✡ تکوین فرضیههای نژادی (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ تعمیم #ردهبندی گیاهان و جانوران که بر اساس شکل ظاهری انجام میگرفت به انسانها، در اواخر قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد. تا آن زمان در ردهبندی گروههای انسانی رنگ پوست عامل تعیین کننده بود.
2⃣ #فرانسوا_برنیه پزشک فرانسوی بر اساس مشاهدات خود در کشورهای آسیایی گروههای انسانی را بر اساس صفات ظاهری و جسمانی، مانند شکل چهره، حالت موی سر، شکل دندان و لب و بینی، ردهبندی و بر اساس این مشخصات کرهی زمین را به سه منطقه تقسیم نمود:
🔸1) اروپا، آفریقای شمالی، آسیا و هند
🔸2) جنوبی صحرای آفریقا
🔸3) آسیای مرکزی، شمالی و شرقی تا حوالی مسکو
3⃣ در این سه منطقه سه نژاد: 1ـ اروپایی 2ـ سیاه 3ـ مغول زندگی میکردند. برنیه ساکنان آمریکا را جزء اروپا محسوب میداشت.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ برای تعمیم ردهبندی دنیای جانوران و گیاهان به انسانها، به کار بستن دو نظریه در روش تقسیمبندی ممکن بود:
2⃣ اول: اینکه پذیرفته میشد که صفات جسمی و فکری و فرهنگی هریک از نژادهای انسانی امروزی، ارثی بوده و اجداد اولیهی هر گروه نیز همین صفات و مشخصات را داشتهاند و بدینسبب نژادهای انسانی، جدا از یکدیگرند و میبایست برای هریک از #نژادها، آدم و حوّایی با همین مشخصات امروزی پذیرفته میشد و این بدان معنی بود که انسانها جدا از یکدیگر خلق شدهاند.
3⃣ چنین نظر و تصوری در مغایرت با اعتقادات مذهبی قرار داشت (و دارد) و به این جهت در جوامع مسیحی اروپایی نمیتوانست مورد قبول عامه قرار گیرد، گرچه در قرون 18 و 19 گروهی از #نژادشناسان به خلقت گروههای انسانی و وجود آدم و حوّاهای متعدد اعتقاد داشتند و آن را تبلیغ میکردند.
4⃣ دوم: اینکه پذیرفته میشد که همهی انسانها دارای اجداد مشترک و منشأ مشترکاند (آدم و حوا) در این صورت میبایست برای تفاوتهای جسمی و ظاهری و به سبب آن تفاوتهای فرهنگی و فکری گروههای انسانی دلایل دیگری ذکر میگردید که مهمترین آنها میتوانست اثر شرایط #محیط_زیست باشد.
5⃣ گفته میشد که انسانها پس از خلقت به صورت گروههای متعدد از یکدیگر جدا شده، هر یک در اقلیمی اقامت کرده و تحت شرایط اقلیمی مشخصات جسمی، فکری و فرهنگی خاص یافتهاند و این ویژگیها بر اثر گذشت زمان ارثی شده است.
6⃣ به سخن #نژادپرستان امروزی، شمالیهای امروزی چون در شمال زندگی کردهاند، از نظر جسمی و فرهنگی برتر شدهاند، و جنوبیها چون در جنوب زندگی میکردهاند، از نظر جسمی، فکری و فرهگی حقیر شدهاند و ماندهاند و تا زمانی که در جنوب زندگی کنند به همان صورت خواهند ماند.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ توجیه تفاوتهای جسمی و فکری و فرهنگی گروههای انسانی، بر اثر شرایط محیط زیست با تحقیقات #کارل_لینه در عالم گیاهان و جانوران و تقسیمبندی موجودات زنده بر اساس مشخصات ظاهری قوت و دامنهی بیشتری یافت.
2⃣ لینه نه فقط گیاهان و جانوارن، بلکه نوع انسان را نیز بر حسب مشخصات ظاهری (رنگ پوست) به: اروپایی (سفید)، آمریکایی (سرخ)، آفریقایی (سیاه)، و آسیایی (زرد لیمویی)، تقسیم مینمود.
3⃣ لینه در تحقیقات خود صفات و مشخصات جسمی گروههای انسانی مانند، رنگ پوست، مو، چشم و بینی، حالت بدن را با صفات و مشخصاتی مانند فضائل اخلاقی، شیوهی رفتار، فرهنگ، و حتی طرز لباس پوشیدن و آداب و رسوم در یک ردیف قرار میداد.
4⃣ به نظر او #آمریکاییها تندخو و مخترع، #اروپاییها فرمانبردار قانون، #آسیاییها مالیخولیایی، تجملپرست و پولدوست و #آفریقاییها بدجنس و تنبل هستند که با زور و جبر بر آنان حکومت میشود!
5⃣ طرز تفکر و تقسیمبندی لینه در بسیاری از محافل فرهنگی و علمی اروپایی شیوع یافت و اساس و بنیاد #نژادشناسی طبقات حاکم و فرهنگ تجاوز جوامع #سرمایهداری قرون بعدی به مستعمرات گردید.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ #ژرژ_بوفون جانورشناس فرانسوی، به وجود اجداد اولیه مشترک برای همهی گروههای انسانی اعتقاد داشت و در توجیه تفاوتهای جسمی و فرهنگی نژادها معتقد بود که صفات نژادی طی سالیان متمادی تحت اثر عوامل طبیعی، آب و مواد غذا و طرز زندگی ایجاد شده و در این رابطه اثر #شرایط_اقلیمی را مهمترین عامل میدانست.
2⃣ در ردهبندی نوع انسان، بوفون معتقد بود که ساکنان #اروپای_غربی در اوج و قلهی این ردهبندی، سایر #اروپاییها در مرحلهای پایینتر، سپس ساکنان #آسیا و #آفریقا و در پایینترین مرحله #بردگان (ساکنان #آفریقا که با زور بوسیلهی اروپاییان متمدن! شکار و برای کار ارزان به آمریکای شمالی فرستاده شده بودند) در #آمریکا قرار دارند!
3⃣ بوفون در آثارش از گروههای انسانی در آسیا و آفریقا، با #تحقیر یاد میکند و مینویسد که استرالیاییهای بینوا شاید نزدیکترین نوع انسان به #حیوان و آمریکاییها (ساکنان اولیه) در ردهبندی حیوانات مقام اول را دارند!
4⃣ به نظر بوفون موجودات زندهای که بتوانند با آمیزش تولید نسل کنند و نسلشان ادامه یابد، یک نوع را میسازند، به این جهت انسانها نیز یک نوع را میسازند، و در توضیح و تشریح این نکته مینویسد که اگر سیاهان و سفیدها نتوانند با هم تولید نسل کنند … دو نوع مختلف خواهند بود. نسبت سیاهان به انسان مانند نسبت الاغ به اسب خواهد بود یا اینکه اگر سفیدها انسان باشند سیاهان از نوع متفاوتی خواهند بود مانند #میمون.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (5)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ #فرانسوا_ولتر فیلسوف #فراماسون، از بزرگان دورهی #روشنگری در فرانسه، جانبدار آزادیهای اجتماعی و فردی و از پیشقراولان فکری #انقلاب_فرانسه، معتقد به طبیعت نزدیک به حیوان #نژادهای_پست انسانی بود. (نژادهای غير سفید و اروپایی)
2⃣ سطح فکر و شخصیت واقعی ولتر زمانی معلوم میشود که به نظریاتش دربارهی گروههای انسانی خارج از قارهی اروپا توجه شود. هر زمان که ولتر دربارهی زنان و مردان #سیاهپوست سخن میگفت از ذکر این نکته صرفنظر نمیکرد که سر سیاهان از پشم (مانند گوسفند) پوشیده شده نه از مو و معتقد بود اگر مردان و زنان سیاهپوست به سرزمینهای با آب و هوای سرد هم فرستاده شوند، مانند همیشه به تولید حیواناتی از نوع خود ادامه خواهند داد.
3⃣ ولتر در توضیح طبیعت ساکنان آفریقا مینویسد: «این امر که در آب و هوای گرم، میمونهای انساننما (Apes) دخترها را به خود جلب و جذب کرده باشند غیرمحتمل نیست». این نظر نشاندهندهی عمق فاجعهی فکری ولتر است که بخش عمدهای از روشنفکران اروپایی بدان دچار بوده و هستند!
4⃣ وقتی سخن از #نژاد_سفید و #اروپاییها در میان است این #روشنفکران از انسان و حقوق انسانی سخن میگویند، امّا به نظرشان قارههای دیگر و انسانهای با مشخصات جسمی دیگر، حیوانی بیش نیستند!
5⃣ ولتر معتقد بود که گروههای انسانی منشأ و خلقت جدا از هم داشتهاند و مینویسد من در قضاوتم اطمینان دارم که آنچه دربارهی گیاهان حقیقت دارد در مورد انسان هم صادق است. گلابی، کاج، بلوط، زردآلو، از یک گیاه حاصل نمیشود و این امر تأیید میکند که #انسان_سفید فعال با سیاهان سر پشمی، آسیاییهای غیرفعال با ارواح مردگانشان، نمیتوانند (اولاد) یک انسان باشند.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (6)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ مجموعهی #سفرنامهها، داستانها، قصهها، نقاشیها و عکسهایی که با صحنهسازی در کارگاههای عکاسی یا خارج از آنها از مردم قارههای آسیا، آفریقا و آمریکا بعنوان #وحشیان و #آدمخواران از جانب سیّاحان تهیه شده و برای جلب مشتری همراه با افسانهها، و تصورات و تحریفهای فراوان به مردم جوامع اروپای غربی در طول چند قرن عرضه شده و به تدریج به صورت بخشی از باورها و اعتقادات ثابت ساکنان کشورهای اروپای غربی درآمده، مادر اصلی #انسانشناسی (Anthropologie) و #مردمشناسی (Ethnologie) میباشد.
2⃣ میان انسانشناسی و مردمشناسی با #فرضیههای_نژادی فاصلهی چندانی وجود ندارد، و هیچ فرضیهی نژادی دربارهی انسان وجود ندارد که محتوا و موضوع اصلی آن کوشش برای اثبات برتری فکری و فرهنگی یک گروه انسانی بر اثر مشخصات جسمی و ظاهری بر دیگر گروههای انسانی نباشد.
3⃣ مفهوم و کلمهی #نژاد در ادبیات تاریخی انگلستان از اوایل قرن شانزدهم برای توضیح تاریخ اروپا در رابطه با تشکیل ملتها به کار میرفت و مراد از آن تکیه بر صفات مشترک، منشأ و مبدأ مشترک گروههای انسانی بود که با هم یک #ملت را میساختند، بدون اینکه بر مشخصات جسمی و روانی تکیه شود. امّا از قرن 18 کلمه و مفهوم نژاد تعریف دیگری یافت و برای ردهبندی گروههای انسانی از نظر جسمی و فرهنگی و فکری به کار گرفته شد.
🔹 ...پایان قسمت دوم.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت سوم)
1⃣ تلاش برای «علمی» کردن #فرضیههای_نژادی (فرضیههایی که در قرون گذشته به صورت شفاهی در میان مردم اروپا رایج بود) از اواخر قرن 18 میلادی در کشورهای اروپای غربی آغاز شد و سپس به سایر نقاط جهان توسعه یافت.
2⃣ موضوع اصلی این #شبهعلم اثبات این نکات بود:
🔸 1. تفاوتهای میان گروههای انسانی (چه به علت اثر محیط زیست و چه وراثت) اختصاصاتی طبیعی است که با انسان متولد شده و قابل تغییر نیست!
🔸 2. میان اختصاصات جسمانی، مانند رنگ پوست، اندازه و شکل جمجمه و… با استعدادهای هوشی فردی و فرهنگی گروههای انسانی رابطهی مستقیم و ناگسستنی وجود دارد!
🔸 3. ردهبندی نژادهای انسانی از بالا به پایین امری طبیعی و غیرقابل تغییر است!
🔸 4. #نژاد_سفید بهعلت داشتن اختصاصات ظاهری معین و جسمی و به علت دارا بودن هوش فردی و فرهنگ گروهی، بالاتر از بقیهی گروههای انسانی بوده و در مقامی برتر از همهی گروهها قرار دارد، سازنده و مشعلدار فرهنگ و تمدن جهانی است و لذا حق حکومت و سلطهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر جامعهی جهانی را دارد و میتواند گروههای انسانی دیگر را هر جور که صلاح بداند به نفع خود به کار گیرد و تربیت و با تمدن و حقایق دینی آشنا کند.
3⃣ اما هرگز بدین نکته توجه نمیشد که فرق است میان توجه و نشاندادن تفاوتها میان افراد و گروههای انسانی و طبقهبندی و ردهبندی کردن آنها از نظر فکری و فرهنگی.
4⃣ وجود تفاوت میان انسانها و میان افراد یک خانواده و گروههای انسانی ساکن حتی یک سرزمین و منطقه امری روشن و طبیعی است، اما طبقهبندی و ردهبندی گروههای انسانی به بالاتر و پستتر، به متمدن یا وحشی، به داشتن هوش و فضائل اخلاقی یا احمق و فاسد بودن بر اساس مشخصات جسمانی، رنگ پوست، شکل جمجمه یا بینی مسئلهی دیگریاست.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism03
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت سوم)
1⃣ اگر نژادشناسان، انسانشناسان و مردمشناسان کارشان به مقایسهی مشخصات جسمی انسانها و ردهبندی جسمی گروههای انسانی محدود میماند، مشکل چندانی ایجاد نمیشد،
2⃣ اما مسئلهی اصلی و نکتهی اساسی اینجاست که این نژادشناسان، مردمشناسان و انسانشناسان تقسیمبندی جسمی و ظاهری را به هوش و اخلاق و رفتار فردی و فرهنگ و اخلاق اجتماعی گروههای انسانی تعمیم داده و بر مبنای مشخصات جسمی دربارهی استعدادهای هوشی، اخلاقی افراد و فرهنگ و اخلاق جماعات انسانی برای تأمین مقاصد خاص، قضاوت میکنند و به تصورات و ذهنیات آلوده و درهم خود نام «علم» هم میدهند!
3⃣ اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم مقولههایی نیست که از یک فرد به فرد دیگری به #ارث برسد یا در یک گروه انسانی خاص از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم چیزهایی نیست که از آسمان افتاده باشد یا خلعتی باشد که طبیعت یا خدا بر تن گروهی خاص پوشانده باشد.
4⃣ این مقولات و حتی فرضیههای شبهعلمی نژادی محصول رشد و تغییرات اقتصادی، فرهنگی در جوامع بشری و در این رابطه متأثر از برخورد طبقاتی در این جوامع است.
5⃣ اگر چنین سخنی را نپذیریم، حتی جانبداران #فرضیههای_نژادی نیز قادر نخواهند بود ریشههای پیدایش این فرضیهها را در تاریخ و جامعهی انسانی توضیح دهند، مگر اینکه معتقد باشند نوع انسان، منشأ و مبدأ و در رابطه با متون کتب دینی، آدم و حوّاهای متعددی داشته و #نژاد_سفید از نظر خلقت و طبیعت، تافتهی جدابافته است.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism03
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت سوم)
1⃣ بررسی تاریخ اجتماعی و سیاسی جماعات انسانی نشان میدهد که طبقات مرفه و استثمارکننده، برای اثبات مزیت و برتری فرهنگی و تمدنی خود بر سایر گروهها و مشروعیت بخشیدن به #استثمار انسانهای دیگر، صفات جسمانی گروههای انسانی دیگر را دلیل پستی آنها و صفات جسمانی خود را دلیل مزیّت دانستهاند و مفهوم و کلمهی #نژاد_برتر بدینصورت به وجود آمده است.
2⃣ در جوامع شرقی، #نژادپرستی بدانگونه که در سدههای 18 و 19 میلادی در کشورهای #سرمایهداری استعماری رشد کرد و توسعه یافت و مشخصات جسمی، اساس ردهبندی فکری و فرهنگی انسان شد، چه در دوران پیش از اسلام و چه پس از توسعهی اسلام وجود نداشت.
3⃣ گرچه در بسیاری از جوامع شرقی #بردهداری و کار بردگان را چه در دوران باستان و چه در دوران اسلامی میتوان نشان داد اما بردگی به رنگ پوست و شکل جمجمه یا لب و بینی ربطی نداشت.
4⃣ در نظامهای فئودالی، اشراف و فئودالها، در شیوهی تولید سرمایهداری، سرمایهداران، و در شیوهی تولید مستعمراتی، طبقات استثمارکننده، حاکم، مدافع و مروج #فرضیههای_نژادی بودند و هستند.
5⃣ در همهی این شیوههای تولید، بخشی از #روشنفکران با ترویج فرضیههای نژادی، دانسته یا ندانسته در خدمت طبقات حاکم و استعمارگران قرار دارند.
6⃣ فرضیههای نژادپرستی دوران ما، محصول #کلنیالیسم و شیوهی تولید سرمایهداری است.
7⃣ فرضیههای نژادی در کشورهای اروپایی پایهی فکری و فرهنگی #ناسیونالیسم شد و در مستعمرات پایهی فکری و فرهنگی ناسیونالیسم نژادی و پانبازی و پانسازی نژادی و فرهنگی را میسازد.
🔹 ...پایان قسمت سوم.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism03
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ از میان کسانی که مفهوم و کلمهی #نژاد را در تقسیمبندی گروههای انسانی به کار بردهاند، میتوان از #یوهان_فریدریش_بلومنباخ (1840-1752) که پایهگذار #انسانشناسی_جدید شمرده میشود نام برد.
2⃣ بلومنباخ نژاد انسانی را بهعنوان گروههای ثابت بر اساس مشخصات جسمی در نوع انسان، به 5 گروه اصلی تقسیم میکرد:
1- قفقازی2- مغول 3- حبشهای (اتیوپی) 4- آمریکایی (مراد ساکنان اولیهی این قارهاند) 5- مالائیها (مالی – آفریقا).
3⃣ به نظر بلومنباخ، نام نژاد قفقازی از کوههای قفقاز گرفته شده است که در جنوب این سلسله جبال، مردم گرجستان زندگی میکنند که به نظر بلومباخ زیباترین انسانها هستند!
4⃣ بلومنباخ در آثار خود به کارهای #پیتر_کامپر (1789-1722) اشاره کرده است. به نظر کامپر میتوان میزان هوش نژادهای مختلف انسانی را بر حسب زاویهی صورت تعیین نمود! این زاویه از برخورد دو خط حاصل میشود: خطی از لب بالا به پیشانی (تقریباً عمودی) و خط دیگر افقی.
5⃣ به نظر کامپر زاویهی 100 درجه نشانهی عالیترین نمونهی زیبایی (یونانی) است؛ زاویهی صورت اروپایی در حدود 97 درجه و زاویهی صورت سیاهان پایینتر از 70 درجه است که به زاویهی صورتی میمونها و سگ نزدیکتر میباشد تا به زاویهی صورت انسان.
6⃣ تحقیقات بعدی، سست و بیپایه بودن نتیجهگیریها و غلط بودن شیوههای اندازهگیری کامپر را به اثبات رساند. در میان اهالی یک سرزمین و یک گروه خاص انسانی هم میتوان افرادی را با پیشانی برجسته یا عقبرفته، و آروارههای جلو آمده یا عقبرفته نشان داد و این صفات جسمانی هیچگونه رابطهای با میزان هوش و درایت فردی یا فرهنگ اجتماعی و قومی ندارد.
7⃣ اما شوربختانه کارهای کامپر، اساس تحقیقات و نظریهپردازی بسیاری از انسانشناسان قرار گرفت و در بسیاری از کتب مربوط به #نژادشناسی در اثبات برتری #نژاد_سفید اروپایی بر سایر گروههای انسانی به کار رفته و میرود و در این رابطه از تحریف و #تقلب هم خودداری نمیشود بدینصورت که از میان هر گروه افراد خاصی برای مقایسه دستچین و سپس بهعنوان نمونهی تمام اعضاء و افراد آن گروه انسانی معرفی میشوند!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ با انتشار کتاب #یوهان_کاسپر_لاواتر (1801-1741) در سال 1781، #چهرهشناسی بهعنوان علم وارد مباحث انسانشناسی شد و معیاری برای تشخیص تفاوت انسانها و فرهنگ آنان گردید.
2⃣ به نظر لاواتر میتوان با توجه به چهرهی افراد دربارهی شخصیت روانی، اخلاقی و فکری آنان قضاوت کرد، زیرا صفات ظاهری و جسمی افراد چیزی جز ادامهی صفات درونی و روانی آنان (و بالعکس) نیست!
3⃣ از دید لاواتر، در زیبایی چهره که خود دلیل و نشانهی زیباییهای روانی، اخلاقی و فرهنگی هر فرد و گروه انسانی است، پیشانی، بینی و چانه نقش اساسی دارد.
4⃣ پیشانی صاف (بر حسب اندازهگیری کامپر زاویهی 100 درجه) با ابروانی افقی نشانهی عمدهی زیبایی است و داشتن چشمان آبی، و بینی نسبتاً بزرگ به موازات پیشانی و یک چانهی گرد و موهای قهوهای کوتاه نشانههای بسیار مثبتی به شمار میآید.
5⃣ به نظر لاواتر شکل و مشخصات چهره میتواند معرّف تعلّق به یک گروه انسانی خاص باشد و معتقد بود که میتوان آلمانیها را از روی شکل دندان و چگونگی خندیدن، و فرانسویها را از روی شکل بینی شناخت.
6⃣ او میگفت بینیِ به جلو خم شده علامت آن است که صاحبش مردی خشمگین است و بینی کوچک و نوک بالا علامت محتاط بودن و بینی که به جلو خم شده باشد علامت بیاحساسی و بیعاطفگی است (بینی آریایی، بینی سامی).
7⃣ چنین علمی! مبنای کار بسیاری از انسانشناسان و مردمشناسان برای تقسیم جامعهی انسانی به نژادها و ردهبندی اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی گروههای انسانی قرار گرفت!!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ #جان_باپتیست_پورتا تحت تأثیر آثار لاواتر به مقایسهی چهرهی انسان با حیوانات پرداخت!
2⃣ وی معتقد بود که شباهت چهرهی یک انسان به یک حیوان خاص، مانند گوسفند، خوک یا شیر، علامتِ داشتنِ صفات اصلی همان حیوان است!
3⃣ در ادامهی نظریات کامپر که به مقایسهی جمجمهی سیاهان و میمونها پرداخته بود، مقایسهی چهرهی انسانها چه بهعنوان فرد و چه بهعنوان یک گروه با حیوانات، باب جدیدی در انسانشناسی و مردمشناسی برای تعیین «نژادها»ی انسانی و تعیین صفات اخلاقی و میزان هوش فردی و صفات اخلاقی و فرهنگی اجتماعی (نژادها) گشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ نظریات لاواتر نه فقط بر نژادشناسان و انسانشناسان حرفهای اثر گذاشت، بلکه ادبیاتی مانند #ولفگانگ_گوته و #والتر_اسکات نیز چنین افکار و نظریاتی را در آثار ادبی خود منعکس و بدینترتیب در ترویج و تبلیغ آن شرکت کردند.
2⃣ #نژادپرستی که با کمک و بهوسیلهی قصه، داستان، شعر و نقاشی تبلیغ شود، اثرات اجتماعی مهلکتر و مؤثرتری دارد، زیرا بهصورت خزنده امّا عمیق در ذهن خوانندگان قرار میگیرد.
3⃣ در قصههای کودکان و داستانهایی که حتی بهعنوان #ادبیات_جهانی شهرت دارد و بهخصوص در کتابهای هیجانانگیز برای جوانان، قهرمانان و بزرگان و ناجیان، پوستِ سفید، چشمِ آبی و مویِ طلایی دارند و جنایتکاران و تنبلها و کودنها بهطور عمده رنگ تیره در پوست و مو و چشم!
4⃣ به کمک فیلمهای سینمایی، و استفادهی وسیع از همهی رسانههای گروهی، اعتقاد به وجود #نژادهای_مختلف که نه فقط از نظر جسمی و ظاهری، بلکه فکری و فرهنگی نیز با یکدیگر در تضاد قرار دارند، از همان اوان کودکی چه در کشورهای سرمایهداری استعماری و چه در متسعمرات تزریق میشود.
5⃣ نتیجهی اجتماعی چنین تبلیغی رشد عقدهی #خودبزرگبینی و احساس رهبر و معلم و حاکم بودن در میان افراد و اعضای جوامع #سرمایهداری نسبت به سایر گروههای انسانی و رشد عقدهی #حقارت و احساس #عقبماندگی و احتیاج و حتی در مواردی دریوزگی و وابستگی اقتصادی و فکری در میان افراد و اعضای #جوامع_مستعمراتی است.
6⃣ وجود این #عقدهی_حقارت را میتوان در رفتار و گفتار بسیاری از #سران دولتها، #روشنفکران، شخصیتهای دینی، علمی و فرهنگی جوامع مستعمراتی امروزی نشان داد.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (5)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ پایهگذار #جمجمهشناسی، بهصورتی که شکل جمجمه نشاندهندهی صفات اخلاقی، فکری و استعدادهای فردی و فرهنگ اجتماعی باشد (Phrenology)، #فرانس_ژوزف_گال (1828-1758) است.
2⃣ گال به نظریهی تشخیص شخصیت فکری و فرهنگی، فردی و قومی انسانها بهوسیلهی شکل #چهره، نظریهی تشخیص شخصیت فکری و فرهنگی، فردی و قومی انسانها بوسیلهی شکل #جمجمه را افزود!
3⃣ بر طبق این نظر، مغز انسانی از مراکز مختلفی ساخته شده است و چون شکل مغز، شکل جمجمه را تعیین میکند، لذا از طریق تعیین شکل جمجمه میتوان نظر داد که چه مراکزی در مغز تکامل یافته و رشد کرده و چه مراکزی کوچک و عقب مانده است، و بر این اساس چه استعدادهای فکری فردی و فرهنگی قومی در میان افراد یک قوم که جمجمهای با شکل معین دارند، رشد کرده یا نکرده است.
4⃣ به نظر گال، انگلیسیها و فرانسویها جمجمههای خوششکل و نجیبانه دارند، اما جمجمههای آفریقایی، نشانهای از هوش و فراست و نجابت نشان نمیدهد! [انگار فرقی ندارد که چهرهشناسی كنی یا جمجمهشناسی يا... آخرش همیشه میرسی به برتری نژاد سفید اروپایی!! جهل هزار مرتبه شَرَف دارد به چنین علمی!]
✍️ [اما مهمترین نکته که دانستنش برای من و شما دوست عضو اندیشکده اهمیت دارد، این بند است:]
5⃣ با اینکه سالهاست بیپایه و سست بودن نظریات کامپر و لاواتر و گال بارها به اثبات رسیده و امروزه این نظریات در مجامع علمی #مسخره میشود، هنوز این نظریات در #جوامع_مستعمراتی از طرف پارهای از افراد و محافل بهصورت نظریات جدّی مطرح میگردد و دربارهی شکل جمجمه یا شکل بینی افراد یک منطقه و شهرستان داد سخن داده میشود!!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (6)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ #آندرس_رتزیوس (1860-1796) به اندازهگیری جمجمه با تعیین نسبت طول و عرض آن پرداخت جمجمههای دراز و باریک را، دولیخوسفالیش (Dolichocephaly) و جمجمههای پهن و عریض را براخیسفالیش (Brachycephaly) نامید.
2⃣ در طول زمان این دو اصطلاح در #انسانشناسی و #مردمشناسی براساس #فرضیههای_نژادی کاربرد وسیعی یافت. [البته بازهم طبق معمول] جمجمههای دراز و باریک، زیبا و خاصِ اروپاییان بودند.
3⃣ تعداد زیادی از #شرقشناسان نیز در آثار و تحقیقات خود دربارهی جوامع شرقی و ساکنان اولیهی این سرزمینها با بهکار بردن #جمجمهشناسی به تقسیمبندی و ردهبندی و #نژادشناسی اقوام پرداخته و بر مبنای سست چنین نظریاتی تمدن و نژادهای متعددی را در سرزمینهای شرقی «کشف» کردهاند!
4⃣ شاگردان چنین محققان و استادانی در #جوامع_مستعمراتی هنوز به وجود «تمدن»ها و نژادهای مختلف و متفاوت و برتر و پستتر در سرزمینهای شرقی باور و اعتقاد دارند!! گرچه کشفیات باستانی و مقایسهی آنها و بررسیهای تاریخی و اجتماعی، خلاف این باورها و اعتقادها را ثابت کرده است.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (7)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
🌐 حرف آخر
💀 گرچه #انسانشناسان برای اثبات امتیاز #نژاد_سفید (اروپایی) بر سایر مردم جهان سالها به اندازهگرفتن مغز و اندازهگرفتن حجم جمجمهها پرداختند، امّا همهی این کوششها از نظر علمی به ناکامی انجامید.
🔹 ...پایان قسمت چهارم.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
🏆 کسب افتخاری دیگر
🔸 بعد از اینكه در اردیبهشت 1397 #اندیشکده_مطالعات_یهود در دهمین #جشنواره_ملی_رسانههای_دیجیتال در عنوان «مقاومت و انقلاب اسلامی» بخش «پایگاههای اینترنتی» با احراز مقام اول موفق به کسب #نشان_سرآمد شد،
👉 https://eitaa.com/jscenter/1389
🔸 دیروز 15 شهریور 1397 نیز سایت #اندیشکده_مطالعات_یهود در اولین #جشنواره_بینالمللی_ساعت_شنی (با موضوع: مرگ بر اسرائیل) در بخش رسانههای اینترنتی، بهعنوان سایت برگزیده معرفی شد.
🌹 كسب این موفقیت را به تمامی شما همراهان تبریک عرض میکنیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت پنجم)
1⃣ #کریستف_ماینرس (1810-1747) را میتوان نخستین کسی دانست که کلمه و مفهوم #نژاد را در بررسیهای تاریخی به کار برده است.
2⃣ ماینرس از #فرضیههای_نژادی در بررسیهای تاریخی خود برای اثبات برتری و مزیت #اروپاییان بر سایر گروههای انسانی استفاده میکرد.
3⃣ به نظر ماینرس نوع انسان موجود از دو نژاد اصلی تشکیل میشد: #قفقازی و #مغولی؛ نژاد مغولی نه فقط از نظر جسمی بلکه از نظر فکری و فرهنگی بسیار عقبتر از نژاد قفقازی بود و قوم قفقازی خود به دو نژاد #کلتها و #اسلاوها تقسیم میشد و کلتها که #ژرمنها و #رومنها را در بر میگرفتند در همهی زمینههای اخلاقی و فرهنگی بر اسلاوها مزیت داشتند.
4⃣ ملتهای اروپایی برای ماینرس قومی نجیب و شریف بودند و نقش رهبری آنها به علت نژادشان بود!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism05
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت پنجم)
1⃣ در آثار گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1831-1770) فیلسوف آلمانی نیز سخن از #نژاد و تفاوتهای نژادی در میان است.
2⃣ #هگل مینویسد که چینیها و هندیها به نژاد آسیایی مغولی تعلق دارند و صفات و اخلاقیاتشان غیر از اروپاییان است اما ملتهای آسیای مقدم که از نژاد قفقازیاند جزء اقوام اروپایی محسوب میشوند.
3⃣ قاعدهی اصلی اقوام آسیای دور تکیه بر حالات روانی، فکری و طبیعی است و در آنجا دروننگری، اخلاق و آنچه ادراکات و تعلقات انسانی را میسازد وجود ندارد!
4⃣ هگل قارهی آفریقا را به سه بخش تقسیم میکند که در هر بخشی اختلاف در صفات روانی با مشخصات جسمانی رابطه دارد و ادامه میدهد که در مناطق مرتفع آفریقا مردم جز اینکه بهعنوان #برده مورد استفاده قرار گرفتهاند رابطهی دیگری با تاریخ ندارند.
5⃣ از آنچه هگل نوشته مستفاد میشود که به نظر وی اگر قومی با #اروپا در رابطه نباشد با تاریخ هم رابطهای ندارد و انسان اروپایی معیار #انسان_کامل است.
🔸 [دوستان عزیز اندیشكده توجه داشته باشند كه این فرد و امثال او كه به عنوان دانشمندان و متفكران بزرگ تاریخ به ما تحمیل شدهاند تا چه حد دچار ابتذال فكری و اسیر خرافات عوامانه بودهاند!]
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism05
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت پنجم)
1⃣ #آرتور_گوبینو (1882-1816) فرضیههای نژادی را مفهوم کلیدی در توضیح تاریخ جهان و بشریت میدانست. به نظر وی #نژاد نیروی محرکه و عامل تعیینکننده در اوج یا سقوط تمدنها و فرهنگها بوده و بدین سبب رشد و سقوط تمدنها و فرهنگها تنها یک مسئلهی نژادی است!
2⃣ گوبینو تعداد نژادهای انسانی را به سه نژاد اصلی تقلیل داده بود: سفید، زرد، سیاه. به نظر گوبینو هر نژاد صفات جسمی و روحی معین، ثابت و مشخص و غیرقابل تغییر خود را دارد که منشأ آن #خون_پاک_اولیه است!
3⃣ به نظر گوبینو، #نژاد_سفید از جانب خداوند برای #حکومت بر نژادهای پست تعیین شده است و این امر #تقدیر_الهی است و نمیتوان در آن تغییری داد، زیرا خداوند از همان ابتدای خلقت، استعداها را میان نژادها تقسیم و معین کرده است!
4⃣ گوبینو از #خون_آریایی و #نژاد_آریایی سخن میگفت؛ #نژاد_سیاه را پایینترین رده در گروههای انسانی میدانست که کمهوش و احساساتیاند؛ #نژاد_زرد خردهبین و در جستجوی رفاه مادی است و برای تجارت و کارهای دستی خلق شده است اما #نژاد_سفید عشق به آزادی و افتخار دارد و به علت آریایی بودن بر همه نژادها برتری دارد!
5⃣ گوبینو به هیچوجه توضیح نمیدهد که مراد وی از خون آریایی یا #خون_پاک_اولیه چیست و این خون چه ترکیبی دارد، و در خون نژاد سفید چه عواملی وجود داشته که در خون سیاهان و زردها نبوده است. در آثار گوبینو «خون» بهعنوان یک عامل مهم، اسرارآمیز اما تعیینکننده حضور دارد.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism05
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت پنجم)
1⃣ #فریدریش_نیچه (1900-1844) معتقد بود که میتوان با تربیت و پرورش نژادی، #نژاد_حاکم و #نژاد_برتر را به وجود آورد.
2⃣ به نظر نیچه، تاریخ جهان جنگ دائمی میان نژاد حاکم و نژاد محکوم بوده اما میتوان برای غلبه بر مشکلات و بینظمیها، قشر نژادی حاکم را پرورش داد تا آقای آیندهی دنیا باشد.
3⃣ نیچه در آثارش مکرر از #نژاد_اروپایی آینده سخن گفته که بالای همهی ملتها قرار داشته و در اثر برخورد نژادها در اروپا ترکیب آنها به وجود میآید.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism05
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی (5)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت پنجم)
1⃣ #صهیونیسم نیز از جمله #فرضیههای_نژادی بر اساس قبول برتری #نژاد_سفید بر سایر گروههای انسانی است که در آن مفاهیم ملت (Nation)، خلق (Volk)، دین (Religion) و نژاد (Rasse) با هم کاملاً ترکیب شدهاند و یک واحد را میسازند.
2⃣ این امتزاج و ترکیب مفاهیم را میتوان به خوبی در آثار #تئودور_هرتزل (1904-1860) نشان داد که به نظر وی مسئلهی تشکیل #دولت_یهود و استقرار آن مشکلی بوده که میبایست میان مللِ با فرهنگ حل میشده و اطمینان میداد که چنین دولتی در #فلسطین بخشی از دیوار دفاعی اروپا در برابر بهاصطلاح #وحشیان و خط مقدم در جبههی دفاع از فرهنگ در برابر #وحشیگری خواهد بود!
3⃣ با توجه به نقشهی جغرافیا و محل قرارگرفتن فلسطین میتوان به خوبی دریافت که مراد هرتزل از #وحشیان، ساکنان چه سرزمینهایی بودهاند و مراد از #وحشیگری چه میتوانسته باشد!
4⃣ چنین طرز تفکر و بیان، چیزی جز بهرهبرداری از فرضیهی برتری #نژاد_سفید بر سایر گروههای انسانی در تاریخ و جامعهشناسی و علوم سیاسی نیست.
🔹 ادامهی مقاله را در سایت اندیشکده مطالعه كنید.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism05
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ زمینه فرهنگی فرضیههای نژادی (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت ششم)
1⃣ #تاریخسازی برای جوامع مستعمراتی از جمله زیرکانهترین و مؤثرترین شیوههای #نفوذ و سلطهی فرهنگ استعماری برای وصول به اهداف اقتصادی و سیاسی در این جوامع است.
2⃣ از جمله شیوههای استعماری برخورد با مسائل تاریخی و اجتماعی در راستای تاریخسازی میتوان به موارد ذیل اشاره كرد:
🔸 تبلیغ نژادی.
🔸 جعل تاریخ در جهت منافع طبقاتی و استعماری.
🔸 کوشش برای منحصر کردن استعداد و توانایی در پایهگذاری پیشرفتهای فرهنگی، علمی و اجتماعی و اصولاً تمدن جهانی به یک قوم یا نژاد خاص.
🔸 انکار وجود، حضور و شرکت اقوام دیگر در پایهگذاری و رشد فرهنگ و علم و بهطور کلی تمدن جهانی.
3⃣ عمدهی پژوهشگران جوامع مستعمراتی که تحت تأثیر #فرهنگ_استعمارِ سرمایهداری و #فرضیههای_نژادیِ محصول آن قرار داشته یا دارند، بیشتر در جستجوی آثار فرهنگ جامعهی خود بر فرهنگهای دیگرند و چون تنها به قاضی میروند راضی و خوشحال برمیگردند و چون هدف تحقیق قبلاً تعیین شده برای اثبات مدعای خود شواهد کافی نیز مییابند و چون کمترین تلاشی برای شناختن فرهنگ اقوام دیگر و همچنین آثار روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع دیگر بر جامعهی خودی نمیکنند، در بررسیهای تاریخی و باستانشناسی به این نتیجه میرسند که فقط جامعه، قوم یا «نژادی» که بدان تعلّق دارند مشعلدار تمدن جهان بوده و اقوام و جوامع دیگر در طول تاریخ کاری جز تقلید، پیروی یا دستبرد زدن نداشتهاند و نکردهاند.
[✍️ چقدر اين حرفها آدم را به ياد #باستانگرایان وطنی میاندازد!]
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/KkvBGp
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ زمینه فرهنگی فرضیههای نژادی (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت ششم)
1⃣ تاریخسازی نژادی بیشتر با کوشش برای تعیین #مبدأ_تاریخ برای یک قوم شروع میشود، زیرا هر قدر قدمت یک قوم یا «نژاد» بیشتر باشد ادعای پیشکسوتی، پیشتازی و پایهگذاری فرهنگی و اجتماعی آن قابلقبولتر و نظریهی #برتری_نژادی موجّهتر خواهد بود.
2⃣ باید پذیرفت که تعیین مبدأ تاریخ برای یک قوم یا گروهی از اقوام، امری فرضی و قرادادی است و با تغییر شیوهی بررسی تغییر میکند.
3⃣ بررسی اكثر تألیفات و تحقیقات تاریخی نشان میدهد که در بسیاری موارد آنچه بهعنوان مبدأ تاریخ یک قوم خاص یا اقوام «دیگر» تعیین میشود، رابطهی مستقیم با قومیّت، مقاصد سیاسی، منافع طبقاتی و استعماری مؤلف یا محقق دارد.
4⃣ مورخان مصلحتی میکوشند با بههم بافتن دلایل و کنار هم گذاشتن یا در پارهای موارد حذف حوادث تاریخی و ارائهی یک سلسله استدلالهای قابل تردید برای قومی که خود بدان تعلّق دارند یا تصور میکنند «هم نژاد» باشند، مبدأ تاریخ را از نظر زمان قدیمتر، از نظر مکان وسیعتر، از نظر فرهنگی والاتر، از نظر سیاسی و نظامی پرقدرتتر تعیین کنند و غرق در رؤیاهای شاعرانه، اجداد خود را از نظر جسمانی زیباترین و از نظر اخلاقی شریفترین انسانها بدانند و زورگوییها و آدمکشیها و غارتهای آنان نسبت به اقوام دیگر را امری مشروع و بهحق جلوه دهند.
[✍ قبلاً به مناسبتی اشاره كردیم كه همين امر باعث شده آتیلا در مجارستان، چنگیزخان در مغولستان، تیمور لنگ در ازبکستان و کورش در ایران نه تنها متجاوز و آدمکش نیستند، بلكه قهرمان ملی شمرده میشوند!]
👉 https://eitaa.com/jscenter/1845
5⃣ وجود چنین مسابقهای را در بسیاری از آثار مورخانِ مصلحتی و جانبدارانِ پانبازی و پانسازی نژادی «#آریایی» و «#سامی» و «تورانی – ترکی» میتوان نشان داد.
🔹 ادامه دارد...
✍ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/KkvBGp
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ زمینه فرهنگی فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت ششم)
1⃣ ارائهکنندگان #فرضیههای_نژادی در سدههای 18 و 19 میلادی در اروپا را میتوان بهطور عمده به دو دسته تقسیم نمود:
2⃣ اول: گروهی که در مطابقت با متن #عهد_قدیم (تورات) وجود منشأ واحد برای نوع بشر (حضرت آدم) را پذیرفته و پیدایش «نژاد»ها را معلول عللی مانند #شرایط_زیست میدانستند (Monogenetiker) مانند بوفون، کانت، گوبینو، ماینرس و…
3⃣ دوم: گروهی که با ردّ متن عهد قدیم در مورد #خلقت_انسان، از وجود چند منشأ برای نوع بشر (وجود آدم دوم، چند آدم یا گروه انسانی ماقبل خلقت آدم) سخن میگفتند (Polygenetiker) و بدین ترتیب برای هر یک از گروههای انسانی (و بخصوص برای #نژاد_سفید اروپایی) منشأ جداگانه و خاص (غیر از حضرت آدم تورات) تعیین میکردند. از این گروه میتوان ولفگانگ گوته، فرانسوا ولتر، کارل لینه و… را نام برد.
4⃣ با وجود اختلاف نظر در باب مسئلهی خلقت انسان، فرضیهپردازانِ هر دو گروه دربارهی موضوعات اصلی و جان کلام فرضیههای نژادی با هم توافق اصولی و کامل داشتند! موضوعاتی مثل:
🔸1. وجود نژادهای مختلف انسانی با مشخصات جسمانی و بر این اساس، فکری و فرهنگی متفاوت،
🔸2. ردهبندی انسانها به نژادهای برتر و پستتر، زبرین و زیرین بر پایهی مشخصات جسمی که به استعدادهای فکری و فرهنگی نیز تعمیم داده میشد،
🔸3. قبول برتری جسمی (زیبایی)، فکری و فرهنگی #نژاد_سفید (اروپایی) بر ساکنان همهی قارّهها و همهی سرزمینها،
🔸4. تفویض مقام رهبری و سیادت به نژاد سفید در جامعهی جهانی و طبیعی دانستن سلطه و حکومت آنان بر همهی نژادهای دیگر!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/KkvBGp
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا