هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
چرا گریه؟
از واقعۀ شهادت امام حسین(ع) سالها میگذرد. چرا هر ساله رنجها و مصیبتهای او را یاد کرده بر آن میگریید؟
اگر پاسخ را از نقل، یعنی روایات خواسته باشید میگویم:
خدای متعال به گریۀ بر مصیبتهای امام حسین(ع) ثواب داده، صاحب آن اشک را بزرگ میدارد. برای نمونه، شیخ صدوق(ره) با سند صحیح از امام علی(ع) نقل میکند: همۀ چشمها در قيامت، گريان و بيدارند، جز چشمى كه مشمول كرامت ويژۀ خدا باشد و به خاطر شكستهشدن حريم حسين(ع) و خاندان محمد(ص) گريه كرده باشد(خصال، 2/625). نیز امام حسین(ع) فرمود: هر كس، قطره اشكى براى ما بریزد و برای ما گريه کند، خداوند، او را از بهشت، بهرمند میگرداند (امالی شیخ مفید، ص340).
و اگر پاسخی جز این و به اصطلاح، عقلی و از غیر روایت خواستید گویند:
اشکِ بر مظلوم، انسان را ظلمستیز میکند. چنین آدمی، به دیگران ستم نمیکند و تَن به پذیرش ظلم نمیدهد؛ دشمنِ ظالم است و یاورِ مظلوم. بر این پایه اشک بر حسین(ع) انسانساز است. گویم: بعید نیست آن ثوابی هم که در روایات آمده برای چنین اثری باشد.
#امام_حسین(ع) #روضه #یادکرد_مصیبت #اشک #گریه
هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
دربارۀ «سند» زیارت عاشورا
کهنترین منابعی که زیارت عاشورا در آنها آمده است؛ کامل الزیارات نوشتۀ جعفربنمحمد معروف به ابنقولویه (م 367ق) و مصباح المتهجد اثر شیخ طوسی(م460ق) است. این دو، با چند سند، زیارت عاشورا را نقل کردهاند. نظر کارشناسی دو دانشمندِ رجالشناس و سندپژوهِ معاصر در این باره مهم است:
🔸 آیتالله جعفر سبحانی تبریزی در کتاب «زیارة عاشوراء سنداً و مکاناً»، تکتک این اسانید را بررسی کرده حکم به صحت برخی و مقبولبودن برخی دیگر داده است و در پایان گفته است: از مجموع این اسانید، علم یا اصمینانِ در حد علم به صدور این روایت از سوی امام معصوم(ع) به دست میآید (ص74).
🔸 آیتالله موسی شبیری زنجانی در پاسخ به پرسشی که در این باره از ایشان شده است؛ یکی از اسانید را بررسی کرده در نهایت، سند زیارت عاشورا را صحیح دانسته است (فصلنامۀ سفینه، ش14، ص180).
#زیارت_عاشورا #اعتبار_سنجی_روایت
هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
دربارۀ «متن» زیارت عاشورا
با نگاه به دو منبع نخستین که متن زیارت عاشورا را نقل کردهاند یعنی کامل الزیارات (ص174) و مصباح المتهجد (2/772) و نیز تطبیق نسخههای چاپی کنونی با نسخههای خطی کهن و همچنین بررسیهای حدیثشناسانه، روشن میشود متن زیارت عاشواری رایجِ امروزی، همان است که در منابع کهن وجود دارد و تنها بخشهایی از آن، دستخوش تغییر شده است. در ادامه، آن مقدار را که به آن دست یافتهام شماره میکنم:
1️⃣ «اللهم خُصَّ أنت أول ظالم باللعن مني و ابدأ به أولا ثم الثاني ثم الثالث و الرابع اللهم العن يزيد خامسا و العن عبيد الله بن زياد»
در کتاب کامل الزیارات به این شکل آمده است:
«اللهم خُصَّ أنت أول ظالم ظلم آل نبيك باللعن ثم العن أعداء آل محمد من الأولين و الآخرين اللهم العن يزيد و أباه و العن عبيد الله بن زياد»
و در كهنترين نسخۀ خطى موجودِ مصباح المتهجد، نگاشته شده به سال 502 ق، بجاى اين جمله، چنين آمده است:
«اللهم خُصَّ أنت أول ظالم باللعن مني و ابدأ به جميع الظالمين لهم اللهم العن يزيد و عبيد الله بن زياد»
بر این پایه، لعنتِ بر اولی و دومی و سومی و چهارمی، در کامل الزیارات که اصلاً نیست؛ در مصباح هم، در نسخههای نخست آن وجود ندارد. با توجه به معیارهایی مانند قدمت و اعتبار متن، نبود این بخش در متن زیارت عاشورا بر بودِ آن ترجیح دارد (نک: مقالۀ تحليل و نقد يكي از فقرات نسخة رايج زيارت عاشورا، کتاب قیم، ش8).
2️⃣ تَنَقَّبَتْ لِقِتَالِك (برای جنگ با تو نقاب زدند)
در کامل الزیارات به این شکل آمده است:
تَهَيَّأَتْ لِقِتَالِك (برای جنگ با تو آماده شدند)
که «تهیأت» درست است (نک: مقالۀ درنگی در واژۀ تنقبت در زیارت عاشورا، علوم حدیث، ش21).
3️⃣،4️⃣ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِه
در کامل الزیارات به این شکل آمده است:
اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي حَارَبَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ
که کلمۀ «حاربت» با توجه به قرائنی مانند «حاربکم» درستتر است.
و نیز «بَايَعَتْ» دُرستش «تایَعَتْ» است که دچار تصحیف (خطای نوشتاری) شده است؛ به اين قرينه كه «تابعت» از «متابعه» و به معناى «همپيمانى» است كه ممكن است در جهت شَرّ باشد يا در جهت خير؛ در حالى كه «تايعت» از «متايعه»، به معناى «همكارى و همراهى در شر» است (الرواشح السماوية، ص 142 و 143).
#زیارت_عاشورا #بررسی_متن
هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
مُحرّم در کلام امام رضا(ع)
مرحوم شیخ صدوق با سند صحیح، گفتگویی را از رَیّانبنشبیب با امام رضا(ع) روایت میکند که بخشهایی از آن را اینجا میآورم. رَیّان میگوید:
روز اول محرّم، محضر امام رضا(ع) رسیدم. فرمود:
پسر شَبيب! محرّم، ماهى است كه مردم دوران جاهلى، ستم و جنگ را در آن تحريم میكردند؛ اما اين امت، حرمت آن را نشناختند و حرمت پيامبرش را نگه نداشتند؛ فرزندان او را كشتند؛ زنانش را به اسارت گرفتند و بار و بُنهاش را غارت كردند. خداوند، هرگز آنان را نيامرزد!
پسر شَبيب! اگر براى چيزى گريه میكنى، براى حسينبنعلىبنابىطالب(ع) گريه كن که او را سر بُریدند؛ إن كُنتَ باكِياً لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام
پسر شَبيب! اگر براى حسين(ع)، چنان گريه كنى كه اشکهايت بر گونه جارى شوند، خداوند، همۀ گناهانت، كوچک و بزرگ، كم و زياد را میآمرزد.
پسر شَبيب! اگر خوش داری كه خداى عزوجل را ملاقات كنى در حالی که از گناهان پاک باشی، حسين(ع) را زيارت كن.
پسر شَبيب! اگر خوش دارى كه در غرفههاى ساختهشده در بهشت، با پيامبر(ص) همخانه باشی، قاتلان حسين(ع) را لعن كن.
پسر شَبيب! اگر خوش داری كه ثوابى همانند شهيدان کربلا داشته باشى، هر وقت به ياد حسين(ع) افتادى، بگو: اى كاش با آنها بودم و به رستگارى بزرگى میرسیدم ؛ يا لَيتَني كُنتُ مَعَهُم فَأَفوزَ فَوزاً عَظيماً.
📖 ر.ک به عیون اخبار الرضا(ع)، ج1، ص299.
#امام_رضا(ع) #امام_حسین(ع) #محرم #اشک #یادکرد_مصیبت #زیارت_عاشورا
🔰 چهار شرطِ همراهی با کاروان امام حسین(ع)
◀️ استاد سیدمحمدمهدی میرباقری
«سیدالشهدا(ع) وقتی میخواستند در روز هشتم ذیالحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبهای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آنها را دعوت میکنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری میکنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق میکنند؛ حضرت میفرمایند:
«مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا».
در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است:
🔹 شرط اول: از جان گذشتن
«بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی میخواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایهاش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگیاش، به جانش علاقمند هست و میخواهد اینها را حفظ کند، نمیتواند به این کاروان راه پیدا کند.
امام حسین(ع) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ میخواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان میگذارند که میدانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است.
🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء
اگر کسی خودش را آمادۀ لقاءالله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگتر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، میتواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند.
کسانی که هنوز از دنیا بزرگتر نشدهاند و تمام هَمّشان این است که به چربوشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمیشوند.
🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا
طالبان همراهی با امام حسین(ع) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل». کوچ بهمعنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشتسرش قرار دارد؛ میرود و برمیگردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایهاش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد.
🔹 شرط چهارم: معیت با امام
شرط چهارم که مهمترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل.
آنهاییکه با امام حرکت نمیکنند طعمۀ شیطان میشوند؛ گاهی اشتیاق و بیقراری هم دارد، شوری هم در دلش میافتد، دلش گرم میشود، میخواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمیرسد.
الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی میخواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(ع) حرکت کند.
هدایت شده از فارس پلاس
▪️آیا میدانستید؛
خسارت قراردادهای ژنرال زنگنه به کشور ۲۳۰۰برابر سلطانیفر بوده؟!
آیا میدانستید؛
خسارت معاهده پاریس ابتکار به کشور ۳۹۰۰برابر سلطانیفر بوده؟!
آیا میدانستید؛
استیضاح سلطانیفر وقتی امثال این دو نفر هنوز مسئولیت دارن مسخره است؟!
💬 رابین شور
@Fars_Plus
▪چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان😔 !
نه با دستی ظرفی را آلوده می کنند😞و نه با حرفی دلی را آزرده...
*تنها به فاتحه ای قانع اند*
▪پنج شنبه است▪
خوب است یادی از عزیزان از دست رفته کنیم. باشد که دیگران نیز ما را از یاد نبرند.
*شادی ارواح طیبه شهدا انبیاء اولیاء اموات از دست رفته خودتون و مسلمین*
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم»⚫️
♦️ احکام شرعی مورد نیاز
https://eitaa.com/smht11014
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 لوح | نگهبان خیمه طوفان زده
▪️حضرت آیتالله خامنهای: «در طول آن پنجاه-شصت سال پس از رحلت پیغمبر، اسلام طوری تغییر یافته بود که در دنیای اسلام، جگرگوشگان پیغمبر را علناً کشتند و اسیر کردند. امام حسین مانند آن میخ عظیمی شد که این خیمهی طوفانزده را با خون خود نگهداشت.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۱
▫️پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرمالحرام، لوح «نگهبان خیمه طوفان زده» را منتشر میکند.
▪️دریافت نسخه قابل چاپ
farsi.khamenei.ir/photo-album?id=46281
#شب_اول_محرم
🌀 #شعار_محوری_هر_محرم؛
مطالبه خون اباعبدالله علیه السلام از ظالمین و مستکبرین
👤 آیتالله جوادی آملی:
🔻جمله «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» شعار رسمی ما در ایام محرم است که شامل دو بخش میشود.
🔻 بخش اول این است که ما مصیبتزدهایم و سوگوار، اجر ما از ذات اقدس الهی باشد. خدای سبحان به همه عزاداران اجر سوگواری را مرحمت کند و میگوییم «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(علیه السلام)» نهتنها اجر بدهد اجر مهم و عظیم عطا کند.
🔻این جمله «وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» یعنی خدایا آن توفیق را به ما مرحمت کن که ما خونبهای حسینبنعلی(علیه السلام) را از ظالمان بگیریم. این دعا و شعار رسمی ما شیعههاست. این بخش دوم برای همیشه یک پیام زنده دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه میدارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسألت میکنیم آن توفیق را به ما بدهد که ما خونبهای حسینبنعلی(علیه السلام) را بگیریم.
🔻خداوند در قرآن فرمود هر کس مظلومانه کشته شد ما برای اولیای او حق قصاص قائلیم و ما فرزندان حسین بن علی(علیه السلام) هستیم. پدر ما را شهید کردند و ما حق داریم خونبها بگیریم. ما فرزندان حسین بن علی؟ع؟ هستیم برای اینکه وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام رسمی کرد و فرمود ما حاضریم شما را بهعنوان فرزندی قبول کنیم بیایید بچههای ما بشوید «أنا و علی ابوا هذه الامه».
🔻امام هر عصری همین شعار را دارد و وجود مبارک حسین بن علی(علیه السلام) هم میفرماید بیایید فرزند ما بشوید ما هم شیعه او شدیم، پس پدر ما را شهید کردند و ما تا روز قیامت حق داریم خونبهای پدرمان را بگیریم.
🔻این شعار تنها برای ثواب نیست بلکه درس شهادت و درس جهاد است.پس اینها که در دفاع مقدس و مانند آن با صدامیان یا صهیونیستها یا آلسعود مبارزه میکنند اینها دارند خونبهای حسینبنعلی (علیه السلام) را میگیرند برای اینکه شعار رسمی ما این است. بنابراین جریان کربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد.
#محرم
🆔 @smht11014
@dars_akhlaq .mp3
2.88M
🔊 #کلیپ_صوتی
🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
✅ موضوع:دو خصلتی که قطعا باید از آن ها پرهیز کرد...
🔵👈 بی حوصلگی و تنبلی را کنار بگذاریم.
🆔 @smht11014
تغییر روش مبارزه بعد از شهادت مسلم
شهید بهشتی:
#اباعبدالله علیه السلام طبق نوشته #مسلم از مکه حرکت کرد و در راه عدهی زیادی به #کاروان_حسینی پیوستند. ایشان آمد تا نزدیک خاک عراق. آنجا به حضرت خبر رسید که وضع نه آن است که مسلم برای شما نوشته بود. الان وضع دگرگون شده. مسلم کشته شده، هانی کشته شده، عبدالله بن یقطر که نامه حضرت را برای مسلم و مردم کوفه میبرد کشته شد، اما با این اخبار وحشتناک #مبارزهی_حسینی متوقف نشد، فقط #تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود.
حضرت دستور داد مردمی که همراه او بودند همه جمع شوند، بعد به میان آنها آمد و نوشتهای را برای آنها خواند و بعد از حمد و ثنای خدا فرمود باخبر باشید اخبار وحشتناکی از کوفه میرسد، مسلم و هانی و
عبدالله بن یقطر را کشتهاند. مردم به ما #خیانت کردهاند. من باید به این راه بروم تا کشته شوم، هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. بیشترِ کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند. حسین بن علی ماند و آن عده از خُدامی
که از مدینه با حضرت بیرون آمده بودند و چند نفر از یاران وسط راه.
✅چون صحنهی مبارزه عوض شد دیگر نباید افراد #متزلزل و #مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان #آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به درآمدهاند، پیرامون او بمانند✅
پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به در آی
که صفایی ندهد آب تراب آلوده
باید مردمی پاک و منزه و توانا و نیرومند در این راه بیایند که به هدف مبارزهی کربلا #ایمان_قاطع داشته و آمادهی #فداکاری و جانبازی باشند.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز
@Shahiddoctorbeheshti
🆔 @smht11014