eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
292 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
2 (4).pdf
1.18M
مصاحبه با برادر عزیزم آقای فاطمی، از روزنامه قدس درباره جهاد تبیین که البته قسمت دوم آن هنوز منشر نشده است. در این گفتگو به ضرورت تبیین از طریق روایت و تصویر را مطرح کردم. همانطور که در گفتگو با جناب آقای مدرس هم عرض کردم، ضرورت روایت و ساخت تصاویر، یک ضرورت روبنایی نیست و خلا آن در عقلانیت انقلاب، یک خلا بنیادین است و توجه به آن، تغییرات گسترده ای در ماهیت عقلانیت جبهه انقلاب بوجود خواهد آورد. @socisl_theory
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 نقشه‌ی خدا 🔻 نظام اسلامی به انسان‌ها سعادت می‌دهد. نظام اسلامی، یعنی آن نظامی که مبنی بر است برای جامعه؛ مبنی بر است در جامعه. 🔻 آنچه مهم است، این‌که؛ اساس نظام، هندسه‌ی کلی نظام؛ است؛ این را باید در نظر داشت و نسبت به آن حساس بود. 🔻 باید دید؛ حرفی که زده می‌شود و کاری که دارد انجام می‌گیرد، در مقایسه‌ی با این نقشه‌ی کلی در چه وضعیتی قرار دارد. روی مسأله‌ی اصلی نظام و نقشه‌ی نظام و کلیت نظام، اهمالی را نباید روا بداریم. 💬 امام خامنه‌ای - ۱۳۸۸/۱۲/٠۶ 🌐 اخبار استراتژیک 📡 @StrategicNews_ir
یکی از بهترین جلساتی که ان شاءالله شرکت خواهم کرد ...🌺
طرحی برای تفکر هم اندیشی و هم‌سخنی | روایت فکر‌هایی برای فکر یازدهم تا سیزدهم اسفند ۱۴۰۰ ۱۶ روایت از طرحی برای تفکر. محورهای هم اندیشی: - تعریف شما از جریان عقلانیت در جبهه - توصیف شما از وضعیت امروز جریان تفکر و عقلانیت در جبهه - تصویر شما از وضع مطلوب این جریان - مسئله شناسی، عارضه یابی و تحلیل شما نسبت به گسست جریان نظر و عمل - طرحی برای تفکر: راهکارها، ساز و کارها، ایده ها و یا برنامه در حال اجرای شما برای رفع این نقیصه پیوند پخش زنده نشست: https://zil.ink/tbfekr دسترسی به گفتارهای اندیشه ورزان حاضر در نشست (مقدمه ای بر طرحی برای تفکر): https://pishraftsch.com
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
یکی از بهترین جلساتی که ان شاءالله شرکت خواهم کرد ...🌺
💢خلاصه ارائه اول(ارائه 15 دقیقه ای) بنده در نخستین نشست طرحی برای تفکر در ادامه تقدیم میشود. در این ارائه هدف این بوده است که هر کس مساله های نظری اصلی و پروژه های عملی مان را توامان با هم گزارش بدهیم: 1- مساله اصلی من حوزه عمومی و طبیعت جامعه است، نه حکمرانی و عرصه قدرت سیاسی، چرا که فکر می کنم در خلاء حوزه عمومی قوی و در جریان، حکمرانی بر یک بدن مرده نمی تواند حکمرانی قوی باشد. طبعیت جامعه آنجاست که دست نامرئی جامعه به میان می آید. جامعه مثل یک رود روان است که حکمران، گاهی به کمک ابزارهایی صناعی، کمی می توانند مدیریت کنند. مطالعات من برای مطالعه طبیعت جامعه از طریق نظریه اجتماعی است. ما انسان طبیعی و نظریه اجتماعی طبیعی خودمان را گم کرده ایم. من سه انسان که دارای سه نظریه اجتماعی بوده است را می شناسم: نظریه اجتماعی دنیای باستان که جامعه استیلاست و همه چیز رو استیلایی میفهمد، از رابطه انسان با خدا، با حاکم، با طبیعیت، با زیردست، با خانواده، و... . نظریه اجتماعی دنیای جدید که دنیای جامعه بازاری اسمیت است و انسان سوداگر را به یک طبیعت اجتماعی جدید که همه روابط را از طریق تضاد برابر و طرفینی معنا می کند. نظریه اجتماعی انبیاء که در خط عمودی به جای استیلاء، ولایت را دارد و در خط افقی به جای تضاد بازاری، یاریگری و اخوت را دارد که نظریه جتماعی امامت و امت را می دهد. 2- اینها مفاهیم مورد بررسی در فضای تفکر است و با منطق علمی نمی توان آن را مورد گفتگو قرار داد، نهاد علم ما، تفکر جزئی را حمایت می کند نه حوزه هایی مثل نظریه اجتماعی را. ساختار حکمرانی ما نیز دچار این بحران است که اسلام را تنها در قالب احکام فرعیِ شرعی و توسعه را در قالب قانون و مهندسی دنبال می کند لذا از این سطح از تفکر حمایت نمی کند. 3- من در سه لایه این نظریه اجتماعی را دنبال کرده ام: الف- در حوزه نهادسازی اجتماعی: این حوزه بیشتر به اقتصاد و برنامه ریزی اجتماعی نزدیک است. غرب شرکت را سلول جامعه می داند و مردم را همان بخش خصوصی می داند، اما ما طبق اندیشه و قانون اساسی مان، سلول جامعه را خانواده می دانیم، لذا باید دانش آن را تولید کنیم. ب- پیدا کردن عینیتی در مستوای نظریه اجتماعی: به نظرم مفهوم «فضای اجتماعی» که هانری لوفور مطرح کرد، این توان را دارد که بگوید هر نظریه اجتماعی باید بتواند به فضا تبدیل شود و الا تبدیل به طبیعت و طبع زندگی مردم نمی شود و مکتبی که فضا را بر اساس معانی نظریه اجتماعی خودش نمی سازد، محکوم به مرگ اجتماعی است. ج- برای عمومی شدن فکر: عقلانیت تصویری و منطق هایی که تصاویر کل گرایانه از معانی مورد تفکر تولید می کنند، باید در جبهه انقلاب ارزشی بیشتر از عقلانیت تحلیلی و نظری موجود پیدا کند. 4- اولا طلبه ای هستم که بیش از 15 سال با فرهنگستان و آقای میرباقری مانوس بوده ام. ثانیا دغدغه فضای اجتماعی در تاسیس «اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی» با همراهی کسانی مثل دکتر جهانبخش و حجه الاسلام حسن کربلایی تبلور یافت. در این اندیشکده با این تصویر سراغ شهرسازی رفتیم که شهرساز خود را کالبد ساز همه دانش ها و ارزشها و هنجارهایی می داند که دین و علم و فرهنگ آن را ضروری می کند. ثالثا دغدغه توسعه عقلانیت تصویری هم ما را به تاسیس «مدرسه اسلامی رویای ایرانی و تصاویر آینده» برای طلاب در قم ترغیب کرد که در سال آینده بطور رسمی از آن رونمایی خواهد شد؛ ان شاء الله @social_theory
هدایت شده از سطلیات
سوال و جواب از دکتر حمید سپهر، روان شناس کودک و متخصص اموزش کودک که اگر درست یادم باشد، در انگلستان تحصیل کرده اند و سالهاست به ایران برگشته اند و در این حوزه فعال هستند. و کتابی اخیرا از ایشان چاپ شده با نام «مدرسه کتابنخوانی». این سوال را فردی در گروهی که ایشان عضو هستند از ایشان پرسیده بودند که جواب ایشان برایم جالب بود. 👇 ❓ببخشید بهترین سن برای شروع آموزش زبان دوم به کودکان چه سنی هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ✅با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخ، ۱) هموطنان عزیز آگاه باشند که کودکان بسیار زیادی در جامعه ما زبان اول و مادری غیر فارسی دارند (آذری، کردی، عرب، ...) و زبان فارسی زبان دوم آنها محسوب میشود و سوادآموزی اولیه بهتر است در زبان مادری انجام شود. ۲) کودکان اگر در شرایطی باشند که دو زبان همزمان مورد استفاده دائم باشد (معمولا این امر فقط با حضور در کشور یا منطقه با زبان رایج دوم امکان پذیر است) دوزبانه پرورش می یابند. دوزبانه شدن های کاذب و بازاری که تبلیغ میشوند که با ساعات زیاد استفاده از تلویزیون و فیلم انجام شود حقه بازی و سودجویی است و نتیجه ای جز آسیب به کودکان ندارد. ۳) برابر تعلیم و تربیت اسلامی و روانشناسی امروزی کودکان زیر ۶ سال نباید مورد آموزش رسمی قرار بگیرند. غالب کلاسهای حضوری و مجازی زبان انگلیسی روش مناسبی برای کودکان ندارند و آنها را خسته و رشدشان را دچار اختلال میکنند. ۴ ) برای تصمیم در مورد ورود کودک به یادگیری زبانی غیر از زبان مادری باید به شرایط و ابعاد مختلف رشد در کودک توجه کنیم. کودکان زیادی امروز در ایران با رشد زبان مادری ضعیف وارد مدرسه میشوند و در یادگیری خواندن و نوشتن با مشکل روبرو خواهند بود. رشد سالم و همه جانبه (جسمی حرکتی، هیجانی، اجتماعی، زبان، ...) هدف درست برای والدین است. در کشور شاهد توجه افراطی و یکجانبه به رشد شناختی (البته غالبا هم از نوع انتقال محتوا و حافظه محور) هستیم. کودکان زیادی را دیده ایم که نیاز فراوان به ورزش و تحرک و بازی با همسالان دارند ولی به این کلاس و آن کلاس (از نوع درس و زبان و ریاضی) برده میشوند. این اعمال سلیقه ها نه فقط رشد بلکه سلامت کودکان در حال و آینده را مورد مخاطره قرار میدهند. تنهایی، کمبود رابطه اجتماعی، تماشای زیاد تلویزیون و یا فضای مجازی به ضعف در رشد زبان مادری در بسیاری از کودکان منجر شده و میشود. در چنین شرایطی ورود کودک به یادگیری زبان دیگر قطعا توصیه نمیشود. اگر رشد کودک شما از هرجهت مطلوب باشد و اگر آموزشها با روش مناسب برای کودکان انجام شود و اگر کودک علاقه داشته باشد، ورود به یادگیری زبان دیگر شاید مفید هم باشد. میتوان گفت در هر سنی میتوان شروع کرد ولی رشد همه جانبه و مخصوصا زبان مادری را دچار مشکل نکند. بنده معمولا زیر ۷ سال را از این جهت که نمیتوان از سلامت رشد زبان مادری کودک اطمینان داشت زیاد توصیه نمیکنم. اغلب کودکان ما که نیاز به بازی بیشتر و تحرک و روابط اجتماعی با همسالان دارند شاید از کلاس ورزش و هنری آزاد بیشتر بهره رشدی ببرند.
💢هفته بزرگداشت جهاد علمی استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)💢 💠بازخوانی اندیشه استاد، با گفتارهایی از اساتید و پژوهشگران فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔰در موضوعات؛ بنیادین و راهبردی 🔸چهارشنبه و پنج شنبه، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای همایش گام دوم انقلاب از نگاه قرآن و حدیث ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان از آنجا آغاز شد که... دو دقیقه با وقتی از یا میگوییم به این نکات توجه کنید اینکه تحلیل مسائل اقتصادی در دنیا بر اساس آن چیزهای قشنگی که در کتب اقتصادی نوشته شده است یک تحلیل کودکانه است. مسائل اقتصاد سیاسی را نمیتوان با ماشین حساب تحلیل کرد 💠 @h_abasifar
آدام اسمیت و اندیشه «تجارت آزاد استعماری»، تحلیل انتقادی خاستگاه تاریخی نضج یک ایده مغفول نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان محمدرضا رضی بهابادی 1 داوود منظور 2 https://ies.journals.isu.ac.ir/article_76057.html
💢کل‌نگری اسلامی ...💢 🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم. 🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇 ◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد. ➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است. ➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل». ➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است. ➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه ». ➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇 «و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه‏ و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي‏ فإنها تقوم الأجزاء التي‏ فيه. و كذلك‏ فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم‏ من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على‏ كل جزئي‏. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي‏ لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي‏.» ◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است. ➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله صورت می گیرد. ➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کل‌سازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبت‌ها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد. ➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است. ➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است. ➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است. ➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
ادامه مطلب کل‌نگری اسلامی ... 2 از 2👆 ◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم! امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺 ◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پرونده‌ی ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی بخشی از متن:👇 مسئله را می توان هم نقطه مقابل دانست و هم نقطه مقابل . کلی‌نگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلی‌های مختلف را ندارد . جزئی‌نگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد. در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلی‌نگری میسور است و نه با جزء‌نگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظه‌ی هم‌زمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان می‌دهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آن‌ها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
باید به همه ما طلبه های جوان، فقدان این الگوی باتقوا و مخلص و بی ادعا را عمیقا تسلیت گفت و برای پر شدن جای خالی ایشان به درگاه خدا استغاثه کرد و عزمها را جزم کرد. @social_theory
مناجات ابوحمزهٔ ثُمالی .mp3
13.53M
🎧 استاد میرباقری | قرائتِ کاملِ دعای ابوحمزهٔ ثمالی (بازنشر) 💥 در ۳۰ شبِ ماه رمضان، ۳۰ دور «دعای ابوحمزه» را بخوانید تا به فضاهای جدید و عَوالِم جدید ورود کنید. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «سی شب ماه رمضان، سحرها بلند شوید و ابوحمزه بخوانید. اگر کسی سی‌شب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کم‌کم فضاهای جدیدی به رویش باز می‌شود؛ کم‌کم با عوالم دیگری رفیق می‌شود؛ می‌فهمد چه نیازهایی وجود دارد و چه وسعتی در این عالم هست و چه سیرهایی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد؛ می‌فهمد چه خطراتی او را تهدید می‌کند و چه عیوبی در او هست که از آنها غافل بوده است. موانع انسان، عیوب انسان، رحمت‌های خدا، وسعت عوالم، وسعت اضطرارها و مسیر طولانیِ پیش روی ما، در دعاهای سحر ماه رمضان [مثل دعای ابوحمزه] وجود دارد. اگر کسی سی شب آمد و گریه کرد، کم‌کم شب سی‌ام، کمی طعم ابوحمزه با ذائقه‌اش آشنا می‌شود؛ کم‌کم حال دعا به او دست می‌دهد. ☑ @mirbaqeri_ir
@torabiran ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @torab91
♻️شیادی فرهنگی 🎙استاد سیدمنیرالدین حسینی(رضوان الله علیه): (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم) «الان جوري است كه اسمش هست پول براي تحقيق بگذاريم؛ بودجه هم تصويب مي‌كنند براي تحقيق. حاضرند كلاه سر خودشان بگذارند! تحقيق مي‌كنيم يعني چه؟ يعني تحقيق رده دهم نسبت به كفار! چه برسد به اينكه بخواهند تحقيق بكنند به معناي؛ «تغيير جهت», «تغيير استراتژي». یا اينكه بگویند:ما تحقيقي كه به درد انقلاب نخورد دو ریال بر نمي‌داريم، منشأ هيچ پايه‌اي و درجه‌اي هم وزارت علوم حق ندارد بدهد! بسيار خب! حالا [بر فرض] ما مجبور هستيم بچه ها درس بخوانند, نمي‌شود دانشگاه را تعطيل كرد؛ بايد بچه‌ها همين درس‌هايي را كه هست از كلاس اول ابتدايي تا ليسانس, فوق ليسانس و دكتري بخوانند، براي مقاله‌هايي كه به درد «خارج» مي‌خورد, كار آنها را هم حل مي‌كند. چرا پول می دهید؟! چرا اين مركز تحقيقاتِ دفتر رياست جمهوري, چه مراكز تحقيقاتي, چه محققين، حجم قابل ملاحظه‌اي پول پرداخته مي‌شود! ولکن يك ذره فشار بياورند: فقط ما رده بندي مي‌كنيم، كساني كه جواب بدهند به مشكلات انقلاب. به هيچ كس دیگر نمی توانیم بدهیم! پول منحصر است براي كساني كه به انقلاب بتوانند خدمت بدهند؛ خدمت هر كسي را هم رده بندي بكند؛ هر كسي اصل روشها را توانست تغيير بدهد، يعني ماشين‌هاي توليد(مفهوم) را توانست عوض بكند، بيشترين پول را و بيشترين زمان را به او تخصيص بدهید، هر کس در به كارگيري روشها توانست تغييري ايجاد بكند, سطح بعدی؛ هر كس در موضوعات و مسائل انقلاب توانست لااقل به صورت مصداقي راه چاره ای را بدهد، كمترين ترین را مي‌دهيم. شيادي فرهنگي را تقويت مي‌كنند! يعني به طلبه مي‌گويند: بيا آن چيزهايي را كه ما داريم تصويب مي‌كنيم تو هم شاهد و آيه و روايتش را بياور، تو هم فتوا و چيزش را جور کن! به دانشگاهي هم مي‌گويند: بابا! همان روش ها را براي ما بياور پياده كن! اين را ما شيادي فرهنگي مي‌دانيم.» 📙دوره پژوهشی طرح جامع امنیت ملی- سال ۱۳۷۸ @monir_ol_din
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟ بخش اول: ✅ دکتر محمد جواد توکلی: سیاست های اقتصاد اسلامی در سه بعد آسیب‌شناسی اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی مورد اولویت و تدابیر پیشنهادی از سایر مکاتب اقتصادی متمایز است. در این چارچوب استفاده از نسخه‌های عاریتی صندوق بین‌المللی پول در خصوصی‌سازی بی ضابطه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ ارزش پول ملی، و یارانه زدایی با آموزه‌های اقتصاد اسلامی سازگار نیست. ✅ دکتر محمد جواد محقق نیا: بانکها عملا از تولید و دانش‌بنیانها حمایت نمیکنند. ۴۰ هزار میلیارد تومان پول بانک صرف ساختن ایران مال شد نه احداث پالایشگاه که می‌توانست ما را در برابر تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از مدل مشارکت مردمی می توان آورده مردم را در کنار تسهیلات بانکی گذاشت و کلان پروژه‌هایی را در کشور اجرایی کرد. ✅دکتر رسول بخشی: با پذیرش خلق پول بانکی و مشروعیت بخشی به سفته‌بازی با ابزارهایی مثل مالیات نمی توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود داد. ✅حجه الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: مقابله با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی است:دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانکهای خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونی‌های فراگیر ملی. در سند تحول دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نشده است. ✅دکتر ایرج توتونچیان: حتی اگر بگوییم بانکها ربوی عمل نمی‌کنند، تمام آثار نکبت‌بار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کردیم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانش‌بنیانی قرار دهد، وارد سفته بازی می کند. باید از سفته بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره روی پول، بهره روی کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی رود، راه علاج ریشه کنی بهره و سفته‌بازی است. ✅دکتر غلامعلی معصومی نیا: عناصر لیبرالی موجود در برنامه‌های توسعه قبلی در سند تحول دولت وجود دارد. در این سند برخی توصیه های صندوق بین‌المللی پول از جمله خصوصی‌سازی را محور قرار دادند. عناصر لیبرالی در سند تحول دولت وجود دارد. دولت اتاق فکری از محققان اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید به قهرمان ملی و شهید سلیمانی زنده تبدیل شوید. ✅دکتر سیدمحمد کاظم رجایی: سند تحول دولت با مشکلاتی همچون عدم توجه به اسلامی سازی علوم، نگاه حاشیه‌ای به فرهنگ مواجه است. به جای فرهنگ به صنایع فرهنگی توجه شده است. تفکر نظام سرمایه‌داری در سند تحول وجود دارد. در این سند توصیه های صندوق بین‌المللی پول از جمله رهاسازی نرخ ارز، دولت بی مسیولیت و یارانه زدایی وارد شده است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی آمده است. متاسفانه این تحلیل ساده‌لوحانه تکرار می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالیکه این اقدام اثری جز تورم ندارد. تقاضا می شود که اساتید اقتصاد اسلامی به صورت جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت داده شوند. ✅دکتر سعید فراهانی: بیش از ۱۰۰ پژوهشگر اقتصاد اسلامی در قم دارای تحصیلات دانشگاهی اقتصاد در سطح دکتری و تحصیلات حوزوی عالی می‌توانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و محققان در دستگاههای اجرایی استفاده نمی شود. ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی و تشکیل مرکز مطالعاتی اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در زمینه اقتصاد اسلامی پیشنهاد می شود ✅ حجه الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی تفسیر غلط ارایه می شود و همان سیاست های سرمایه داری به اسم اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود. این خطر وجود دارد که دانش‌بنیانی هم به همین بلا دچار شود. در نظام سرمایه‌داری،دانش‌بنیانی در خدمت تمرکز و تکاثر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر ما هم همین مسیر را طی کنیم با تناقض مواجه می‌شویم، آنگاه دانش‌بنیانی موجب کاهش اشتغال و استفاده بیشتر از سرمایه می شود ✅دکتر مجید حبیبیان: تاسیس نهاد قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات تکافلی به عنوان جایگزین مالیات محلی و تشکیل تعاونی‌های واقعی بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟ بخش دوم ✅حجه الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم: اساتید اقتصاد اسلامی به صورت دسته جمعی برنامه‌ای برای اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی پیشنهاد دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های محوری آن از جمله محو ربا، محو کامل فقر، کنترل کامل تورم، ایجاد رقابت، محو اسراف و تبذیر، توزیع عادلانه فرصت ها، حاکمیت اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری از ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد. ارایه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی در راستای حمایت از تولید در اولویت است. 🎋سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است. دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد است. با اجتهاد تمدنساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد. مباحث نظری باید کاربردی شود پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ارایه شود. سازوکارهای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود. نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود. سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامه‌های قبلی تدوین شود تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونی‌ها اولویت دولت است. نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راه‌حل پیشنهاد شود اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود. قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرض‌الحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم است. ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍ایران نباید در قبال دریافت سهم، راه‌های دور زدن تحریم‌ها را در اختیار روسیه قرار دهد... 🆔 @Kavoshmedia