eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
988 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 الراسخون في العلم... ((هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب)) ✍ استاد محقق آیت الله شیخ محمد تقی شهیدی دامت برکاته: ✔️ به نظر ما آیه محکمه آن است که مراد واقعی خداوند از آن عرفا روشن باشد چه به نص و چه به ظهور، و متشابه آن است که چنین نباشد که بر دو قسم است یا اساسا مجمل است یا مُشعِر و حتى ظاهر در معنایی هست که یقینا مراد واقعی نیست به اینکه درک عقل یا آیات محکمه بر خلاف آن ظهور باشد. ✔️ إتّباع از متشابه _که در آیه مذمت شده است _منحصر است در قسم دوم متشابهات. که در این قسم لازم است به همان درک عقلی و دلالت محکمات ملتزم بمانیم اگرچه که مراد واقعی از آن متشابه را ندانیم چون محکمات همیشه رفع تشابه نمی کنند و تفسیر قرآن به قرآن همه جا راهگشا نیست. ✔️ مراد واقعی از متشابهات را فقط خدا و راسخون در علم میدانند که طبق روایات از جمله صحیحه ابی بصیر منحصر در پیامبر اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام میباشد. پس اینکه در المیزان واو را استینافیه گرفته هم غلط است و هم با دیگر عباراتش تهافت دارد. ✔️ تأويل يعنى آن مراد واقعى كه ظاهر از لفظ نيست فلذا مختص متشابهات است. ✔️ روشن شد که متشابه بمعنای مطلق ظاهر نیست تا بعض اخباریین استدلال کنند به آن بر عدم حجیت ظواهر کتاب، مضاف به اینکه در روایات داریم که خود روایات هم متشابه و محکم دارد مانند قرآن و حال آنکه احدی و لو اخباریین نمیگوید ظواهر روایات حجت نیست. ✔️ و اینکه بعضی چنانچه در المیزان و در بحوث گفته اند که ما در قرآن آیه‌ای نداریم که در مفهوم و مدلولش تشابه (اجمال) باشد چونکه نور و تبیان است و دارای فصاحت و بلاغت است گرچه تشابه و اجمال مصداقی در قرآن موجود است، مردود است چرا که: اولا: وجدان و عیان شاهد است بر وجود متشابهات مفهومی در قرآن. ثانیا: ظاهر از لفظ متشابه، متشابه مفهومی است نه صرفا متشابه مصداقی، و إلا بايد خيلى از هم محسوب شوند. ثالثا: شکی نیست که نور و تبیان لکل شیء بودن قرآن بالتفصیل نیست بلکه بالاجمال است از جهت اینکه مردم را ارجاع به و علیهم السلام داده است، و الا اگر صرف وجود تشابه مفهومی مانع از نور و تبیان و... بودن کریم بشود انزال قرآن بنحوی که تشابه مصداقی داشته باشد هم مانع میشود. 📚 الأبحاث الأصولية، مباحث الحجج ج ٢، ص ٨٥ الى ص ١٠٦ 📚 دوره سابقه خارج اصول حجج و امارات جلسه ۱۰۴ و ۱۰۵ و ۱۰۶ (سال ۹۱ شمسی) 📚 دوره جدید جلسه ۷۹ و ۸۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
معنای دمیدن روح در (علیه‌السلام) چیست 1⃣: عَنِ اَلْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرُّوحِ اَلَّتِی فِی آدَمَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلِهِ «فَإِذٰا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اَلرُّوحُ اَلَّتِی فِی عِیسَی مَخْلُوقَةٌ.)1 🔰احول گوید : از حضرت (علیه السّلام) در باره روحی که در آدم (علیه السّلام) دمیده شد پرسیدم که خدا فرماید : (۳۸ سوره ۱۱) «چون او را برابر ساختم و از روح خود در او دمیدم» حضرت فرمود : آن روح مخلوقست و هم روحی که در بود مخلوق بود. 2⃣: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » کَیْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ اَلرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اِشْتَقَّ اِسْمَهُ مِنَ اَلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ اَلرِّیحِ لِأَنَّ اَلْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَی نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَی سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ اَلْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ)2 🔰: محمد بن مسلم گوید از امام (علیه السّلام) راجع بقول خدای عز و جل «و از روح خود در او دمیدم» پرسیدم که آن دمیدن چگونه بود؟ فرمود: مانند باد متحرکست و برای آن روحش نامند که نامش از ریح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ریح بیرون آورد و آن را بخود نسبت داد زیرا که آن را بر سایر ارواح برگزید چنان که نسبت بیک خانه از میان همه خانه‌ها فرموده خانه من (و آن کعبه است) و نسبت بیک () از میان پیغمبران فرموده است خلیل من و نظایر این ها (چنان که گوید : من، بندۀ من، رسول من) و همۀ این ها مخلوق و ساخته شده و پدید آمده و پروریده و تحت تدبیرند. 📚; منابع: 1;اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 2:اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
امام علیه السلام را به رضوان الهی می‌رساند (عبدالله بن ابی یعفور) کتب أبو عبد اللّه علیه السّلام الی المفضل بن عمر الجعفی حین مضی عبد اللّه بن أبی یعفور: یا مفضل عهدت إلیک عهدی کان الی عبد اللّه بن أبی یعفور صلوات اللّه علیه، فمضی صلوات اللّه علیه موفیا للّه عز و جل و لرسوله و لإمامه بالعهد المعهود للّه، و قبض صلوات اللّه علی روحه محمود الاثر مشکور السعی مغفورا له مرحوما برضا اللّه و رسوله و امامه عنه، فولادتی من رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله ما کان فی عصرنا أحد أطوع للّه و لرسوله و لإمامه منه. فما زال کذلک حتی قبضه اللّه الیه برحمته و صیره الی جنته، مُساکنا فیها مع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و أمیر المؤمنین علیه السّلام أنزله اللّه بین المسکنین مسکن محمد و امیر المؤمنین صلوات اللّه علیهما و ان کانت المساکن واحدة فزاده اللّه رضی من عنده و مغفرة من فضلة برضای عنه. مولا امام علیه السلام بعد از وفات عبدالله بن ابی یعفور ، به بن عمر جعفی نامه نوشتند : ای مفضل : همان عهدی که با عبد الله بن ابی یعفور - که صلوات خدا بر روح او باد - داشتم ، با تو می‌بندم ، او از دنیا رخت بست در حالیکه به عهد معهود خویش که با خدای متعال و رسول خدا و امامش داشت وفا نموده بود. و خداوند ، روح او را قبض فرمود در حالی که رفتاری ستوده شده، و تلاشی مشکور داشت و او را مورد مغفرت و رحمت خود قرار داده بود و اینها به سبب رضایتمندی خدا و رسول خدا و امامش از او بود. قسم به ولادت من از صلی‌الله علیه و آله که هیچ کس در عصر ما از او برای خدا و رسولش و امامش مطیع تر نبود. پس پیوسته در چنین حالی بود که خدا او را به رحمت خویش به سوی خود برد و او را در بهشت خود ، منزلی بین منزل رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و منزل علیه السلام ، جای داد و با ایشان همچنین ساخت البته که منزل های این دو سرور ، یکی است. پس خداوند متعال به سبب رضایت من از او ، مغفرت و رضایت خویش را بر او بیشتر گرداند. رجال کشی ص۵۱۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🩸قدردانی حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسلام" از خوانِ حضرت سیدالشهداء "علیه‌السلام"... در روایت آمده است: منصور ملعون یک روز به مناسبتی، حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسلام" را با اکراه به قصر خود دعوت‌ کرد. وقتی که حضرت تشریف آوردند و جلوس فرمودند، پادشاهان و امیران و سربازان می‌آمدند و تهنیت می‌گفتند و هدایا و تحفه‌های خود را پیشکش ایشان می‌کردند. خادمِ هم بالای سر حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسّلام" بود و هر چه می‌آوردند را صورت می‌نوشت.آخرین نفری که آمد پیرمردی کهن سال بود که عرض کرد: 📋 یَا ابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّنِی رَجُلٌ صُعْلُوکٌ لَا مَالَ لِی أُتْحِفُکَ 🔻ای فرزند دختر ! من مرد تهیدستی هستم که مالی ندارم که تحفه دهم، 📋 وَ لَکِنْ أُتْحِفُکَ بِثَلَاثَةِ أَبْیَاتٍ قَالَهَا جَدِّی فِی جَدِّکَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام. 🔻تحفه من سه بیت شعر است که جدّ من، درباره جدّ شما بن علی علیه‌السلام سروده است: 📝 عَجِبْتُ لِمَصْقُولٍ عَلَاکَ فِرِنْدُهُ / یَوْمَ الْهِیَاجِ وَ قَدْ عَلَاکَ غُبَارٌ ▪️تعجب می‌کنم از برق شمشیرها که در روز تشنگی بر بالای سر تو بودند و غباری بر فرازت بلند شده بود یا ! 📝 وَ لِأَسْهُمٍ نَفَذَتْکَ دُونَ حَرَائِر/ یَدْعُونَ و جَدَّکَ وَ الدُّمُوعُ غِزَارٌ ▪️از تیرهایی که در مقابل آزاده بر تو نفوذ می‌کردند و آن‌ها با اشک‌های جاری جدّت "صلی‌الله‌علیه‌وآله" را می‌خواندند. 📝 أَلَّا تَغَضْغَضَتِ السِّهَامُ وَ عَاقَهَا / عَنْ جِسْمِکَ الْإِجْلَالُ وَ الْإِکْبَارُ ▪️چگونه آن تیرها نشکستند!؟ و چرا بزرگواری و عظمت تو مانع از آن‌ها نشد!؟ 🔹 حضرت "علیهمالسلام" فرمودند: 📋 قَبِلْتُ هَدِیَّتَکَ اجْلِسْ بَارَکَ اللَّهُ فِیکَ 🔻هدیه تو را پذیرفتم، بنشین، خدا تو را برکت دهد! 🔸 سپس سر خویش را به سمت خادم بلند نموده و فرمودند: پیش امیرت برو و صورت این اموال را به او نشان بده و بپرس می‌خواهد آن‌ها را چه کند؟! خادم رفت و برگشت و خبر آورد که ( ملعون) می‌گوید: همه آن‌ها، هدیه‌ای از طرف من به ایشان باشد، هر چه می‌خواهند با آن‌ها بکنند. امام علیه‌السّلام به پیرمرد فرمودند: 📋اقْبِضْ جَمِیعَ هَذَاالْمَالِ فَهُوَ هِبَةٌ مِنِّی لَکَ 🔻همه این‌ها را بردار، هدیه‌ای از طرف من به توست. 📚المناقب ج۳ ص۴۳۲ ✍ گر لطف دوست می‌طلبی از غم آتش بگیر و اول و ، آتش بزن به خلق ... 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
فایده خوردن ته‌مانده 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰 بن وهب گويد: خدمت امام عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، را از بين مى‌برد و را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
و قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِدَائِكُمْ‏ مِنْ دَوَائِكُمْ؟ قُلْنَا: بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ! قَالَ: دَاؤُكُمُ الذُّنُوبُ وَ دَوَاؤُكُمُ الِاسْتِغْفَار. 📚(جامع الأخبار، ص57) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: آیا از دردتان و دوای دردتان به شما خبر دهم؟ یاران آن حضرت عرض کردند: بله ای ! پس فرمود: درد شما گناهان است و دوای شما . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
برخی اقدامات رضا شاه پهلوی.pdf
9.9M
💢 برخی اقدامات رضا در جهت دشمنی و مخالفت با و با نیم نگاهی به بیانات و خاطرات ارزشمند آیت الله استاد سید احمد مددی به همراه تصاویر ویژه وکمیاب تألیف و تدوین: سید محمد علوی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
تصویر فوق نسخه‌ی بسیار نفیس از دیوان حسّان بن ثابت می‌باشد که در ی أحمد الثالث_ترکیه شماره ۲۵۳۴ نگه‌داری می‌شود. این نسخه‌ی نفیس در ماه سال ۴۱۹ ق بر اساس نسخه‌ی کتابت‌شده در سال ۲۵۵ ق کتابت شده است. در تصویر بالا ناسخ پس از نام ابوطالب عبارت "رضوان الله علیه " را نگاشته ولی فردی نامعلوم این عبارت را مخدوش نموده است! در آستانه‌ی سالروز وفات بزرگ‌حامیِ رسول خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، والد ماجد امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه، جناب علیه‌السلام هدیه به روح مطهرشان صلواتی عنایت بفرمایید. (ص) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
در ⁉️ 🛑مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یفْضَحْه وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیتِه. 🔰 امام‌الرحمة صلّى الله علیه و آله فرمودند : های مؤمنین را جستجو نکنید ، زیرا هر که لغزش های برادرش را جستجو کند ، خداوند لغزش هایش را دنبال می کند ، و هر که را خداوند لغزش هایش را دنبال کند ، رسوایش می سازد ، گر چه در درون خانه اش باشد. 📚الكافى، ج 2، ص 355 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عَنْ عَلِىٍّ عليه السلام قالَ: اَلصَّبْرُ كَفِيلٌ بِالظَّفَرِ. امام عليه السلام فرمود: ضامن پيروزى است. 📚غرر الحكم، 1/760. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔹اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب به ویژه روزهای ۱ و۲۳ و ۲۷ رجب «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حَجَّةَ اَلْإِسْلاَمِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً «بِالْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ» فَأَعَانَهُ اَللَّهُ عَلَى عُمْرَتِهِ وَ حَجِّهِ ثُمَّ أَتَى اَلْمَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ أَتَاكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَيْكَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ وَ سَلَّمَ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثُمَّ اِنْصَرَفَ إِلَى بِلاَدِهِ فَلَمَّا كَانَ فِي وَقْتِ اَلْحَجِّ رَزَقَهُ اَللَّهُ اَلْحَجَّ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ هَذَا اَلَّذِي قَدْ حَجَّ حَجَّةَ اَلْإِسْلاَمِ يَرْجِعُ أَيْضاً فَيَحُجُّ أَوْ يَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِيكَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ لاَ بَلْ يَأْتِي خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي رَجَبٍ وَ لاَ يَنْبَغِي أَنْ تَفْعَلُوا فِي هَذَا اَلْيَوْمِ فَإِنَّ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ مِنَ اَلسُّلْطَانِ شُنْعَةً». الکافي ج ۴، ص ۵۸۴. از امام جواد عليه السّلام پرسيدم: كسى كه حجّة الاسلام را انجام داد و متمتّع به عمرۀ حج شد و خدا او را به عمره و حج يارى نمود. بعد از آن به مدينه آمد و بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله سلام نمود، و سپس خدمت شما آمد در حالى‌كه آشنا به حق شماست و مى‌داند كه شما حجّت خدا بر خلق هستى و همان بابى هستى كه مردم به سوى آن مى‌روند. پس به شما سلام داد. آن‌گاه كنار قبر امام حسين عليه السّلام آمد و بر آن حضرت سلام داد، سپس به بغداد رفت و بر امام كاظم عليه السّلام سلام داد، سپس به شهر خود رفت. هنگامى كه وقت حج فرا رسيد خدا بر او حج روزى كرد. بنابراين كدام يك برتر است با اين‌كه حجّة الاسلام را انجام داده آیا باز به حج برگردد و آن را انجام دهد و يا به خراسان برود و بر پدر بزرگوارت امام رضا عليه السّلام سلام دهد؟ امام فرمود: نه، بلكه به خراسان بيايد و به امام رضا عليه السّلام سلام دهد برتر است و اين هم در ماه رجب باشد و براى شما سزاوار نيست كه در اين روز (ايّام حج) اين كار را انجام دهيد، زيرا براى ما و شما از طرف سلطان ترس و وحشت است. 🌹فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام درماه رجب از امام جوادعلیه السلام پرسیده شد: *اگرشخصی تمکن مالی داشت که به حج ومدینه و نجف وکربلا وکاظمین برود، یافقط به زیارت پدرتان امام رضا برود،کدام را انجام دهد؟* حضرت علیه السلام فرمودند: *اگردرماه رجب است به زیارت پدرم برود.* 📗بحار ج99 ص37 مرحوم شهید اوّل در «الدُّروس» می نویسد: «وَ يُسْتَحَبُّ الزِّيارَةُ فِي الْمَواسِمِ الْمَشْهُورَةِ قَصْداً، وَ قَصْدُ الإمامِ الرِّضا فِي رَجَب، فَإنَّهُ مِنْ أفْضَلِ الأعْمال». 📚بحارالأنوار، ج‏100، ص136 زیارت هریک از امامان علیهم السلام در ایِام خاص و مناسبت های مشهور، و قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام در ماه رجب مستحبّ است، و این عمل بدون تردید از برترین اعمال است. مرحوم محدّث قمی در «مفاتیح الجنان» می نویسد: «بدان كه در ماه رجب زيارت حضرت امام رضا عليه السلام مندوب است و اختصاصى دارد چنانچه عمره در اين ماه فضيلت دارد، و روايت شده كه تالى حجّ است در فضيلت»‏. 📚مفاتیح الجنان، در اعمال ماه رجب 2-استحباب زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای اوّل، 23 و 27  ماه رجب 💠مرحوم محدّث قمی در کتاب «وقایع الایام» و «مفاتیح الجنان» می نویسد: «میرداماد در رساله «اربعة ایّام» خود فرموده است: زیارت حضرت رضا علیه السلام در روز اوّل ماه رجب به غایت تأکید و تشویق شده است». 📚وقایع الایّام، ص294/ مفاتيح الجنان، در اعمال 25 ذى القعده 💠مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در «مصباح» می نویسد: «زیارت حضرت رضا علیه السلام در روز 23 و روز 27 ماه رجب، مستحبّ است». 📚مصباح کفعمی، ص493 اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
🔆 با و و دست، ماست. أَنَّهُ دَخَلَ عَلَيْهِ بِمِنًى وَ هُوَ غُلَامٌ أَوَّلَ مَا اخْتَطَّ عَارِضَاهُ وَ فِي مَجْلِسِهِ شُيُوخُ الشِّيعَةِ كَحُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ وَ قَيْسٍ الْمَاصِرِ وَ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ وَ أَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ غَيْرِهِمْ فَرَفَعَهُ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ وَ لَيْسَ فِيهِمْ إِلَّا مَنْ هُوَ أَكْبَرُ سِنّاً مِنْهُ. فَلَمَّا رَأَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ ذَلِكَ الْفِعْلَ قَدْ كَبُرَ عَلَى أَصْحَابِهِ قَالَ هَذَا نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ وَ قَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ سَأَلَهُ عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ اشْتِقَاقِهَا فَأَجَابَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَ فَهِمْتَ يَا هِشَامُ فَهْماً تَدْفَعُ بِهِ أَعْدَاءَنَا الْمُلْحِدِينَ مَعَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ هِشَامٌ نَعَمْ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام نَفَعَكَ اللَّهُ بِهِ وَ ثَبَّتَكَ عَلَيْهِ قَالَ هِشَامٌ فَوَ اللَّهِ مَا قَهَرَنِي أَحَدٌ فِي التَّوْحِيدِ حَتَّى قُمْتُ مَقَامِي هَذَا. 📚الفصول المختارة ؛ ص۵۲ ● هشام بن حکم روزى در بر حضرت امام علیه السلام داخل شد و تازه موی بر گونه اش روئیده بود. در آن مجلس شيوخ شيعه مثل: حمران بن اعين‏ و قيس بن ماصر و يونس بن يعقوب‏ و ابو جعفر احول و غير ايشان حضور داشتند. حضرت او را بالاتر از همه نشاند، با آنكه از همه حاضران مجلس کوچکتر بود. چون امام صادق عليه السّلام ديدند اين كار بر اصحاب وى بزرگ و دشوار آمد فرمودند: اين هشام، به دل و زبان و دست، ناصر ماست! ● هشام از ابى عبد اللَّه عليه السّلام از نامهاى خداى تعالى و اينكه از چه چيز مشتق‏ اند سؤال كرد. امام عليه السّلام جواب فرمود، باز حضرت فرمودند: اى هشام! فهميدى آن طور كه به وسيله آن دشمنان ما را كه به خداى عزّ و جلّ الحاد آورده‏ اند دفع كنى؟ عرض کرد: بلى! حضرت فرمودند: خداوند تو را به اين بهره مند کند و در اين ثابت قدم بدارد. هشام گفت: به خدا قسم، تا به اين حدّ كه رسيده‏ ام احدى بر من در غلبه نكرده است! 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
«امّعه» نباش! حضرت امام عليه‌السلام به فضل بن يونس فرمودند: خير برسان و خير بگو و «امّعه نباش». گفتم: چيست؟ □ فرمودند: نگو من با مردم هستم و من يكی از مردمم [یعنی سُست‌رأى و دهن‌بين مباش! و خود را تابع دیگران و بی‌تفاوت و بی‌مسؤولیت قرار نده] همانا (صلی الله عليه و آله) فرمود: اي مردم! به‌راستی فقط دو راه آشكار وجود دارد، راه و راه ، پس نبايستی راه شرّ در نزد شما از راه خير محبوب‌تر باشد. [أَبْلِغْ‏ خَيْراً وَ قُلْ‏ خَيْراً وَ لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ قُلْتُ: وَ مَا الْإِمَّعَةُ، قَالَ: لَا تَقُلْ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَيْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَيْكُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَيْرِ‏] 📚 الأمالي (للمفید)، ص210 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
‍ ⁉️ پرسشی تأمّل برانگیز از «شمس الدین ذهبی» 🔆 فاضل اندیشمند و گرانمایه جناب «باسم الحلّی» در کتاب «الرسول المصطفی وَ الشعائر الحسينية» در بیان اهمیت "شعائر دینی" و اینکه برخی اعمال به ظاهر ساده هستند که شارع مقدّس بر انجام آنها بسیار تأکید کرده و ثواب بزرگی نیز بر آنها مترتّب ساخته است، تصریح می‌کند علّت این همه تأکید بدین جهت است که "حفظ و بقای دین وابسته به آن اعمال" است و در حقیقت "میزان پاداش برای عمل" به "میزان تحقّق غرض مولی از آن عمل" بستگی دارد، نه صرفا کثرت نماز و روزه و حج و... 💢 سپس چنین می‌گوید: ...از نمونه‌های واضح این موضوع روایتی است که حاکم نیشابوری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل می‌کند که فرمود: «مبارزه‌ی علی علیه السلام با عمرو بن عبدودّ در جنگ خندق از همه‌ی اعمال امّت من تا روز قیامت برتر است.» (المستدرک، 3/34 ط العلمية) فارغ از بحث سندی این روایت که "شمس الدین ذهبی" بی‌درنگ آن را از جعلیات یک رافضی دانسته ! _و البته تاریخ از ذهبی این پرسش را می‌کند که اگر معادله‌ی جنگ برعکس می‌شد و علی علیه السلام بر عمرو بن عبدودّ غالب نمی‌شد، چگونه اسلام باقی می‌ماند؟_شرق عالم برویم یا غرب آن باید بپذیریم که ضربه‌ی علی علیه السلام در آن روز بر همه‌ی خداپرستان، مسلمانان، تالیان  قرآن، حجّاج بیت الله، روزه داران ماه رمضان تا روز قیامت برتری دارد. چرا که اگر ضربه‌ی او در خندق نبود، از اسلام جز در خاطرات تاریخ، اثری باقی نمی‌ماند و اگر آن ضربه نبود، دیگر معاویه مسلمان نمی‌شد تا ذهبی و دیگران برای او با تمام وجود "رضی الله عنه" بگویند! و ما چه می‌دانیم! شاید اگر آن ضربه نبود خود ذهبی به همراه بسیاری دیگر اصلاً  کافر به دنیا می‌آمدند {و به همان حالت از دنیا می‌رفتند}؛ چرا که گذشتگانِ ذهبی نیز در فتح مکّه به وسیله‌ی همین رشادتهای علی علیه السلام بود که داخل در اسلام شدند... 🔷 ...وَمِنَ الأمْثِلَةِ النّاصِعَةِ فيما نَحْنُ فيه ما أخْرَجَهُ الحاكِمُ بِسَنَدِه عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكيمٍ، عَنْ أبيه عَنْ جَدِّه عَنِ النَّبيّ صَلّى اللهُ عَلَيه وَ آلِه وَسَلَّمَ أنّه قالَ: "لَمُبارَزَةُ عَلِيِ بنِ أبي طالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدِودٍّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أمّتي إلى يَوْمِ القِيامَةِ". وَ بِغَضِّ النَّظَرِ عَنْ سَنَدِه الّذي جَزَمَ الإمامُ الذَّهَبيُّ مِنْ دونِ أدْنى نَظَرٍ أنَّ رافِضِيّاً افْتَراهُ... فَالتّاريخُ يَسْأَلُ الذَّهَبِيُّ عَن مِصْداقِيَّةِ بَقاءِ الإسلامِ لَو افْتَرَضْنا انْقِلابَ المُعادَلَةِ وَ أنَّ عَلِيّاً لَم يَقتُل عَمراً ؟! شَرَّقْنا أمْ غَرَّبْنا لابُدَّ أن نَفْتَرضَ مَنْطِقِيّاً أنَّ ضَرْبَةَ عَلِيٍّ لَها فَضْلٌ عَلى كُلِّ مَنْ عَبَدَ اللهَ وَاعْتَنَقَ هذا الدّينَ وَتَلى القُرْآنَ وَحَجَّ البَيْتَ وَصامَ شَهْرَ رَمَضانَ إلى يَوْمِ القِيامَةِ. فَلا إسْلامَ يَبْقى لَوْلاها إلّا في ذِكْرى التّاريخِ، بَلْ لَوْلاها لَما أصْبَحَ مُعاوِيَةَ مُسْلِماً مِن صَحابَة رَسولِ اللهِ يَتَرَضّى عَنْهُ الذّهَبِيُّ وَغَيْـرُ الذَّهبِيُّ بِأحْسَنِ التَّرَضّي ! وَما يُدْرينا فَلَوْلاها لَما وَلَدَ الذَّهَبيُّ أو غَيْـرُه إلّا عَلَى الكُفْرِ ؛ إذ أنَّ أسْلافَه مِنْ بَعْدِ الأحْزابِ قَد دَخَلوا الإسْلامَ بِمِثْلِ هذه الضَّرْبَةِ يَوْمَ الفَتْحِ المُبينِ، فَتْحِ مَكَّةَ... 📜 الرسول المصطفی وَ الشّعائر الحسينية، باسم الحلّی، ص ۱۱۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
📌امام کاظم(ع) چند سال در زندان بود؟ 📣پاسخ: طبق شواهد تاریخی: ◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای به احضار و برای مدت کوتاهی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد. 📚کلینی‏، الکافی، ج1، ص477، ح3؛ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛ ◀️طبق دستور عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند. با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد و آن حضرت ۲ یا سه روز بعد به رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید. ⬅️اگرچه شیخ صدوق(م۳۸۳ق) نیز مدت ۱۰ سال زندان را ثبت کرده است اما این گزارش با برخی شواهد تاریخی سازگاری ندارد. 📌جمع بندی: امام کاظم(علیه السلام) قطعاً حداقل مدت 4 سال در زندان بوده است، اگر چه گزارش ها و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال هم نقل است. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص86؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛ 💠امام کاظم «علیه‌السلام» فرمودند: خداوند عزّوجل بر شیعیان خشم گرفت [و خواست بر آن‌ها عذاب نازل کند] پس خدا مرا بر انتخاب اینکه بلا را به جان بخرم یا عذاب بر ایشان نازل شود، اختیار داد. به خدا قسم، من بلای شیعیانم را به جان خریدم... عَنْ مُوسَی بنِ جعفرٍ «علیهمالسّلام» قالَ ؛ إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَی الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللهِ بِنَفْسِی کافی ۱/۲۶۰ حدیث ۵ . جانم بقربان این خاندان بی نظیر و باقیمانده‌ی إلهی از این تبار که به خاطر بی معرفتی و خطاهایمان نه ۱۴ سال مانند جدش موسی بن جعفر «ع» بلای دوستانش به جان خریده بلکه قریب به ۱۲ قرن است در زندان غربت و غیبت بلا گردان آنان است. ♦️دوستانش بی‌وفا وُ دشمنانش پر فریب با کدامین سر کند دشمن دوتا دارد غریب ♦️ای کاش بیدار شویم همه از خواب غفلت و با تمام وجود فرج مولایمان را از خدا بخواهیم که فرج و گشایش از مشکلات همه عالم در گرو فرج او می‌باشد.🙌 ♦️ تا نیایی گره از کار بشر وا نشود درد ما جز به تو مداوا نشود ۰۰۰۰۰۰۰••✾•🍃🌺🍃•✾••۰۰۰۰۰۰۰ دعا برای فرج 🤲 أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴🏴🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... 🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. ▪️از کلمات نورانی آن حضرت: «هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مى‌شود، و هرکه اهل‌بیت پیامبر "صلى‌الله‌علیه و آله" را رها کند، گمراه مى‌گردد.» کافی، ج1، ص56،ح10 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
یکی از توصیه ها و غذا خوردن این است که در خانه برادر مومن خود باید خوب بخوریم، خوردن غذای بیشتر در خانه برادر نشان از دوست داشتن او است. به عنوان مثال به این چند روایت دقت کنید: 1️⃣ أُهْدِيَتْ لَهُ قَصْعَةُ أَرُزٍّ مِنْ نَاحِيَةِ الْأَنْصَارِ فَدَعَا سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادَ وَ أَبَا ذَرٍّ رَحِمَهُمُ اللَّهُ فَجَعَلُوا يُعَذِّرُونَ فِي الْأَكْلِ فَقَالَ مَا صَنَعْتُمْ شَيْئاً إِنَّ أَشَدَّكُمْ حُبّاً لَنَا أَحْسَنُكُمْ أَكْلًا عِنْدَنَا فَجَعَلُوا يَأْكُلُونَ جَيِّداً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع رَحِمَهُمُ اللَّهُ وَ صَلَّى عَلَيْهِمْ‌.(1) یعنی برای (ص) یک ظرف برنج از طرف انصار هدیه آوردند پیامبر(ص) و و را دعوت کرد و آن ها در خوردن کوتاهی می‌کردند فرمود کار خوبی نمی‌کنید هرکس ما را بیشتر دوست داشته باشد غذا خوردن او در خانه‌ی ما بهتر است بعد از آن خوب غذا خوردند. 2️⃣ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَدَّمَ إِلَيْنَا طَعَاماً فِيهِ‌ شِوَاءٌ وَ أَشْيَاءَ بَعْدَهُ ثُمَّ جَاءَ بِقَصْعَةٍ فِيهَا أَرُزٌّ فَأَكَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ كُلْ قُلْتُ قَدْ أَكَلْتُ فَقَالَ كُلْ فَإِنَّهُ يُعْتَبَرُ حُبُّ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِانْبِسَاطِهِ فِي طَعَامِهِ ثُمَّ حَازَ لِي حَوْزاً بِإِصْبَعِهِ مِنَ الْقَصْعَةِ فَقَالَ لِي لَتَأْكُلَنَّ ذَا بَعْدَ مَا قَدْ أَكَلْتَ فَأَكَلْتُهُ.(2) یعنی نزد امام صادق(ع)‌ بودم غذایی از گوشت بریان آوردند و غذاهای دیگر آوردند و یک ظرف سینی آوردند با امام(ع) خوردم فرمود بخور خوب خوردن در خانه‌ی برادر مومن دوست داشتن آن برادر محسوب می‌شود سپس امام(ع) در ظرف برنج کشید و فرمود بعد از اینکه غذا خوردی تا این خط هم بخور من هم خوردم. در روایت دیگر آمده است: 3️⃣ دَعَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِطَعَامٍ فَأُتِي‌ بِهَرِيسَةٍ فَقَالَ لَنَا ادْنُوا فَكُلُوا قَالَ فَأَقْبَلَ الْقَوْمُ يَقْصُرُونَ فَقَالَ كُلُوا فَإِنَّمَا تَسْتَبِينُ مَوَدَّةُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ فِي أَكْلِهِ قَالَ فَأَقْبَلْنَا نُصَعِّرُ أَنْفُسَنَا كَمَا يُصَعِّرُ الْإِبِل‌. (3) یعنی امام (ع) غذایی خواست و برای او حلیم آوردند فرمود نزدیک شوید و بخورید و قوم کوتاهی کردند امام(ع) فرمود بخورید ما اگر بخواهیم بدانیم چقدر برادر مومن را دوست دارد از خوردن غذای او می‌فهمیم ما هم مانند شتران گرسنه غذا خوردیم. البته تعبیر «احسن» آمده است یعنی خوب بخورد نه زیاد بخورد. 📚1. المحاسن، برقی، ج2، ‌ص414. 2. الکافی، کلینی، ‌ج6، ص279. 3. المحاسن، برقی، ج2، 413. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عظمت واقعی و مذمت ادعای تشیع 🔸 قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: وَ قِيلَ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : مَرَرْنَا بِرَجُلٍ فِي اَلسُّوقِ وَ هُوَ يُنَادِي: أَنَا مِنْ شِيعَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَلْخُلَّصِ ، وَ هُوَ يُنَادِي عَلَى ثِيَابٍ يَبِيعُهَا: عَلَى مَنْ يَزِيدُ . فَقَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا جَهِلَ وَ لاَ ضَاعَ اِمْرُؤٌ عَرَفَ قَدْرَ نَفْسِهِ، أَ تَدْرُونَ مَا مَثَلُ هَذَا [مَا مَثَلُ] هَذَا كَمَنْ قَالَ: «أَنَا مِثْلُ سَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادِ وَ عَمَّارٍ » وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ يُبَاخِسُ فِي بَيْعِهِ، وَ يُدَلِّسُ عُيُوبَ اَلْمَبِيعِ عَلَى مُشْتَرِيهِ، وَ يَشْتَرِي اَلشَّيْءَ بِثَمَنٍ فَيُزَايِدُ اَلْغَرِيبَ يَطْلُبُهُ فَيُوجِبُ لَهُ، ثُمَّ إِذَا غَابَ اَلْمُشْتَرِي قَالَ: لاَ أُرِيدُهُ إِلاَّ بِكَذَا بِدُونِ مَا كَانَ يَطْلُبُهُ [مِنْهُ]، أَ يَكُونُ هَذَا كَسَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادِ وَ عَمَّارٍ حَاشَ لِلَّهِ أَنْ يَكُونَ هَذَا كَهُمْ وَ لَكِنْ لاَ نَمْنَعُهُ مِنْ أَنْ يَقُولَ: «أَنَا مِنْ مُحِبِّي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مِنْ مُوَالِي أَوْلِيَائِهِمْ وَ مُعَادِي أَعْدَائِهِمْ . 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۳۱۲ 💠امام حسن علیه السلام می فرمایند: به حضرت علیه السلام عرض شد : از مردی در بازار گذشتیم و او فریاد می زد: من از شیعیان پاک حضرت و اهل بیت او هستم. و برای لباسی که می فروخت، فریاد می زد: لعنت بر ؟ حضرت علیه السلام فرمود: هر کس که قدر و ارزش خود را بداند، جاهل و زیانکار نیست. آیا می دانید این شخص به مانند کیست؟ مثل شخصی است که می گوید: «من مثل سلمان و ابوذر و مقداد و عمار هستم.» اما می کند و عیوب کالای فروخته شده را از خریدار پنهان می کند و کالایی را به قیمتی می خرد، ولی به کسی که ناآشناست و متقاضی آن کالاست، بیشتر از ارزشش می فروشد، سپس هنگامي كه خريدار از خریدش منصرف می شود، مي گويد: « من به کمتر از آنچه او می خواست حاضر به معامله شدم ولی نخرید . آیا این چنین شخصی مانند و و و است؟ حاش لله ، که مانند آنها باشد. اما چه مانعی دارد که بگوید من دوستدار حضرت محمد و آل محمد هستم و از اولیای آنها حمایت می کنم و با دشمنان آنها دشمنی می کنم. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 حلم و حکمت مرحوم آیت‌الله سید احمد شبیری زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می نویسد:🔻 📝 احنف بن قيس، از بزرگان اهل بصره و بسيار محترم بود و يكى از حكما و عقلا و سياسيّين بود. در حلم، بوده، می‌گفتند فلانى از احنف، حليم‌تر و بردبارتر است. 💠 به گفتند از كجا اين حكمت را اخذ و اين حلم را ياد گرفتى؟ گفت از حكيم عصر و حليم دهر، بن عاصم منقرى. و به قیس گفته شده كه حلم كه را ديدى تا حلم ياد گرفتى و علم كه را ديدى تا علم ياد گرفتى؟ گفت از حكيمى ياد گرفتم كه حكمتش تمام نمى‌شود؛ بن صيفى تميمى. و به او گفته شد حكمت و بردبارى و رياست و بزرگوارى را از كه ياد گرفتى؟ گفت از حلم و ادب و عجم و عرب، بن عبدالمطلب علیه‌السلام. ✅ حليف، به معنى هم قسم كه دو نفر سوگند خورده باشند كه با هم باشند؛ و كنايه از ملازم بودن است، چون جناب خيلى با حلم و وقار بود. 💠مى‌گويند شيخى تناور و خوشرو بود كه در او، جمال پادشاهان و وقار حكيمان بود. ❖ــــــــــــــ❖ در كتاب «اصل الشيعة»، از ابوسعيد منصور بن حسين آبى، متوفّى سنه 422 ، در كتاب «نثر الدرر» نقل كرده كه احنف بن قيس گفت: «وارد شدم بر ؛ براى من از گرم و سرد و شيرين و ترش، آن قدر آورد که من تعجّب كردم. بعد، يك قسم از خوردنى آورد، من نشناختم. پرسيدم: اين چيست؟ گفت: اين رودۀ است كه با مخ ، پر كرده و با روغن ، پخته و شكر زده‌اند. من كردم. معاويه گفت: چرا گريه كردى؟ گفتم: علیه‌السلام را ياد كردم كه من در خدمتش بودم؛ وقت طعام و افطارش رسيد، مرا نگه داشت. ديدم براى او انبانى آوردند مُهر زده. عرض كردم: چه در داخل آن است؟ فرمود: جو. عرض كردم: ترسيدى از او بردارند؟! فرمود: نه، ترسيدم كه حسن يا حسين علیهماالسلام، روغنى يا زيتى بمالند. 🔻عرض كردم: حرام است آن يا اميرالمؤمنين؟ فرمود: نه، و لكن بر پيشوايان حقّ، لازم است كه خودشان را در عداد ضعفا قرار دهند تا براى فقير، فقرش دشوار نباشد. معاويه گفت: كسى را ياد كردى كه فضل او انكار نمى‌شود.» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌حکم منکر ایمان ابوطالب امام حضرت (ع) در پاسخ به نامه یکی از شیعیان درباره ایمان جناب پدر امیرمؤمنان علی(ع) می نویسند: بسم الله الرحمن الرحیم همانا کسی که در ایمان ابوطالب شک کند، جایگاه او آتش جهنم است. 📚فخار بن معد موسوی ایمان ابی طالب، ص82؛ 📚ابن حاتم شامی، الدرالنظيم في مناقب الأئمة اللهاميم‏، ص220؛ 💠امام باقر (علیه السلام) وقتی با حدیث «ضحضاح من النار» در مذمت ابوطالب مواجه شدند فرمودند: ایمان ابوطالب بر ایمان همه خلائق برتری دارد. (لو وُضِعَ ايمان ابي‌طالبٍ في کفّهِ ميزانٍ و ايمانُ هذا الخلقِ في الکفةِ الاُخري لَرَجَّحَ ايمانُهُ) ➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلامطبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام از حجج الهی و صاحب مقام شفاعت و دارای بالاترین نور بعد از چهارده معصوم و مقدم بر جمیع انبیاء غیر از خاتم الانبیا می باشد ، ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب دو نظر وجود دارد برخی گویند با ایمان از دنیا رفته و بیشتر می گویند با حالت کفر از دنیا رفته است {العیاذ بالله} 🔻دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند. 1⃣: بنی امیه 2⃣بنی العباس 🔻خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند.1 🔺عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2 🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود: اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مى‏آيد 🔻فرمود: دروغ گفتند ، به راستی که ابو طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان‏)3 📚: منابع 1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ» 2:كنز الفوائد، ج‏1، ص: 183 3:آيه 49 سوره مباركه النساء ⚫️۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد ⚫️ ✔️ ابن ابی الحدید در شرحش بر چنین میگوید: 🌟«من بر خود جائز ندانستم از تعظیم حق ابوطالب کوتاهی نمایم، چه آنکه می دانستم که اگر او نبود پایه های اسلام استوار نمی شد و همچنین می دانستم که او به گردن هر مسلمانی تا روز قیامت حقی واجب دارد.» «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌تشویق به در سیره امام کاظم(علیه السلام) امام (ع) در جهت رونق تولید ضمن آنکه صبح زود به فعالیت میپرداخت، خطاب به مُصَادِف خدمتکار خود که کاسب و بود، فرمود: «صبح زود به سوی عزّت خود- در - بشتاب.» آن حضرت تلاش برای کسب را مانند در راه خدا شمرده و در نهی از و بی توجهی به کار خطاب به اصحاب فرمود: «خداوند از فرد و است.» ایشان همچنین خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود: «از سستی و تنبلی بپرهیز؛ زیرا این دو خصلت، تو را از بهره¬های دنیا و آخرت محروم می کند.» 📚کلینی، الکافی، ج5، ص149، ح7. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص184، ح6. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص169. 📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص409. «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔘 گوشه‌ای از فضائل پدر با فضیلتِ امیرمؤمنان، سیّد البَطحاء حضرت ابوطالب علیهماالسلام ... 💠در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی اميرالمؤمنين عليه‌السلام در مسجد نشسته بودند و مردم گرد آن حضرت جمع شده بودند. ناگهان مردى [از منافقان] بلند شد و گفت: اى اميرالمؤمنين! چطور مى‌شود كه خداوند برای شما چنین جایگاهی قرار داده است، در حالى كه پدرت ابوطالب در آتش جهنم معذّب است ؟! مولا علی علیه‌السلام فرمودند: 📋 مَهْ ، فَضَّ الله فَاكَ وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِيهِمْ أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ ... 🔻ساکت باش ، خدا دهانت را بشکند! قسم به خدايى كه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، اگر پدرم تمام گنهكاران بر روی زمين را شفاعت كند، خداوند آن را مى ‌پذيرد . مگر مى‌‏شود كه پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسيم بهشت و جهنّم باشد؟! 📋 وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ نُورَ أَبِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ وَ نُورِی وَ نُورَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ نُورَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ 🔻قسم به آنكه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، بدون شک نور پدرم در روز قيامت نور همه‌ی خلائق را خاموش می‌کند  [ کنایه از برتری ایشان دارد ] جز پنج نور : نور محمّد ، نور من ، نور حسن و نور حسين و نور نُه فرزند از اولاد حسین علیهم‌السلام. 📋 فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِی خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَی قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ 🔻 زيرا نور او از نور ما اهلبیت است که خداوند آن را دو هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم علیه‌السلام آفريده است. 📚 الأمالی،شیخ طوسی، ص۴۵۸ 📚 الاحتجاج، ج‏۱ ص۲۳۰ 📚 بحارالأنوار، ج۳۵ ص۶۹ ✍ آن کس که عدو به تهمتش راغب بود بر اهل سقیفه کینه‌اش غالب بود یک جُرم فقط داشت و آن هم این که بابای علی بن ابی طالب بود ...پاسداشت مقام حضرت علیه‎السلام 🔸 مؤمن قریش ( أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَ ابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ) 🔻امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دربارۀ ایمان حضرت ابوطالب (ع) فرمودند: قسم به خدایى که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى‏ پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمت‌کنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود بى‏شکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین (علیهم‌السلام) را خاموش و بی اثر مى‏ سازد؛ زیرا نور او از نور ما است. 🔺امالی (طوسی)؛ ص۳۰۵ علیه السلام علیه السلام «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖چهار فریاد و ناله شیطان 🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ : يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ 🔰 امام باقر علیه السلام: ابلیس چهار بار ناله سر زد : 1⃣ روزی که لعن شد، 2⃣ روزی که به زمین فرستاده شد، 3⃣ روز پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، 4⃣ روز غدیر 📚:الخصال، ج‏1، ص: 263 ➖ علت سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر 🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام": أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند: بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟ 🔻فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم . 📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri