🔰مشتاقی و مهجوری
🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم شهادت سردار و سال پر فرازونشیب پشت سر، همراه با کاروان زینبی، بعد از 40 روز در محضر امام خود سبک کنیم و با کولهباری پرامید قدم به قرن تازه هجری خورشیدی بگذاریم.
🔹کرونا، برنامهریزیهای را به هم ریخت و ما را بیشتر در ژرفای حکمت امیرالمومنین (ع) غوطهور کرد که فرمود: «خداوند سبحان را به درهم شكستن عزمها و فرو ريختن تصميمها و برهم خوردن ارادهها و خواستها شناختم». حالا اربعینی در محرومیت و اشتیاق مملو از پیشرفت در شناخت ابعاد معرفتی، ابعاد عاطفی، ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی ماست.
🔸این روزها فضای مجازی در داغ فراق اربعین، داغتر از همیشه شده است. کاربران بسیاری از کشورهای مختلف در اظهار این هجران و دوری، مطالبی در صفحات خود منتشر میکنند و در این میان در صفحات ایرانیها به عنوان پرتعدادترین زائران اربعین، بعد از عراقیها بیش از همیشه غوغاست.
🔹بسیاری از کاربران با مرور خاطرات خود از شرکت در راهپیمایی اربعین سالهای گذشته در تويیتر و اینستاگرام، سعی میکنند درد این هجران را تسکین دهند. بسیاری دیگر نیز با طلب نیابت زیارت از کاربران عراقی، حسرتشان را با یکدیگر به اشتراک میگذارند تا شاید غم دوری سبکتر شود. در این میان بازار شعر و اشک داغ است. یکی از کاربران تويیتر نوشته است: «به اشک چله گرفتم که محترم باشم/ ولی نشد که شب اربعین حرم باشم»
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا از تحریف تا تفسیر
بخش دوم
🎙 استاد رحیم پور ازغدی
نشست همه چیز در اوج
دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ محرم 1397
⚜️ @taammolat74
⚜️ @rahimpoor_azghadi 👇👇👇
کربلا همه چیز در اوج ۲.mp3
17.06M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #عاشورا از #تحریف تا تفسیر
بخش دوم
🎙 استاد #رحیم_پور_ازغدی
.
.
#چند_دقیقه_برای_تفکر
🔗 بخش نخست این سخنرانی را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه چهارم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
CQQ_Moharam_99_-4(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
7.99M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه چهارم
🔹معنای زندگی در مأواگزیدن در رازها و سنت ها است که افق های معنایی را مدّ نظر می آورد. امویان و سلفی گری به کلّی از این نحوه بودن در غفلت اند، چیزی که امروزه ما در فرهنگ مدرنیته و روحیه ی پوزیتیویسم و حس گّرایی با آن روبه رو هستیم. پیامبران خدا آمدند تا افق های معنایی را در مقابل بشر بگشایند تا انسان برای خود معنا پیدا کند و از احساس پوچی رها شود و کربلا در این راستا توانست فرهنگ سازی کند و جهان بشری را متوجه ی غفلت خود بنماید.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم
🔰اینبار نوبت دستهای ماست
✍️ افشین علا
🔸کرونا نهتنها ما را از درک توفیق اربعین محروم نکرد، که فاصله میان قلبهایمان را با کربلای معلی هم از میان برداشت! مگر تنها راه اثبات حسینیبودنمان این است که پای پرآبلهمان را به بینالحرمین برسانیم تا در حضور و امام و علمدار اماممان شهادت دهند که به عشق زیارتشان تمام راه را پیاده آمدهایم؟! نه، اینبار نوبت دستهای ماست!
🔹اینبار دستهای ما هستند که باید از راه دور در محضر سالار شهیدان و اهلبیت و یارانش شهادت دهند که حسینی هستیم. چگونه؟ با شتافتن بهسوی مردم گرفتار و بینوایی که کمرشان زیر بار تامین معیشت خم شده و کرونا نیز بر سنگینی این بار افزوده است. مشقت کشیدن و ریاضت عاشقانه، فقط به پیمودن راه دراز بادیهها نیست.
🔸از سهم خود گذشتن و ایثار مال ناچیز و بضاعت اندکمان برای کسانی که از ما گرفتارترند، کم از پیادهروی اربعین ندارد. خداوند نیز این توفیق را به هرکسی عنایت نمیکند. تنها دستهایی مشمول این سعادت الهی میشوند که لیاقت اتصال به آن ضریح ششگوشه را داشته باشند. امسال دستهای عاشقان اباعبدالله پلی خواهند شد برای آنکه صاحبان آن دستها را نه به حرم، که به روح امامحسین(ع) متصل کنند.
💢 کافی است فریادهای خاموش بیشمار هموطن محروممان را به گوش جان بشنویم که نالههای غریبانه و بیصدایشان ترجمان فصیحی از هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) است.بیاییم اربعین امسال را با هموارکردن دشواری طی مسیر صعبالعبور ایثار مال بر خود، به باشکوهترین و حسینیترین اربعین عمرمان تبدیل کنیم.
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
🔰 به وقت اربعین بودن
✍️فاطمه افشاریان
پس از یکسال در فکر و خیال اربعین بودن
چو مرغی در قفس مانده چگونه بیش از این بودن؟
برای من که عمری را دچار این حرم بودم
چه حسی بهتر از حس کنار زائرین بودن
من عادت کرده بودم که در آغوش حرم باشم
مبادا اربعین ما را غم خانهنشین بودن ...
ببین دلشورههایم را، پرام از حس جاماندن
صبوری تا کجا؟ تا کی در اندوهی چنین بودن؟
مُحرَم بین هیئتها تمام خواهشم این بود:
میان موج مشایه به وقت اربعین بودن ...🖤
.
.
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم
🔰 لطفا ما را پیدا کنید
✍️نفیسهسادات موسوی
بخش 1 از 2
🔸در ویکیپدیا که به دنبال «اربعین» بگردیم، نوشته: اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح اسلامی، به بیستم صفر ۶۱ هجریقمری، چهلمین روز بعد از شهادت امام سوم شیعیان گفته میشود. اما ما وقتی از اربعین و دلتنگی برای آن سخن میگوییم منظورمان سفر است؛ البته نه سفری از جنس سفرهای مرسوم.
🔹سفری از ناخودآگاه به خودآگاه، سفری در تاریخ، سفری در جستوجوی یافتن پاسخ سوالهایی که سالهاست با ما همراهند و هر محرم و صفر مثل زخم تازه سر باز میکنند و بعد از دوماه بدون پاسخ رویه میبندند، سفری از سرگشتگی به سرپناه، از بیراهه به مسیر، از ظلمت به نور. اربعین برای آنان که تجربهاش کردهاند، خودِخود زندگی است.
🔸درست مثل افکاری که بهیکباره به ذهن آدم هجوم میآورد و وقتی بهخود میآییم طول میکشد تا بفهمیم مرز دنیای حقیقی و دنیای خیالمان را؛ پر است از تغییر صحنه، بدون اعلان قبلی، طوری که گاهی چنددقیقهای طول میکشد تا متوجه شویم کجا ایستادهایم اما این تغییر صحنهها هرقدر هم ضرباهنگ تندی میگیرد، برایمان آزاردهنده نیست، شبیه خودِخود زندگی!
🔹اربعین فقط هم در سفر خلاصه نمیشود. اربعین قصه دلدادگی آدمهاست و به تعداد آدمها این قصهها متفاوت است. قصه آنها که همانقدری که شوق رفتن دارند پر از دلیل عقلیاند برای نرفتن، دلیل عقلی برای «در این زمان» نرفتن و برای «با این شرایط» نرفتن. قصه آنها که از در خانه که راه میافتند تا قبل از اینکه پایشان به خاک عراق برسد، این سفر را از توان خویش فراتر میبینند و چندمرتبه عزم برگشتن میکنند. و قصه آنها که معجزه را باور دارند اما گمان میکنند آخرین معجزاتی که بشر به خود دیده برای 1400سال پیش است.
⚜️ @taammolat74
🔰 لطفا ما را پیدا کنید...
✍️نفیسهسادات موسوی
بخش 2 از 2
🔸اربعین ازجمله خاصترین و نابترین و منحصربهفردترین اتفاقات زندگی یک مسافر است. پر است از تجربیاتی که بارها در بیدار-خوابی داشتهایم؛ چنان ملموس که نمیتوانیم خواب بپنداریمشان و چنان خاص که نمیتوانیم برای کسی تعریف کنیم و مطمئن باشیم آنچه را که دیدهایم و حس کردهایم باور کنند. تقلایی عجیب که درنهایت تنها چارهاش میشود شال و کلاه کردن و دل به جاده زدن برای رفتن و رسیدن به جوابهایی که بیقرارمان کردهاند.
🔹 مسیری که اگر دلدل کنیم و زمانش را از دست بدهیم، برای جبرانش باید دستکم یکسال صبر کنیم و خدا میداند در این یکسال چه بر ما خواهد گذشت و آیا سال بعد هم دعوتنامهاش به دستمان میرسد یا نه. این را اربعینرفتهها خوب میدانند؛ از بس که جامانده گذرنامه در دست دیدهاند و زائر دقیقهنودی، زائر دقیقهنودیای که تا رد شدن از مرز خودش هم متوجه نمیشود چطور همه گرههایش پشتهم باز شد و کارهایش پیش رفت و حالا افتاده میان خیل زائرانی که سینهای مالامال از «لبیک یا حسین» دارند .
🔸هرسال با اینکه دلتنگی از اولین روز بعد بازگشت از سفر اربعین به گلویمان چنگ میانداخت، اما دلهرهها از اول محرم شروع میشد. دغدغه گذرنامه و روادید و مرخصی و دعوت. لحظهشماری برای اینکه اسممان وارد فهرست زائران اربعین شود؛ زائران سفر بابی انت و امی و اهلی و مالی.
امسال اما این دلهره چندماهی میشد که سایه سنگینش بر شانههایمان بود و عاقبت هم شد آنچه نباید میشد: ویروس کرونا مرزهای منتهی به جاده بهشتی مشایه را به رویمان بست و ما، همه ما، ماندیم جامانده و وامانده و درمانده... .
💢 هرسال دست هم را میگرفتیم که جامانده بینمان نباشد و امسال شانه هم را میفشاریم از این رنج و حسرت مشترک.
هرچند امید پررنگی در دلهایمان هست که با نابودی کامل این ویروس منحوس، سال آینده بار دیگر همپای هم، پا در این خاک-راه آسمانی خواهیم گذاشت اما امسالمان را چه کنیم؟ ما گمشدگانی که یکسال به امید این سفر بودیم که پیدایمان کنند، امسال را چگونه پشتسر بگذاریم؟!
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
💠حسینیه مجازی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملاتمجلس اول: علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا / محمدصفر جبرائیلی مجلس دوم : کربلا؛ مکتب تغییر و دگرگونی / محمدصفر جبرائیلی مجلس سوم: تحریفات عاشورا / محمدحسن جواهری مجلس چهارم : درنگی در تجلی زیباییها در حماسه کربلا / غلامرضا پیوندی مجلس پنجم: عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی / محمدجواد رودگر مجلس ششم: عشق و عقل در مکتب حسینی / قاسم ترخان مجلس هفتم: آسیب شناسی تاثیر عزای حسینی بر تدین و اخلاق عزاداران / محمدعلی اسدی نسب 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | اربعین عالیترین عامل سعادت
🎙آیت الله مصباح یزدی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_mesbah.mp3
5.04M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین عالیترین عامل سعادت
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 ضرورت پژوهش و تفکر در باب زیارت اربعین و بررسی ابعاد روانشناختی، جامعهشناختی و... این پدیده
🔹 تاملاتی در باب احساسات انسانی
.
.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
♨️ #اختصاصی
🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی امام حسین، عاشوراشناسی
🎙محمد اسفندیاری
برنامه سوره
قسمت پنجم
ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمانهای فکری_سیاسی معاصر»
⏰ ۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بررسی ابعاد کلامی_تاریخی شهید جاوید.mp3
51.11M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی #امام_حسین ، #عاشوراشناسی
🎙محمد #اسفندیاری
قسمت پنجم #برنامه_سوره
🔹کتاب شهید جاوید، نوشتهی نعمتالله صالحی نجفآبادی سال ۱۳۴۹ منتشر شد. شهید جاوید را شاید بتوان از جریانسازترین و مخالفتبرانگیزترین کتابها دربارهی قیام امام حسین(ع) خواند که حوزههای علمیه را به دو طیف شدید مخالف و موافق تبدیل کرد.
🔹صالحی نجفآبادی در کتاب شهید جاوید بر خلاف رویکرد رایج در میان شیعیان که بر شهادتطلبی امام حسین(ع) تأکید میکردند، بر آن بود که امام حسین(ع) ابتدا به دنبال دستیابی به حکومت بود، چون بدین هدف دست نیافت خواستار صلح شد و در نهایت وقتی از صلح بازماند تن به ذلت نداد و شهادت را پذیرفت.
🔹تقریظهای بعضی شاگردان امام خمینی بر این کتاب و از سوی دیگر مخالفت برخی مراجع حوزه، سبب شد دو جبهه مستحکم در حوزههای علمیه شکل گیرد. امری که بعد از چند دهه همچنان یکی از کانونهای داغ نزاعهای سیاسی اجتماعی ایران معاصر محسوب میشود.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🏴متن کامل زیارت اربعین:
اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّی اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلی خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنی وَشَری
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّی فی هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّی سُفِکَ فی
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّی اُشْهِدُکَ اَنّی وَلِیُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبی اَنْتَ وَاُمّی یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فیِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوی وَاَعْلامُ الْهُدی وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقی وَالْحُجَّةُ علی اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینی وَخَواتیمِ عَمَلی وَقَلْبی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْری
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّی یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلی اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
التماس دعا🙏
⚜️ @taammolat74
41.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مداحی حاج میثم مطیعی برای زائرین عراقی
به حق ام البنین به نیابت ما هم زیارت کنید...
.
.
#اربعین
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تبلور محبت در اربعین
🎙آیت الله حائری شیرازی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_haeri.mp3
8.52M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین محبت در اربعین
🎙آیت الله #حائری_شیرازی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 وضعیت مسلمانان با اسلام در مقابل کسانی که کهنههای خود را میخواهد نو جلوه دهند، در این است که آنها چیزی ندارند ولی ادعا دارند و سر عالم را گرم میکنند اما اسلام همه چیز دارد ولی نحوه عرضه کردن آن را کم دارد. مثل اسلام و رقیبش این است که هر دو میخواهند از عالم پذیرایی کند و اسلام محتوای پذیرایی را دارد اما رقیب او مواد کرم خورده و ضایعاتی دارد اما کارخانه نانوایی نیز دارد. این مظلومیت اسلام است که مسلمانان نتوانستند از اسلام علم استخراج کنند....!
🔹 اربعین به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلامی است که باید به جهانیان نشان دهید...
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
📮این مراسم (#اربعین) را هر چه میتوانید و هر چه میتوانیم، باید پُربارتر و معنویتر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روزبهروز بیشتر کنیم؛ اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامهریزی کنند. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد #تمدّن_اسلامی_نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، #امّت_اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، هدف نهایی ما است.
✍️مقام معظم رهبری ، ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
بیانات در دیدار جمعی از موکبداران عراقی
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جایگاه قیام حسینی در حرکت تاریخ
🎙آیت الله محسن اراکی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_araki.mp3
10.78M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جایگاه #قیام_حسینی در #حرکت_تاریخ
🎙آیت الله #محسن_اراکی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 طلب خون کربلا یعنی آنچه این خون برای آن ریخته شد، به وسیله امام زمان(عج) به ثمر خواهد نشست و این هدف تحقق خواهد یافت و این تدارک خون حسین است و این قیام حسینی به وسیله این چنین رهبری به ثمر مینشیند.
🔹از ویژگیهای انرژی رها شده از شهادت امام حسین این است که یک انرژی جهتدار و هدفدار است. این انرژی، انرژی وحدتگراست و سمت و سوی افراد را به یک سمت میبرد و انرژیهای ارزشمند را یکدست میسازد. این انرژی بسیجکننده تمام استعدادهای انسانی است.
🔹امروزی جریانی وجود دارد که درصدد نفوذ به این انرژی هستند که سه هدف اساسی دارد: مبارزه با کارایی این انرژی، تحریف با هدف اصلی این انرژی، تبدیل حرکت وحدتساز به حرکت تفرقه آمیز.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 1 از 2
🔸هر سال در چنین ایامی، از میان کسانی که به پیادهروی اربعین میروند، برخی از زاویه دیدِ اجتماعی، سیاسی به تحلیلِ این پدیدهی شگفتانگیز و خلاف آمده عادتِ روزگار میپردازند. بزرگترین گردهمایی مردمی تاریخ که در آن همزمان، قدرتِ دولتها و تفاوت ملتها به حداقل میرسد.
🔹برخی از تحلیلگران از دخالتِ دولت ایران در شکلگیری این مراسم و به تعبیر ایشان دولتی شدنِ آن، گله و شکایت میکنند، برخی دیگر آن را محصول عدم حضور دولتِ قدرتمند مرکزی در عراق و ساختار اجتماعیِ قبیلهای این کشور میدانند، برخی دیگر هم این پدیدهی اجتماعی را نشانهای از آیندهی تاریخِ انسانی میدانند که بیحضور دولتها و فارغ از ملیتها به سامان امور خویش میپردازد.
🔸به نظر میرسد همهی این نظرات کمابیش واجد بخشی از حقیقتِ ماجراست. بهنظر نگارنده نه آمیختگیِ تشیع امروز ایرانی با مسالهی دولتِ مدرن جای تقبیح و افسوس دارد و نه باقی ماندن تشیع عراقی در ساختار عشیره و قبیله. نه حاشیهنشینی و قدرتِ غیررسمیِ تشیع لبنانی جای حسرت دارد و نه مجاهدهی عریان تشیع یمنی با طاغوت سعودی.
🔹آنچه امروز در همهجای جهانِ تشیع به عیان دیده میشود آمیختگی این مذهب با مسالهی قدرت و سیاست است. این آمیختگی در ایران بهگونهای تجربه میشود و در عراق و یمن و لبنان و کشمیر و ... بهگونهای دیگر.
🔸آنچه انکار شدنی نیست، خستگی و دلزدگی جهان امروز است از نوعی از سیاستورزی و تجمع قدرت که تعریفش از انسان، گرگِ انسان و از اجتماع، جنگلِ داروینیِ تنازع بر سر بقاست.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 2 از 2
🔹اگر تشیعِ ایرانی، عبور از دلِ ظلمتِ این پیشفرضها را برای آیندهای دیگرگون انتخاب کرده، شاید ریشه در تاریخ و فرهنگی دارد که حتی بزرگترین آثار ادبی و اسطورهایش هم با مساله حکومت و سیاست گره خورده است. شاهنامه آنچنانکه از نامش پیداست شرح چگونگیِ مواجههی انسان ایرانی است با مسالهی قدرت و سیاست.
🔸اگر تشیعِ امروزِ ایرانی بهغایت، درگیرِ چالشهای دولت مدرن است، شاید به دلیل ظرفیتی است که در تاریخ و فرهنگش برای این جدال و رویارویی دارد. آنچه مشخص است، جهان به الگویی دیگرگون از رابطهی قدرت، دولت و مردم تشنه و نیازمند است، اما با مسخشدگیِ انسان مصرفزده، سیاستزدایی و مسطح شدن جهان توسط نظام سوداگری استعماریِ مسلط، این تشنگی و نیاز در هیچ جای عالم بروز سیاسیِ عیان ندارد.
💢اکنون جهانِ تشیع تنها جای غیرِ مسطحِ عالم است، جایی که هنوز در آن مسالهی حق و باطل معنادار بوده و مجاهده و مبارزه بخشی از زندگی روزمره مردم است.
🔸پیادهرویِ اربعین فرصتی است برای بروز این شور و شعور سیاسی. سیاستی که همزمان از دل تجربهی سخت و نفسگیرِ مواجههی تشیع ایرانی با دولت مدرن و خلوصِ تشیع یمنی و عراقی و ... برای ساختنِ جهانی آلترناتیو برخواهد خواست.
🔹جهانی که نه حکومت و دولتش از جنس لویاتان است و نه مردمش بر سر منابع محدود بر سر رقابت. آنچه اربعین پیش چشم ما میگذارد، امکان سامانمندیِ امور بر بنایی غیر از رقابت و سود است. تجربهی شکست خوردهی نظام سود و سرمایه فرصتی است برای زمزمهی این شعر از حافظ شیرازی در میدان واقعیت پیادهروی اربعین؛
خللپذیر بود هر بنا که میبینی
مگر بنای "محبت" که خالی از خلل است
💢پیادهرویِ اربعین تصور آلترناتیوی از رابطهی قدرت و مردم را ممکن میسازد، که بر اساس "محبت" بناشده است. آنچه در ادبیات تشیع به آن پیوستگیِ "وِلایت" با "وَلایت" میگویند...
⚜️ @taammolat74
🔰چندخطی درباره مرحوم شجریان
✍️ نقدعلی
شجریان پدیده ای بود که آوازش تا سالیان سال بر کرانه موسیقی ایران یکه تازه ای خواهد کرد و عملا به موسیقی اصیل دربرابر موسیقی های وارداتی جانی تازه داد و این نقاط قوت را نه موافقان و نه مخالفانش نمیتوانند منکر شوند.
همانگونه که نقاط ضعفش را نمیشود منکر شد. نقاط ضعفی که به وضوح در مصاحبه با VOA نشان داد با وجود ربّنایش نمیتواند رابطه هنر و اسلام را جمع کند و مدّعی ضدیت این دو میشود درحالی که بزرگترین هنرمندان ما دقیقا در اوج گیری تمدن های اسلامی شکوفا شدند.
نقاط ضعفی همچون اینکه با وجود ادعای سیاسی نشدن در طول عمرش ولی در سال ۸۸ چنان اسباب دست فتنه شد که حتی صدایش را در اختیار جریان خاص قرار داد.
و برای دیدن شخصیت مرحوم شجریان باید این نقاط ضعف و قوت را با هم ملاحظه کرد...
⚜️ @taammolat74
📮در روزگار مرگ هنر، او (#شجریان) رونق بازار ادب و هنر اصیل ایرانی بود. از مواضع سیاسی هنرمندان چه موافق و چه مخالف، نباید چندان هیجان زده یا آزرده خاطر شد. آنها بیشتر اهل جهان احساس و عواطفاند. حق این است که به حرمت نسبتشان با هنر متعالی و اصیل تقدیر و تکریم شوند. آنها که هنرمندان را متاع سیاست و یارکشی های قدرت طلبانه خود می کنند، طرفدار هنر نیستند.
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @taammolat74