#حدیث
▪️امام سجّاد عليه السلام : المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
▪️امام سجّاد عليه السلام فرمود :مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : يا برايش ذخيره مى شود ، يا در دنيا برآورده مى شود و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود
📚تحف العقول، ص 280
#امام_سجاد علیه السلام
⚫️امام خامنه ای :
◾️اگرتلاشهای امام سجاد علیهالصّلاة و السّلام نبود، شهادت امام حسین علیهالصّلاة و السّلام ضایع شده بود و آثار آن نمیماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آنها، همین رشته اخلاق است. یعنی تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی.
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شرح حدیثی از امام سجاد علیهالسلام در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای ٨٢/١١/٢۶
💠چهار چیزی که موجب کمال اسلام انسان میشود
💻 @khamenei_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 ببینید| شرح حدیثی اخلاقی از حضرت امام سجاد علیهالسلام توسط رهبر معظم انقلاب
🏴 سالروز شهادت حضرت سجاد علیهالسلام
📥 سایر کیفیتها:
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30032
مداحی آنلاین - بسته راه چاره دید و گریه کرد - محمود کریمی.mp3
4.54M
#توسل 💕
🔳 #شهادت_امام_سجاد(ع)
🌴بسته راه چاره دید و گریه کرد
🌴طفل بی گهواره دید و گریه کرد
🎤 #محمودکریمی
⏯ #واحد
♨️ @Maddahionlin 👈
#احکام
📚 خمیازه کشیدن در نماز
💠 سوال: آیا #خمیازه یا #آه_كشیدن در #نماز اشکال دارد؟
✅ جواب: صداهایی که بر اثر #سرفه و #عطسه و صاف کردن حنجره از انسان صادر میشود، حتی اگر حرف از آن تولید شود، نماز را باطل نمی کند.
#احکام_نماز
#مبطلات_نماز
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
⚫️ محاصره ي مكّه و سنگ باران كعبه از سوي سپاهيان يزيدبن معاويه (64 ق)
✍ يزيدبن معاويه پس از شهادت اباعبداللّه الحسين(ع) و يارانش در كربلا و اسير نمودن اهل بيت و بازماندگان آنان، در نزد مردم منفور گردید و از طرفی افشاگري هاي خاندان عصمت و طهارت و طرفداران اهل بيت(ع)، مردم را بر ضد حكومت يزيد وادار به قيام نمود.
✅ از این رو در سال 63 ق، شورش ها و جنبش هايى بر ضد يزيد در سرزمین حجاز به وجود آمد. اهالي مكه و مدينه اقدام به مخالفت هاي علني و درگيري مسلحانه با سپاهيان و عاملان يزيد نمودند. در مكه، عبدالله بن زبير توانست شهر مكه را از دست عامل يزيد بيرون آورد و خود بر آن استيلا يابد.
✅ سپاهيان شام به فرماندهی حصین بن نمیر به مكه هجوم آوردند و آن را در محاصره خويش قرار دادند. و با منجنيق ها و سنگ اندازها شهر را سنگ باران كردند. عبدالله بن زبير و بسياري از مردم به مسجدالحرام پناه آوردند تا در امان باشند، ولي حصين بن نمير دستور داد كه مسجدالحرام و كعبه را نيز نشانه گرفته و زير ضربات خويش قرار دهند. سپاهيان يزيد با اين اعمال ننگين خود، كاري از پيش نبردند و متقابلاً موجب تقويت عبدالله بن زبير و قيام او گرديدند.
✅ سرانجام يزيد در 14 ربيع الاول همان سال به هلاكت رسيد و نيروهاي شامي به شام بازگشت نمودند و عبدالله بن زبير، زمام امور حجاز را به دست گرفت.
💠 عبرت هاى عاشورا و شاخصه های اخلاقی آن (۱۵)
۳ ـ ناسزاگويى و بى حرمتى:
✍ در آيين پاك اسلام، جان و مال و ناموس و آبروى مؤ من از حرمتى ويژه بر خوردار است و هيچ كس در هيچ شرايطى حق ندارد بدو بى حرمتى كند.
🌷 امام صادق (ع) مى فرمايد:
لِلّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ فـى بـِلادِهِ خـَمـْسُ حـُرَمٍ؛ حُرْمَةُ رَسُولِ اللّهِ(ص) وَ حُرْمَةَُّالِ الرَّسُولِ وَحُرْمَةُ كِت ابِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةُ كَعْبَةِاللّهِ وَ حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ. (1)
مـمـلكـت خـداونـد بـزرگ را پـنـج حـريـم اسـت: حـريـم پـيـامـبـر(ص) و حـريـم آل پيامبر و حريم كتاب خداى بزرگ و حريم كعبه الهى و حريم مؤ من.
✅ بـا ايـن حـال، در حـكـومت بنى اميه و واقعه عاشورا حرمت همه اين حريم ها شكسته شد، به ويژه حرمت آل رسول و حضرت امام حسين (ع). مزدوران بنى اميه در روز عاشورا، ناسزا گويى و بى حرمتى را به اوج رسانيدند و هيچ يك از رفـتـارشـان رنـگ و بـويـى انـسـانـى نـداشت. آن گاه كه امام حسين (ع) بر اثر شدت جراحات، زمينگير شد، مالك بن نسر، نزد حضرت آمد با ناسزا گويى شمشير بر سر آن حضرت فرود آورد؛ چونان كه كلاه خود را دريد و به سر مقدس رسيد.(2)
✅ شـمـربـن ذى الجـوشـن در كشاكش نبرد، به خيمه امام حسين (ع) هجوم آورد و با نيزه آن را دريد و فـريـاد زد: (آتـش بـيـاوريـد تـا اهـل ايـن خـيـمـه را بسوزانم !) آنان پس از كشتن امام و اصـحـابـش، پيكرهاى پاكشان را مثله كردند، لوازم انفرادى آنان را بـه غـارت بـردنـد.(3)
✅ ايـن حـرمـت شـكـنـى در حـالى صـورت مـى گـرفـت كـه سپاهيان يزيد خود را مسلمان و پيرو آيين مـحـمـد(ص) مـى دانـسـتـند. سنان بن انس در كنار پيكر غرقه به خون امام از اسب پايين آمد و با نهادن شمشير بر گلوى آن حضرت، با گستاخى گفت: (به خدا سوگند مى دانم كه تو پسر پـيـامـبـرى و پـدر و مـادرت بـهـتـريـن مـردم بودند و سرت را از بدنت جدا مى كنم !) و چنين نيز كرد.(4)
📚 (1) بحار الانوار، ج 24، ص 186.
(2) لهوف، ص 172.
(3) همان، ص 174.
(4) همان، ص 176.
🌷 امام رضا علیه السلام فرمودند:
بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
1⃣ زمانی برای مناجات با خدا؛
2⃣ زمانی برای تأمین معاش؛
3⃣ زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیبهایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند،
4⃣ و ساعتی برای کسب لذّت های حلال که با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست میآورید.
🌹إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّهِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ.
📗فقه الرّضا علیهالسلام، ص٣٣٧.
💠 عبرت هاى عاشورا و شاخصه های اخلاقی آن (۱۶)
۴ـ كشتن زنان و كودكان:
✍ رحـم آوردن بـر زنـان و كـودكـان و مـعـاف كـردن آنـان از جـنـگ و كـشـتـار، يـكـى از اصـول آيـيـن جـوانـمـردى اسـت. ولى در واقـعـه كـربـلا ايـن اصـل نـيـز نـاديـده گـرفـتـه شـد و گـرگـان بـنـى امـيـه زن و كـودك را نـيـز در مـعـركـه به قتل رساندند.
✅ قـاسـم و عـبـدالله، فـرزنـدان امـام حـسـن (ع) بـودنـد كـه هـمـراه اهـل بـيـت امـام حـسـيـن (ع) در كـربـلا حضور داشتند و به سبب علاقه به امام حسين (ع)، هر يك در مـقطعى از جنگ خود را به ميدان رساندند تا از آن حضرت دفاع كنند، ولى به گونه اى فجيع بـه دسـت مـزدوران بـنـى امـيـه بـه قـتـل رسـيـدنـد در حـالى كـه هـنـوز بـه سـن بـلوغ نرسيده بـودنـد.(1)
✅ امـويـان حـتـى بـه كـودك شـيـرخـوار امـام حـسـين (ع) نيز رحم نكردند. نـقـل اسـت كـه آن حضرت در آخرين لحظه ها به خيمه ها نزديك شد و به خواهرش حضرت زينب (س) فـرمود: (فرزند كوچكم را بياور تا با او وداع كنم !) وقتى كودك را آوردند، امام او را در آغـوش گـرفـت، حـرمـلة بـن كـاهـل، تيرى به گلوى كودك زد و آن را پاره كرد. امام (ع) مشت خويش را زير خون گلوى كودك گـرفـت و سـپس آن را به آسمان پاشيد و از بى عاطفگى و درندگى دشمن به خدا پناه برد و عـرض كـرد: چـون در مـنظر تو چنين مصيبتى روى داد تاب آوردم. امام باقر(ع) در اين باره مى فـرمـايـد: (از خـون طـفـل شـيـرخـوار، قـطـره اى بـه زمـيـن نـچـكـيـد.) (2)
✅ طـبـرى نـقـل كـرده اسـت كـه همسر يكى از شهيدان كربلا بر بالين شوى شهيدش حضور يافت، خاك و خـون را از چـهـره اش زدود و گـفـت: (بـهـشـت بر تو گوارا باد!) چون شمر بن ذى الجوشن اين مـنـظـره را ديـد، غـلامـى را فـرمـان داد كـه آن زن را بـه قـتل برساند. او نيز عمودى بر سر آن بانوى باوفا كوبيد، سرش را شكافت و بدين سان، او در كنار پيكر همسر شهيدش به شهادت رسيد.(3)
📚 (1) ابصار العين فى انصار الحسين، ص 72 ـ 74.
(2) لهوف ، ص 169.
(3) تاريخ طبرى ، ج 5، ص 438.
#احکام
📚 نماز خواندن روی فرش نجس
💠 سؤال: اگر قسمتی از #فرش_نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت #نجس است، #نماز خواندن روی این فرش صحیح است؟
✅ جواب: اشکال ندارد.
#احکام_نماز
#شرایط_نماز
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
🔷شش نکته دربارۀ گناه
1️⃣انجام محرمات و ترک واجبات، گناه محسوب می شود.
2️⃣ کسی نمی تواند گناه دیگری را بر عهده گیرد. قرآن می فرماید:
وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ أُخری
و هیچ گنهکاری گناه دیگری را متحمل نمی شود.
3️⃣ کاری که گناه است فرق نمی کند شخص، اثر منفی آن را درک کند یا نه، مانند مصافحه با نامحرم. (برخی تصور می کنند چون گناه اثر سویی بر روح و روان آنها ندارد مانعی ندارد)
4️⃣ خوشحالی از گناه، آشکار کردن گناه، کوچک شمردن گناه و اعتراف به گناه، گناه دیگری محسوب می شود.
5️⃣ تمام کارهایی که در احکام باید فوری انجام شود، تأخیر عمدی آن گناه محسوب می شود.
6️⃣ تخلف از وظایف شرعی، گناه محسوب می شود.
#احکام
#حدیث
•┈┈•
🍃 #مؤمن در اين #دنيا_غريب است
▫️به #امام_باقر_علیه_السلام عرض شد كه محمد بن مسلم مريض است، امام مقدارى آب بوسيله غلامى برايش فرستاد. غلام آب را برد به او گفت به من دستور داده همين جا باشم تا بياشامى و بعد بيائى با من برويم خدمت ايشان.
محمد بن مسلم فكر ميكرد با اين حالى كه دارد و قدرت حركت در او نيست چگونه ميتواند برود.
همين كه آب را آشاميد و در شكمش قرار گرفت مثل اينكه بندها را از پايش گشادند از جاى حركت نموده خدمت امام رسيد اجازه خواست صداى امام را شنيد كه فرمود خوب شدى داخل شو.
داخل شد سلام كرد اشك ميريخت. فرمود چرا گريه ميكنى؟ عرض كرد بواسطه دورى كه از شما دارم و رنج و مشقتى كه بايد براى شما بكشم و در ضمن اينكه قدرت ندارم زياد خدمت شما باشم و سير شما را ببينم.
🔅امام علیه السلام فرمودند: اما اينكه قدرت ندارى صحيح است خداوند دوستان و ارادتمندان ما را چنين قرار داده بلاء بسوى آنها بسرعت راه مى يابد.
▫️و اما اينكه گفتى در فاصله دور قرار گرفته اى در اين دورى بحضرت ابو عبد الله الحسين. شبيه شده اى كه او نيز فاصله بسيار دورى از ما قرار دارد در كنار شط فرات است (صلى الله عليه).
▫️و اما جريان گرفتاريها كه گفتى مؤمن در اين دنيا غريب است و در ميان اين مردم ناشناخته و بى ارزش است تا از دنيا بجوار رحمت الهى برود.
▫️و آنچه گفتى كه علاقمندى نزديك ما باشى و بيشتر ما را ببينى و قدرت اين كار را ندارى اين نيت بنفع تو است و بر اين نيت پاداش خواهى گرفت.
📚 المناقب ج ۳ ص ۳۱۶.
💠 زوال نعمت ها به سبب گناهان
امیر المومنین علی علیه السلام در فرازی از خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه می فرماید:
🌷....... به خدا سوگند، ملتى كه در فراخى نعمت ها و كاميابى بوده اند و آن نعمت ها از آنها گرفته شد و این زوال نعمت جز به سبب ارتكاب گناهان نبوده است؛ زيرا خداوند بر بندگانش ستم روا نمی دارد.
اگر مردم هنگامى كه محنت و بلايى بر آنها فرود مى آيد و نعمتهايشان زوال مى يابد، از روى صدق و صفاى نيت و شيفتگى دل به درگاه خداوند زارى كنند، خداوند نعمت های زائل شده را به آنان باز مى گرداند و كارهاى تباهشان را به صلاح مى آورد.
مى ترسم از مهلت داده شدگانى باشيد كه غافلگير مى شوند.
🌹........وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِي غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلاَّ بِذُنُوبٍ اِجْتَرَحُوهَا لِأَنَّ اَللّٰهَ لَيْسَ بِظَلاّٰمٍ لِلْعَبِيدِ وَ لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ اَلنِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ اَلنِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ وَ إِنِّي لَأَخْشَى عَلَيْكُمْ أَنْ تَكُونُوا فِي فَتْرَةٍ.......
📗 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸.
💠 عظمت سید الشهدا علیه السلام
✍ در روایت داریم قبل از ولادت امام حسین(ع)، زهرای مرضیه گاهی اوقات دچار پریشانی میشدند. رسول اکرم(ص) وارد میشدند و میدیدند حضرت زهرا(س) گریان هستند و وقتی سبب را سوال میکردند؛ میفرمودند: این فرزندی که در رحم دارم گاهی با من حرف میزند و چیزهای میگوید. گاهی اوقات میگوید:
🌹 انا الغریب و انا العتشان. به هر حال این امر موجب ناراحتی مادر میشود. لذا وقتی پیامبر(ص) میخواهد حضرت زهرا(س) را تسلی بدهند یکی از بشارتهایی که به حضرت زهرا(س) دادند همین بود که «و الائمة من ولدة» که امامان پس از حسین بن علی(ع) همه از نسل حسین تو هستند و مهدی ما از نسل حسین توست که یک روز خواهد آمد و انتقام همه ظلمها و ستمها را خواهد گرفت.(۱)
✅ روایات بسیار مفصلی در باب زیارت امام حسین(ع) وجود دارد. این تاکیدات بخاطر عظمت سیدالشهداست که دائما بشریت و خصوصا محبین و شیعیان، راه ایشان را فراموش نکنند. این همه تاکید و تحریک قطعا همین است که هیچ وقت دچار فراموشی نشود.
📚 (۱) بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۴۸.
هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
دربارۀ نحسبودن ماه صفر
برخی اهل طاعت و دعا، ماه صفر را نحس (بدیُمن، ناخجسته، بدشگون) میدانند. این باور ممکن است برخاسته از نوشتههای زیر باشد:
1️⃣ مرحوم شیخ عباس قمی مینویسد: بدان که این ماه [صفر]، معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از تصدق و ادعیه و استعاذات وارده نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنانکه محدث فیض و غیره فرموده: «یا شدید القوی و یا شدید المحال ...» (مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر).
2️⃣ مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی مینویسد: معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبۀ آخر آن، نحس میباشد (المراقبات، ماه صفر).
3️⃣ پیامبر خدا(ص) فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر بشّرتُه بالجنة» ؛ هر کس مرا به پایان ماه صفر مژده دهد من به او نوید بهشت میدهم.
4️⃣ خواندن این دعا در ماه صفر برای در امانماندن از شرور این ماه سفارش شده است: «سبحان الله، یا فارج الهَمّ و یا کاشف الغمّ فرّج همّی ...»
🔸 میگویم:
به نظر میرسد این سخنان همگی بر پایۀ شهرتی است که ریشۀ روایی نداشته و برای آن هیچ مدرک معتبری در دست نیست. دعاها و روایت یادشده هم در هیچ منبع روایی یافت نشد.
بر این پایه، اعتقاد به نحسبودن ماه صفر، باوری بیاساس است که سوگمندانه، طرح و به آن دامن زده میشود.
صفر هم به مانند دیگر ماهها ماه خداست، بیهیچ بدشگونی و نحوستی. آن چه نحس است، کارهای بد و ناروایی است که از ما انسانها سر میزند و عواقب ناگوارش دامنمان را میگیرد و گاه آتشی به همه عالم میزند که اثرش سالهای سال برجا میماند.
«أیام نَحِسات» و «یوم نَحس» در قرآن کریم آمده است (فصلت:16، قمر:19) که در نهایت بهترین معنا برای آنها همان است که گذشت؛ نه اینکه خود آن روز یا آن روزها نحس باشند.
☑️ برای آگاهی بیشتر بنگرید به ترجمه تفسیر المیزان، 19/115؛ تفسیر نمونه، 23/41 و مقالۀ «پندارۀ نحوست ماه صفر» نوشتۀ آقای عبدالهادی مسعودی.
#نحس #سعد #بدشگونی #صفر
@pishgar
💠وقایع روز اول ماه صفر سال 61 ق 💠
✍ سرانجام در روز اول ماه صفر سال 61 ق، اُسراى خاندان اهل بیت(علیهم السلام) را پس از گردش در شهرها و آبادى ها همراه با سرهاى شهدا، از کوفه به منطقه شام رساندند. وقتى که نزدیک دمشق رسیدند، ام کلثوم از شمرخواست که آنها را از دروازه اى که کمتر محلِّ اجتماع مردم است، وارد شهر کنند و همچنین سرهاى شهدا را از محمل ها دور نمایند، تا مردم متوجه آن سرها شوند و نوامیس خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نظاره نکنند؛ ولى شمر برخلاف خواسته آن حضرت، دستور داد که سرها را دقیقاً در میان محمل ها حرکت دهند تا جلب نظر بیشترى کند!
✅ نخست آنها را کنار دروازه ساعات، نگه داشتند و مردم با طبل و شیپور، شادى کنان و کف زنان به استقبال کاروان اسیران آمدند. در مقاتل آمده که چون اسرا را وارد شام کردند، یزید در قصر خود در مکانی مشرف بر «جیرون» (مکانى نزدیک مسجد اموى) نشسته بود، و کاروان اسیران و سرهاى شهدا را نظاره مى کرد.
✅ اوضاع شام و جوّ آن براى اهل بیت (علیهم السلام) بسیار سخت و دشوار بود و آنقدر به امام سجاد و اهل بیت (علیهم السلام) در آنجا سخت گذشت که این بیت شعر از آن حضرت نقل شده است:
«فَیالَیْتَ لَمْ اَنْظُرْ دِمَشْقاً وَلَمْ اَکُنْ * یَرانی یَزیدُ فِى الْبِلادِ اَسِیرُهُ»
اى کاش چشمم به دمشق نیفتاده بود و یزید مرا با این وضع در اسارت نمى دید.
📗 مقتل الحسين مقرّم، ص 348.
❓مترفین چه کسانی هستند؟
✍ واژه "مترفین" در قرآن در مورد كسانی كه فزونى نعمت آنها را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته، آمده است و مصداق آن غالباً پادشاهان، جباران، ثروتمندان مستکبر و خودخواه هستند؛ که امروزه بیشترین ظلم و فساد در دنیا، از همین "مترفین" سر چشمه میگیرد.
♻️ویژگی های مترفین در قرآن:
1⃣ انکار توحید و معاد. (سوره مؤمنون/33). و دیدار آخرت را تکذیب میکردند.
2⃣ تقلید کورکورانه از آئین گذشتگان خود. (سوره زخرف/23). ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا میکنیم.
3⃣ ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادّی خود. (سوره سبأ/35) و گفتند اموال و اولاد ما بیشتر است و ما هرگز مجازات نخواهیم شد!
4⃣ ظلم و جرم. (سوره هود/116) و آنان که ستم میکردند، از تنّعم و کامجویی پیروی کردند و گناهکار بودند.
5⃣ فسق. (سوره اسراء/16) و هنگامی که بخواهیم، شهر و دیاری را هلاک کنیم. نخست اوامر خود را برای «مترفین» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بیان میداریم سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات یافتند، آنها را به شدّت درهم میکوبیم.
#احکام
📚 عمل نکردن به استخاره یا تکرار استخاره
💠 سؤال: درباره موضوعی #استخاره کرده ام جواب آن زیاد موافق نظر بنده نبود، خلاف استخاره عمل کردن یا #استخاره_مجدد جایز است؟
✅ جواب: شایسته است انسان در اموری که می خواهد دربارۀ آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان #مشورت کند و در صورتی که تردیدش برطرف نشد، استخاره کند.
در هر صورت در عمل به استخاره، #الزام_شرعی وجود ندارد ولی اگر برای انجام کاری استخاره کردید، بهتر است بر خلاف آن عمل نشود و تا زمانی که موضوع و شرایط آن تغییر نکرده است، دلیلی برای استخاره مجدد وجود ندارد.
#احكام_استخاره
#تكرار_استخاره
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
💠از جمله شعارهای امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا💠
✍️ یکی از شعار های امام حسین(ع) در طول جریان نهضت عاشورا این بود که: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً.(۱)
❓ آيا نمي نگريد که به حق عمل نمي شود و از باطل روي نمي گردانند. در چنين شرایطی انسان باید به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد، من در چنين شرائطي مرگ را جز نيک بختي و زندگي با خودکامگان را چيزي جز رنج و نکبت نمي دانم.
✅ این جمله حضرت خیلی مهم است که «لیرغب المومن». واجب است این مومن به صحنه بیاید؛ و از دو حالت خارج نیست؛ یا پیشروی میکند و ظالم و ستمکش را زمین میزند که به هدف خود رسیده است. یا اینکه در مصاف با ظالم شکست میخورد. در این حالت «لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» یعنی پاداشش را نزد خدا دارد. اگر در این راه جانش به خطر افتاد، سعادتمند میشود. «لیرغب المومن» یعنی هر کسی که مومن هست این وظیفه را دارد. این راهی است که سیدالشهدا باز کرد.
✅ در آن زمان اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) هنوز زنده بودند. خیلی از کسانی که با امام حسین هم مرتبط بودند، حضور داشتند اما مگر چند نفر از آنها فریاد بر آوردند؟! مگر چند نفر این سکوت کذایی را در مقابل حرکات یزید شکستند؟! نه تنها سکوت در برابر حرکات یزید، بلکه قبل از او در مقابل حرکات معاویه هم سکوت را شکستند. این است که مومن وظیفه دارد و باید به صحنه بیاید و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. لازمه این حضور بصیرت است.
--------------------------
📗 (۱) تحف العقول، ص ۲۴۵
#حدیث
🌷 امام علی علیه السلام :
🔴بنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الصَّومِ ، و الحَجِّ ، و الوَلايةِ ، و لَمْ يُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ .
🔵اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت؛ و بر هيچ چيز به اندازه ولايت تأكيد نشده است.
📚 الكافي : ٢ / ١٨ / ٣ .
🆔 @smht11014
💠 پرسش| این صحبت که #امام_حسین علیه السلام در جنگ با ایرانیان حضور داشته اند، صحیح است؟
✅ پاسخ: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر از حضور امام علی علیهالسلام در فتح ایران هیچ گزارشی وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام برخی از منابع مانند طبری (1) و بلاذری (2) به حضور ایشان در فتح ایران اشارهکردهاند؛ اما این گزارشها از جهات مختلف مخدوش است از جمله اینکه:
1. در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام در فتح ایران نیامده است.
2. از این گزارشها به دست میآید که فتح ایران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زمانی بوده که حضرت علی علیهالسلام در بسیاری از موارد تقیه نمیکردند و در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفین وقتی امام حسن علیهالسلام به میدان رفت امام علی فرمودند: از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن علیهالسلام و #امام_حسین علیهالسلام) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله علیه واله و سلم قطع شود.(3)
چگونه امکان دارد با چنین اکراهی حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر برای جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست.(5)
درنتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهلبیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعیف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبری، تاریخ الطبری، ج4، ص 269.
2. بلاذری، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبری، تاریخ طبری، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
🆔 @smht11014