جلسه دوم.mp3
48.04M
♨️ #اختصاصی
🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی
🔷 استاد رضا ملایی
🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست
🔹 جلسه دوم
🔻پ.ن:
در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است...
⏰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
🆔 @lotfi74
به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/lotfi74
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
May 11
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
سلسله نشستهای فلسفه و علوماجتماعی
دیلتای و علوماجتماعی
دکتر مالک شجاعی جشوقانی
گادامر و علوماجتماعی
دکتر مهدی معینزاده
مارکس و علوم اجتماعی
دکتر محمدتقی چاوشی
هایدگر و علوماجتماعی
دکتر احمد رجبی
هگل و علوماجتماعی
دکتر مصطفی زالی
ویتگنشتاین و علوماجتماعی
دکتر مهدی حسینزاده یزدی
مک اینتایر و علوم اجتماعی
دکتر محسن صبوریان
@utsaiss
@philosophyofss
➕ جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادمین یکی از کانالهای بالا رجوع کنید.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی
✍ حسن انصاری
🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آسای علوم در دو سه قرن نخستين اسلامی کمبود کاغذ بود. به تدريج که توليد و دسترسی به کاغذ همگانی شد نه تنها از سرعت رشد علوم کاسته شد بلکه زمينه برای تقليد از گذشتگان و از رونق افتادن اجتهادات و ابداعات فکری روافزون شد..
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی ✍ حسن انصاری 🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آس
🔸 با ظهور صنعت چاپ اين روند تنزلی به شکل بی سابقه ای تشدید شد. در دو قرن نخست به جای نوشتن می بايست مطالب را به ذهن می سپردند و بيش و پيش از نوشتن می بايست انواع دانش ها را فرا می گرفتند و در قلب و روح و جانشان به وديعت می گذاشتند. آنچه نوشته می شد به دليل کمبود و گرانی کاغذ می بايست خيلی اهميت می داشت و به بهایی که برای کاغذ و برای نوشتن لازم بود پرداخت شود می ارزيد.
نه هر چيز بی مايه ای نوشته می شد و نه هر چيز بی ارزشی خوانده می شد. علم و دانش گنجی بود که بايد در سر درس بزرگان می آموختند و آن را به "مذاکره" برای خود پايدار می کردند.
ابتکار و اجتهاد و نوآوری پايه و مايه نوشتن بود. بعدا که کاغذ ارزان شد و سهل الوصول داستان به تدريج فرق کرد و "علوم" ارزان شد. از صدها نوشته در يک فن به زحمت يکی به نوشتن و خواندنش می ارزيد. تعبيری از اوزاعی، فقيه معروف شام در قرن دوم در دست است بدين قرار: ما زال هذا العلم عزيزا يتلقاه الرجال حتى وقع في الصحف ، فحمله أو دخل فيه غير أهله. واقعيت اين است که هر دانشی را تخصص و اهلی بايد و شايد.
خواندن بر نوشتن مقدم است و برای هر صفحه که می نويسی بايد صد صفحه خوانده باشی. فضای مجازی در روزگار ما کاغذ و قلمی رايگان در اختيارمان قرار داده است. بايد از آن فرصت ساخت برای خواندن بيشتر و نه "هفتاد من کاغذ" نوشتن. فضای فارسی مجازی اين روزها پر شده است از اظهار نظرهای بی پشتوانه درباره دين و فرهنگ و سياست و تاريخ. کمی هم به فکر نسل های آينده باشيم.
زنده باد خواندن و فراگرفتن...
🆔 @lotfi74
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون
✍ امیررضا مافی
🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط درخشانی دارد و گاهی دچار افت میشود.
مهدویان با همان دکوپاژ سابق و قاببندیهای داکیودرامهایش، سراغ داستان عملیات مرصاد و تغییر آدمها رفته و با ژست خارج از جریان بودن، هم انقلابیهای دوآتشه بیمغز مانند کمال را زده و نشان میدهد آنها بر خلاف روزهای اول انقلاب، فاقد خلوصاند و انتفاع شخصی را بر هر چیزی مقدم میشمارند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون ✍ امیررضا مافی 🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط د
...هم تکنوکراتهای امنیتی مانند صادق را زده که همه چیز را در سازمان مهندسی میکنند، اما مسئولیت فاجعهای را که میآفرینند نمیپذیرند و آن را گردن ساختار میاندازند.
فیلم در واقع، هم تفکر احمدینژادی را میکوبد و هم تفکر اعتدالی روحانی را. و شاید در پی یافتن قالیباف و نو اصولگراییاش است.
اما جز این ژست نقادانه، فیلم نیمنگاهی محافظهکارانه به سازمان مجاهدین دارد. مشتی از اعضا را خونخوار و سفاک نشان میدهد و مشتی دیگر را فریبخورده و سادهاندیش که همدلی برانگیزند.
این قرائت از مجاهدین اتفاقا در سالهای ابتدایی انقلاب، که فضای فکری جامعه ملتهب و بیجهت بود معنادارتر است تا عملیات مرصاد در سال شصت و هفت. یعنی سمپادهای نوجوان و جوان سالهای ابتدایی انقلاب که گهگاه به اعدام محکوم شدند، قطعا بیش از سال شصت و هفت و عملیات نظامی علیه کشور دچار سادهاندیشیاند و رد خون میخواهد به هیچ کس باج ندهد و البته هیچکس را به خون خودش تشنه نکند و این یعنی محافظهکاری در بیان مقاطع تاریخی.
به لحاظ سینمایی نیز، همان طور که اشاره شد، مهدویان کارگردان کاربلدی است ، اما در قاببندی و انتخاب لنزها میتوانست خوشسلیقهتر باشد. آغاز فیلم بسیار طولانی و مقدمهی درام خستهکننده است، چون مهدویان میخواهد همهی بذرها را برای رسیدن به سکانس آخر دقیق بکارد، اما چون انتخاب بذرهایش دقیق و همراستا نیست، دچار اطناب میشود و این استراتژی باعث شده که فیلم در نیمهی نخست، برای مخاطب کمی حوصلهسربر به نظر آید.
با این همه، ما احتیاج داریم به ساخته شدن هر چه بیشتر فیلمها دربارهی تاریخ انقلاب از مناظر مختلف و ظهور بدیلهایی برای قرائت رسمی از این تاریخ.
🆔 @lotfi74
1398-07-15 مناظره لباس روحانیت 32.mp3
26.93M
🔉فایل صوتی
🔰مناظره پیرامون نظریات فقهی در باب «لباس روحانیت»
🎙آقای اکبرنژاد - آقای ابوالقاسم سیفی مازندرانی
⏰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
#مناظره
#اکبرنژاد
#لباس_روحانیت
#سیفی_مازندرانی
🔻پ.ن:
دوستان این مناظره رو گوش نمایند و نظرات خودتون رو برای بنده ارسال کنید.
ان شالله در آینده یادداشتی خواهم نگاشت.
🆔 @lotfi74
🔰 تفکر قرآنی، طریق تفکر در عالم
✍️ اصغر طاهر زاده
قرآن به عنوان وَحی الهی راهکارِ درست دیدن و درست عمل کردن بشر را به بشر تذکر میدهد تا بشر با تذکر قرآن به چنان منظری دست یابد که قرآن به او تذکر داده است. مثل اینکه شما در حالیکه در حال دیدن دیوارِ مقابل خود هستید، کسی به شما وجود نوری را که عامل دیدن دیوار شدهاست، تذکر دهد. میتوان گفت هرکس میخواهد متذکر حقایقی باشد که در عالم هست و بشر از آن غافل است، باید به قرآن رجوع کند و با تدبّر در آیات آن متوجه آن حقایق شود. با چنین رویکردی از تفاسیر قرآن میتوان کمک گرفت.
🆔 @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفکر قرآنی، طریق تفکر در عالم ✍️ اصغر طاهر زاده قرآن به عنوان وَحی الهی راهکارِ درست دیدن و درست
🔸باید زبان قرآن را فهمید و با رویکرد تدبر در قرآن به آن رجوع کرد تا در همه ی ابعاد انسانی به تعادل برسیم و معلوم است که برای فهم زبان قرآن بعضاً مفسران به کمک ما آمده اند. در تمام ابعاد زندگی ـ اعم از امور فردی یا اجتماعی و تربیتی و اقتصادی ـ باید ماوراء آنچه فرهنگ مدرنیته بر اذهان تحمیل کرده، سؤال داشت و به قرآن رجوع کرد و با مبانی قرآنی جواب آنرا گرفت.🔵
🔹وقتی انسان نسبت به فرهنگ مدرنیته به خودآگاهی رسید و متوجه جایگاه تاریخی آن شد، به راحتی میتواند از مدرنیته سؤال کند و در فضایی ماوراء مدرنیته بیندیشد.✅ در آن حال سؤال اصلی او آن میشود که چگونه در فضایی که بشر همه ی امور قدسی را اعتباری میداند، باید از آن فضا عبور کرد و همهی امور او را به آسمان معنویت متصل نمود، تا از رنج پوچی و بیمعنا بودن برهد و جایگاه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ»3 روشن شود؛ که خداوند میگوید جنّ و انسان را فقط برای بندگی و اُنس با معبودش آفریده و اگر تمام مناسبات خود را در راستای همان هدفی که برای آن آفریده شده، قرار ندهد، به همان اندازه احساس بیمعنایی و بیهویتی و پوچی میکند.⚜️
🔸نسبت بشر با قرآن همان نسبت بشر با خدا است که یکی عبد است و دیگری «ربّ» و قرآن صورت ربوبیت خداوند است تا بشر بتواند به کمال خود، که نزدیکی به کمال مطلق است، نایل گردد و سنت «إلیه راجعون» به وقوع بپیوندد. ✅ علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) به طور مستقیم مورد چنین سؤالی نبوده اند تا جواب دهند، ولی ایشان با اُنسی که با هانری کربن داشته اند، متوجه روح فرهنگ مدرنیته شدهاند واین روح -که همان خدای بدون شریعت است- فضای فرهنگی جامعهی اسلامی را متأثر میکند. لذا تأکید ایشان در تذکر دادن به عبودیت و ربوبیت از طریق آیات قرآن به صورتی بسیار دقیق برای نجات بشر امروز از ظلمات فرهنگ مدرنیته، راهگشا است.
🔹قرآن نوری است که از یک طرف راه آیندهی بشر را به او می نمایاند و از طرف دیگر موانع و حجابها را میشناساند، تا بشریت گرفتار افکار وَهمی نشود و عمر خود را در اعتباریات ضایع نگرداند. قرآن افقی را در جلو شما میگذارد که به راحتی هویت هر موقعیتی را نسبت به آن افق ارزیابی میکنید و از موجودیت آن موقعیت پرسش به عمل میآورید. ❗️در همین راستا به این نتیجه میرسید که باید در تمام مناسبات بشر حکم خدا حاکم باشد و این محقق نمیشود، مگر با حاکمیت امام معصوم و بنابراین به تمدنی میاندیشید به نام تمدن اسلامی که از طریق واسطهی فیض الهی، زمین به آسمان وصل شود. و با دید قرآنی، نظام ولایت فقیه را نیز از آن جهت که دورهی گذار از حاکمیت نفس امّاره به حاکمیت خدا است، ارج می نهید.
✴️منبع: سروه اندیشه
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ویدیویی: پدرسالاری تا کجا؟
🔹دانشجوي پزشكي: متاسفم كه جامعه پزشكي با امثال تو( حسيني) طرف است !
🔸دکتر سیدمجیدحسینی:
#من_يك_خياباني_ام و معقدم استدلالات اين دانشجويان پزشكي ، نه تنها مبتني بر روياي اينده پر رفاه است ؛ بلكه مبتني بر يك غرور عميقيست كه سيستماتيك ، بدون انكه بفهمند، به انها منتقل مي شود ؛ دانشجوي پزشكي، پزشك سالاري را درون يك سيستم اموزشي دروني مي كند ، ووقتي وارد بيمارستان و مطب ميشود بصورت ناخوداگاه همان سلسله مراتب را تكرار مي كند ؛ تمام استدلالاتش از سر غرور است !
🔹مي گويد : ما زياد تلاش مي كنيم ؛ پس حق مان درامد بيشتر است ( اقشار ديگر گل لگد مي كنند )
ما با هوش بوديم ، كنكور قبول شديم ( نمي گويد پول داشتيم !) پس اموزش بهتر مال ماست ؛
🔹مي گويد : تخصص داريم ، پس پركيس به ما تعلق مي گيرد نه پرستار و بهيار !
💠خلاصه تمام استدلالات از سر يك پزشك سالاري مقابل ساير اقشار است ؛ و اين براي قشر پزشك بسيار خطرناك است ؛ قشري كه مقابل ساير اقشار است ، تبديل به دشمن مردم ميشود ؛ بايد از پزشكي دفاع كرد، و دفاع از پزشكي يعني اجازه ندهيم ، سيستم پزشكي دشمن مردم شود ! اين بزرگترين دفاع است و راهش يك چيز است : شكستن پزشك سالاري و هم سرنوشت شدن پزشكان با مردم .
#نه_به_تبعيض
#مجید_حسینی
🆔 @lotfi74
🔰 تفکر انقلابی عینیت پیدا کند!
✍ شهریار زرشناس
امروزه علت شرایط نامناسب اقتصادی مملکت، توجه نکردن به انقلابیگری و مدیریت انقلابی است و باید تفکر انقلابی عینیت پیدا کند.
عقیم بودن نسخه سازش کاملاً معلوم شده است و برخی علت دشواریهای اقتصادی را مقاومت انقلاب اسلامی در برابر اقتصاد وابستهساز استکباری میدانند؛ این سخنی نادرست است چرا که ساختار اقتصادی کشور ما مشکلات بسیاری دارد و نباید همه را به گردن مواضع انقلابی انداخت.
افزایش نرخ تورم، بیکاری، اشتغال و ناکارآمدیهای اقتصادی کشور از جمله دلایل دشواریهای اقتصادی است، هر کشوری که بخواهد در برابر نظام سلطه قد علم کند مورد هجمه قرارگرفته و از هر طریقی به دنبال تسلیم شدن آنان برمیآیند.
تنها راه سربلندی و عزت ملتها #مقاومت و ایستادگی در برابر این نظام سلطه است، باید #اقتصاد ما قوی شود تا بتوانیم در عرصه تقابلهای جهانی باقی بمانیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
#تورم #بیکاری #اشتغال #اقتصاد #سیاست #انقلابی_گری #گام_دوم_انقلاب #شهریارزرشناس #شهریار_زرشناس
🆔 @lotfi74
🔰جامعه هندزفری زده
✍محمد باقر تاج الدین
✳️هندز فری(Hands free) وسیله ای است که این روزها در سطح وسیعی از افراد جامعه به منظور انتقال صدا از گوشی های همراه به خصوص در وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی یا مکان های عمومی مانند پارک ها و فضاهای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هندز فری رفته رفته در مکان های خصوصی مانند خانه ها هم رواج یافته و اعضای خانواده هر کدام با داشتن هندز فری در حال گوش کردن به موسیقی ها و تماشای فیلم های مورد علاقه خودشان هستند. از این منظر می توان گفت که استفاده از هندز فری تقریبا تمامی افراد جامعه را در بر گرفته و به صورت عمومی درآمده و تمامی افراد جامعه را از یکدیگر جدا ساخته است. ضمن این که رانندگان وسایل نقلیه نیز در پشت فرمان از هندز فری استفاده کرده و صدای مورد علاقه را به گوش خود می رسانند و یا در حال مکالمه با دیگران هستند.
✅به نظر می رسد که جامعه هندزفری زده به سمت اتمیزه شدن و تنهایی و انزوا هم پیش می رود تا جایی که از دنیای اطراف خود به شدت بی تفاوت و غافل می شود و در تنهایی و جهان خویش غرق می شود...
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰جامعه هندزفری زده ✍محمد باقر تاج الدین ✳️هندز فری(Hands free) وسیله ای است که این روزها در سطح وس
🔸...حال این که در جهان اطرافش چه می گذرد دیگر اهمیتی برایش ندارد و آن چه اهمیت دارد غرق شدن در لذت موسیقی و فیلم و یا هر نوع صدا و تصویری است که از طریق هندز فری به سمع و نظرش می رسد. آدم هندز فری زده به نظر می رسد که دیگر آدم اجتماعی نباشد و از هر آن چه جامعه و ارتباطات اجتماعی واقعی است جدا مانده و به سمت فردی شدن و مجازی شدن با سرعت پیش می رود. این آدم اگر چه ظاهرا در جمع است اما واقعا در جمع نیست و دیگر به جامعه و اجتماع خودش تعلقی ندارد.
✳️می توان گفت که آدمیان هندزفری زده و به تَبَعِ آن جامعه هندزفری زده نوعی انسان و جامعه از خودبیگانه است و تو گویی که نوعی از خودبیگانگی جدید سربرآورده است که حقیقتا نوبر است به گونه ای که نمونه و نظیری برای آن نمی توان سراغ گرفت.
آدمیان و جامعه در خود فرو رفته و بی خبر از هر آن چه که در کنارشان می گذرد و تازه نوعی بی خبری و غفلت عمدی و غرق شدن در دنیای غریب و بیگانه ای که برای خود ساخته و پرداخته اند.
✅معنای دیگری که از جامعه هندزفری زده می توان مراد کرد این است که آدمیان چنین جامعه ای به دلایل گوناگون از جامعه خود بریده اند و نوعی جدایی گزینی را اختیار کرده و در حقیقت فضایی مختص خویش را ایجاد نموده تا در آن فضا به هر آن چه که آرزو می کنند دست یابند.
به عبارت دیگر چون فضای عمومی و رسمی جامعه بسیاری چیزهایی که افراد به ویژه افراد نسل جدید می خواهند را به آنان نمی دهد لذا آنان نیز اقدام به ایجاد فضایی مخصوص به خود کرده تا هر آن چه که فضای رسمی جامعه در اختیارشان نمی گذارد آنان برای خودشان تهیه و تدارک ببینند.
لذا این گونه است که به هندزفری پناه می برند تا به عبارتی از شرِّ جامعه رسمی خلاصی یابند. پس می توان گفت هندزفری سایبان و پناهگاهی برای این جماعت است و آدمیانِ جامعه هندزفری زده نیز در چنین پناهگاه و سایبانی خود را رها و خلاصی یافته از جامعه رسمی تلقی می کنند. حالا می توان به خوبی این موضوع را با تعداد زیاد کاربران فضاهای مجازی در ایران نیز در ارتباط دانست و این گونه تحلیل نمود که شلوغی فضای مجازی در ایران به معنای فرار از جامعه رسمی ای است که آن دیگران برای شان تنظیم کرده اند تا این گونه از آن فضای نامطبوع و ناساز رهایی یابند و در فضای دلخواه خویش دمی بیاسایند!!!
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 5 نکته در باب خانه پدری
✍ محمدرضا رضاپور
🔺فیلم «خانه پدری» بعد از ۱۰ سال توقیف به علت توهین به جامعه ایران و مذهب تشیع، رفع توقیف شد و از دیروز به روی پرده نقرهای رفت.
🔺#خانه_پدری فیلمی به کارگردانی #کیانوش_عیاری است که خشونتهای آشکار و توهینهای گسترده آن، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. اما این تنها ایراد خانه پدری نیست؛
«محمدرضا رضاپور» سردبیر مجله و برنامه تلویزیونی «نقد سینما» در یادداشتی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده، به نقد این فیلم پرداخته است.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🎥 5 نکته در باب خانه پدری ✍ محمدرضا رضاپور 🔺فیلم «خانه پدری» بعد از ۱۰ سال توقیف به علت توهین به ج
🔶خانه پدری فیلمی توهینآمیز به فرهنگ و گذشته ایران است❗️
۱- «خانه پدری» فیلم تندخو و خشمآلودی است. یا به قول کارگردانِ بهظاهر آرامش، «فیلمی عصبی» است. فیلمی هم که اعصاب ندارد، بر روی پرده عریض و پیش چشم مخاطب دست به هر لاابالیگری و توحشی میزند؛ شبیه به آدمی که در لحظه بدخویی و تندخویی، تعقلش تعطیل شده، همه چیز را به هم میریزد و هر آنچه زیبایی است را زشت میبیند.
🔺«خانه پدری» فیلم مرتجعی است؛ با دهانی باز و گوشهایی بسته. زاییده عصبیت و خصومت سازندگانش با در و دیوار و چرخ و فلک. فیلمی که با بدمستی و عربدهکشی، فریاد میزند و قمه میچرخاند اما شاهدان و ناظران و بینندگانش را به متانت و نزاکت و البته تابآوری و تجدد دعوت میکند.
۲- «خانه پدری» فیلم هتاکی است. به میراث تمدنی ایران توهین میکند؛ به میراث فرهنگی و معنوی ایران؛ به سنتها و آیینهای دلنشین خانواده ایرانی، به معماری دلپذیر ایرانی، به فرش دلپسند ایرانی و به هر آنچه «خانه» را برای انسان ایرانی دلنواز، دلخواه و عطرآگین میکند. «خانه پدری» حتی به گلدانهای لبه دیوار و درختهای درون حیاط و خشت و آجر و همه نوستالژیهای همنسلان من هم بیحرمتی میکند!
🔺#خانه_پدری فراموش میکند که اینجا ایران است؛ سرزمین پدرها و برادرهای همیشه دوستداشتنی. جاییکه مردانش در آرزوی به دنیا آمدن فرزند دختر نذر میکنند و قربانی میدهند که فرمود: «رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است. دختران، با برکت و دوستداشتنىاند و پسران، مژدهآورند. دختران باقیاتالصالحاتاند.»
۳-حالا، کارگردان بهظاهر معتدل، بر روی پرده سینمایی که میخواهد کلیددار پیشرفت این ملک شود، پدر و برادر خونآشامی را نشان میدهد که بنا به گمانی اثباتنشده، دختر/خواهری را که از شدت ترس ضجه میزند و ادرار میکند، به رسمی که در عصر بربریت هم کمیاب است، عقوبت میکنند.
این «زامبیلند»ی که نشانمان میدهید، دقیقاً کجاست؟
۴- بزرگترین گناه «خانه پدری» تحقیر میراث تمدنی و تحمیق انسان ایرانی است؟ ازنظر نگارنده، خیر!
🆔 @lotfi74
تاملات
🎥 5 نکته در باب خانه پدری ✍ محمدرضا رضاپور 🔺فیلم «خانه پدری» بعد از ۱۰ سال توقیف به علت توهین به ج
🔸«خانه پدری» گناه بزرگتری مرتکب شده است که هرگونه شکیبایی و خویشتنداری محتمل را منتفی میکند. «دختر به دست پدر و برادر آن، کشته و در زیرزمین دفن میشود. عموی دختر به همراه پسر نوجوانش از راه میرسد و وقتی از تمام شدن کار مطلع میشود به برادر خود تبریک و خداقوت میگوید. اما در عین حال مضطرب است که شاید حب میان پدر و دختر باعث نجات دختر شده و گوری که در زیرزمین وجود دارد خالی باشد. پسر نوجوانش را مأمور به کشف حقیقت میکند. پسرک، دور از چشم عمو و پسرعمویش به زیرزمین میرود تا با وسیلهای، درباره وجود جنازه در قبر یقین حاصل کند. صندوقچهای قدیمی پیدا میکند مملو از وسایل تعزیه. شمشیری را بیرون میکشد و به درون خاک فرو میکند. شمشیر تعزیه که به پیکر بیجان دخترِ بهناحقکشته شده فرو رفته، خونین از خاک بیرون میآید... و پسر، خبر خوشِ مرگ حتمی دخترعمویش را به پدرش میدهد!»
🔺آنچه بیان شد شرح یکی از مشهورترین سکانسهای فیلم «خانه پدری» است که آقای «کیانوش عیاری» طراحی و اجرا کرده و در نسخه ارائه شده برای اکران هم وجود دارد. این تصویر آقای کارگردان از ملتی است که هیبت تجلی ارادتش به عزای حسینی، که از داغ نشسته بر قلبهای آحادش در غم از دست دادن امام شهیدشان نشأت میگیرد، شهره عالم و آدم است.
🔺آفرین به این خلاقیت هنری و حبذا به این شجاعت مدیریتی آقای مدیر فرهنگی که در ایام اربعین حسینی اینچنین هدیهای را به مردم عزادار میدهد!
۵- «خانه پدری» آنچنان بدریخت، بیقواره و غیراینجایی است که بیگمان ماندگار نخواهد شد؛ همچون جای پای هر بیگانه نامحرمِ غیراهلی که شاید چند روزی، به اجبار، بر خاک پرافتخار این سرزمین اسب دوانده است و لکهای از خود به جای گذاشته، اما بهزودی از یادها محو شده است.
🔺اما «خانه ایران»ِ ما میماند؛ با پدرانی که نماد شرافت و اصالت و حمیت و فتوت و مروت و غیرتاند. با عطر خوش شمعدانیهای حیاط. با پارچه سیاه عزای حسین(ع) و پیرغلامانش و تعزیهخوانهایی که نسل به نسل کودکان این سرزمین را با میراث گرانمایه غم او آشنا خواهند کرد. و با فرشی که زیر پای عزادارانش پهن میشود.
🔺این «خانه پدری» ماست که میماند؛ با خشت و آجری که شهادت میدهند که اسلام، دختران و زنان این سرزمین را کرامتی مضاعف بخشید.
🔺 سرنوشت غمانگیزی است آقای عیاری... شما و فیلمتان، و مسببان و بانیان تولید و نمایش احتمالی آن، فراموش خواهید شد!
🆔 @lotfi74
🔰سرمایه داری به زبان ساده یعنی همین..
✍ فرهاد قنبری
سرمایه داری به زبان ساده یعنی خریدن هر آنچه که فکر میکردیم کسی قدرت خرید آن را ندارد..
در سالهایی نه چندان دور تبلیغ آلبوم و کاست جدید موسیقی سنتی را با تصویر حافظیه و سعدیه و مقبره خیام مشاهده می کردیم و حالا همایون شجریان و علیرضا قربانی برای تبلیغ البوم مشترکشان از پله های "ایران مال" پایین می آیند.
✅ایران مال نماد تغییر و گذار در جامعه ای است که الگوی خود را نه از سنت و فرهنگ ایرانی بلکه از سبک توسعه دوبی و کویت و قطر و... گرفته است و برای خرید همه چیز و همه کس قیمت مشخصی را معین کرده است.
نمی دانیم مالک ایران مال چقدر برای راه رفتن مشترک همایون شجریان و قربانی پرداخت کرده است اما هر آنچه که هست به قیمت معینی آنها را خریده است...
🆔 @lotfi74
🔰 «ذاتانگاری دین»
✍علیرضا شجاعیزند
🔸مجلۀ جستارهای فلسفۀ دین
عقبۀ جامعهشناسی تحویلگرا در مطالعات دین، رویکردهای ملحدانه است. بیاعتنایی فحوایی جامعهشناسان دین در قِبال دین از این اعتقاد برخاسته که دین فاقد هرگونه حقیقت و اصالتی است، در همان حال که آثار و پیامدهای اجتماعی گرانسنگی داشته است و همچنان دارد.
دلایل فقدان حقیقت دین را میتوان در براهین پوزیتیویستی دربارۀ عدممعناداری و تحقیقپذیری گزارههای دینی یافت و فقدان اصالت دین را در آرای مارکس و دورکیم که آن را روبنا و یک فرآوردۀ اجتماعی شمردهاند.
نقصانهای ناشی از شیئیتنگری پوزیتیویستی و کمتوجهی به فاعلان اجتماعی، بعدها با نقدهای مؤثر فیلسوفان و جامعهشناسان آلمانی تاحدی مرتفع شد؛ اما تعمیمگرایی سادهنگر و بیاعتنایی فحوایی همچنان دامنگیر جامعهشناسی دین باقی ماند و رشد و رواج رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی هم نتوانست آنها را بهنحو مطلوبی علاج کند.
رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی به دین، قابلیتهای بالایی از خود برای رفع برخی از بیاعتناییهای تحویلی نشان دادهاند و از این طریق به مواضع همدلانهتری در قِبال دین و دینداران رسیدهاند؛ در عین حال، نمیتوان از آنان در تمامی تقریرهایشان بهعنوان قائلین به ذاتانگاری دین یاد کرد.
این بدان روست که اعتنا و همدلی رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی، بیش از آنکه شامل خود ادیان شود، شامل حال دینداران بوده است و افراط در آن میتوانسته بعضاً به محمل دیگری برای خدشهافکنی بر ذاتانگاری دین بدل شود؛ چراکه با اصالت و محوریتدادن به دینداران و دینداریهای محقق، اعتنای به خود دین همچنان در محاق باقی مانده است (ص۹۵).
#علی_رضا_شجاعی_زند
#جامعه_شناسی_دین
#ذات_انگاری_دین
#تحویل_گرایی
#پوزیتیویسم
#پدیدارشناسی
🆔 @lotfi74
🔰 اثر جدید در حوزه مطالعات شهرت از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی:
📚سلبریتی های اینترنتی
🔸مجموعه ای زنده از اطلاعات به روز و اثر گذار برای حوزه ی میکروسلبریتی های جهانی، این کتاب مجموعه ای اثر گذار از ایده ها و استدلال های نو را عرضه می کند تا به ما کمک کند یکی از پدیده های اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره ی آن پژوهش کنیم.
نویسنده: #کریستال_آبیدین
مترجم: دکتر #احسان_شاه_قاسمی
علاقمندان میتوانند کتاب را از سایت انتشارات سوره مهر تهیه کنند:
🌐 www.sooremehr.ir
🆔 @lotfi74