امام جواد (ع):
مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ
آنکه از خواهش نفسش پيروى كرد، آرزوى دشمنش را برآورد.
(أعلام الدين: ص ۳۰۹)
@sooyesama
امام علی (ع):
قال في سحرة اليوم الذي ضرب فيه مَلَكَتْنِي عَيْنِي وَ أَنَا جَالِسٌ، فَسَنَحَ لِي رَسُولُ الله. فَقُلْتُ يَا رَسُولَ الله: مَا ذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِكَ مِنَ الْأَوَدِ وَ اللَّدَدِ. فَقَالَ: ادْعُ عَلَيْهِمْ. فَقُلْتُ: أَبْدَلَنِي اللَّهُ بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي.
در سپیدهدم روزی که ضربت خورد، فرمود: نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) بر من نمودار شد. عرض كردم: يا رسول الله چه كجيها و ناروائيها و دشمنيها كه از امّت تو ديدم. فرمود: به آنان نفرين كن. پس گفتم: خدا بهجای اينها، مردمى بهتر بهمن بدهد و بهجای من اميرى بدتر بر آنها چیره گرداند.
....................
جمله گرامى «نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر من نمودار شد»، همان «توجّه عرفانى» به اصطلاح ارباب سير و سلوك است كه باب رحمت به ماوراى طبيعت، و دستور سنوح تمثّلات نوری است. فافهم.
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و يك كلمه، ج۳، ص۳۱۹)
#توجه_عرفانی
#روایات
@sooyesama
زائران درگهت را بَر دَرِ خُلد برین
میدهند آواز "طِبتُم فادخُلُوها خالدین"
#حسن_کاشی_آملی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
گفت شاعر که: "بیقرار از عشق
به «نجف»، لا یمکن الفرار از عشق"
به لبم این ترانه آهسته
تا رسیدم به آستانه آهسته
سرم آمد به سجده، گونه به خاک
تا دهد بار، خواجه افلاک
گوشهٔ صحنِ خلوتی به سکوت
بنشستم برابر ملکوت
گنبد آنگاه دلربایی کرد
گُلدَسِه، دیده را هوایی کرد
سر روی زانو و رها گشتم
فارغ از کل ماجرا گشتم...
ای بزرگْ آستان، پدر! پسرم
دست لطفی بکش به روی سرم
بیپناه آمدم، پناهم باش
لحظهای همنشین آهم باش
چه بگویم از این زمان دو رو
نارفیقانِ این جهان دو رو
دلم از درد، پیچ در پیچ است
کار دنیا به یکسره هیچ است
بگذریم ای پدر، تو والایی
نه سزاوار شِکوهٔ مایی
آستانت چقدر پابرجاست
عرش گویی که در برابر ماست...
به حرم رفتم آه، غوغایی است
این حرم نیست، بلکه دریایی است
موج در موج و ملتهب دریا
بیکران است و منشعب دریا...
گفت: حاجتت؟ فروماندم
به تحیر ز گفتگو ماندم...
دل گشودم که خود چه خواهد داد
کاش این لحظه قلب را بگشاد...
اندکی گذشت تا که درون
اینچنین فکند سوی برون:
تو سُروری به کام اهل قبور
تو غنایی برای کل فقیر
تو لباس غریبِ عریانی
تو برای مریض، درمانی
سوء حالم، تو حسن حال، نما
فارغ از خیلِ قیل و قال، نما
دل «تنها» تو را فقط خواهد
نود آید، همینکه آید صد
#ر_س
@sooyesama
هدایت شده از ✨ موسسه ملک داعی ✨💫
📚 تازههای نشر
نام کتاب: جنة المأوی فی تفسیر قرآن المصطفی
ناشر: الف.لام.راء
زبان: فارسی
تعداد صفحات: 240
نوع جلد: جلد سخت
📞 ارتباط با مرکز فروش کتاب: 09026786132
۩ موسسۀ ملک داعی ۩
🔸 https://instagram.com/malakedaei/
🆔 https://t.me/malakedaei
🆔 https://eitaa.com/malakedaei
🆔 http://splus.ir/malakedaei
🆔 https://wa.me/989026786132
📞 09026786132
نه عقل و هوش میخواهم، نه جنب و جوش میخواهم
نه گفت و گوی میخواهم، لبی خاموش میخواهم
رسیده موسم افطار و اکنون یک دعا دارم
فنا از خویش میجویم، فقط آغوش میخواهم
#ر_س
@sooyesama
اگر دیدی که فقیهان را سرزنش کردهام، منظورم دسته شوربختی از آنان است که از شهوت خود پیروی میکنند و آماج «نفس امّارۀ» خود میشوند.
به همینگونه چون صوفیه را نکوهش میکنم، منظورم گروهی از ایشان است که (در نظر مردم به صفت درویشان درآمدهاند ولی با خدا و در باطن بر خلاف ایشانند). از همین راه بود که «حلولیه» و «اباحیه» و دیگران در این طریق ظاهر شدند و خودنمایی کردند و مدعی شدند.
ایشان قرین شیطان و همپیمان خسران و زیانند. خداوند چشمان ما و ایشان را به نور خود روشن و باطن ما و ایشان را اصلاح و این جماعت را به عیبهایشان آگاه فرماید تا شاید بازگردند.
#محییالدین_عربی
(روح القدس فی مناصحة النفس، ص۸۵)
#نکوهش
#جهله_صوفیه
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقاشی شنی پرتره علامه حسنزاده آملی
@sooyesama
#شگفتیهای_آفرینش
همه عالم در گونه خود معجزهاند. اما ما تنها آنچه را که بدان عادت نداریم، معجزه مینامیم.
@sooyesama
امیرمومنان ( ع):
النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.
جانها [دارای] ساختارهایی هستند. آنانکه همگوناند با هم موافقاند و انسانها به [هم]ساختارهای خویش گرایش بیشتری دارند.
(مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۸۸)
#شاکله_وجودی
#تعارف_ارواح
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام کاظم (علیه السلام):
لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، وَاستَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعال
ميان خدا و آفریدگان، پردهای جز آفرینش نیست. در پرده است بیآنکه مانعی آویخته باشد و پوشیده است بىآنكه پردهاى او را پوشانده باشد. معبودى جز او، كه بزرگ و بلندمرتبه است، نمىباشد.
حافظ:
ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست
تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسمانها و زمین بسته بودند و ما آنها را گشودیم. و هر چیز زندهای را از آب آفریدیم. آیا باور نمیکنید؟!
(انبیا، آیه ۳۰)
#رتق_و_فتق
@sooyesama
گروهی بر این باورند که اگر مهبانگ (BIGBANG) بهاثبات رسد، آموزه آفرینشی که ادیان الهی تصویر میکنند، ابطال خواهد شد.
اما این کمترین میگوید: مهبانگ (و نظریات همانند) تنها تفاسیر خاصی از آموزه آفرینش را نفی میکنند که بر دوگانگی آفریننده و آفریده تاکید دارند. در این تفاسیر آفریننده امری بیرون از آفرینش است که از بیرون، آفریدههایش را مدیریت میکند. مدیریتی در عالم مجردات که با فرایندی ناشناخته (اگر نگوییم ناممکن)، در عالم مادی اثر میگذارد.
در این تفسیر، همه پدیدههای مادی و دگرگونیهای آنها، تحت تاثیر این مدیریت تجردی هستند. و این مدیریت تجردی، دستکم در ساحتهای ژرف و بنیادین جهان، که توجیه علمی ندارند، بهگونهای اسرارآمیز و بدون بهرهمندی از فرایندهای مادی، پدیدههای مادی را ربوبیت میکند.
درنتیجه اگر ثابت شود که جهان بهگونه طبیعی، علمی و بدون مدیریت اسرارآمیز یادشده، سامان یافته است، دیگر نیازی به مدیریت یادشده و حتی جایی برای آن نیست. ازاینرو مهبانگ، فرگشت و... رقیبهایی سرسخت برای این تفسیر از آفرینش هستند که اگر اثبات شوند، آنرا را نفی میکنند.
اما تفاسیر موشکافانهتری از آموزه آفرینش هست که آفریده را تجلی و تشان آفریننده میداند. در این تفاسیر، آگاهی آفریننده، با حضور در متن آفریده، آنرا از درون و برپایه ساختاری از جنس خودش، مدیریت میکند. بل به زبان گویاتر، آفریده، چیزی جز تراکم، تمثل و تجسم آن آگاهی نیست.
بنابراین اگر مهبانگ (و نظریات همانند) با روشهای علمی مورد اطمینان اثبات گردد، نهتنها آموزه آفرینش را نفی نمیکند، بل آنرا با دقت بیشتری، تبیین میکند.
#ر_س
#آگاهی
#آفرینش
#مهبانگ
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
بذرها در دل خاک، باید پوسته خود را بشکافند، تا سبز شوند. بذری که در پوسته بماند، تلف خواهد شد.
البته پوستهها لازماند چون مغز را پرورش میدهند و حفظ میکنند. اما وقتی مغز پیدا شد، باید از پوسته عبور نماید وگرنه در همان پوسته میمیرد و پوسته قبر او میشود.
رحم مادر بهترین مکان برای رشد جنین است. اما پس از نه ماه که رشد کامل شد، جنین باید از رحم بیرون آید. اگر کمی تاخیر کند، همان رحم قبر او خواهد شد.
عالم، اعم از ماده و مثال و عقل، پوستها و رحمهایی تو در تو است، که آدم در هر کدام یک مغزی پیدا میکند. اما توقف در هر مقطعی به منزله مرگ و خفگی بنیه آدمی است.
لایههای عالم، اگر مغز ویژه خود را به آدم بخشید و او را رها کرد تا به سیر خود ادامه دهد، بستانی بهشتی است. اما اگر آدم را بلعید و او را متوقف ساخت، حفرهای جهنمی است؛ «القبر إما روضة من ریاض الجنة أو حفرة من حفر النیران».
چیزیکه آدم را از همه مقاطع و منازل عبور میدهد و همه رحمها و قبرها را بهشتی مینماید، توحید است، که سرور اهل قبور است؛ «اللهم أدخل علی اهل القبور السرور».
توحید، روح ساری در عالم است که همه چیز را در خود فانی نموده است. و خداوند با نفخ آن، عالم را نمودار کرده است. همان جلوه اعظم و بیکران الهی، که از فراز عرش، آدم را به خروج از قبور و بعثت الی الله دعوت میکند.
#استاد_محمود_امامی
(با تصرف و تلخیص)
#قبر
#بعثت
#ملک_داعی
#توحید
@sooyesama
از افلاطون در "سیر حکمت در اروپا"ی فروغی نقل شد: همچنانکه عشق مجازی سبب خروج جسم از عقیمی و مولد فرزند و مایه بقای نوع است، عشق حقیقی هم روح و عقل را از عقیمی رهایی داده، مایه ادراک اشراقی و دریافتن زندگی جاودانی یعنی نیل به معرفت جمال حقیقت و خیر مطلق و زندگانی روحانی است.
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک نکته، نکته ۳۱۵)
#افلاطون
#عشق
#زایش_روحانی
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
(ابرهای کهکشانی سازنده ستارهها)
@sooyesama
سالها پرسيدم از خود كيستم
آتشم، شوقم، شرارم، چيستم
ديدمش امروز و دانستم كنون
او به جز من، من به جز او نیستم
#مولوی
@sooyesama