📚معرفی کتاب «در دام داعش»؛ کوششی برای فهم حقیقی داعش
علی اکبری
🔹داعش را صرفا با خشونت ها و توحش هایش می شناسند، تا افکار و دیگر رفتارهایش. داعش را از زمان تاسیسش میشناسند، بدون آنکه ریشه ای و تاریخی به توصیف و تحلیل عقبه آن بپردازند. داعش را صرفا ثمره نقشه های استعماری می دانند، بدون اینکه سهمی برای حکام بلاد مورد تهاجم قائل باشند. و از طرفی، آینده را نیز بدون داعش و ظهور هم صنفانی از آن تحلیل و پیش بینی میکنند. حقیقتا آیا در آینده، دیگر شاهد چنین جریاناتی نخواهیم بود؟ «در دام داعش» را باید اثری قابل ملاحظه برای پاسخ به پرسش های بالا دانست...
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/290865
#معرفی_کتاب
#داعش
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بررسی تغییرات گفتمانی اخوانالمسلمین؛ چرخش اخوانیها به سمت لیبرالیسم
گفتگو با دکتر یاسر قزوینی حائری
✂️برشهایی از متن:
🔹بیات معتقد است که اسلامگرایان ویژگی تکلیفگرایی و نتیجهگرایی که در آن نتیجه برایشان مهم نبود را کنار گذاشته و مطالبهمحور شدند. درواقع طبق این تئوری شعارهای لیبرالیستی و آزادیخواهانه جایگزین گفتمان وظیفهگرایی اسلامگرایان می شود. آصف بیات این تغییرات را پسااسلامگرایی نامید که بسیار هم طرفدار پیدا کرد. بخصوص انقلابهای عربی و تغییر رویکرد اخوانیها با توجه به این نظریه به خوبی قابل توصیف است.
🔹اینکه اسلام مهم است و باید حاکمیت داشته باشد همچنان مطرح است. اما مساله اصلی این است که کدام اسلام؟ آیا مدل امارات که به گونهای اسلام صوفیانه را ترویج میکند که با سکولاریزم بده بستان زیادی دارد. یا اسلام انور السادات که به رئیس المومن مشهور بود، یعنی نسبت به قومگرایان دیگر مذهبیتر بود اما از در سازش با اسرائیل درآمد؟
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/822248
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ پربازدیدترین مطالب شعوبا در تابستان 99
🔹بازگشایی مسجد ایاصوفیه کینه مسیحیان را شعلهورتر میکند!
https://b2n.ir/403766
🔹مستند «بلندپروازیهای قطر»
https://b2n.ir/003944
🔹گزارشی جامع از جنایات دولت چین علیه مسلمانان؛ تجاوز و شکنجه اویغورها برای نابودی هویت اسلامی
https://b2n.ir/614340
🔹چرا واکنش ایران به عادیسازی روابط امارات-اسرائیل حداقلی بود؟؛ ترکیه سردمدار تحولات فلسطین
https://b2n.ir/175292
🔹مستند: اسلامِ اماراتی!
https://b2n.ir/791395
🔹چرا لبنانیها عاشق فرانسهاند؟؛ حزبالله هم احترام فرانسه را حفظ میکند!
https://b2n.ir/151727
🔹مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه
https://b2n.ir/714380
🔹بررسی تغییر و تحولات طالبان؛ امروز در طالبان والی شیعه هم داریم!
https://b2n.ir/928333
🔹جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام
https://b2n.ir/604136
🔹اتفاقات لبنان قطعا به ضرر حزبالله است؛ دخالت امارات در انفجار بعید نیست!
https://b2n.ir/330594
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تمسخر بنزاید در تلویزیون اسرائیل پس از عادی سازی رابطه امارات با این رژیم
@shouba
🎯مشکل ما در عراق، از نظریه تا روش!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
📍تئوری ما در عراق تسلط سیاسی بوده است و از همین رو تمام تلاش را برای به قدرت رساندن نیروهای همسو با ایران انجام داده ایم با این تصور که مشابه آنچه در ایران رخ داده، این تسلط می تواند زمینه بازسازی اجتماعی را نیز برای ما به ارمغان بیاورد حال آنکه عراق کشوری با زیرساخت های اجتماعی بکلی متفاوت بوده و از عوامل مهمی مانند نقش محوری امام در مدیریت بحران ها نیز خالی بوده است.
📍عدم بکارگیری همزمان متخصصان عراق شناس با تخصص های اجتماعی رسانه ای به فاصله گیری از خروجی های موثر منجر شده، چیزی که دشمن آمریکایی با بکارگیری نیروهای متخصص- و نه همان نیروهای نظامی در قامتی جدید! – به وضوح قوت خود را به رخ می کشد!
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/941040
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: رابطه «وهابیت» و «آل سعود»
🔺رابطه نهاد مذهب و نهاد قدرت در عربستان سعودی، به بساطتی که در اذهان عامه و حتی بعضی از کارشناسان وجود دارد، نیست. نه تنها نمیتوان به این همانی وهابیت و آل سعود حکم داد که حتی رابطه حمایت متقابل این دو نیز در بعضی از مواقع به تقابل کشیده شده است.
🔺در این مستند به تاریخ روابط وهابیت و آل سعود پرداخته میشود. این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇فیلم کامل این مستند را از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/584262
#وهابیت
#آل_سعود
#عربستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💎تاملی در وضعیت نشر دینی در آذربایجان
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹در همان اوان نشر دینی در آذربایجان بازار نشر این کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران قبضه شد. چرا که ایران به دلیل کاریزمای انقلابی – اسلامی اش و نیز تولید ادبیات دینی بالا و هممذهبی و قرابت فرهنگی موجود بین دو کشور امکان فعالیت و حضور قدرتمندی از خود بروز داد.
🔹در سالهای اخیر با توجه به بحران مالی در ایران که امکان ساپورت هزینه های چاپ در جمهوری آرذبایجان را از بسیاری از موسسات خصوصی دینی در قم سلب کرده است شاهد حضور کمتر کتابهای حمایتی ایرانی هستیم و از سوی دیگر شاهد چاپ آثاری هستیم که تلاش دارند با فروش حقیقی درآمد لازم را برای انتشارات خود به دست آورند که به این ترتیب میتوان از دوران سوم و متاخر در آثار مترجم نام برد. در این دوره سطح ترجمه کتابها ارتقا یافته و نیز کتابها با نیازسنجی مخاطبان ترجمه میشود. از مهمترین ویژگی های این دوره همچنین تلاشی است که برای ورود اندیشه های فلسفی انجام میشود.
🔹گفتمان رائج در فضای دینی آذربایجان عملا چیزی فراتر از گفتارها و نظرات سنتی و استاندارد قم نیست. تحکم این گفتمان باعث تک صدایی مطلق و بسته شدن امکان حضور گرایشات نو در فضای دینی شده است که این نیز به معنای بیرون ماندن طیف وسیعی از افرادی است که نمیتوانند با گفتمان مزبور ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر مشکلی نیز با دینداری ندارند. در چنین فضایی است که ترکیه پیشگام صدا و رنگ نو در حوزه دینداری میشود و در طولانی مدت گفتمان روشنفکری دینی ترک امکان تحکم بر نسل جوان آذربایجان را به دست خواهد آورد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/233000
#آذربایجان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کارنامه قرآن پژوهی رشاد خلیفه
🔹رشاد خلیفه از جمله قرآن پژوهان مصری است که با مطرح کردن اعجاز عددی قرآن مباحث جنجال برانگیزی را طرح کرد که موافقین و مخالفین بسیاری داشت. او در انتهای عمر خود ادعای نبوت هم کرد که باعث قتلش شد.
🔹در این ویدئو با کارنامه قرآن پژوهی رشاد خلیفه آشنا خواهیم شد. این ویدئو توسط برنامه تلویزیونی سوره تولید شده است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️گونهشناسی مواجهه اسلامگرایان با علوم اجتماعی مدرن
حانیه حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
🔺از پیشگامان گروه اول که نگاه خوشبینانهای به علوم اجتماعی و علوم انسانی داشتهاند، میتوان از «اسماعیل فاروقی» نام برد که چارچوبی نظری برای بازآفرینی علوم اجتماعی و انسانی معاصر مطابق با دیدگاه اسلامی، ارائه کرد تا در نتیجه، این علوم عامل محرکی برای فرهنگ مسلمانان باشد.
🔺وقتی خواستیم دنیای جدید و دانشگاه را درنوردیم، به فرزندانمان گفتیم: دکتر و مهندس شوید. در حالی که اندیشه و علوم انسانی است که میتواند تحولآفرینان دنیا را پرورش دهد و ما اسلامگراها به این علوم بیاعتنایی کرده و از درک تغییرات اقتصادی و اجتماعی عاجز ماندیم، چراکه جامعهشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی و اقتصاد نخوانده بودیم.
🔺در این کتاب، شخصیت 207 نفر که در علمیاتهای تروریستی دست داشتهاند، بررسی و مشخص شده که 93 نفر آنها در رشته مهندسی، 21 نفر در پزشکی، 12 نفر در اقتصاد، 8 نفر در ریاضیات و الباقی در علوم اسلامی تحصیل کردهاند. نتیجهای که پژوهشگران این کتاب به آن رسیدهاند نشان میدهد که علیرغم تفاوت در محیط زندگی و اختلافات اجتماعی، غالب تروریستهای خاورمیانه از میان رشتههای مهندسی و پزشکی بودهاند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/351078
#اندیشه_در_جهان_عرب
#اسلامگرایی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مسجد«السیدة الزینب»
🔸مقام حضرت زینب(س) یا همان زینبیه در قاهرۀ مصر، یکی از مکانهایی است که به عنوان مدفن حضرت زینب(س) دختر امام علی(ع) شناخته شده است. دربارۀ شخصی که در این مکان دفن شده و تاریخ ساخت این مکان نظرات متفاوت و گاهی متناقض وجود دارد.
🔸بنابر یک نظر، حضرت زینب پس از واقعۀ کربلا و اسارت در شام به مدینه بازمیگردنند. مدتی بعد که تبلیغات ایشان شدت میگیرد، حاکم مدینه خواستار خروج ایشان از مدینه میشود.
🔸بنابراین ایشان مصر را انتخاب میکنند و در سال 61ق راهی آنجا میشوند. برخی معتقدند، قبری که در منطقۀ زینبیه وجود دارد، منسوب به «زینب بنت یحیی المتوج بن حسن الانور» از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است.
🔸تاریخ ساخت این مکان هم مانند مدفن شخص آن با ابهام روبهرو است. برخی سال 85 را سال ساخت آن میدانند؛ اما به منبعی استناد نمیکنند.
🔸در جایی آمده است که ابوعبدالله محمد کوهینی فاسی یکی از جهانگردان اندلسی، در سال 369 ق مصادف با عهد فاطمیان آنجا را زیارت کرده است.
📍منبع: رباط
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
Qarabagh.mp3
12.76M
🎧 فایل صوتی: بررسی درگیریهای اخیر ارمنستان و آذربایجان در مسئله قره باغ
🔖 گفتگوی سرباز روح الله رضوی، مجری برنامه گذرنامه و مسعود صدرمحمدی کارشناس مسائل قفقاز
#قره_باغ
#ارمنستان
#آذربایجان
@shouba
🔶پیشنهادات اندیشکده آمریکایی برای تقویت دولت الکاظمی در عراق
✂️برشهایی از متن:
📮 واشنگتن باید در همکاری با دولت عراق پیشگیرانهتر عمل کند. ارائه ایدههای مختلف برای تقویت امنیت دولت و همچنین کمکهای ملموس مانند همکاری اطلاعاتی، آموزش نیروهای امنیتی و همچنین تهیه تجهیزات، باید با آیندهنگری و پیشبینی عکسالعمل گروههای مسلح انجام پذیرد. چنانچه در این مورد کوتاهی شود، امید دولت الکاظمی را برای بهدست گرفتن عنان گروههای شبهنظامی از بین رفته و هر کدام از مقامهای دولتی به نوبت در برابر تهدیدهای مرگبار، کمآورده و این دولت از هم فرو میپاشد.
📮«الکاظمی» نخستوزیر کنونی عراق دارای سوابق روزنامهنگاری است و وقتی به قدرت رسید، یک تیم رسانهای قدرتمند را به همراه خود آورد. اما این کافی نیست و دولت وی باید اقدامات رسانهای بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد. برای بسیاری از عراقیها، در زمینه ترویج ملیگرایی عراقی، برنامه طنز «احمد البشیر» بیشتر از رسانههای دولتی فعالیت کرده است.
📮دولت «الکاظمی» با قدرت به دنبال ملیگرایی است، همان چیزی که عموم مردم عراق در پی آن هستند اما اگر نتواند ملیگرایی خود را به مردم ثابت کنند و یا دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندای گروههای شبهنظامی، بر تلاشهای دولت در این زمینه غلبه کند آنگاه این ملیگرایی دولت به شعاری بیارزش تبدیل خواهد شد.
🖇 متن کامل:
https://b2n.ir/490178
#عراق
@shouba
🎯سبک زندگی مسلمانان مالزی؛ ترجمانی از حل معادله دین و مدرنیته
ریحانه قبادی
✂️برشهایی از متن:
📮در سویی فروشگاههای برندهای بینالمللی، پاساژها، رستورانهای مکدونالد و کیافسی و توریستهای اروپایی، با سبک پوشش مخصوص بهخود، را میبینی و از سوی دیگر صدای اذانهای 5گانه، بانکهای ملی اسلامی، مساجد و زنان دارای پوشش کامل سر بهچشم میخورد. همچنین حضور زنان در مقام گشتهای پلیس خیابانی در ساعات نیمهشب یا بر روی موتور یا حتی پشت فرمان اتوبوسهای حمل و نقل عمومی، درنوع خود مواجهههای چشمگیری هستند. اگر رادیوی ملی مالزی را هم روشن باشد، میتوان صدای جدیدترین موزیکهای خارجی و داخلی را شنید. باید بگوییم مالزی کشوری است برای اجماع هرآنچه پیشتر برای مسلمانان، غیرقابل جمع بهنظر میرسید.
📮مردم مالزی معادلهی پرچالش و همیشگی دین و مدرنیته را، برای خود حل کردهاند؛ بدین معنا که دین شخصی و تا حدی جمعی، در مواجهه با توسعه، خود را در قالب جدیدی عرضه میکند که حالتی بینابینی دارد و با تامین خواستهای هردوطرف، معاش میکند و مسلمانان مالزی این وضعیت را بهمثابه امری تثبیتشده در الگوی زندگی جمعی خود قبول دارند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/895263
#مالزی
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بررسی زمینههای تاریخی جنگ قرهباغ؛ سرانجام جنگ چه خواهد شد؟
حمید قدسی آذر
✂️برشهایی از متن:
📮پس از به قدرت رسیدن گورباچف، نخستین شعلههای جنگ قرهباغ با اقدامات گروههای مسلح ارمنی علیه مسلمانان آذری در سال 1988 میلادی روشن شد. این درگیری، اولین موج کوچ اجباری آذریها از قرهباغ به مناطق مرکزی جمهوری آذربایجان را به راه انداخت.
📮جمهوری آذربایجان خواستار حل این مناقشه قرهباغ بر اساس اصل تمامیت ارضی کشورها میباشد و آن را مطابق موازین حقوق بینالمللی میداند. اما ارمنستان خواستار حل مناقشه بر اساس اصل حق ملتها برای تعیین سرنوشت خود میباشد که با اصل تمامیت ارضی کشورها به طور کامل مغایرت دارد.
📮آذربایجان به این نتیجه رسیده است که هیچ کدام از قدرتهای بینالمللی در مسئله قرهباغ هیچ علاقهای به حل و فصل مناقشه و پایان اشغالگری ارمنستان ندارند، چراکه لابی ارامنه در سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا به شدت فعال است و اجازه حل مناقشه قرهباغ به نفع آذربایجان را نمیدهند. همچنین تعارض منافع قدرتهای بینالمللی ایجاب میکند تا بحران قرهباغ ادامه داشته باشد تا بتوانند از آن به عنوان کارت بازی در تنشهای منطقهای به نفع خود استفاده کنند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/592226
#آذربایجان
#قره_باغ
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جنبش «me too» در مصر
#مصر
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: حماس در عربستان سعودی
🔹مستند حماس در بلاد حرمین توسط شبکه ماهواره ای العربی تهیه شده است. در این مستند رابطه حماس با حکومت آل سعود از ابتدای تشکیل حماس تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. در این مستند به این موضوع مهم اشاره میشود که حماس اساسا در عربستان شکل گرفت و سالهای متمادی روابط خوبی با آل سعود داشت.
🔹و در ادامه به چگونگی شکرآب شدن این رابطه پرداخته شده و توضیح میدهد که چگونه حکومت کنونی سعودی به خون حماس تشنه است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/135821
#مستند
#حماس
#عربستان
@shouba
🎯تاثیر کرونا بر جامعه رژیم صهیونیستی؛ کاهش اعتماد مردم به دولت اسرائیل
محسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
📮نتانیاهو و تصمیم گیران سیاسی مقصران نخست وضعیت کنونی و کادر درمان و وزارت دارایی در رتبه های بعدی قرار دارند. برخلاف نمودار بالا اینجا اعتماد به کادردرمانی و سیستم آموزشی کاهش معناداری می یابد. به گونه ای که اسرائیلی ها سیستم سلامت اسرائیل را همانند نتانیاهو و سیاست مداران در رخداد بحران کرونا مقصر می دانند(22% بسیارزیاد، 36% زیاد) و تنها 11 درصد وزارت بهداشت را در این بحران بی مقصر میدانند، حتی کمتر از نتانیاهو.
📮کمترین احساس رضایت و امید در اقتصاد و سلامت بوده، اما برخلاف تصور و ذهنیت های ما ایرانی ها، امنیت بهترین وضعیت را در مقابل اقتصاد، سلامت و دموکراسی کسب کرده است. براساس پاسخ پرسش شوندگان، 84% در اقتصاد، 78% در سلامت و 68% در وضعیت دموکراسی اسرائیل احساس نارضایتی و نگرانی کرده اند. درحالی که نارضایتی در حوزه امنیت 59% است.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/798735
#اسرائیل
@shouba
🎯«داغ قرهباغ» منتشر شد / روایتی بیواسطه از دل یک بحران
📮این مستند، روایتی از شکلگیری مناقشه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قرهباغ» است و برای نخستین بار، نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنشها را بازگو میکند. در این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و اخبار رسانههای آذربایجانی، مناقشه «قرهباغ» از زوایای مختلف واکاوی شدهاست.
📮«داغ قرهباغ» جدیدترین تولید مرکز مستند سفیرفیلم است که کارگردانی آن را سینا حسینپور برعهده داشته. حسینپور پیش از «داغ قرهباغ» مستند «نار و انار» را درباره وضعیت شیعیان آذربایجان ساخته و در اختیار مخاطبان قرار دادهبود.
📮مستند «داغ قرهباغ» در سامانههای فیلمگردی و سینمامارکت منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفتهاست.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بررسی عملکرد فرهنگی اسلامگرایان؛ اسلامگرایان شیعه در حوزه فرهنگ جلوترند
مصاحبه با سجاد اسلامیان، کارشناس مسائل فرهنگی جهان اسلام
✂️برشهایی از متن:
📮در بین اهل سنت، القاعده فعالیت چندانی نداشته است یا داعش نوع خاصی از موسیقی را تولید کرده و تشکل جهانی اخوان هم در شرکت تولیدات موسیقی و کلیپ اواکنینگ سرمایهگذاری کرده و شریک است که خیلی هم معروف است که کارهای ابتدایی سامی یوسف و نیز کارهای ماهر زین در شرکت اواکنینگ تولید میشد.
📮بعد از انقلاب مصر در جریانات درگیری جریان غربگرای مصر با اخوان المسلمین یکی از مباحث مطرح حوزه سینما بود. در این بین هم آقای مرسی در تبلیغات قبل از انتخابات و هم جریانات نزدیک اخوان المسلمین دو الگو را در حوزه تحول سینمای مصر به عنوان قدیمیترین سینمای جهان عرب ارائه میکردند. آنها صراحتا اعلام میکردند در روش کار الگوی ما سینمای ایران و بعد تولیدات ترکی خواهد بود.
📮تقریبا 4 – 5 سال پیش یک تحقیق شخصی از 50 تا 60 نفر از مصر، یمن، فلسطین و سوریه انجام دادم که اکثرا از فعالین حوزه جهان اسلام هم بودند، مبنی بر اینکه شبکه آی فیلم را میبینند یا خیر؟ جالب بود که اینها اکثرا حداقل یک سمپاتی سیاسی با ایران داشتهاند اما تقریبا هیچ کدامشان حتی از وجود این شبکه هم اطلاع نداشتند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/436319
#اسلامگرایی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دور جدید اسلامستیزی در فرانسه
🔹امانوئل ماکرون با توهین به مسلمانان موجی از خشم را در جهان اسلام موجب شده و به بهانه مقابله با اسلام سیاسی دست به اعمال محدودیتهای جدیدی علیه مسلمانان زده است...
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯به مناسبت سالگرد تاسیس مجمع تقریب مذاهب؛ نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکستخورده
حامد رضایی
✂️برشهایی از متن:
📮غیر از کسانی که از همان روز نخست کمربند خود را برای معارضه با این انقلاب انحرافی و خطرناک محکم بسته بودند، خیلی ها هم در تردید بودند که این انقلاب فی الواقع چیست؟ این پیرمرد عمامه به سر راست میگوید که شیعه و سنی برایش فرقی ندارد یا اینکه رفقای شان راست میگویند و صفویه دیگری قرار است روی کار آید؟
📮اتفاقاتی که پیرامون تصویب اصل 12 قانون اساسی که در آن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور الی الابد غیرقابل تغییر اعلام شده بود و نیز ضرورت شیعه بودن رییس جمهور کشور و مسائل مشابهی که در سالهای آغازین انقلاب روی داد، نبود زمینه کافی در متن جامعه شیعی برای پیگیری آرمان وحدت اسلامی را به خوبی نشان می داد. جامعه ای که قرن ها دیگری خود را اهل سنت تعریف کرده بود نمی توانست به یکباره سردمدار وحدت و تقریب شود.
📮گذشت و گذشت تا اینکه بحران سوریه شکل گرفت. بحران سوریه اوضاع را به مراتب بدتر کرد. حالا دیگر در اذهان اهل سنت، ایران و شیعه تبدیل شده بود به ماشین سرکوب اهل سنت سوریه! خیلی از نخبگان اهل سنت بعد از قضیه سوریه به این نتیجه رسیدند که ما اشتباه کردیم و«وجاء دورالمجوس»نویس ها راست می گفتند که شیعیان قابل اعتماد نیستند و از هر خطری خطرناک ترند! نمونه بارز این توابین، همان شیخ اخوانی قطرنشین است که خود در مسئله تقریب شیعه و سنی دستی بر آتش داشت.
📮وحدت اساسا هیچ گاه برای متفکران انقلاب «مسئله» نبوده و متاسفانه با مشاهده تنگنای فعلی جمهوری اسلامی نیز هنوز برای عده زیادی تبدیل به مسئله نشده است. آنچه امروز از نان شب برای متولیان جمهوری اسلامی که حوزه کاری شان غرب آسیاست واجب تر است، یافتن راهی برای حل مسئله نوع تعامل و مواجهه ما با جهان اهل سنت است.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/171387
#وحدت_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯آیا حزب الدعوه عراق از اخوانالمسلمین تأثیرپذیرفته است؟
محمدجواد حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
📮کورانی در این یادداشت مینویسد که حزب الدعوه در فرهنگ از اخوانالمسلمین، در تحلیل سیاسی از حزب التحریر و در ساختار حزبی از کمونیسم تأثیر پذیرفته است. همچنین وی میگوید که برخی از اعضای حزب الدعوه با تأثیرپذیری از اخوانیها از تشیع دور شده و فقط در اسم، شیعه هستند و عنوان شیعه را با خود حمل میکنند.
📮وی معتقد است که حزب بعث عراق منشأ شبهه تأثیرپذیری حزب الدعوه از اخوان المسلمین است و بعثیها در سالهای 1971، 1982 و 1984 درباره اعضای حزب الدعوه که بازداشت شده یا اعدام میشدند اینگونه شایعه میکردند که آنها اخوانالمسلمینی هستند و هدف از این شایعه، برانگیختن حوزویان و مردم متدین علیه خط شهید آیتالله سیدمحمد باقر صدر بوده است.
📮مخرج مشترک کسانی که ادعای تأثیرپذیری حزبالدعوه از اخوان را مطرح میکنند، مخالفت با اسلام سیاسی است و گویا میخواهند با طرح این ادعا جریان اسلام سیاسی موجود در نجف و جامعه شیعیان عراق را در میان متدینان شیعه بدنام کنند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/356438
#حزب_الدعوه
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ سلسله جلسات «جریان شناسی فکری و فرهنگی معاصر جهان اسلام»
📌 با ارائه: دکتر هادی بیگی
📍موضوعات:
🔖ما و غرب، در میانه اقبال و ادبار
🔖معاصرت و ضرورت های آن
🔖پیشگامان فکر معاصر عربی - اسلامی
🔖جریان های مدرن و پست مدرن معاصر
📆 آغاز دوره: دوشنبه 21 / 7 / 99
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣 گزارش راهبردی «عبور از سازمان: ایران، اخوان و نسل چهارم اسلامگرایان سنی» به انتشار رسید.
📔موضوع گزارش حاضر در ارتباط با یکی از پربسامدترین مجادلات روز موجود در میان طیفهای مختلف جریان اسلام سیاسی در منطقه و بهعلاوه از گلوگاههای تاریخی تصمیمگیری در مورد نحوۀ تعامل ایران با این جریان است.
🔹بحث جایگاه و ضرورت حرکت سازمانی برای وصول به اهداف جنبش اسلامی به شکل کمسابقهای بعد از شکست پروژۀ بهار عربی اوج گرفته است. البته توضیح اهمیت این موضوع برای مخاطب ایرانی خالی از دشواری نخواهد بود. در ایران با وجود توفیق انقلاب سیاسی و ورود به مرحلۀ نظامسازی هنوز هم حرکت تشکیلاتی فرع بر فراهم آمدن رهبری و منابع قرار می گیرد. همین مشی را اگرچه به مقیاسی کمتر، میتوان در دیگر متحدین منطقهای ایران همچون حزبالله و انصارالله نیز مشاهده نمود.
🔹در مقابل در تجربه اسلامگرایی سنی نوعا الگویی وارونه حاکم است و سازماندهی مقدم بر هر ابزاری دیگری از جمله رهبری یا تامین منابع تلقی می شود. به واقع در میان این جریان، سازمان دیگر نه حتی مهمترین «وسیله»، بلکه خود یک «هدف» اصیل است که میتوان برای حفظ آن از هدف تشکیل حکومت اسلامی دست شست.
🔹نگاهی به مسیر تاریخی طی شده توسط اسلامگرایان سنی مؤید آن است که این جریان در سه نسل و سه جغرافیا، سه الگوی جنبشی متفاوت را تجربه کرده است؛ الگوی تنظیمی مصر بین دهۀ 30 تا 60میلادی، الگوی جماعتی خلیج فارس میان 60 تا 90 و الگوی حزبی ترکیه از 90 تا کنون. این الگوها همه یک وجه اشتراک پررنگ دارند و آن اینکه در هرسه، گونهای از «سازمان» در هدایت نهضت محوریت دارد.
🔹اگر ظهور ناصر و سپس اشغال کویت را خط پایان دو الگوی تنظیمی و جماعتی بدانیم اکنون نیز آخرین الگوی تشکیلاتی جنبشهای سنی پس از شکست پروژۀ بهار عربی طومارش در حال برچیده شدن است. چالش اینجاست که قریب یک قرن هیمنۀ سازمان های اخوانی بر جنبش های سنی و استحاله گونه های دیگر مرجعیت سیاسی درون هاضمۀ آن، محور شیعی را متقاعد و معتاد به تعامل با این همین تشکیلات به عنوان نمایندۀ جامعۀ سنی کرده است.
🔹اکنون زمینه های طرح الگویی بدیل و بدیع گشوده شده است و زمزمه های برآمدن نسل چهارم اسلامگرایان شنیده می شود. نسلی که بی دخالت ما بیش از هر زمانی به مسیری مشابه با مسیر بالیدن نهضت اسلامی ایران نشان می دهد. این نسل آمادۀ «عبور از سازمان» شده است اما آیا ایران آمادۀ به رسمیت شناختن و همراه شدن با این عبور جمعی خواهد بود؟
📌 این گزارش نگاهیست به مبانی، سیر تاریخی و فرجام محتمل تشکیلات اخوان و بدیل هایی که ما و بدنۀ اسلامگرای منطقه برای مواجهه روند رو به رشد مخاصمۀ محور عبری-عربی پیش رو داریم.
👈 گزارش در 58 صفحه و به قیمت 20هزار تومان آمادۀ استفادۀ نهادهای مرتبط و کارشناسان مهتم به این موضوع می باشد.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990624/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷