🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه دوم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کربلا باز جست سعه صدر گمشده 2.mp3
5.24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه دوم
🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان میدانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق میداند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند!
سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده...
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد مکتب اگزیستانسیالیسم
🔸مکتب اگزیستانسیالیسم با نفی مکاتب فلسفی، ایدئولوژی ها و نظریه های مربوط به انسان و غیرواقعی قلمداد کردن یافته های علمی و فلسفی در باب وجود انسان، رهیافت نظری خود را زیر سئوال می برد. این مکتب زاییده شرایط خاص زمانی و مکانی سده بیستم و حوادث ناشی از جنگ جهانی دوم در اروپا است که با از میان رفتن آن شرایط، این مکتب نیز اهمیت خود را از دست داد.
🔹اگزیستانسیالیسم بازتاب بحران لیبرالیسم است، لیبرالیسمی که دیگر قدرت پاسخگویی به مسائل و بحران های اجتماعی و تاریخی جامعه را ندارد و چالش های زندگی در جامعه سرمایه داری، احساس درماندگی و نومیدی ذاتی را در مردمان خود دارد و فلسفه وجودگرایی تلاش دارد با طرح مسائل جدید، آرامش خاطر و رضایت از زندگی را به ساکنان نظام سرمایه داری ببخشد.
🔸اصول و مفاهیمی که اگزیستانسیالیسم آن را طرح و تحلیل می نماید، حول فرد انسانی دور می زند و حس بی معنایی و پوچی وجود انسان را به او تلقین می کند و نگرانی و دلهره ای مداوم در اذهان افراد جامعه سرمایه داری غرب رسوخ پیدا می کند. حس پوچ گرایی و یاس به طور ملموس در آثار اندیشمندان اگزیستانسیال وجود دارد که به برخی از آن اشاره می شود:
🔹رسالات کی یرکگور که یکی از پیشگامان این مکتب است، مملو از هراس و ترس و دلهره است، او در آثار خود بیان می دارد که بی معنایی هستی من، مرا از نومیدی و دلهره، احساس عجز و افسردگی عمیق پر کرده است. وی اعتراف می کند که زندگی انسان مدرن در نومیدی و هراس سپری می شود: «هستی بوی پوچی می دهد، چه کسی مرا به این دام انداخته و اکنون مرا وانهاده است؟ چگونه به جهان آمدم؟ چرا با من مشورت نشد؟»
🔸تصور اشتباهی که فلاسفه اگزیستانسیالیست از مسئله مرگ دارند، منجر گشته تا آنان تمامی طول حیات خود را در دلهره، هراس و یاس سپری کنند،؛ چرا که مرگ از دید آنان نیستی و پوچ شدن است و حیات آدمی با گذشت هر ثانیه به لحظه موعود یعنی نیستی جریان دارد، چنین حیاتی نوعی زوال است، در حالی که مرگ آغازی مجدد و حیاتی نوین و فارغ از قیود و قواعد حاکم بر این جهان است.
🔹با مرگ، جهانی فراخ تر و گسترده تر از دنیای محدود فراروی انسان قرار می گیرد. اگر انسان زندگی خود را در مسیر درستکاری و خوبی ها سپری کرده باشد، پس چه باک از مرگ دارد؟! اگر خطا و اشتباهی از او سر زده و اگر عمل خیری انجام داده، مرگ به تمامی این اعمال معنا و محتوا می بخشد و آن عدالت است. بنابراین دلهره و هراس جزای عملی است که انسان دانسته و از روی عمد مرتکب آن شده و امید و انگیزه به حیات، پاداش فردی که لحظات زندگی خود را با خوبی ها سپری می کند.
⚜️ @taammolat74
🔰 استعارههای مفهومی و فضاهای قرآن
✍️ علیرضا قائمی نیا
🔸امروزه، #علوم_شناختی تحول چشمگیری را در شاخههای مختلف #فلسفه و زبانشناسی به بار آورده است. این علوم به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از زمینهها را تحت تأثیر میگذارند. یکی از این زمینهها فهم متون دینی است. نظریه استعاره مفهومی و نیز نظریه تلفیق مفهومی از جمله نظریاتی هستند که در علوم شناختی مطرح شدهاند.
🔹 نگارنده به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهانبینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعارههای مفهومی قرآن بخش اجتنابناپذیر #تفکر_اسلامی هستند. از این رو، میتوان از راه تحلیل آنها به نگرش اساسی؛ و یا به عبارت دیگر، جهانبینی قرآن دست یافت.
💢 استعارههای زبانی قرآن تجلیات استعارههای مفهومی آن هستند. این استعارهها به ابعاد مختلف زندگی و تفکر اسلامی شکل میدهند. آنها صرفاً جهت زیبایی سخن به کار نرفتهاند، بلکه #قرآن با طرح آنها تفکر جاهلی را دگرگون میکند.
⚜️ @taammolat74
📮 گاه رنجها و محنتهایی بر انسانهای پاک و قدیس پیش میآید که بازتاب کار آنها نیست بلکه تجربهای است برای ایشان و برای دیگران که ناظر احوال او هستند، آزمونی است در پایداری در راه حق و تعلیمی است مردمان را که در راه حق باید از هیچ رنج و محنتی نهراسند، مانند داستان حضرت ایوب.
✍️ حسین الهی قمشه ای
📚 "در صحبت قرآن"
⚜️ @taammolat74
💠 عشق خونین / سلسله سخنان آیت الله جوادی آملی
⭕️ حسینیه مجازی کانال تاملات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه هفتم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_449066391.mp3
26.74M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه هفتم
🔹 معرفی و نقد سه خوانش دیگر از قیام حسینی
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
♨️ #اختصاصی
🔶 موضوع | سرمایهداری دینی و عاشورا
🎙مصطفی زالی
برنامه سوره
قسمت چهارم
ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمانهای فکری_سیاسی معاصر»
⏰ ۲ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سرمایهداری دینی و عاشورا.mp3
38.12M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | سرمایهداری دینی و #عاشورا
🎙#مصطفی_زالی
قسمت چهارم #برنامه_سوره
🔹برخی با مرور سیرۀ پیامبر در صدر اسلام و احکام فقهی اسلام در حوزۀ اقتصاد، اسلام را دینی در تأیید و توسعۀ سرمایهداری معرفی میکنند. اگرچه نظریه پردازان به صراحت مدعی نمیشوند که سرمایهداری در اسلام ریشه دارد؛ بلکه به این ایده میپردازند که در صدر اسلام میتوان برای اولین بار در تاریخ، جلوۀ سرمایهداری را مشاهده کرد.
🔹این نظریه و تفکرات مشابه آن در ایران نیز مدافعانی دارد که معمولاً از سمت منتقدان، به شناخت نادرست یا گزینشی از اسلام متهم و یا به عنوان ذینفعانی معرفی میشوند که سعی دارند سرمایهداری را با حجابی دینی بپوشانند.
💢از نگاه پژوهشگران در میان حامیان الگوی سرمایهداری دینی باید به نقش سرمایهداران مذهبی سنتی بازار نیز توجه کرد.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰راهنمای فلسفی زیستن
📍به نظر من هر کسی، دستکم به دو دلیل ساده، باید کمی فلسفه بخواند:
🔸نخست اینکه بدون فسفه نمیتوانیم معنای دنیایی را که در آن زندگی میکنیم بفهمیم. فلسفه بهترین آموزش زندگی است و حتی از تاریخ و #علومانسانی نیز بهتر است. چرا؟ خیلی ساده است.
🔹چون همهٔ اندیشهها و باورها و ارزشهای ما، خواه بدانیم خواه ندانیم، در درون الگوهایی از #جهان قرار گرفته و معنا یافتهاند که در طول تاریخ فکری بشر ایجاد شدهاند و بنابراین درک گستره و منطق و پیامدهای آنها نیازمند درک این الگوهاست.
🔸دوم اینکه آشنایی با متون اصلی فلسفه، علاوه بر این که ما را به درک خویشتن و دیگران قادر میسازد، کمکمان میکند تا بهتر و آزادتر زندگی کنیم. همانطور که بسیاری از اندیشمندان معاصر گفتهاند: فلسفه بازیچه نیست و هدف آن حتی درک بهتر دنیا و جایگاه ما در آن نیز نیست، بلکه گاهی فقط «جان به در بردن» است.
🔹فلسفه است که توان #پیروزی بر ترسهایی را به ما میدهد که میتوانند ما را در زندگی فلج کنند. و اشتباه است که بپنداریم چیزهایی همچون روانشناسی مدرن میتوانند جایگزین آن شوند. #فلسفه یعنی یادگیری زیستن، یادگیری نترسیدن از چهرههای مختلف مرگ؛ یا به زبان سادهتر، یادگیری پیروزی بر ابتذال زندگی روزمره، یعنی ملال و حس گذر زمان اینها انگیزهای نخست مکاتب یونان باستان بودند.
💢پیام آنها باید گوش شنوایی بیابد، چون برخلاف آنچه در #تاریخ و علوم انسانی رخ میدهد، فیلسوفان گذشته در زمان حال با ما سخن میگویند. و این چیزی است که سزاوار تأمل و تفکر است.
📚راهنمای فلسفی زیستن؛ لوک فری
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا از تحریف تا تفسیر
بخش اول
🎙 استاد رحیم پور ازغدی
نشست همه چیز در اوج
دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ محرم 1397
⚜️ @taammolat74
⚜️ @rahimpoor_azghadi 👇👇👇
کربلا،همه چیز در اوج.mp3
14.83M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #عاشورا از #تحریف تا تفسیر
بخش اول
🎙 استاد #رحیم_پور_ازغدی
.
.
#چند_دقیقه_برای_تفکر
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه سوم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
W4T_Moharam_99_-3(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
8.94M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه سوم
🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان میدانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق میداند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند!
سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده...
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 آموزه نجات منشأ پلورالیسم دینی
🔸این عامل عمده ترین مسئله کلامی موثر در پیدایش پلورالیسم دینی است. بر اساس این آموزه در کلام مسیحی، فقط کسانی رستگار می شوند و از قهر و دوزخ الهی نجات می یابند که به ربوبیت و مرگ فدیه وار حضرت عیسی(ع) ایمان آورند. کسانی که به این آموزه اعتقاد ندارند یا غسل تعمید انجام نداده اند، نمیتوانند به بهشت راه یابند.
🔹در مقابل این دیدگاه تنگ نظرانه «کارل ری نر» کاتولیک دیدگاه شمول گرایی را مطرح کرد که معتقد بود؛ پیروان درستکار و صالح ادیان دیگر هم رستگار میشوند، چرا که آنها نیز در واقع مسیحی هستند. با این حال شمول گرایی نیز مانند انحصارگرایی تنها راه نجات را مسیحیت می دانست.
🔸جان هیک متکلم پروتستان به این مقدار هم راضی نشد و آن را نیز تنگ نظرانه می دانست، لذا قائل شد که هرکس با هر عقیده ای می تواند به بهشت راه یابد، به این شرط که از راه یکی از ادیان به حق توجه کند و از توجه به خود منصرف شود.
🔹این دیدگاه پلورالیسم دینی نام گرفت که برای گشودن در بهشت بر روی پیروان دیگر ادیان، مرز میان حق و باطل، ثنویت و تثلیث، توحید و شرک را برمیدارد. هیک و پیروان او از دیدگاه پلورالیسم در نجات به حقانیت و صدق منتقل شده، معتقدند که آموزه های همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی و اعتقادات شان درست و حق و مطابق با واقع است و نمی توان ادعا کرد که دینی در میان ادیان منحرف و باطل است.
🔸در واقع پلورالیسم دینی پاسخ به پرسش در مورد تنوع ادیان وحیانی و غیروحیانی با مذاهب گوناگون آنهاست، یعنی از یک طرف تنوع و تکثر ادیان و مذاهب به عنوان یک واقعیت خارجی قابل انکار نیست و از طرف دیگر یک اندیشمند دینی باید موضع و دیدگاه خود را نسبت به این واقعیت روشن کند و بیان کند که هر شخص دینداری نسبت به ادیان دیگر باید چه نگرشی داشته باشد. پلورالیسم دینی در مقابل انحصارگرایی، شمول گرایی و ابطال گرایی، پاسخی به این پرسش ها است.
💢در کشور ما هم برخی از روشنفکران به تبعیّت از جان هیک (طراح طرح پلورالیسم دینی) و با استفاده از تجربیات قبلی محمد ارکون و فضل الرحمان، سعی در بومی سازی نظریه پلورالیسم دینی دارند.
⚜️ @taammolat74
📮ولایت، ملاک تحققعدالتاست.
#عدالت درسیرصعودی خود،جزءشون امام وفقیه عادلی است که ملکه فرقان دراو تحقق یافته. بنابرقاعده سنخیت موجودی میتواند علتِ تحقق امری شود که کمال آن معلول را داشته باشد. فردی میتواند درمسیرتحقق عدالت حرکت کند که خودعدلِ نفس داشته و عادل شده باشد. ویا تابع امر فرد عادل باشد.به همیندلیلقیامعدالت مبتنی برشخص عادل است.
⚜️ @taammolat74
🔰مشتاقی و مهجوری
🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم شهادت سردار و سال پر فرازونشیب پشت سر، همراه با کاروان زینبی، بعد از 40 روز در محضر امام خود سبک کنیم و با کولهباری پرامید قدم به قرن تازه هجری خورشیدی بگذاریم.
🔹کرونا، برنامهریزیهای را به هم ریخت و ما را بیشتر در ژرفای حکمت امیرالمومنین (ع) غوطهور کرد که فرمود: «خداوند سبحان را به درهم شكستن عزمها و فرو ريختن تصميمها و برهم خوردن ارادهها و خواستها شناختم». حالا اربعینی در محرومیت و اشتیاق مملو از پیشرفت در شناخت ابعاد معرفتی، ابعاد عاطفی، ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی ماست.
🔸این روزها فضای مجازی در داغ فراق اربعین، داغتر از همیشه شده است. کاربران بسیاری از کشورهای مختلف در اظهار این هجران و دوری، مطالبی در صفحات خود منتشر میکنند و در این میان در صفحات ایرانیها به عنوان پرتعدادترین زائران اربعین، بعد از عراقیها بیش از همیشه غوغاست.
🔹بسیاری از کاربران با مرور خاطرات خود از شرکت در راهپیمایی اربعین سالهای گذشته در تويیتر و اینستاگرام، سعی میکنند درد این هجران را تسکین دهند. بسیاری دیگر نیز با طلب نیابت زیارت از کاربران عراقی، حسرتشان را با یکدیگر به اشتراک میگذارند تا شاید غم دوری سبکتر شود. در این میان بازار شعر و اشک داغ است. یکی از کاربران تويیتر نوشته است: «به اشک چله گرفتم که محترم باشم/ ولی نشد که شب اربعین حرم باشم»
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا از تحریف تا تفسیر
بخش دوم
🎙 استاد رحیم پور ازغدی
نشست همه چیز در اوج
دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ محرم 1397
⚜️ @taammolat74
⚜️ @rahimpoor_azghadi 👇👇👇
کربلا همه چیز در اوج ۲.mp3
17.06M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #عاشورا از #تحریف تا تفسیر
بخش دوم
🎙 استاد #رحیم_پور_ازغدی
.
.
#چند_دقیقه_برای_تفکر
🔗 بخش نخست این سخنرانی را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه چهارم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
CQQ_Moharam_99_-4(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
7.99M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه چهارم
🔹معنای زندگی در مأواگزیدن در رازها و سنت ها است که افق های معنایی را مدّ نظر می آورد. امویان و سلفی گری به کلّی از این نحوه بودن در غفلت اند، چیزی که امروزه ما در فرهنگ مدرنیته و روحیه ی پوزیتیویسم و حس گّرایی با آن روبه رو هستیم. پیامبران خدا آمدند تا افق های معنایی را در مقابل بشر بگشایند تا انسان برای خود معنا پیدا کند و از احساس پوچی رها شود و کربلا در این راستا توانست فرهنگ سازی کند و جهان بشری را متوجه ی غفلت خود بنماید.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم
🔰اینبار نوبت دستهای ماست
✍️ افشین علا
🔸کرونا نهتنها ما را از درک توفیق اربعین محروم نکرد، که فاصله میان قلبهایمان را با کربلای معلی هم از میان برداشت! مگر تنها راه اثبات حسینیبودنمان این است که پای پرآبلهمان را به بینالحرمین برسانیم تا در حضور و امام و علمدار اماممان شهادت دهند که به عشق زیارتشان تمام راه را پیاده آمدهایم؟! نه، اینبار نوبت دستهای ماست!
🔹اینبار دستهای ما هستند که باید از راه دور در محضر سالار شهیدان و اهلبیت و یارانش شهادت دهند که حسینی هستیم. چگونه؟ با شتافتن بهسوی مردم گرفتار و بینوایی که کمرشان زیر بار تامین معیشت خم شده و کرونا نیز بر سنگینی این بار افزوده است. مشقت کشیدن و ریاضت عاشقانه، فقط به پیمودن راه دراز بادیهها نیست.
🔸از سهم خود گذشتن و ایثار مال ناچیز و بضاعت اندکمان برای کسانی که از ما گرفتارترند، کم از پیادهروی اربعین ندارد. خداوند نیز این توفیق را به هرکسی عنایت نمیکند. تنها دستهایی مشمول این سعادت الهی میشوند که لیاقت اتصال به آن ضریح ششگوشه را داشته باشند. امسال دستهای عاشقان اباعبدالله پلی خواهند شد برای آنکه صاحبان آن دستها را نه به حرم، که به روح امامحسین(ع) متصل کنند.
💢 کافی است فریادهای خاموش بیشمار هموطن محروممان را به گوش جان بشنویم که نالههای غریبانه و بیصدایشان ترجمان فصیحی از هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) است.بیاییم اربعین امسال را با هموارکردن دشواری طی مسیر صعبالعبور ایثار مال بر خود، به باشکوهترین و حسینیترین اربعین عمرمان تبدیل کنیم.
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
🔰 به وقت اربعین بودن
✍️فاطمه افشاریان
پس از یکسال در فکر و خیال اربعین بودن
چو مرغی در قفس مانده چگونه بیش از این بودن؟
برای من که عمری را دچار این حرم بودم
چه حسی بهتر از حس کنار زائرین بودن
من عادت کرده بودم که در آغوش حرم باشم
مبادا اربعین ما را غم خانهنشین بودن ...
ببین دلشورههایم را، پرام از حس جاماندن
صبوری تا کجا؟ تا کی در اندوهی چنین بودن؟
مُحرَم بین هیئتها تمام خواهشم این بود:
میان موج مشایه به وقت اربعین بودن ...🖤
.
.
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم
🔰 لطفا ما را پیدا کنید
✍️نفیسهسادات موسوی
بخش 1 از 2
🔸در ویکیپدیا که به دنبال «اربعین» بگردیم، نوشته: اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح اسلامی، به بیستم صفر ۶۱ هجریقمری، چهلمین روز بعد از شهادت امام سوم شیعیان گفته میشود. اما ما وقتی از اربعین و دلتنگی برای آن سخن میگوییم منظورمان سفر است؛ البته نه سفری از جنس سفرهای مرسوم.
🔹سفری از ناخودآگاه به خودآگاه، سفری در تاریخ، سفری در جستوجوی یافتن پاسخ سوالهایی که سالهاست با ما همراهند و هر محرم و صفر مثل زخم تازه سر باز میکنند و بعد از دوماه بدون پاسخ رویه میبندند، سفری از سرگشتگی به سرپناه، از بیراهه به مسیر، از ظلمت به نور. اربعین برای آنان که تجربهاش کردهاند، خودِخود زندگی است.
🔸درست مثل افکاری که بهیکباره به ذهن آدم هجوم میآورد و وقتی بهخود میآییم طول میکشد تا بفهمیم مرز دنیای حقیقی و دنیای خیالمان را؛ پر است از تغییر صحنه، بدون اعلان قبلی، طوری که گاهی چنددقیقهای طول میکشد تا متوجه شویم کجا ایستادهایم اما این تغییر صحنهها هرقدر هم ضرباهنگ تندی میگیرد، برایمان آزاردهنده نیست، شبیه خودِخود زندگی!
🔹اربعین فقط هم در سفر خلاصه نمیشود. اربعین قصه دلدادگی آدمهاست و به تعداد آدمها این قصهها متفاوت است. قصه آنها که همانقدری که شوق رفتن دارند پر از دلیل عقلیاند برای نرفتن، دلیل عقلی برای «در این زمان» نرفتن و برای «با این شرایط» نرفتن. قصه آنها که از در خانه که راه میافتند تا قبل از اینکه پایشان به خاک عراق برسد، این سفر را از توان خویش فراتر میبینند و چندمرتبه عزم برگشتن میکنند. و قصه آنها که معجزه را باور دارند اما گمان میکنند آخرین معجزاتی که بشر به خود دیده برای 1400سال پیش است.
⚜️ @taammolat74