر نظیر شب قدر است، و در هر سال اینگونه است. 2) عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا. (بحارالأنوار، ج 98، ص121 به نقل از تهذیب) حضرت صادق علیه السلام به هشام فرمود: شب قدر در هر سال وجود دارد، و روز آن نظیر شب آن است. 3) رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: صَبِيحَةُ يَوْمِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِد. (بحارالأنوار،ج 97، ص11 به نقل از امالی صدوق) از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: صبح روز بعد از شب قدر نظیر شب قدر است، پس در آن زمان نیز اعمالت را انجام بده و در عبادت الهی بکوش. 4) مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد: روزهای این شب ها را نیز حرمت باید داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد، زیرا که در احادیث بسیار معتبره وارد شده است که روز قدر نیز در فضیلت مثل شب قدر است. (زادالمعاد، ص190) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» http://eitaa.com/shobeiri
دفتر حضرت آیت الله سیستانی مبلغ فطریه امسال را اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است. تتوقّع اللجنة التي يشرف عليها سماحة العلامة الشيخ علي الدهنين الأحسائي - ومن معه من الفضلاء - أن يكون يوم الإثنين (٢ مايو ٢٠٢٢ م) هو أوّل أيّام عيد الفطر المبارك وفق مبنى المحقّق السيّد الخوئي ره وتمام عدّة شهر رمضان المبارك وفق مبنى الفقيه السيّد السيستانيّ «دام ظلّه»، وﷲ العالم. http://eitaa.com/shobeiri
📌حکومت کارآمد علوی بنابر گزارش امام (ع): «علی(ع) همواره در کوفه به مردم و می خورانید.» طبق گزارش ابن ابی الحدید(م656ق): امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی همواره در ماه رمضان مردم را به سفره شام دعوت می کرد و خود از آن نمی خورد. بعد از اتمام شام، ایشان سخنرانی و آنان را می کرد.» طبق گزارش امام (ع) نیز: «سیره امیرمؤمنان علی(ع) بر این بود که خود، سرکه و زیتون می خورد و به مردم، گوشت و نان می خوراند.» از امیرمؤمنان (ع) نقل شده است که فرمود: «من- به سبب عدالت- لباس عافیت بر تن شما پوشاندم. در کوفه همه زندگی مناسبی دارند؛ صاحبان پایین ترین مشاغل نان گندم می خورند، خانه دارند و از آب گوارا می نوشند.» قالَ عَبْدُ اللّه ِ بنِ أَبِی رافِع: دَخَلْتُ اِلی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَوْمَ عِیْدٍ، فَقَدَّمَ جِرابا مَخَتُوما فَوَجَدْنا فیهِ خُبْزَ شَعِیرٍ یابِسا مَرْصُوصا فَقَدَّمَ فَاَکَلَ، فَقُلْتُ: یا أَمِیرَالمُؤْمِنِینَ فَکَیْفَ تَخْتِمُهُ؟ قالَ: خِفْتُ هذَیْنِ الْوَلَدَیْنِ أَنْ یَلِتاهُ بِسَمْنٍ أَوْزَیْتٍ ... ابن ابی رافع می گوید: در روز عیدی به حضور امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدم، دیدم کیسه مهر و موم شده ای را به محضرش آوردند، هنـگامی که آن را گشودند درون آن نان جـو خشک و به هم چسبیده ای بود، و حضرت امیر علیه السلام پیش آمدند و از آن خوردند. ابن ابی رافع می گوید: من گفتم یا امیرالمؤمنین: دیگر چرا چنین نان خشک ـ غیر قابل استفاده را ـ مهر و موم می کنید؟ حضرت فرمود: می ترسم این دو فرزندم ـ شاید اشاره به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام باشد ـ روغن یا نان خورشی بر آن بیفـزاینـد. 📌برخورد با بازرس خاطی علی بن اصمع از سوی امیرمؤمنان (ع) به عنوان ناظر و انتخاب شد، اما وی کرد. بعد از احراز خیانتش، امام دستور داد تا انگشتانش بریده شد. 📚سیدمرتضی، تنزیه الانبیاء، ص163. بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۴۷" 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج20، ص153. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص328، ح9. 📚ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص157؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج2، ص99. 📌آبادانی در سیره امیرمؤمنان علی(ع) راهی برای جلوگیری از کوچرویی از روستا به شهر امیرمؤمنان (ع) ضمن نامه ای، قَرظَه بن کَعب را مأمور کرده و نوشت: «همانا مردانى از در حوزه ماموريت تو، را در زمين خود اسم برده اند كه بى ‏اثر شده و زير خاك رفته است و مسلمانان عهده ‏دار احياى آن هستند؛ پس تو و ايشان بنگريد، سپس نهر را كن و آباد ساز؛ پس به جانم سوگند كه اگر نهرها احيا شوند، این کار نزد ما بهتر است از آنکه اینان کنند و ناتوان شوند.» 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص203. 📌دستورالعمل به امیرمومنان علیه السلام در دوران خود طی بخشنامه ای به کارگزاران: 1⃣آنان را از به کارگرفتن بی مزد مردم نهی می کرد، 2⃣نیز اعلام کرد هر کس حق دریافت سهم خود را دارد نه بیشتر. 3⃣توصیه دیگر ایشان، با غیر مسلمان بود که جمعیت زیادی را تشکیل می دادند و روی زمین ها کار می کردند و می پرداختند. 📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۲۸۴ ◾️تأکید (علیه السلام) بر تکیه به ▫️امیرالمؤمنین(علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، ». عمادالدین یعنی تکیه‌گاه دین. امیرالمومنین به ملّت خودش می‌فرماید، خطاب به ما هم هست، خیلی خب، جامعه‌ اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلام‌تان امت‌اند، بدنه‌ مردم‌اند. ▫️و عدّة للاعداء؛ این ذخیره‌ در مقابل دشمن اینها کی هستند؟ العامة من الامة. یعنی توده‌ مردم. من یک وقتی یک تکه‌هایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این، که آنجا حضرت مقایسه می‌کند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمی‌ها. عامه یعنی توده‌ مردم. بیانات عجیبی درباره‌ خاصه ذکر می‌کند بیانات عجیبی درباره‌ عامه توده‌ مردم ذکر می‌کند. ▫️تکیه‌ حضرت به این است که به توده‌ مردم تکیه کنید، به توده‌ مردم. وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌ مردم انس می‌گیرد، حرف می‌زند، کار می‌کند بین آنها، می‌رود در دل مردم، یک عده‌ای بلند می‌شوند می‌گویند این پوپولیسم است! اهانت می‌کنند. نه، این است. این نشان گرفتن نقطه‌ اصلی است. توده‌ مردم همه‌کاره‌اند. ▫️امام(ره) به جای نشست و برخاست کردن با احزاب و گروه‌ها و و شخصیت‌های سیاسی معروف پرمدعا که بودند در آن زمان، به جای نشستن با آنها، آمد با مردم نشست. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹، سخنرانی رهبر انقلاب 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰 سیدمحمدعلی طباطبائی، استاد اخلاق و مربی طلاب 🔻 پس از بهره‌مندی از حوزه مقدس قم و با وجود اشتیاق فراوان به ماندن، مطابق عمل به آیه نفر، به وطن خود یعنی مشهدمقدس مراجعت فرمودند و پس از شروع تدریس و پرداختن به تبلیغ دین، علی‌رغم مشکلاتی که از جانب رژیم منحوس پهلوی بر سر راه بود، تصمیم به تأسیس مدرسه علمیه الحجه گرفتند. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43338 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔳 مراسم چهلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی طباطبایی امشب در حسینیه کرمانی ها برگزار می شود. 📆 زمان: پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 ⏰ ساعت: 21 🕌 مکان: حسینیه کرمانی ها واقع در بلوار امیرالمومنین علیه السلام بلوار شهید شوشتری ۷ 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
4_5916035343903099039_220428_172126.pdf
6.38M
📙 " إبن عربيّ سنيٌّ متعصّب " ✏️ المحقِّق الجَليل السيّد جعفر مرتضىٰ العاملي قدّس سرّه http://eitaa.com/shobeiri
🌹 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 مطالعۀ تراجم (زندگی‌نامۀ) علمای سلَف (گذشته)، مانند مطالعۀ کتاب‌های اخلاقیِ معتبر است. 🔹 وقتی انسان به شرح حال و زندگانی آن‌ها نگاه می‌کند، مثل این است که کتاب اخلاقی درست و معتبر را مطالعه کرده است. 🔹 آن‌ها زندگی دنیا را چگونه ساده می‌گذراندند و چقدر راحت بودند و چه استفاده‌هایی از عمر خود می‌بردند. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ أَنَّهُ قَالَ: تَشَرَّفْتُ بِالْمُثُولِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا وَقَعَ نَظَرُهُ عَلَيَّ قَالَ: يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ: « اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ آخِرَ اَلْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لاَ تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً » فَإِنَّ مَنْ قَرَأَ هَذَا اَلدُّعَاءَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ ظَفِرَ بِإِحْدَى اَلْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اَللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ . ☘☘☘ 🔸 و از جابر بن عبد اللّه انصارى منقول است كه گفت:رفتم به خدمت حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله در جمعه آخر ماه رمضان، چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود كه اين آخرين جمعه‌اى است از ماه مبارك رمضان پس آن را وداع كن و بگو: اللّهمّ‌ لا تجعله آخر العهد من صيامنا إيّاه فإن جعلته فاجعلني مرحوما و لا تجعلني محروما. بار خدايا!اين را آخرين دوران روزه‌دارى ما در آن قرار مده و اگر قرار دهى پس مرا بخشيده شده و رحمت شده بگردان و محرومم قرار مده. زيرا كه هركه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد؛يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 زاد المعاد ، ج ۱ ، ص۱۳۴ http://eitaa.com/shobeiri
💠جمعه‌های ماه رمضان و اهمیت و ضرورت خیرات برای گذشتگان و یاد مرگ 📣 پیام مردگان در ایّام جمعه ماه رمضان 🔻قال علیه‌السلام: كَانَ الْمَوْتَى يَأْتُونَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَقِفُونَ وَ يُنَادِي كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِصَوْتٍ حَزِينٍ بَاكِياً: يَا أَهْلَاهْ، وَ يَا وَلَدَاهْ، وَ يَا قَرَابَتَاهْ، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْ‏ءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ، وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ، وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا، فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ، فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا، لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا، فَوَا حَسْرَتَى، قَدْ كُنَّا قَادِرِينَ مِثْلَمَا أَنْتُمْ قَادِرُونَ، فَيَا عِبَادَ اللَّهِ اسْمَعُوا كَلَامَنَا وَ لَا تَنْسَوْنَا، فَإِنَّكُمْ سَتَعْلَمُونَ غَداً، فَإِنَّ الْفُضُولَ الَّتِي فِي أَيْدِيكُمْ كَانَتْ فِي أَيْدِينَا، فَكُنَّا لَا نُنْفِقُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنَعْنَا عَنِ الْحَقِّ فَصَارَ وَبَالًا عَلَيْنَا وَ مَنْفَعَتُهُ لِغَيْرِنَا، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِدِرْهَمٍ أَوْ رَغِيفٍ أَوْ بِكِسْرَةٍ، ثُمَّ يُنَادُونَ: مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي، وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا. 📚سفینة البحارج۸ص۱۳۲ 📚مستدرک الوسایل ج۲ص۱۶۱ ✅ترجمهٔ حدیث: اموات در هر جمعه از ماه رمضان می آیند پس (گویا مشرف بر بستگان و دوستان خود)می ایستند و با صدایی محزون و اشک دیده فریاد میزنند: ای خانواده من ،ای فرزندان من ، ای نزدیکان من به اندکی هم که شده به ما محبتی کنید خداوند شما را رحمت کند. ما را یاد کنید و از دعا فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، زیرا ما در زندان تنگ و اندوهی طولانی، و در غصه و سختی هستیم، پس بر ما ترحّم کنید و از دعا کردن برای ما و از صدقه دادن از طرف ما بخل نورزید، شاید قبل از آن که مثل ما شوید، خداوند بر ما رحم نماید. حسرت برای ماست (شما از لحظات زندگی خود نهایت بهره را ببرید)زیرا ما نیز مثل شما توانا بودیم. پس ای بندگان خدا... به سخن ما گوش دهید و ما را فراموش نکنید،و البته فردایی، شما هم خواهید فهمید. این مال زیادی دنیا ،که الان در دست شماست ، در دست ما هم بود، اما طبق دستور خدا خرج نکردیم، و از حق مانع شدیم، پس الان وَبالش به گردن ماست اما لذت و منفعت آن برای دیگران است. با درهمی، یا نانی ، یا تکهٔ نانی به ما محبت کنید. سپس ندا می کنند: بزودی بر خودتان خواهید گریست اما دیگر فایده ای نخواهد داشت ، همانگونه که ما گریه می کنیم، و برای ما فایده ای ندارد. پس قبل از آن که مثل ما شوید،کوشش و تلاش داشته باشید(در راه بندگی خداوند) تلاش کنید. 📚مستدرک الوسائل، ج2، ص162-163 به نقل از لُبّ اللّباب راوندی. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ: یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَرْتَفِعُ فِیهِ الْفَاحِشَةُ وَ لَتُصَنَّعُ [۲] وَ یُنْتَهَکُ فِیهِ الْمَحَارِمُ وَ یُعْلَنُ فِیهِ الزِّنَا وَ یُسْتَحَلُّ فِیهِ أَمْوَالُ الْیَتَامَی وَ یُؤْکَلُ فِیهِ الرِّبَا وَ یُطَفَّفُ فِی الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ وَ یُسْتَحَلُّ الْخَمْرُ بِالنَّبِیذِ وَ الرِّشْوَةُ بِالْهَدِیَّةِ وَ الْخِیَانَةُ بِالْأَمَانَةِ وَ یَتَشَبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ یُسْتَخَفُّ بِحُدُودِ الصَّلَاةِ وَ یُحَجُّ فِیهِ لِغَیْرِ اللَّهِ. فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ انْتَفَخَتِ الْأَهِلَّةُ تَارَةً حَتَّی یُرَی هِلَالُ لَیْلَتَیْنِ وَ خَفِیَتْ تَارَةً حَتَّی یُفْطَرُ شَهْرُ رَمَضَانَ فِی أَوَّلِهِ وَ یُصَامُ الْعِیدُ فِی آخِرِهِ- [۱] فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ حِینَئِذٍ مِنْ أَخْذِ اللَّهِ عَلَی غَفْلَةٍ فَإِنَّ مِنْ وَرَاءِ ذَلِکَ مَوْتَ ذَرِیعٍ یَخْتَطِفُ النَّاسَ اخْتِطَافاً حَتَّی إِنَّ الرَّجُلَ لَیُصْبِحُ سَالِماً وَ یُمْسِی دَفِیناً وَ یُمْسِی حَیّاً وَ یُصْبِحُ مَیِّتاً فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ وَجَبَ التَّقَدُّمُ فِی الْوَصِیَّةِ قَبْلَ نُزُولِ الْبَلِیَّةِ وَ وَجَبَ تَقْدِیمُ الصَّلَاةِ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا خَشْیَةَ فَوْتِهَا فِی آخِرِ وَقْتِهَا فَمَنْ بَلَغَ مِنْکُمْ ذَلِکَ الزَّمَانَ فَلَا یَبِیتَنَّ لَیْلَةً إِلَّا عَلَی طُهْرٍ وَ إِنْ قَدَرَ أَنْ لَا یَکُونَ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِهِ إِلَّا طَاهِراً فَلْیَفْعَلْ فَإِنَّهُ عَلَی وَجَلٍ لَا یَدْرِی مَتَی یَأْتِیهِ رَسُولُ اللَّهِ لِقَبْضِ رُوحِهِ وَ قَدْ حَذَّرْتُکُمْ إِنْ حَذَرْتُمْ وَ عَرَّفْتُکُمْ إِنْ عَرَفْتُمْ وَ وَعَظْتُکُمْ إِنِ اتَّعَظْتُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ فِی سَرَائِرِکُمْ وَ عَلَانِیَتِکُمْ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ. ---------- [۲]: ۲. کذا، و لعلّ الصحیح: و تضیع فیه الأمانة. 🔸 جناب اصبغ بن نباته (رضوان الله علیه) روایت کرده است که حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند: زماني بر مردم خواهد آمد که كارهاي زشت آشكار مي‌‌گردد ، پرده‌هاي عفت و شرم پاره مي‌‌گردد ، زناكاري و تجاوزهاي ناموسي علني مي‌‌شود ، اموال يتيمان را حلال مي‌‌شمارند و مي‌‌خورند ، رباخواري شيوع پيدا مي‌‌كند ، در كيل و وزنها ، كم و كاست مي‌‌كنند ، شراب را به اسم نبيذ حلال شمرده و مي‌‌خورند ، رشوه را بعنوان هديه و شيريني مي‌‌گيرند، بنام امانتداري خيانت مي‌‌نمايند، مردها خود را بشكل زنان و زنان خود را بصورت مردها در می‌‌آورند. پس وقتی که این زمان فرا برسد (خداوند آنها را از فیوضات خود محروم می‌‌کند ) تا جاییکه ماه (شوال برای آنها مخفی می‌‌شود ، بطوریکه گاهی دوشبه دیده می‌‌شود) که معلوم می‌‌شود روز عید فطر را بعنوان ماه رمضان روزه گرفته‌‌اند ، با اینکه روزه آن حرام بوده است و زمانی ماه شب اول رمضان مخفی می‌‌شود ، که دو روز آن را روزه نگرفته و بعنوان آخر ماه شعبان می‌‌خورند و روز عید ، فطر را بخیال آخر ماه رمضان روزه می‌‌گیرند. در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند بطور ناگهانی آنها را کیفر کند ، چرا که بدنبال آن کارها ، بلاها مردم را فرا می‌‌گیرد ، تا جاییکه کسانی صبح سالم هستند ، ولی شب در دل خاک و قبر آرمیده‌‌اند و گاهی شب سالم هستند و بامدادان جزء مردگان هستند. وقتی چنین روزگاری پیش آمد ، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلایی بر او فرود آمده و‌بدون وصیت بمیرد ، و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند ، چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد. هر یک از شما آن زمان را درک کرد ، بدون وضوء نخوابد و اگر برایش امکان دارد ، همیشه با وضو باشد که روح با طهارت خدا را ملاقات نماید. من شما را ترساندم ، اگر بترسید و آگاه نمودم ، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم ، چنانچه پند گیرید. پس در پنهانی و آشکار ، از خدا بترسید و نباید کسی از شما بمیرد ، مگر اینکه مسلمان باشد ؛ زیرا هر کس بغیر از اسلام دینی داشته باشد ، از او پذیرفته نیست و در آخر زیانکار است. بحار الانوار ج ۹۳ ، ص ۳۰۳ http://eitaa.com/shobeiri
📌عدالت علوی ام عثمان از همسران امیرمؤمنان (ع) نقل کرده است: «در حالیکه بر آن حضرت وارد شدم که گردنبندی از مخمل(قَرَنفُل) متعلق به در مقابل امام بود. گفتم: این را به دخترم ببخش. آن حضرت گفت: این گردنبند مال مسلمانان است. صبر کن تا زمان تقسیم آن فرا برسد و از سهم خود، گردنبندی به او بدهیم.» 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج2، ص109. http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢انتقاد ‌آیت‌الله‌ شبیری از کسانی که بحارالأنوار مجلسی را تضعیف می‌کنند 🔹مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌که آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است. 🔸آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. 🔹از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار، [حتی] یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m02772 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ لَطِيفٍ اَلتَّفْلِيسِيِّ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : « لَمَّا ضُرِبَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالسَّيْفِ ثُمَّ اُبْتُدِرَ لِيُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ رَبِّ اَلْعِزَّةِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ فَقَالَ أَلاَ أَيَّتُهَا اَلْأُمَّةُ اَلْمُتَحَيِّرَةُ اَلظَّالِمَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا لاَ وَفَّقَكُمُ اَللَّهُ لِأَضْحًى وَ لاَ فِطْرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لاَ جَرَمَ وَ اَللَّهِ مَا وُفِّقُوا وَ لاَ يُوَفَّقُونَ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ ثَائِرُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ » . ☘☘☘ 🔸 از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند : هنگامى که حضرت حسین بن على ( علیهماالسّلام ) را با شمشیر زدند و آنجناب روى زمین سقوط کرد ، سرعت و شتاب کردند که سر مبارکش را قطع کرده و ببرند. منادى در این وقت از جانب عرش نداء داد: اى امّت ظالم و ستمگرى که بعد از پیامبرتان گمراه شدید! خدا موفّقتان نکند که عید قربان و فطر را درک کنید. سپس راوى گفت، امام (علیه السّلام) فرمودند: بخدا سوگند موفّق نشده و نخواهند شد تا وقتى که منتقم خون حسین (علیه السّلام) قیام کند . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۶۸ http://eitaa.com/shobeiri
أحمد بن علي بن أبي طالب الطبرسي في ( الاحتجاج ) عن مولانا صاحب الزمان عليه‌السلام أنه كتب إلى محمد بن عبدالله بن جعفر الحميري في جواب مسائله ، حيث سأله عن وداع شهر رمضان ، متى يكون؟ قد اختلف فيه أصحابنا ، فبعضهم يقول : يقرأ في آخر ليلة منه ، وبعضهم يقول : هو في آخر يوم منه ، إذا رؤي هلال شوال : التوقيع : العمل في شهر رمضان في لياليه والوداع يقع في آخر ليلة منه ، فإن خاف أن ينقص الشهر جعله في ليلتين. وسائل ۱۰/۳۶۴ http://eitaa.com/shobeiri
🌹امام سجاد علیه السلام : 🔸إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَكَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ. 🔹همانا معرفت و كمال دین مسلمان، در گرو رهاكردن سخنان و حرف هائى است كه به حال او و دیگران سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن، در برابر مشكلات زندگى بردبار و شكیبا بودن و داراى اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است. 📚 تحف العقول ص 202 📚 بحارالأنوار ج 2 ص 129، ح 11 http://eitaa.com/shobeiri
لحظه هایش را دریابیم ❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله: ● «إنّ الشَّقِیَّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَن خَرَجَ عنهُ هذا الشَّهرُ و لَم یُغفَرْ ذُنوبُهُ.» ◆ بدبخت واقعی کسی است که ماه رمضان بگذرد و گناهانش آمرزیده نشود... 📙 منبع : میزان الحکمه، ح۷۴۵۸ ❇️ رسول الله صلى الله عليه و آله: ● «من أدرَكَ شَهرَ رَمَضانَ فلَم يُغفَرْ لَهُ فَأبعَدَهُ اللّه.» ◆ هر كه ماه رمضان را دريابد و آمرزيده نشود، خداوند او را [از رحمت خود] دور گرداند. 📙 منبع : بحارالانوار، ج۸۶، ص۲۶۱ ❇️ رسول الله صلى الله عليه وآله: ● «مَنْ لم يُغفَرْ لَهُ في شَهرِ رمضانَ ففِي أيِّ شهرٍ يُغفَرُ لَهُ؟» ◆ كسى كه در رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده مى شود؟ 📙 منبع : ميزان الحكمه، ج۴، ص۵۲۱ ❇️ رسول الله صلى الله علیه و آله: ● «الشَّقِی مَن حَرُمَ غُفرانَ اللهِ فِی هذَا الشَّهرِ العَظِیم» ◆ سیاه بخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم بماند و نتواند خود را عوض کند و گناه و معصیت را کنار بگذارد. 📙 منبع : بحارالانوار، ج۹۶، ص356 http://eitaa.com/shobeiri
📌سه امر مهم در زندگی امیرمومنان (علیه السلام): از سه چيز، نبايد كرد و خجالت کشید: 1⃣ از 2⃣ بلند شدن در برابر (والدین) و 3⃣ گرفتن ، گرچه اندك باشد. 📚آمدی، غرر الحكم، ح۴۶۶۶. https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be http://eitaa.com/shobeiri
✅ آداب و بايسته هاى طلبگى 💠 دست به قلم بودن و نويسندگى ... ✔️ براى خودمان بنویسیم: 1⃣ عن النبيّ صلى الله عليه و آله أنه قال: قيّدوا العلم. قيل: و ما تقييده؟ قال صلى الله عليه و آله: كتابته. 📚 بحارالانوار ج٢ ص ١٥١ ح٣٥ 2⃣ وَ رُوِيَ أَنَّ رَجُلاً مِنَ اَلْأَنْصَارِ كَانَ يَجْلِسُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَسْمَعُ مِنْهُ اَلْحَدِيثَ فَيُعْجِبُهُ وَ لاَ يَحْفَظُهُ، فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ. فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اِسْتَعِنْ بِيَمِينِكَ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ أَيْ خُطَّ . 📚 المدرک ص ۱۵۲ ح ۳۶ 3⃣ وَ عَنِ الإمام اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ دَعَا بَنِيهِ وَ بَنِي أَخِيهِ فَقَالَ: إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ وَ يُوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِينَ، فَتَعَلَّمُوا اَلْعِلْمَ فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ أَنْ يَحْفَظَهُ فَلْيَكْتُبْهُ وَ لْيَضَعْهُ فِي بَيْتِهِ . 📚 منیة المريد ٣٤٠ 4⃣ و عَنْ الإمام أَبِي عَبْدِ اَلله الصادقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْقَلْبُ يَتَّكِلُ عَلَى اَلْكِتَابَةِ . 📚 الکافي الشريف ١ / ٥٢ / ٨ 5⃣ و عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اُكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لاَ تَحْفَظُونَ حَتَّى تَكْتُبُوا . 📚 المدرک ص ۵۲ ح ۹ 6⃣ وَ عَنْه قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ: دَخَلَ عَلَيَّ أُنَاسٌ مِنْ أَهْلِ اَلْبَصْرَةِ فَسَأَلُونِي عَنْ أَحَادِيثَ وَ كَتَبُوهَا، فَمَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ اَلْكِتَابِ؟! أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَحْفَظُوا حَتَّى تَكْتُبُوا. 📚 مستدرک الوسائل ۱۷ / ۲۸۵ ✔️ و ما نیز براى ديگران و آيندگان بنويسيم: 1⃣ قَالَ رَسُولُ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَلله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ. 📚 بحارالانوار ٢ / ١٤٤ / ١ 2⃣ وعَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اِحْتَفِظُوا بِكُتُبِكُمْ فَإِنَّكُمْ سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَيْهَا . 📚 الكافي الشريف ١ / ٥٢ / ١٠ 3⃣ و عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ، فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ . 📚 المدرك ح ١١ http://eitaa.com/shobeiri