هشتم شوال- فاجعه تخریب و توهین.pdf
411.6K
⤴️ چند نکته درباره هشتم شوال سالروز تخریب بقیع.
🔼 خلاصه: | نکته اول و دوم : وهابیت چه فرقه ای است و مهمترین روش دعوتشان چیست.
نکته سوم: بنا بر قبور مردگان اصل دینی است. بیان آیات قران و روایت شیعه و سنی و سیره مستمره همه فرق اسلامی در این زمینه.
نکته چهارم: توضیحاتی درباره بقیع و عظمت این قبرستان بزرگ. تبیین هجون تکفیریان وهابی به این قبرستان مورد احترام مسلمانان. هجوم اول در سال 1220 ق و هجوم دوم: هشتم شوال 1344 ق .
نقش مهم شهید آیت الله سید حسن مدرس و مرحوم صاحب فصول حائری در تقابل با آل سعود و تکفیریان وهابی. نقش میرزا حبیب الله خان بهائی پدر هویدا وزیر دوران پهلوی دوم در حمایت از این تخریب.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️توسل به انبیا برای حفظ قرآن
👈در برخی از روایات اهل سنت توسل به انبیای الهی برای حفظ قرآن توصیه شده است.
💢خطیب بغدادی در ضمن روایتی طولانی نقل می کند که پیامبر برای حفظ قرآن دستور العملی را بیان کرده اند و فرموده اند:
👈من أراد أن یوتیه الله حفظ القرآن....أسألک بحق محمد....و إبراهیم ....و موسی.... و عیسی...و أسألک بکتاب إبراهیم و توراة موسی و زبور داوود و إنجیل عیسی و قرآن محمد....
📚(خطیب بغدادی، احمد، الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع، ج2، ص393)
👈از این روایت چنین برداشت می شود که شخص هم می تواند به انبیاء الهی متوسل شود و هم به کتاب آسمانی آنها و هر دو توسل مشروع می باشد.
https://eitaa.com/sonnatenabavii
#نقد_وهابیت #هشتم_شوال_سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_توسط_وهابیت
✍🏻بحثی پیرامون بنای بر قبور به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه علیهم السلام توسط وهابیت
⬅️ سابقه حکم به حرمت بنای بر قبور، به قرن هفتم و نظریههای ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم باز میگردد که بر اساس فتوای آنان، تخریب این مشاهد و بناهایی که بر روی قبور ساخته شده واجب است. ابن تیمیه در فتوایی در این باره می گوید: ( فالمشاهد المبنية علي قبور الأنبياء و الصالحين من العامة و من أهل البيت، كلها من البدع المحدثة المحرمة في دين الإسلام).
« بناها و حرم های ساخته شده بر روی گنبد انبياء و صالحين از أهل سنت و أهل بيت، همه اش در اسلام حرام شده است». ‼️‼️
📖 منهاج السنة لإبن تيمية، ج2، ص437
◀️ همچنین ابن قیم جوزی در این باره می گوید: (يجب هدم المشاهد التي بُنيت علي القبور التي اتخذت أوثاناً و طواغيت تعبد من دون الله و لا يجوز إبقاؤها بعد القدرة علي هدمها و ابطالها يوماً واحداً، فانّها بمنزلة اللات و العزي أو أعظم شركاً عندها و بها).
« واجب است تخريب بناهايی كه روی قبور ساخته شده، ... زيرا حرم ها و قبور به منزله بت لات و عزی است يا بزرگ تر از آنهاست».‼️‼️
📖 زاد المعاد، صفحه 661
💣 با تسلط مجدد وهابیها بر حجاز در سال ۱۳۴۴ق، آنان با جمع آوری فتاوای علمای مدینه، به تخریب بقعه صحابه و ائمه معصومین(ع) در بقیع اقدام کردند.
📖 امین، کشف الإرتیاب...، دار الکتب الاسلام، ص۲۸۷-۲۸۸.
✅ این درحالی است که ما ادله ای در قرآن و سیره صحابه مبنی بر بنای بر قبور داریم از جمله:
👈 ترفيع بيوت در قرآن
خداوند در آيه 36 سوره نور در رابطه با ترفيع بيوت، صراحت دارند بيت نبی مكرم (صلي الله عليه و آله) و بيت حضرت علی (عليه السلام) از بهترين بيوتی است كه قرآن به آن اشاره كرده است:
{ فِي بُيُوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ} « (و آن مشکات) در خانههایی (قرار دارد مانند معابد و مساجد و منازل انبیاء و اولیاء) که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.»
✔️ردر تفسير ثعلبي آمده است:
قرأ رسول الله صلي الله عليه وسلم هذه الآية؛ فقام رجل فقال : أي بيوت هذه يا رسول الله؟ قال: بيوت الأنبياء. قال: فقام إليه أبو بكر فقال: يا رسول الله! هذا البيت منها لبيت علي و فاطمة؟ قال: نعم من أفاضلها. « ... رسول الله بعد از قرائت این آیه فرمودند: بیت علی و فاطمه از افضل این بیوت است»
📖تفسير الثعلبي، ج7، ص107 ـ الدر المنثور للسيوطي، ج5، ص50، تفسير الآلوسي، ج18، ص174
👈ساخت مسجد بر قبور اصحاب كهف
در آيه 21 سوره كهف خداوند مي فرمايد:
{إِذْ يَتَنَـزَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَـنًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَي أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا}
«... مسلمانان گفتند: ما بر بالاي قبر اصحاب كهف، مسجد بنا مي كنيم.»
✔️در تفسير طبری و ساير تفاسير اين تعابير آمده است:
و قال المسلمون: بل نحن أحق بهم، هم منا، نَبْنِي عليهم مسجدا نصلي فيه و نعبد الله فيه.
مسلمانان گفتند: بر روي قبر اصحاب كهف، مسجد بنا می كنيم تا در آنجا نماز بخوانيم و خدا را عبادت كنيم.
📖 جامع البيان للطبري، ج15، ص278، ح17308 و ص281، ح17317ـ الدر المنثور للسيوطي، ج4، ص217 ـ فتح القدير للشوكاني، ج3، ص277
آيا اين مشروعيت بناي بر روي قبور و حرم ساري و ساخت مسجد در كنار قبور را صادر نمي كند؟!
👈قبور صحابه و تابعين و ائمه اربعه أهل سنت
در طول تاريخ، حرمی كه برای صحابه و تابعين و ائمه اربعه أهل سنت بنا شده و اينها در منظر و مرأی صحابه بوده، تائيد اين داستان است.
مگر براي قبر سلمان فارسی (متوفاي 36 هجري) در مدائن، گنبد و بارگاه ساخته نشده است؟! آيا توسط شيعيان ساخته شده يا توسط أهل سنت؟ آقای خطيب بغدادي (از علماء قرن 4 و 5 هجري و متولد 392 و متوفاي 463 هجري) قضيه حضرت سلمان و گنبد و بارگاهش را توضيح می دهد كه بارگاهش متولی داشته و مراقب امور آنجا بود.
(قبره الآن ظاهر معروف بقرب أيوان كسري، عليه بناء و هناك خادم مقيم لحفظ الموضع و عمارته و النظر في أمر مصالحه.)
📖 تاريخ بغداد للخطيب البغدادي، ج1، ص163
👈 آيا طلحه و زبير كه در بصره كشته شدند، گنبد و بارگاه نداشتند و ندارند؟ جالب اين است كه إبن جوزی می گويد:
(بر بالاي قبر زبير، گنبد و بارگاه و گلدسته و قنديل گذاشته بودند و افرادی را برای پذيرايی از زائرين آنها گذاشته بودند.)
📖 المنتظم لإبن الجوزي، ج14، ص387 ـ رحلة ابن بطوطة، ج1، ص187
@sonnatenabavii
#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷 به تصریح بسیاری از اندیشمندان مذاهب اسلامی، وهابیت نسخه بروز خوارج در قرون اخیر قلمداد می شوند.
👈 آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی(حفظه الله)، از شخصیت های نامدار شیعه که مجاهدت های فراوانی را در جهت خدمت به مکتب اهل البیت(علیهم السلام) و مبارزه با فرق منحرف و ضاله انجام داده است، طی عباراتی روشن و واضح، وهابیان را حتی بدتر از خوارج معرفی کرده است. ایشان در این باره چنین تصریح می فرماید: «وهابیت با خوارج قابل قیاس نیست، زیرا کشتار وهابیت در سطح جهان گسترش یافته است، خطر وهابیت تنها برای مسلمین نیست بلکه اصل اسلام را هدف گرفتهاند؛ خطر آنها برای مسلمین، همان کشتارهایی است که به جای میگذارند، ولی خطرشان برای اسلام آن است که آنها سعی دارند، اسلام را دینی خشن معرفی کنند و ابزاری به دست اسلامستیزان در سطح دنیا خواهند داد.»
📖 خبرگزاری دانشجو(snn)، آیتالله مکارمشیرازی: باید حساب وهابیت از اهل سنت جدا شود، کد خبر: ۴۹۶۵۸۵، تاریخ نشر: 25 اسفند 94.
@sonnatenabavii
#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷ابن عابدین دمشقی
⬅️ ابن عابدین از علمای مطرح حنفی مذهب قرن سیزدهم هجری در بیانی روشن و صریح چنین می نویسد: «مطلب في أتباع عبد الوهاب الخوارج في زماننا قوله: (ويكفرون أصحاب نبينا (صلی الله علیه وآله)) علمت أن هذا غير شرط في مسمى الخوارج، بل هو بيان لمن خرجوا على سيدنا علي رضي الله تعالى عنه، وإلا فيكفي فيهم اعتقادهم كفر من خرجوا عليه، كما وقع في زماننا في اتباع عبد الوهاب الذين خرجوا من نجد وتغلبوا على الحرمين وكانوا ينتحلون مذهب الحنابلة، لكنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمون وأن من خالف اعتقادهم مشركون، واستباحوا بذلك قتل أهل السنة وقتل علمائهم، حتى كسر الله تعالى شوكتهم وخرب بلادهم وظفر بهم عساكر المسلمين عام ثلاث وثلاثين ومائتين وألف.» (معنای خوارج) در زمان ما در مورد پيروان عبدالوهاب، محقق شده است. وهابیون از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمين (مکّه و مدينه) استيلاء پيدا نمودند. آنان (وهّابی ها) تابع مذهب حنبلی بودند، ولی اعتقاد پيدا کردند، که فقط خودشان مسلمان هستند و هر که مخالف عقيده شان باشد مشرک است، و آنگاه با چنين عقيدهای، قتل و کُشتار اهل سنّت و علمای اهل سنّت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال، شوکت آنان را شکست و شهرهايشان را ويران نمود و سپاه مسلمانان در سال ۱۲۳۳ه.ق بر آنان پيروز شد.
📚 ابن عابدین، الدر المحتار و حاشیه ابن عابدین، ج۴، ص۲۶۲، بیروت، دارالفکر، چاپ دوم، ۱۴۱۲ هق.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
#وهابیت
#اهل_سنت
⭕️وهابیون نجدی تلاش می کنند تا به هر نحوی علم غیب را مختص خداوند دانسته و آن را در مورد غیر خداوند منتفی بدانند و قائلین به علم غیب برای اولیا الهی را مشرک و خارج از دائره اسلام معرفی کنند.⭕️
🔆آیا اندیشمندان از اهل سنت هم چنین دیدگاهی دارند؟!
🔰 ابو العلا مبارکفوری - عالم اهل سنت - می نویسد :
وَقَدْ أَخْبَرَ کَثِیرٌ مِنَ الْأَوْلِیَاءِ عَنْ أُمُورٍ مُغَیَّبَةٍ فَکَانَتْ کَمَا أَخْبَرُوا .....
بسیاری از اولیاء از امور غیبی خبر داده اند و همانطور که گفته اند رخ داده است .....
📚 المبارکفوری، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحیم (متوفاى1353هـ) ، تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی ، الناشر : دار الفکر.
آیا ابو العلا مبارکفوری که چنین اعتقادی داشته کافر و منکر قرآن کریم است ؟!❓❗️
🔰 محمد صدیق حسن خان قنوجی (عالم مشهور اهل سنت)
وَأَن الْبشر محجوبون عَن الْغَیْب إِلَّا من أطلعه الله عَلَیْهِ من عِنْده فِی نوم أَو ولَایَة.
غیب و امور غیبی از انسان ها پوشیده است مگر آن کسی خداوند از پیش خودش در خواب یا به وسیله ی ولایت وی را از غیب آگاه سازد.
📚حسن خان، الملک محمد صدیق (متوفای 1308هـ)، لقطة العجلان مما تمس إلى معرفته حاجة الإنسان، ص 29، الناشر : مطبعة الجوائب الکائنة.
🔰سُبکی شافعی دیگر عالم برجسته اهل سنت در مقام شمردن برخی از کرامات اولیا الهی می نویسد:
الرَّابِع عشر: الْإِخْبَار بِبَعْض المغیبات والکشف وَهُوَ دَرَجَات تخرج عَن حد الْحصْر.
چهاردهم(مورد چهاردهم از کرامات اولیاء الهی): خبر دادن از برخی از امور غیبی و کشف و این درجاتی دارد که از حد حصر و محدد کردن خارج است.
📚السبکی الشافعی، ابونصر تاج الدین عبد الوهاب بن علی بن عبد الکافی (متوفاى 771هـ)، طبقات الشافعیة الکبرى،ج2، ص340، تحقیق: د. محمود محمد الطناحی د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة، 1413هـ
✅آیا کسی که برای صاحبان نفوس مطهری از اولیاء الهی، علم غیب(علم غیبی که با اذن خدا باشد) قائل باشد دچار شرک شده است؟!!!!!❓❗️
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#اهل_سنت_و_ابن_تیمیه
❇️ابوالقاسم بن أحمد بن محمد بن المعتل البلوی مشهور به «بُرزُلی»
فقیه و مفتی تونسی در قرن هشتم «هـ ق» که از وی با القابی چون «مفتی، فقیه، حافظ، شیخ الشیوخ یاد می شود در كتاب «جامع مسائل الأحکام لما نزل من القضایا بالمفتین و الحکّام» می نویسد:
⬅️«وکذا هذا الشیخ ابن تیمیة – رحمه الله – شدید الشکیمة علی من کان فی عصره ومن کان قبلهم .....
🔶همچنین شیخ ابن تیمیه به خود بسیار مغرور و خود بزرگ بین نسبت به هم عصران خود و گذشتگان و کسانی که پس از او خواهند آمد بود. او کلمات صوفیه را پیگیری و رد می نمود. در پی این امر وی بسیاری از صوفیه را بدعت گذار نامید.
از جمله پیگیر نظرات شیخ قطب عارف صالح ابوالحسن علی شاذلی در دو کتاب «حزب کبیر» و «حزب البحر» شد و نظرات وی را تقطیع می کرد.
در برابر نیز هم عصرانش با او به گفتگو و مذاکره نشستند.
نتیجه این گفتگو این بود که او را فردی فاسق و بدعت گذار دانستند و این مسئله به جایی رسید که او را تکفیر کردند.
برزلی، ابوالقاسم، جامع مسائل الأحکام، دارالغرب الاسلامی، بیروت، چاپ اوّل، 2002 میلادی، ج 6، ص 204.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷 احمد صاوی مالکی
👈 احمد بن محمد صاوی از عالمان مالکی مذهب قرن سیزدهم هجری قمری، در جهت تشبیه وهابیت به خوارج چنین نوشته است:
⬅️ «وقيل هذه الآية نزلت في الخوارج الذين يحرفون تأويل الکتاب والسنة ويستحلون بذلک دماء المسلمين وأموالهم کما هو مشاهد الآن في نظائرهم وهو فرقة بأرض الحجاز يقال لهم الوهابية يحسبون أنهم على شئ إلا أنهم هم الکاذبون استحوذ عليهم الشيطان فأنساهم ذکر الله أولئک حزب الشيطان ألا إن حزب الشيطان هم الخاسرون نسأل الله الکريم أن يقطع دابرهم»
✅ گفته شده که اين آيه (آیه ۸ سوره فاطر) در مورد خوارج نازل شده، همانهای که تأويل کتاب و سنّت را تحريفکردند و بهواسطهی آن خون و اموال مسلمين را حلالشمردند همانگونه که الان در نظائرشان ديده می شود. يعنی فرقهای در حجاز که به نام وهّابيت شهرت دارند، فکر میکنند بر حقيقتی هستند ولی آنها همان دروغگوياناند. که شيطان اختيار آنها را به دستگرفته و ياد خدا را از دلهايشان بردهاست. آنها حزب شيطاناند. بدانيد که حزب شيطان از زيانکاران هستند.(مجادله/۱۹) از خدای منّان میخواهيم که نسلشان را مقطوع گرداند.
📖 صاوی، احمد، حاشية الصاوی علی تفسير الجلالين، ج۵، ص۷۸، داراحیاء التراث العربی، بی تا.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
#نقد_وهابیت
♻️بر خلاف آنچه وهابیون نجدی به آن معتقد هستند، باور غالب مسلمانان این است که خداوند به برخی از اولیاء الهی این اجازه را داده است تا بر اخبار غیبی آگاهی یابند.
🔅ابن عبدالبرّ (متوفای 463 هـ) در کتاب «جامع بیان العلم وفضله» در روایتی از قول عامر بن واثله معروف به ابوالطفیل می نویسد:
«شهدت عليا رضي الله عنه وهو يخطب ويقول: سلوني فوالله لا تسألوني عن شيء يكون إلى يوم القيامة إلا حدثتكم به وسلوني عن كتاب الله؛ فوالله ما منه آية إلا وأنا أعلم بليل نزلت أم بنهار أم بسهل نزلت أم بجبل»
🔅حضرت علی (علیه السلام) را در حال سخنرانی دیدم که می فرمود:
«از من بپرسید؛ به خدا سوگند هیچ امری تا روز رستاخیز نمی باشد که از من بپرسید مگر این که پاسخ آن را به شما می دهم. از من در مورد قرآن سوال کنید؛ سوگند به پروردگار که آیه ای از آیات قرآن نیست مگر این که می دانم در شب نازل شده است یا در روز، در زمین هموار نازل شده است یا در بالای بلندی و کوه.»
〽️«أبو الأشبال الزهیری محقق کتاب «جامع بیان العلم وفضله» در پاورقی کتاب پیرامون این روایت می نویسد: «إسناده صحیحٌ و رجاله ثقات»؛
سلسله روات این حدیث معتبر هستند و راویان این حدیث مورد وثوق می باشند.
📚ابن عبد البر، يوسف، جامع بيان العلم وفضله، تحقيق: أبد الأشبال الزهيرى، دار ابن الجوزى، المملكة العربية السعودية، چاپ اوّل، 1414ق، ص 464، ح 726.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت #قسمت_اول
💥 مسلك وهابى منسوب به شيخ محمد، فرزند«عبدالوهاب» نجدى است كه اين نسبت از نام پدر او«عبدالوهاب»گرفته شده است و به گفته برخى از دانشمندان، علت اينكه اين مسلك را به نام خود شيخ محمد نسبت ندادهاند يعنى«محمديه» نگفتهاند اين است كه مبادا پيروان اين مذهب نوعى شركت با نام پيامبر(صلّىاللّهعليهوآله)پيدا بكنند، و از اين نسبت سوء استفاده نمايند.
📖 دائرة المعارف فريد وجدى، ج ۱۰، ص ۸۷۱ به نقل از مجله المقتطف، ج ۲۷، ص ۸۹۳.
👈 شيخ محمّد در سال ۱۱۱۵هجرى قمرى در شهر«عيينه» از شهرهاى«نجد» تولد يافت. پدرش در آن شهر قاضى بود. وی، فقه حنبلى را نزد پدر خود كه از علماء حنبلى بود، آموخت، وى از آغاز جوانى بسيارى از اعمال مذهبى مردم«نجد»را زشت مىشمرد. در سفرى كه به زيارت خانه خدا رفت بعد از انجام مناسك به«مدينه»رهسپار شد، در آنجا توسل مردم را به پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) در نزد قبر آن حضرت انكار كرد. سپس به«نجد» مراجعت نمود و از آنجا به«بصره»رفت به اين قصد كه از«بصره»به«شام»رود،مدتى در «بصره»ماند و با بسيارى از اعمال مردم به مخالفت پرداخت، ولى مردم«بصره»وى را از شهر خود بيرون راندند. در راه ميان«بصره»و شهر«زبير» نزديك بود از شدت گرما و تشنگى و پياده روى هلاك شود، امّا مردى از اهل«زبير» چون او را در لباس روحانيت ديد در نجاتش كوشيد، جرعهاى آب به او نوشانيد و بر مركبى سوار كرد و به شهر«زبير»برد. وى مىخواست از«زبير»به«شام» سفر كند ولى چون توشه و خرج سفر به قدر كافى نداشت، مقصد را عوض كرد و رهسپار شهر«احسا» شد،و از آنجا آهنگ شهر«حريمله»از شهرهاى «نجد»را نمود.
◀️ در اين هنگام كه سال ۱۱۳۹ بود، پدرش«عبد الوهاب»از «عيينه» به«حريمله»انتقال يافته بود. شيخ محمد، ملازم پدر شد و كتابهائى را نزد او فرا گرفت و به انكار عقائد مردم«نجد»پرداخت به اين مناسبت ميان او و پدرش نزاع و جدال در گرفت. همچنين بين او و مردم«نجد» منازعات سختى رخ داد و اين امر چند سال دوام يافت تا اينكه در سال ۱۱۵۳ پدرش«شيخ عبد الوهاب»از دنيا رفت.
📖 خلاصه از تاريخ نجد آلوسى، از ص ۱۱۱ تا ۱۱۳.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
🔹سعود الخلف (محقق سلفی و استاد دانشگاه اسلامی مدینه) : علی بن ابی طالب از مکان و کیفیت شهادتش خبر داشت!
〽️وقد أخرج ابن سعد فی الطبقات عن علی - رضی الله عنه - فی إثبات أنه کان یعلم أنه سیقتل ومکان مقتله عدة روایات بأسانیدة جیدة، وفی إحدى الروایات صرح علی - رضی الله عنه - أن مقتله بهذه الصفة عهد النبی صلى الله علیه وسلم إلیه، مما یدل أنه صلى الله علیه وسلم أخبره بذلک. والله أعلم.
📚العمرانی الیمنی الشافعی، أبو الحسین یحیى بن أبی الخیر بن سالم (المتوفی 558 هـ)، الانتصار فی الرد على المعتزلة القدریة الأشرار،ج2، ص 512، المحقق: سعود بن عبد العزیز الخلف، الناشر: أضواء السلف، الریاض، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1419هـ/1999م.
✅ابن سعد در کتاب الطبقات از علی - رضی الله عنه - تعدادی روایت با سند های معتبر در اثبات این که وی می دانست به شهادت خواهد رسید و مکان شهادتش را می دانست نقل کرده است و در یکی از روایات علی - رضی الله عنه - تصریح کرده است که پیامبر برای وی تشریح کرده که اینگونه شهادت خواهد رسید این دلالت بر آن دارد که پیامبر این موارد را به ایشان خبر داده است. والله اعلم.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت #قسمت_دوم
⬅️ محمدبن عبدالوهاب پس از مرگ پدر به اظهار عقايد خود و انكار قسمتى از اعمال مذهبى مردم پرداخت،و جمعى از مردم«حريمله» از او پيروى كردند و كار وى شهرت يافت. وى از شهر«حريمله»به شهر«عيينه»رفت. رئيس عيينه در آن وقت«عثمان بن حمد» بود.
👈«عثمان» محمدبن عبدالوهاب را پذيرفت و او را گرامى داشت و در نظر گرفت وى را يارى كند. محمدبن عبدالوهاب نيز در مقابل، اظهار اميدوارى كرد كه همه اهل«نجد» از«عثمان بن حمد» اطاعت كنند. خبر دعوت محمدبن عبدالوهاب و كارهاى او به امير«احسا»رسيد. وى نامهاى براى «عثمان»نوشت كه نتيجهاش اين شد كه«عثمان» محمدبن عبدالوهاب را نزد خود خوانده و عذر او را خواست. محمدبن عبدالوهاب به او پاسخ داد كه اگر مرا يارى كنى تمام نجد را مالك مىشوى. اما عثمان از او اعراض كرد و او را از شهر«عيينه»بيرون راند.
◀️ محمدبن عبدالوهاب در سال ۱۱۶۰ پس از آنكه از«عيينه»بيرون رانده شد، رهسپار«درعيه» از شهرهاى معروف«نجد»گرديد.در آن وقت امير«درعيه»«محمد بن مسعود»(جد آل سعود)بود. وى به ديدن محمدبن عبدالوهاب رفت و عزت و نيكى را به او مژده داد. محمدبن عبدالوهاب نيز قدرت و غلبه بر همه بلاد«نجد»را به وى بشارت داد،و بدين ترتيب ارتباط ميان «محمدبن عبدالوهاب » و «آل سعود»آغاز گرديد. در آن وقت كهمحمدبن عبدالوهاب به «درعيه»آمد و با«محمد بن سعود» توافق كرد، مردم آنجا در نهايت تنگدستى و احتياج بودند.
📚 تاريخ ابن بشر نجدى
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
#شبهه
#نذر
❌ابن تیمیه نذر برای غیر خداوند را جائز نمی داند و آن را عملی شرکی معرفی میکند. او ادعای اتفاق علما را بر این مسئله دارد.
‼️او مینویسد؛( وقد اتفق العلماء على أنه لا يجوز لأحد أن ينذر لغير الله لا لنبي ولا لغير نبي، وأن هذا نذر شرك لا يوفى به).
🖊علماء اتفاق نظر دارند بر اینکه نذر برای غیر خدا، نه برای پیامبر و نه برای غیر ایشان جائز نیست زیرا چنین نذری شرک است و نباید آن را به انجام رساند.
📚قاعده جلیله فی التوسل و الوسیله، عجمان، مکتبه الفرقان، چاپ اول، 1422ق.
✅پاسخ
1️⃣ابتداء باید به این مسئله توجه داشت که اعمال انسان بر اساس نیّات حُسن و قُبح پیدا می کنند لذا نمی توان مطلق نذر برای غیر خداوند را شرک دانست. شکی نیست اگر مسلمان نذر را برای غیر خداوند مانند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) انجام دهد به قصد اینکه ایشان مالکیت و ربوبیت الهی دارد، نذر او مصداق شرک است و چنین نذری حرام است. اما اگر فرد مسلمان برای پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نذری کند با این اعتقاد که ثوابی از آن نذر به ایشان برسد، نمی توان این عمل را شرک دانست.
2️⃣همانطور که از روایات برداشت میشود، نذر برای غیر خداوند تنها در صورتی جائز نیست که برای بت ها و اصنانم باشد و یا با عقیده شرکی همراه باشد.
❇️ چنانکه در روایت آمده است شخصی خدمت پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) رسید و عرضه داشت؛ نذر کردم ذبح کنم در فلان مکان ( از مکان هایی که در عصر جاهلیت در آنجا ذبح انجام میشده)، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند براي بت بزرگ یا برای بت کوچک؟ گفت خیر، پیامبر فرمودند پس به نذرت وفا کن.
📖(أَنَّ امْرَأَةً أَتَتِ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَتْ : يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّى نَذَرْتُ أَنْ أَضْرِبَ عَلَى رَأْسِكَ بِالدُّفِّ. قَالَ : « أَوْفِى بِنَذْرِكِ ». قَالَتْ : إِنِّى نَذَرْتُ أَنْ أَذْبَحَ بِمَكَانِ كَذَا وَكَذَا مَكَانٌ كَانَ يَذْبَحُ فِيهِ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ. قَالَ : « لِصَنَمٍ ». قَالَتْ : لاَ. قَالَ : « لِوَثَنٍ ». قَالَتْ : لاَ. قَالَ : « أَوْفِى بِنَذْرِكِ)
📚سنن ابی داوود، ابی داوود سجستانی، ج3، ص235، بیروت، دارالکتاب العربی.
3️⃣مطلب بعد این است که ابن تیمیه بر چه اساسی ادعا میکند که علما چنین نذری را جائز نمیدانند در حالی که بزرگان اهل سنت در
طول تاریخ این عمل را جائز دانسته اند.
✳️خالدی در کتاب خود مینویسد؛ مساله مربوط به نیت ناذر میشود، درصورتی که نذر برای غیر خداوند به قصد تقرب باشد به اتفاق علما جائز نیست اما اگر به قصد بهره مندی شخص منذور ازثواب این نذر باشد جائز است و وفای به آن نیز واجب است.
📚صلح الاخوان من اهل الایمان و بيان الدين القيم في تبريه ابن تتميه و ابن القيم، خالدی، ص102.
✳️عزامی از دیگر علمای اهل سنت نیز در رد ادعای ابن تیمیه مینویسد؛ هرگاه مسلمانی نذری برای غیر خداوند انجام دهد قصد او این است که ثواب این نذر به شخص منذور برسد و این نوع نذر از باب هدایای زندگان بر مردگان است و مشروع بوده و دارای ثواب است.
📚فرقان القرآن بین الصفات الخالق و صفات الاکوان، عزامی، ص133.
______________
🔷مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1️⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5️⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6️⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7️⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8️⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
🔷مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1️⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5️⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6️⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7️⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8️⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#علم_پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به احوال و رفتار زائرین خود
✅ابن حاج مالکی در کتاب المدخل خود درباره علم پیامبر (صلی الله علیه وآله) نسبت به اعمال و رفتار و افکار زائرینش چنین می گوید:
〽️وقد قال علماؤنا رحمة الله عليهم: إن الزائر يشعر نفسه بأنه واقف بين يديه - عليه الصلاة والسلام - كما هو في حياته، إذ لا فرق بين موته وحياته أعني في مشاهدته لأمته ومعرفته بأحوالهم ونياتهم وعزائمهم وخواطرهم، وذلك عنده جلي لا خفاء فيه؛
🔰ترجمه:
علمای ما (رحمهم الله) گفتهاند: زائر قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله) احساس میکند که در پیشگاه رسول الله – صلی الله علیه و اله- ایستاده است، مانند زمان حیاتش، چون فرقی بین زمان حیات و ممات آن حضرت نیست، یعنی در مشاهده آن حضرت و آگاهی از احوال و نیات و مقصود و افکار زائر (فرقی بین حال حیات و ممات نیست). و این احوال نزد آن حضرت آشکار است و خفایی در ان نیست
📚ابن الحاج، محمّد بن محمّد (م 737) المدخل، دار التراث، بيروت، ج1، ص259.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#طلب_غفران_به_واسطه_پیامبربعد_ازحیات
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت_قسمت_سوم
🔷 «آلوسى»از قول«ابن بشر نجدى» نقل مىكند كه من(ابن بشر)در اول كار شاهد تنگدستى مردم«درعيه» بودم سپس آن شهر را در زمان«سعود» مشاهده كردم، در حالى كه مردم آن از ثروت فراوان برخوردار بودند و سلاحهاى ايشان با زر و سيم زينت يافته بود، بر اسبان اصيل و نجيب سوار مىشدند، و جامههاى فاخر در بر مىكردند و از تمام لوازم ثروت بهرهمند بودند، به حدّى كه زبان از شرح و بيان آن قاصر است. روزى در يكى از بازارهاى«درعيه»ناظر بودم كه مردان در طرفى و زنان در طرف ديگر قرار داشتند، در آنجا طلا و نقره و اسلحه و شتر و گوسفند و اسب و لباسهاى فاخر و گوشت و گندم و ديگر مأكولات به قدرى زياد بود كه زبان از وصف آن عاجز است، تا چشم كار مىكرد بازار ديده مىشد و من فرياد فروشندگان و خريدارانى را مىشنيدم كه مانند همهمه زنبور عسل درهم پيچيده بود كه يكى مىگفت فروختم و ديگرى مىگفت خريدم.
📚 تاريخ نجد، محمود شكري الألوسي، جلد : 1 صفحه : 117
✅ البته«ابن بشر» شرح نداده است كه اين ثروت هنگفت از كجا پيدا شده بود،ولى از سياق تاريخ معلوم مىشود كه از حمله به مسلمانان قبائل و شهرهاى ديگر«نجد»، (به جرم موافقت نكردن با عقايد وى)، و به غنيمت گرفتن و غارت كردن اموال آنان به دست آمده بوده است. و روش«شيخ محمد» در مورد غنائم جنگى(كه از مسلمانان آن ديار مىگرفت)اين بود كه آن را هر طور مايل بود به مصرف مىرسانيد،و گاهى تمام غنائمى را كه در جنگى نصيب او شده بود و مقدار آنهم خيلى زياد بود، تنها به دو يا سه نفر عطا مىكرد.و غنائم هر چه بود در اختيار شيخ قرار داشت و امير نجد هم با اجازۀ او مىتوانست سهمى ببرد.
⬅️ يكى از بزرگترين نقاط ضعف برنامه زندگى محمدبن عبدالوهاب همين است كه با مسلمانانى كه از عقائد كذائى او پيروى نمىكردند، معامله كافر حربى مىكرد. و براى جان و ناموس آنان ارزشى قائل نبود.
✔️✔️ كوتاه سخن اينكه«محمد بن عبد الوهاب»به توحيد، اما توحيد غلطى كه او مىگفت دعوت مىكرد هر كس مىپذيرفت خون و مالش سالم مىماند،و گر نه خون و مالش مانند كفار حربى حلال و مباح بود.
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت #قسمت_چهارم
🔷 توحيدى كه محمدبن عبدالوهاب و پيروان او مردم را به آن دعوت مىكردند و اگر هر كس آن را نمىپذيرفت جان و مالش مباح مىشد اين بود كه به پيروى از ظاهر پارهاى از آيات و احاديث براى ذات بارى تعالى اثبات جهت مىكردند و او را داراى اعضاء و جوارح مىدانستند.
⬅️ «آلوسى»در اين باره گفته است كه«وهابيان»به پيروى از «ابن تيميه»به احاديثى كه بر فرود آمدن خداوند به آسمان دنيا (آسمان اول)دلالت مىكند تصديق دارند و مىگويند خدا از عرش به آسمان دنيا فرود مىآيد و مىگويد«هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ-يعنى آيا استغفار كنندهاى هست كه از گناهانش طلب آمرزش كند». و همچنين اقرار دارند به اينكه در روز قيامت خدا به صحراى محشر مىآيد زيرا خود او فرموده است:«وَ جاء رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً» (سوره فجر آيه ۲۳). و خداوند به هر يك از مخلوقات خود به هر طور كه بخواهد نزديك مىشود، همچنان كه خود گفته است «وَ نَحْنُ اقْرَبُ إلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» (سوره ق آيه ۱۵)
📖تاريخ نجد آلوسى، ص ۹۰-۹۱ ؛ و نيز در اين باره به رساله «العقيده الحمويه» نوشته ابن تيميه مراجعه شود.
👈 عقايد و گفتههاى باطل«وهابيان»باعث شده كه برخى كه اسلام را از ديدگاه آنان مطالعه كردهاند بگويند اسلام دين خشك و جامدى است كه به درد همه زمانها نمىخورد.
✍🏻 «لوتروپ ستودارد»مىگويد: وهابيان در تعصب به راه افراط رفتهاند و در اثر اين امور، گروهى نكته گير برخاسته، روش وهابى را بر دهان قرار دادهاند كه حقيقت و طبيعت اسلام با مقتضيات زمانها جور نيست و با احوال ترقى و تبديل جامعه موافق نمىشود و با تغيير زمان نمىسازد.
📚 حاضر العالم الاسلامى، ج ۱، ص ۴.
@sonnatenabavii
#شبهه
#ذبح1
⛔️بن باز مفتیِ معاصر وهابی در باب اعمال و اعتقاداتی که اسلام را نقض میکند مینویسد؛ اولین چیزی که اسلام مسلمان را از بین میبرد شرک درعبادت خداوند متعال است. او در ادامه ذبح برای اموات را از جمله مصادیق شرک در عبادت معرفی می کند و آن را ناقض اسلام میداند.
📚نواقض الاسلام، عبدالعزیر بن باز، ص2، عربستان سعودی، وزارت اوقاف،دعوت و ارشاد، چاپ اول،1410ق.
⚠️در ابتدا باید تعریف صحیحی از عبادت ارائه دهیم تا مشخص شود ذبح برای غیر خداوند مصداق شرک خواهد بود یا خیر.
‼️وهابيان عبادت را صرف خشوع و تذلل برای خداوند میدانند آنگونه که بن عثیمین مینویسد؛ (والعبادة هي التذلل لله- عز وجل- مع المحبة والتعظيم).
📚فتح ذی الجلال والاکرام بشرح بلوغ المرام، بن عثیمین، ج2، ص53، المکتبه الاسلامیه للنشر و التوزیع، چاپ اول، 1427ق.
✅پاسخ
1️⃣تعریف وهابیان از عبادت صحیح نیست زیرا بسیاری از اعمالی که بدون قصد عبادت انجام میشوند و مصداق خشوع و تعظیم نیز هستند، طبق این تعریف شرک خواهند بود مانند تشکر از مخلوق که در اسلام بسیار سفارش شده.
اما طبق تعریف وهابیان چنین تشکری مصداق عبادت غیر خدا بوده و شرک است. همچنین با این تعریف سجده حضرت یعقوب و فرزندانش به حضرت یوسف و سجده ملائکه به آدم نیز مصداق عبادت غیر خدا بوده و شرک خواهد بود در حالی که خود وهابیان نیز نمیتوانند این دو را شرک بخوانند.
‼️از این رو باید گفت عبادت مجموعه ای از اعمال است که با نیت مالکیت و ربوبیت خداوند متعال به قصد تقرب صورت گیرد، در نتیجه اعمالی مانند ذبح برای پیامبران و اولیای الهی را نمیتوان شرک خواند چراکه هیچ مسلمانی این عمل را با این نیت که پیامبران و اولیای الهی دارای مالکیت و ربوبیت اند، انجام نمیدهد بلکه او میخواهد ثوابی از این قربانی به پیامبران و یا اولیای الهی برسد و یا به نیابت از ایشان ذبحی انجام دهد.
⚠️ به عبارتی دیگر آنچه که موضوعیت دارد نیت ذبح کننده است و نه صرف عملی که انجام میدهد.
2️⃣نووي شافعی مینویسد؛
فَمَنْ ذَبَحَ لِغَيْرِهِ مِنْ حَيَوَانٍ أَوْ جَمَادٍ كَالصَّنَمِ عَلَى وَجْهِ التَّعْظِيمِ وَالْعِبَادَةِ، لَمْ تَحِلَّ ذَبِيحَتُهُ، وَكَانَ فِعْلُهُ كُفْرًا،كَمَنْ سَجَدَ لِغَيْرِهِ سَجْدَةَ عِبَادَةٍ، وَكَذَا لَوْ ذَبَحَ لَهُ وَلِغَيْرِهِ عَلَى هَذَا الْوَجْهِ، فَأَمَّا إِذَا ذَبَحَ لِغَيْرِهِ لَا عَلَى هَذَا الْوَجْهِ، بِأَنْ ضَحَّى أَوْ ذَبَحَ لِلْكَعْبَةِ تَعْظِيمًا لَهَا لِأَنَّهَا بَيْتُ اللَّهِ تَعَالَى، أَوِ الرَّسُولِ لِأَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَهَذَا لَا يَجُوزُ أَنْ يَمْنَعَ حِلَّ الذَّبِيحه.
🖊اگر ذبحی که برای غیرالله انجام می شود به قصد تعظیم و عبادت غیرالله باشد، چنین کاری کفر است مثل کسی که در برابر غیرالله به نیت عبادت او، سجده می کند. ولی اگر ذبح برای غیرالله به نیت عبادت او نباشد مثل اینکه برای کعبه ذبح کند به این دلیل که کعبه، بیت الله است، یا برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) ذبح کند به این جهت که آنحضرت، رسول خداست، حلیت چنین انواعی از ذبح را نمی توان زیر سوال برد.
📚روضه الطالبین و عمده المفتین، نووی، ج3، ص205 و 206، بیروت، مکتب الاسلامی، چاپ سوم، 1412ق.
3️⃣چنین عملی از صحابه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز صادر شده و دلیلی محکم بر رد دیدگاه وهابیان در باب ذبح است. در سنن ابی داوود آمده است که حضرت علی (علیه السلام) مستمراً به نیابت از رسول الله(صلی الله علیه و آله) قربانی میکردند و ایشان فرمودند؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مرا وصیت کردند به نیابت از ایشان قربانی کنم.
📖قالَ رَأَيْتُ عَلِيًّا يُضَحِّى بِكَبْشَيْنِ فَقُلْتُ مَا هَذَا فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْصَانِى أَنْ أُضَحِّىَ عَنْهُ فَأَنَا أُضَحِّى عَنْهُ.
📚سنن ابی داوود، ابی داوود سجستانی، ج3، ص50، بیروت، دارالکتب العربی.
_____________________________
🔷مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1️⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5️⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6️⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7️⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8️⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#ابن_تیمیه_و_تقیه
#قصد_و_نیت_در_اعمال
#جواز_سجده_بسوی_بت_بخاطر_تقیه_و_حفظ_جان
🔰ابن تیمیه می گوید: اگر انسان بخاطر حفظ جانش به سوی بت سجده کند ولی قصدش خداوند متعال باشد ایرادی ندارد بلکه بعضی از علما نیز چنین کاری کرده اند.
«..... وإلا فلو قدر أنه سجد قدام وثن ولم يقصد بقلبه السجود له بل قصد السجود لله بقلبه لم يكن ذلك كفرا وقد يباح ذلك ....»
📚ابن تيميه حراني، احمد، مجموع الفتاوى، تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، مدينة نبوية، ۱۴۱۶ق. ج ۱۴ ص ۱۲۰
🔶 سجود برای بت ها و سب پیامبر (صلی الله علیه وآله) مستلزم کفر باطنی است وگرنه، اگر تقدير چنين آيد که او (هر شخصی) در برابر بتی سجده کرد و در قلبش قصد عبادت آن را نداشته باشد بلکه نيتش سجده برای خدا باشد اين کفر نخواهد بود. برای کسی که در بين مشرکان است و بر نفس خويش از آنان ترس دارد، ممکن است مباح باشد که در فعل ظاهری با آنها همراه شود و برای بت هايشان سجده نمايد و در قلبش قصد سجود برای الله تعالی را داشته باشد.
❇️حال باید از وهابیون نجدی پرسید:
⛔️آیا بدون اطلاع از نیت و صرف دیدن یک عمل می توان کسی را تکفیر کرد؟
❗️❓
┄┅┅┅┅❀💠مشکات💠❀┅┅┅┅┄
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnate
🤔مسلمانان با هتاک چه می کنند؟
🔸اگر یک روز یک هتاکی بلند شود و بگوید که :
✴️باید قبر رسول الله صلی الله علیه و سلم خراب شود.
✴️رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سالیان سال است که مرده و جز پوست و استخوان هیچ اثری ازش نمانده (العیاذبالله).
✴️دشمن رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم که ابوجهل بود در ربوبیت موحد بود و قسم اصلی توحید را دارا بود و از دشمن رسول الله در برابر مسلمین دفاع می کرد.
✴️ بوسیدن حجر الاسود و تبرک به آثار شعائر الله خرافات است!
⁉️آیا مسلمانان به اندازه اینکه در برابر توهین کاریکاتوریست فرانسوی موضع گرفتند در برابر همچین هتاکی که موارد بالا را بگوید مقابله می کنند؟!
✅این حرف ها کوچکترین بی حرمتی مدافعان ابوجهل و محمد بن عبدالوهاب است که هر روز از تریبون های آنها نشر می شود و اکثریت مسلمانان نظاره گر هستند.
شرک ربوبی مشرکین
💢وهابیان می گویند مشرکین در عصر پیامبر اکرم دارای شرک ربوبی نبودند در حالی که نه تنها بسیاری از آیات قرآن بلکه اسناد تاریخی نیز اثبات می کند که مشرکین شرک ربوبی داشتند و شوونات و خصوصیات رب را برای بت قائل بودند.
❇️ابن هشام (وی محدث، مورخ و از علما قرن یکم هجری است) در سیره اش می نویسد:
👈عمرو بن لحی برای بعضی کارهایش از مکه به سوی شام رفت، هنگامیکه به منطقۀ «بلقا» رسید دید که بتها را میپرستند. عمرو بن لحی به آنان گفت: این بتهایی که میپرستید چه می باشند؟ به او گفتند: آنها را عبادت میکنیم و از آنان درخواست باران میکنیم و برای ما باران میبارانند و از آنان درخواست نصرت و یاری میکنیم و ما را یاری میدهند.
👈عمرو به آنان گفت: آیا بتی از آنها به من نمیدهید تا آن را به سرزمین عرب ببرم و عبادتش کنند؟ پس به او بتی دادند به نام «هبل» و عمرو بن لحی آن را به مکه برد و آن را در جایی نصب کرد و مردم را امر به عبادت و تعظیم آن نمود».
💢از این عبارت ابن هشام مشخص می شود که عمرو بن لحی با این اعتقاد که بت می تواند باران بباراند و عزت و نصرت عطا کند، بت را در بین مردم مکه ترویج کرد. و مردم را دعوت به تعظیم و عبادت در برابر بت کرد. یعنی اعتقاد به ربوبیت بتها انگیزه عبادت در برابر بت شد
📚 سيرة ابن هشام، ج1، ص 77
https://eitaa.com/sonnatenabavii
#ابن_تیمیه
#اهل_سنت
┄┅┅┅┅❀💠مشکات💠❀┅┅┅┅┄
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
هدایت شده از مشکات🏴
#ابن_تیمیه
#اهل_سنت
┄┅┅┅┅❀💠مشکات💠❀┅┅┅┅┄
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#شرک_مشرکین
💢وهابیان می گویند: مشرکین فقط شرک الوهی داشتند و هدف از بعثت انبیا نیز این بوده که شرک در الوهیت را از بین ببرند در حالی که برخی از آیات قرآن اثبات می کند که مشرکین دچار شرک ذاتی هم بودند
👈خداوند در سوره أنبياء آیه 26 می فرماید: ﴿وَقَالُواْ ٱتَّخَذَ ٱلرَّحمَٰنُ وَلَداۗ سُبحَٰنَهُۥ بَل عِبَاد مُّكرَمُونَ﴾ ترجمه: «و مشرکان گفتند رحمان فرزند برگزیده است؛ او منزّه است از آنچه آنان می گویند؛ بلکه آنان فرشتگان بندگان گرامی او هستند».
در نظر مشرکان، خداوند دارای همسرانی از جنّیان است و آنان ملائکه را فرزندان خداوند می دانستند.
👈طبری در تفسیر آیه بالا از قتادة نقل کرده است : « قالت اليهود: إن الله تبارك وتعالى صاهر الجن، فكانت منهم الملائكة، قال الله تبارك وتعالى تكذيبا لهم وردا عليهم، (بل عباد مكرمون) وإن الملائكة ليس كما قالوا، إنما هم عباد أكرمهم الله بعبادته
👈یهودیان گفتند: خداوند تبارک و تعالی داماد جنّیان شد و ملائکه از آنان بوجود آمد. خداوند نیز در تکذیب آنان فرمود: "بَل عِبَاد مُّكرَمُونَ" یعنی: ملائکه تنها بندگانی هستند که خداوند آنان را گرامی داشته است».
📚 تفسیر طبری، ج 18 ص 428.
✅نتیجه: طبق آیات قرآن مشرکین در ذات خداوند هم دچار شرک شده بودند. و انبیا مبعوث شدند تا هر نوع شرکی را از بین ببرند و سخن وهابیت که می گوید مشرکین فقط شرک اولوهی داشتند ناقص است.
https://eitaa.com/sonnatenabavii
#زیارت_و_توسل_ابوحنیفه_به_امام_صادق «علیه السلام»
✅مفتی محمود، فرزند مفتی عبد الغیور در کتاب «رد وهابی» مشهور به حجه الإسلام مینویسد:
📜«روی عن محمد بن الحسن الشیبانی وعن أبی یوسف وعن وکیع رحمهم الله تعالی أن أبا حنیفه رضی الله تعالی عنه کان یزور أبدا قبر الإمام محمد الجعفر الصادق رضی الله عنه و یکنس علی بابه ویعطی للمجاورین فتوحا ویطلب الإستعانه منه فی الأمور.»
📍از محمد بن حسن شیبانی و از ابو یوسف (دو شاگرد ابو حنیفه) و از وکیع نقل شده است که ابو حنیفه همیشه قبر امام صادق را زیارت و دروازه حرم آن حضرت را جارو میکرد، به مجاورین آن حضرت هدیه میداد و از امام صادق (علیه السلام) در مشکلات خود کمک میگرفت.
📚محمود بن عبد الغیور، رد وهابی مسمی بحجة الاسلام، مکتبة الحقیقة، استانبول، 1407ق، ص34
┄┅┅┅┅❀💠مشکات💠❀┅┅┅┅┄
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
🔰 آیا صحت دارد که شافعی و حنبلی و مالکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بودهاند؟
✍️ از ميان رهبران مذهبي اهل سنت، ابوحنيفه (نعمان بن ثابت) (۸۰ ـ ۱۵۰ هـ ق) و مالك بن انس (۹۳ ـ ۱۹۷ هـ ق) در دوران امام صادق (ع)(۸۳ ـ ۱۴۸هـ ق) مي زيسته و محضر ايشان را درك كرده اند، اما محمد بن ادريس شافعي (۱۵۰ـ۲۰۴هـ ق) و احمد بن حنبل (۱۶۴ ـ ۲۴۱) كه تولدشان بعد از شهادت امام صادق(ع) بوده نمي توانند، محضر ايشان را درك كرده باشند، لذا جزء شاگردان بدون واسطه آن حضرت محسوب نمي گردند.
درباره ابوحنيفه نقل شده كه وي از شاگردان امام صادق(ع) بوده است.(۱) و در عظمت علمي امام گفته است: "من دانشمندتر از جعفر بن محمد نديده ام."(۲) و در عين حال ايشان در برابر امام صادق ـ عليه السّلام ـ قرار داشته است.
مالك بن انس پيشواي فرقه مالكي مي گفت: "مدتي نزد جعفر بن محمد رفت و آمد مي كردم و او را همواره در يكي از سه حالت ديدم، يا نماز مي خواند يا روزه بود و يا قرآن تلاوت مي كرد. و هرگز او را نديدم كه بدون وضو حديث نقل كند. در علم و عبادت و پرهيزكاري، برتر از جعفر بن محمد هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و به قلب هيچ بشري خطور نكرده است."(۳)
از اين بيان استفاده مي شود كه مالك نيز از محضر امام صادق(ع) استفاده نموده و حديث شنيده است، و جزء شاگردان رسمي و يا غير رسمي ايشان محسوب مي گردد. و در عين حال ايشان نيز در مدينه فتوا مي داد و خود را صاحب رأي و بي نياز از امام (ع) مي دانست.
بنابراين برخي از رهبران مذاهب اهل سنت، مانند ابوحنيفه و مالك بن انس، در زمان امام صادق(ع) بوده و برخي ديگر مانند شافعي و احمد بن حنبل بعد از شهادت امام صادق(ع) به دنيا آمده اند.
و لكن از آنجايي كه احمد شاگرد شافعي بوده است و شافعي شاگرد مالك بن انس، و مالك ان سخنان را در باره امام صادق ذکر کرده است .پس می توان گفت همه انان از ان حضرت مستقیم یا غیر مستقیم، استفاده علمی کرده اند.
📚 پینوشت ها:
۱. شرح نهج البلاغه، ج ۱۵، ص ۲۷۴، کتابخانه نجفی مر عشی ، قم، ۱۴۰۴ه .
۲ . ذهبي، شمس الدين محمد، تذكرة الحفاظ، بيروت، داراحياء التراث العربي، بي تا، ۱/ ۱۶۶.
۳ . ابن حجر عسقلاني، تهذيب التهذيب، چاپ اول بيروت دار الفكر ،۱۴۰۴ه.ق، ج۱، ص۸۸ حيدر، اسد، الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ۱/ ۵۴.
┄┅┅┅┅❀💠مشکات💠❀┅┅┅┅┄
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
🔴 ویژه نامه امام جعفر صادق علیه السلام
#ویژه_نامه
🔹امام جعفر صادق(ع) ششمین #امام شیعیان درمیان دانشمندان مسلمان جایگاه والایی دارد. ایشان پس از امام باقر(ع) نقش كلیدی را در شكلگیری و توسعه مذهب فقهی امامیه ایفا کرد و شاگردانی فقیه، محدث و متکلم مانند زراره، هشام بن حکم و محمد بن مسلم تربیت کرد که در اثر آن شیعیان امامیه به بلوغ علمی، فکری و اجتهادی رسیدند. تلاش های امام صادق(ع) و شاگردان بلاواسطه ایشان زمینه را برای نشر معارف اهل بیت ع در اقصی نکات جهان اسلام فراهم آورد. علمای اهل سنت نیز در وصف وی فراوان سخن گفته اند و خدمات علمی ایشان را پاس داشتند. سایت تخصصی الوهابیة به مناسبت شهادت امام صادق مقالات، اسناد و... گردآورده و این ویژه نامه را با کمال احترام محضر خوانندگان گرامی تقدیم می کند.
📚مطالب این ویژه نامه به قرار زیر است:👇
1️⃣ جايگاه امام صادق (عليه السلام) نزد ابوحنيفه
2️⃣ امام صادق (عليه السلام) در کلام بزرگان اهل سنت
3️⃣ إمام صادق (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت (2)
4️⃣ زیارت و توسل ابوحنیفه به قبر امام صادق (علیه السلام)
5️⃣ تصریح به توسل امام جعفر صادق (علیه السلام) در تاریخ دمشق
6️⃣ إمام صادق (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت (1)
7️⃣ جایگاه امام صادق (عليه السلام) از نگاه علماي اهل سنت
8️⃣ سيره امام صادق (ع) در خصوص توسل چگونه بوده است؟
9️⃣ بررسی نحوه تعامل ائمه (علیهم السلام) با مخالفین با تاکید بر شیوه رفتاری امام صادق (علیه السلام)
🔟 اتفاق علما و محدثین بر امامت و جلالت قدر و سیادت امام صادق علیه السلام
1️⃣1️⃣ سیره ی امام صادق علیه السلام در تعامل با اهل سنت
2️⃣1️⃣ دیدگاه ابن حبّان در مورد امام صادق(علیه السلام)
3️⃣1️⃣ دیدگاه علمای اهل سنت در مورد جایگاه و مقام امام صادق (ع)
🌐 وب سایت و کانال ارتباطی
☑️ وب سایت: www.alwahabiyah.com
☑️ تلگرام: https://t.me/alwahhabiyah_com
☑️ ایتا: https://eitaa.com/alwahabiyahcom