هدایت شده از شعوبا
🔶 قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 شیخ یوسف قرضاوی سعی می کند قرائتی روشنفکرانه و مبتنی بر تساهل از اسلام ارائه دهد که با مدرنیته سازگار باشد. البته او هرگز به دام رویکردهای غیردینی غرب نمی افتد. جمعِ میان اسلام و تجدد، بدون آن که از مواضع اصولی اسلام عقب نشینی صورت بگیرد، از قرضاوی شخصیتی جذاب برای جوانان دانشگاهی و مسلمانان ساکن غرب ساخته است.
🔹 «حکومت اسلامی حکومت «پدران روحانی» و «رجال دین» نیست که به گمان خود برای حاکمیت از جانب خداوند نیابت دارند یا نماینده اراده آسمانی بر اهل زمین اند، و هرچه را روا دانستند خداوند هم آن را روا میداند و هر تصمیم و قراری را که اتخاد کنند تصمیم و اراده ای باشد که در آسمانها اتخاذ شده است. واقعیت آن است که حکومت اسلامی حکومتی مدنی است که نظام اسلام را مبنای حاکمیت خویش قرار می دهد، بنیان آن بر «بیعت» و «انتخاب» و «شوری» قرار گرفته و مسئولان را از میان انسانهایی با دو ویژگی «قوت و امانت» یا کاردانی و امانت داری و به تعبیر دیگر «متخصص» و «متقی» برمی گزیند.»
🔹 سلفیتِ قرضاوی با سلفیتی که در عربستان سعودی حاکم است تفاوت های بسیاری دارد. تفاوت اصلی در چگونگی برداشت از متون اصلی دین است. در حالی که سلفیت سنتی قائل به برداشت ظاهرگرایانه و متعبدانه از نصوص است، قرضاوی به برداشتی منعطف و متناسب با شرایط زمان و مکان از این نصوص حکم می کند.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#یوسف_قرضاوی
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 مصاحبه با زن ترکمانی؛ ترکمانهای عراق و دوره هویتیابی
امیررضا عباس زاده-پژوهشگر ارتباطات فرهنگی
✂️ برشهایی از متن
🔹 زن ترکمان از تفاوتهای فرهنگی شمال و جنوب عراق برایمان گفت و دعوت کرد حتماً سفری به شمال هم داشته باشیم تا قضاوتها و نظراتمان درباره عراق و جامعه عراقی با واقعیت عراق منطبق باشد. به زعم او عراق کشور هزار ملت هست و عراقیها را نباید مثل هم ببینیم.
🔹 در زمان حمله داعش من برای آخرین پسرم که پنجمین پسرم هست، باردار بودم. به عنوان زنی باردار سه روز در بیابان و در میان خاکها سرگردان بودم و از گشنگی کم مانده بود تلف شوم
🔹 خدا از جنوبیها راضی باشد که درهای خانههایشان و حسینیههایشان را به روی ما باز کردند اما بعد از کمی هم نشین شدن با آنها دیدیم فرهنگهایمان به هم نمیخورد و در سختی زندگی میکردیم
🔹 عراق اگر دولت داشت که وضعش این نبود. دولت یک دینار هم به ما نداده. خانههای ما ویران شده و با قرض و بدهی زندگی میکنیم و آن وقت دولت از خانوادههای داعشی حمایت مالی میکند. از کدام دولت حرف میزنید؟
🔹 شیعیان میانسال و شیوخ ما به ترکیه چشمامید ندارند. اما جوان ترها تغییر یافتند و به ترکیه گرایش پیدا کردند. ما نمیخواهیم در ترکیه زندگی کنیم. ما شیعیان نمیخواهیم جدا شویم. ما در کنار آن پرچم، پرچم عراق را هم بلند میکنیم.
#عراق
#ترکمن
🔖 1300 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
2️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سالهای اخیر؛ کاهش دینداری در کنار افزایش شهرنشینی
🔸 به واسطه تغییرات مدرن در ترکیه، شاهد کاهش زندگی و اقامت روستایی هستیم. جمعیت روستایی از 34 درصد به 16 درصد کاهش پیدا کرده است. زندگی در شهرهای این کشور رنگ آپارتمان نشینی به خود گرفته است و جمعیت قابل توجهی از روستاها به شهرها و از روستا و شهر به کلانشهرها مهاجرت کرده اند.
🔸 زندگی به سبک قدیم و به صورت خانه های مستقل، از 60 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. در برابر آن، آپارتمان نشینی از 33 درصد به مرز 59 درصد رسیده است.
🔸 طبق آمار بدست آمده کسانی که خود را سنتی- محافظه کار میپندارند، افزایش یافته است. میزان افزایش در طی ده سال، از 37 درصد به 45 درصد رسیده است. در مقابل کسانی که خود را مدرن تلقی می کنند، کمتر شده اند.طبق آمار این میزان فقط 2 درصد کاهش داشته است. این تغییر از31 درصد به 29 درصد بوده است.
🔸 طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی میشوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است. میزان افرادی که معتقد تلقی میشوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمیدهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است.
🔸 جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است. جمعیت آتئیستها یعنی کسانی که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند، 2 درصد افزایش داشته است. آنها در سال 2008 یک درصد بودند ولی در سال 2018 به سه درصد جمعیت ترکیه رسیده اند.
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 روایت یک بحران؛ وقایع جنگ سوریه از ابتدا تا سقوط خلافت داعش
✂️ برشهایی از متن
🔹 بحران سوریه از شهر 80 هزار نفری درعا در جنوب سوریه آغاز شد. در 16 فوریه سال 2011 (27 بهمن 1389) عده ای از دانش آموزان در مدرسهای در محله عربین درعا، شعارهایی را علیه حکومت بشار اسد بر دیوار نوشتند.
🔹 دانش آموزانی که شعار نوشته بودند، توسط دستگاه امنیتی سوریه بازداشت شدند و مخالفین اعلام کردند که این دانش آموزان توسط دستگاه امنیتی سوریه شکنجه شده اند و ناخن هایشان کشیده شده است. اولین بار این خبر را شبکه الجزیره اعلام کرد.
🔹 این خبر به علاوه خبر برخورد بد با والدین دانش آموزان، موجب شد که مردم درعا به خیابانها بریزند. اگر چه بعدها اخباری منتشر شد که حجم شکنجه و صحت این اخبار را مورد سوال قرار می داد!
🔹 در روزهای اول بحران نقاط ضعف حکومت سوریه به تدریج خود را نشان داد. یکی از این نقاط ضعف رسانه های رسمی حکومت سوریه بود که ضریب نفوذ پایینی در میان مردم داشتند. در حالی که مخالفان پرمخاطب ترین شبکههای عربی را به کار میبردند و لذا اخبار رسانه های دولتی مورد پذیرش مردم قرار نمیگرفت.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
3️⃣ ازدواج مدنی یا دینی؛ جامعه لبنان به کدام سمت میرود؟
🔸 ازدواج مدنی ازدواجی است که توسط یک مقام دولتی ثبت، اجرا و به رسمیت شناخته شود و به شکل مذهبی یا دینی اجرا نمیشود.
🔸 وقتی نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی مراسم عروسی خود را در فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار کردند، افراد زیادی مشتاق شدند به علت مشکلات بروکرواتیک و واکنشهای شدید مذهبی، ازدواج خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.
🔸 نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی چند سالی بود که برای روز عروسی خود برنامه ریزی کرده بودند. این زوج شیعه-دروزی که دارای پیشینههای فرقهای مختلف بودند، در یک مراسم مجازی در 10 ژوئیه ازدواج کردند. ازدواج مدنی در لبنان ممنوع است و تنها در صورتی موثق شمرده میشود که در خارج از کشور ثبت شده باشد.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف!
محسن فائضی
💢 ماهیت داخلی جامعه رژیم صهیونیستی، بواسطه شکلگیری از جمعیت مهاجر طی چندین دهه، یک جامعه متکثر هویتی همراه با چندین شکاف اجتماعی است. یکی از شکافهای اجتماعی درون رژیم صهیونیستی که با فضای سیاسی و حاکمیت هم تداخل جدی یافته، موضوع سکولارها و مذهبیهاست. سکولار- مذهبی را میتوان ریشه اصلی شکاف اجتماعی کنونی رژیم صهیونیستی دانست. برخی از چالش هایی که در این نگاشته مورد بررسی قرار گرفته:
1️⃣ قانون، یهودی یا سکولار؟
2️⃣ امتیازات خاص مذهبی ها
3️⃣ سوال همیشگی: چه کسی یهودی است؟
4️⃣ مذهبی ها، بدنبال ساختاری اختصاصی
5️⃣ ارزشها
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! محسن فائضی 💢 ماهیت داخلی جامعه رژ
✂️ برشهایی از متن
💢 مردم در سرزمینهای اشغالی به جهت نسبتشان با دین یهود به سه گروه تقسیم میشوند:
1️⃣ گروه نخست مذهبیهاییاند که به آموزههای دینی شریعتیهود یا به عبارت دقیقتر آیینهای تلمودی، بهطور منظم در تمام شئون زندگی از زندگی شخصی گرفته تا قانونگذاری پایبندند و یا این که معتقد هستند باید در جامعه تحقق پیدا کند. رعایت احکام خاص روز شنبه، التزام به دعا و نماز، اجرای احکام خاص اعیاد یهودی و… نمونهای از این موارد است. این گروه را میتوان “یهودیان حریدی” نامگذاری کرد.
2️⃣ گروه دوم تنها به آموزههایی که جنبۀ اجتماعی دارند پایبندند؛ مانند جشن اعیاد دینی، رعایت سنت ازدواج، خوردن غذاهای حلال و… امروزه بخشی ازیهودیان سرزمینهای اشغالی، بر این مسأله تأکید جدیای دارند با اینکه نمیتوان آنها را ارتدوکس یا حریدی نامید. لذا آنها را میتوان”یهودیان صهیونیسم”، نامگذاری کرد.
3️⃣ و اما سومین گروه کسانیاند که هیچ پایبندیای به دین و آموزههای آن ندارند. این دسته، مواضعشان نسبت به شریعتیهود از بیمبالاتی تا مخالفت متفاوتاست. آنها قائل به ورود احکام به قانونگذاری، تصمیمگیری و زندگی اجتماعی نیستند؛ اما به صهیونیسم معتقدند؛ لذا میتوان آنها را “سکولارهای صهیونیسم” نامگذاری کرد.
💢 اکنون جامعه سرزمینهای اشغالی را میتوان به دو قسمت، اکثریت سکولاریستی(گروه دوم و سوم) و اقلیت ارتدکس افراطی(گروه اول) تقسیم کرد. اقلیت ارتدوکس اگرچه با مظاهر، آداب و رسوم و ارزشهای زندگی غربی و مدرنیته شدیداً فاصله دارد، اما با این حال روز به روز استفاده از برخی محصولات فناوریهای جدید، مانند اینترنت یا تلفن همراه در میان نسل جوان این طیف بیشتر میشود.
💢 ضمن آنکه اگر در این گزارش گفته شد، دو گروه سکولار، اکثریتی را در برابر اقلیت ارتدکس افراطی تشکیل میدهند، اما این نسبت در حال کاهش است و دو گروه بواسطه رشد زیاد جمعیتی حریدیها و مذهبیها تا دو دهه آتی، از نظر جمعیتی در حال نزدیک شدن به هم هستند. این مسأله بر چالشهایی که گفته شد، تأثیر مستقیم خواهد داشت.
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 رسانههای عربی و حوادث ایران؛ گویا کمتر کسی ناراحت است!
🔸 الجزیره گزارشهای متعددی در مورد اعتراضات منتشر کرده است، اما این گزارشها کمتر در میان تیترهای بخشهای خبری این رسانه قرار گرفته یا در صفحه اصلی وبسایت آن برجسته شده است. این شبکه در به تصویر کشیدن اعتراضات نیز سعی کرده لحنی بیطرفانه اتخاذ کند و مرتباً به مواضع نظام در مورد رویدادها و همچنین منتقدین و کارشناسان میپردازد.
🔸 نون پست از رسانههای مطرح جوانان اخوانی ساکن در ترکیه است. این رسانه در مقالات خود سعی کرده است از طرفی نوع تعامل حاکمیت جمهوری اسلامی با حجاب را به نقد بکشد و از سوی دیگر تلاش نموده نگاه رسانههای غربی به این مسأله را رد کند.
🔸 پوشش خبری تظاهرات در اسکای نیوز عربی مستقر در امارات تا حد زیادی خاموش بوده است و این خبر به ندرت در میان عناوین خبری آن دیده میشود. اما العربیه با دشمنی بسیار مکرر به این حوادث پرداخته است.
🔸 اما یکی از نکات جالب توجه در این میان، ذوقزدگی و واکنش همراه با خوشحالی برخی رسانههای جریان صدر به حوادث ایران است. برخی از کانال های این جریان در تلگرام در مقاطعی پیامهای خود را به فارسی نیز منتشر کرده و مردم ایران را به خروش علیه دولت جمهوری اسلامی دعوت کردند!
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/اعتراضات_ایران_رسانه_عربی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!
محسن فائضی
✂️ برشهایی از متن
🔹 داستان مرحومه مهسا امینی و اتفاقات پس از آن، بازتاب و واکنش های بین المللی و رسانه ای استثنایی را با خودش به همراه داشت. سناریو مهسا امینی، جدا از آنکه یک برنامه منسجم و هماهنگ رسانهای، میدانی و عملیاتی علیه جمهوری اسلامی بود اما سوژه (زنان) و نقطه ثقل روایت (حق آزادی پوشش) و در پایان روایت شیوه از دنیا رفتن او، ظرفیت موج سازی خاص رسانه ای را ایجاد کرد؛
🔹 دکتر راز زیمت (Raz Zimmt) یکی از تحلیلگران مشهور اسرائیلی میگوید نظام در یک دامی گرفتار شده است که نه توان پایان دادن به اعتراضات دارد و نه میتواند در مسئله حجاب عقب نشینی کند. اما مسئولان نظام کنونی این را هم می دانند که تجربه دهه 70میلادی در حکومت پهلوی نشان داد که افزایش آزادی ها نتوانست مانع بی ثباتی شود و تنها سوخت انقلاب را تامین کرد.
🔹روزنامه معاریو در گزارشی ضمن آنکه تصریح کرده که شرایط میدان نشان میدهد اوضاع در کنترل نیروهای امنیتی نظام ایران است، اما شرایط اجتماعی را به قبل از اتفاقات بیداری در تونس و مصر تشبیه کرده و نوشته شرایط برای ایران شکننده است.
🔹 مروری ساده بر رسانه های اسرائیلی نشان می دهد تحلیل گران این رژیم، اعتراضات کنونی در ایران را یک فرصت دراز مدت برای فشار بر ایران و تغییر رفتار برخی کشورها با تهران میدانند.
🔖 1700 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/اعتراضات_حجاب_رسانه_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار! محسن فائضی ✂️ برشهایی از متن
اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!
1️⃣شبکه 12 اسرائیل: تحلیل مفصل شرایط اجتماعی ایران
2️⃣شبکه عربی مکان، مقایسه با ارزش پول آلمان پیش از هیتلر!
3️⃣اورشلیم پست، بازتاب روایت های جهانی و به دنبال پاسخ به سوال چرا حالا؟(Why now?)
4️⃣روزنامه معاریو و تشبیه به پیش از انقلاب تونس و مصر
5️⃣تایمز اسرائیل: کردها، خط توجه و تحلیل اصلی
6️⃣آرتز شیوا، از بازنشر سخنان سید حسن نصرالله تا بازداشت شروین
گزارش را کامل بخوانید:
https://zaya.io/اعتراضات_حجاب_رسانه_اسرائیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ #تماشا
3⃣1️⃣ مستند: افغانستان، کشور زخم خورده
🔹 مستند «افغانستان کشور زخم خورده» با محوریت اظهارات 6 تن از زنان افغانستانی که دوره های مختلفی از تحولات افغانستان را درک کرده و در سرنوشت این کشور نقش داشته و یا شاهد عینی برخی تحولات جدی بودهاند، به ارائه تصویری جامع از افغانستان طی دهه 60 میلادی تا 2021 (البته با تمرکز بیشتر بر وضعیت زنان این کشور) می پردازد.
🔹این مستند توسط شبکه دویچه وله آلمان تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇️ برای مشاهده و دانلود این مستند کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/HGaCp
#افغانستان
#طالبان
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 اسلام فیلسوفان؛ تقابلی طولانی با فقیهان(قسمت اول)
مهدی رفیعی
🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژههای مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است
🔹 یکی دیگر از مجلدات این مجموعه اسلام الفلاسفه یا اسلام فیلسوفان است .منجی لسود در این کتاب بیان میکند که اسلام دست کم در اهل سنت به معنای شریعتی است که پیامبر آورده و در آن دستوراتی مانند نماز ، روزه ، زکات ،حج و … وجود دارد ؛ این در حالی است که فلسفه به معنای شناخت حقیقت اشیا بر اساس عقل است و بنابراین خاستگاه اسلام و فلسفه متفاوت خواهد بود، به نحوی که یکی جز با تسلیم و گردن نهادن و دیگری جز با عقل سامان نمییابد.
🔹مذاهب 4 گانه اهل سنت با تمام اختلاف نظرها، در بسیاری از امور در تباهی فلسفه و فیلسوفان متفقاند و فقها و اهل حدیث بر این باورند که، فلسفه از دانشهایی است که سرشار از سخنان باطل و گمراهیهاست . فلسفه ورزی یکی از مهمترین دلایل طعن و نقد راوی به شمار میرود.
🔹 علاوه بر فقها و متکلمین و اهل حدیث، عامه مردم نیز به سمت آنها تمایل نداشتند و بسیاری از شکستهای آنان نیز از همین ناحیه رخ داد هرچند فقها هم از این فرصت استفاده می کردند و از عامه مردم در این راه استفاده مینمودند.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تاریخ روسیه در فلسطین؛ ورود از دریچه دین و توقف در ایستگاه حمایت از صهیونیسم
📍روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یکی از پیچیدهترین حوزههای شناخت رژیم صهیونیستی است. این روزها از سویی شکراب شدن روابط طرفین پس از جنگ اوکراین بسیار جدی مطرح میشود و از سوی دیگر مساله حضور هزاران روستبار در سرزمینهای اشغالی، مسالهای بسیار مهم است که میتواند برگ قدرتی برای روسها به شمار آید. در این نگاشته به بخشی از تاریخ حضور روسیه در فلسطین پرداخته و ابعاد تاریخی آن برررسی شده است.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروهها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان میشود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم:
1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی
https://eitaa.com/shouba/1233
2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان
https://eitaa.com/shouba/1236
3️⃣ روابط القاعده و طالبان
https://eitaa.com/shouba/1241
4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر
https://eitaa.com/shouba/1263
5️⃣فرار برخی اعضای القاعده به ایران
https://eitaa.com/shouba/1274
〽️ در پست بعدی به جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی پرداخته می شود
♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💠 جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی
🔸بنلادن نهایتاً شش بار از شیعه و رافضه در سخنانش یاد میکند، یا ابومصعب السوری نهایتاً ۱۰ بار از این واژه در کتاب قطور «دعوه المقاومه الاسلامیه» استفاده میکند، درست در نقطه مقابل ابومصعب زرقاوی قریب به چهارصد بار از واژه رافضه و روافض و شیعه استفاده کرده و بیش از یکصد بار هم از ایران (در کانتسکست منفی) و مجوس صحبت کرده است.
🔸 القاعده مادر تحت رهبری بنلادن و بعدها ظواهری اگرچه تحت تاثیر تحولات عراق و بعدها سوریه لحن تندتری در قبال شیعیان یا ایران به خود گرفتند اما هیچ اقدام عملیاتی علیه ایران ترتیب ندادند. طبیعتا بخشی از این رویکرد به سیاست هوشمندانه ایران در عدم معامله اعضای این گروه با ایالات متحده امریکا بازگشت داشت. من از برخی رهبران و فرماندهان سابق القاعده شنیدم که این اقدام ایران را کمال فتوت و جوانمردی در حق خود تلقی می کردند و کماکان ذهنیت مثبتی از ایران (علیرغم اختلافات در خصوص سوریه وعراق) و رهبری آن دارند.
🔸 در همان افغانستان، زرقاوی نسبت به عدم تکفیر و کشتار شیعیان از سوی القاعده با بنلادن دچار چالش شده بود. زرقاوی به جِد به کفر عامه شیعیان اعتقاد داشت. حتی پیش از اشغال عراق و آمدنش به این کشور! او معتقد بود که تا دولت عراق و شیعیان از بین نروند نمیتوان آمریکاییها را از میان برداشت.
🔸 از سال ۲۰۰۴ بدین سو جریان غالب جهادی (به استثنای القاعده مادر که دیگر حالا نه مرکزیتی دارد و نه توانایی عملیاتی برای اقدام ایجابی یا حتی منع مؤثر زرقاوی) پیکان مبارزه را از سمت مبارزه تمدنی با آمریکا به مبارزه درون تمدنی در داخل جهان اسلام، تغییر داد.
🔸 بنلادن و ظواهری تلاش تئوریک مستمری با هدف برحذر داشتن زرقاوی از کشتار شیعیان و مردم کوچه و خیابان انجام دادند که البته به نتیجهای نرسید. هرچند بنلادن و ظواهری هم اهرم فشار جدی برای منع وی در دست نداشتند؛ چه آن که هر دو متواری و مخفی والبته از میدان عراق نیز بسیار دور بودند.
🔸البته این را نباید به معنای میل بنلادن به شیعه یا شیعیان دانست. نقدها واتهام زشت او به سیدحسن نصرالله پس از جنگ ۳۳ روزه به نگهبان مرزهای شمالی اسرائیل به دلیل موافقت وی با قطعنامه ۱۴۰۱ جای دفاع چندانی از او نمیگذارد. با این حال بنلادن هیچگاه به مرحله تکفیر علنی شیعه نرسید.
@shouba
⚫️ تراژدی افغانستان: پشتون ها، طالبان و دولت مدرن
آناتول لیفن
✂️ برش هایی از متن
🔹 این یک کلیشه قدیمی است که ارتفاعات پشتون افغانستان و پاکستان به شدت در برابر اقتدار دولتی مقاومت میکنند و به قول جیمز اسکات، استادان قدیمی «هنر اداره نشدن» هستند.
🔹 اگر بخواهیم به ناکامی دولت افغانستان در “قابل درک کردن” جامعه خود اشاره کنیم، باید متذکر شویم که کل تاریخ مدرن افغانستان کاملاً فاقد هرگونه آمار قابل اعتماد است. تعریف کلاسیک ماکس وبر از دولت با عنوان یک جامعه بشری که بتواند از نیروی مادی مشروع در محدوده یک قلمرو استفاده کند، اساسا در مورد افغانستان صدق نمیکند.
🔹 با این حال، پشتون ها با سه نوع حکومت دشمنی داشتند: اولی، حکومت فاقد مشروعیت سنتی یا مذهبی. دوم، حکومتی که آنها را مجبور به پرداخت مالیات بالا می کند. و سوم، دولتی که در تغییر سبک زندگی، جامعه و سنت های خود عجله دارد! اما نقش مشروع دولت، از دیدگاه قبایل سنتی پشتون، علیرغم اهمیت آن بسیار محدود است.
🔹کلید شکست غرب در ایجاد نظم جدید در افغانستان پس از سال 2001، نه تنها ناتوانی در درک بیگانگی تاریخی افغان ها، و به طور خاص پشتون ها، از دولت “شان” بلکه امتناع آنها از به رسمیت شناختن چنین چیزی بود.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/طالبان_پشتون_دولت_مدرن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مستند میراث قذافی 🇱🇾
〽️ سرهنگ معمر قذافی؛ دیکتاتوری عجیب که با هم پیالگان خود در دیگر حکومتهای خودکامه متفاوت بود! از سرهنگ برای لیبی چه باقی ماند و چه میراثی برای سرزمین عمر مختار، صوفیان سنوسی و ... به جای گذاشت؟
✔️ به زودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 پل سفید در کربلا
🔸 از جاده بغداد که وارد شهر کربلا می شوید، از پلی کوچک بر روی رودخانهای به نام الحسینیه می گذرید که با دیگر پلهای ساخته شده متفاوت است.
🔸 پل سفید یا در زبان عامیانه(الکنطرة البيضة) یکی از بناهای تاریخی و باستانی شهر مقدس کربلا است که قدمت ساخت آن به 450 سال پیش و زمان حکومت عثمانی باز میگردد.
🔸 سلیمان قانونی از سلاطین معروف عثمانی وقتی به زیارت سید الشهداء(ع) آمده بود، دستور داد انشعابی از رودخانه فرات ایجاد کنند و نهری به نام الحسینیه پدید آمد. پس از آن بر روی این نهر پلهایی ساخته شد که یکی از معروفترین و البته متفاوتترین آنها همین قنطرة البیضاء است.
🔸 به این پل، قنطرة امام علی(ع) نیز میگویند. این مساله به سبب نزدیکی این پل به مقام منسوب به امام علی(ع) است؛ زمانی که حضرت در هنگام جنگ صفین از کربلا عبور کردند.
🔸 به تازگی این پل توسط کمیسیون بین المللی آبیاری(ICID) به عنوان یکی از میراثهای جهانی این حوزه معرفی شده است.
#عراق
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مجموعه #تماشا
4️⃣1️⃣ مستند میراث قذافی
🔅 در میان دیکتاتورهای معاصر، قذافی یکی از عجیبترین هاست؛ او در کشوری نفتخیز بیش از 40 سال حکمرانی کرد. شاید همه او را به رفتارهای خارج از عرفش مانند چادر همیشه همراهش برای اقامت، محافظان انبوه زن، تعاملات عجیب با سران دیگر کشورها و … بشناسیم، اما آنچه که قذافی برای کشورش به جای گذاشت، بسیار فراتر از این موارد است. مستند میراث قذافی که تولید شبکه العربی است، به بخشی از پیامدهای حاکمیت معمر قذافی میپردازد.
برای مشاهده این مستندبه آدرس زیر مراجعه کنید:
https://zaya.io/میراث_قذافی
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق
🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس با بشار اسد رئیسجمهوری سوریه دیدار کردند؛ دیداری که قطعاً در مناسبتهای این جنبش و تاریخ محور مقاومت تاریخی و ماندگار خواهد بود؛ دیداری که میتوان از آن گام آخر ترمیم روابط میان حماس با دیگر اجزای محور مقاومت یعنی ایران، حزبالله و سوریه دانست.
🔹با گذشت چند سال از بحران و کاهش فضای تنشآلود سوریه کنار سوق پیدا کردن دیگر کشورهای عربی به دام عادیسازی روابط با اسرائیل (تطبیع) جنبش حماس بهسوی ترمیم روابط با محور مقاومت گام برداشت. این بهبود روابط را می توان در پنج گام توصیف کرد:
1️⃣ سفر به ایران اما دیدار در سطح دوم دیپلماسی
2️⃣ حزبالله
3️⃣ پیام سران ایران و حماس
4️⃣ دیدار با رهبر انقلاب و شرکت در نماز تشییع حاج قاسم
5️⃣ دیدار رسمی هنیه و سید حسن نصرالله
6️⃣ سوریه، گام پایانی
🔹 نکته مهم دیگر لزوم توجه به افکار عمومی داخلی ایران نسبت به حماس و فلسطین است. طی سالهای بحران سوریه بارها میان رسانهها و نخبگان ارزشی حملات مختلفی در قالبهای گوناگونی به جنبش حماس صورت گرفت. اکنون تصور افکار عمومی از حماس که بعضاً مترادف با خائن، سازشگر، ضدایرانی و… است یک مانع در روابط حماس و ایران خواهد بود. برجستهسازی مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی و تغییر رویکرد رهبران حماس که تا حدی عملی شده است، میتواند این چالش را تا حد زیادی برطرف نماید.
♦️برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق 🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روایت خالد مشعل از چرایی قطع رابطه با سوریه و وضعیت روابط حماس با جمهوری اسلامی
🎞 بخشی از مستند مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
مشاهده کامل مستند و دانلود با کیفیت
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟
میرفت عوف - میدان الجزیره
🔹 اسرائیل از یک سوی با یهودیان متشرع و تهدیداتِ آنها علیه همجنسگرایان مواجه است و از سوی دیگر تمام تلاش خود را به کار بسته است تا یک تصویرِ لیبرالی را از خود در کشورهای غربی ترویج کند. حمایتهای تمام قد اسرائیل از همجنسگرایان نیز دقیقا در همین چارچوب قابل تعریف است.
🔹 امروز اسرائیل افتخار میکند که در مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه، بیشترین استقبال را از جامعه دگرباشان جنسی و جنسیتی به عمل میآورد. طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2017، این پدیده با مقبولیت اجتماعی گسترده مواجه است.
🔹 اسرائیل همواره خود را به عنوان تنها دولتِ لیبرال در میان دولتهای عربیِ خودکامه و محافظهکارِ مذهبی معرفی کرده است. در همین راستا، باید گفت که اسرائیل از سیاست «فضای باز جنسی» به عنوان برگ برندهای برای جذب جوانانی که از لحاظ جنسی در کشورهای عربی آزادیِ عمل ندارند، بهرهبرداری کرده است.
🔹 هرچند که در طول سالهای اخیر در بسیاری از رسانهها اینگونه گفته شده است که اسرائیل محل تجمع گروههای یهودی افراطی و نیز شهرکنشینان از نقاط مختلفِ جهان است، اما با این حال به نظر میرسد که مقامات تل آویو در آنجا که منافعشان اقتضاء کند رویکرد لیبرالی را بر شریعتِ یهودی ارجح میدانند.
🔖 2800 کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/همجنسبازی_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🔰 بخشی از مقاله «روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترکها بیدینتر میشوند!»
📌 مسئله التزام و پایبندی به «آداب و رسوم عبادی» یکی از نشانههای مهم در سنجش تدین و میزان آن محسوب میشود. اقامه نماز و گرفتن روزه از جمله این امور عبادی هستند. به عبارت بهتر، باید گفت که پایبندی به نماز و روزه برجستهترین نشانه التزام به امور دینی و عبادی به صورت عملی است. در همین راستا، در جامعه ترکیه میزان افرادی که میگویند در اقامه نماز، منظم نیستند از 42 درصد در سال 2011 به 44 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. در همین حال، میزان افرادی که میگویند گاهی اوقات نماز میخوانند از 41 درصد در سال 2011 به 32 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. در عین حال، میزان افرادی که میگویند اصلا نماز نمیخوانند از 17 درصد در سال 2011 به 24 درصد در سال 2021 رشد داشته است. علاوه بر اقامه نماز، کاهش انجام امور عبادی حتی در عرصه روزه گرفتن نیز قابل مشاهده است. در همین راستا باید گفت که در طول 10 سال گذشته میزان افرادی که در ماه رمضان روزه نگرفتند از 8 درصد به 17 درصد افزایش یافت و میزان کسانی که به گرفتن روزه پایبند بودند از 78 درصد به 67 درصد کاهش یافت.
🔖 2100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/دینداری_ترکیه
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
4⃣ فستیوال ریاض و ادامه تابوشکنی اجتماعی فرهنگی در جامعه عربستان
🔺ترکی آل الشیخ، رئیس هیئت سرگرمی سعودی و نواده محمد بن عبدالوهاب، موسس فرقه وهابیت با انتشار ویدئوی فوق از آغاز جشنواره ریاض در پایتخت عربستان خبر داد.
🔺این ویدئوی تبلیغاتی به قدری پر هزینه بود که بسیاری را به انتقاد وا داشت. محمد صلاح ستاره مصری لیورپول، کریم بنزما برنده اخیر توپ طلا، نانسی عجرم و نادین نجیم از جمله کسانی بودند که در این فیلم تبلیغاتی حضور داشتند.
🔺فستیوال ریاض 2022 برای سومین سال است که در پایتخت عربستان برگزار می شود. براساس چشم انداز 2030 سعودی، عربستان قرار است به یکی از مقاصد مهم توریسم جهان تبدیل شود و سالانه 100 ملیون گردشگر را جذب کند.
🔺نکته قابل تامل اینکه در این ویدئو تبلیغاتی هیچ شخصیت عربستانی حضور ندارد!
منبع : کانال مطالعات خلیج فارس
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 چهره ای متفاوت از انتخابات پارلمانی در بحرین
علیرضا بیگی
✂️برشهایی از متن
🔹 از زمان آغاز اعتراضات مردمی بحرین در اوایل سال 2011 تاکنون، هیچ اقدام امیدوارکنندهای از جانب مقامات منامه برای اصلاح امور در این کشور صورت نگرفته و پاسخی به مطالبات معترضین و انقلابیون داده نشده است.
🔹 نظام آلخلیفه در حالیکه با سرکوب گسترده مخالفان و ایجاد خفقان سیاسی و سلب آزادی های فردی و دینی و زندانی نمودن فعالان سیاسی و حقوقی چهره ای دیکتاتور مابانه و استبدادی از خود ارائه داده، قصد دارد با برگزاری انتخابات فرمایشی پارلمان چهرهای دموکراتیک از خود در جهان به نمایش بگذارد.
🔹 عزم جدی آل خلیفه برای برگزاری این انتخابات درحالی است انتخابات آتی از سوی اغلب گروه ها و جریانهای سیاسی مخالف نظام بحرین مورد تحریم قرار گرفته است.
🔹 برگزاری این انتخابات جهت ارائه چهره ای دموکراتیک از بحرین، برای پادشاه این کشور اهمیت دارد. نظام آل خلیفه سعی دارد تا با برگزاری نشست رهبران ادیان جهان و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، مظاهری از دموکراسی را به رهبران ادیان جهان بالاخص پاپ فرانسیس نشان دهد. این درحالی است که بی توجهی به دموکراسی و نقض آشکار حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد نهادهای متولی حقوق بشر بوده است.
🔖 2800 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/پارلمان_بحرین
@shouba