eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
420 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
دوباره ابر، رفته گریه‌ای یکریز  بردارد یکی این داغ را از شانه‌ی پائیز بردارد برای ضاحیه، بیروت، صیدا، صور، البترون یکی از صبر باید کاسه‌ای لبریز بردارد یکی  باید شب این جاده را فانوس بگذارد که تا از پیش پای مرگ دست آویز بردارد تمام بوته‌ها سرخ‌اند در "شبعا" شعیبی کو؟ که تا غم را از این صحرای حاصل‌خیز بردارد ملوّث شد جهان از شر ابنای اما دریغا شیخ رفته جامه‌ی پرهیز بردارد نمی‌دانم در آخر با چه رنگی مرگ می‌آید؟ اگر سرخ است ما هستیم، ما را نیز بردارد نباید بی‌تفاوت بود در غوغای نامردی خدا این ننگ ها را از سر ما نیز بردارد عباس شاه زیدی 🆔 @taalighat
📍انشالله بزودی چشم‌مان به روشن خواهد شد که بر سر ابرهه می‌بارد ... 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 چند خط پیشنهاد در سوگ سید همه داغدار شدیم. قلبمان تیر می‌کشد، احساس می‌کنیم علمدار مقاومت را زدند
دو روز از سید عزیزمان می‌گذرد، هرچه بیشتر می‌گذرد انگار تازه بهتر می‌فهمیم چه بر سرمان آمده و بیشتر درد می‌کشیم و آه از نهادمان بلند است اما با سیلی صورتمان را سرخ نگه می‌داریم. اما در خیابان که راه می‌روم و گوشه کنار را نگاه می‌کنم انگار خبری نیست که نیست. به زندگی عادی خود مشغول است، هیچ نمود واضحی از غم و درد و حزن اجتماعی نمی‌بینم. حتی مقابل مساجد و هیئات که معمولاً پایگاه انقلابی‌هاست... کجا کوتاهی کردیم؟ وقتی را جدی نگرفتیم، وقتی جهاد تبیین را کردیم، وقتی با مردم سخن نگفتیم، گره‌های ذهنی را باز نکردیم، دیگر چه انتظاری داریم؟! 🆔 @taalighat
تعلیقات
#غصه دو روز از #شهادت سید عزیزمان می‌گذرد، هرچه بیشتر می‌گذرد انگار تازه بهتر می‌فهمیم چه بر سرمان
سلام درباره فرمایش تون باید این نکته را لحاظ کرد که نه فقط ایران ما بلکه غالب مردم جهان، در بستر تمدن مدرن با قرائت لیبرال زندگی می‌کنند. امروز ساختارهای تمدنی مدرن از قبیل بانکها، بورس، رسانه، معماری و ... معانی زندگی را مدیریت می‌کنند و این درحالیست که نقاط کانونی معناساز ما خیلی گسسته عمل می‌کنند. نمونه واضح این امر فضای منابر و مساجد هست. از طرفی منبرهای ما فاقد یک سیر برای حیات انقلابی است و از سوی دیگر حتی منبری های انقلابی های ما هم نوعا در هنگامه وعظ، نه موضوع و نه پیام های منبرشان انقلابی است. ته هنرشان این است که آقا را دعا کنند. در حالیکه منبر های ما اولا بایستی در طول سال و در یک سیر منظم اینطور محتوایی برای حیات انقلابی داشته باشند. اما منبری های ما در مواجهه با یک جنگ منظم، بسیار نامنظم و گسسته عمل می‌کنند. از سوی دیگر اگر مسئله سیر و نظم محتوایی حیات انقلابی را کنار بگذاریم مسئله موضوع و پیام یابی یک مسئله جدی است. بهمین خاطر در مواقعی مثل شهادت سید حسن، جامعه فاقد ظرفیت لازم برای جذب محتواهای انقلابی است. (حتی بین بچه های مذهبی) چرا که قرائت ارائه شده با معنای ایجاد شده توسط ساختارها و نظام معنایی نقاط کانونی معناساز همخوانی ندارد. بر این اساس باید سعی کرد دینداری انقلابی را در طرحی بشکل قطره چکانی و روزانه در دهن و قلب مردم جاگیر کرد. تا جامعه ایمانی مطالب را بمرور درونی کند. یکی از تجربه های مفید در این باره بیان تدبری آیات قرآن در مدت زمان های کوتاه چند دقیقه ای بعد از قرائت قرآن در مساجد است. سرلوحه قراردادن تفاسیری که آیت الله خامنه ای درباره سوره های مختلف قرآن بیان نموده اند در این باره راهگشاست و به یک تصویر دینداری پویا و نظام مند کمک شایانی می‌کند که نسبت به حوادث کنشی فعال دارد. 📌 حجت‌الاسلام دکتر محمد یوسفعلی تبار 🆔 @taalighat
📍لبیک به فرمان به ولی امر مسلمین 🔻 با توجه به حکم نایب امام زمان حفظه الله مبنی بر وجوب در کنار مردم لبنان و قهرمان بودن می بایست هر کدام از ما هر قدری که برایمان ممکن است و به هر وسیله ای میشود در اجرای این حکم کوشا باشیم، شاید که این عمل به شرط اخلاص باعث عاقلت بخیری ما شود. 🔻 اهدا از طریق سایت leader.ir به نحوی که در زیر می آید شاید بهترین راه باشد برای اجرای حکم نایب الامام مان چرا که هم کمک به مردم لبنان و حزب الله قهرمان است و هم پر کردن دست ولی فقیه. 📌 پس بشتابید... و در نشر این پیام کوتاهی نکنید... @babejahad ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
سلام بر روح‌الله که چنين عزتی آفرید سلام بر سیدعلی که چنين شجره طیبه ای را تناور کرد... سلام بر حاج قاسم سلام بر سیدحسن نصرالله سلام بر طهرانی مقدم سلام بر گمنامان عرصه جهاد و درود بر دلیران و شیرمردان سپاه پاسداران و نیروهای مسلح، باقری و قاآنی و سلامی و فدوی و حاجی‌زاده و تنگسیری و... آن‌هایی که علی‌رغم زخم زبان‌های ناجوانمردانه چون همیشه مردانه در میدان جهاد ایستادند... 🆔 @taalighat
☘ رفقا در این لحظات این آیات رو زیاد تکرار کنیم و بدانیم اگر عزتی است، اگر قدرتی است، اگر درخششی است همه از جانب خدای متعال است و ما هیچیم هیچ... ☘ فَلَم تَقتُلوهُم وَلٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم ۚ وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ ☘ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ 🆔 @taalighat
مثل اینکه سرورهای تو اسراییله 🆔 @taalighat
الآن خود گنبد آهنین هم داره شبکه‌ی خبر ما رو نگاه می‌کنه ببینه چه خاکی به سرش شده. بعد طرف زده اینترنشنال؟😁 🆔 @taalighat
🖤 در این شب عزیز، دلتنگ سیدیم... 🆔 @taalighat
🔹 مهمتر از عملیات وعده صادق 2، است. این عملیات باید در بعد داخلی و خارجی روایت شود. پیوست بخشی از فرآیند موفقیت و پیروزی عملیات است. 🔹 این عملیات مجاهدانه باید در کشور و برای جبهه مقاومت و حتی ملت‌های آزاده جهان، خلق قدرت، غرور، و اعتماد به‌نفس کند و از سوی دیگر پذیرش اجتماعی برای ادامه مسیر و رفت‌وبرگشت را فراهم کند. اگر فرآیند تبیین درست صورت بگیرد، حتی می‌توان جلوه جدیدی از ملی حول قدرت ملی در سپهر جمهوری اسلامی را شاهد بود. 🔹 البته نسبت به ابعاد این مسئله، از قدرت و غیرت نظامی ایران، از پیروزی گسترده جبهه مقاومت به راهبری و بامحوریت ایران، عدم انفعال ایران در یک‌سال گذشته اموری است که باید خیلی زودتر رخ می‌داد که موانع متعددی داشت. 🔹 از جمله اینکه برخی به‌جای جهاد تبیین مشغول و بودند و به زیرساخت‌های آسیب زدند که باید این آسیب را جبران کرد. 🆔 @taalighat
🔹 از مهم‌ترین ویژگی‌های ترس از مرگ است و از برجسته‌ترین ویژگی‌های شیعه چرا که جبن از جنود جهل است و شجاعت از جنود عقل و آن از جنود طاغوت است و این از جنود الهیه 🔹 در روزهایی که از سران و فرماندهان تا شهروندان همه از خوف در پناهگاهند، ما علی‌رغم همه تهدیدها گذاشته است. یعنی ما را از مبارزه و شهادت می‌ترسانید؟ ما جهادیم... 🔹 نماز جمعه فردا دارد و در مقیاس کلان تفاوت‌های ماهوی دو امت را نشان می‌دهد. امت یهود و امت اسلام در عزم، در اراده، در مؤلفه‌های قدرت معنوی... ما در این و برای پیمودن این مسیر به خلق حماسه و ایجاد معنای جدید محتاجیم. 🔹 نماز جمعه فردا عرصه قدرت‌نمایی ولی امر مسلمین و عنصری است، خودمان را با شوق به امام جامعه برسانیم... https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1727937790483765734 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
🥇 از دستان ولی امر بر سینه فرمانده سرت سلامت سردار اگر این مدت دائم زخم زبان شنیدی... هم خار چشم دشمن بودی و هم مایه شادی دل رهبر... 🆔 @taalighat
📝 انفعال در یکسالگی طوفان الاقصی 🔻 یک‌سال از بزرگترین حماسه قرن علیه رژیم صهیونیستی می‌گذرد اما امروز در آستانه یک سالگی این اتفاق بزرگ، هیچ درخوری تولید نکردیم. امروز مانند یک روز عادی سپری شد! بدون و بدون که ارزش افزوده اجتماعی بیافریند. 🔻 ما از این نکته غفلت داریم که اگر واقعیت‌ها را ما روایت نکنیم، دشمن روایت خواهد کرد. و او به‌راحتی از پیروزی جبهه حق، روایت شکست می‌سازد. ما به‌شدت محتاج هستیم. حال این روایت می‌توانست حداقل در سه حوزه شکل بگیرد: 1. روایت در ایران می‌توانست خلق از ایستادن در نقطه صحیح تاریخ و منتج بودن سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی باشد. 2. روايت در جهان اسلام می‌توانست زمینه‌ساز خلق یک در جوانان و آزادگان و نخبگان باشد تا از سویی نسبت به حکام خاموش و خائن خود کاری کنند و از سوی دیگر نسبت خود را با جهان طاغوت بازتعریف کنند و یقین کند که می‌توان با در مقابل همه دنیای ایستاد. چرا که جنگ امروز، جنگ اراده هاست. 3. روایت در جهان غرب می‌توانست به تثبیت موقعیت ایجادشده توسط فلسطینیان منجر شود، جایگاه بین‌المللی اسرائیل را متزلزل تر کرده و این اعتراض مقطعی را تبدیل به یک علیه اساس موجودیت اسرائیل و نوعی خشم علیه ساختار سیاسی دنیای مدرن کند. 📝 سه یادداشت درباره خط روایت طوفان الاقصی و ابعاد ظرفیت‌های راهبردی آن 🔹قسمت اول https://eitaa.com/taalighat/1304 🔹قسمت دوم https://eitaa.com/taalighat/1305 🔹قسمت سوم https://eitaa.com/taalighat/1308 📝 خیزش دانشگاه‌های جهان، دنیای جدید و رسالت ما 🔹 قسمت اول https://eitaa.com/taalighat/1408 🔹 قسمت دوم https://eitaa.com/taalighat/1410 🆔 @taalighat
📝 دغدغه‌های رهبری درباره لبنان و مسئولیت ما 1. اهمیت راهبردی حزب الله لبنان 🔹 پس از حملات وحشیانه صهیونیست ها به جنوب لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله لبنان، مقام معظم رهبری تلاش خود را متمرکز بر حفظ روحیه، جهت گیری و انگیزه مردم لبنان به عنوان نقطه کانونی گذاشتند. ایشان تأکید و تکرار جدی نسبت به سازمان مقاومت داشتند که نشان دهنده شدت اهتمام ایشان به این امر دارد. یکی از مهمترین جملات ایشان در توصیف اهمیت حزب الله این بیان بود: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.» 2. شرایط جدید لبنان 🔹 واقعیت این است که لبنان دچار چند سطح خسارت سنگین شد و این وضعیت جدید موجب می شود شرایط خاصی پدید آید که نگران کننده است و مسئولیت های نو برای ما ایجاد می کند: - ترور گسترده و هدفمند فرماندهان رده اول حزب الله - ماجرای انفجار گسترده پیجرها - شهادت دبیر کل حزب الله لبنان - حمله به ضاحیه و نقاط مختلف لبنان و تخریب گسترده منازل و نقاط حساس متعلق به حزب الله این چهار رخداد مردم لبنان و بدنه حزب الله را در وضعیت جدیدی قرار داده است. از همه مهمتر شهادت سید حسن نصرالله به عنوان رهبر و تکیه گاه اجتماعی حزب الله است. این جملات رهبری نشان دهنده سطوح نگرانی ایشان است: «مهم‌ترین پیام گفتاری و عملی او [سیدحسن نصرالله] در حیات دنیایی‌اش برای شما ملّت وفادار لبنان این بود که با از دست دادن شخصیّت‌های برجسته‌ای چون امام موسیٰ صدر و سیّدعباس موسوی و دیگران، ناامید و پریشان نشوید؛ در مسیر مبارزه تردید نکنید؛ بر تلاش و توان خود بیفزایید؛ همبستگی خود را دوچندان کنید؛ در برابر دشمن متجاوز و متعرّض با تقویت ایمان و توکّل مقاومت کنید و او را ناکام بگذارید. دشمن پلید و زبون چون نمیتواند به تشکیلات مستحکم حزب‌الله یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فی‌سبیل‌الله صدمهی جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانهی پیروزی خود قلمداد میکند.» «مردم مقاوم لبنان و فلسطین! مبارزان شجاع و مردم صبور و قدرشناس! این شهادتها، این خونهای بر زمین‌ریخته، نهضت شما را سست نمیکند، [بلکه] استوارتر میکند.» 3. مسئولیت ما نسبت به لبنان 🔹 دشمن اگر بتواند ساختار حزب‌الله و جنوب لبنان را متزلزل کند، این تنها جنوب لبنان نیست که آسیب می بیند بلکه همه پیکره جبهه مقاومت دچار آسیب اساسی خواهد شد. از این رو مقام معظم رهبری برای همه ما وظیفه ی در کنار مردم لبنان بودن را تعیین فرمودند: ✔️ «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.» ✔️ «همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است.» ✔️ «اداء دِین به لبنان مجروح و خونین، وظیفه‌ی ما و وظیفه همه‌ی مسلمانها است. حزب‌الله و سیّد شهید با دفاع از غزّه و جهاد برای مسجدالاقصیٰ و ضربه به رژیم غاصب و ظالم، در راه خدمتی حیاتی به همه‌ی منطقه و همه دنیای اسلام گام برداشتند.» 🔹 بر این اساس امروز ما مسئولیتی قطعی در نسبت با حزب الله لبنان به عنوان نقطه محوری جبهه مقاومت داریم. حال باید دید به عنوان جبهه انقلاب در نسبت با فضای لبنان چیست؟ در لبنان با چند لایه مسئله مواجهیم که جامعه ایرانی می تواند نسبت به آن کنش داشته باشد: - مسئله ساختار، سازمان و آینده حزب الله لبنان - مسئله آوارگان لبنانی و کمک رسانی مادی و معنوی به ایشان و کاستن از رنج ها و آلام ناشی از جنگ - مسئله عزم، اراده و سازمان اجتماعی حزب الله لبنان - مسئله جنگ شناختی علیه مردم لبنان - مسئله نسبت ملت ها و دولت های اسلامی با جریان مقاومت لبنان _ مسئله ساخت کلان روايت اجتماعی از حرکت مقاومت 🔻 حال باید در این محورها به و طراحی کنش بپردازیم که در آینده به آن اشاره می‌شود... 🆔 @taalighat
🔹 هرچند تکلیف ما با و مسببین آن روشن است اما می‌گوید نباید از کنار اقدام درست، ساده گذشت. 🔹 سفر عراقچی در اوج تهدیدها به و سوریه یک بود و اکنون سفر به عربستان و قطر آن هم با تصریح به اینکه هدف فقط مسئله فلسطین و لبنان است نه روابط فی‌مابین، قابل تقدیر است. 🔹 یادمان نرفته هشت سال وزیر ارتباط با اروپا و آمریکا بود نه وزیر خارجه، و در آن زمان چقدر مظلوم بود. https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1728540402642365689 🆔@taalighat
📍درنگی در تعطیلی یک کانون مهم کتاب انقلاب و بی‌اعتنایی ما به عناصر فرهنگ‌ساز 🔹 گاهی برخی عناصر مؤثر فرهنگی در نگاه ما فاقد اهمیت اند چرا که اساساً نقش و جایگاه آن‌ها در برای ما تعریف‌شده نیست. به‌عنوان مثال ببینید در سخنان و عملکرد مسئولین فرهنگی ما چقدر پرتکرار و پربسامد است؟! در کلام رهبر معظم انقلاب چقدر؟! حالا یکی دوتا خاطره بگویم و یک گزارش تلخ! 🔹 دهه‌های چهل و پنجاه در همدان بزرگواری بود به‌نام حاج محمود دادفرما که مغازه کتابفروشی داشت و آنجا پاتوق بود. مرکز رشد و تعالی فکری، و محل توزیع اعلامیه‌های امام و عمق یابی معرفتی. بسیاری از مبارزین همدان از این نقطه بود که تغذیه فکری می‌شدند. اما کسی در خوانش تاریخ انقلاب در همدان نقش این عنصر را جایابی نکرد و از نبودش احساس نقصان نداشت. 🔹 دهه شصت، هفتاد و اوائل دهه هشتاد کتابفروشی شهید مدنی معروف به کتابفروشی جهاد با مسئولی دغدغه‌مند، کتاب‌شناس و نازنین به‌نام آقای کاظمی. بچه‌های انقلابی هم نسل ما که دنبال کتاب و بودند بخشی از وقت‌شان در این پاتوق می‌گذشت. بماند که آنجا هم تعطیل شد و امروز جای خود را به یک شعبه بانک داده است. اما با تعطیلی آن کسی احساس نکرد یک و یک خلاء رخ داده... 🔹 گذشت تا در دهه 90 برخی جوان‌های انقلابی سر در دانشگاه اصلی همدان یک کتابفروشی زدند که از تبار همان کتابفروشی های انقلابی بود که پاتوقی برای بچه‌های انقلاب بود به‌نام کتابفروشی . اما چندی پیش با کوته بینی برخی سیاسیون تعطیلش کردند و کسی احساس نکرد یک لطمه فرهنگی رخ داده، همه گفتند خب یک کتابفروشی تعطیل شد! 🔻 اما وقتی به گام‌های فرهنگ‌سازی نگاه می‌کنیم می‌بینیم مهم است. دهه هفتاد در تهران فروشگاه‌های تأسیس می‌شود و کم‌کم در کل کشور شعبه پیدا می‌کند. شهر کتاب کانون نشر اندیشه‌های روشنفکری بیمار و غرب‌زده است و محل تغذیه بخشی از جوان و جامعه ایرانی. 🔹 بماند که ما در کوشیدیم کارهایی کنیم و تجربه‌هایی نیز داشتیم و شکست‌های جدی هم خوردیم. خصوصا از نهادهای فرهنگی انقلابی... اینجا اهالی کتاب دردودل های مفصلی دارند که بماند... 🔻 الغرض امروز یک کتابفروشی در همدان تعطیل شد که تقریباً تنها کانون توزیع و نشر اندیشه‌ها و آثار متفکران انقلاب اسلامی بود. باشد که صدایی ز اهل درد درآید... 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پس از ترور و افزایش تهدیدها از سوی رژیم منحوس صهیونیستی نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب سفر پزشکیان به قطر سفر عراقچی به لبنان و سوریه سفر قالیباف به لبنان و قدم زدن در ضاحیه همه یعنی مبارزه با دشمن، پیام ایستادن در کنار مقاومت و https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1728730368539075465 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در زندگانی و بیش از آن آقا برایم بسیار رشک برانگیز است که چگونه چنین بنیان مرصوصی را بنانهادند و جهان استکبار را به چالش حیاتی کشیدند. امروز بیش از سوگ سیدحسن به سیره سیدحسن محتاجیم. 🔹 ما در طول حیات انقلابی مان نیاز به ارزیابی مسیر و نوع کنش‌گری خود داریم. اینکه آیا جایی که ایستاده‌ایم درست است؟ نقشی که ایفا می‌کنیم درست است؟ آیا ما باری از روی دوش انقلاب برمی‌داریم؟ آیا مسئله‌ای از مسائل رهبری را حل می‌کنیم؟ اینکه چرا سیدحسن و حاج قاسم و... برای دشمن خطر هستند؟ مواردی را مرور کنیم که فقدان آن در زندگی ما به کاهش اثرگذاری منجر شده: 1. تشخيص نقطه تمرکز 🔹 آقا فرمودند: "هر تلاش خوب و به‌جایی، جهاد نیست. جهاد یعنی تلاش برای هدف‌گیری دشمن، و در هر زمان باید عرصه جهاد را به درستی تشخیص داد." 🔹 خیلی از ما معمولاً زیاد کار می‌کنیم، تلاش می‌کنیم اما ثمره خاص یا فایده چشمگیری نمی‌بینیم، چون را درست تشخيص نمی‌دهیم و متمرکز بر کار نمی‌کنیم. اقدام‌های در خلاء، بدون نسبت جدی با موقعیت، بدون ادراک در آن نقطه و در نتيجه بدون هرگونه خطر و تهدید برای دشمن! بیش از این، فرآیند اخذ مسئله ما روشن نیست که با چه مکانیسمی و از کجا و چگونه مسئله خود را انتخاب می‌کنیم که تفصیل آن بماند برای بعد. 2. تمحض و تمرکز 🔹 آقا فرمودند: "در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است." 🔹 ما معمولاً کارهایی را که انجام می‌دهیم بنابر ادبیات قرآني "أخذ به قوه" نمی‌کنیم. یک کار در کنار ده‌ها کار... ما معمولاً صاحب یک پروژه و که تمرکز عمری ما را به خود اختصاص دهد، نیستیم. 🔹 ما معمولاً کارهای متفرق و متعددی انجام می‌دهیم که کثرت در عین کثرت هستند، درحالی‌که انسان دارای پروژه همه کارهایش از جنس "وحدت در عین کثرت" است و در واقع یک کار را به پیش می‌برد. لذا بعد از سال‌ها کار و تلاش هیچ ملموس و عینی نداریم به‌نحوی که بتوان گفت ما فلان بار را برداشتیم یا فلان را حل کردیم یا به پیش بردیم. چند یادداشت سابقاً با این موضوع تقدیم شد که مناسب است الان ذیل این طرح بحث مجدد دیده شود. 🔻🔻 📝 تحول، رهین تمحض https://eitaa.com/taalighat/999 3. اتقان در انجام کار 🔹 ما کار زیاد انجام می‌دهیم، کارهای خوب هم انجام می‌دهیم اما کار زیاد و خوب را خوب و با اتقان انجام نمی‌دهیم. برای توضیح بیشتر: کار را با اتقان انجام دادن یعنی: مراحل و ابعاد یک حرکت را موشکافانه و دقیق دیدن، برای حل یک مسئله وقت گذاشتن، طراحی کردن، دخیل کردن اندیشه، بهره‌مندی از عنصر تجربه و... 4. اعتقاد به صبر راهبردی صبر در اندیشه رهبران الهی و در نگاه آقا یک عنصر راهبردی است. بخشی از مبارزه و بلکه یکی از سخت‌ترین مراحل است. در بستر صبر راهبردی است که بنیان مرصوص فراهم می‌آید. بماند که عده‌ای سهل‌اندیش این جنس عناوین را به سخره گرفتند و معمولاً هرمفهوم مهمی را چنين سخیف می‌کنند، اما این یک عنصر مهم در اندیشه رهبری است. 5. عبودیت و معنویت اگر کار امام ثمر داد، اگر کار آقا و سیدحسن نصرالله ثمر داد، تنها برای این است که چیزی جز نبوده است. فعل انقلاب، فعل عبادی روح‌الله بود. تا زمانی‌که جزءجزء کارهای ما از بستر عبودیت برنخیزد، ریشه در آب دارد و هبا منثوراً است. و انسان اهل عبودیت، انسان اهل معنا و معنویت می‌شود و در بستر معنویت است که را می‌توان به دوش کشید. و اینجا راهگشا و بی‌بدیل است... 🔻 لزوم توجه به مکانیسم تحقق اهداف جامعه ولایی اعضای جامعه ذیل طرح و اندیشه ولایت، اجزای به‌هم پیوسته‌ای هستند که باهم یک طرح را به پیش می‌برند. در هر عضو کوچک و بزرگی در جای خود دارای اهمیت است. اگر هرکسی در همان نقطه‌ای که هست، کار را صحیح و ممحض و متقن انجام دهد، عملاً به کلیت حرکت جامعه ولایی مدد رسانده است و اگر کم بگذارد، به‌همان میزان مسیر را کند کرده است. منطق کلام آقا مبنی براینکه هرجا ایستاده‌اید آنجا را مرکز عالم بدانید اینطور تبیین می‌شود. اگر هریک از ما در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم اقدامات مان دارای این اوصاف باشد یعنی: هم ناظر به طرح دشمن باشد هم با تمحض و تمرکز باشد هم با اتقان انجام شود هم با صبر و استقامت پیش رود هم با محوریت عبوديت باشد این را ضرب کنید در همه اضلاع کنش‌گر جامعه ولایی، خروجی چه می‌شود؟ عناصری مترابط و متراکم و متضاعد هدف واحدی را پیش می‌برند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در
📍بسیاری از ما بچه‌های به همه یا برخی از این آسیب‌ها دچار هستیم و تا در نحوه کنش‌گری خود بازبینی نکنیم، نمی‌توانیم باری از دوش انقلاب برداریم.
"تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد" 🔻 استاد از اندیشمندان معاصری است که توصيف ماهیت و ابعاد پروژه فکری وی و امتدادهای آن نیاز به بحث تفصیلی دارد. 🔻 در ابتدای سالتحصیلی خبری منتشر شد که درس شرح اسفار جناب استاد پارسانیا به‌دلیل اشتغال به تدوین بخش‌هایی از دروس فصوص فعلاً تعطیل است. https://eitaa.com/parsania_net/3870 خب، خبر ساده است اما به پشت صحنه آن دقت نشد. 🔻 استاد که خود اندیشمندی برجسته، و مؤسس است، بیش از سه دهه خود را وقف تنظیم و تدوین و نشر اندیشه‌های حکمی آیت‌الله جوادی آملی کرده است. 🔻 مجموعه ارزشمند ، شرح فصوص و برخی آثار دیگر نتیجه کوشش این استاد فرهیخته است. بااینکه او می‌توانست زمان خود را تدوین آثار و کتب خود اختصاص دهد، اما این ایثار با یک هدف راهبردی اتفاق افتاد: 1. استاد پارسانیا درصدد است موسوعة و زیربنای حکمی تحول را مبتنی بر اندیشه و خوانش یکی از مقررین برجسته حکمت متعالیه را بنیان بگذارد. اتفاقی به ظاهر ساده، اما در حقیقت دارای یک جهت‌گیری راهبردی و زمینه‌ساز تکیه به تراث در زمینه تحول علمی. 2. استاد پارسانیا تنها مدون آثار آیت‌الله جوادی آملی نیستند، بلکه در ارتقای محتوا، قالب و نظارت یافتن آن به حوزه‌های نیاز فکری روز نیز نقش‌آفرینی محوری دارند. 🔻 استاد پارسانیا یک ایثار و از خودگذشتگی راهبردی انجام می‌دهند و به‌جای آنکه خود آثار خود را ترویج و تولید کنند، به آثار استادشان می‌پردازند تا جایی که حتی تدریس خود را نیز این‌چنین تعطیل می‌کنند. این اقدام ارزشمند به‌عنوان یک سرمایه راهبردی به‌چشم نمی‌آید. 🔻 تبیین ابعاد شخصیت اخلاقی استاد، پروژه فکری، اقدامات راهبردی، اثرگذاری در لایه‌های زیرین سیاست‌گذاری کشور و نقش‌آفرینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتداد اندیشه، تربیت نسل جدید و... ابعادی است که می‌توان بعدا به آن به‌صورت مستوفی پرداخت. سایه‌ی این استاد عزیز مستدام... 🆔 @taalighat
قطعاً سننتصر... سید گفته بود: تضحک قلیلاً و تبکی کثیراً عملیات مقتدرانه امشب حزب‌الله نشان‌ داد حزب‌الله زنده است و سیدحسن با اقتدار تا محو صهیون ایستاده... گویی امشب باید این آیه را با همه وجود فهمید: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در
📍در ادامه یادداشت "آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما در جبهه انقلاب"، مطلب زیر تقدیم می‌شود: 📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (1) (خلط بین اقدام و اثر) 🔻 جبهه انقلاب با یک مواجه است و آن عبارت است از غفلت از مقوله . اثرگذاری واقعی یعنی تصرف در عینیت و تغییر وضعیت موجود. اثرگذاری واقعی یعنی نوعی انقلاب در مقیاس کوچک و حول مسئله‌ها، یعنی کمک به تغییر پازل اجتماعی. اثرگذاری واقعی يعني تغییر واقعی وضع موجود. 🔻 توضیح مسئله: هر فعالیت فرهنگی، علمی و اجتماعی با هدفی آغاز می‌گردد. هر کدام از ما دنبال رسیدن به مطلوبی هستیم. اما در بسیاری از مواقع خود به تبدیل می‌شود نه وسیله تحقق هدف. ما ناظر به اقدام هستیم نه ناظر به عینیت. 🔻 برای مثال: وقتی می‌خواهیم را به‌سمت کتاب‌خوانی سوق بدهیم و نسلی اهل مطالعه تربیت کنیم، اقدام ما می‌شود برگزاری نمایشگاه کتاب. بعدها از این‌که نمایشگاه برگزار کردیم بسیار خوشحال می‌شویم و به‌همین اقدام راضی. اما فراموش می‌کنیم نمایشگاه یک اقدام بود برای تحقق هدف، هدفی که عبارت بود از کتاب‌خوان کردن نسل جوان. 🔻 این موجب شده تا بسیاری از کارهای گسترده، متراکم، پر زحمت و پرهزینه ما اثر عینی و واقعی و متناسب با هزینه مادی و معنوی و انسانی پرداخت شده را نداشته باشد. و ما به خود ، عاری از نتیجه اکتفا می‌کنیم. 🔻 عوامل متعددی موجب این غفلت و خطای راهبردی شده است از جمله سخت بودن و دشواری فوق‌العاده اثرگذاری واقعی است. 🔻 عامل دیگر کثرت و تنوع اقدامات و مقدمات یک فعالیت است که انسان را از هدف غافل می‌کند. 🔻 رهبر معظم انقلاب به‌عنوان جامعه به موقعیت‌های عینی جامعه نظر دارد. یک دیده‌بان و را نمی‌توان با آمار و اعداد راضی کرد. او تحول عینی را هدف گرفته است. در ادامه به برخی فرمایشات رهبری در زمینه اثرگذاری واقعی اشاره می کنیم 📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (2) (خلط بین اقدام و اثر) 🔹 یکی از بیانات مهم رهبری درباره متن زیر است. ابتدا متن را مرور کنیم تا چند نکته عرض کنم: 🔻🔻🔻 "لکن از جمله‌ی نکات مهمّی که من در این زمینه روی آن اصرار دارم که تکرار بشود، مسئله‌ی روایت درست جنگ است که من بارها تأکید کرده‌ام." " این فعّالیّتهایی که تا حالا شده فعّالیّتهای خوبی بوده؛ یعنی فعّالیّتها، فعّالیّتهای خوبی است. من به دوستان هم بیرون [از حسینیّه] که این نمایشگاه را نگاه کردیم گفتم؛ آنچه تا حالا اتّفاق افتاده است؛ اینها زیرساخت‌هایی است که برای فعّالیّت فرهنگی، فعّالیّت فکری، فعّالیّت سیاسی، فعّالیّت تاریخی، از این زیرساخت‌ها میشود استفاده کرد؛" "امّا این فعّالیّتها لازم است؛ باید را مشاهده کنید. آن وقتی کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی شما، جوان دانشجوی شما با همان چشم به دفاع مقدّس نگاه میکند که شما نگاه میکنید و همان برداشت را از دفاع مقدّس و از حوادثی که در پی دفاع مقدّس پیش آمده دارد. اگر چنانچه این [طور] شد، در آینده در میدانهای گوناگون حتمی است؛ (بیانات در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس30/6/1401) 🔻 پیش از این دیدار نمایشگاهی از کتب تولید شده در زمینه دفاع مقدس برپا شده بود. از منظر دست‌اندرکاران تولید این حجم کتاب یک دستاورد بزرگ است. اما مقام معظم رهبری همه این کتب را در حد و امر لازم و نه کافی معرفی می‌کنند. 🔻 در این مصداق دستاورد واقعی زمانی است که رخ دهد و آن عبارت است از تغییر نگرش جوانان است. تغییر نگرش و زاویه دید یک دستاورد واقعی و یک تحول عینی است که دستی به آن فوق‌العاده دشوار است. 🔻 از نگاه آقا نبايد در اقدامات پرحجم که قابلیت گزارش‌دهی های وسیع دارند، متوقف شد. بلکه باید به‌دنبال اثر واقعی بود. يعنی باید امر دیگری را مورد هدف‌گذاری قرار داد. 🔰️ چقدر در کارهایمان اثرگذاری واقعی را هدف می‌گیریم؟ 🆔 @taalighat