eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
425 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
تعلیقات
عبرت‌های انتخابات (4) 📝 ما و مردم (تأملی در مناسبات اجتماعی جبهه انقلاب) 🔻 تجربه انتخابات، کاهش جد
عبرت‌های انتخابات (5) 📝 چند نکته درباره ما و مردم 1. ما ذهنیت عمومی و دغدغه‌های اصلی مردم را نمی‌شناسیم. 2. ما با مردم کم گفتگو می‌کنیم و سیستم‌های اجتماعی دسترسی به مردم را کم اثر کرده‌ايم و دسترسی‌های ساختاری ما از لایه اجتماعی به مردم محدود شده. 3. تصورات مردم از انقلابی‌ها و حتی نظام بسیار متفاوت با واقعیت و برساخته رسانه‌هاست. 4. بسیاری از شبهاتی که پاسخ آن برای ما بديهی است، برای مردم کاملاً شبهه مستقر و باور قطعی است. 5. مردم خیلی صمیمی اند و با دیدن صداقت همراهی نشان می‌دهند. 6. مردم نسبت به نظام دچار بدبینی، کم اعتمادی شدند. 7. مردم دین شان را و ارزش‌ها را عمیقا دوست دارند. 8. مردم نیاز به گفتگو با نظام، حاکمیت، نهاد دین و بدنه انقلابی دارند تا بسیاری از باورهای غلط اصلاح شود و گاردها شکسته شود. 9. مردم براساس بسیاری از دسته‌بندی های ما صحنه سیاست در جمهوری اسلامی را نگاه نمی‌کنند. 10. مردم حق طلب و حق جو هستند و اگر حق درست برای‌شان تصویر شود حتماً همراهی می‌کنند. این فهرست را تکمیل کنید... 📌 نیاز داریم را بهتر بشناسیم، به زیست ما تبدیل شود. بلوغ انقلابی زمانی است که همان شود و دوگانه‌ای به‌نام "ما و مردم" باقی نماند. مردم نام دیگر ما باشد. امروز باید فصل باشد. 🆔@taalighat
📝 منبر هیجان محور و تغییر ذائقه 🔹 معمولا نزدیک مناسبت‌ها که می‌شود رفقای هيئتی تماس می‌گیرند برای وعده گرفتن و یا مشورت برای دعوت سخنران. خيلی‌ها می‌گویند یک می‌خواهیم که خوب باشد و جذاب. بعد می‌پرسم سخنران خوب چطوری است؟ توضیح که می‌دهند متوجه می‌شوی بیشتر دنبال و هستند تا سخنران! 🔹 کسی‌که بالای منبر مردم را مسحور کند، این به وجد بیایید، آن یکی از حال برود و... به‌قولِ دوستان مجلس گرم شود و بگیرد... 🔹 داریم چه می‌کنیم با ویژه‌ترین کلاس تربیت و شیعی یعنی سرمایه هیئت و منبر؟ 🔹 برخی صاحب مجلس ها، گویی دنبال نیستند، دنبال مخاطب نیستند، دنبال مجلس گرم کردن یا همان اند. پس کی تربیت شویم؟ وقتی اینطور شد صاحبان علم و سخن واقعی، از عرصه کنار نهاده می‌شوند چون الزاماً ازاین ادا و اطوارها بلد نیستند. 🔹 منِ مخاطب نیز تغییر می‌کند و دنبال هستم نه چه آنکه حال در لحظه پدید می‌آید و در لحظه از بین می‌رود و لذت دارد اما رسیدن به مقام رنج دارد، زمان می‌برد و مشقت دارد... 🔹 امروز خیلی از بزرگترها که سن و سالی از آن‌ها گذشته برای منبر دعوت نمی‌شوند چون جذاب نیستند! اما فکر نمی‌کنیم که جذابیت برخی در نفَس آن‌هاست. برخی حضورشان، حرف زدنشان، روایت خواندن و فقط ترجمه کردنش، همین ها رشددهنده است نگاه کردن به جمالش عبادت است. وقتی به عمق و بی‌اعتنا شدیم، توهمات به‌جای واقعیات می‌شود. مخاطب ما پای منبرهای مملو از هیجان، رشد نمی‌کند بلکه می‌ماند. 🔹 با این مدل داریم خودمان را محروم می‌کنیم. محرومیتی که عقوبت آن عدم رشد است، کوچک ماندن است، قد نکشیدن است. بعد روایت می‌فرماید علما از مهجور بودنشان بین امت به خدای متعال گلایه می‌کنند. 🔹 بله، درست است که برای نسل جوان باید دنبال کسی بود که هم جذابیت در بیان داشته باشد، هم علم و جمع کند. اما گاهی به این بهانه شیوه نگرش ما تغییر می‌کند. 🆔@taalighat
🖤 عاقبت بین عبایی جگرم را بردم 🖤 با چه وضعييتی آخر پسرم را بردم 🆔@taalighat
✅ دعوت از سخنرانان جوان و چهره‌های جدید برای مراسم عزاداری حرکتی رو به جلو، به‌جا و امیدبخش است. 🆔@taalighat
هرچه جلوتر می‌رویم صور پیچیده‌تری پیدا می‌کند. 🆔@taalighat
"بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد" همین‌که دید چه آمد به روزگار تنت... 🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
🔹 اکسیر اشک و تربیت فرزند ☘ رفقا این روزها و شب‌ها که سر سفره مهمانینم از خاصیت اکسیر اشک غفلت نکنیم. پیرغلام سیدالشهدا جناب می‌فرمودند: در همه روضه‌ها و گریه‌ها را شریک کردم و آن‌ها را بیمه اهل‌بیت علیهم‌السّلام کردم. حتی برخی قدیمی‌ها اشک روضه را بر سر و صورت بچه‌ها می‌زدند... ☘ حالا که نگران بچه‌هایمان در این روزگار هستیم، چشم امید به این عامل خاص داشته باشیم. 🔹 بچه‌ها را بسپاریم به دستان اباعبدالله... 🆔 @taalighat
شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه 🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به و معیار و سنجه نیاز داریم. به‌نظر یکی از شاخص‌ها را می‌توان از محرم آموخت. 🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسی‌که غبار غم را از چهره امام می‌زداید. 1. افق "کرب" و با افق غصه‌های کوچک ما متفاوت است. کسی می‌تواند غم امام را بزداید که در باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد. 2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افق‌های جدید در تراز امام برای او باز شود. 3. کسی‌که در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد می‌کند. 4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع در کنش اجتماعی، در کارها و نوعی است. 🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیش‌نیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغه‌های اصلی ولی جامعه است. 🔻 در عصر ما و دو فردی بودند که ولی جامعه آن‌ها را به‌نوعی" کاشف الکرب" می‌دانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم می‌سپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام می‌شود. یعنی بار ولی جامعه را برمی‌داشت، دغدغه او را می‌شناخت و حل می‌کرد. 🔻 محرم نسبت ما و امام جامعه است. ای‌کاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد... 🆔@taalighat
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر می‌رفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و می‌خواد روز سقایی کنه. ☘ داشت به‌همین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون می‌داد... فدای این عشق‌های پاک و زلال... آخرشم گفت حاج آقا انشالله کربلا... 🆔@taalighat
جای گریه حسین می‌بینی خون به چشمان خواهرت جاریست وقت مغرب رسیده از همه رفتند و شمر ول کن نیست... هانی امیرفرجی 🆔@taalighat